Skriv ut  

Flygplatser vill upphandla trafik själva

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 oktober 2012
För höga biljettpriser och minskat passagerarunderlag, trots statligt upphandlad flygtrafik. Det har fått sex flygplatser i Norrland att tröttna och de vill nu själva sköta upphandlingen av inrikesflyget.

Arvidsjaur Airport
Arvidsjaur Airport

I dagsläget garanterar staten, genom upphandling av flygtrafik att orter i Dalarna, Värmland och Norrlands inland är garanterade flygtrafik. I dagsläget är det Nextjet, Direktflyg och Avies Sverige som förser ett tiotal flygplatser med trafik.
           
Men nu vill sex av dem, Pajala, Gällivare, Hemavan, Arvidsjaur, Vilhelmina och Lycksele själva ta hand om upphandlingen. I sammanslutningen UFNI, Utvecklingen av flyg i Norrlands inland utreds möjligheterna att förändra det nuvarande systemet.

– De regler som gäller idag utvecklar inte regionen, säger Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur.
           
Ett av de problem som de sex flygplatserna pekar på är biljettpriserna. I avtalet mellan staten och flygbolagen finns en maxgräns för hur mycket en flygbiljett får kosta. Det gör att flygbolagen på senare tid lagt sig nära den gränsen något som höjt biljettpriserna väsentligt.

– Det gör att vi tappat närmare 20 procent av passagerarna, några av de andra flygplatserna upp mot 30 procent och framför allt är det privatresenärerna som hoppat av och väljer Luleå eller Umeå flygplatser där konkurrensen är hårdare och priserna lägre, fortsätter Ralf Lundberg.
           
Men han är noga med att påpeka att det inte är flygbolagen som gör fel, de följer bara de regler som finns.

– Alltså är det själva upphandlingen som inte fungerar, menar han. Tidigare fanns tydliga regler om att ett visst antal biljetter skulle vara billiga.
           
Den utredning som UFNI arbetar med ska vara klar i mars och man räknar med att komma med ett förslag på hur de statliga pengarna som trots allt ska finansiera upphandlingen, kan överföras till regionerna eller kommunerna. Att pengarna behövs är klart, knappast någon av de lokala flygplatserna i Norrland skulle överleva om inte trafiken dit var subventionerad. Och att driva en flygplats själva orkar de flesta kommunala budgetar inte med. Det märktes i Storuman som för ett par år sedan, efter att den upphandlade trafiken försvunnit, själva tog över och hyrde in ett flygbolag. Efter något år orkade kommunen inte längre med kostnaderna och Storuman har idag inte längre någon linjetrafik.

– Vi vill ha ett nytt och långsiktigt system, säger Ralf Lundberg.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev