Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Boeing 787 klar för trafik på Arlanda
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 24 oktober 2012
Thomson Airways har nu tidtabellen klar för när Boeing 787 ska sättas in på Arlanda. Det innebär samtidigt att Arlanda får en ny långlinjedestination på chartersidan.
Boeing 787 Dreamliner
Thomson Airways, det brittiska charterflygbolaget, har beställt åtta Boeing 787-8 och premiärflyger den i maj. Sedan används den på chartertrafiken från Manchester, Gatwick, Glasgow och East Midlands, i första hand till destinationer i Mexico och Florida.
I och med att Thomson Airways tar Dreamlinern i bruk, får systerföretaget i koncernen, svenska Fritidsresor möjlighet att lägga in flygplanet på avgångar från Sverige.
- Den kommer att gå från Arlanda till Jamaica och trafiken startar i mitten av december nästa år och fortsätter under vinterprogrammet fram till april. Det blir världspremiär för non-stop-charter från Sverige till Jamaica, säger Marie Malmros på Fritidsresors informationsavdelning till Flygtorget.
I charterkonfigurationen utrustas Boeing 787-8 med 291 säten, vilket motsvarar antalet stolar i de Boeing 767-300 som Thomson Airways idag använder som långlinjemaskin. Det ger 47 stolar i Premium Class, istället för dagens 36 och resten av kabinens 244 stolar får så kallad Blue Comfort-standard vad gäller benutrymme.
Med den kabin som Thomson valt kan flygplanet flyga cirka 8 500 nautiska mil non-stop. Det gör det möjligt att flyga till resmål som Hawaii, Los Angeles, Singapore, Filippinerna, Buenos Aires och Kapstaden.
- Vi räknar med att snart kunna presentera ytterliga destinationer där vi ska flyga med Dreamlinern från Arlanda, säger Marie Malmros.
Thomsons flotta av Boeing 787 stationeras i England. Det innebär att på de svenska flygningarna är det en helengelsk besättning, både på flightdeck och i kabinen, kompletterat med en svensk servicevärd.
- Det är samma system som vi har när Thomson Airways flyger från Sverige med sina Boeing 767. På de två flygplan som vi själva använder i TuiFly Nordic är det svensk besättning.
När Thomson Airways nu har lagt upp flygprogrammet för Dreamlinern på Sverige blir det premiär för charter med Boeing 787. Enligt planerna ska Norwegians 787-linjer från Stockholm vara igång till sommaren 2013. Men något officiellt flygprogram från Norwegian finns ännu inte publicerat.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Inte "Thomson Nordic"...
Skrivet av Systemingenjör, 2012-10-24 13:23:23
Det finns inget "Thomson Nordic". Det flygbolag som Fritidsresor använder sig av och som flyger från Sverige med B767-300 är TUIfly Nordic.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flight Simulator Technician
CAE
Flight and Theory Instructor FI(A)
Green Flight Academy
Systemingenjör med inriktning Jas 39 Gripen
Saab
Nominated Person Flight Operations (NPFO) - BRA söker ny flygchef!
Braathens Regional Airlines AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Novairplan får nya hem
Arlanda får en linje till Tokyo
Sveriges flyganslutning 31 procent lägre
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:05 Klimataktivister lamslår Frankfurts flygplats - Aftonbladet
13:30 Boeing återupptar leveranser av 737 Max-plan till Kina - Nyheter24
13:26 Osäkert om flyget till London från Örebro flygplats blir kvar | SVT Nyheter
11:24 Heathrow vänder till vinst - manar till samarbete med den nya regeringen
10:30 Osäkert om flyget till London från Örebro flygplats blir kvar | SVT Nyheter
08:21 Flygkrasch i Nepal
Fler artiklar
Flygforum
CRJ900:
SV: Flygstolar
Nisse:
SV: NAS pilot krav 600k i lönelyft
Erik:
PPL-teori på distans
Nodde:
SV: Cityjet rekrytering
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap