Skriv ut  

Ännu ingen linje med Singapore Airlines till Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 november 2012
Fler flygningar till Köpenhamn men ännu inga besked om en direktlinje till Stockholm. Det är resultatet när samarbetsavtalet mellan SAS och Singapore Airlines nu omsätts i praktiken.

Singapore Airlines

I början av året tecknade SAS och Singapore Airlines ett memorandum of understanding om att öka samarbetet de två flygbolagen emellan. Det följdes av ett regelrätt samarbetsavtal som omfattar bland annat samordnade tidtabeller och försäljningsaktiviteter. Det avtalet är nu godkänt av myndigheterna i Singapore och det resulterade omedelbart i att Singapore Airlines ökar trafiken på Kastrup. Från den 31 mars nästa år ökar frekvensen från tre till fem flygningar i veckan.

Det är något som gläder ledningen på Kastrup.

– Det stärker både flygplatsens position som trafikknutpunkt och SAS linjenät med fler transferpassagerare från Asien, säger Thomas Woldbye, administrativ direktör på Kastrup.

När planerna på ett samarbete och code-shareflygningarna startade i början av året, spekulerades även om ytterligare trafik mellan Skandinavien och Singapore. Direktlinjer med Singapore Airlines till Stockholm och Oslo, alternativt att SAS startar en egen linje till Singapore. Men några besked om en sådan utveckling finns ännu inte, utan i ett första skede nöjer sig Singapore Airlines med att göra Kastrup till sin hub i Skandinavien.

– Det ger våra kunder möjlighet att resa inte bara till Danmark utan också vidare till Norge, Sverige, Finland och de baltiska länderna. Partnerskapet med SAS gör att det nu går att finna kompletterande linjer i både Singapore och Köpenhamn, säger Alastair Hay-Campell, manager för Singapore Airlines i Skandinavien.

Idag använder Singapore Airlines omväxlande Boeing 777-200 och Boeing 777-300 på rutten till Köpenhamn.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fathaga
Skrivet av FIDG, 2012-11-05 15:10:24
Tycker att det eviga tjafset mellan de som är pro ARN eller pro CPH är så fruktansvärt tröttsam och destruktiv. Båda flygplatserna ska leva och vara starka på sina sätt. Det rör sig om två helt olika flygplatser. Se på Helsingfors. Som verkligen ligger i europas utkant. Men den flygplatsen har utvecklats till ett veritabelt nav mellan Asien och Europa.
Anmäl inlägget
Hela Sverige
Skrivet av Lapp, 2012-11-05 11:04:50
Hela Sverige är Norrland. Kolla på en jordglob vettja.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Hallänning, 2012-11-05 10:30:53
Det är ju inte så att det är Sas som valt cph denna gången utan Singapore airlines som valt cph för det finns större efterfrågan där...... CPH = södra sveriges lokala flygplats.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Tysken & Lisa, 2012-11-05 09:50:04
Jag tycker att Eurobonus Gold uttrycker det bra. Ett starkt CPH borgar för en stark skandinavisk region. CPH servar även för intraeuropeisk samt interkontinental trafik. Sedan är väl det bästa om CPH, ARN och OSL kan leva i symbios och nära varandra. I detta fall när CPH ARN. Vi vill se att båda regionerna är starka med bra interkontinental trafik. Har hört att Malaysia Airlines kan står nära en re-launch av KUL.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Bavarian, 2012-11-04 17:25:37
Att SAS ska satsa på CPH och Öresunds regionen är för mig en gåta. Socialt förfall på ena sidan och lågkonjunktur på den andra.
Anmäl inlägget
Nollkoll!
Skrivet av SSA, 2012-11-04 12:20:39
Men Owe har nog ingen koll alls......ja, med tanke på "CHP" skriva fel en gång, ok, men flera.....nja....inte direkt trovärdig då!
Anmäl inlägget
SAS ledning
Skrivet av Pjotr, 2012-11-04 11:38:55
Owe, vad snackar du om? Enligt SAS hemsida verkar det sitta fem svenskar, två danskar och en norrman i SAS ledning.
Anmäl inlägget
Mycket bitterhet - lite saklighet
Skrivet av Eurobonus Gold, 2012-11-03 02:51:58
Varför inte acceptera att SAS och Star Alliance har valt CPH som sitt nav i norra Europa. Detta val är säkert gjort på många goda grunder. För mig låter det helt naturligt att SIA utökar på sin befintliga destination CPH för att sedan eventuellt om några år utvidga till de något mindre flygplatserna norröver likt OSL och ARN.

Er tid i norr kommer kanske så småningom.
Anmäl inlägget
Heliga kastrup
Skrivet av Owe, 2012-11-02 17:38:49
Varför är den danska lednigen i SAS så dominerande trots att Sverige är en betydligt större ägare. Att ha en hub till Asien från CHP är rena vansinnet och ett stort misslyckande från Swedavia. SAS danska ledning hävdar att Öresundsregionen är viktig, men varför då inte satsa mer på Sturup. Att tro att CHP lockar passagerare från sydliga granländer stämmer inte om man tittar på deras egna siffor (promille) de lever kort och gott på Svenskar och Norrmän.
Anmäl inlägget
ARN...
Skrivet av Macke, 2012-11-02 11:54:35
Kanske dax att alla chefer på ARN/Swedavia börjar arbeta lite mer än bara sitta bakom sina skrivbord. Om SAS inte kan flyga så finns det andra stora och större bolag som vill kan och vågar satsa på Sverige. Som det ser ut idag så tar AY alltmer trafik från ARN då Swedavia verkar vara för passiva.....något som gör att både landet och regionen halkar efter.
Anmäl inlägget
Kiitos
Skrivet av Finbull Jagge, 2012-11-02 10:07:59
Finnair och Helsinki gateway tackar och bockar för det och alla de svenskar som då väljer AY.
Anmäl inlägget
Kommer snart
Skrivet av Jagge, 2012-11-02 09:47:10
TTW.
Stockholm ligger inte i Norrland. Kolla på en glob vettja.
Anmäl inlägget
Start?
Skrivet av Sim, 2012-11-02 09:06:13
Jag har för mig att de först skulle stärka linjen till CPH och i ett senare skede starta till Arlanda om det gick bra på CPH linjen, vi kan glädja oss med att det verkar gå bra på CPH linjen, vi får hoppas att de snart startar på ARN.. Start datum? (förhoppningsvis näst-nästa år kanske)
Anmäl inlägget
Travels the world
Skrivet av TTW, 2012-11-02 08:57:43
Singapore Airlines flyger till Världen inte Norrland.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn