Det finns 11 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Tror jeg har sagt det
Skrivet av pf, 2012-11-14 17:08:25
et halvdusin ganger på ulike sider på Flygtorget, Finnair får sine plan t/r Hel-Asia/NYC i løpet av 24 timer. Kan således ha en stiv tidtabell med like avgangstider hele veckan igjennom. Det er i luften man tjener penger, ikke ved å ha et plan på marken i BKK 10-12 timer.
|
|
Helsingfors-Vanda
Skrivet av Markus, 2012-11-14 15:56:16
Barla: Hel utnyttjar sitt geografiska läge som "Helsinki gateway" mot Asien, med kortare avstånd att flyga från Europa samt att tidtabellerna för Europalinjerna är synkade med Asientrafikens tidtabeller. Finnair har även kunnat jobba som ett självständigt bolag, till skillnad mot SAS.
|
|
Man lär sig något nytt varje dag...
Skrivet av Lenny, 2012-11-13 15:51:35
Jag visste t.ex. inte att Stuttgart räknades som en interkontinental linje från Arlanda samt att Dubai-Jedda och Auckland-Melbourne var inrikeslinjer.
Skämt åsido så tror jag att utvecklingen går mot mindre och mer bränslesnåla plan som flyger point-point från mellanstora flygplatser till stora flygplatser. Att försöka göra Arlanda till ett stort nav och satsa på transfer pax från närområdet är nog att slänga pengarna i sjön.
|
|
Intressant
Skrivet av Peppe, 2012-11-13 14:57:44
Intressant att Arn har 300.000 fler interkont. pax (ytd) än cph trots att cph är en så uttalad knutpunkt för hela världen. Tänk om SAS konkar, då blir det inget kvar av den flygplatsen.
|
|
En stor är bättre än två små
Skrivet av M, 2012-11-13 13:38:22
Tror Swedavia är lite för upptaget med att återskapa BMA som hub för inrikesflyget för att det ska bli några fler långlinjer från ARN i närtid.
Att sprida ut trafiken på två Stockholmsflygplatser gagnar inte långlinjer.
|
|
ARN Såklart
Skrivet av Dryger, 2012-11-13 13:29:53
Det här är väl ingen nyhet direkt att all Intercont trafik österut borde utgå från ARN. Men danskarna har ju bråkat och strejkat varje gång frågan kommit upp på agendan. En av anledningarna till SAS dåliga ekonomi
|
|
Inget litet land
Skrivet av Barla, 2012-11-13 13:12:24
Finland är hälften så stort och Helsingfors likaså. Förklara för mig Sven, så jag förstår, hur det kan komma sig att HEL är den hubb det är. Och varför ARN aldrig skulle kunna bli det under några som helst omständigheter. Jag är nyfiken och vill veta.
|
|
Öh, forts
Skrivet av Per, 2012-11-13 11:36:27
Kanske bör också Svensson överväga en kurs i historia. Det finns nämligen synnerligen få exempel på infrastruktursatsningar som är för stora. Måhända Göta kanal. Men i övrigt i Sverige? Vi kan på goda grunder anta att inte heller Arlanda kvalar in bland denna lilla skala.
|
|
Öh
Skrivet av Per, 2012-11-13 11:35:57
Sven Svensson är måhända inte så påläst. De flesta läsare av den här sidan inser att drygt 80 rörelser i timmen i högtrafik inte ryms på en bana. Att det inte finns behov av Boeing 747 kommer nog som en nyhet för många. Kanske bör Sven Svensson kontakta Thai och delge dem den kunskapen med tanke på att de idag, helt ovetande om sakernas tillstånd och utan den insikt som Svensson besitter, ändå fyller en Boeing 747 varje dag med resenärer från Stockholm Arlanda.
|
|
ARNs plats i världen
Skrivet av thomas, 2012-11-13 11:23:40
nu har nån suttit med en jordglob och storcirkelnavigerat, läst för mycket statistik ser ut som LLA som skulle bli ett enormt cargocentrum till en kostnad av hundratals miljoner, är det ett (1) Cargoflyg som har landat där? Göran Perssons invigning var storslagen och kanske värt pengarna. Är det inte storhetsvansinnet som nästan fällt SAS (globalt resekompani)
|
|
Sverige måste acceptera att vi är ett litet land.
Skrivet av Sven Svensson, 2012-11-13 09:36:32
Arlanda är redan för stort! Världen tror vi är större än vad vi egentligen är! Finns inga behov att flyga med B747 och Airbus 380 i ett turbopropland som Sverige. Max 19 platser är redan svårt att fylla i dessa flpl så varför försöka imponera? Nej att Arlanda ligger ute i skogen är ok likväl att de räckt med en bana istället för dagens 3.
|
|