Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Lägg ner, lägg ut
Skrivet av En som vet bäst, 2012-11-22 14:40:46
Det som nu idagarna genomförts borde ha gjorts för över 20 år sedan. SAS denna trögrörliga, politikerstyrda och alltför bekväma arbetsplats, mer eller mindre en skyddad verkstad. Och nu gnäller personalen, men dom vet tydligen inte bättre. Bolaget har överlevt sig själv !
|
|
Suck
Skrivet av !?, 2012-11-21 07:42:32
Att jämföra med Ryans vidriga affärsmodell som borde vara olaglig är mycket dålig. Deras piloter är maktlösa avtalen kommer bara bli sämre o sämre o de kan inget göra för då kommer det nya som tar deras jobb för billigare peng!!!
|
|
Haltande jämförelse
Skrivet av Swedestar, 2012-11-20 23:15:04
Att jämföra SAS med Ryanair när det t ex gäller hur man utnyttjar sin flotta blir ju väldigt konstigt. SAS, med inriktning mot affärsresandet, har ju en efterfrågan som är betydligt jämnare spridd under året än vad Ryanair har. Är väl snarare så att Ryanairs lågsässong, är SAS högsässong. Hoppas inte Lars menade att SAS borde ställa sina plan på backen under vintern.
|
|
Never ending kris.......
Skrivet av SAS, 2012-11-20 18:37:32
"Varför uppstod krisen i SAS just nu?" Som var så kan jag upplysa om att krisen har varit mycket tydlig under minst ett dussin år. Nu var det äntligen någon i ledningen som upptäckte det och agerade. Bra gjort!
|
|
Räddat?
Skrivet av TQ, 2012-11-20 18:08:49
Stora ord när man skriver att "nu är SAS räddat!": Hur många gånger tidigare har inte detta illa skötta bolag varit "räddat".
Komiskt!
|
|
"Abandon ship!",
Skrivet av Nationalekonomi, 2012-11-20 18:06:06
och då vet vi vad som händer. Nu kommer pengar in från någon hoppfull med mycket likvida medel. Som betalningsmedel för flygbiljetter och tjänster finns Eurobonus-poäng som är inlånade medel. Om nu alla poäng förbrukas måste det betyda att en stor del av krediterna förbrukas till gratisbiljetter i ett läge när SAS behöver medel in som täckning för krediterna men får använda en del av krediterna till att bekosta Eurobonus-biljetter, vilket om alla används kanske uppgår till 1,5Gkr?
|
|
RE: Flygkepsen
Skrivet av Pf, 2012-11-20 14:10:33
Om inte RG har det, så verkar det som att du har det..Du kanske skulle söka jobbet om du kan göra det själv!
|
|
styrelse/leding = overhead
Skrivet av flygkepsen, 2012-11-20 13:27:37
Ska lite som Lars skrev i artikel se om man nu kan förverkliga besparingar där det verkligen behövs dvs. administration/ledning/styrelse, tyvärr tror jag att RG ej besitter det kunnandet. kostnader per pax och flygen km ligger för sas på ca 70 öre varav piloter är ca 13öre och kabin ca 7öre resten är olika former av administration ska gämföras med Norwegian ca 40öre och Ryan på ca 25öre
|
|
konkurens på lika villkor
Skrivet av PEA, 2012-11-20 13:06:19
Lära av Ryanairs metoder? alltså SAS skulle ha skrivit in bolaget på Irland eller New Jersey i stället för Skandinavien och därmed sparat drygt 35% i arbetsgivaravgifter för (svenska) personalkostnaderna. Hur ska staten finansiera sin verksamhet om fler inte betalar arbetsgivaravgifterna här ? Hur ska A-kassorna klara av att en tredje del av flygbolagspersonalen är utan jobb varje vinter? En stjärna till SAS personalen som har kraft och mod att kämpa för SAS som nätverksbolag.
|
|
Ett Grekland i miniatyr
Skrivet av Kalle Viking, 2012-11-20 11:50:57
Sas, vårt stolta flaggskepp, som sedan slutet av 90-talet snabbt sjunker ned mot konkursens brant, men räddats av "nödlån" från ägarna, är nu på kort final, på grund av de egna höga kostnaderna, samt att konkurensen blivit alltför tuff. Jag beundrar alla dessa medarbetare som nu gör stora eftergifter för att rädda bolaget och sina anställningar. Vill nu se om ledningen kan göra det omöjliga möjligt.
|
|