Skriv ut  

Varför uppstod krisen i SAS just nu?

Flygnyheter, Lars Brynielsson, den 20 november 2012
Avtalen är i hamn. SAS är räddat. Lättnaden är stor.
Men ännu är många detaljer i räddningspaketet oklara och framför allt: vad händer nu? Lars Brynielsson ser en hel rad frågor hopa sig och hittar samtidigt en förklaring till varför krisen uppstod just nu.

SAS Foto: Erik Grinsvall

I SAS representerar åtta fackföreningar den flygande personalen. På måndagseftermiddagen den 19 november rapporterade SAS att alla de 8 fackföreningarna skrivit under nya avtal, det danska kabinfacket sist.

Vidare meddelade SAS att man nått det villkorade avtalen för att öka krediten från 3,1 till 3,5 miljarder SEK till 31 mars 2015 som var alternativet till konkurs. Besparingarna i 4XNG planen uppskattas ge en årlig resultatförbättring på 3 miljarder SEK samt ökad likviditet genom försäljning av Widerøe, stationstjänsten och fastigheter på 3 miljarder SEK.
   
Den nya krediten ska ge finansiell beredskap fram till att besparingarna i avtalen har realiserats och de planerade avyttringarna genomförts!
   
Därmed ska plattformen vara lagd för SAS långsiktiga självfinansierade överlevnad så att SAS kan välja om man gör det självt eller tillsammans med annat bolag.

Men räddningen har också gett upphov till mängder av frågor: Vilket förtroende och samarbetsklimat finns kvar att bygga på inom SAS efter att fackföreningarna tvingats skriva under avtal på en vecka under konkurshot? Varför finns det åtta självständiga fackföreningar för den flygande personalen i ett skandinaviskt bolag? Är det omöjligt att bilda skandinaviska fackföreningar? Koordinering och samordning skapar friktionskostnader såsom extra kostnader och sena beslut även framöver, hur ska de hanteras? Varför har långivarna länkat sina villkor till de flygandes fackföreningar – var finns de markanställda? Varför är det finansiella läget kritiskt efter en lönsam kvartalsrapport? Varför denna dramatik just nu?

En av förklaringarna kan vara SAS årscykliska resultat där vinsterna under kvartal två till fyra äts upp av förlusten under kvartal ett.
   
Problemet för ett stelt reguljärt bolag, med i stort samma tidtabell och fasta resurser under hela året, blir förlust under perioder med låg efterfrågan och vinst/missade intäkter under perioder med hög efterfrågan. För uthållig lönsamhet bör ett flygbolag anpassa sina fasta resurser till perioder med låg efterfrågan och flexibelt addera till rörliga resurser för perioder med hög efterfrågan. Det är alltså taktiskt för SAS att sätta in sitt alexanderhugg före kvartal 1. Med motsvarande resonemang skulle det vara taktiskt för facken att hota med arbetskonflikter före kvartal 2 vilket tidigare använts i SAS.

SAS statistik

En jämförelse med Europas lönsammaste bolag Ryanair visar att de kraftigt reducerar produktionen under vinterperioden oktober-mars för att minska förlusten/nå ett noll resultat. Ryanairs metod är att ställa upp till en fjärdedel av flygplanen på marken under vinterhalvåret samt att ha kontraktsanställd personal i stället för att flyga olönsamma linjer som motiveras av bidragskalkyler. Förutom branschens lägsta kostnader har Ryanair stor flexibilitet och ständig fokus på lönsamhet. Man kan inte jämföra SAS med Ryanair men det går att lära av Ryanair’s metoder.

SAS Statistik

Idag är styrelsen, ledningen och facket hjältar på SAS som avvärjt konkurs. Styrelsens förste vice ordförande Jacob Wallenberg gjorde en ärlig självanalys och sa det inte var brist på styrelsens aktivitets- eller ambitionsnivå, utan förmågan att leverera och genomföra beslutade förändringar. Styrelsens ordförande Fritz Schur sa att det nu är det upp till SAS att visa att de kan konkurrera.
   
Det duger inte.
Det är nu det svåra jobbet att förändra SAS börjar. Då kan man inte ha en styrelse som brister i genomförandet eller separerar sig från bolaget. Det är nu SAS vd Rickard Gustafson behöver styrelsens aktiva stöd för obekväma rationaliseringar inom rimlig för att möta konkurrentenra Norwegian och Easyjet som nämnts av Jacob Wallenberg. Nu gäller det att säkra en aktiv ägarstyrning genom styrelsen eller byt ägare/styrelse.
   
Det är många sår som ska läkas i SAS efter veckans spektakel och det kommer nya utmaningar framöver.

Lars Brynielsson
AMiSAB

Hitta billigt flyg på Flygtorget.se/resor



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lägg ner, lägg ut
Skrivet av En som vet bäst, 2012-11-22 14:40:46
Det som nu idagarna genomförts borde ha gjorts för över 20 år sedan. SAS denna trögrörliga, politikerstyrda och alltför bekväma arbetsplats, mer eller mindre en skyddad verkstad. Och nu gnäller personalen, men dom vet tydligen inte bättre. Bolaget har överlevt sig själv !
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av !?, 2012-11-21 07:42:32
Att jämföra med Ryans vidriga affärsmodell som borde vara olaglig är mycket dålig. Deras piloter är maktlösa avtalen kommer bara bli sämre o sämre o de kan inget göra för då kommer det nya som tar deras jobb för billigare peng!!!
Anmäl inlägget
Haltande jämförelse
Skrivet av Swedestar, 2012-11-20 23:15:04
Att jämföra SAS med Ryanair när det t ex gäller hur man utnyttjar sin flotta blir ju väldigt konstigt. SAS, med inriktning mot affärsresandet, har ju en efterfrågan som är betydligt jämnare spridd under året än vad Ryanair har. Är väl snarare så att Ryanairs lågsässong, är SAS högsässong. Hoppas inte Lars menade att SAS borde ställa sina plan på backen under vintern.
Anmäl inlägget
Never ending kris.......
Skrivet av SAS, 2012-11-20 18:37:32
"Varför uppstod krisen i SAS just nu?" Som var så kan jag upplysa om att krisen har varit mycket tydlig under minst ett dussin år. Nu var det äntligen någon i ledningen som upptäckte det och agerade. Bra gjort!
Anmäl inlägget
Räddat?
Skrivet av TQ, 2012-11-20 18:08:49
Stora ord när man skriver att "nu är SAS räddat!": Hur många gånger tidigare har inte detta illa skötta bolag varit "räddat".

Komiskt!
Anmäl inlägget
"Abandon ship!",
Skrivet av Nationalekonomi, 2012-11-20 18:06:06
och då vet vi vad som händer. Nu kommer pengar in från någon hoppfull med mycket likvida medel. Som betalningsmedel för flygbiljetter och tjänster finns Eurobonus-poäng som är inlånade medel. Om nu alla poäng förbrukas måste det betyda att en stor del av krediterna förbrukas till gratisbiljetter i ett läge när SAS behöver medel in som täckning för krediterna men får använda en del av krediterna till att bekosta Eurobonus-biljetter, vilket om alla används kanske uppgår till 1,5Gkr?
Anmäl inlägget
RE: Flygkepsen
Skrivet av Pf, 2012-11-20 14:10:33
Om inte RG har det, så verkar det som att du har det..Du kanske skulle söka jobbet om du kan göra det själv!
Anmäl inlägget
styrelse/leding = overhead
Skrivet av flygkepsen, 2012-11-20 13:27:37
Ska lite som Lars skrev i artikel se om man nu kan förverkliga besparingar där det verkligen behövs dvs. administration/ledning/styrelse, tyvärr tror jag att RG ej besitter det kunnandet. kostnader per pax och flygen km ligger för sas på ca 70 öre varav piloter är ca 13öre och kabin ca 7öre resten är olika former av administration ska gämföras med Norwegian ca 40öre och Ryan på ca 25öre
Anmäl inlägget
konkurens på lika villkor
Skrivet av PEA, 2012-11-20 13:06:19
Lära av Ryanairs metoder? alltså SAS skulle ha skrivit in bolaget på Irland eller New Jersey i stället för Skandinavien och därmed sparat drygt 35% i arbetsgivaravgifter för (svenska) personalkostnaderna. Hur ska staten finansiera sin verksamhet om fler inte betalar arbetsgivaravgifterna här ? Hur ska A-kassorna klara av att en tredje del av flygbolagspersonalen är utan jobb varje vinter? En stjärna till SAS personalen som har kraft och mod att kämpa för SAS som nätverksbolag.
Anmäl inlägget
Ett Grekland i miniatyr
Skrivet av Kalle Viking, 2012-11-20 11:50:57
Sas, vårt stolta flaggskepp, som sedan slutet av 90-talet snabbt sjunker ned mot konkursens brant, men räddats av "nödlån" från ägarna, är nu på kort final, på grund av de egna höga kostnaderna, samt att konkurensen blivit alltför tuff. Jag beundrar alla dessa medarbetare som nu gör stora eftergifter för att rädda bolaget och sina anställningar. Vill nu se om ledningen kan göra det omöjliga möjligt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev