Fem regionala flygplatser väljer ACR som lever …
Dan med flera var inte så enkelspåriga. Samhällsviktiga funktioner måste fungera och kommer att göra även inom framtidens flygledning. Det är väl enormt stimulerande för landets flygledare, flygplatser och flygbolag/helikopterbolag att det händer lite och att det plötsligt finns fler som vill serva dessa enheter.
ATC utvecklingen kommer att fortsätta som alltid och t o m bli bättre. Skillnaden är att de stora statliga monopolen inte fortsättningsvis kan utveckla en massa ifrågasatta projekt inhouse till oskäliga kostnader. Det finns industriella företag för detta som kommer att förvalta utvecklingen vidare på ett ansvarsfullt sätt och i sin tur sälja detta på marknaden. Kraven blir större på de utvecklande bolagen att ta fram användbara system till marknadsmässiga priser. Utvecklingen vad jag känner till har inte stoppat upp i någon annan industri som är utsatt för konkurrens. Barnsjukdomar finna alltid!
Mer kreativitet och innovation hos oss som jobbar i flygbranschen kan lyfta denna spännande och samhällsviktiga bransch ytterligare ett steg. Vi måste sluta titta bakåt och istället skapa förutsättningar för kommande generationer resenärer och företag. Tekniken står bakom dörren och ersätter de tröga omställningarna och dåliga lösningarna. Vill vi inte!
svar
Jag förstår än idag inte hur SDATS ska få ihop en affär som gynnar kunderna. Det skiljer sig inte bara stort i pris, visar det sig i senaste upphandlingen, utan hela konceptet bygger på stänga ner torn och flytta bort kompetent personal från flygplatserna och låsa in kunderna.
Enligt rykten så tvingas SDATS betala högre ersättningar till de som ska arbeta i Sundsvall och på Arlanda RTC. Vem ska betala framledes och för den dyra nota som redan är upparbetad? Det hela känns inte helt genomtänkt och risken för flopp närmar sig för var dag som går. Vem eller vilka kommer få bära hundhuvudet?
Det är ingen överdrift att påstå att förtroendet till ledningen är förbrukat. Just nu kämpar dom med näbbar och klor för att hålla skenet uppe att de själva tror på bl a RTS i väntan på pension eller vidare till nya utmaningar i andra firmor när det börjar bli för jobbigt. Riksrevisionen tycks år efter år godkänna hur verket sköts och konsulter i projekten håvar in storkovan.
Nog var vi många som tyckte att ACR framstod som en oseriös aktör när de dök upp för tio år sedan. Även om en del förbättringar skett så är väl snarare det stora utropstecknet att LFV och dess bulvaner istället har cementerat sig själva som en ännu mer oseriösa än ACR någonsin varit. Dags att äta upp hatten.
Tror inte det var så att speciellt många höll på ACR, snarare skadeglädje bland LFV,s egna personal att RTS-projektet går åt skogen. Helt absurt att LFV “lyckats” alienera sig så från sin egen personal. Bra jobbat Ann! Och Olle!
Tänkvärt!
Ojdå – de fem regionala väljer ACR igen…. Tuffare konkurrens och ny teknik råder inte bot mot ACR. Denna gång kändes det som att både ACR och LFVs flygledare höll tummarna för ACR inte för den gamla vilsna monopolisten. Spanjorer via Saerco nära att vinna framgång även i Sverige. Huh!
Läs tidigare inlägg från detta forum och lär….. Vindarna har vänt!
Hittade denna länk på LinkedIn. Framgång och framtid.
https://vimeo.com/342706271
LFV har vunnit några och förlorat några. Men huvudpoängen, som jag kommenterat i en annan tråd är att LFV inte tillåts att tävla på lika villkor.
Kostnaden för elever är en sak men den allra viktigaste är nog att LFV ska tvingas hålla beredskap för regulariteten om en annan provider inte skulle klara av att sitt uppdrag. Det säger sig själv att det inte går att konkurrera då!!!
GD;s “avgång” beklagas nog inte av någon men det är inte avgörande i denna diskussion.
Vad menar Kotten med ingen kontroll? Att LFV förlorar uppdrag till andra leverantörer? Att LFV inte hunnit förbereda sig för en uttalad konkurrensutsättning under perioden 2000 – 2010? Man börjar undra hur det står till på Waterfront när man ifrågasätter sina kunders upphandlingar och val? Snart bara Försvarsmakten kvar att leka med. Vill man inte förstå eller anpassa sig så….
Vi får verkligen hoppas att sunt förnuft går före ideologi och att en återreglering blir till snarast!
Slarvigare avreglering har nog aldrig gjorts. Ingen koll alls!
Trafikutskottet håller den 16 maj en öppen utfrågning på temat “Flygtrafikledningstjänsten – har vi landat i den bästa lösningen?”.
Tid: Torsdag den 16 maj klockan 9.00–12.00
Plats: Skandiasalen, ingång Mynttorget 1
I och med att den nya luftfartslagen trädde i kraft 2010 öppnades marknaden för lokal flygtrafiktjänst. Flygplatser kan därmed upphandla de lokala flygtrafiktjänsterna i konkurrens och Luftfartsverket är inte längre den enda tjänsteleverantören. Det finns dock frågor om den bästa lösningen för flygtrafikledningstjänsten är konkurrensutsättning eller en delvis återreglering. Den öppna utfrågningen hålls för att utskottet ska inhämta mer kunskap i frågan inför beslut i ärendet.
Upphandlingen har ej vunnit laga kraft ännu. Ett överklagande har lämnats in!
Många privatiseringar har förvärrat situationen för folk i allmänhet.
För vissa företag har det varit lönsamt att få in skattepengar och dela ut till riskkapitalisterna.
är det kanske dags för personalbolag som hyr ut flygledare till de olika providerna?
Då kan ju ACR LFV NATS DFS osv slåss om hinkarna o spadarna i sandlådan o se vem som vinner vilken hink o vilken spade.
som i sjukvården,,, billigare? nej vem fan har sagt att sjukvården blivit billigare och bättre???
Våra äldre som ligger i egen avföring hela nätter eller ligger fastspända för att det inte finns personal, men det är klart det är valfrihet, privata spekulanter som tjänar pengar och blev det mer vård för pengarna? blev det bättre?
@K, det är bara att hoppas du har rätt. Det vore himla bra om all outsourcing och bemanningsföretag försvann. Hittills har denna fria marknad inte varit till någon större nytta för samhället, utan tvärtom.
Svar K: De måste betyda att tjänster inklusive säkerhetsbevakningen mm måste drivas av staten. De strejkar ju snart och det inget samhällsansvar enligt min mening. Det blir en spännande följetong i alla fall nu när det går kraftigt utför för LFV. Det var smart av vissa chefer på hög nivå att smita ner till öknen och sticka huvudena i sanden!!!
Sådär, http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-myndighet-bor-ansvara-for-alarm, nu kommer det första steget i en lång rad av återförstatliganden. Formuleringar som “..det endast är staten som kan ta ansvar för att säkerställa den här viktiga samhällstjänsten” är mumma.
Regeringen har i ren ideologisk iver ( eller under påverkan av ” marknaden”/lobbyister/MUF-kompisar) inte analyserat konsekvenserna av avregleringen. Ett tydligt exempel på detta är även avregleringen av flygtrafiktjänsten, där trafikutskottet drog i handbromsen efter Bjelvenstams magnifika utredning! Den nya regeringen nästa höst borde ge vissa kalla kårar.
Bo, varje generation tycker dom tar för sig mer än föregående och varje generation känner sig unika och speciella. Det hör till sakens natur och dina barn kommer att säga precis samma sak. Vi är så speciella och så unika säger man, nåja, det är väl rart. Du är så rar och gullig Bo att jag vill krama om dig! 😀
Vet inte riktigt vilken lögn du syftar till… Kan det vara lögnen om att allt blir bättre med avreglering! 😀
Philip Ludvig; Tack för stödet. Tyvärr tror jag att er nya GD kommer att få helt andra förhållningsregler. Det ska avregleras oavsett konsekvenser. Det jobbet vill jag inte ha.
Men Bo är typexemplet på varför det är så svårt att debattera denna typ av frågor.
Det handlar inte om fakta utan om känslor. Myter och lögner om hur en befintlig struktur är. Man har bestämt sig från början att det här med verk och myndigheter är något dåligt.
Då är det svårt att med fakta övertyga någon om motsatsen. Dessutom är det som Robban skrev, att jag inte har förmågan att låta bli att bli lite “fräck i truten” och då är det ännu svårare att övertyga någon om ens ståndpunkt. Men jag kan inte låta bli för Bo är så förbluffande oförstående och naiv! 🙂
Det dessa foliehattar brukar glömma är att granska alternativet, dvs “MARKNADEN”. Hur ser “MARKNADEN” ut egentligen? Det är lite “mode” just nu att tycka att marknaden är lösningen på alla problem. Det går i vågor…! 😀 Det kommer Bo också förstå vad det lider!
“MARKNADEN” får gärna producera skitprodukter vars hållbarhet är så kort som möjligt och som gör att vi måste köpa, köpa och åter köpa. Det får miljömupparna bråka om. Men jag menar att “MARKNADEN” inte är mogen att hantera denna typ av viktiga funktioner.
Det är så oerhört naivt att tro att det bara kommer att finnas seriösa providers på den svenska marknaden. Och det är ännu naivare att tro att TS pappersvändande skulle vara en garant för att vi inte får företag som tar genvägar.
Jag tror de flesta av oss, som har någon koll på flygbranschen, är smärtsamt medvetna om vilket träsk den branschen håller på att förvandlas till. Och då menar jag inte enbart för arbetstagarna. Vi som känner till lite vilka namn som figurerar bakom företagsnamnen vet vilka rymliga samveten dom har.
Som skattebetalare skulle jag tycka det vara oerhört irriterande om flygtrafikledningsbranschen förvandlades till samma fuskande och fifflande bransch. Bara för att några toknyliberaler vill “leka provider”. Bo kommer inte att förstå ändå.
Politiker som har tagit beslut i denna frågan gör ju inte det för att dom är övertygade om att det är det bästa för branschen (dom har noll koll!) utan för att det är deras politiska övertygelse.
Ideologi blir viktigare än sunt förnuft. Det är iofs ingen nyhet! 😀
Kan inte veta hut, morsan håller på å blir tokig på mig. å du också :D.
Har mycket svårt att stå och bocka för överhögheten. Dagens ungdom tar för sig lite mer än din generation “lille pöjk”. Vad som är rätt eller fel med ACR och LFV kan man ju alltid efteråt komma och säga…eller vad var det jag sa…men ha i bakhuvet att “om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den till slut en sanning”. Att ATC kommer ett förändras från ett nationellt monopol till något annat måste stå helt klart det står jag helt bakom. Vet inte om NUAC är rätt väg att gå med två inblandade stater och några fler pappersvändare uppe på “waterfront” som ägnar sig åt att skicka luftfakturor fram å tillbaks till LFV och Naviair för inhyrda flygledare?. Du vet de e så fint att visa upp ett blankt fint FAB å jämföra med övriga Europas alla kontrollcentraler. Men under den fina fasaden/FABBET finns fortfarande lika många sektorer, ACC´n och AOR och allt vad det heter. Men som sagt..om en lögn upprepas tillräckligt…..osv
Den där Bo verkar ju helt förblindad av sin naiva nyliberalism. Helt oförmögen att ta till sig av de sakliga argument som radas upp emot honom fäktar han tillbaka med politiska visioner om bra allt blir om marknaden får styra fritt, vakna och väx upp!! Att LFV som provider nu måste stå på egna ben och ta eget ansvar har nog de flesta inom den firman insett vid det här laget, och om Bo läste innehållet i Dan:s inlägg så skulle han nog inse att även han nog har tillskansat sig denna kunskap.
@ Dan: Gör nu som “FL” sa tidigare, sök GD-tjänsten! Sällan man ser någon leverera så många korrekta beskrivningar om läget i branchen idag.
??? Finns det någon lag som förbjuder att man anklagar TS för att vara tandlösa?! I så fall bryter jag mot lagen! Om du hade haft lite inblick i hur TS fungerar hade också förstått att dom har små möjligheter att agera. Du hade garanterat fått samma svar från dom själva om du frågat!
Och nej, jag vecklar inte in mig i något “ansvarslöst resonemang”. 😀
Det är väl självklart att LFV måste omorganisera sig, vem säger något annat? Det går inte längre att ha så stora overheadkostnader. Det är inget märkligt med det. Förstår inte riktigt vad du menar. Jag förstår till fullo vad det betyder, det är ju liksom inte något konstigt…
Återigen, din agenda är väldigt tydlig och genomskinlig. Man förstår det när man läser “Sötebrödsdagarna är över när man tjänade grova stålar på taxfree och parkeringsavgifter.” 😀 Hehe, vad har hänt dig eftersom du är så anti-LFV?
Jag kan inte förstå hur det kan vara så viktigt för dig. Du har ju inga vettiga argument utan bara personligt tyckande!
Som jag sagt tidigare, personligen spelar det mig ingen större roll hur det går men jag tycker det är fel när man, av politisk övertygelse, tar beslut som är tokiga.
Det som jag tycker är fel är att man inte har en “garant” som ser till att infrastrukturen bibehålls och inte påverkas av kortsiktighet och nästa kvartalsrapport. Jag förstår att du inte kan ta detta till dig/förstå men det är faktiskt ganska viktigt. Jag förstår att du är ung och vill “leka provider” men med lite mer mognad så ska du se att det finns vissa saker i samhället kräver stort ansvarstagande.
Som sidlinjebetraktare kan jag ju också tycka att det är märkligt att LFV tvingas ta ansvar för kontinuiteten om någon provider inte lyckas upprätthålla tjänsten. Hur ska LFV ha råd till detta och ändå tävla på samma villkor?
“Gubbe lille”… 😀 Du borde lära dig veta hut slyngel! 😀
Det är väl uppenbart att du är lite ung och naiv och att du tycker jag är mossig, det är helt ok. Men låt mig säga så här lite opretantiöst…:D “Den som försummar att dricka av erfarenhetens källa kommer att dö av törst i okunnighetens öken”
Du är välkommen till erfarenhetens källa när du har varit ute i “världens arbetsfält” och lekt lite provider!