KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Fem regionala flygplatser väljer ACR som leverantör

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2013-04-22
ACR har vunnit upphandlingen om leverans av flygtrafikledning till fem regionala flygplatser. Den tidigare leverantören LFV har därmed tappat sammanlagt nio torn sedan flygtrafikledningen konkurrensutsattes.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Nils  2013-04-27 15:29:22
KopplingFem regionala flygplatser väljer ACR som lever ... 
Dan med flera var inte så enkelspåriga. Samhällsviktiga funktioner måste fungera och kommer att göra även inom framtidens flygledning. Det är väl enormt stimulerande för landets flygledare, flygplatser och flygbolag/helikopterbolag att det händer lite och att det plötsligt finns fler som vill serva dessa enheter.

ATC utvecklingen kommer att fortsätta som alltid och t o m bli bättre. Skillnaden är att de stora statliga monopolen inte fortsättningsvis kan utveckla en massa ifrågasatta projekt inhouse till oskäliga kostnader. Det finns industriella företag för detta som kommer att förvalta utvecklingen vidare på ett ansvarsfullt sätt och i sin tur sälja detta på marknaden. Kraven blir större på de utvecklande bolagen att ta fram användbara system till marknadsmässiga priser. Utvecklingen vad jag känner till har inte stoppat upp i någon annan industri som är utsatt för konkurrens. Barnsjukdomar finna alltid!

Mer kreativitet och innovation hos oss som jobbar i flygbranschen kan lyfta denna spännande och samhällsviktiga bransch ytterligare ett steg. Vi måste sluta titta bakåt och istället skapa förutsättningar för kommande generationer resenärer och företag. Tekniken står bakom dörren och ersätter de tröga omställningarna och dåliga lösningarna. Vill vi inte!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Lars
2019-08-19 17:07:24
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Jag förstår än idag inte hur SDATS ska få ihop en affär som gynnar kunderna. Det skiljer sig inte bara stort i pris, visar det sig i senaste upphandlingen, utan hela konceptet bygger på stänga ner torn och flytta bort kompetent personal från flygplatserna och låsa in kunderna.

Enligt rykten så tvingas SDATS betala högre ersättningar till de som ska arbeta i Sundsvall och på Arlanda RTC. Vem ska betala framledes och för den dyra nota som redan är upparbetad? Det hela känns inte helt genomtänkt och risken för flopp närmar sig för var dag som går. Vem eller vilka kommer få bära hundhuvudet?
sv LFV:are
2019-08-18 18:38:05
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Det är ingen överdrift att påstå att förtroendet till ledningen är förbrukat. Just nu kämpar dom med näbbar och klor för att hålla skenet uppe att de själva tror på bl a RTS i väntan på pension eller vidare till nya utmaningar i andra firmor när det börjar bli för jobbigt. Riksrevisionen tycks år efter år godkänna hur verket sköts och konsulter i projekten håvar in storkovan.
FL
2019-08-18 18:21:48
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Nog var vi många som tyckte att ACR framstod som en oseriös aktör när de dök upp för tio år sedan. Även om en del förbättringar skett så är väl snarare det stora utropstecknet att LFV och dess bulvaner istället har cementerat sig själva som en ännu mer oseriösa än ACR någonsin varit. Dags att äta upp hatten.
LFVare
2019-08-18 14:24:50
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Tror inte det var så att speciellt många höll på ACR, snarare skadeglädje bland LFV,s egna personal att RTS-projektet går åt skogen. Helt absurt att LFV "lyckats" alienera sig så från sin egen personal. Bra jobbat Ann! Och Olle!
Observer
2019-08-18 03:33:27
ACR
Tänkvärt!
Nils
2019-08-17 12:07:52
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Ojdå - de fem regionala väljer ACR igen.... Tuffare konkurrens och ny teknik råder inte bot mot ACR. Denna gång kändes det som att både ACR och LFVs flygledare höll tummarna för ACR inte för den gamla vilsna monopolisten. Spanjorer via Saerco nära att vinna framgång även i Sverige. Huh!

Läs tidigare inlägg från detta forum och lär..... Vindarna har vänt!

Hittade denna länk på LinkedIn. Framgång och framtid.
https://vimeo.com/342706271
Kotten
2013-05-16 08:09:09
Re; Pelle
LFV har vunnit några och förlorat några. Men huvudpoängen, som jag kommenterat i en annan tråd är att LFV inte tillåts att tävla på lika villkor.
Kostnaden för elever är en sak men den allra viktigaste är nog att LFV ska tvingas hålla beredskap för regulariteten om en annan provider inte skulle klara av att sitt uppdrag. Det säger sig själv att det inte går att konkurrera då!!!
GD;s "avgång" beklagas nog inte av någon men det är inte avgörande i denna diskussion.
Pelle
2013-05-15 23:12:38
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Vad menar Kotten med ingen kontroll? Att LFV förlorar uppdrag till andra leverantörer? Att LFV inte hunnit förbereda sig för en uttalad konkurrensutsättning under perioden 2000 - 2010? Man börjar undra hur det står till på Waterfront när man ifrågasätter sina kunders upphandlingar och val? Snart bara Försvarsmakten kvar att leka med. Vill man inte förstå eller anpassa sig så....
Kotten
2013-05-15 22:47:22
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Vi får verkligen hoppas att sunt förnuft går före ideologi och att en återreglering blir till snarast!
Slarvigare avreglering har nog aldrig gjorts. Ingen koll alls!
Trafikutskottet
2013-05-15 20:00:53
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Trafikutskottet håller den 16 maj en öppen utfrågning på temat "Flygtrafikledningstjänsten - har vi landat i den bästa lösningen?".

Tid: Torsdag den 16 maj klockan 9.00–12.00
Plats: Skandiasalen, ingång Mynttorget 1

I och med att den nya luftfartslagen trädde i kraft 2010 öppnades marknaden för lokal flygtrafiktjänst. Flygplatser kan därmed upphandla de lokala flygtrafiktjänsterna i konkurrens och Luftfartsverket är inte längre den enda tjänsteleverantören. Det finns dock frågor om den bästa lösningen för flygtrafikledningstjänsten är konkurrensutsättning eller en delvis återreglering. Den öppna utfrågningen hålls för att utskottet ska inhämta mer kunskap i frågan inför beslut i ärendet.
Sv
2013-05-14 21:53:55
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Upphandlingen har ej vunnit laga kraft ännu. Ett överklagande har lämnats in!
Många privatiseringar har förvärrat situationen för folk i allmänhet.
För vissa företag har det varit lönsamt att få in skattepengar och dela ut till riskkapitalisterna.
uthyraren
2013-05-14 20:47:28
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
är det kanske dags för personalbolag som hyr ut flygledare till de olika providerna?

Då kan ju ACR LFV NATS DFS osv slåss om hinkarna o spadarna i sandlådan o se vem som vinner vilken hink o vilken spade.

som i sjukvården,,, billigare? nej vem fan har sagt att sjukvården blivit billigare och bättre???
Våra äldre som ligger i egen avföring hela nätter eller ligger fastspända för att det inte finns personal, men det är klart det är valfrihet, privata spekulanter som tjänar pengar och blev det mer vård för pengarna? blev det bättre?
hmm
2013-05-05 16:58:11
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
http://www.acr-sweden.se/wp-content/uploads/2013/05/Monopol-eller-konkurrens-i-samf%C3%A4llda-inflygningszoner.pdf
Bertil
2013-04-30 10:09:13
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
@K, det är bara att hoppas du har rätt. Det vore himla bra om all outsourcing och bemanningsföretag försvann. Hittills har denna fria marknad inte varit till någon större nytta för samhället, utan tvärtom.
Conny
2013-04-30 08:26:13
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Svar K: De måste betyda att tjänster inklusive säkerhetsbevakningen mm måste drivas av staten. De strejkar ju snart och det inget samhällsansvar enligt min mening. Det blir en spännande följetong i alla fall nu när det går kraftigt utför för LFV. Det var smart av vissa chefer på hög nivå att smita ner till öknen och sticka huvudena i sanden!!!
K
2013-04-30 07:55:23
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Sådär, http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-myndighet-bor-ansvara-for-alarm, nu kommer det första steget i en lång rad av återförstatliganden. Formuleringar som "..det endast är staten som kan ta ansvar för att säkerställa den här viktiga samhällstjänsten" är mumma.

Regeringen har i ren ideologisk iver ( eller under påverkan av " marknaden"/lobbyister/MUF-kompisar) inte analyserat konsekvenserna av avregleringen. Ett tydligt exempel på detta är även avregleringen av flygtrafiktjänsten, där trafikutskottet drog i handbromsen efter Bjelvenstams magnifika utredning! Den nya regeringen nästa höst borde ge vissa kalla kårar.
Dan
2013-04-29 20:12:57
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Bo, varje generation tycker dom tar för sig mer än föregående och varje generation känner sig unika och speciella. Det hör till sakens natur och dina barn kommer att säga precis samma sak. Vi är så speciella och så unika säger man, nåja, det är väl rart. Du är så rar och gullig Bo att jag vill krama om dig! :D

Vet inte riktigt vilken lögn du syftar till... Kan det vara lögnen om att allt blir bättre med avreglering! :D
Philip Ludvig; Tack för stödet. Tyvärr tror jag att er nya GD kommer att få helt andra förhållningsregler. Det ska avregleras oavsett konsekvenser. Det jobbet vill jag inte ha.
Men Bo är typexemplet på varför det är så svårt att debattera denna typ av frågor.

Det handlar inte om fakta utan om känslor. Myter och lögner om hur en befintlig struktur är. Man har bestämt sig från början att det här med verk och myndigheter är något dåligt.
Då är det svårt att med fakta övertyga någon om motsatsen. Dessutom är det som Robban skrev, att jag inte har förmågan att låta bli att bli lite "fräck i truten" och då är det ännu svårare att övertyga någon om ens ståndpunkt. Men jag kan inte låta bli för Bo är så förbluffande oförstående och naiv! :-)

Det dessa foliehattar brukar glömma är att granska alternativet, dvs "MARKNADEN". Hur ser "MARKNADEN" ut egentligen? Det är lite "mode" just nu att tycka att marknaden är lösningen på alla problem. Det går i vågor...! :D Det kommer Bo också förstå vad det lider!

"MARKNADEN" får gärna producera skitprodukter vars hållbarhet är så kort som möjligt och som gör att vi måste köpa, köpa och åter köpa. Det får miljömupparna bråka om. Men jag menar att "MARKNADEN" inte är mogen att hantera denna typ av viktiga funktioner.
Det är så oerhört naivt att tro att det bara kommer att finnas seriösa providers på den svenska marknaden. Och det är ännu naivare att tro att TS pappersvändande skulle vara en garant för att vi inte får företag som tar genvägar.
Jag tror de flesta av oss, som har någon koll på flygbranschen, är smärtsamt medvetna om vilket träsk den branschen håller på att förvandlas till. Och då menar jag inte enbart för arbetstagarna. Vi som känner till lite vilka namn som figurerar bakom företagsnamnen vet vilka rymliga samveten dom har.

Som skattebetalare skulle jag tycka det vara oerhört irriterande om flygtrafikledningsbranschen förvandlades till samma fuskande och fifflande bransch. Bara för att några toknyliberaler vill "leka provider". Bo kommer inte att förstå ändå.

Politiker som har tagit beslut i denna frågan gör ju inte det för att dom är övertygade om att det är det bästa för branschen (dom har noll koll!) utan för att det är deras politiska övertygelse.

Ideologi blir viktigare än sunt förnuft. Det är iofs ingen nyhet! :D

Bo
2013-04-29 17:51:32
Re Dan
Kan inte veta hut, morsan håller på å blir tokig på mig. å du också :D.
Har mycket svårt att stå och bocka för överhögheten. Dagens ungdom tar för sig lite mer än din generation "lille pöjk". Vad som är rätt eller fel med ACR och LFV kan man ju alltid efteråt komma och säga...eller vad var det jag sa...men ha i bakhuvet att "om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den till slut en sanning". Att ATC kommer ett förändras från ett nationellt monopol till något annat måste stå helt klart det står jag helt bakom. Vet inte om NUAC är rätt väg att gå med två inblandade stater och några fler pappersvändare uppe på "waterfront" som ägnar sig åt att skicka luftfakturor fram å tillbaks till LFV och Naviair för inhyrda flygledare?. Du vet de e så fint att visa upp ett blankt fint FAB å jämföra med övriga Europas alla kontrollcentraler. Men under den fina fasaden/FABBET finns fortfarande lika många sektorer, ACC´n och AOR och allt vad det heter. Men som sagt..om en lögn upprepas tillräckligt.....osv
Philip Ludwig
2013-04-29 17:28:10
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Den där Bo verkar ju helt förblindad av sin naiva nyliberalism. Helt oförmögen att ta till sig av de sakliga argument som radas upp emot honom fäktar han tillbaka med politiska visioner om bra allt blir om marknaden får styra fritt, vakna och väx upp!! Att LFV som provider nu måste stå på egna ben och ta eget ansvar har nog de flesta inom den firman insett vid det här laget, och om Bo läste innehållet i Dan:s inlägg så skulle han nog inse att även han nog har tillskansat sig denna kunskap.
@ Dan: Gör nu som "FL" sa tidigare, sök GD-tjänsten! Sällan man ser någon leverera så många korrekta beskrivningar om läget i branchen idag.
Dan
2013-04-29 17:16:30
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
??? Finns det någon lag som förbjuder att man anklagar TS för att vara tandlösa?! I så fall bryter jag mot lagen! Om du hade haft lite inblick i hur TS fungerar hade också förstått att dom har små möjligheter att agera. Du hade garanterat fått samma svar från dom själva om du frågat!

Och nej, jag vecklar inte in mig i något "ansvarslöst resonemang". :D

Det är väl självklart att LFV måste omorganisera sig, vem säger något annat? Det går inte längre att ha så stora overheadkostnader. Det är inget märkligt med det. Förstår inte riktigt vad du menar. Jag förstår till fullo vad det betyder, det är ju liksom inte något konstigt...
Återigen, din agenda är väldigt tydlig och genomskinlig. Man förstår det när man läser "Sötebrödsdagarna är över när man tjänade grova stålar på taxfree och parkeringsavgifter." :D Hehe, vad har hänt dig eftersom du är så anti-LFV?
Jag kan inte förstå hur det kan vara så viktigt för dig. Du har ju inga vettiga argument utan bara personligt tyckande!

Som jag sagt tidigare, personligen spelar det mig ingen större roll hur det går men jag tycker det är fel när man, av politisk övertygelse, tar beslut som är tokiga.

Det som jag tycker är fel är att man inte har en "garant" som ser till att infrastrukturen bibehålls och inte påverkas av kortsiktighet och nästa kvartalsrapport. Jag förstår att du inte kan ta detta till dig/förstå men det är faktiskt ganska viktigt. Jag förstår att du är ung och vill "leka provider" men med lite mer mognad så ska du se att det finns vissa saker i samhället kräver stort ansvarstagande.
Som sidlinjebetraktare kan jag ju också tycka att det är märkligt att LFV tvingas ta ansvar för kontinuiteten om någon provider inte lyckas upprätthålla tjänsten. Hur ska LFV ha råd till detta och ändå tävla på samma villkor?

"Gubbe lille"... :D Du borde lära dig veta hut slyngel! :D
Det är väl uppenbart att du är lite ung och naiv och att du tycker jag är mossig, det är helt ok. Men låt mig säga så här lite opretantiöst...:D "Den som försummar att dricka av erfarenhetens källa kommer att dö av törst i okunnighetens öken"

Du är välkommen till erfarenhetens källa när du har varit ute i "världens arbetsfält" och lekt lite provider!
Bo
2013-04-29 16:35:46
Re Dan
Om du tycker att samhällsviktiga funktioner hanteras ansvarslöst, innebär detta en allvarlig anklagelse mot våra tillsynsmyndigheter. Återstår för dig att även börja snacka skit om TS. Du börjar veckla in dig i lite väl ansvarslöst resonemang. Har dessutom inte sagt ett ord att LFV är skattesubventionerad, man fick ju fyra miljarder vid delningen det borde väl räcka ett tag eller??
Vad du inte kan inse är att LFV som provider nu måste stå på egna ben och ta eget ansvar, om du nu vet vad eget ansvar innebär. Sötebrödsdagarna är över när man tjänade grova stålar på taxfree och parkeringsavgifter. I maj blir LFV tvungen att omorganisera sin administration, sen kommer turen till ATS varken du vill eller ej. Ansvarslöst...gubbe lille, kom ner på jorden, det är det här som innebär ansvarstagande. Annars.... just det..överlever man inte på din LÅNGA sikt.:D
Condrad
2013-04-29 15:53:14
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Bo verkar ha lite svårt att ta till sig information. Namnet Bo får mig att tro att det är en äldre person men så är det så klart inte. Det märks tydligt.
Dan
2013-04-29 15:15:45
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Bo, nu tryter dina argument! :D Inget av det som jag kommenterat angående årsredovisningar påverkas av delningen Swedavia/LFV. Men du är uppenbart oförmögen att förstå helheten. Därför har du nu inte mer att komma med.
"Snabba puckar"!!! Jo, du det verkar ju listigt att hantera infrastruktur med "snabba puckar". Tillåt mig att småle!

Det är ju just det som är grejjen, LFV är INTE statligt subventionerad! Det är just det som är skillnaden mot många andra länder där man har lägre enrouteavgift. Dom får tex pensionen subventionerad av staten. Vad är det som du inte förstår i den jämförelsen?!
Hade du haft sakliga argument skulle du framstå som mer seriös nu framstår du mer som en pubertal fjant som tycker att det är ok att alla ska "leka provider" och hantera samhällsviktiga funktioner ansvarslöst.

Det är rart att du har hela världen som arbetsfält. :D Gulligt till och med!

Robbert; Fräck i truten... Tja, lite kanske.
Robban
2013-04-29 13:38:37
Bra skrivet
Bra Bo, kör hårt, den där Dan verkar mest vara en mullig mansgris, vad han inte vet tycks inte vara värt att veta..å fräck i truten är han också :D
Bo
2013-04-29 12:52:39
Re Dan
Du verkar hänga upp dig på allt och alla. Inget får förändras allt ska va statiskt i ditt tusenåriga rike. Förmodligen är det fel på jordens omloppsbana också. Hela universum står still med jorden som centrum i din lilla perfekta världsbild. De e "synd" om dig för du kan vill inte ens välja mellan Expressen och Aftonbladet. Om du vill stå där å stampa i din gamla ler-pöl, bryr vi oss unga inte ett dugg om. Nu är det snabba puckar som gäller..långsiktighet..so what...vad som gäller idag är totalt ointressant i morgon..
Du säger jag saknar helheten..historielös. Jo tack ..Börjar med att konstatera att gamla LFV-årsredovisningar inte går att jämföra med dagens. Förr var LFV och Swedavia ett gemensamt verk, de verkar du ha glömt bort. LFV levde väldigt gott på det överskott Arlanda generade. Just det, man hade lägre trafikavgifter förr..men vad tror du subventionerade det???? Nu skall LFV istället leva på kärnverksamheten..jovisst de va ju synd om LFV men som tack å adjö fick man ändå fyra miljarder av Swedavia för skiljsmässan.
Förr när det stelbenta Sverige flög med SAS alena skrattade man åt uppstickare som Ryanair. Nu skrattar man inte längre utan kämpar för sin överlevnad, dom statliga subventionernas tidevarv är förbi. Din helhetsbild bygger på att statliga subventioner skall dölja de verkliga kostnaderna. Visst gå ur EU och bli protektionistiskt, det kanske funkar för dig, men dagens ungdomar bryr sig inte om gamla Svedala längre, vi har hela världen som arbetsfält å då ska du veta att företag som ACR definitivt platsar in i den nya framtida gemenskapen.
Nils
2013-04-29 06:59:00
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Neutral utredning. LFV deltog genom att sitta med som sakkunniga i utredningsgruppen. Säger allt och alla inkl politiker har insett att Bjelfvenstams utredning kan läggas åt sidan. Vid avregleringar låter man marknaden styra omställningsarbetet. Går ju väldigt bra om man frågar LFV och ACR idag
Dr. PIC
2013-04-28 23:45:48
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Men Nils, menar du att Bjelvenstam fick sitt underlag för utredningen från bara en/ett fåtal källa/-or ? Han redovisar vilka han varit i kontakt med (bl.a. även ACR) och utredningen föreslår även åtgärder som skulle vara till LFV:s nackdel, så jag förstår fortfarande inte när du påstår att det var en mindre lyckad utredning.
Är det något som inte stämmer eller undanhålls ?
FL
2013-04-28 22:18:51
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Den som LFV snart inte längre har eller spelar någon viktig roll i. :D
Dan
2013-04-28 22:13:31
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Nils... "Marknaden" :D
Nils
2013-04-28 21:26:41
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Fråga marknaden om de fick komma med synpunkter eller om det bara var LFV som deltog i skrivandet? Läs utredningen så lär du nog förstå vem som låg bakom allt innehåll till fd statssekreterare Bjelfvenstam.
Dr. PIC
2013-04-28 21:18:24
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
@ Nils
Kan du utveckla när du säger att "det var en mindre lyckad utredning som Bjelvenstam och LFV kokade ihop 2011/2012".
Mindre lyckad för vem, och på vilket sätt ?
Kokade ihop ? En utredning syftar till att komma fram till ett resultat som är logiskt med hänsyn tagen till redovisade argument vilket nog får anses ha skett.
Eller menar du att att man bara hittade på ? Utveckla gärna !
Dan
2013-04-28 21:04:16
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Helt rätt Nils, I stand corrected! I övrigt tror jag du förstår vad jag menar.
Nils
2013-04-28 21:00:54
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Dan, nu gick det lite snabbt och då brukar det bli lite fel här och där. När blev Bjelfvenstam herr Billinger. Billingers utredningar sedan 2005 bjöd alla in till en avreglerad marknad. Bjelvenstam och LFV skrev ihop någon mindre lyckad utredning 2011/2012. En märklig historia och det har kloka politiker insett.

Det blir svårare politiskt att återreglera när kommuner kan och behöver spara kostnader och bevisen för detta kom efterlängtat i förra veckan och även tidigare. Tror inte någon av de upphandlade flygplatserna eller andra flygplatser vill gå tillbaka till LFV priser som gällde innan konkurrensen kom till. Låt LFV sköta den icke konkurrensutsatta delen, dvs det övre luftrummet. Sen får vi se hur länge det tar innan tjafset börjar mellan Danmark och Sverige.
Dan
2013-04-28 20:37:00
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Bo, du är synonymen för att "läsa men inte förstå"! :D Du läser en (1) årsredovisning och drar slutsatser som är helt meningslösa. Du är helt historielös och förstår inte sammanhangen med tidigare år.
Har du då koll på, de i princip räntefria lån, LFV hade glädje av när räntan var hög? Pensionssituationen tillät detta och gjorde stora investeringar möjliga. Det har du garanterat noll koll på.
Detta förstår du inte för att du har läst en (1) årsredovisning.
Då hade du också sett att enrouteavgiften under nästan alla andra år har varit väldigt låg jämfört med övriga Europa.
Hade du läst lite andra skrifter hade du också förstått att LFV har haft en omöjlig situation när dom tvingats justera pensionsskulden inom innevarande budget. Det är helt omöjligt och det har tydligen politikerna nu förstått och det ska ändras. Då blir det lättare att budgetera och man slipper "underskott" för att räntan fluktuerar.
Som nämnt tidigare så har hög ränta varit gynnsam under många år men dom årsredovisningar hade du visst inte läst...
Din agenda är så pinsam att jag inte förstår hur du förmår dig att skriva. Det är oerhört genomskinligt. Bara för att du har "bestämt" dig för att LFV är något dåligt så är det inte så...!
Att du sen visar tydliga tecken på att allt blir bättre om någon annan får det sämre, tja då tycker jag du borde ta dig en funderare på kammaren ikväll!
Du verkar ha "vänstertankar" (jag får det bättre om någon annan får det sämre) men högertankar när det gäller avregleringen... Du får bestämma dig!

Politiker säger du... Tja till viss del kan jag väl hålla med dig om att politikers förmåga att förvalta våra resurser är långt ifrån optimal men då menar du att "marknaden" :D är en bättre förvaltare...?

Hur många exempel vill du jag ska rada upp?! Från tändstickskungen via bankakuten, SEB;s "äventyr" i baltländerna, byggbranschen, subprimelån, Refat El Sayed, bonusprogram osv osv osv. Du inser hur historielös du är va?! Jag tror att "marknaden" och politiker är lika goda kålsupare!
Du har bestämt dig att myndigheter/verk är något dåligt men du vet för lite för att uttrycka dig så att du får någon poäng.

Det är ju knappast Billingers utredning som har lett till avregleringen! Vad snackar du om?! Den tillkom ju när avregleringen hade pågått i flera år! Hans utredning kommer vi se resultat av i höst förmodligen. Det troliga där är att LFV tillåts ha en del som är konkurrensutsatt och en del som fortfarande är reglerad. Verkar ganska smart om man nu måste ha en avreglerad flygtrafikledning.
Du tycker alltså att man bara ska få ha åsikter under remissrundan...?! :D Ja herregud, vad ska man säga! Det är så dumt så det är knappt lönt att besvara.
ALLA politiker som har något i huvudet är vuxna nog att inse att det är smart att vara ödmjuk nog att omvärdera beslut. Det görs hela tiden och vi har ett parti som nog skulle vilja tycka till om dessa beslut.
Får dom makten nästa omgång så är återregleringen ett faktum. Mina politikervänner hävdar att det kommer att finnas majoritet för ett sådant beslut.

LFV;s GD fick ju kicken för att han ville "utbilda" politikerna som tog besluten om avreglering (innan utredningen var gjord...) och det kan man ju egentligen tycka är synd. Rent tekniskt begick han ju ett grundlagsbrott men det hade nog varit på sin plats att politikerna fick lite inblick i hur denna bransch fungerar. Att han sen "glömde" att upphandla tjänsten gör ju inte saken bättre.

Så Bo, "sunt förnuft" som du skriver om, är inte bara en bristvara hos politiker, det tror jag nog du förstår nu och då får man välja pest eller kolera.


Bo
2013-04-28 13:04:17
Re Dan..Liberalism?
LFV ägs av staten. Staten företräds av våra politiker via departementen. Politik har INGET med sunt förnuft att göra. Riksdagens representanter är svenska folkets yttersta vilja, då får man gilla läget vare sig man vill eller ej. Att konkurrensutsätta en del av svenskt ATS utreddes i sann demokratisk ordning av en enmansutredare, Billinger på uppdrag av den regering som svenska folket valt. Under remissrundan kan alla, även privatpersoner, skicka in sin syn på ämnet. Jag utgår ifrån att du var en av dem. Utfallet av utredningen blev valfrihet inom vissa ATS-delar. Man kan ju alltid efteråt komma och gnälla med facit i hand, men så här ser spelreglerna ut i en demokrati. Statliga företag/verk kommer alltid att vara en lekstuga för våra politiker och har INGET med sunt förnuft att göra.
Dan
2013-04-28 12:21:10
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
:D Hörreni flygledare ni får nog läsa inlägget igen! För flygledare tror jag att framtiden är lysande oavsett avreglering eller återreglering. Jag misstänker att det är ACR-flygledare som känner sig lite kränkta... ACR; s start var pinsam men nog verkar det som om ledningen nu förstått att utan er flygledare så är dom chanslösa?
Glöm dock aldrig att ni är flygledare och oftast inte utbildade till något annat. Jag vet att en del av er så gärna vill vara kreativa och leka provider. Kanske också en litw naiv ide om varför ACR gav sig in på marknaden.
För er egen del, glöm att ni är ACR-, LFV-, DFS- eller NATS-flygledare! Rätt vad det är så tar LFV eller någon annan provider över ert tjänsteställe och då gäller det att inte vara naivt lojal!
Statlig anställning 2013 har sina fördelar men det är inte som för! Privat anställning har också sina fördelar.
Om det inte framgått så är jag mot avreglering som sker ansvarslöst, vilket jag tycker har skett i detta fall men för er flygledare är det världens chans.
Robban
2013-04-28 11:45:59
ACR
Den där Dan verkar ha mest problem med sig själv...gnäller ju på allt och andra. Allt är fel..kanske lika bra att han blir statsminister åkkså han har ju svaren på allt.
FL
2013-04-28 08:04:25
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Förstår inte varför denna frustration. Många på forumet beter sig som oseriösa politiker. Bara en massa gnäll och inga kreativa eller förtroendegivande förslag. Avregleringen fungerar bra och alla inblandade måste visa att de är proffsiga på sitt. Vi kommer garanterat att få se en stor förändring inom flygledning i Europa framöver. Vare sig vi operativa gillar det eller inte. Jag tror att det blir mycket lättare att röra på sig som FL inom EU då vi kommer att ha leverantörer som NATS m fl som arbetar i flera länder. Bra!!!
FL
2013-04-27 17:05:57
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Dan, kan inte du gå upp till departementet och be att få GD jobbet. Du verkar veta allt och vet hur branschen och marknaden ska ledas och se ut i framtiden. Börja med att stäng ner oseriösa företag som ACR, Norwegian m fl.

Jag litar på dig så att vi flygledare får forsätta vara statsanställda med alla de fantastiska villkor som där erbjuds. Lycka till Dan - tror på dig!
Conrad
2013-04-27 16:46:09
SV: Fem regionala flygplatser väljer ACR som l ...
Bra sammanfattning av Dan! Rajjaniseringen av branschen är inte bra. Bo verkar ha noll koll. Nils verkar inte ha läst en tidning på många många år.
Dan
2013-04-27 16:18:25
Re; Nils
:D Du skriver "enkelspåriga", jag menar ansvarstagande... Samhällsvikitga funktioner tex tågtrafiken har redan förstörts i vårt land. Elmarknaden är ett annat exempel. Apoteket ser vi bara början på än så länge. Avregleringen av bilprovningen har än så länge lett till att jag själv måste hålla koll på när bilen ska besiktigas...! Man får vara blind om man inte ser bristerna i dessa avregleringar!

Det är naivt att tro att "marknaden" är lösningen på allt.

När man för denna diskussionen verkar det som om en del utgår från att det var dåligt tidigare och det är ju inte sant! Återigen, LFV har genomgått en förändring, säkerligen till viss del som svar på avregleringen, men även för att viljan inom företaget finns att vara något nyare/bättre. LFV har också varit en garant för att inte oseriösa företag ska tillåtas ta genvägar och förstöra den infrastruktur som vi har.
Det har vi INGEN koll på idag. TS är helt tandlösa när det gäller kontroll av providers. Se bara vad som hände i Västerås!

Att priserna blir lägre iom avregleringen beror enbart på att LFV tvingas ge lägre bud och iom det så kommer det inte längre finnas utrymme för systemutveckling.

Återigen, att tro att "marknaden" ska utveckla denna typ av system utan stöd från providers är extremt naivt. Marknaden för dessa produkter är alldeles för liten i förhållande till investeringskostnaderna. Även den "knowhow" som behövs för att utveckla systemen är ju flygledare som man idag använder "säsongsöverflödig" personal till. Ett otroligt flexibelt system där flygledare kan användas optimalt hela tiden. Skulle denna personal anställas av "marknaden" hade vi sett ytterligare brist på flygledare och dom skulle kunna ställa i princip vilka krav som helst. Tillgång och efterfrågan.

Sen kommer det alltid att finnas projekt som är mer eller mindre lyckade, så ser det ut i ALLA företag, såväl privata som statliga. Det finns allt för många som är efterkloka...

Jag är ledsen att jag måste tala om det för dig Nils men "industriella företag" är inte "ansvarsfulla"!!! Dom är företag som tänker kortsiktigt och inte sällan helt utan någon annan tanke än nästa kvartalsrapport. Det duger inte när man måste tänka 20-30 år framåt i tiden när man vill utveckla system av denna dignitet.

Teknikutveckling är bra men den ska ske ansvarsfullt och förnuftigt och inte skötas av en "marknad" som struntar i den långsiktiga utvecklingen av ATC. Detta måste gälla för all verksamhet som är samhällsviktig. Det finns tyvärr flertalet funktioner i Sverige som utsatts för avreglering som blivit synnerligen dåliga!

Flygbranschen, som den ser ut idag, anges ofta som ett exempel på när avregleringar har blivit bra.
Det jag ser är oansvariga företag som bara tänker kortsiktigt, är i ständiga konflikter med sin personal, går i konkurs titt som tätt. Det är rena vilda västern där man knappt vågar beställa biljetter pga konkurser till höger och vänster.

Personligen har jag förmånen att se hela denna "utveckling" från sidlinjen, jag blir inte personligt drabbad men tycker ändå att det är tråkigt att man tar beslut som är ideologiska och inte för att det är bra. "Marknaden" är bra på många sätt men "ansvarfull" är den inte! Det borde vi har lärt oss genom alla skandaler som varit genom åren!

Nyliberalism är rätt "gulligt" och känns lite lillgammalt men kan få rätt förödande konsekvenser när ingen sätter ner foten och agerar ansvarsfullt. Inte sällan tas ju dessa beslut för att man, felaktigt, tror sig veta hur något har varit. Blanda därtill lite avundsjuka för att man tror att en yrkesgrupp har det "för bra". Rykten och myter gör att folk agerar helt huvudlöst. Det är en våt dröm för många, när man tror att tex en avreglering ska göra så det blir sämre för någon man tror har det bra!
Bo är ett typexempel på detta! Tyvärr för honom verkar det ju som om de som tjänar mest på detta blir flygledarna! "Bo" är ganska typist för svensken, det är "så gött" när det går dåligt för granne som man retar sig på eftersom man tror han har hög lön. Det är en så patetisk reaktion att man förvånas över att "Bo;arna" där ute inte kan dölja det bättre!
Jag missunnar verkligen inte våra flygledare deras löner och förmåner men jag kan nog tycka att det inte behövs ännu bättre löner och förmåner! Eftersom jag känner några stycken så vet jag att balansen är rätt bra just nu. Tidigare när det var sämre var det MÅNGA som flyttade utomlands och det gjorde att vi fick en enorm brist, vilket ledde till dyr och onödig övertid.

En ganska korkad respons på detta brukar vara "jamen utbilda fler då"! Nej, det är ännu dummare! Kostnaden för utbildningen är extremt hög och risken är bara att man utbildar och sen förser man andra länder med nyutbildade flygledare! Dessutom går det inte att ha massa arbetslösa flygledare eftersom dom inte kan upprätthålla sina certifikat. För tex piloter ser det ju annorlunda ut eftersom dom själva kan upprätthålla sina cert (förvisso ganska dyrt för privatekonomin men det går).

Som sagt nyliberalism är lite gulligt och lillgammalt och det andas lite "yuppie" över det men det är inte svaret på allt!





 

Tillbaka

Pilotshop
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev