Sas och Nextjet
Sas lägger ett bud på Nextjet!!!
Inom en snar framtid blir det officiellt, Sas köper Nextjet för att kapa åt sig marknadsandelar.
Vad händer nu? Är det slutfluget med ATP?? 737 till Kramfors??
Spännande möjligheter för Sas och Nextjet. Frågan är hur Norwegian reagerar!?
svar
Ja vi är många gamla nextjetare som ser fram emot att fortsätta flyga denna ”bird of prey”. Jag personligen, med bakgrund från några olika jetmaskiner, tycker att ATp har otroligt fina flygegenskaper. Det är få saker som kan mäta sig med känslan att hålla 230kt till en 2nm final. Eller den underbara roderharmoni man får uppleva när man svänger in för finalen på en visuell approach.
Det ska verkligen bli kul att få lufta våra kära ATp:er nere i Tyskland och visa vad den gedigna maskinen faktiskt går för.
Vilken syn för ögonen att se en ATP i Lufthansa Retro Livery, är det någon som vet om det fortfarande finns piloter som vet hur man rattar en ATP ?
Är det detta som det ryktas om ska heta ”Lufthansa historical flights”?
Ett väldigt kul initiativ!! Roligt att se dom här gamla klenoderna flyga
@Bengt
Snarare är det nog så att man siktar in sig på att dra igång något eget igen. Vet att man sneglar på Lycksele/Arvidsjaur-slingan på kommersiella villkor.
Såg häromdagen en ATP bli bogserad till Nextjets gamla hangar på Arlanda, gör dom sig redo för att skeppa iväg den ?….
Enligt säkra källor i ledningen så har Nextjet inlett ett samarbete med Lufthansa ang fyra stycken BAe ATP. De ska vara baserade i Stuttgart och mestadels flyga kortare inrikeslinjer.
Pga att SAAB delen av nextjet gick vidare och blev airLeap så behöver inte nextjet och lufthansa bry sig om att dras med gamla, slitna Saabar som knappt kan dra in pengar då dom flyger med 100% kabinfaktor.
Heja Nextjet och Lufthansa!!!
Kanske ska ta och googla då, om du nu är så nyfiken på vad som skedde med NextJet. 😉
Air what? Nä det har jag verkligen inte.
Hört talas om AirLeap?
Är det kört för Nextjet nu? Vad tror ni?
Många rykten i den här tråden men trägen vinner. Nu när BRAathens inte kommer igen öppnar det upp för att starta upp!
En initierad bedömning gör gällande att Nextjet kan vara igång lagom till vinterprogrammet när man trycker på GO för sitt spök AOC.
Rykten och rykten, jag tror alla i branschen vet åt vilket håll det lutar med inrikes i Sverige och Nextjet återuppståndelse. En SK 321-NEO i skidlandslagets färger är nog inte så väldigt långt borta nu!
Väldiga spekulationer i denna tråd. Känns inte speciellt troligt.. Vart har ni fått detta från?
@Robert
Förmodligen! Om inte delar av ATP-gänget skolas om till Saab
Har en kompis som fick jobb på S340 på Leap, så min kompis kommer då vara anställd i ett annat bolag än Leap sedan?
Ja, precis. Alltså Nextjet tillbaka! Vad spännande! Finns det chans för ATO:erna också? Är de kvar i landet?
Det är Air Leap som skall göra sig av med sin Saab340-produktion. Dessa kommer att flyttas till ett nytt bolag där även personalen får följa med.
Air Leap ersätter sina Saab340 med ATR’er där dom bland annat tar in ATR72-500 och har även beställningar på -600. Även ATR42 tas in för ny linje till våren i Norge.
Då flera av befintliga piloter är bondade på 340n är detta den billigaste lösningen för bolaget.
Så nej, inget nytt Nextjet, även om Air Leap mer eller mindre är Nextjet.
Jag har info från min kompis som jag talade med i helgen. Det frågades om han ville starta ett nytt OP-center på “Svergies nyaste bolag”. Dom skulle operera Turboprop i 30-seat klassen. Det måste vara Nextjet ju!
Jo, allt tyder på att Nextjet är på gång igen. Vad spännande. Blir det trafik för SAS tro?
Blir det Nextjet som kommer bemanna de nya 150-seatarna för SAS? Nu kan allt hända!
Det har stått nextjet kärror där sedan deras konkurs. Inget nytt. Men vissa kärror får nya ägare och servas så det är fortfarande en del aktivitet där men stort tvek på att nextjet kommer igång igen. Nya nextjet finns redan(LEAP)