Tråden startades av: Rubikskub  2019-03-09 11:57:17
Första jobbet som lowtimer 
Efter en egenfinansierad pilotutbildning (Modul), med alla cert på papper är det ju dags att söka jobb.

Ni med lite koll kanske har något att säga kring denna till synes enormt svåra utmaning att lyckas få sitt första jobb på ett flygbolag.

Hur skulle ni ha gjort? Att tänka utanför boxen och lämna landet för att söka jobb på mindre kända bolag? Eller lägga ut ännu mer pengar och bli instruktör?

Går det redan nu säga något om närmaste åren sett till möjligheter att få jobb utan erfarenhet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Rubikskub
2019-03-12 21:50:27
SV: Första jobbet som lowtimer
Hur ser läget ut i andra delar av Europa då? Mindre okända bolag som sysslar med charter eller annat kanske är en möjlig väg in i branschen?

Att bli flyginstruktör och samla timmar i några år är väl också en möjlig väg in?

Har hört både det ena och det andra kring Ryanair. Det verkar som att det går i perioder sett till hur lätt det är att komma in där genom intervjuprocessen? Är det säsongsberoende eller vad är det som avgör?
Inte ATPL
2019-03-12 19:20:24
Första arbetet
Med all respekt för den tid, arbete samt kapital en nybliven CPL ME IR med ATPL investerat så har jag några synpunkter; 1.Utbildningen är en kort yrkesutbildning (knappt två år) utan akademiskt värde.
2. Den nyutbildade kan inget för att vara anställningsbar.
3. Det krävs en ganska lång bolagsutbildning för att kunna tjänstgöra.
Om man jämför med tillexempel läkarutbildningen som också är en yrkesutbildning , som dock är avsevärt längre (sex år), och som kräver bättre betyg för att kunna påbörjas, så kan inte läkaren börja arbeta självständigt utan AT tjänstgöring ( 2-3 år) och senare specialistläkare utbildning (4-6 år).
Den nyexaminerade läkaren får viss lön men förväntas arbeta mycket långa pass.
Ett annat exempel kan vara en nyexaminerad jurist. Kan heller inget. Får göra lång praktik för att bli användbar samt arbeta långa dagar (ofta upp till 80h i veckan) Hur länge och till vilket lön, eller brist på lön, en oerfaren pilot ska kunna förväntas arbeta kan alltid diskuteras. Men min poäng är att det är en kort utbildning som bara är grunden till en fortsättning. Märk väl att en erfaren pilot, läkare eller jurist samtliga har goda anstälningsvilkår samt gott socialtanseende. Några hundår samt ekonomiska vedermödor hör till de flesta karriärer !!!
Ärligt talat
2019-03-12 08:09:59
SV: Första jobbet som lowtimer
Till dej som färsking inte tycker att ratta en 737 på
Ryanair är gott nog är mitt råd lägg ner och börja
segelflyga istället. Det kanske är så att man får börja
någonstans och jobba sig uppåt.
Bonden
2019-03-12 06:28:13
SV: Första jobbet som lowtimer
Med bond binder du upp dig. Vissa kallar det för att det har fått ett jobb. Andra att du tvingats betala för att arbeta och uppnå ditt liv som pilot. Ju mer man får folk att betala ju mer förstör såna som dig för piloter som finns på pilotmarknaden.
@fAtpl
2019-03-11 19:52:14
SV: Första jobbet som lowtimer
Du har sökt jobb ett år men säger att det inte finns några (förutom Ryan som du inte vill söka)?
Som någon klok person skriver nedan så är en av de viktigaste råden: Ge inte upp!
Skulle vilja lägga till: fortsätt flyg; allt du kan!
Själv har jag nyligen landat mitt första jobb efter att ha sökt i fem år. Rating på Bond och betalt från dag 1. Det går om man verkligen vill!
Frozen ATPL
2019-03-11 15:05:19
SV: Första jobbet som lowtimer
Samma har har TR men alla har krav på minst 500 timmar har gått arbetslös i tre år nu sen jag tog mitt CPL.
fATPL
2019-03-11 10:09:28
SV: Första jobbet som lowtimer
Jag har själv haft alla certifikat och papper som krävs minus TR sedan ett år tillbaka. Jag har sökt till alla flygbolag som söker piloter.

Det finns inga jobb, det är sanningen, tyvärr.

Det är ett moment 22. Man behöver 500 timmar på typen men inget flygbolag anställer så det går inte att få 500 timmar på typen.

Jag är medveten om Ryan men tänker inte söka där. Jag har haft konversationer men Ryan piloter och sättet de fått betalt på skulle klassas som skattebrott om skatteverket bara visste hur de gör. Jag vill inte ta den risken.
340
2019-03-11 08:24:08
SV: Första jobbet som lowtimer
Till nedan, Wizzair och Ryanair är de största som tar in folk utan erfarenhet till jet. Även LOT söker mycket folk just nu.

Angående SAS som "slopat" tim-kraven så är inte det hela sanningen. Inga tim-krav på att söka men än så länge så kan rekryteringen ta bort alla ansökningar med mindre än 1000h pga att det är så många som söker.

Till trådstartaren, sök allt. Kolla mindre bolag och skicka mejl till alla med CV även om de inte söker. Det var så jag fick kontakt med mitt bolag och var öppen för att köpa en TR men mitt tips är att skippa alla P2F program som finns där ute
Pigger
2019-03-10 19:04:40
SV: Första jobbet som lowtimer
Trötter vilka bolag menar du det är som tar in folk utan erfarenhet på typen för jet?
Skicka länkar eller namn så får vi se! :-)
CAE
2019-03-10 08:20:25
SV: Första jobbet som lowtimer
Jo känner till Ryan. En grabb jag känner till sedan lång tid tillbaka kom ut med cert och fick inget arbete. Hans föräldrar belånade villan och köpte TR och Linetraining så han fick jobb. Stämmer det att bolagen är så fula att en del vill inte acceptera var du betalat din TR?

Hört några säga att de haft TR men att de ändå måste ta om TR i den nya regin. Det visar i så fall vilken rutten bransch flygbranschen är. Dels betala för att få arbeta sen betala dubbelt upp för samma handlingar.

Trötter
2019-03-10 00:17:04
SV: Första jobbet som lowtimer
Det är väldigt konstigt att folk som aktivt sitter och skriver på flygtorget säger att det är så svårt att få jobb hela tiden...
Allt börjar från dagen du börjar tänka på att bli pilot, vilka förberedelser du gör, vilken väg du väljer att gå, hur du väljer att vara under utbildningen, vad du söker efteråt osv.
Känns som 55% utav folket som sitter och skriver här har ingen koppling till flygbranschen utom sitt FSX, 25% är bara bittra att dom aldrig gick hela vägen till sitt jobb och resten sitter här och läser dumma kommentarer...
Att gå ut och säga att det inte finns några jobb pga att det inte finns här på flygtorget är ju bara korkat? Men det kanske är sant, om du enbart vill flyga i Sverige!! Det finns en hel del sidor där man kan hitta information om vilka bolag som söker och vad dom kräver.
Själv efter min utbildning , har jag haft 3 intervjuer för olika jobb och fått lika många erbjudanden.
Nästan alla mina klasskompisar som jag gått med under min tid som student har nu ett flygandes jobb. Vissa fick det direkt efter utbildningen medans andra fortsatte och söka.
Men tips:
Networka - va social mot dina kamrater samt instruktörer, detta kan hjälpa då man kan få tips från andra elever för intervjuer till diverse bolag.
Kolla upp bolagen ni söker - vad är deras historia, deras affärsidé och hur kommer företaget att gå framåt.
Va inte rädd - skicka ansökningar även om ni inte möter kraven ( vet en del som fått sitt första jobb även om dom kräver 500h)
Kontakta bolagen - skicka ett mail med ert CV direkt till bolagen ( Så jag fick tag på 2 utav mina jobb)
Och slutligen - GE INTE UPP, annars slutar ni upp med att sitta här och skriver att det är omöjligt att få jobb i denna bransch, och glöm inte - inget kommer serverat till er!!   
ACE
2019-03-09 22:38:31
SV: Första jobbet som lowtimer
Tyvärr men, ryan ryan ryan....
Re:PF
2019-03-09 19:29:03
SV: Första jobbet som lowtimer
Sitter du här och ljuger nu igen. Se annonserna på FT som lyser med sin frånvaro. Finns inga pilt jobb. Utlovades några få med Amapola nyligen men grabbarna där har inte hört något. Lägg in länkar till alla jobb utan krav på jet för nybörjare, inte mig emot! :-)

Harald
2019-03-09 19:04:42
SV: Första jobbet som lowtimer
Vad du än gör, se till att logga flygtid oavsett kärra och oavsett om du jobbar med något annat under tiden du väntar på möjligheter.
Rubikskub
2019-03-09 18:22:08
SV: Första jobbet som lowtimer
Är det verkligen så illa? Känns ju otroligt märkligt att det skulle utbildas så många piloter idag med tanke på situationen som råder..?
PF
2019-03-09 17:43:41
SV: Första jobbet som lowtimer
Kurre, vad snackar du om?
Det skriks efter piloter överallt, till och med sas har slopat sina tidskrav!
Mitt tips är att du söker dig till ryanair och bondar med dom, det är det absolut bästa alternativet för att hamna på jet på en gång.

Lycka till och lyssna inte på folk som är bittra. Jobb kommer du garanterat få så länge du håller hoppet uppe och fortsätter söka.
Kurre
2019-03-09 15:58:35
SV: Första jobbet som lowtimer
Om du inte gör som alla andra som betalat för att jobba ser det dåligt ut. Högkonjunkturen över nu och varsel, bolag tar bort orders och liknande kommer inte att göra det lättare att hitta ett betalt jobb. Det blev aldrig fart på svenska flygsaknaden och det kommer aldrig att bli det heller. Har du tur hittar du något mindre attraktivt med flyg och oavsett vad det är så flyg. Du säger flygbolag och kollar du med alla contactors kräver de minst 500 timmar på typen. Att köpa det för Airbus eller Boeing blir dyrt men det finns dom som gjort och gör det. Skippa skitsnack med bonds det är lika med att också betala för att flyga. Flyget är en av de vidrigaste marknaderna där det ständigt fylls på med folk som gladeligen betalar för att få flyga och förstör för sin egen pilot marknad.
 

Tillbaka

Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev