Tråden startades av: Ture  2019-09-02 21:12:38
Hur länge håller sig BRA i luften? 
SAS har diskuterats Norweigan har diskuterats men inte BRA! Bolaget ligger en kvartsmiljard back i år. Inrikesmarknaden minskat med ca 10%. Deras charter i sommar påstås vara lyckad men med tanke på antalet inställda o delayade flighter så är frågan om det inte förlorades pengar på den också!
Ca 500 sparkas o jetmaskinerna försvinner! Räcker det?

Hur länge ska PG Braathens skjuta till pengar för att hålla flygbolaget i luften?
Tankar?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Thorild
2019-09-22 17:56:19
SV: Hur länge håller sig BRA i luften?
Bra mår OBRA just nu.
Wideroe
2019-09-20 12:17:04
SV: Hur länge håller sig BRA i luften?
Många bolag ökar ju på sina jetflottor medan BRA gör tvärtom. Ett bra exempel är Widerø. Från enbart turbopropp till 3 Embraer 190-E2 med option på 12 stycken till. BRA gör tvärtom, 12 AVRO RJ till 0 och enbart ATR72...

Bra eller dåligt? Det kan bara framtiden utvisa.
DW
2019-09-17 21:17:04
SV: Hur länge håller sig BRA i luften?
@Sandra:

Ganska många faktiskt. United Airlines och Continental Airlines, American Airlines och US Airways... och så vidare.
Sandra
2019-09-17 16:34:51
SV: Hur länge håller sig BRA i luften?
Är det något bolag som ”mått bra” av att bli ihopslagna!!? SAS o linjeglyg, sterling o maersk o nu Malmö aviation o sverigeflyg! Att man aldrig lär sig av misstagen!!?
@Ola
2019-09-12 19:57:32
SV: Hur länge håller sig BRA i luften?
Utan AVRO och jet inrikes i Sverige så kommer bolaget att överleva... våga släppa taget så överlever vi som är kvar.
@Ola
2019-09-04 08:00:12
SV: Hur länge håller sig BRA i luften?

Inlägg skrivet av: @Ola 2019-09-04 07:46:10
SV: Hur länge håller sig BRA i luften?
Nu få nog Ola plocka upp huvudet ut Sanden.
1 Per G Braathens har själv sagt att Mavia inte skulle överleva utan Gamla Sverigeflyg
2 I princip samtliga Sverigeflygs chefer sparkades och Maviachefer sattes in, o vi vet alla hur det gick!
Op var ett totalhaveriet första två åren Maviachef, Planneringavdelning Maviachef fullständigt haveri första 4 åren, Tekniskt chef Mavia chef fullständigt haveri där ett stort antal tekniker lämnade direkt o där man tyckte det var en god ide att sparka stationstekniker o göra flygplansbyten en gång i kvarten med förseningar som följd.
3 Mavia kan inte stava till kostnadskontroll ett exempel är C serie projektet där 3 man i princip på heltid arbetande i 5-6år med det. Mavia var också experter på att ha manegmentpiloter något som visade sig när en flygchef från Mavia tillsattes och en flygavdelningen blev större än någonsin.
4 Mavia har Pursrar i kaninen Really på en RJ som flyger 85% inrikes i Sverige så känns det som en ickenödvändighet
5 Sverigeflyg tjänade pengar Mavia gjorde inte det.

Det största misstag PGB gjorde var att lägga ner Transwede o behålla Mavia ett gammalt förlegat bolag som inte klarade av att förändra sig på en föränderlig marknad.
O ATR fungerar visst på GBG en linje som ändå inte generar pengar.

Jag tror BRA får svårt att överleva ändå tyvärr på en minskande inrikesmarknad i ett flyghatande land.
Nedskärningen kom alldeles försent pga av tidigare flata VD:ars obeslutsamhet. Men som skrevs kan i rollen som matarbolag till SAS kan en ny framtid finnas
Ola
2019-09-04 00:20:08
SV: Hur länge håller sig BRA i luften?
Utan MAVIA, inget BRA.
Utan jet på MMX och GOT, så är det kört.
Nuvarande ledning/ägare har fullständigt skjutit sig i foten, igen....
J
2019-09-03 18:42:34
SV: Hur länge håller sig BRA i luften?
Hoppas BRA över tid blir ett matarbolag till SAS. En bättre partner kan SAS, kunderna och Sverige inte få.

Minskad BRA-trafik på Bromma, LCY & CPH från Bromma med SAS och att BRA matar dessa linjer till Bromma och Arlanda.
 

Tillbaka

Flygrevyn
Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev