Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik

Tråden startades av Storsvensken

Om man kollar på FR 24 ser man att SAS har hög medelålder på de Boeingmaskiner som går i norsk inrikestrafik. Hur kommer det sig? Vore det inte morsomt att få åka i lite nyare plan, t ex en Airbus 320 NG??

Publicerad den 2019-11-01 17:23
Skriv ett svar
Antal svar: 83

svar

pf
2019-11-19 10:42

Bertil og andre, misforstå meg rett….selvfølgelig er det bra at også SAS har råd til nyere plan.

Så får vi se, på sikt om de anpasser i norsk innenriks, en trafikkområde som har sine utfordringer på vinteren.

Men, hvilke flypax er det egentlig som blir seg om de reiser i en Boeing eller en Airbus eller en “Heinkell Trocken”-det er bare oss som skriver her på Forumet, og mulig noen til.

En episode om det, jeg skule fly mellom to punkter på det norske Vestlandet med Widerøe. Jeg hadde sjekket alder, og den Dash-8-400 som stod på tarmac var bare noen måneder gammel…..jeg overhørte noen medpassasjerer diskuterte flyet…..den ene sa “skal vi virkelig fly med dette gamle propellflyet”

Sier alt….

Bertil
2019-11-18 23:16

Fattar inte grejen. En A321 från 2002 med ny inredning är fortfarande mycket bekvämare än en splitterny 737. De känns gamla redan från fabriken.

pf
2019-11-18 19:13

Nå har jeg booket en utenlandsreise i vinter innen Europa. Selvfølgelig Norwegian ut, hjem med SAS (!). De var 350 NOK billigere enn Norwegian for en flyging på om lag samme tid.

Sannsynligvis vil alle fly med Norwegian, det kan jeg godt forstå, og ingen SAS…..

Jeg vil nytte anledningen til å prøve Gullans beryktede/berømte kaffe ?

sv Hemskt
2019-11-17 14:41

Hemskt att jämföra äpplen med päron. Dessutom är NEO flottan lite äldre.
Flög 2017 med en SAS NEO från ARN basen.

Hemskt
2019-11-17 10:58

SAS A320neo nya flotta på ARN 1år, DY gamla 737 flotta på ARN 6år

A220’en
2019-11-16 21:58

Oj, vill man inte akseptera fakta? Norwegian en ny flotta; 4 år. SAS en gammal flotta: 11 år.

@Flygare
2019-11-16 18:50

Håller med och pf verkar vara upphovsman av denna fråga om man tittar på forumet så finns denna diskussion i oändliga trådar.
Som DY lover är han antagligen sur på SAS som gjort rätt val av maskin.

Flygare
2019-11-16 16:04

@sv.F/O SAS
Njah, det som finns längre ner i den här tråden är odokumenterade påståenden, och fördomar, ingenting annat.

DC-10 ( den riktige)
2019-11-15 19:40

Det är uppenbart att mina svenska “debatt kolleger”. Inte förstår vinter operation i nordnorge. Det är mycket speciellt och krävande. Inget för “rookies” !

enig pf

@pf
2019-11-15 18:56

Vad snackar du om? Stor skala? Vad är du rädd för? Det är Airbus vi pratar om inte Tupolev!

sv F/O SAS
2019-11-15 12:17

Finns redan svar/påståenden, längre ned i tråden.

pf
2019-11-15 11:11

F/O SAS, la oss håpe SAS infaser A-320Neo i Norge på en sakte måte, e.g. først til/fra utlandet til sør-norske lufthavner, deretter innenriks Sør-Norge på sommer, så samme vinter. Deretter samme prosess på Nord-Norge.

Ikke at man skifter flytype i stor skala. På den måten skaffer SAS seg erfaring med ny flytype i sitt viktigste marked, Norge.

F/O SAS
2019-11-15 07:18

Vilka problem kommer SAS ha i nordnorge med Airbus?
Ska bli väldigt intressant vad experterna svarar på detta.

Storsvensken (trådstartare)
2019-11-14 23:44

Tack för alla upplysande inlägg och intressanta kommentarer! Verkligheten får väl visa om vissa skribenters farhågor beträffande Airbusplanens lämplighet för nordnorska operationer besannas!

sv AirExpress
2019-11-14 20:21

Ännu en med lässvårigheter. Det står “de nordnorska flygplatserna vintertid.”

Läs inläggen noga, innan kommentar!

AirExpress
2019-11-14 19:24

Ser inte heller varför Airbus inte klarar de nordiska förhållandena ??

sv FO
2019-11-14 15:48

Scrolla ned, och läs tidigare inlägg.

FO
2019-11-14 15:19

På vilket sätt klarar inte A320Neo de Nordnorska flygplatserna?

sv Jag
2019-11-14 13:53

Airbus klarar i alla fall inte, de nordnorska flygplatserna vintertid.
De får väl hyra in Norwegian, med friska fräscha Boeing plan.

Jag
2019-11-14 12:08

Boeing I am not going försvinner i rask takt nu, SAS har tagit leverans av 28-29 fabriksnya A320neo ur första beställningen om 30 st, vilket gör att bl.a. lillgrisen är ett minne blott inom en snar framtid, sedan fasas övriga B737 ut allteftersom. Många har redan lämnat och fler ryker när bågarna ur den nya beställningen om 50 nya fräscha A320neo börjar levereras.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500