Tråden startades av: Storsvensken  2019-11-01 17:23:02
SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik 
Om man kollar på FR 24 ser man att SAS har hög medelålder på de Boeingmaskiner som går i norsk inrikestrafik. Hur kommer det sig? Vore det inte morsomt att få åka i lite nyare plan, t ex en Airbus 320 NG??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2019-11-18 19:13:26
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Nå har jeg booket en utenlandsreise i vinter innen Europa. Selvfølgelig Norwegian ut, hjem med SAS (!). De var 350 NOK billigere enn Norwegian for en flyging på om lag samme tid.

Sannsynligvis vil alle fly med Norwegian, det kan jeg godt forstå, og ingen SAS.....

Jeg vil nytte anledningen til å prøve Gullans beryktede/berømte kaffe ?
sv Hemskt
2019-11-17 14:41:43
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Hemskt att jämföra äpplen med päron. Dessutom är NEO flottan lite äldre.
Flög 2017 med en SAS NEO från ARN basen.
Hemskt
2019-11-17 10:58:31
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS A320neo nya flotta på ARN 1år, DY gamla 737 flotta på ARN 6år
A220’en
2019-11-16 21:58:26
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Oj, vill man inte akseptera fakta? Norwegian en ny flotta; 4 år. SAS en gammal flotta: 11 år.
@Flygare
2019-11-16 18:50:40
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Håller med och pf verkar vara upphovsman av denna fråga om man tittar på forumet så finns denna diskussion i oändliga trådar.
Som DY lover är han antagligen sur på SAS som gjort rätt val av maskin.
Flygare
2019-11-16 16:04:11
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@sv.F/O SAS
Njah, det som finns längre ner i den här tråden är odokumenterade påståenden, och fördomar, ingenting annat.
DC-10 ( den riktige)
2019-11-15 19:40:50
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Det är uppenbart att mina svenska "debatt kolleger". Inte förstår vinter operation i nordnorge. Det är mycket speciellt och krävande. Inget för "rookies" !

enig pf
@pf
2019-11-15 18:56:52
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Vad snackar du om? Stor skala? Vad är du rädd för? Det är Airbus vi pratar om inte Tupolev!
sv F/O SAS
2019-11-15 12:17:23
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Finns redan svar/påståenden, längre ned i tråden.
pf
2019-11-15 11:11:08
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
F/O SAS, la oss håpe SAS infaser A-320Neo i Norge på en sakte måte, e.g. først til/fra utlandet til sør-norske lufthavner, deretter innenriks Sør-Norge på sommer, så samme vinter. Deretter samme prosess på Nord-Norge.

Ikke at man skifter flytype i stor skala. På den måten skaffer SAS seg erfaring med ny flytype i sitt viktigste marked, Norge.
F/O SAS
2019-11-15 07:18:20
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Vilka problem kommer SAS ha i nordnorge med Airbus?
Ska bli väldigt intressant vad experterna svarar på detta.
Storsvensken (trådstartare)
2019-11-14 23:44:06
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Tack för alla upplysande inlägg och intressanta kommentarer! Verkligheten får väl visa om vissa skribenters farhågor beträffande Airbusplanens lämplighet för nordnorska operationer besannas!
sv AirExpress
2019-11-14 20:21:10
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Ännu en med lässvårigheter. Det står "de nordnorska flygplatserna vintertid."

Läs inläggen noga, innan kommentar!
AirExpress
2019-11-14 19:24:12
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Ser inte heller varför Airbus inte klarar de nordiska förhållandena ??
sv FO
2019-11-14 15:48:09
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Scrolla ned, och läs tidigare inlägg.
FO
2019-11-14 15:19:38
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
På vilket sätt klarar inte A320Neo de Nordnorska flygplatserna?
sv Jag
2019-11-14 13:53:26
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Airbus klarar i alla fall inte, de nordnorska flygplatserna vintertid.
De får väl hyra in Norwegian, med friska fräscha Boeing plan.
Jag
2019-11-14 12:08:09
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Boeing I am not going försvinner i rask takt nu, SAS har tagit leverans av 28-29 fabriksnya A320neo ur första beställningen om 30 st, vilket gör att bl.a. lillgrisen är ett minne blott inom en snar framtid, sedan fasas övriga B737 ut allteftersom. Många har redan lämnat och fler ryker när bågarna ur den nya beställningen om 50 nya fräscha A320neo börjar levereras.
Lillsvensken
2019-11-14 03:40:46
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS flyger fortfarande med sina gamla plan. Men, hur länge?
Maxen
2019-11-13 20:31:30
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@Lennart lillsvensken

Norwegian har en medelålder på 4 år, men hur bra går det för dem? Många som är groundade.

Sas har en medelålder på 11 år, men hur går det för dem? Inga som är groundade mer än för maintanance.
pf
2019-11-13 14:40:12
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
I et fremtidig norskt marked, har jeg tidligere hevdet at SAS mangler maskiner mellom ca 90(CRJ) og A-320Neo(180 seter)

Vil vi se en situasjon hvor Widerøes går om opsjoner hos Embraer til bestillinger, av 15 E-195-E2, som tar ca 130 pax. Perfekt til mindre markeder i og t/r Norge ? SK hyr inn fra WF.

WF har som kjent en 3-4 E-190-E2 allerede.
@Lennart
2019-11-11 21:48:25
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Samtliga yngre än dig och inga av dem en ålder att tala om.

/Lastgammal?
Lennart lillsvensken
2019-11-11 19:14:15
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Sv feelgood: SAS: A319 13 år, A320 6,5 år, A321 18 år, A330 10 år, A340 18 år, B737 15,5 år: average 11 år.
Mycket gammalt här.

Norwegian Boeing: 4 år.
Mr.Feelgood
2019-11-11 07:11:49
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Lennart...vad säger du om europas största Airbus 320neo flotta!
Lennart
2019-11-10 12:20:31
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS äldst plan? Dom har bara gamla plan.
Sv@pf
2019-11-10 10:06:55
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Om man inte förstår skillnaden mellan vinter och sommartrafik.
Då har man en del att lära sig.
Sv Thomas L
2019-11-10 10:03:44
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Nu tar du väl i alla fall. "All utrustning för underhåll skall bytas ut".
Låter inte särskilt troligt.
BS
2019-11-09 18:19:27
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@A320 "erforderlig performance pendeln"??
Tim
2019-11-09 18:13:14
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS har ju varit tydliga i att först ska ARN bli en Airbus bas och sen OSL. Det betyder ju självklart att de 737orna som ska vara kvar till slutet av den eran förpassas till Oslo.
sv A320
2019-11-09 17:22:19
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
"Tror du på allvar att ett flygbolag skulle ta ett beslut om att köpa in flygplan för flera miljarder utan att ha gjort en finansiell samt operativ konsekvensanalys?"

SAS har lyckats med det förr.

Skön helg på dig din gamla Messerschmitt! (notera stavningen)
Thomas L.
2019-11-09 16:23:43
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Som ganska insatt kan jag intyga att SAS kommer att byta ut Boeing även i Norge i sinom tid. Först ska Sverige byta ut flottan sedan kommer Norge men det är en ganska stor affär att byta flygplantyp.
All berörd personal ska utbildas och där är piloterna det minsta problemet.
Samtidigt ska all utrustning för underhåll och hantering bytas ut. Kan till exempel nämna att Airbus huvudställ har en låg och en högtryckskammare där högtrycket är högre än de normala kvävgasvagnarna kan ge. Ingen stor sak eftersom massor av utrustning skickas mellan baserna redan nu men i alla fall något som ska hanteras i samband med byte av flygplantyp.
SAS har aldrig haft 737 baserat i CPH därför har man aldrig haft 737-kompetens eller utrustning där. Sådant har ingått i en strategi för att spara pengar.
Gissar att Airbus introduceras i Norge med början om 5 år så kan man utnyttja nuvarande leasingavtal optimalt.
Sv Trött
2019-11-09 15:08:45
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Bäste "Trött",
Både fel och otrevlig, som vanligt. Att du bara orkar.(imponerande för att ständigt vara trött...)
Samma visa hela tiden.
Struthatt (som vanligt) och ställ dig i hörnet.
@pf
2019-11-09 14:19:23
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
No shit, och vad spelar det för roll om man startar på vinter eller sommar?
DC-10(den riktige)
2019-11-09 11:26:47
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
sv pf Tyvärr har jag råkat ut för en "Nick" tjuv. Flera av inläggen är inte från mig.

Jag är enig med dig om Airbus i Norge!
pf
2019-11-09 10:03:33
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
KalleSus

det du skriver, og siter fra Press Release fra SAS, behøver ikke bety at det bolaget starter A320Neo fra "dag1" på norsk inrikes.

For mange av de 737's som i dag er i Norge går til/fra. Jeg antar det vil bli en forsiktig start hvor A32N vil gå til/fra Norge, deretter en forsiktig infasing, gjerne om sommeren inrikes.
A320
2019-11-08 20:19:51
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
sv. trött ” A320 har inte erforderlig RWY performance, på de mest extrema flygplatserna, i norra Norge.

Air Canada använder sig av underleverantörer med B737, på liknade flygplatser i norra Canada.

"Skön känsla?" Beat it!”

Tror du på allvar att ett flygbolag skulle ta ett beslut om att köpa in flygplan för flera miljarder utan att ha gjort en finansiell samt operativ konsekvensanalys? Eller tror du att man om ca ett eller två år kommer stå helt förbluffade över att deras enhetsflotts inte kan operera i hela ruttnätet? Sen om det skulle röra sig om enstaka tillfällen då man blir begränsad performancemässigt av att använda sig av Airbus 320NEO iso Boeing 737-800 tror jag att det på det stora hela inte spelar någon roll.

Sen är jag uppriktigt nyfiken på ditt påstående att A320’inte har erforderlig performance pendeln mest extrema flygplatserna. Hur menar du? Har du själv gjort beräkningar på detta? Kan du i så fall dela med dig av dessa till oss andra mindre vetande. Jag tror även att SAS respektive ”fleetoffice” med deras performanceingenjörer skulle vara evigt tacksamma om dom fick ta del av dessa beräkningar innan man implementerade nya flygplan utan erforderlig performance.

Skön helg på dig din gamla messerschmith! ??
pf
2019-11-08 12:16:30
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Den riktiga DC-10 skriver at SAS flyr Airbus i Norge.

Jeg antar at han med det mener flyginger mellom norske flyplasser, og ikke til/fra utlandet. Dette siste er det ikke uenighet om.

Ser gjerne at den riktiga DC-10 viser til flyginger SAS har hatt med typen på norsk inrikes, altså Revenue, utenom evntuelle provflygninger ?
KalleSus
2019-11-08 11:42:30
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Saxat från SAS pressrelease gällande övertagandet av Bardufoss-linjen:

"The flights to Bardufoss will start on February 1, 2020, with 140-180 seater Boeing 737, and from next autumn, the market’s most environmentally-friendly aircraft for short and medium distances, the Airbus 320 neo, will be phased in on the Norwegian route network"

För hela pressreleasen:
https://www.sasgroup.net/en/sas-back-on-bardufoss/
DC-10 (Den Riktiga)
2019-11-07 17:36:06
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS flyger både Airbus, Boeing och CRJ i Norge, så alla typer fungerar där. Självklart spelar väder och payload in.
DC-10 (den riktige)
2019-11-07 11:17:31
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
På en kort och hal bana, blir MTOW begränsad av givna förutsättningar.
Självklarheter!!
DC-10
2019-11-06 20:38:55
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Max startvikt är ointressant när det aldrig kommer komma i närheten.
Trött
2019-11-06 18:46:36
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Jag refererar till max startvikt, som respektive startbana tillåter. Vilket är en självklarhet för insatta. Max start vikt beror på olika förhållanden.

(Blanda inte ihop med vad planet har för certifierad MTOW.)

Där tar B737 mer last/payload, än A320 i de flesta fall.
Greger
2019-11-06 18:41:11
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Både B737 och A320 är kapabla flygplan som klarar nordnorge galant. Inga problem...
@Trött
2019-11-06 17:39:32
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Inga 737 flighter inom Norge går med full last/fuel, synd va?

Mvh
AirExpress
MAX Pilot
2019-11-06 16:34:21
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@Pilot Jo, jag förstår/vet vad piloterna borde ha gjort. Tyvärr gjorde de inte det.
Pilot
2019-11-06 15:30:58
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Då får vi hoppas att du är passagerare eftersom du inte förstår vad piloterna skulle ha gjort.
Jag tycker att Boeing MAX har skrotat sitt förtroende och kan parkeras i öknen.

Piloter kan och har lärt sig av den här händelsen att det är heads up och låt inte kärran flyga ifrån dig.
Jag har fortfarande förståelse för att det var en extremt pressad situation där det hade krävts direkt action från ryggraden, men det kan ha varit en del förvirring av alla indikationer som kom in.
Sv MAX Pilot
2019-11-06 15:20:09
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Vi människor är sådana.
De som är för B737 MAX uttrycker att det i huvudsak är piloternas fel.
De som är mot B737 MAX uttrycker att det är flygplanet det är fel på.

De som flög de flygplan som störtade (kaptenen ombord) hade lång erfarenhet av tidigare modeller av B737.

B737 MAX var utan tvekan behäftat det svåra problem. Ett system som fallerade och inte fanns beskrivet för piloterna.
Ett flygplan får inte ett långt flygförbud utan anledning!

Klarspråk, B737 MAX var som Rysk roulette. Ni som inte inser detta bör enbart flyga som passagerare!
MAX Pilot
2019-11-06 14:45:03
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
"Man vägrar t.o.m. att inse att B737MAX har stora problem."

Problemet är att man kritikerlöst, köper alla sensationsuttalanden från "sociala medier". Utan att ha egen kompetens i ämnet. (Journalister och wannabees)

Boeing har problem med MAX. Inget tvivel om det. Men att kalla planet osäkert, när icke kvalificerade havererar?? Med över 300 levererade MAX till övriga världen, varför har inte någon av de havererat?

Trött
2019-11-06 14:21:11
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Jag refererar till en B737, med max last!
Sv Trött
2019-11-06 11:29:24
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Då refererar du till en A320 med max last.

Det är inga problem om man minskar lasten. Mindre bränsle, färre passagerare och bagage.

Beroende på last förändras prestanda betydligt. För korta flygsträckor med kompetent personal är det inget problem.
TG
2019-11-06 08:24:29
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Det finns ingen klimatångest i Sverige, uttrycket är skapat av våra socialistiska politiker tillsammans med våra socialistiska medier för att få det kuvade svenska folket att acceptera ytterligare skattehöjningar. Det finns ingen klimatkris och det vet alla normalbegåvade redan om. Jorden kommer ju att gå under om tio år enligt klimatsocialisterna, ni kan ju kolla själva 2029 om den har gått under. Jag lovar att allt kommer att se likadant ut. Vackra somrar, härliga vintrar och billiga flygresor.
Trött
2019-11-05 22:21:08
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
A320 har inte erforderlig RWY performance, på de mest extrema flygplatserna, i norra Norge.

Air Canada använder sig av underleverantörer med B737, på liknade flygplatser i norra Canada.

"Skön känsla?" Beat it!
Flygare
2019-11-05 21:25:29
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@A320 Det går tyvärr inte att diskutera seriöst med vissa enögda B737 fanatiker. Man vägrar t.o.m. att inse att B737MAX har stora problem.
A320
2019-11-05 20:48:33
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@trött Vad menar du exakt med att airbus inte passar för trafik i nordnorge? Kan du ge konkreta exempel, eller har du bara en skön känsla att det du påstår är sant?
Trött
2019-11-05 18:13:14
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
A320 är inte lämplig på nordnorge. Face facts!
pf
2019-11-04 18:10:47
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Är du igång nu igen med ditt snack om att Airbus inte fungerar i Norge. Surprise, SAS is coming there big time with Airbus soon.

Mvh
AirExpress
pf
2019-11-03 23:03:52
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS kan skaffe seg et problem på sikt på norsk innenriks, og det blir at de ikke har fly i størrelse mellom 90(CRJ) og 180 seter(32N).

Riktignok har Norwegian en enhetsflåte med 186/189 seter, men SAS's styrke har vært at de kan betjene mellommarkedet med -700 med ca 140 seter.

CRJ er vel og bra, men virker å være for liten i mange tilfeller. Der kan SAS ha en fremtidig utfordring.
Sv kandik
2019-11-03 19:12:42
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
AC har underleverantörer på norra Kanada. Gissa med vilken modell.

Så helt rätt har du inte!
pf
2019-11-03 18:30:22
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Kandik, Air Canada bruker underleverandører når de skal fly nordover i Kanada.

Kalle Sus, det at A320 Neobaseres i Norge, betyr ikke at de sendes nordover......en står del av dagens 737 benyttes til utlandet.
kandik
2019-11-03 16:56:16
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Till PF, AirCanada har haft Airbus i säkert 30 år så helt rätt har du inte.
@P-G
2019-11-03 15:20:59
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Svenskens patetiska klimatångest är kanske en förklaring på att SAS nyttjar A320ceo allt mer på svenska linjerna.
Men det som klimatångest Svenne inte fattar, är att Sverige inte är placerad under nån kupol med sin egna ” svenska luften” utan man har samma luft som hele resten av världen. Det betyder absolut ingenting för klimatet hur mycket eller hur lite man flyger inom och till- från Sverige.
KalleSus
2019-11-03 11:23:04
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Airbus 320NEO kommer att implementeras i Norge under nästa år. Pilotutbildning pågår och Oslo kommer snart att få sina första NEO i flottan, i takt med att 737-700 börjar utrangeras.

För övrigt stämmer det inte längre att Norge har en betydligt äldre 737-flotta än Sverige.
Ett par av de äldsta -700 flygger just nu på Stockholmsbasen (LN-TUF och LN-RRN) medan de betydligt nyare LN-RNW (och troligen LN-RNU - efter revision) befinner sig på norska linjer.
Dessutom är huvuddelen av den nyaste -800-serien (LN-RGA - LN-RGI) nu placerad i Norge.
pf
2019-11-02 21:59:14
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Lengste SAS-bypair norsk innenriks er OSL-LYR 2.020 km, jeg tror de korteste er SVG-BGO 160 km og TOS-ALF 174 km

De tyngste rutene er OSL-BGO 326 km, OSL-TRD 364 km og OSL-SVG 342 KM

Ser en på andre "artiske" land, er har jeg ikke funnet regulære A-320 ops langt nord vinterstid i verken Kanada, Russland eller Alaska(USA)…..der anvendes det hovedsakelig B-737.....og det kan jo få hver og en til å reflektere.....
ABC
2019-11-02 17:09:10
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Dom stora inrikessträckorna i Norge är väll relativt korta? Oslo till/från Stavanger, Bergen och Trondheim. Vägarna och järnvägen i Norge är på u-landsnivå och det finns inga andra vettiga alternativ än att flyga.
sv @sv Storsvensken
2019-11-02 15:03:48
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Vad har MAX med denna tråd att göra. Faktum är att B737-800NG, har en bättre rwy performance än NEO. "Like it or not"!
P-G
2019-11-02 14:25:23
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Pga Sveriges miljöpolitik med minskat inrikesflygande i Sverige väljer man nu att flytta upp flera av de gamla bussarna till Stockholm och flera NEOs ner till Köpenhamn. De gamla bussarna tar färre pax och lämpar sig bättre i Sverige då. Tack vare vår underbara politik har vi alltså fått hit flygplan som släpper ut mer jämfört med hur det var innan.
Gh
2019-11-02 10:28:39
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Kan också vara så att Sverige är det landet med mest klimatångest varför man sätter in de miljövänligaste planen på Sverige.
@sv Storsvensken
2019-11-02 09:58:41
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Hört talas RWY performance?
Ekonomi
2019-11-02 09:15:09
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Till GM
Du skrev precis den längsta inrikesflighten mot en av de kortare linjerna i utrikesnätet.
Kolla genomsnittslängden på inrikesflygningarna i Norge.
Spanky
2019-11-02 08:48:32
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Hatar att behöva va den som är den, men -800 är en typvariant i NG-serien!
GM
2019-11-02 06:17:30
@Ekonomi
Korte innenriks-ruter ? Oslo-Kirkenes 1.400 km, Stockholm-Brüssel 1.300 km.
Sv Storsvensken
2019-11-01 22:19:35
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Korkat kring performance...
Flygarn
2019-11-01 22:11:04
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS beslutade för många år sen, Norge skulle få utgående Boeing planen pga många korta sträckor tills de såldes/skrotades. Danmark de äldre A320 och Sverige de nya A320Neo.
@sv Storsvensken
2019-11-01 21:23:13
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
”Bara 737 duger” Jasså varför det då .? Då är det bra att Boeing säljer undermåliga flygplan aka B 737 MAX till norska bolag SAS är smartare och köper moderna flygplan
@Storsvenskan
2019-11-01 21:16:59
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Tydligen har du inte koll, alla B737-800 är NG, det är alla - 600 och -700 också
pf
2019-11-01 20:53:22
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
A-320 New Gen på Nord-Norge vinterstid...…???
Storsvensken
2019-11-01 18:32:01
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@prutt. Har inte räknat exakt, men många av 800-serien är gamla. Några NG drar ner medelådern.
Andreas
2019-11-01 18:17:20
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Morsomt, kanske, men korkat. Det kan knappast vara effektivt att ha Airbus- och Boeing-piloter parallellt på samma bas, som det är nu på Arlanda, så hellre skynda på renodlingen av flottan i Sverige först och sedan ge sig an flottabytet i Norge.

Men det är nog de äldsta 737:orna som försvinner först, så om det är nyare 737:or i Sverige nu så hamnar de väl snart i Norge.
sv Storsvensken
2019-11-01 18:11:59
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
A320 performance är inte tillräcklig, på vissa destinationer i nordnorge.
Endast Boeing duger.
Ekonomi
2019-11-01 18:09:06
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Det är inte ekonomiskt att sätta nya bränslesnåla plan på korta inrikesflygningar.
Prutt
2019-11-01 17:52:33
SV: SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Vilken är medelåldern?
 

Tillbaka

BAM
Volflight
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop