SAS äldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Om man kollar på FR 24 ser man att SAS har hög medelålder på de Boeingmaskiner som går i norsk inrikestrafik. Hur kommer det sig? Vore det inte morsomt att få åka i lite nyare plan, t ex en Airbus 320 NG??
svar
Bertil og andre, misforstå meg rett….selvfølgelig er det bra at også SAS har råd til nyere plan.
Så får vi se, på sikt om de anpasser i norsk innenriks, en trafikkområde som har sine utfordringer på vinteren.
Men, hvilke flypax er det egentlig som blir seg om de reiser i en Boeing eller en Airbus eller en “Heinkell Trocken”-det er bare oss som skriver her på Forumet, og mulig noen til.
En episode om det, jeg skule fly mellom to punkter på det norske Vestlandet med Widerøe. Jeg hadde sjekket alder, og den Dash-8-400 som stod på tarmac var bare noen måneder gammel…..jeg overhørte noen medpassasjerer diskuterte flyet…..den ene sa “skal vi virkelig fly med dette gamle propellflyet”
Sier alt….
Fattar inte grejen. En A321 från 2002 med ny inredning är fortfarande mycket bekvämare än en splitterny 737. De känns gamla redan från fabriken.
Nå har jeg booket en utenlandsreise i vinter innen Europa. Selvfølgelig Norwegian ut, hjem med SAS (!). De var 350 NOK billigere enn Norwegian for en flyging på om lag samme tid.
Sannsynligvis vil alle fly med Norwegian, det kan jeg godt forstå, og ingen SAS…..
Jeg vil nytte anledningen til å prøve Gullans beryktede/berømte kaffe ?
Hemskt att jämföra äpplen med päron. Dessutom är NEO flottan lite äldre.
Flög 2017 med en SAS NEO från ARN basen.
SAS A320neo nya flotta på ARN 1år, DY gamla 737 flotta på ARN 6år
Oj, vill man inte akseptera fakta? Norwegian en ny flotta; 4 år. SAS en gammal flotta: 11 år.
Håller med och pf verkar vara upphovsman av denna fråga om man tittar på forumet så finns denna diskussion i oändliga trådar.
Som DY lover är han antagligen sur på SAS som gjort rätt val av maskin.
@sv.F/O SAS
Njah, det som finns längre ner i den här tråden är odokumenterade påståenden, och fördomar, ingenting annat.
Det är uppenbart att mina svenska “debatt kolleger”. Inte förstår vinter operation i nordnorge. Det är mycket speciellt och krävande. Inget för “rookies” !
enig pf
Vad snackar du om? Stor skala? Vad är du rädd för? Det är Airbus vi pratar om inte Tupolev!
Finns redan svar/påståenden, längre ned i tråden.
F/O SAS, la oss håpe SAS infaser A-320Neo i Norge på en sakte måte, e.g. først til/fra utlandet til sør-norske lufthavner, deretter innenriks Sør-Norge på sommer, så samme vinter. Deretter samme prosess på Nord-Norge.
Ikke at man skifter flytype i stor skala. På den måten skaffer SAS seg erfaring med ny flytype i sitt viktigste marked, Norge.
Vilka problem kommer SAS ha i nordnorge med Airbus?
Ska bli väldigt intressant vad experterna svarar på detta.
Tack för alla upplysande inlägg och intressanta kommentarer! Verkligheten får väl visa om vissa skribenters farhågor beträffande Airbusplanens lämplighet för nordnorska operationer besannas!
Ännu en med lässvårigheter. Det står “de nordnorska flygplatserna vintertid.”
Läs inläggen noga, innan kommentar!
Ser inte heller varför Airbus inte klarar de nordiska förhållandena ??
Scrolla ned, och läs tidigare inlägg.
På vilket sätt klarar inte A320Neo de Nordnorska flygplatserna?
Airbus klarar i alla fall inte, de nordnorska flygplatserna vintertid.
De får väl hyra in Norwegian, med friska fräscha Boeing plan.
Boeing I am not going försvinner i rask takt nu, SAS har tagit leverans av 28-29 fabriksnya A320neo ur första beställningen om 30 st, vilket gör att bl.a. lillgrisen är ett minne blott inom en snar framtid, sedan fasas övriga B737 ut allteftersom. Många har redan lämnat och fler ryker när bågarna ur den nya beställningen om 50 nya fräscha A320neo börjar levereras.