Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

ANA Storsatsar börjar flyga direkt till Stockholm

Tråden startades av Resenaren

ANA börjar till sommaren flyga direkt Stockholm-Tokyo allt enligt Dagens näringsliv

“Den nya direktlinjen är efterlängtad bland svenska exportföretag och den kommer att stärka den svenska besöksnäringen”, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia, i ett pressmeddelande.

Antalet flygpassagerare mellan städerna ökade under det senaste året med 50 procent. Men den som velat flyga direkt har varit hänvisad till exempelvis danska Kastrup”

Publicerad den 2019-11-19 11:34
Skriv ett svar
Antal svar: 60

svar

Arashi
2020-04-22 23:10

ANA flyttar fram starten av den nya linjen ARN-HND, obestämt datum i nuläget, om inte någon annan här har en bekräftad källa med ett nytt datum.

pilot
2020-03-29 15:32

ANA har bra service och flyger 787 sa de kommer att ta over ARN-TYO trafiken helt.

Leo
2020-03-25 11:43

Det är känt i speditörskåren att SGH får handlingen.

Arashi
2020-03-25 09:33

Linjen kommer att klara sig om Coronafallen i Japan minskar eftersom ingen åker till ett land där epidemin ökar. UD måste vid tiden innan juni att ta bort de avrådan annars kommer linjen inte klara sig från det svenska perspektivet, att OS blev inställt gör ju att linjen kommer att känna svagare efterfrågan som möjligen pga. Corona är redan svag.

ANA
2020-03-24 23:11

Vi planerar att starta den 6/6-20 som tidigare annonserat.

Skeptikern
2020-03-24 13:30

Vi får väl se om den här linjen överhuvudtaget kommer att bli verklighet, hvilket med tanke på rådande kris är mer än tveksamt…

Kalle
2020-03-22 21:09

Någon som vet om ANA har för avsikt att justera starten för trafiken till ARN, med tanke på Covid-19?

Nordic Aero
2020-02-05 13:59

Varför har inte Aviator fått något kontrakt med något av de senaste långlinje-bolagen som börjat trafikera Arlanda under de senaste åren? Gör de inget bra jobb? De kan väl hantera Dreamliners rätt bra nu efter Norwegian kan man tycka, samt A330.

ANA
2020-02-04 15:33

Jag kan bekräfta att SGH har blivit tilldelad kontraktet för groundhandlingen.

Arashi
2020-02-03 21:49

Ni som vet vem som har får ground handlingen för ANA på Arlanda får gärna länka en källa på det.

ARN ramp
2020-02-03 16:32

Ganska säker på att SGH har fått kontraktet för ground handlingen för ANA, vet inte om Menzies skulle klara det nu när de har Qatar, Emirates och Singapore nästan samtidigt. Känns konstigt att de har både Qatar och Emirates men tror det var ett global kontrakt som skrevs

Ramp
2020-02-03 13:06

Skulle vara kul att se Aviator få handlingen. Tror de skulle kunna göra ett bra jobb. En hel del utrustning (highloaders och mulle) som kommer att kunna användas när Norwegians Dreamliners försvinner. Annars hoppas jag på SGH.

Bertil
2020-02-02 20:56

SAS har redan skrivit kontrakt om handlingen.

Biggan
2020-02-02 11:50

Ryktet går att Menzies har fått ok för handling av bolaget.

Arashi
2020-01-28 19:14

ANA flyger helår på Arlanda inte säsong eftersom det går att boka direktflyg i December.
Kul att ANA vill flyga hela året från Arlanda till Tokyo och vice versa.

Råger
2020-01-27 11:15

ANA’s framtid ligger helt i händerna på japanska företag som
föredrar inhemska carrier’s som ANA och JAL för sina affärsflyg och
om dom lyckas får resebyrådrakarna som JTB att promota Stockholm.

Dom svenska turisterna i economy är väldigt priskänsliga och
svenska bolag är restriktiva i sina resepolicys och få får åka i C-klass.

Transittrafik via Narita kommer nog inte blir någon avgörande
faktor. Tror inte ANA vill ta en fight med QR/EK om australien
resenärerna när du kan köpa en turistbiljett för 8.000 kr

SV Benta
2020-01-26 00:00

Mitt syfte var inte att få Arlanda att framstå som en mycket framgångsrik flygplats. Jag ville bara belysa att huvudskillnaden mellan ARN och ärkerivalen CPH (samt HEL) är att CPH har ett hemmabolag med ett omfattande linjenätverk både kort och långt, men inte många fler flygbolag som trafikerar. En snabb räkning på Wikipedia ger att CPH har totalt 70 flygbolag som flyger passagerare, varav 17 utomeuropeiska. Arlanda har 60, varav 16 utomeuropeiska, vilket alltså i sig inte är så dåligt. HEL och OSL har som jämförelse endast 40 trafikerande bolag.

@sv.Benta
2020-01-24 12:36

Vilken enorm överdrift ”Alla världens flygbolag flyger till Arlanda” Arlanda är den flygplatsen med sämst utveckling i Norden . inga flygbolag köar för att få trafikera ARN
Flygplatsen är med enstaka undantag en medelmåttig matar flygplats till större flygplatser i Europa

SV: Benta
2020-01-23 18:03

SAS flög mellan Stockholm och Japan på 90-talet, det är en väldigt annorlunda marknad idag… Totala antalet utländska turister i Japan år 1999 var ca 4,5 miljoner, 2018 var de 31 miljoner. Däremot reser japaner utomlands i stort sett lika mycket idag som i slutet på 90-talet. Men hur kan du påstå att intäkten per passagerare skulle vara låg? Japaner lägger betydligt mer pengar när de väl reser jämfört med européer, och affärsresandet är utbrett med en snabbt ökande marknad mellan Sverige och Japan (import+export ökade t.ex. 35% mellan 2012 och 2018). Prova sök på Google Flights eller liknande ToR-biljetter Stockholm-Tokyo-Stockholm resp Tokyo-Stockholm-Tokyo så syns det tydligt vilka som är beredda att betala mest för sina utlandsresor.

Jag tror denna linje kommer att bli en succé! Bara synd att SAS än en gång inte tar chansen. Hela världens flygbolag flyger till Arlanda, men det enda “svenska” flygbolaget flyger till totalt tre interkontinentala destinationer i ett land…

Benta
2020-01-23 16:19

SAS har flugit både till Tokyo och Osaka från Stockholm. Problemet var då att väldigt få ville till STO utan majoriteten vidare till Paris, Milano och London. Detta faktum speciellt stort under lågsäsongen. Bara inse att STO inte är så spännande som vi vill tro. Trafiken från Japan består huvudsakligen av japanska grupper med låg intäkt per passagerare. Hoppas dom får till det.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500