Tråden startades av: Acorn  2020-03-20 10:25:30
Flygets framtid 
Det är nu uppenbart att flygets framtid blir annorlunda än förväntat.
Jag tror att flyget helt klart överlever detta men att strukturen, ägarskapen och volymer ser helt annorlunda ut efter detta.
Det kommer att se ut som på 70 och 80 talet innan lågprisflyget kom. Ett antal statligt ägda bolag som samordnar sin trafik och fokuserar på sina hemmamarknader. Det billiga resandets tid är över. Kan låta som en domedags profetia men jag bygger mitt resonemang bara på realsitiska antaganden och på redan gjorda uttalanden av flygbolags VD ar av typen Lufthansa och British Airways m.fl.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ali
2020-03-25 10:00:12
SV: Flygets framtid
Statligt ägande i flygbolag: Nej
"Stora" (twin-aisle) flygplan: Nej
Regionala flygplatser med ATC: Nej
Transfer i Köpenhamn: Nej
Weekendresor: Nej

Överfulla flygplansparkeringar: Ja
pilot
2020-03-23 10:13:39
SV: Flygets framtid
Absolut, det finns redan idag en överkapacitet på flygstolar i europa.
Detta kommer att ändras, och endast några få stora bolag kommer att finns kvar, och biljettpriserna höjs till mer normala.
Kalle
2020-03-22 22:28:43
SV: Flygets framtid
Det är snarare lågprisbolagen som kommer att komma vinnande ur detta. Med dåliga anställningsförhållanden så har de betydligt lägre fasta kostnader och därmed tar de mindre skada av krisen. I en lågkonjuktur är det dessutom de lägre prisklasserna som klarar sig bäst. När företag och individer får det knapert ekonomiskt så drar man in på det dyra.
Jag befarar att det blir mer Ryanair och Wizzair på andra sidan Corona.
Re: Tobbe
2020-03-22 15:14:08
SV: Flygets framtid
Betala för biljetter?
Om folk bara betalat ett par hundra lappar för att flyga ner till Europa före krisen lär vi väl bara betala ett par tior efter Corona!
Konsulten
2020-03-22 11:59:18
SV: Flygets framtid
Precis så är det, att starta upp nya flygbolag efter krisen lär inte vara några problem. Det kommer finnas gott om lediga flygplan, slottar, lojal utbildad personal att få tag på i överflöd.
Nya "moderna" flygbolag utan skulder och dyr personal lär vara svårslaget efter krisen....:)
Tobbe
2020-03-21 17:01:56
SV: Flygets framtid
Och vem ska köpa biljetter om halva befolkningen är arbetslös....jag är mer orolig för jobben än Corona men man måste ändå göra alltför att stoppa den...man får hoppas på vaxin så fort som möjligt hua hua
Nys
2020-03-20 13:30:59
SV: Flygets framtid
.
Konkurs är nys.

Det kan vara en fördel att gå
i konkurs.

Den som först " kursar " har det bästa
läget att starta upp på nytt med "nya" ägare
nytt Namn. Man kan börja på ny
KULA utan skulder men med friskt kapital och
ny personal.

Själv förutspår jag att man kommer att
flyga mindre til lågpris-länder med
dålig hygien.

. I stället flyga mer till länder med
högre standard, bättre hygien och
demokratiska länder.

Dyrare och högkvalitativa kultur-resor
kombinerade med VANDRING, CYKEL-
vandring m.m.

M.a.o. färre men med högre kvalitet och
dyrare resor, kanske kortare sådana.

Omsättningen blir därför den samma
eller högre.

ALLT ÄR I FÖRÄNDRING TILL DET BÄTTRE.



Tobbe
2020-03-20 12:30:27
SV: Flygets framtid
Jag tror du har rätt.,,man får nog betala vad det egentligen kostar att flyga ,,flyget har gått på konstgjord andning i många år nu med osund konkerans,,,
Optimisten
2020-03-20 12:01:19
SV: Flygets framtid
Det kommer ta många, många år innan flyget repar sig efter detta!
Flygbolagen kommer max att behöva 50% av sin tidigare kapacitet, efter corona-krisen. Flygplanen kommer att gå halvfulla under en lång tid....så det blir tufft där ute även efter Corona, i många år...
FO
2020-03-20 11:45:30
SV: Flygets framtid
Eller så växer bolag som Ryanair, Wizzair och Easyjet.
Framtiden får utvisa.
 

Tillbaka

Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn