Tråden startades av: Dåligt  2020-04-06 10:27:18
BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion 
Tragiskt om BRA går i konkurs, det kommer förändra svenskt flyg för all framtid.
Skulle SAS vara intresserad av trafik från Bromma om BRA inte kommer igång igen?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Chrille
2020-10-30 09:47:35
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
De verkar ha en serie-adhoc mellan Arlanda och Arvidsjaur inbundet hösten.
Är det försvarmakten som bokat upp det?
Alex
2020-10-29 22:20:43
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Intressant adhoc de gjorde OSL-LIS-OSL i en ATR ca 6,5h per väg jösses
Morten
2020-10-24 00:48:55
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Många bolag nu som står på tur till en rekonstruktion.
BRA klarade sin.Får se hur det går för de andra.
Crew
2020-10-22 23:20:49
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Många ”experter” här.

2020-10-22 15:52:27
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@oBra. Så enkelt är det inte, det nya bolaget måste visa det har finansiell stabilitet vilket en konkurs bevisat motsatsen.
ESSO
2020-10-22 13:55:21
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Enligt rapporten från rekonstruktören är de mesta skulderna till andra bolag inom BRA sfären. Givetvis accepterar de 25 %. Våra skattepengar har fått ta en stor del av uppsägningslönerna via lönegarantin och de anställda och kunderna förlorar en stor del också. BRA startar upp igen med bemanningsbolag där ingen har återanställningsrätt detta har varit planen redan sen de sa upp alla i Aviation. Ljusskygga advokater i bakgrunden har planerat hela agendan.
oBRA
2020-10-22 09:39:50
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Finns det risk att ägarna dumpar nuvarande bolaget och startar om med nytt AOC för att bli kvitt skulderna?
thomas
2020-10-21 13:12:32
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bra har återbetalnings skulder på 670 miljoner
25% på beloppet, nej, sen alla leverantörsskulder,
Det blir KK i stället.
Sune
2020-10-20 19:16:55
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bra betalar bara tillbaka 25%. Men inte förrän nästa år. De har inga pengar att betala tillbaka med. De får inga pengar av ägaren utan kör på den kassa de har kvar. Förhoppning finns det 25% nästa år till alla passagerare och leverantörer.
Tim
2020-10-19 19:59:00
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det gnälls på SAS att återbetalningen tar tid, visst tog 4månader att få mina pengar tillbaka för ARN-PMI. Men BRA betalar bara tillbaka 25% av skulden per biljett, väldigt oBRA!
Kobran
2020-10-12 12:51:24
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Hehe ja har man någonsin jobbat på gamla city airline så kan man glida in först på nya BRA nu.
Passa på, man kan helt plötsligt avancera en si så där 100 platser i senioritet :D

Jag tror att om man ska ha ett hållbart inrikesbolag i Sverige ska man precis som BRA ha nya fina ATR och sedan kunna fläta sig samman med SAS i form av codeshare eller dylika avtal.
Samtidigt läggs Bromma ner förstås.

Var det inte lite så på gamla skywaystiden? Och då menar jag gamla skywaystiden.

BRA har ju ett perfekt utgångsläge för detta men jag vet inte riktigt vad de har för planer och intentioner.
Leap känns väldigt långt efter vad det gäller flygplan, kommer ta lång tid att bygga upp en hyffsad modern flotta. Man har ju inget sånt i dagsläget.
Samtidigt har man ju som sagt ett läge nu att bygga hållbart.
Maria
2020-10-11 19:16:57
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Trist med BRA. Jag vet att Leap inte är någon nytt golden! Långt ifrån.
Op
2020-10-11 11:24:47
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA har en stor löneskuld till sina anställda. De är skyldiga att betala mellanskillnad mellan lönegaranti o faktisk lön nu när de drar igång. Vilket är en ansenlig summa. Tror nog dom gör vad dom kan för att undvika. Sedan att starta bemanningsföretag är ju smart då kan de fortsätta med polaren Pär rekryteringen. Just nu är det gamla Cityjet man ska ha tillhört på gamla Golden tiden var det skyways som gällde. Nu kan man ta bort alla obekväma o erbjuda villkor som garanterat kommer vara marknadens lägsta. Men att köra Wetlease med två maskiner o samtidigt ha en kommunikationsdirektör o allt annat de har kommer inte generera några stora pengar.

BRA är nog kört misskött från dag ett met ett grandiost storhetsvansinne som kostade 1200 anställda jobbet. Corona bara snabbade på processen.

Sätter mina pengar på Air Leap de är vad gamla GoldenAir en gång var. Starka ägare o en tight organisation. Men det gäller att kunna överleva ett år eller två.
Fundering till om bra crew
2020-10-10 18:00:53
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Hur ser det ut med alla fd piloter hos bra? Blir det fråga om återanställning för några eller förlorar/ har de flesta förlorat jobben redan?
Andreas
2020-10-10 15:40:11
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Thomas, du fortsätter att påstå att BRAs ägare startar flygbolaget i Norge, men har du några belägg för att han är inblandad?
Slut för bra
2020-10-10 13:57:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Slutet är nu mycket nära för bra. Ägaren kommer köra i Norge istället tillsammans med sin bror. Undra om det blir en avveckling eller kan man hitta en köpare av det som finns kvar? (varumärket).

Spännande tider inom svenskt flyg
Sverker
2020-10-10 10:46:15
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Många BRA-kramare här :D

Jag förstår dock väl att man inte vill förlora miljon efter miljon på linjetrafik i Sverige just nu. Verkar ju som att man har hittat ett sätt att vänta ut pandemin iaf.

Synd bara för de anställda som inte kommer tillbaka på väldigt länge... vissa säkert aldrig sen dom gick ifrån återanställningsrätten.
Sen när facktopparna väljer att gå före allt och alla haha vilka lirare och vilken soppa.
Lär ju inte vara snälla blickar i korridorerna i framtiden.
Men men alla måste tänka på sig själv i slutändan då ingen annan gör det.
Morten
2020-10-10 01:32:01
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Glenn
Smart av BRA ju!
Air
2020-10-10 01:29:17
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA satsar rätt dvs börjar operera wetlease framtidens melodi.
thomas
2020-10-09 12:17:08
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA bedömer den Svenska inrikes marknaden helt rätt.
Finns för litet underlag för trafik för en återstart.
Ägaren startar bolag i Norge istället.

Idag ca 17-18 BMA avgår en 9 flyg inrikes ett till BRU
finns det totalt 50 pax för alla flighterna så är det ett normal läge.

så här fortsätter det vecka efter vecka, operatörerna förlorar stort.
Pandemin bara fortsätter, man stänger ner inför restriktioner etc, ingen som helst ljusning.

Ute på ARN är förlusterna i miljardklassen per månad.

Sv
2020-10-09 00:26:37
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det finns knappt något privatflyg på Bromma längre.
Kalle
2020-10-08 14:27:02
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Spanky

Inget rykte, det är fakta.
Rune
2020-10-08 13:46:09
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
RE: foliehatt:

Flygtrafiken på Bromma flygplats kan läggas ned om Arlanda byggs ut med en ny landningsbana för elflyg, skriver Stockholms handelskammare i sin rapport.

Det lär ju ta rätt många år innan Arlanda fått en ny bana för elflyg, så
Bromma blir nog kvar några år till.

Hur ska allt affärs- taxi och privatflyg få plats på Arlanda?

När Coronahysterin lägger sig lär nog flyget på Arlanda återhämta
sig rätt snabbt, då får inte Brommas trafik plats på Arlanda.
GuessWho
2020-10-08 09:36:14
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA kringgick LAS redan från början ett exempel är på tekniska avdelningen.

BRA gick ur rekonstruktionen den 7-8 september och vad man nu ämnar göra är och aktivera ett vilande koncernbolag som framåt kommer och vara ett bolag för flygande så sluta mer era konspirationsteorier.
Spanky
2020-10-08 09:15:57
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Visual, jag viste inte at BRA anställt. Lär väl inte behöva så mycket personal till den produktion som bedrivs för tillfället.
Man kanske inte ska tro på alla illasinnade rykten som sprids, vore ju trevligt om vi alla gemensamt försökte promota flygbranschen istället för att sprida rykten och snacka skit om diverse bolag hela tiden.
foliehatt
2020-10-08 08:11:00
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Drömmen om Bromma dog helt nu när handelskammaren ger klartecken för nedläggning.

https://www.stockholmsbyggnyheter.se/20201007/4282/handelskammare-bromma-flygplats-kan-stangas
Visual
2020-10-07 23:15:10
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Ryktena säger ju även att BRA kringgått senioritetslistan och anställt gamla fackrävar istället. När ska denna tragiska historia gå i graven?
usd
2020-10-07 15:14:55
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@dollar fin tanke men det finns alltid någon som vill göra ditt jobb för en billigare peng.
Glenn
2020-10-07 15:06:53
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bra startar upp ett separat bemanningsföretag för piloter o kabinbesättningar nu. Alla erbjuds att söka de få tjänster som finns. Blir daganställning till att börja med...
Dollar
2020-10-07 12:14:04
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Money talks! Vilken dröm för alla flygarbetsgivare. Piloter som kommer gå med på vad som helst för att ha ett flygjobb framöver. Tänk om alla piloter för en gångs skull skulle gå ihop som kollektiv och bara säga nej till alla skitavtal. Tror de flesta är beredda att ställa upp på Coronaavtal för att rädda branschen men tyvärr är ju kommunikation mellan ledning och piloter oftast rätt dålig. BRA ser väl sin chans att slippa återanställa enl senioritetslista och slippa återanställa folk som sitter på fel bas eller som är dyra och kostar mycket pengar. Och det är klart de gör så om de kan. Varför skulle de inte liksom?
Illa
2020-10-07 10:23:13
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Ryanair V2? Det låter verkligen inte bra för BRA
Stockholmare
2020-10-07 09:35:35
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Var inte det ett av BRA:s tidigare argument om varför man skulle flyga med dem - Att de inte sysslade med bemanningsföretag och hade schyssta villkor?
Glenn
2020-10-06 18:42:59
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bra startar upp ett separat bemanningsföretag för piloter o kabinbesättningar nu. Alla erbjuds att söka de få tjänster som finns. Blir daganställning till att börja med...
sv trött
2020-10-03 17:18:34
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Du bemötte just stockholmares inlägg........
trött
2020-10-03 10:15:02
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@ stockholmare. Helt korrekt men du noterar samtidigt ingen vill bemöta din kommentar
Sv BRAvo
2020-10-03 06:43:20
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det handlar inte om BRA eller inrikesflyget. Det handlar om att Sverige behöver bättre tillgänglighet till omvärlden. I en allt mer global värld behöver vi säkerställa linjer till större städer, teknik/finansiella centrum.

Pengarkassan är inte oändlig. Ska vi prioritera investeringar till Arlanda med syfte att öka interkontinentala linjer eller subventionera BRA på Bromma så att VD-Gubben får sova 20 minuter extra dagar han ska resa till Göteborg?

Lyft blicken och inse att världen är större än Sverige.
Sv BRAvo
2020-10-02 22:24:50
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Stockholms stad som styrs av de borgerliga och Miljöpartiet kan ta över verksamheten. De kan själva driva Bromma, de verkar dock inte intresserade. Det finns således ingen som vill lägg pengar på en flygplats som inte lönar sig. Det är betydligt mer ekonomiskt att bygga bostäder.
DC-10
2020-10-02 20:15:54
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Kalle

Leasinghyror, parkeringskostnader, serviceunderhåll, löner (då man inte får permiterringsstöd längre), lokalhyra med mera med mera. Vilken värld lever du i? Bara för att man inte flyger så innebär ju inte det att man inte har några kostnader?

Ungefär som om du bara skulle ligga hemma på soffan hela dagarna. Du måste ju fortfarande äta, betala hyra, köpa mat osv osv.
Stockholmare
2020-10-02 20:00:51
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det är väl inte flygplatserna som ska konkurrera? Det går alldeles utmärkt att flygbolag konkurrerar från samma flygplats...

BRA har väl snarare haft monopol på Bromma så var har konkurrensen varit där?
BRAvo
2020-10-02 17:29:59
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det tragiska i det hela är att när BRA väl ska starta upp sin verksamhet igen så ligger det politiska spelet mot dem. Om BMA stänger ned i förtid så kommer BRA tvingas flytta sin verksamhet till ARN vilket inte skulle vara möjligt med tanken på konkurrensen. Visst, BRA har vetat att deadline för BMA är 2038 men mycket kan ju hända innan dess. Sen kan det ju tyckas att det är både cynisk och partiskt att både Wallenberg och politikerna gör sitt till för att få till en snabbare stängning av BMA då båda är delägare i SAS. Att Wallenberg förespråkar det är ju naturligtvis fullt förståeligt då de är privata investerare men att politikerna väljer samma linje utan känns däremot mer tveksamt. Om de vill ha en sund flygpolitik även post C19 så borde de väl avsäga sig ägandet av SAS och låta samtliga bolag få driva sin egen vinst? Annars sitter Sverige i samma monopolistiska situation som med SJ på 80-talet vilket vore ett rejält steg bakåt i infrastrukturutvecklingen.
Kalle
2020-10-02 09:41:29
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Varför skulle BRA konka?
Man har ju knappt några utgifter. Räcker ju med att köra lite ad hoc för att få runt allt. Kan ju väntandet den här pandemin i flera år.

Jag är nog mer orolig för de som flyger och satsar just nu med tomma plan.
Hoppa de bromsar och tar ett steg tillbaka när det behövs.
kåge
2020-10-01 18:42:41
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Urban rätt tänkt men då ska det gälla över hela linjen - politiker, tjänstemän (när återinförs tjänstemannaansvaret?) och inte minst alla dessa korrupta banker.
Per G
2020-10-01 15:53:27
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Nu är det ju så att även om många förlorar pengar på att BRA eventuellt skulle konkursa, och sedan starta upp igen under nytt bolag, så kommer folk ändå resa med dem. Människan glömmer otroligt fort.
Sv thomas
2020-10-01 13:32:06
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Att försätta ett bolag i konkurs betyder att många förlorar pengar.

Alla som har fodringar kommer att förlora flygplatser, bränslebolag, banker, institutioner, aktieägare, kunder med icke nyttjade biljetter mm.

Att sätta bolag i KK för att slippa skulder är mycket cyniskt för det är alltid någon som förlorar.

Urban
2020-10-01 13:26:00
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Om jag har fakturerat ett företag som försätts i konkurs och samma ägare startar ett nytt bolag direkt efter så ger inte jag det nya bolaget fakturakredit, det är ganska självklart. Blir man som passagerare blåst på sina biljettpengar så håller man i dem betydligt hårdare nästa gång man ska flyga. Det borde finnas lagstiftning som göra VD och styrelsen personligt ansvariga för betydligt mer än idag. Det bör dessutom var olagligt att handla något alls på kredit om det är uppenbart att du inte kan betala det. De borde också ta bort all form av skuldsanering/rekonstruktion för både privatpersoner och företag.
@Tomas
2020-10-01 10:31:00
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Men har ni legat i dvala sista månaden.

BRA är ur rekonstruktionen och har startat verksamheten igen.
BRA Kapten
2020-10-01 10:05:48
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Jaha, så då var det dags att söka sig till samma arbetsplats men under nytt namn. Igen.

Jag har gått från Golden Air, till Braathens, till Malmö Aviation, till BRA och nu får vi väl se vad det kan tänkas bli. Från vispar till hårfön till vispar igen. Suck.
thomas
2020-10-01 09:53:34
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Även norrmannen satte Ving och tror jag flygbolaget i KK
Så det är inte ovanligt. Det är ju bättre att BRA har ett ordentligt kapital när det ska nystartas än att gamla skulder betalats.
Jag har svårt att förstå att även stater kör in jätte miljard belopp till SAS och nu den Norska staten ska tydligen göra i Norwegian. Situationen med Coronan är som den är. Det är egentligen bara flygbolags namnen de räddar med ofantliga summor.
Starta nya bolag kostar inte ens en tiondel.
@tomas
2020-10-01 08:39:22
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det låter som någonting som ligger helt i linje med hur PGB jobbar. Spännande ändå för då kommer det snart nåt nytt att söka till!
thomas
2020-09-30 16:11:37
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det här med nytt org nr indikerar att rekonstruktionen inte gått igenom.
Nytt tyder på att bolag startas upp från scratch
Trolig ö.k med konkursboet att ta över inkrom flygplan etc. Men då gäller heller inga gamla avtal.
Enda logiska i denna situation.
Då blir det heller ingen återbetalning av flygbiljetter.
Bara där ligger en 600 miljoner som helt försvinner.
Joker
2020-09-30 14:32:58
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
De är igång och kör charter men den egna linjetrafiken får vänta tills senare i kvartal 4.
Kalle
2020-09-30 13:43:13
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Dom flyger ad hoc i väntan på att det ska finnas en efterfrågan värd att flyga linjetrafik för.
Att starta linjetrafik nu bedöms bara generera förluster.
Ad hoc däremot håller bolaget igång utan förluster.

Sen när väl efterfrågan för att flyga linjetrafik finns känns som en svår fråga. Själv reser jag inget just nu men det beror mer på vårt företagspolicy.
Kan tänka mig att det kanske kan lätta i vår, annars blir det nog nästa höst...
Och då får vi ju se om Bma ens finns kvar såklart.

Kan tänka mig att BRA etablerar sig på Arlanda om ett beslut om nedläggning av Bromma kommer.
Även om det blir nedläggning först om en 2-3 år
Vad händer?
2020-09-30 09:22:39
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
I morgon oktober! Men inget BRA! Är dom borta från spelplanen nu?
Air
2020-08-19 10:21:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Filip
Ett företag kan INTE byta organisations nummer.
Sune
2020-08-19 07:10:37
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Varför byter man organisationsnummer?
Skall man sätta det gamla i konkurs och starta upp igen?
Filip
2020-08-18 16:39:01
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Enligt uppgift så har dom ansökt om nytt organisationsnummer, vilket innebär att man kan slakta alla avtal... Lycka till till er som går och väntar på att få jobben tillbaka...
Vet
2020-08-18 13:11:22
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Kålle
Klart BRA kommer tillbaka.Men de sa ju ca sept så det är ju bara att vänta.Kärrorna står redo!
Kålle
2020-08-18 10:39:15
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Kommer BRA tillbaka? Eller ska jag byta biljetter till Air Gotland?
Bullen
2020-08-14 08:59:30
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Var tredje månad!
ABC
2020-08-12 17:17:19
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Hur ofta måste rekonstruktören besluta om rekonstruktionen ska fortsätta?
Visual
2020-08-12 11:49:43
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Då önskar jag dig lycka till :D
Teknikern
2020-08-12 10:03:23
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Men lägg av nu, antalet förväntade pax styr flygplanstyp.
Tror att ett fåtal kollar flygplanstyp innan köp av biljett.
Jag ska från punkt A till B denna tid, vad finns det att välja på för avgångar? .
Arlanda-Luleå = jet 150-200 platser
Arlanda-Sveg = turbopropp 10-20 platser
Bromma-Göteborg just nu tarvar tyvärr inte större maskin än Sveg.
Berit
2020-08-11 23:06:38
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Visual
Helt fel tänk.Miljövånliga turbopropp helt perfekta inrikes i Swe och billiga idrift..
Finns ingen anledning flyga Jet inrikes i Swe med en tidsvinst på ca 10-15min.
Visual
2020-08-11 16:55:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Släpp tankarna kring att det skulle kunna bli lönsamt med propellermaskiner. Bra hade chansen när dom skulle ta in cseries men valde propellern istället. Gick sådär va?
Teknikern
2020-08-11 12:25:59
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Med de fåtal passagerare som åker med nu så ser framtiden för flygbolag med nya dyra flygplan mörk ut.
sv AT42
2020-08-11 10:29:52
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Fast med dagens löner spelar en extra cc mindre roll, andra faktorer som styr.
AT42
2020-08-11 09:52:35
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Med en 42 behövs 1 cc, vilket kan spara stålar. Mer flexibelt vid lägre kabinfaktor...
Tina
2020-08-10 20:23:41
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vem ska flyga om alla fått sparken?
Klas-Göran
2020-08-10 18:47:54
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
De fick sparken hela gänget.
Sv Bertl
2020-08-10 18:09:03
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Alla utom dem som behövdes under rekonstruktionen är uppsagda sen länge.
Bertl
2020-08-10 12:13:29
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vad hände med de anställda under rekonstruktionen?
A-kassa?
Visual
2020-08-10 11:15:28
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Simma in på det grunda o leta kunder där vetja!
Pull uper
2020-08-10 09:39:40
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Snart september! Vad händer på BRA? Dom verkar komma igång? Eller låter dom Amapola fortsätta flyga åt dom? Har dom kvar alla slotar på Bromma?
Yngve
2020-07-10 17:18:33
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Samma story här som mot andra i stort sett kokade flygbolag.
Det bästa är att konka 4 real.
Sedan börja om från början.
Allt gammalt elände kommer följa med neg annars lååångt framöver.

Vi kommer få se många nya flygbolag namn i sverige. Kanske i grunden samma som pre cv19.
Men personer med näringsförbud kommer självklart ha flygit klart nu.

Flyget är en seriös bransch.
Bolagen tar ansvar för sina pax i luften.
Därför måste dåliga grenar sågas av där fel människor härjat.
Knut
2020-07-10 13:32:15
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Flygmarknaden inrikes är död. Ödsla inte tid med att sitta och hoppas att allt blir normalt för det blir det inte. Även om BRA startar upp igen så kommer det inte att hålla särskilt länge. Leta andra jobb!!!!
Gustav
2020-07-10 12:45:26
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
RE Inte dyrare att flyga ATR 72 än 42

Räknar man på full cabin i båda fallen är 72 mkt billigare att flyga räknat per pax.
Grovt räknat c.a 20-22% per pax.
Då är alla omkostnader och intäkter inräknade.
Info:
I dessa tider är biljettpriserna c.a 17-23% dyrare i snitt pga cv19 tider.
Så just nu är alla flygplan Money maker med full cabin tills flygande i Sverige och världen tagit fart och priserna pressas ned igen.

Läser man alla inlägg på Flygtorget undrar jag i varje fall vad det är för
människor som svamlar en massa härinne!?
Vi som jobbar inom branchen borde ju veta bättre än "dom andra" härinne.

Kanske borde det finnas ett loggin på FT?!
Då kunde branchfolk kanske få en kod eller namn så att andra kan se att det är fakta som skrivs och inte google svar.

Tack för ordet....

Eric
2020-07-10 08:42:37
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Måste väl vara en skillnad i kapitalkostnad på 42 vs 72'an?

Sen finns det väl begränsad med begagnade 42'or där ute, de 72'or Air Leap skall flyga är ju BRAs gamla 500'or.
BK
2020-07-10 01:21:32
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Steffo
Ingen skillnad på 42/72 i kostnad att köra mm så nä blir ingen 42.
Stefan
2020-07-09 12:21:20
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det är inte så pass mycket billigare att köra 42:an att det är lönt det.

Ja jag vet inget om framtiden, ingen här inne gör det och alla bara spekulerar.
Men det ska helt klart bli kul i höst och hela nästa år att se hur det gick :D
BRA
2020-07-09 11:44:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Fullsmockat med avundsjuka här... 90% av dom som skrivet är väl f.d. BRA personal som ska missgynna andra för att det gick åt skogen med BRA
Steffo
2020-07-08 22:11:35
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Stefan: vad får dig att tro att dom bara ska ha ATR-72?
Tror de blir ett gäng ATR-42 också i flottan.

Sluta försvara BRA, de är över för dom.
Stefan
2020-07-08 16:11:54
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Ante
Air leaps plan är att ha ett gäng gamla ATR att bygga sin framtid på. Alltså samma antal stolar som BRA.
De sitter snart i samma vass ska du se
Gh
2020-07-08 16:07:30
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
De flesta flygbokag börjar ju så sakta dra igång om en i blygsam takt, men BRA är det tyst om. Ngn som vet om man avser att lägga mer bokaget eller starta upp igen?
pilot
2020-07-08 16:01:31
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Tvivlar att BRA overlever. Greta och andra flyghatare vill att svenskarna ska ta taget som drivs med importerad elkraft fran koleldade kraftverk.
Ante
2020-07-08 14:53:09
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Re lipsill

AirLeap flyger i varje fall redan till skillnad
från BRA.
RJ85 för stora å dyra.
ATR72 med eftersom dom ännu ej flyger heller.

Kanske är S340 planen lagom för BRA ochså OM dom dvs ens kommer kunna börja flyga
igen pga konkursen som redan nu spökar i vassen....
Gusta
2020-07-08 10:30:06
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vem ska sitta och rekrytera? Per braathens själv? Nä, alla får ett mail, kom och jobba. Vi låtsas att inget hänt.
Fd Mavian
2020-07-07 22:55:03
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Tjorven - jo. Jag tror BRA har många fd anställda. Många kommer att behöva söka om sina tjänster då man flyttar verksamheter och centraliserar. Många tjänster kommer inte att finnas kvar. Det blir ett
Nytt BRA.
Egon
2020-07-07 17:32:11
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det kommer att bli en lång semester!
Tjorven
2020-07-07 13:38:08
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Per har inga fd anställda. Dom är bara på semester på svenska skattebetalares bekostnad för att snart vara tillbaka på jobbet med ännu sämre villkor. Att det sedan finns ett litet gäng som sparat massa semester och blivit blåsta på det är deras eget fel. Semester ska användas!
Egon
2020-07-03 15:35:49
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Undrar hur mycket pengar som per är skyldig sina fd anställda.?
Bokningsfri
2020-06-28 12:44:43
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det låter som att folk skall undvika boka flygbiljetter med för lång framförhållning om man inte vill bli blåst på sina pengar.
Flygbolagen, framförallt BRA, har nu aviserat att man inte lämnar tillbaks pengar för förbokade biljetter.
Boka därför helst samma dag som resan, eller tidigast dagen före. Den ovissheten om framtida bokningsläge har BRA förtjänat.
Fredrik
2020-06-28 10:28:09
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Ackordet delas upp enligt prioriterad och oprioriterad skuld.
Prioriterad skuld betalas i regel ut när rekonstruktionen är klar.
Oprioriterad brukar komma en bra bit senare.
Så utbetalning beror av vilken kategori skulden hamnar i, inget annat
Sune
2020-06-27 23:26:10
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Enligt Ackordsförslaget skall man inte betala ut 25% ackord förrän juli 2021. Brukar man inte betala ut ackordet när man stänger rekonstruktionen? Har man inga pengar? Vill inte PB sätta in mer risk pengar när man skriver att framtiden är oviss. PB omvandlar ett lån på 50Msek till kapital.
Det innebär att passagerarna får sina 25% nästa år som vill har pengarna tillbaka.
Lipsill
2020-06-27 16:41:58
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Jag tror air Leap kommer kallad för lipsillarna när bra kommer och kör över dom...
På g
2020-06-27 08:49:36
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Jo, nu är vissa delar av rekonstruktionen så långt gången att man måste börja ta tag i konkreta saker för uppstart i form av anställningar.
De har i dagarna börjat ringa runt och förbereda för uppstarten.
Så vissa kommer tillbaka redan i augusti och planen är ju fortsatt att börja flyga i september, med ett fåtal inrikeslinjer i början såklart.

Jag tror BRA har större chanser att lyckas nu. Man har haft obefintliga kostnader under senaste månaderna, obefintliga personalkostnader till skillnad från andra med permitteringsstöd osv. Man har gjort rent hus och gjort sig av med mycket personal, många lokaler (ex Jägersro är lämnat) och man står på andra sidan med ett gäng ATR och slimmad organisation redo att flyga inrikes.
Vad flyger ex SAS med inrikes i stor utsträckning - jo ATR. Passagerarunderlaget är inte större just nu och kommer sedan bara successivt öka under hösten.

Tror Leap får det tufft när BRA kommer tillbaka igen, tyvärr.
BRA
2020-06-26 07:57:57
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion

Välkommen till BRA! Vi är i en tillfällig paus men vi hoppas att vi ses igen till hösten!
Vi befinner oss sedan den 6 april i en företagsrekonstruktion och all vår egen trafik är därför tillfälligt pausad. Vi jobbar just nu med fullt fokus på att starta upp vår trafik igen under september månad. Vår bokning planeras öppna upp under augusti och sannolikt kommer vi att flyga de linjer ni efterfrågar mest till exempel mellan Bromma och Malmö, Göteborg, Visby, Ängelholm och Umeå men vi hoppas att efterfrågan på flygresor gör att vi kan utöka antalet destinationer och vår tidtabell steg för steg framöver. Vi kommer att återkomma under sommaren med mer info om destinationer, tidtabell samt exakt startdatum då vi kör igång igen i september.

Vi ser fram emot att få välkomna dig ombord hos oss inom kort igen!

www.flygbra.se
PiLoT
2020-06-26 00:39:18
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
De erbjuder nu biljetten tillgodo eller kontant ersättning, men då endast 25% av skulden.
Fick det på mail ikväll... För att få igenom det måste minst 75% av deras fordringsägare gå med på det... (om jag inte har helt fel)
Egon
2020-06-25 23:44:33
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Om de nu skulle komma igång så kommer det bara resultera i ännu mera pengar i sjön. Svenskt inrikes är dött och begravet. Endast enstaka linjer kommer att vara kvar.
Herald
2020-06-25 09:11:05
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Nu snart redan juli! Någon som hört hur det går? Kommer dom igång igen?
Tryggve
2020-06-17 07:49:05
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det ryktas om att PGB tänker väcka liv i Transwede AOC och låta alla söka sina tjänster på nytt! Smart drag och hålla nere kostnaderna maximalt.
Amapola
2020-06-15 17:57:54
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Märklig lösning kan man tycka. Ger det augusti ut sen börjar amapola att avveckla sin flygverksamhet och BRA startar vadå, 3 linjer max?

Tvivlar ändå på att Mr B vill lägga in mer pengar i BRA.
Teknikern
2020-06-15 09:07:07
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Amapola flyger nu tills BRA startar upp och årskorten gäller.
Doris
2020-06-14 21:33:32
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Varför dröjer det så med information från BRA!? Ska man behöva boka med air Leap istället? Har dom års kort?
Basse
2020-06-10 00:59:33
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Lelle Vill man Flyga så!
Basse
2020-06-09 11:43:16
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Heja BRA klart ni kommer upp igen??
Lelle
2020-06-09 09:33:30
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Morret
Det var inte några fantastiska avtal villkorsmässigt innan Corona heller. Tveksamt om dom kan göra så mycket sämre om man vill ha svensk personal.
Romeo
2020-06-09 09:31:41
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Ja dom menar att bolaget ska ha hälften så många anställda än de som de hade efter att jetsidan lades ner.
Men de vill få alla 12 flygplanen i produktion så piloter är nog svårt att dra ner på så mycket.
Finns alltid administrativa tjänster som kan plockas bort.
Sen hyr dom säkert in kabin från osm eller liknande och kanske inte har egen handling på Bma.
Då skulle man ju i princip ha halverat de anställda
Morret
2020-06-09 07:25:30
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Blir väldigt intressant att se hur de ska lösa bemanningen. Känslan är att det inte kommer vara jättekul att vara anställd på BRA villkorsmässigt.
Sv Bengt
2020-06-09 02:02:22
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Nja, det blev ju i samband med att man skickade iväg större delen av alla gamla på jetsidan, samtidigt så kommer nog en stor del av propp-sidan försvinna nu. Är det ens 40% av personalen som kommer tillbaka efter rekonstruktionen så blir jag imponerad.

Nu kan jag visserligen inte läsa hela artikeln, men han kanske menar att BRA kommer återuppstå med hälften så många anställda jämfört med efter "ett hållbart BRA"?
Knudd
2020-06-08 23:13:02
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Tror inte på "ett par hundra"
Dom gick från 1100 till 600
Mer realistiskt kanske 120-130 under uppstart, som max 150

Men läs mellan raderna "skyddad verkstad"
Det har alltid varit tjafs om "ledig tid"

Dom vill ju att en med tex BMA bas flyga några leggar på morgonen, och sen gå av passet några timmar i tex GOT och "vara ledig utan lön" för att sen börja jobba igen på kvällen. Facket sprang i taket
Ligger ju i händerna att pressa flygbolagen/facket nu, kommer bli oattraktivt att jobba i branschen.

Det kommer inte bli BRA
Bengt
2020-06-08 19:30:57
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Lite mer info om BRA´s framtid. Ska tydligen bara ha hälften så många anställda som innan krisen

https://www.dn.se/ekonomi/flygbolaget-bra-ska-hardbanta-sig-till-ny-form/

Jenny Tilde
2020-06-08 08:24:56
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vad händer?? Någon dom hört nåt nytt? Det är många som gått till andra jobb hur ska BRA kunna hitta crew och hinna utbildad dom med träning och flygningar innan augusti!?
Apf
2020-06-04 17:27:45
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Nu i sommar försvinner många piloter på Amapola. Många andra hänger löst, varsel i hela linjen. Konstigt om man nu ska fortsätta efter sommaren. Personalpolicyn är hård. Långsiktigt? Njaaa...
Andersson
2020-06-03 17:16:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA ”samarbete” med Amapola är ju inget annat än att du får BOKA direkt med Amapola!! Amapola ”lånar” BRA destinationer bara....
Gugge
2020-06-03 16:52:04
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Men förutsättningarna för rekonstruktionen av BRA är annorlunda.

Man gick in i den då man såg att kommande månader hade man bara utgifter och inga inkomster. Drog i bromsen och gick i rekonstruktion med stadig kassa och få skulder.
De flesta rekonstruktioner börjar med dålig kassa och skulder.

Någon som har koll på om de har operativ licens kvar?
Ganska stark indikator på om man har chans att komma igen eller inte då det krävs ekonomiska resurser för att inte den ska bli indragen.
Kurre
2020-06-03 14:18:08
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Göran
Japp är föredetting, men inte pga corona. Jag lämnade innan det och självklart förblir jag då föredetting :)
Stefan
2020-06-03 14:16:32
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Är det någon här inne som ens vet något om eventuella skulder hos BRA?
Det snackas om skulder hela tiden.
De skulder som finns är kopplade till flygplanen, som för alla flygbolag.
De andra skulderna ni pratar om finns ju inte ens.
thomas
2020-06-03 11:24:33
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
När ett bolag går i rekonstruktion utses en rekonstruktör, oftast en betrodd jurist, han ska bedöma det affärsmässiga om det finns ekonomiska förutsättningar att starta om till lönsam verksamhet, han har inga andra hänsynstaganden, om det finns skatteskulder är det kronofogden som gör bedömningen att de får igen några pengar, om inte blir det konkurs då staten är prioriterad fordringsägare. Många rekonstruktioner slutar tyvärr i konkurs. USA har ett bättre juridisk system för detta.
Göran
2020-06-03 08:32:32
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Kurre Ha, ha, antar att du är en föredetting från BRA, du kommer att få fortsätta vara det :).
Kurre
2020-06-02 18:35:27
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Göran

Hehe känns det jobbigt nu Göran?
Antar att du jobbar på leap, förstår din oro minst sagt :D
Biljetter
2020-06-02 17:03:11
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Verkar inte som personer som redan köpt biljetter/årskort med BRA kan utnyttja dessa på amapolas flighter. Är som att skjuta sig själv i foten att "marknadsföra" dessa amapola flighter som BRAs när man inte kan använda sina BRA biljetter.

Förstår inte varför BRA är inblandade överhuvudtaget
BK
2020-06-02 16:45:26
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Göran
Nu är det ju så att SAS flyger EJ till BMA.Och väldigt många i AGH är jätte nöjda med BRA.
Utspel & Utspel?En rekonstruktion är bra och det finns ”fler” som troligen får gå igenom samma och då har redan BRA sin gjord.
sv thomas
2020-06-02 14:06:02
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vad är det du försöker att säga?
Göran
2020-06-02 13:05:11
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@WHO Finns ingenting som säger att BRA kommer igång igen i höst. Detta är bara ett desperat försök från BRA:s sida att försöka blocka ut Air Leap. Detta kommer inte att fungera. En jättelik förlustaffär för BRA och Amapola att flyga MMX, GOT, AGH i sommar med F50 i konkurrens med SAS. Rena skämtet.
WHO
2020-06-01 20:00:14
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Läste på nätet idag,
Amapola lånar BRA:s slottar i sommar med ett samarbete from 15/6-9/8, sedan när folk börjar flyga igen på allvar tar BRA över i egen regi.
Gött o åka nya maskiner när man dagspendlar igen till hösten.
Kristian
2020-05-31 17:23:41
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Självklart stannar folk på ön tills BRA kör igen, man vill ju färdas i fräscha plan med.
thomas
2020-05-31 10:21:44
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion

Flyglinjer vi inte vill ha

Kanske dags för två nya linjer till Moskva och St.petersburg. Ryssland har länge kastat lystna blickar på Gotland, har och har haft flera underrättelse aktiviteter i området, i Ryska militära övningar ingår att ta Gotland, har skaffat sig amfiberkapacitet för landstigning etc etc.
Nu har politikerna efter många års dvala vaknat, men försvaret behöver mycket mer resurser för att förhindra att dessa östliga linjer startas.
BK
2020-05-30 22:32:44
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@WHO
Precis håller med dig fullständigt.
Morret
2020-05-30 19:47:56
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
WHO: låter som du kan stanna på din Ö om det endast är BRA som kan ta dig ifrån Ön.
Lennart
2020-05-30 11:10:11
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Sen är det inte alltid rätt att satsa sig ur en kris. Flyger man tomt så gräver man bara sitt hål djupare trots att man ”satsar”.
Ska bli intressant att se hur det går och vilka linjer man faktiskt kommer igång med.

Sen kan man ju förstå att Leap är beredda att testa allt för att överleva Corona och slippa ha flygplanen på marken.
BMAG
2020-05-30 10:52:34
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@WHO BRA kommer inte ha kvar alla sina slottar när de startar upp i September. Swedavia kommer dra in slottar från dem.
Berit
2020-05-30 00:22:12
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vem sitter på Slottarna fr BMA!
WHO
2020-05-29 22:27:53
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Blir lite svårt för Leap att köra mer på Bromma då de endast har 4 flygplan o BRA äger alla slottar på BMA.
Så i september när BRA sätter igång sina 12 ATR som står i AGH så har de BMA tillbaka och inrikesflyget går tillbaka med normala priser och vettig tidtabell.
Själv stannar jag på ön tills dess!
Marknaden
2020-05-29 11:16:04
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Hej å hopp Airleap friskt vågat hälften vunnit. Det är skönt att se bolag som vill satsa sig ur krisen , finns så liknande många bolag som inte vågar satsa själva.
Bugg
2020-05-29 10:01:08
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
För fullt vet jag inte...
Har du jämfört antal flighter och pax innan Corona med nu?
Är en liten bråkdel.

Bara vänta och se, BRA kommer tillbaka med kraft efter Corona.
Inte lönt att konkurrera om en handfull passagerare.

Konkurrensen kommer bli tuff i höst, när passagerarna kommer tillbaka, med alla aktörer som vill ta marknadsandelar.

Olof
2020-05-29 09:53:08
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Blir tydligen fler linjer som startas av Air Leap från Bromma inom kort. KID, HAD, VXO?
Anja
2020-05-29 09:07:16
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Och nu flyget Air Leap för fulla muggar på Bromma!!! Per Braathens måste känna sig omkörd....
Karol
2020-05-27 15:00:11
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det har inte ens gått två månader av deras sex månader långa uppehåll.
Info kommer
BK
2020-05-27 13:57:54
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Sannas ord
Dem är ju i rekonstruktion = fryst och den tar upp till 6mån ju.
Sannas ord
2020-05-27 09:27:57
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det verkar inte riktigt gå vägen för bra? Alldeles för tyst och vi dom har årskort börjar undra om vi faktiskt blivit blåsta på våra pengar!
Dojan
2020-05-18 22:06:37
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vad har Petra Marklund med BRA att göra?!
Kenth
2020-05-18 15:21:08
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
September
Urban
2020-05-18 08:27:56
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Väldigt tyst om hur det går? Vad händer? Är BRA historia?
Mindre Bra
2020-05-15 09:37:24
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det verkar som om tråden lämnat diskussionen om BRA:s framtid.
Ni som diskuterar vem som har störst och längst, kan ni vara vänliga att lämna tråden och öppna en egen tråd istället. Ni kan väl döpa den till Störst Axelklaff eller nåt så de som är intresserade kan följa efter.
Trötter
2020-05-15 09:00:37
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Propp flyger de som kan flyga. De som bara kan tänka sig att flyga Jet, gör det för att de behöver maximal automatik för att kunna framföra luftfartyget??!
Propeller vs Jet
2020-05-15 08:22:23
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bra! Då kopplar jag bort divaxlarna på bilen och sätter in en så stor motor att jag kan driva bilen fram med avgasstrålen i stället, ekonomiskt och miljövänligt. ????
Rogers
2020-05-15 07:18:08
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Och visste ni att ”Kapten och styrman” härstammar från båtlivet! Så propeller är lite mer flyg ”på riktigt ”...
Zzz
2020-05-14 23:25:42
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Eller hur Bertil, spitfire vilket skit den hade du inte satt dig även om någon gav dig en...
GPWS
2020-05-14 22:26:15
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@fd Avropilot. Crossair hade några och enda anledningen var för att ägaren tyckte den såg cool ut, vilket jag kan instämma i.
Däremot var den dyr att flyga där motoröversyn är den enskilt största kostnaden på ett flygplan och normalt sett används två motorer, men det tyckte ju inte BAE varför det blev fler timmar i hangaren och högre operativa kostnader.
Det tvingade fram lägre priser.
Kommer ihåg när Malmö Aviation började flyga med 146 och man gick ut på PA första tiden för att lugna paxen att den ljudliga dunsen och vibrationerna efter start bara var landningsstället som fälldes in.
Visual 23
2020-05-14 21:09:40
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Berra slår huvet på spiken. Som alltid.

Evinrude tills jag dör.
Bertil
2020-05-14 16:58:30
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Är ju egentligen inte så konstigt då alla med sunt förnuft vet att propellrar är för båtar.
Morten
2020-05-13 16:22:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Vinnie
Håller med dig.Det är pajkastning hit och dit hela tiden.
Jag förstår inte varför Jet är så emot turboprop.
Är ju så barnsligt det kan bli ju.
Vinnie
2020-05-13 15:00:19
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Förstår inte varför människor är så aggressiva, det gynnar väl ingen. Alla är vi piloter oavsett vilken flygplanstyp vi flyger. Jag har själv arbetat i många år och flugit en drös olika flygplanstyper, kolvmotor, turboprop och jet till en mängd olika flygplatser i Europa. För den skull är jag inte på något sätt bättre eller sämre än mina branschkollegor i före detta Mavia. Har inte flugit annat än som pax i Avro eller RJ100 men den verkar vara en bra arbetsgäst och jag är övertygad om att Mavias piloter var av högsta klass och förtjänar uppskattning och inte otrevliga kommentarer.
Morten
2020-05-13 12:10:11
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@ABD
Ja vilken tråkig ton i ditt inlägg.
Johan
2020-05-13 09:20:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@ABD, tråkig ton i ditt inlägg, vilket även genomsyrar hela den här tråden.

Jag har inte exakta uppgifter, men en seriös uppskattning är att (pre-Covid19) hade ca 65% fått nya jobb som flygande, huvudsakligen SAS, CityJet, Baltic, BRA (ATR), EasyJet, Wizzair och Lauda. Ca 20% gick i person, eller valde att inte jobba vidare då de var nära pensionsålder. Resterande 15% tog andra jobb och valde att byta bana helt, eller är jobbsökande fortfarande så vitt jag vet. Flygchefen blev flygplatschef i Karlstad, fd flygchef i Mavia gick till Transportstyrelsen.

Fd Avropilot
2020-05-13 09:18:53
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Re: ABD

De flesta har fått nya jobb i SAS, Cityjet, Lauda, Ryan, LOT m.fl. Vad som händer nu är osäkert, men det har ju inte med pilotkompetens att göra, det inser säkert du också.

Vet inte vad du har för anledning att raljera kring Avro-produktionen "mellan två flygplatser", men jag anar att du inte jobbade för BRA. Avron var en tekniskt fin maskin, om än av äldre konstruktion, med god redundans och Cat IIIa + PBN-capability och för att nyansera ditt påstående så är det faktiskt så att Avro:n gick mycket utrikes också, faktiskt till många olika destinationer runtom i Europa. BRA flög även till en hel del cat C-flygplatser, t ex Innsbruck, Calvi, London City (Transwede) m.fl.

Jag jobbade i många år för Braathenskoncernen som pilot, både som FO och FC, och det var en mycket seriös flygoperation med en god kultur och med många duktiga kollegor och flygavdelning. Det är synd att ett välskött svenskt flygbolag (det kommersiella kan säkert diskuteras, det är inte det jag syftar på, utan det operationella) har gått i graven.
ABD
2020-05-13 07:46:31
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Fick någon av astronauter från Mavia något nytt jobb efter att deras baby-jet lagts ner? Måste stått arbetsgivare på kö, med tanke på hur duktiga dom var på att flyga mellan två-tre flygplatser.
GPWS
2020-05-12 15:22:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@ double pull - fyndig beskrivning, skönt att få skratta lite emellanåt.
Visual 23 @ Split
2020-05-11 23:45:42
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Flyga manuellt? Va snackar du om? 20ft?

Lätta ankar! Land i sikte, landkrabbor! Här kommer kapten Haddock!! Bomber o granater!

OjOj
2020-05-11 18:36:55
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Visual 23 split det är stora ord från dig... om du inte sitter hos något av cargobolagen är chansen stor att du aldrig kommer sitta i en cockpit igen!! Just saying...
Sv: Visual 23 @ split
2020-05-11 16:29:34
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Visual 23 @ split: minns du när du flög manuellt sist? Nej just ja, ni flyger ju på autopilot till 20ft. Svårt o få ihop 3 start o landningar? ??????
Double Pull
2020-05-11 15:57:38
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Jag önskar er lycka till nu när ni förverkligat Ehrlings vision; att vara längst in i viken!. Där får ni vara för er själva,hur länge ni vill. Bra jobbat!. Evinrude går som bäst där, mellan kobbar och skär. :)
Zzz
2020-05-11 14:18:26
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det låter lite bittert faktiskt... Så bra var inte Avron, ATR piloterna satt inte i bolagsstyrelsen och att flyga tp för att träffa kidsen är väl ett sunt tänk. Kasta inte skit utan flyg tung jet om det är det som lockar, att det finns folk i tp som lämnat både militär jet och longhaul för att slippa urtråkiga hotellrum för egen säng kanske är värt en tanke. Lycka till att finna ett trivsamt jobb, det är begränsat med jobb därute oavsett...
Eric
2020-05-11 12:55:35
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Doubble Pull

Minns du när passagerarsiffrorna var så dåliga på GOT att det var mer lönsamt att mellanlanda på THN och plocka upp passagerare vid teknik än att sätta in en reservkärra?
Visual 23 @ split
2020-05-11 07:38:40
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@: minns du när du va ovan moln senast? Nä just det, propellern orkar inte upp dit... skepp ohoj!
Ängelholm
2020-05-11 00:38:18
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vilken pajkastning. Synd att BRA som propellerbolag inte fick bekänna färg. Det hade varit oerhört intressant att se om det hade kunnat gå. Nu kommer vi aldrig bli varse detta då Bromma förmodligen bara kommer att vara kvar som en hållplats. Det fanns riktigt bra folk på båda bolagen. Tyvärr var väl inte rekryteringen av yppersta klass på turboproppsidan. Det fanns en brist på piloter då. Det gör det inte nu.
Roger Rönning
2020-05-10 19:20:33
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
C series var beställda. Hade dessa tagits i drift istället för att skjuta upp gång på gång så fanns det goda möjligheter att inte bara köra en lönsam charter utan även en massa ad-hoc. Tyvärr fegade Per och co ut och satsade på en meningslös gångtidsförlängning. Nu sitter BRA med en massa ATR och skall tjäna storkovan på inrikes..
Jag tror tyvärr att tiden är ute med såväl Bromma som Bra.
VK
2020-05-10 00:45:06
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Doubble Pull
Men det måste väl även förstå att köra gamla törstiga opålitliga Avros inte är en framtid!
Fattar inte vad det är för fel köra nya miljövänliga bränslesnåla turbopropp i sverige?
Varför skulle det va så dåligt?
Vi vet alla att det va just Jetdelen i BRA som drog ner skiten.
@
2020-05-09 14:10:23
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Visual 23 split, Minns du när Mavias fackförening vägrade att förhandla med bolaget o blev nedlagda?
Tom
2020-05-09 13:13:09
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det märkliga är att det inte finns nån som bestämmer i TOPPEN
och agerar affärsmässigt och tar bort det som alltid kommer vara
förlust utan satsar på det som är hållbart på sikt. Utan BMA, MED
ARN. Air Baltic combo, gärna!
Olika flygplan?
2020-05-09 12:29:03
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Double pull. Herregud, den tiden när Avron fick gå in och täcka så var det för att täcka upp SAAB 2000 flottan som var på sista livlinan och hade då svåra problem med teknik. Nu använder man sig av ATR som såklart har sina problem men inte alls i samma utsträckning som S20.

Sen är det väl ganska vanligt inom ett flygbolag att försöka rodda om för att täcka upp eventuella IRR situationer. Absolut finns det exempel när en Avro mellanlandat i THN på sin väg till GOT. Men säg ett bolag som inte byter flygplanstyp för att rädda upp problem. Eller tror du att SAS skickade A330s till Kanarieöarna för skojs skull för någon månad sen?
Visual 23 @ Split
2020-05-09 10:15:44
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Double pull:

Tack för lördagens första ordentliga garv :) Gjorde min dag.

@@: Sitt ner i båten. Ängelholm är görviktigt!
Dubble pull? really?
2020-05-08 23:22:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Visual 23 @ Split, minns du när propellern ställde in 350 avgångar och att de ville att vi skulle mellanlanda på Trollhättan på vägen till Göteborg?
De inställda flygningarna till Umea/Bma som fick årskortsresenärerna att offentligt riva dem itu i gaten?
Skidresor till Östersund där inte skidorna fick plats?
Diverse nödutryckningar på ledig dag till Växjö?
På ett halvår lyckades Erling,Jimmie mfl sänka ett lönsamt Mavia i träsket..
Inget ont om folket på Golden, men det var MMX, GOT och chartern som gav klirr i kassan. Sommartid även Visby.
Resten var marginalprodukter.
Skulle BRA komma i luften igen kommer detta givetvis att visa sig stämma.
Trist men sant.
@@
2020-05-08 15:02:31
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bolaget skrev under sin dödsdom när astronauterna från Mavia fick majoritet i ledningen. Skenande kostnader dåliga beslut, rädsla för utveckling, ingen kompetens att flyga med glascockpit o i moderna luftrum med PBN approacher. Dessutom bara skitsnack att chartern drog in pengar. Varannan gång inställd pga teknik så det blev hotell för pax o en ny maskin dagen efter.
Mavia hade inte utvecklats på 25år utan stod o stampade o förlorade pengar....
Knut
2020-05-08 09:48:03
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Till: Visual 23 @ Split
Instämmer till fullo.
Visual 23 @ Split
2020-05-08 08:15:59
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Äh kom igen nu. Förstå att BRA inte kommer överleva. Det va jettrafiken som drog in pengarna med den perfekta blandningen av peaktrafik och charter. Propellern. Snälla. Kalmar Bromma. Ängelholmspiloterna står o stampar av ilska för att ingen tar dom på allvar. När ska dom fatta att inrikesflyget inte går att tjäna pengar på. Företaget va dödsdömt för flera år sen när fel beslut togs gång på gång och till slut hade man inte råd med det enda som kunde räddat företaget, Cseries. Så tragiskt att inkompetenta människor dras till att leda flygbolag i Sverige.
Sv Bertil
2020-05-07 09:15:15
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Pengarna tog inte slut på ett par veckor men de hade tagit slut om BRA fortsatt försöka flyga utan passagerare.
Du jämför med Norwegian som hade stora miljardlån bara för att kunna betala löpande fakturor. Bra vill inte ta lån för sånt. Bolaget har i grunden bara lån kopplade till flygplanen, inte daglig drift. För att få staten att betala lönen så finns bara rekonstruktion. I Norge däremot kan man permittera till 100%.

Bra hade kunnat fortsätta flyga ett bra tag in i Coronan, men då gräver man bara en djupare grop eftersom inga reser just nu. Det innebär att när allt vänder igen hade man varit i en mycket svår situation ekonomiskt.

Leap och amapola gräver just nu sina gropar. Får väl hoppas för deras skull att de inte blir för djupa.
Amapola kan överleva tack vare upphandlad trafik men leap kan inte tjäna många kronor just nu, dessutom saknar man en förståelig affärsplan.
Sv Revisorn
2020-05-06 20:28:29
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Rekonstruktionen är beviljad sedan länge. Vi som var anställda har fått ut första lönen med lönegaranti.
Kenneth
2020-05-06 20:13:38
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Frågan är väl snarare hur bolag som inte var lönsamma innan Corona ska klara sig på en mindre marknad efter Corona. Typ leap, Norwegian
Bertil
2020-05-06 18:20:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
I vilket fall så kan BRA knappast ha varit särskilt lönsamt innan Corona med tanke på att det tog vad - ca tre veckor? sen tog pengarna slut och man hamnade i rekonstruktion.
Till och med Norwegian höll ut längre som vara närapå konkurs redan innan Corona.
Revisorn
2020-05-06 16:48:01
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Tingsrätten har utsett advokat Nils Åberg på advokatfirman Carler som rekonstruktör med planer på att återuppta trafiken efter sommaren i ett nerbantat BRA.
Har väldigt svårt att se det ska lyckas.
Revisorn
2020-05-06 16:35:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Källa på det tack!
Ture
2020-05-06 16:00:20
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bra var lönsamt, o det tar 5-6 år enligt analytikerna innan marknaden är tillbaka, hur ska de klara sig tills dess...
Sören
2020-05-06 13:00:54
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Rekonstruktionen är i full gång och planen är september för uppstart. Alltså ett halvår totalt.

BRA var lönsamt precis innan Corona då effekten av nedläggningen av avro-verksamheten började visa sig så smått
Pelle plutt
2020-05-06 08:44:03
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Segt o söka sig vidare med bara propellertid
ATG
2020-05-06 07:48:36
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Från travel News kommentarsfält: ” BRA är kört. Kan man inte få lönsamhet innan Corona trots monopolställning på Bromma kommer det inte fungera post Corona heller. Nu plockas tidigare BRA linjer av andra aktörer medans BRA försöker rekonstruera företaget. Ler lite när Matsgård nämner ”små aktörer som Amapola”, ser nog både Amapola och Air Leap som betydligt större än BRA i nuläget och i framtiden. Nej, ni som är kvar i återuppbyggnaden, börja slipa på era CVn, det är tyvärr slut med BRA för alltid”... Kunde inte skrivit det bättre själv...
VK
2020-05-05 23:50:55
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Sören Vet du hur långe en konstruktion tar?
Revisorn
2020-05-05 20:23:01
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Sören dom har ansökt om rekonstruktion och mig veterligen är det inget som blivit beviljat.
Har du annan info så dela gärna med dig.
Sören
2020-05-05 16:45:10
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vad är det som går trögt?
Företaget är väl redan i en beviljad rekonstruktion?
TGA
2020-05-05 15:13:37
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Dom har säkert själva insett faktum. Dessutom vill dom få pengar och inte ha några lån. Då kanske man inte ska driva flygbolag?
Revisorn
2020-05-05 14:41:05
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det går trögt i förhandlingarna tydligen. Har inte lyckats få svar på vilken tingsrätt i Stockholm som handhar ärendet, någon som vet?

Landskapsarkitektkontoret Urbio i Stockholm har lagt fram förslag på att göra om Bromma flygplats till parkområde, inte första gången detta förts fram, men kanske det enda vettiga?
Revisorn
2020-04-28 11:39:22
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
löpande kostnader avstannar inte vid rekonstruktion så 12 månader blir det garanterat inte.
Norwegian har slut på pengar i mitten av maj och betalar nu bara för det nödvändigaste.
Knepig sits för bägge bolagen, milt uttryckt.
@Anja
2020-04-28 10:40:25
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Rekonstruktionen pågår under hela sommaren med mål att kunna starta upp verksamheten igen till hösten. En rekonstruktion pågår normalt under 3 månader, men kan förlängas upp till 12 månader.
Morret
2020-04-28 10:22:12
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det tar nog tid att hitta en affärsplan som verkligen håller i dessa tider, otrolig svårbedömd framtid. Sedan kan jag förstå om ägaren inte är jättesugen på att pumpa in mer pengar i detta. Antar att de håller sig kvar av gammal hävd. Precis som med aktier brukar ju folk ha svårt för att inte fånga falla de knivar.
Anja
2020-04-28 10:07:53
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Hur går det för det här företaget? Blev det ingen rekonstruktion?
BRA
2020-04-21 21:24:21
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA-personalen har varit anställda i bolaget, men efter rekonstruktionen lär det vara ett minne blott för de flygande - i alla fall på kabinsidan. Räkna med att ett bemanningsbolag kommer in i bilden...
Saida
2020-04-21 18:14:36
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Eller så blir Ryanair vinnaren. Rear ut flygningar som fan när folk börjat flyga igen. Tar över det mesta av Norwegians marknadsandelar.
PM
2020-04-21 17:02:06
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Ingen som vet anställningsförhållandena på BRA? Är det samma upplägg som för DY?
Greger
2020-04-21 16:03:16
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bra flyger inte mer, Norwegian möjligtvis norsk inrikes. SAS kommer att flyga vidare hårt nedbantat. Welcome to the World of Convid19.
HelgHelge
2020-04-21 14:30:38
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bara glöm BRA. Dom finns inte mer. Det kommer nåt nytt spännande snart!
PM
2020-04-21 10:36:10
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Var har BRA för upplägg, är piloter/värdinnor anställda i moderbolaget eller bemanningsbolag?
Eric
2020-04-21 09:44:25
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Någon som hört om de kommit överens om nedskrivningar av fakturorna med sina leverantörer?
Hans Åke
2020-04-18 13:30:52
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Jag citerar ett inlägg på en annan tråd:
”Okej; lite ABL och finanskunskap är nog på din plats

1. Ett bolag kan bara försättas i konkurs av en domstol. Bolaget ELLER någon fordringsägare kan ansöka om konkurs. Det behöver alltså inte vara bolaget självt.

2. OM ett bolag rimligen vet om att det inte kommer klara av att lösa sina finansiella problem så MÅSTE de ansöka om konkurs. Detta kan ske exakt när som helst och har inget med datum att göra. Om bolaget (dvs dess ledning/styrelse) inte gör detta kan styrelsen bli personligen betalningsansvariga för bolagets skulder.

3. Som senior/säkerställd långivare vill du inte att bolaget med sina sista pengar antingen betalar juniors/icke säkerställda kreditorer (tex bränsle, löner, hotell etc opex). Därför kan/kommer obligationsägare (vilken som helst), banker, leasingbolag ansöka om konkurs precis när som helst för att försvara eller skydda sin prioriterade position.”
Wera
2020-04-18 13:14:38
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vi får väl se. Inte så bra odds.
BA
2020-04-18 01:21:01
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA kommer igen med råge,vänta & se!
GPWS
2020-04-16 13:53:01
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Shady. Det där funkade när Malmö Aviation gick i kk början av 90 talet, vill minnas bl a luftis blev blåst på 40 miljoner vilket var mycket pengar då. Att staten går in nu och räddar ett privatägt flygbolag ser jag som helt orealistiskt.
Antingen är det ett uttänkt fulspel bakom kulisserna gällande flygplatsen, eller så är det återigen bevisat politiker inte förstår någonting.
Ole
2020-04-16 13:15:07
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Och nu varslar LFV hälften av sina anställda då dom inte längre får in pengar från flygplatserna.

Ska vi gissa att LFV, Swedavia och Stockholms stad redan sitter och pratar ihop sig om en eventuell nedläggning av Bromma till fördel för Arlanda i Stockholmsregionen?
XWB
2020-04-15 07:45:04
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Jag tror inte att vi får se mer randiga raggsocksmålningen i framtiden i Sverige. Den här eran tog slut precis som med Mavia och transwede... Det är alltid lika spännande att se vilka som tar över! Och hur länge innan BMA stänger ner helt för några månader?
Shady
2020-04-15 06:43:12
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Kan det va så att BRA tar chansen med detta drag för och rensa i kostnader och antal anställda. BRA frångår även turordningen när man säger upp sin personal iaf på tekniska avdelningen.
Så står det i avtalet
2020-04-13 16:16:02
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
För alla som hävdar att BMA kan läggas ner först 2038 - så här står det i avtalet:

”LFV har rätt till förtida uppsägning av avtalet om LFV beslutar att lägga ner Flygplatsen.”

Att tolka att detta automatiskt innebär att avtalet kommer att löpa till 2038 är naivt.
Op
2020-04-13 13:07:10
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA har inte tjänat en krona sedan det bildades. Mycket tack vare skenande kostnader mycket pga ex Mavia och oerhört svag ledning o en totalt frånvarande ägare...! Även trots massiv högkonjunktur o ständiga nedskärningar lyckades man inte. Att tro det kommer lyckas post Corona är naivt...
Stadsborgarrådet
2020-04-13 08:02:09
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Stockholm stad kommer precis som alla kommuner och regioner lida ekonomiskt efter Corona. Att då ta tillfälle till akt och stänga och sälja marken kan absolut vara lockande.
Brommis
2020-04-13 01:25:32
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Nu är det så att Bromma kan stängas tidigast 2038.
Lärare
2020-04-12 18:13:34
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Aktivera rättstavningsprogrammen på era enheter. Det är närmast pinsamt att läsa vissa inlägg.
BRA
2020-04-12 15:31:23
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Alla slot-tider som krävs för BRA:s operation är redan upptagna på ARN. Behövs ny rullbana isf.
Bromma bo
2020-04-12 14:50:51
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Nu har regering och riksdag ett guldläge att stänga Bromma.

Totalt kommer flygtrafiken att ha minskat när corona attacken är förbi.
Färre flygbolag finns kvar. De som inte konkat ryms gott och väl på Arlanda.

Mycket bra att samla all trafik på Arlanda.
Bengt
2020-04-12 12:37:51
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det är Stockholms stad som äger marken och hyr ut den till det statliga bolaget Swedavia. Staten enligt avtalet kan när som helst säga upp detta avtal via Swedavia. Så i teorin är det inga problem att lägga ned Bromma flygplats trots avtal som sträcker sej till 2038.
Xray
2020-04-12 11:53:18
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Blir inte BRAs flygplans flotta för stor med 70+ säten på små destinationer efter Corona? Var det inte fokker 50 som flög på de linjer INNAN Corona slog till? Känns hopplöst.....
Sv BMA
2020-04-12 10:55:39
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Var inte så säker på det. Staten kan säga upp avtalet, och nu är det ett gyllene tillfälle. Brommas trafik ryms enkelt på ARN och Stockholm behöver fler centralt belägna bostäder. Plus att staden skulle få in otroligt stora pengar från marsförsäljningen. Intressanta tider.
BMA
2020-04-12 10:13:41
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bromma blir kvar. Avtal finns som styr detta. Om inte BRA kommer igång med sin trafik kommer annat befintligt (eller nystartat) bolag att fylla det hålet. MMX/GOT-BMA i första hand, därefter de destinationen som kan tänkas bära sig. Förhoppningsvis med riktiga flygplan och ingen flygklubbsverksamhet.
En tänkbar lösning är ett nystartat säljbolag som samarbetar med befintlig operatör för att snabbt komma igång utan lång väntetid på tillstånd.
Bertil
2020-04-12 00:29:55
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Sannolikheten för att Bromma blir kvar särskilt länge känns väldigt låg just nu.
Med i princip all trafik borta och även lågkonjunkturen som kommer fortsätta är det ett bra tillfälle att lägga ner Bromma.
Regeringen vill lägga ner Bromma och det är inte särskilt mycket som talar emot just nu.

Vem äger marken?
Är det Stockholms stad eller staten, bra tillfälle att ta in väldigt mycket pengar genom att sälja den för bostadsbyggande.
RWY 56
2020-04-11 19:52:05
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Allt som BRA har trafikerat kan flygas från ARN.
Mavia
2020-04-11 11:18:33
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
airBaltic kan nog tänka sig trafikera BMA-MMX och BMA-GOT med A223 om BRA inte kommer igång till sommaren. BTs ekonomi är fortfarande god trots krisen. Ända hindret skulle vara samarbetet med SAS.
Fd FC Avro
2020-04-10 11:22:09
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Fd Avro fo
Lite nyfiken på vad du och andra fått för jobb efteråt.

Själv hamnade jag i ett av de baltiska länderna, vilket fungerar bra med commuting contract.

Med vänlig hälsning,
J
Fd SAS,MAVIA,BT och BRA
2020-04-09 23:22:58
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det gör ont att se hur ni slänger skit på varandra.
Flyget i Sverige är en relativt liten bransch, chansen att ni kommer att jobba tillsammans i framtiden är rätt stor.

Försök vara snälla mot varandra och var rädda om er.
Re:Morten
2020-04-09 09:12:03
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
"Tex SAS skulle tjäna massor på att inte bara ha Crew fr ARN"

Morten..du tror inte SAS hade haft det i så fall?
Morten
2020-04-08 23:38:12
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
@Ture
Jo Bromma dyrare än att ha ”utebaser”.Tex SAS skulle tjäna massor på att inte bara ha Crew fr ARN.
Sv. Fd Avro fo
2020-04-08 16:55:51
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
...ja och nu får dessa personerna (på kontoret) troligen syssla med annat.
Karma!
Fd Avro fo
2020-04-08 16:23:16
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Spelar väl knappast roll om avron inte flyger längre :) Det är jeterfarenhet som bolagen letar efter, men det förstår du väl?

Vi är många som hittat jobb efter uppsägningen. Kommer alltid sakna kollegorna men shit va dåligt skött flygbolag. Så många i ledningen som verkligen borde syssla med något annat.
BS
2020-04-08 15:45:44
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det är ju självklart att beviljad inte innebär, att rekonstruktionen går igenom.
Det fattar väl alla........
Daniels hästsvans
2020-04-08 13:46:39
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Med tanke på det som drabbat flyget i form av Greta, MP, flygskam, motståndet mot Bromma och till sist Corona ser utsikterna onekligen dystra ut. I det läget krävs en bra affärsidé och en stark ledning. Tyvärr är affärsidén att flyga turbopropp från Bromma där just flygplatsen är det enda argumentet. Det i kombination med en vd vars trackrekord är nytt svenskt rekord i att sätta flygbolag i konkurs samt en ägare som inte förstår sig på affärer och inte är villig att investera. Jag är rädd för att det kommer att byggas bostäder och kontor på Bromma framöver. Det är inte bara BRA som försvinner utan även hela flygplatsen.
@Avro
2020-04-08 13:04:27
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Segt o söka jobb med den där inställningen. En ATR-rating är dessutom betydligt mycket bättre att ha än en Avro-rating. Finns det ens några flygande Avros kvar i världen idag?
Aron
2020-04-08 12:12:12
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Hoppas BRA hittar en ny chans, där de forsätter gnugga på med linjerna som finns nu, undantag för Trollhättan (för lite pax) och Halmstad (nära Ängelholm) med enbart ATR maskiner, och inget inhyrt stök. De har verkligen ett om sina kostnader, som exempel, vad kostade de inte att lasta catering på utestation inför varje flight förr, som sen vart varje morgon, sen bara hanterades på Bromma.
Sure Rune
2020-04-08 12:10:08
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Skepp ohoj! Dags att lätta ankar!
Bengt
2020-04-08 11:47:50
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vilken tingsrätt har hand om rekonstruktionen? Handlingarna borde finnas tillgängliga där.
Rune
2020-04-08 11:41:34
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Till alla skadeglada Aviation människor!!
1. Ni hade gått i konkurs 4 år tidigare om det inte varit för Sverigeflyg o Goldenair, det förklarade Per G väldigt tydligt.
2 Det var ert fack som sa nej till sammanslagningen av pilotkåren även om TP piloterna skulle hamna sist, av rädsla för fördröjd uppgradering bla...

Så sluta sura för ni har er själva att skylla o tp kollektivet att tack för att ni fick fyra extra år.

O i vilket fall med dagens utveckling kommer väldigt många piloter aldrig sitta i en cockpit igen...
thomas
2020-04-08 11:39:33
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Beviljad innebär inte att den går igenom
Tyvärr, få kommer att klara detta, Det ska göras affärsmässiga bedömningar.
IATA går ut med att 25 miljoner jobb försvinner i flygbranschen med omgivande företag
Avro
2020-04-08 11:38:32
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Segt o söka jobb med endast propellertimmar.
sv GPWS
2020-04-08 10:10:01
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Rekonstruktionen beviljad.
GPWS
2020-04-07 17:58:39
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Hur kan BRA ansöka om rekonstruktion? Grundiden är att företaget bedöms ha en god affärside och på sikt anses kunna överleva. Ja har man tillskansat sig monopolsituation är väl det tillräckligt med kvalifikationer, men räcker verkligen det?
Även om kärrorna är parkerade avstannar inte omkostnaderna.
Det är så mycket som inte stämmer med vare sig flygbolaget eller Bromma flygplats som helhet. För många fula fiskar med i detta fulspel.
Jag lider med personalen för dom ska absolut inte klandras.
Ture
2020-04-07 15:42:54
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Är inte Brommabasen dyrare än utebaser? Jag menar hotell, traktamente med mera.
MAVIA
2020-04-07 11:55:05
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
What goes around, comes around!
Försöker verkligen att mobilisera medkänsla för att ”Airways” nu sitter med byxorna neddragna, men utan resultat!
Kanske bäst att låta ”BRA” gå i konkurs och starta nytt när kaoset är över.
Vad sägs om ett litet lokalt bolag som kör med Bromma som bas. Man kan ju starta med MMX, GOT och UME till BMA, och sedan låta det utvecklas i egen takt från där. A220 skulle vara ett trevligt och lämpligt flygplan. Man kanske kan samarbeta med airBaltic för att komma igång.
Jag har hört att det finns en hangar med kontorslokaler som snart blir lediga på Sturup...

ESSO
2020-04-07 10:55:49
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Staten räddar ju den lilla del som kan starta upp igen utan gamla skulder genom att skattepengarna står för flera hundra miljoner i statlig lönegaranti.
Detta är skatteplanering som har varit på gång sen Aviation blev uppsagda, det är väldigt många som skall få sin slutlön i april och det har BRA inga problem att välta över på skattebetalarna.
Glöm småbaserna när det startar upp igen, det är en död affärsidé.
Pelle
2020-04-07 09:14:10
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Jag vill ändå säga tack till BRA att jag kom iväg tidigt pga uppsättning så att jag slapp det här blodbadet!! Nu har jag ett ännu bättre och roligare jobb! Glad påsk!
Kharma
2020-04-07 08:44:23
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Var det så att ATR-folket manövrerade ut de som flög jet på ett ganska fult och subtilt sätt? Att låta de som jobbat längst i företaget bli av med sina jobb på grund av en fult uppbyggd företagsstruktur.
Man delade tidigt upp företaget där man anställde personal i dotterbolag som man senare kunde bli av med p.g.a. arbetsbrist. Hur kan man inte se felet i det som kollega?
GPWS
2020-04-07 08:11:17
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Sv Tjabo
Intressant tanke, man kan ju förstå motståndet bland sossar och vänstern till att införa tjänstemannaansvar igen.
Sv Tjabo
2020-04-07 07:45:33
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det skall göras en upphandling! Det är således inte klart vilka flygbolag som får uppdraget.
Aviation
2020-04-07 02:39:43
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Kom igen nu kära Airways gänget...
Ni som jublade över att Aviation sänktes under graven.
Ni i kabin som var såå glada att ta över hela linjenätet med den lilla torktumlaren.
Ni som hade sååå mycket förtroende för ledningen att ni inte ens kunde klara av att lyssna på facket i knappt 2 år.
NI HAR INTE ENS KOMMIT FRAM TILL VEM I KABIN STYRELSEN SOM SKA SNACKA MED LEDNINGEN (Inkompotens)
Jag vill njuta av att se när ni nu inser hur lurade ni blev.

Öppna en flaska vin och fira ;)
Nu kan ni njuta av lönegarantin och a-kassa!




Tjabo
2020-04-06 20:27:20
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Ganska tydligt - SAS ändrar vilka linjer de trafikerar i förra veckan och ber om stöd och vips ger staten ersättning för bara SAS riktad trafik.( kom alltså efter BRA o DY fått varsla ( Eneroth struntade fullständigt i dem efter samtal, allt handlar om Skydda SAS och MP.)
Observera också att alla linjer skall vara med Arlanda..... inga alternativ där trots att det stora nummret var att det ”behövdes provtagning och annat” till Karolinska i Solna.
Solna 9 km från Bromma...
Undrar om socialdemokraterna klarar en granskning, mycket misstänkt timing, kan man lugnt säga.
Kan priset för Socialdemokraterna vara att de får agera fritt nu I hantering av krisen och media vara att MP nu får Bromma flygplatsfrågan som betalning?

Egon
2020-04-06 16:26:30
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Synd för de anställda då lönegarantin inte täcker kompdagar och sparad semester. Smart planerat av ledningen.Kapitalismens baksida.
Bra
2020-04-06 16:15:55
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA har rätt till svenska statens räddnings paket. Det är väl det som också ska tas upp i rekonstruktionen. Oavsett vad vår lille pf svamlar om.

@ABC som vanligt har du fått allt om bakfoten. Rekonstruktionen är beviljad!
Greta
2020-04-06 16:03:21
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Greta jublar väl över detta
Råger Måre
2020-04-06 15:53:21
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
BRA hade väl rätt dålig ekonomisk situation redan innan? Oerhört tråkigt för alla inblandade!
Sv pf
2020-04-06 15:02:08
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Nej, svenska staten kan inte lagligt gå in och rädda Bra.

Det finns redan andra aktörer som kan ta hand om deras passagerare.

Ex. från Umeå har tre bolag flugit till Stockholm. Även om endast ett bolag blir kvar är det inte samhällskritiskt. Ett bolag med en större maskin klarar alla passagerare. Ett av bolagen fortsätter att flyga på linjen även nu.


Magnus
2020-04-06 14:35:28
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Så otroligt tragiskt. Sämre ledning får man leta efter. Synd att man skulle blanda sig med propellersandlådan som helt kört bolaget i botten. Satsningen skulle givetvis inte skett på inrikesflyget som är på utdöende. Hade Cseries köpts in och Clemens fått fria händer att få dessa maskiner i luften hade Mavia varit ett framgångsrikt bolag. Nu står alla utan jobb och det är pga få personers totala inkompetens.
Op
2020-04-06 13:33:38
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Om inte DY står på tur är det ett mirakel, i min värld har de en betydligt sämre ekonomiminister vad BRA hade...
Tina R
2020-04-06 13:28:41
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Vadå ”andrum”!? Vem vill komma tillbaka till ett dåligt skött företag? Ska all personal sitta och vänta på att de kanske kommer igång igen?? – ”Detta kommer ge oss andrum för att ta fram en långsiktigt hållbar affärsplan, säger Geir Stormorken.”
Teknikern
2020-04-06 13:07:11
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
1 dag innan statlig behandling av permiteringsstöd så ansöker BRA om rekonstruktion? Vad gäller för personalen nu när/om de börjat med 40% arbetstid?
Kent
2020-04-06 13:03:07
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Kommer staten nu att betala lönerna? Man kommer ju inte få några pengar från Tillväxtverket då man är i rekonstruktion. Det innebär att bolaget måste betala alla lönekostnaderna utan ersättning förutom arbetsgivaravgifterna upp till lönesumma 25.000:-. Det blir att betala 90% av alla kostnader. Hur mycket blir det fram till hösten?
Ian
2020-04-06 12:50:24
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Tror ni några andra bolag kommer börja trafikera BRA linjer?

Vore kanske något för Amapola, Air Leap eller kanske Air Baltic?

Redan nu flyger Amapola för BRA på Trollhättan, Kristianstad och Sundsvall
så några av de linjerna kanske de själva kan flyga.
@Teknikern
2020-04-06 12:39:49
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Ja, tyvärr och alla Södermalms hipsters jublar...
Sverige
2020-04-06 11:58:24
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Men idag har Krösa-Majorna kalas.
Gustaf
2020-04-06 11:43:06
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
I praktiken är detta en konkurs. Beslutet om konkurs kommer inom 1-2 veckor. Huvudägaren till BRA är också en tung ägare i ett annat problemföretag - Scandic - vilket innebär att helt nya ägare måste komma in. Sannolikheten att en ny aktör vill satsa på ett flygbolag för inrikesflygningar i Sverige med alltför höga kostnader och låg produktivitet är inte hög.

SAS kan dock dra fördelar av detta genom att det blir ett stort pilotöverskott i Sverige.
Istvan
2020-04-06 11:36:47
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Gäller knappast bara BRA.
Kommer dvs komma mååånga fler rekonstruktioner och konkurser inom flyget hotel och rest.branchen mfl.

Detta är bara början.....

Som ngn skrev.
Om och när BRA åter börjar flyga?!
Bromma flygplats
Ja utan BRA är det ju bara lägga ned flygplatsen, stänga den och bygga bostäder som är vänsterns våta dröm.....
ABC
2020-04-06 11:34:21
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Kan de få den beviljad?

Lagen säger..

”inte längre aktivt utövar näringsverksamhet är inte att betrakta som näringsidkare och omfattas därför inte av lagen om företagsrekonstruktion”

Trist att BRA inte lyckades bättre trots hög servicenivå och höga biljettpriser. Jag tror de hade lyckats bättre på Arlanda.
Rek.
2020-04-06 11:33:33
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Med en rekonstruktion ger man bolaget möjligheten att hitta finansiering. Det kan komma in nya ägare t.ex. Förhandlingar med underleverantörer och personal är väll även det en möjlighet.
pf
2020-04-06 11:31:46
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Bør det ikke være i svenske statens interesse å redde BRA ?

Er det ikke politisk korrekt, eller har kort og godt svenske staten råd ? Spårvognsstasjonen blir sikkert kjærkommen når området bygges ut for housing
BRA
2020-04-06 11:10:02
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Inte förvånad. Från dag 1 då PGB tog över har det bolaget varit misskött. Topptungt med alldeles för många chefer o för dålig styrning. Pengar tilläts rinna iväg utan kontroll. När man sedan inte lyckades tygla det skenande raset på Mavia så är utgången förr eller senare given. Tråkigt för Sverigeflyg med Goldenair var en lyckad kombo som hade kunnat fortsätta flyga o generera pengar. Vilket kanske gjort att dagens rekonstruktion hade kunnat undvikas...
Jan
2020-04-06 11:03:26
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Nej det skulle SAS med största sannolikhet inte vara.
RWY05
2020-04-06 10:48:40
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
När tappar crew sina licenser för att flyga? Är det inte 90 dagar, sen måste de in på en ny utbildning? Kostar inte detta väldigt mycket pengar och personal? Vem ska sköta träningen om alla tappar sina certifikat? Ju längre tid det tar, ju mer problematiskt. Smart av SAS att hålla sin crew i luften.
thomas
2020-04-06 10:42:40
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Konkurserna i branschen börjar nu, hur kan ett företag beviljas rekonstruktion när det inte finns några intäkter?
Allt med flyget blir nytt, infrastruktur bolag etc
Teknikern
2020-04-06 10:30:43
SV: BRA mot konkurs - ber om rekonstruktion
Det blir Brommas död som trafikflygplats, lagom till invigning av nya hallar och spårvägsstation m,m.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn