BRA mot konkurs – ber om rekonstruktion
Tragiskt om BRA går i konkurs, det kommer förändra svenskt flyg för all framtid.
Skulle SAS vara intresserad av trafik från Bromma om BRA inte kommer igång igen?
svar
Alex, de tok det norske U-21 landslaget herrer i fotball til kamp i Porogal. Samme bolag tok det norske damelandslaget til Cardiff for kamp mot Wales, og sist uke, Vif fra Oslo, i bortekamp Champions League for damer, til Palanga, Lithauen.
Det norske herrelandslaget, e.g det som til slutt åkte, fikk en E-190 til VIE fra et tysk bolag.
Läs artiklarna här på flygtorget så får du din info.
Den senaste om BRA kom väl för någon vecka sen
Tyst från BRA, Vad händer? Hörde dom skulle avveckla maintenance på AGH. Dom verkar inte ha någon aning var dom ska ta vägen?
Kan det vara ett tecken på att dom börjat avveckla?
Det stämmer att försvaret bokat in ett stort antal flygningar till Arvidsjaur. Jägarbataljonen skall också uppgraderas till eget regemente nu, vilket dubblar storleken på verksamheten. Behovet av fler resor finns därför under kommande år. Detta tillsammans med oförändrad omfattande incharter från Tyskland, ökande antal inrikesavgångar samt ökat behov från försvarsmakten som krigsflygbas, gör att Arvidsjaur nu är den enda av landets flygplatser med en ljus framtid.
De verkar ha en serie-adhoc mellan Arlanda och Arvidsjaur inbundet hösten.
Är det försvarmakten som bokat upp det?
Intressant adhoc de gjorde OSL-LIS-OSL i en ATR ca 6,5h per väg jösses
Många bolag nu som står på tur till en rekonstruktion.
BRA klarade sin.Får se hur det går för de andra.
Många ”experter” här.
@oBra. Så enkelt är det inte, det nya bolaget måste visa det har finansiell stabilitet vilket en konkurs bevisat motsatsen.
Enligt rapporten från rekonstruktören är de mesta skulderna till andra bolag inom BRA sfären. Givetvis accepterar de 25 %. Våra skattepengar har fått ta en stor del av uppsägningslönerna via lönegarantin och de anställda och kunderna förlorar en stor del också. BRA startar upp igen med bemanningsbolag där ingen har återanställningsrätt detta har varit planen redan sen de sa upp alla i Aviation. Ljusskygga advokater i bakgrunden har planerat hela agendan.
Finns det risk att ägarna dumpar nuvarande bolaget och startar om med nytt AOC för att bli kvitt skulderna?
Bra har återbetalnings skulder på 670 miljoner
25% på beloppet, nej, sen alla leverantörsskulder,
Det blir KK i stället.
Bra betalar bara tillbaka 25%. Men inte förrän nästa år. De har inga pengar att betala tillbaka med. De får inga pengar av ägaren utan kör på den kassa de har kvar. Förhoppning finns det 25% nästa år till alla passagerare och leverantörer.
Det gnälls på SAS att återbetalningen tar tid, visst tog 4månader att få mina pengar tillbaka för ARN-PMI. Men BRA betalar bara tillbaka 25% av skulden per biljett, väldigt oBRA!
Hehe ja har man någonsin jobbat på gamla city airline så kan man glida in först på nya BRA nu.
Passa på, man kan helt plötsligt avancera en si så där 100 platser i senioritet 😀
Jag tror att om man ska ha ett hållbart inrikesbolag i Sverige ska man precis som BRA ha nya fina ATR och sedan kunna fläta sig samman med SAS i form av codeshare eller dylika avtal.
Samtidigt läggs Bromma ner förstås.
Var det inte lite så på gamla skywaystiden? Och då menar jag gamla skywaystiden.
BRA har ju ett perfekt utgångsläge för detta men jag vet inte riktigt vad de har för planer och intentioner.
Leap känns väldigt långt efter vad det gäller flygplan, kommer ta lång tid att bygga upp en hyffsad modern flotta. Man har ju inget sånt i dagsläget.
Samtidigt har man ju som sagt ett läge nu att bygga hållbart.
Trist med BRA. Jag vet att Leap inte är någon nytt golden! Långt ifrån.
BRA har en stor löneskuld till sina anställda. De är skyldiga att betala mellanskillnad mellan lönegaranti o faktisk lön nu när de drar igång. Vilket är en ansenlig summa. Tror nog dom gör vad dom kan för att undvika. Sedan att starta bemanningsföretag är ju smart då kan de fortsätta med polaren Pär rekryteringen. Just nu är det gamla Cityjet man ska ha tillhört på gamla Golden tiden var det skyways som gällde. Nu kan man ta bort alla obekväma o erbjuda villkor som garanterat kommer vara marknadens lägsta. Men att köra Wetlease med två maskiner o samtidigt ha en kommunikationsdirektör o allt annat de har kommer inte generera några stora pengar.
BRA är nog kört misskött från dag ett met ett grandiost storhetsvansinne som kostade 1200 anställda jobbet. Corona bara snabbade på processen.
Sätter mina pengar på Air Leap de är vad gamla GoldenAir en gång var. Starka ägare o en tight organisation. Men det gäller att kunna överleva ett år eller två.
Hur ser det ut med alla fd piloter hos bra? Blir det fråga om återanställning för några eller förlorar/ har de flesta förlorat jobben redan?
Thomas, du fortsätter att påstå att BRAs ägare startar flygbolaget i Norge, men har du några belägg för att han är inblandad?
Slutet är nu mycket nära för bra. Ägaren kommer köra i Norge istället tillsammans med sin bror. Undra om det blir en avveckling eller kan man hitta en köpare av det som finns kvar? (varumärket).
Spännande tider inom svenskt flyg