Air Leap sveriges nya inrikesbolag
Nu kommer nästa steg i Air Leaps utveckling. 16 juni öppnar man upp flyglinjer från Bromma till Ronneby och Kalmar. Vilken destination står på tur nästa gång?
svar
Eller så lägger de ner dom linjerna för att kunna göra sig av med personal som haft bas, samt frivillig bas, i JKG och KSD.
sv pf, jo, noen vil si at Sverige er et stort land, men skal men reise inrikes, videre med f.eks SAS fra ARN, la oss si til Kiruna….så er det jo greit ikke å ha to billetter….og da er ikke første carrier ansvarlig ved forsinkelse etc.
Det går an å ha Interline også innen Sverige sv pf, men så langt tenkte du vel neppe ?
De som flyger med Air Leap, skall förmodligen inte utrikes. Sverige är ett stort land.
Air Leap har meddelat att de lägger ner linjen till Karlstad.
Först var det ett Corona uppehåll men nu är kistlocket spikat fast.
SAAB 340 är utgången och tack för det
så man slipper åksjuka.
@pf Linjerna har varit pausade i två månader. Beslutet är taget bara för att kunna omplacera flygkapaciteten till lönsammare linjer. Ett strategiskt beslut för att bygga vidare på Sveriges nya inrikesflyg.
Re Morten
Nja, de ska inte ta upp KSD och JKG på kommersiella villkor. Vilket är ett friskhetstecken!
Linjens stoppades ju redan typ i mars.
Det är klart att de väljer linjer med bättre ekonomi nu när fältet är öppet.
Morten: personligen tycker jag det är helt rätt att lägga ner dom två linjerna. Det är alldeles för kort avstånd. Kan inte se att det är någon tidsvinst att flyga till Jönköping direkt…
Hade de inte redan tidigare slutat flyga Jönköping och Karlstad?
Det är därför dom finns kvar! Istället gör att flyga på olönsamma linjer startar man nya som drar in pengar! Smart.
@Morten
Linjerna har varit pausade sedan mars. Det är bara för att placera om flygplanskapaciteten till lönsammare linjer. Smart strategi.
Jeg har tidligere frågat om Air Leap har interline med andre, f.eks SAS. Ingen har kommentert det….
I går ble det sendt ut melding til media at Air Leap legger ned ruter fra Arlanda til Karlstad og Jønkøping, neppe bra for “Sveriges nya inrikesbolag”, og viser hvor svårt det er, i konkurranse med markbasert transport, å overleve med ruter i Sødra Sverige.
Til info, Air Leap flyr her i Norge, mandag-fredag samt søndager, en rotation OSL-RRS-OLA på oppdrag fra norske staten/norske militære, i disse Corona-tider.
Så var det dax.Nu lägger dem ner 2 linjer.
Man skulle köpt crossairs simulator när den var till salu
Tiden rinner ut för flygbolag som står på marken
Dyrt då maint. kalendertid, förnyade Cert, training
etc kostar mycket. Varje dag är en ekonomisk belastning.
Men vad händer med BRA om dem klarar sin rekonstruktion vill säga, kommer det finnas något för dem att flyga då?
Kanske Växjö (VXO) står på tur?
Hade nära 300000 (All time high) resenärer förra året (2019).
Destinationer:
KLM Amsterdam
RYR Alicante, Gdansk
WZZ Skopje, Tuzla
BRA Bromma, Berlin, Sälen (vinter), Visby (sommar)
CHARTER Kreta, Rhodos, Kos, Antalya, Cypern, Split, Mallorca, Kap Verde, Gran Canaria, Teneriffa, Egypten, Andorra (vinter)
PÅ GÅNG Eurowings Düsseldorf Int
Arlanda i sikte
Allt pausades med Corona
Air Leap hinner nog inte dit, annat bolag hinner före
Otrolig resepotential från Växjö
Ängelholm har bäst potential, har flest årspassagerare,
Det finns en del destinationer att välja på. SFT, SDL, OSD, AGH, HAD, KID, m.m.
Vilken står på tur?
Halmstad – Arlanda blir nästa destination för Leap om du frågar mig. Perfekt med en Saab 340