Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arbetslös PILOT – Hur många?

Tråden startades av Sky Jockey

Hur många arbetslösa piloter finns det i Sverige och i Europa? Är det kört att få pilotjobb?

Publicerad den 2020-05-22 09:37
Skriv ett svar
Antal svar: 41

svar

Jodå
2020-12-18 10:28

Till ingen
Visst det är kanske inte optimalt med zoom möte MEN företagen sparar mycket pengar och de anställda kan vara hemma och slipper flänga runt. Något båda parter uppskattar.
Att anställda arbetar på distans gör även att man kan spara mycket på lokalhyra. Alla behöver inte varsitt kontor/skrivbord utan fler kan samsas om en mindre yta.
Det går med andra ord utmärkt att arbeta på distans. Välden blir inte sig lik. Men det behöver inte vara dåligt, förutom för affärsflyget.

E
2020-12-17 21:24

Kan informera om att vi är många som inte är arbetslösa längre. Jag har börjat plugga, och väldigt många med mig. Vi blir lärare, läkare, lokförare, ja you name it. Är man inte allt för gammal så kan man ju hitta på något annat. Riktigt kul är det faktiskt.

Charlie
2020-12-17 15:24

Jag tror det är kört ett bra tag till. Vi är ju ett tusentals grabbar som står i kö för att komma tillbaka till sitt fd. bolag med hjälp av senioritet. Det är väl den enda chansen dom kommande åren tyvärr.

Nisse
2020-12-12 13:30

Den svenska marknaden är mättad tio år framöver. Hur många hade Norwegian på Arlanda? 200 kanske. Alla är arbetslösa. Hur många har SAS dumpat? 560 och snacket går om att ett par hundra till ryker. Så kanske 150 på Arlanda. BRA? 50? Så säg att 400 piloter är arbetslösa bara från dessa tre bolag. Tui? TC? Svenskar från FR? Många arbetslösa med mycket erfarenhet. De som jobbade på Norwegian hoppas säkert på återanställning men det kommer inte hända. Norsken kommer prioritera norska piloter och slinga ut dem till Arlanda om det behövs. Finns säkert 30-40 svenska kvar i Oslo och de erbjuda kanske ARN-bas. De som hade för låg senioritet för att få komma till ARN blir nu vinnarna och alla från Fly Nordic står framåtlutade utan glid. Så går det med värdelösa avtal och ett fackförbund som tror sig vara the shit men visade sig bara vara shit. Fjuniga representanter som inte kunde ta en konflikt men fick pumpa sitt ego lite.

Ingen
2020-12-09 17:08

Ingen har upptäckt att möten fungerar lika bra på distans, det är helt värdelöst. Att prata står för en så otroligt liten del av kommunikationen. Och för alla säljare, försök få något sålt över Zoom

Jervejint
2020-12-09 14:12

Innan mitten av 2021 är flyget åter pre-covid i hela världen. Å då blir suget efter resor så ofantligt, att flygbolagen omöjligen får tag i personal. De får ta av flyktingarna å fylla på work-force.

Lång tid
2020-12-09 00:38

Frågan är om det någonsin kommer tillbaka när vi talar om affärsflyget.
Alla företag som nu har upptäckt att det fungerar lika bra att köra mötet online.
Konkurser skapar arbetslöshet och som arbetslös är inte en nöjesresa prio ett.

Sedan är frågan vilka villkor som väntar flygpersonal på andra sidan pandemin.

Realist
2020-12-08 23:22

”Flera bolag går omkull” stämmer ju faktiskt inte. De flesta går in i en rekonstruktion och väntar på marknaden vilket är taktiskt. Att det tar 5 år är jag väldigt tveksam till. 5 år en en väldans massa år.

Ali
2020-12-08 22:13

Kolla på Ekonomibyrån om flyget, nu på SVTplay. De tre bolag som ansågs ha störst möjlighet att överleva var Easyjet, Ryanair och Wizz. Om det stämmer så finns det stor risk för många svenska piloter i arbetslöshet under 2021.

Sv Realist
2020-12-08 19:22

Jag tror att det tar mellan 3 till 5 år för flyget att komma tillbaka till hur det var före Covid-19.

Nu skalas flygtrafiken ner. Flera bolag går om kull. Investerarna har bränt mycket av sitt kapital. Vem vågar investera inom kort tid??

Flygpriserna kommer att stiga en hel del till att börja med för att täcka kostnaderna.

Troligen snarare 5 år till trafiken blir som 2019 än 3 år.

Realist
2020-12-08 18:46

Genom att använda sunt förnuft så tänker jag att branschen kommer se en explosionsartad ökning av bokningar redan nästa år om vaccinet fungerar. När Svensson slutligen har fått sin efterlängtade utlandsresa så minskar efterfrågan en aning.
Jag är väldigt skeptisk till att det tar 5 år för marknaden att återhämta sig. Snarare 2 år.
När vi är tillbaka i fas tar vi upp kampen igen mot miljöpartisternas sågning av flyget.

Nej
2020-12-08 15:07

F.ö har EN justering gjorts.

Nej
2020-12-08 15:04

Siffrorna som lades i våras stämde t.o.m. September vilket är förståeligt eftersom man inte visste mycket om viruset när den första projektionen gjordes. Den nya justerade versionen som kom i början av Oktober har sedan dess stämt inom +/- 2%.

@K
2020-12-08 12:54

Nej Eurocontrols siffror har väl efter sommaren varit alltför positiva och de har ju kontinuerligt justerat kurvorna gentemot de modeller de använde i våras.
Så absolut inte, de har haft lika fel som alla andra. Dvs gissar …

Kapten Krook
2020-12-07 23:57

Det finns nog ingen anledning att gissa och spekulera. Ser man på •expertmyndigheten” FHM och dess frontfigur Anders Tegnell så har ju de haft katastrofalt fel i nästan varje uttalande de gjort Sedan pandemins start. Jag tror att återhämtningen kommer att gå fortare än vad alla pessimister gissar nu, bara vaccineringen kommer igång, sen får de sluta fokusera, räkna och testa så att vi kan börja leva normalt igen. Ska vi fortsätta att gräva ner oss i detta är hoppet ute. Vi måste se positivt och vara en del av lösningen, det är enda sättet att klara detta.

K
2020-12-07 21:22

Vänta på vaccinet så får vi se. Eurocontrol förutspår 73% av 2019s trafik nästa år med ett vaccin som börjar distribueras 2021. Deras siffror har stämt mycket bra hittills jämfört med alla som gissar sig fram.

Ali
2020-12-07 16:20

Ingen återhämtning på gång – åtminstone inte i Sverige. Idag kom siffrorna från Swedavia för november. Jämfört med oktober minskar de flesta flygplatser när det gäller passagerare med ca 50%. Enda undantaget är Kiruna. Det måste vara många tummar som hålls i flygbolag för att inga fler restriktioner nu ska trilla in till jul.
Kommer något nu befintligt bolag att nyanställa under 2021?

Standby
2020-12-06 10:16

Tror att alla bolag försöker förutspå och prognostisera framtiden just nu och då såklart kommunicera när man tror trafiktalen är tillbaka på de nivåer man hade pre-Covid.

Lufthansa gick väl i veckan ut med sitt estimat 2025, Swedavia tror väl på 2026 och många gulfbolag har väl också kommunicerat runt 2024-2026

Så det blir en långsam återhämtning verkar det som – vaccin eller ej. Kommer ta tid att återstarta och återbygga infrastruktur kring flyget.

Mitt stalltips är 2025 då ser vi siffror från IATA som motsvarar de 2019.

Ali
2020-12-06 09:54

De pilotjobb som kommer att finnas efter pandemins värsta verkningar blir i helt nya bolag med helt nya förutsättningar för avtal. Inga betalda utbildningar, inga hotell eller traktamenten, inga andra hänsyn än minimum vila, inga fringisar och nästan ingen lön. Nästan all inrikes blir en tor Stocklholm morgon och kväll och enbart stationering ute på landsbygden. Europa- och interkontinentaltrafik med betydligt färre frekvenser än på 10-talet och med mycket mindre flygplan (regionaljet i Europa och narrow body över havet). Alla kommer att gapa stort när/om de får se en A380 i luften.

Sahara
2020-12-06 09:26

Att utbilda sig till pilot i Sverige är som att bli säljare för sand i Sahara!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500