Tråden startades av: Kund  2020-06-15 15:45:50
Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget? 
Jag har bokat flygbiljetter med en svensk resebyrå online och undrar vem som är ansvarig för återbetalning till kunden vid inställt flyg, resebyrån eller flygbolaget?

Resebyrån och flygbolaget pekar på varandra, därför ställer jag frågan här.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Linkan
2020-06-29 13:26:52
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Sv Jervejint. På mitt kreditkonto utdrag står det till vem som pengarna betalats. Det har aldrig varit IATA som mottagare men däremot flygbolaget eller resebyrån.

På min tidigare arbetsplats köptes flygbiljetterna via en resebyrå. De fakturerade oss en gång i månaden alla betalningar gick till resebyrån de var de som fakturerat.

Synar därmed ditt påstående!

Har du betalt till resebyrån skall du kräva dom på återbetalning.
Har du köpt direkt av flygbolaget skall du kräva flygbolaget på återbetalning.

Betalar de inte kan du kräva återbetalning via ditt kreditkort!
thomas
2020-06-25 10:55:24
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
IATA kommer att få betala mångmiljardbelopp
De sitter på inbetalda pengar, bankgarantier etc
IATA är det första ledet i den juridiska traderingen av resetjänsten.
Som normalt slutar i att en kund får en biljett i handen och kan resa. Nu levereras inte tjänsten.
Vänta och se, vad ni spekulerar om att IATA ska säga hänvisa till flygbolaget etc är helt egalt.
Det är avtalslagen som gäller.
thomas
2020-06-25 10:00:25
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Rent juridiskt har inte detta prövats vad jag vet,
Det är organisationen IATA som ställer ut biljetterna åt sina medlemmar flygbolagen, delat ut prefixerna etc
De tillhanda håller även infrastrukturen för detta med BSP och GDS systemen,
Så de är i allra högsta grad involverade och ansvariga,
Att starta processer mot flygbolag resebyråer nu är meningslöst, oavsett konsumentverk och EU kommissionens lagtillämpande.
När en tjänst eller vara ska anses vara traderad är frågan?, en flygbiljett som inte är tjänstelevererad och som IATA har tagit betalt för genom i förväg upprättade bankgarantier blir de automatiskt återbetalningsskyldiga, då pengarna ligger hos dem. Flygbiljetter säljs alltid betalda via IATAs system. Den som svarade jobbar troligen för IATA
Det är klart att alla vill svära sig fria, självklart men det är juridiken som styr. Det här kommer kosta organisationen miljarder.
Jervejint
2020-06-24 20:07:59
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Genmäle Linkan. Du har fel. Resebyrån är ytterst sällan betalare av tixen och kreditering sker till det kort som debiterats.Således kundens kreditkort. Man gör en kreditering via BSPLink och det är en enkel procedur rent tekniskt. Betalning sker per automatik och fläsket finns på kortet inom 48 timmar vanligtvis. Man är enligt IATAs regelsystem, tvungen att kreditera det kort som debiterats för tixs som återbetalas. BSP återbetalar fläsket och flygbolaget debiteras via en debit memo av BSP. Om flygbolag har en avvikande uppfattning, kan de begära regelhänvisning för orsak av kreditering och detta ställs till resebyrån.
Swemale
2020-06-24 19:39:21
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Dagens Nyheter hade en ganska klargörande artikel häromdagen vad som gäller med återbetalning a resor.... Bl.a är det flygbolaget som skall betala tillbaka pengarna till kunden. Vouchers och dylikt är inte OK om man inte själv Godtager det....
man har inte alltid heller rätt att få tillbaka pengarna även om UD avråder från en resa till ett specifikt land. har man köpt en flygbiljett utan återbetalningsmöjlighet så får man stå sitt kast så länge det går flyg till landet/staden. Först när bolaget ställer in helt får man pengarna åter...

https://www.dn.se/ekonomi/arn-kunder-har-ratt-att-fa-pengar-tillbaka-vid-installda-resor/
ABC
2020-06-24 18:26:51
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
1. Vem har avbokat? Har du gjort det gäller vilkoren.

2. Begär återbetalning där du betalat.

3. Har du betalt med kreditkort begär återbetalning från kortutgivaren. Detta är det enda alternativet i många fall.

Finns det inga pengar kan du aldrig få något tillbaka.
Har bolaget gått in i rekonstruktion eller konkurs finns det nästan aldrig några pengar.
sv thomas
2020-06-24 17:53:21
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Tyvärr har du fel igen. IATA har inget juridiskt ansvar för det du påstår.
Vad finansierar IATA? Jo, medlemsavgifter! De är ingen pengamaskin.
Sv thomas
2020-06-24 15:09:33
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
IATA har ingen skyldighet att betala något till en flygpassagerare.
De kommer att hänvisa till flygbolaget som hänvisar till resebyrån.

Någon annan väg finns ej om du inte har en försäkring som täcker dylikt.

Beroende på hur resebyrån definierar sin verksamhet kan de ha rätt till ersättning. Resebyrån har gjort ett jobb, de har inte ställt in någon flygning. Betalning för de jobb de gjort får de normalt av flygbolaget.

Varför skall de arbeta gratis när de inte är ansvariga för det inträffade?


re:Thomas
2020-06-24 14:46:51
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Seriöst Thomas du måste sluta killgissa nu.

Tror du på fullaste allvar att IATA kommer betala tillbaka pengar för inställda flygningar?

Du lurar ju i ej i branschen insatta personer att lägga ner tid och pengar på att framföra krav som IATA inte ens kommer bemöda sig svara på.
thomas
2020-06-24 12:01:41
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?

Ett konkret tips
Rikta kraven direkt mot IATA
De är ytterst ansvariga, de har resurser
Flygbolagen är alla panka nu, ingen idé driva betalnings prosesser mot nån som inte har, ungefär som att dra nån flintskallig i håret.
Lagligt?
2020-06-24 09:12:46
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Då är det väldigt konstigt att resebyrån Sembo tar betalt för att jag ska få tillbaka mina pengar. De har gjort en affär av alla inställda resor p.g.a. Corona. De tar 500 kr per biljett. Betalar man inte så får man inga pengar tillbaka.

Är det lagligt?
Linkan
2020-06-24 07:54:14
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Återbetalning sker till den som betalat resan.

Har du köpt resan via en resebyrå är det till dem återbetalningen från flygbolaget görs. Ur flygbolagets synpunkt är det resebyrån som betalt resan.

Flygbolaget kan inte betala till någon annan än den juridiska person som betalt till flygbolaget.

thomas
2020-06-23 22:18:30
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Jag skulle kunna tro att man kan ställa kraven direkt mot IATA
IATA organiserar alla medlemsflygbolag en 290 st
De tar in pengarna för sålda biljetter via resebyråer på nätet och de med fysiska kontor. Deras system heter BSP (Billing settlement Plan) som i sin tur ansluter via GDS er som Amadeus Sabres World span etc. alla på nätet använder dessa.
Resebyråer måste ställa upp stora garantier till IATA för att överhuvudtaget få sälja alla IATAs medlemsflygbolag.
Det finns stora summor hos IATA att hämta ut och de är juridiskt ansvariga för all biljett försäljning.
Bara googla om flygbolaget i fråga är IATA anslutet.
Hälsingland
2020-06-23 18:20:14
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Okej, tack, men hur ska jag kunna vända mig till United och påvisa att svenska myndigheter "säger"?
Andreas
2020-06-23 17:48:10
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
016 = United Airlines
016
2020-06-23 11:47:53
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Ok, vilket flygbolag har 016 ?
Jervejint
2020-06-23 11:31:39
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Genmäle till någon: Det är det bolag som är utställare av tixsen som återbetalar. Du ser det på de tre första siffrorna i biljettnummer. 117 för SAS unt so weiter. Det är nämligen de som fått fläsket tilldelat via BSP om du köpt via en resebyrå/flygbolag.
Någon?
2020-06-23 09:33:44
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Vad spelar det för roll vad konsumentverket i Sverige säger, tror konsumentverket att utländska flygbolag bryr sig om vad myndigheter i Sverige säger om återbetalning? Hur menar konsumentverket?

Någon som kan förklara hur man kräver tillbaka pengar när man bokat flygresa som skulle genomföras av flera bolag i en allians?
Svensk
2020-06-15 18:24:30
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Den resebyrån jag köpte biljetten av vill ha 500 kr per biljett, annars får jag inga pengar för min inställda flygning. De menar att de förmedlar tillbaka pengarna från flygbolaget och vill ha betalt för det?
Ccman
2020-06-15 18:16:16
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Och som vanligt:
Använd kreditkort så kan du rikta ditt krav mot kortföretaget , oavsett om du bokat via byrå el direkt med flygbolaget.

Förstår inte folk som envist använder klarna, PayPal, betalkort, bankgiro etc när de köper tjänster såsom en resa. Kreditkort är det enda rätta om du vill äga utgången av ett inställt flyg och en byrå el flygbolag krånglar.

ABC
2020-06-15 17:59:34
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Givetvis den du köpt biljetten från, dvs resebyrån.
GPWS
2020-06-15 16:47:37
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Ännu en gång, EU i ett nötskal!
Väldigt få bolag respekterar EU lag 261/2004 i vilken man har rätt till återbetalning.
Har själv biljetter med KLM men flyget ställdes in 23/3 och dom som envisas med att ge vouchers. Efter påtryckningar har KLM ändrat sig fast givetvis bara för inställda flyg fr o m nu.

Att inte EU själva kräver att bolag följer de lagar dom stiftat är provocerande
!
2020-06-15 16:39:52
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Resebyråerna fick en affärside av misären som Corona medförde, de tjänar grova pengar på inställt flyg. De tar betlat av kunden för att flygbolaget ska kunna utföra sin återbetalning vid inställt flyg.

fy fan vad grisigt!

Så!
2020-06-15 16:32:22
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Så här går det till!

Du har köpt en flygbiljett som förmedlats av resebyrån.
När flygningen ställts in så måste resebyrån meddela flygbolaget om återbetalningen, det här vill resebyrån tjäna pengar på så de tar en andel av det du betalade för flygbiljetten för att du ska få tillbaka dina pengar.

Om du vänder dig direkt till flygbolaget så kommer de förmodligen inte kunna betala tillbaka direkt till dig. Flygbolaget kommer hänvisa till resebyrån där du köpt biljetten.

Man kan tycka att resebyrån håller kundens pengar som gisslan och för att få tillbaka dem måste du betala.

Hur kan det vara lagligt?
Inget ansvar?
2020-06-15 16:01:36
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Resebyrån har inget ansvar för återbetalning när flygresan ställs in av flygbolaget:

https://www.hallakonsument.se/corona-dina-rattigheter/dina-rattigheter-som-konsument/coronaviruset-utrikes-resor/#installdresa
Daniel
2020-06-15 15:52:50
SV: Återbetalning - Resebyrån eller Flygbolaget?
Det borde vara resebyrån
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn