Robert
Vad händer med Xfly som är underleverantör till SAS?
Kommer dom lägga ner nu?
svar
@FO
Ja, det är ju tyvärr det som hänt. Det kommer flygas med estnisk besättning då man säger upp nästan alla med bas i Danmark. Tyvärr så verkar det som inte fackförbunden gör speciellt mycket åt detta tyvärr enligt de danska kollegor jag pratat med.
@Robert
Intressant.
Man undrar hur det Danska facket hade reagerat om det vore omvänt? Dvs att den Danska basen lagts ned och Svensk/Estnisk personal positionerats till Danmark för att ta utföra deras arbete.
Vilket är precis det som händer på Arlanda idag.
SPF verkar som sagt inte göra så mycket åt detta.
@FO
Rytkerna som jag hört är att all produktion ska utgå från Tallinn.
Undrar hur de danska kabin och pilotfacken ställer sig till det.
@Robert
Menar du att de ska lägga ner baserna i Danmark också? Vart ska de då ha folk baserade?
@CRJ900
Inte bara vi på ARN basen som haft det tufft. Även de i danmark ska tydligen gå ungefär samma väg enligt rykten som jag hörde innan jag blev utslängd från alla olika “källor”.
Även kabinfacket vände på alla stenar för att finna en lösning. Detta föll aldrig i god jord hos bemaningsföretaget som alla var anställda i. Såsom varande EU-medborgare är det bittert med tanke på att XFly fick sina efterlängtade pengar tack vare EU´s godkännande medan hela ARN-basen förlorade sina jobb. Money makes the world go around!
SV:FO nej att säga att facket bara tittat på är nog helt fel de har jobbat hårt på att finna en lösning men inget passar arbetsgivaren som är GEC
@FO
Det är 98% dansk besättning på ARN nu i cockpit. De som har bas TLL är bara några stycken (4-5 piloter).
Kabinen kommer bestå av 1 dansk och 1 estländare.
Ja, det är super tråkigt att svenska jobb kommer att försvinna, det här är bara början??????
@320neo
Idag var sista dagen för ett 50-60 tal piloter när alla på Arlanda basen fick sluta.
Förmodar att besättningar från Danmark och Tallinn fortsätter flyga Xflys ATR produktion från Arlanda.
Väldigt tråkig utveckling och SPF bara kollar på…
@321Neo
Alla vi som var på Flybe har fått gå, det gäller kabin (som redan har slutat tyvärr) samt piloter som gör sin sista dag idag/helgen.
Hur många piloter på Xfly blir arbetslösa nu när uppsägningstiden tar slut?
I dag fick Xfly godkänt för 30m € statligt stöd då Est staten investerar mer aktie kapital och lån.
Xfly flyger för SAS dagligen utom lördag med 2 ATR till:
Östersund
Malmö
Kalmar
Helsingfors
Ängelholm
Sannolikt ökar man till totalt 4 ATR från Arlanda efter följande kapacitetsökning:
Sundsvall från mitten av augusti
Åbo, Tammerfors, Vasa från mitten av september
Dessutom flyger man från Kastrup med 2 ATR
Någon konkurs verkar det alltså inte vara aktuell!
@Tord
Hur går det för Xly? – Det går bra, flyger 4 ATR åt SAS och CRJ produktionen kommer återupptas om ca 2 veckor.
Är så tyst om bolaget. – Ja, för det finns inte så mycket att säga just nu.
Har dom fått stödpaket? – Ja.
Om dom inte får det är det väl tveksamt om dom överlever antar jag… – De överlever då de fått stödpaket.
Hur går det för Xly?
Är så tyst om bolaget.
Har dom fått stödpaket?
Om dom inte får det är det väl tveksamt om dom överlever antar jag…
Vet inte riktigt varför man startar en ny tråd? Finns ju en befintligt tråd.
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=262437
Sen flyger Xfly åt SAS och har 4 ATR igång, och fler ATR samt CRJ är planerade inom någon/några veckor.
Xfly flyger för SAS dagligen utom lördag med 2 ATR till:
Östersund
Malmö
Kalmar
Helsingfors
Ängelholm
Jag förmodar att man kommer växla upp denna verksamhet ytterligare till Åbo, VAASA och Tammerfors när Coronaproblemet minskat och om man kommer överens med SAS egna piloter som väl hellre ser att verksamheten sköts av SAS själv.
Visby blir väl också aktuellt så småningom.
Om Xfly har kommit igång att flyga med CRJ ännu känner jag inte till men det kanske någon annan vet något om.
Det verkar som att SAS är nöjd med sin underleverantör
Varför ska de läggas ner?
Xfly flyger ju fortfarande åt SAS från ARN och CPH om än med decimerad flotta. SAS har ju uttalat att dom vill fortsätta långsiktigt med inhyrd kapacitet av ATR och CRJ så Xfly blir nog kvar, men med mindre kostym tillsvidare.