Tråden startades av: Viktor  2020-08-09 08:40:41
Galenskap att utbilda sig till trafikpilot idag? 
Hej.

Vet inte riktigt hur jag ska börja. Min morbror är pilot på SAS, och ända sedan jag var tretton år gammal och fick följa med honom i cockpiten på en MD-80 från Köpenhamn till Frankfurt har jag själv velat bli en trafikflygare. Han vet om detta, och jag har givetvis pratat en del med honom om framtiden i branschen under rådande omständigheter. Han har på grund av en ganska lång senioritet haft förmånen att inte bli varslad ännu, men han är ganska negativ till flygbranschen i sin helhet. Han tycker dock ändå att jag borde söka de statliga alternativen, även om det möjligen kommer vara torrt på arbetsmarknaden ett bra tag till. Trots att jag är övertygad om att jag skulle trivas som fisken i vattnet om jag blir en trafikpilot, så är jag ändå aningen kluven.

Jag tog studenten i somras, och lyckades på håret ta mig in på läkarprogrammet i Lund. Jag är förvisso relativt intresserad av medicin, men när jag sökte programmet i våras var tanken egentligen inte att jag skulle tacka ja. Det var morsan som övertygade mig om att söka till universitet mest som en reservplan om jag inte lyckades få tag på någon typ av sysselsättning under sommaren/hösten under dessa coronatider. Jag lyckades få en timanställning på ICA, men anställningen kommer i bästa fall fortsätta som sporadiska arbetspass även i höst, och därför tackade jag ja till min plats på läkarprogrammet ändå.

Den stora frågan för mig blir då om jag öht bör söka till de statligt finansierade flygutbildningarna, eller om jag endast borde satsa på att bli läkare istället. Inser att hela dilemmat låter jävligt bortskämt, i och med att få möjligheten att plugga till läkare är i sig något större än jag kunde föreställa mig för tre år sedan. Jag är givetvis väldigt tacksam för att jag fått möjligheten att plugga till något som jag tycker är relativt intressant, men tror att ni kan förstå mitt dilemma ändå.

Jag vill som nämnt bli trafikflygare, men om det leder till att jag sitter på en helt förstörd arbetsmarknad utan jobb om några år kommer jag förmodligen ångra att jag hoppade av läkarprogrammet. Det finns ingen garanti att jag någonsin kommer in igen (jag kom in på reservplats). Å andra sidan så kommer jag troligtvis ångra att jag inte sökte till pilotutbildningen den dagen jag eventuellt tröttnar på läkaryrket.

För övrigt kan det uppfattas som att jag förutsätter att jag kommer in på någon av utbildningarna, men så är definitivt inte fallet. Däremot krävs det idag en investering på cirka 15 000 kronor för att ens kunna söka (medical + flygpsykologiskt lämplighetstest), och därför känns det som en oerhört dum idé att söka om jag inte ens kan vara säker på om det bästa långsiktiga beslutet för mig själv är att tacka ja eller inte.

Uppskattar alla svar jag kan få, och jag hoppas verkligen inte att jag låter dum eller kaxig på något sätt. Tack på förhand.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Olle
2022-01-09 11:07:54
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Det stora problemet är dock att de flesta jobb är hotade av AI och automation. Trådstartaren funderar på om hen ska bli läkare istället. Just läkaryrket är definitivt, precis som pilotyrket hotat av att försvinna och ersättas av datorer. Jag skulle nog till och med tro att läkarna ersätts före piloterna.

Med det sagt, så skulle jag resonera såhär:
Satsa på att bli pilot men räkna inte med att göra det hela livet. Hoppa på TFHS eller SAA men betala absolut inte själv.
Planera för en andra karriär efter pilot (studera vid sidan/spara pengar…)
Sune
2022-01-08 18:07:48
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hur många piloter är fortfarande utan flygjobb av alla som försvann pga. corona? Någon som vet
Olle
2022-01-08 16:15:36
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Pilot är något man ska ha varit mellan 1950 till mitten av 90 talet. Sedan dess har det gått åt fel håll varje år sedan början av 2000 talet. Bara en dåre skulle betala en pilotutbildning själv idag. Tror vi har ca 20-30 år kvar innan det går över till helt automatiserade maskiner. Problemet är att vägen dit kommer vara turbulent och sämre och sämre villkor kommer erbjudas tills det helt enkelt blir väldigt naturligt att en dator tar över uppgiften. Ingen vill trots allt jobba med yrket tillslut.
Peter
2022-01-08 15:59:26
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Skulle nog som flera andra i tråden råda dig att avvakta och påbörja dina läkarstudier istället. Det mesta känns väldigt darrigt inom vår bransch just nu. Anställningsvillkoren havererar, Airbus drar igång försök med enpilotsystem på frakten, vet inte alls hur det ser ut om bara 10-20 år. Vilket val du än gör så lycka till.
anonym
2022-01-08 15:57:39
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
ca 100 svar. Nu till den verkliga frågan: Vad har du valt? Hoppas iaf att du känner dig nöjd och bekväm med det val du har gjort! Det är såklart alltid skönt att ha en utbildning man kan falla tillbaka på(läkare). Jag skulle ha rekommenderat att du började på läkarlinjen och sen vid tillfälle göra sitt medical och flygpsykologiskt lämplighetstest, vem vet om due helt frisk... jag vet om några som faila sin medical pga oupptäckta tillstånd. Som sagt... hoppas att du känner dig nöjd i ditt beslut. Skulle aldrig ville tvinga på min värsta fiende att ha ångest och ånger över vilken väg man tar i livet!
ole..
2022-01-08 14:13:35
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Flygledare... tips!
Erik
2022-01-08 12:47:58
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Pilot är ett kanonjobb! Ifall du jobbar statligt och får utbildningen betald. Flygvapnet; kustbevakningen, polishelikopter. Annars inget att sikta på.

Med vänlig hälsning,
Gh
2022-01-08 12:02:42
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Piloter kommer att behövas så länge som behov av flyg finns och behovet av flyg kommer att finnas för överskådlig framtid, det finns inget mer överlägset transportsätt på medel och långdistan. Sen lär det nog dröja innan planen är helt fjärrstyrda. Så det finns självklart en framtid om en inte lika tryggt och glammigt som tidigare.
Tung luftfart
2022-01-08 02:08:57
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag skulle starkt avråda dig
Sedan 1986 då jag utbildade mig har det varit en bergochdalbana av oro
Och permitteringar
Söka andra jobb mellan flygkoncernen..
Krävs massa tur och kontakter i denna ”sjuka” bransch
Nej bli läkare tryggt intressant och en bra framtid
Det är ett ensamt jobb i en resväska
Ingen glamour alls idag
Stay safe Stay on ground
Piloten
2022-01-07 18:05:03
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jobb får du säkert, men till vilka villkor och vart någonstans på detta jordklot är en annan fråga.

Vet inte om detta tagits upp, men vad de flesta oinsatta missar är att ett pilotjobb inte är lika med ”hemma” utan du måste flytta eller pendla till jobbet. Detta gör ett vanligt familjeliv svårt om du inte tar med familjen.
Lönerna och villkoren går inte åt rätt väg om man säger så, dessutom går flygen dygnet runt, så ledigt på helger och andra viktiga dagar är inget du kan räkna med. Pressade scheman kan göra det omöjligt att pendla hem. Har kollegor som ser sin familj max en gång i månaden. Visst det är inte för evigt, men du får vara redo att göra vad som krävs som du skall lyckas få ett jobb.
@ Gammelpiloten
2022-01-07 16:50:52
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Du kanske skulle ha valt ett annat bolag..........
Adam
2022-01-07 16:47:20
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Tyvärr kostar det som du skriver pengar att "ens" kunna söka..

Jag tror att om man bortser från eventuella studiekostnader, så följ ditt hjärta/dröm...

Vill du verkligen bli trafikflygare, go for it!
- Kostnaderna då?
Antingen bekostar du det själv, men du kan också prova att komma in på någon av de YH utbildningar som finns...!

- Framtida jobb och löner?
Det finns det ingen som vet något om idag och heller inte om 1 år från nu...
Men det kommer alltid gå att få jobb och förr eller senare tjänar du nog högre än medellönen som pilot.. (även om det var bättre förr...)
Puckelbro
2022-01-07 16:18:06
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Om du är rimligt säker på att kunna bli infixad på ett pilotjobb är det lätt att räkna hem det hela. Utbildningen är kort, tarifflöner (garanterad löneutveckling), karriärmöjligheter baserad på anställningstid, m.m. Jämför risk/reward inom andra yrkegrupper med liknande löner så inser du nog att detta är en no-brainer bara du faktiskt har de kontakter som krävs för att få jobbet.
Livsstil
2022-01-07 15:54:14
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Om man vill flyga riktiga flygplan, Airbus och Boeing så går det inte att flyga vid sidan om. Det är ett häftigt jobb och kanske det häftigaste man kan få uppleva, så vad får det kosta.
Gammelpiloten
2022-01-07 10:54:35
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Tyvärr är jobbet inte vad det en gång i tiden var. Långa arbetspass och otrygg framtid. Börjar du på ett stort bolag är risken att du blir livegen. Byter du bolag så börjar du längst ned med lägst lön igen.
Blickar jag tillbaka efter att ha flugit i över 30 år (md 80, 767, 737, mm.) så skulle jag idag göra ett annat val. Utbilda dig till läkare, ingenjör eller något annat där du kan ha en spännande karriär, bli uppskattad och kan få chans till att utvecklas. Vill du flyga så kan du alltid göra det vid sidan om.
Jacob A H
2021-03-27 14:32:28
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hej Victor,
Tack för bra fråga o inlägg! Jag känner så med!

Själv blir jag klar med komvux till sommarn o tog högskoleprovet med 1.7 i höstas, så kmr in på typ det mesta. Vore en dröm med pilot, o utbildningen/jobbet i framtiden passar perfekt i huvudet. Senaste månadarna har jag vart så sugen, o äntligen fått ett mål i skallen liksom, som gjort det lättare att va tillbaka i skolbänken, så jag tänkt att det tom vore värt med privatutb. till våren om jag inte skulle komma in på statliga. Mkt tråkigt käbbel i tråden, men din fråga/inlägg har gett mig idéen att kombinera studier. Att först påbörja ett program till hösten men sedan också söka tfhs/osm till våren. Tack!
Ju-Anita
2021-01-23 11:39:03
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag utbildade mig till pilot för några år sedan, certet är giltigt och jag har inte ett enda lån, känns ganska skönt. Ska söka jobb när det passar tror jag. Men det gör det nog aldrig. Än så länge har jag inte sökt ett enda jobb.
CFIT
2021-01-23 01:04:29
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Om man älskar att flyga så bör man absolut inte utbilda sig till pilot i näringssyfte, utan i egensyfte.

E
2021-01-21 07:11:51
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag skulle vara lite försiktig med att utbilda mig till pilot i nuläget. Flygbranchen har drabbats hårt och det kommer ta många år innan den hämtar sig (arbetsgivarnas marknad) och tittar man på vad som skulle ligga nära i tiden för dig så har flera flygskolor stängt ner i sverige i år och vad jag har hört så har de som finns kvar sagt upp instruktörer. Jag säger inte att fler kommer gå i konkurs men man vill inte hamna i en volflight situation.
Vanheden
2021-01-20 19:15:57
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Utöver att det råder mycket osäkerhet kring flygbranschen i nuläget och att anställningsvillkoren generellt har changerat de senaste 20 åren (åtminstone i Europa), ett par nackdelar med att jobba som trafikpilot:

Jobb på helger och högtider

Inte veta hur schemat ser ut längre än någon månad framåt

Oregelbundna arbetstider. Sena kvällar varvat med tidiga morgnar

Sova borta mycket och tillbringa tid på andra orter

Krångel med att jobba på en flygplats (säkerhetskontroller och annan skit)

Bristande anställningstrygghet

Å andra sidan, de flesta arbeten innebär uppoffringar av olika slag. Personligen hade jag inte velat jobba som läkare även om utbildningen i sig säkert är intressant.
Sv Richard
2021-01-20 08:13:44
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Det finns kommersiella piloter som jobbar gratis inom skogsbrandflyget.

Aeronom AB har utfört skogsbrandbevakning med flyg i Dalarna, Värmland och Västerbotten där CPL piloterna flyger utan lön.

https://sverigesradio.se/artikel/7578166
https://sverigesradio.se/artikel/7579305

Det underliga är att det godkänns av det officiella Sverige.

Richard
2021-01-20 00:50:12
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@ Sune

Både och skulle jag säga. Du går ju knappast till dig jobb bara för att det är roligt? Skulle du gå dit gratis? Jag låter mig själv svara på mitt påstående och säger, nej, det skulle du knappast. Så både pengar och flyga spelar in.
Sune
2021-01-19 15:05:05
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Vad är viktigast, flyga eller tjäna pengar?
fd SASare
2021-01-14 18:24:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@fd SAS

Kan bara hålla med dig i det du skriver.
fd SAS
2021-01-14 08:47:06
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Vill bara förtydliga lite med inside info, jag var tills nyligen anställd på SAS i CPH.r. Om några månader så har alla uppsagda fått lämna in uniformen, alla baser inkluderade blir det knappt 600 piloter som har fått gå hem. Återanställningsrätten är 5 år, dock finns det en hel del frågetecken kring den med tanke på att SAS avser starta sitt Midsize bolag som kräver en hel del piloter. Vår återanställningsrätt gäller inte per definition i Midsize (nytt bolag), och med tanke på hur det är möjligt att man skiftar verksamhet från Main till Midsize så kan det mycket väl vara så att det går mer än fem år innan de längst ned på listan får chans till återanställning. Huruvida de som varit i Main kan få jobb på Midsize, det får man se när det är dags...

CPH-bas var svårt innan och det är ännu svårare nu. Demografiskt sett har CPH haft den yngsta pilotkåren (läs yngsta, inte ung) och de helt klart flesta anställningarna de flesta åren (pre-COVID) har skett på ARN och OSL. Det finns ganska många som valde att ta anställning på OSL eller ARN för att sedan få basbyte internt, men detta har i princip varit omöjligt, och några få valde till och med att säga upp sig från sina jobb på ARN för att söka om jobbet i CPH och därmed hamna längst ned på listan. Vad problemet är med basbyte har jag egentligen inte riktigt förstått, men det är inte enkelt.

Vad gäller TFHS och SAS host airline så stämmer det generellt att TFHS har en bättre status (rätt eller inte?) än andra elever, men det betyder inte att man är garanterad jobb. Vidare finns ett problem för de sista och kommande kurser, och det är att SA fasar ut 737 i snabb takt, och det sista jag hört är att all praktik är inställd tillsvidare. De kommande kullarna i TFHS kan nog knappast räkna med anställning i SAS Main efter examen.

Slutgiltigen, deltid på CPH är knappast något som är en sjävklarhet. Har du barn är det inga problem då det är reglerat, men har du inte det så får du söka det och eventuellt beviljas det beroende på läget. Generellt kan man säga att de som jobbar deltid på lägre procentsats (säg 80% t ex) jobbar i princip lika många timmar som icke deltidare, men har några fler fridagar, så det är inte alltid värt att kapa lönen för ett par fler garanterade fridagar. Men det är ju upp till individen att bestämma såklart.

Slutligen, jobbet är kul och jag ångrar inte att jag satsade på det, men branschen är rutten och även om SAS har varit en bra arbetsgivare i mångt och mycket så märker man även där att klimatet är tufft emellanåt och de, precis som alla andra, är under enorm press att försöka vara konkurrenskraftiga och få resultatet att gå ihop, vilket ibland leder till tveksam hantering av personalen. Det blir intressant att se vad som händer med RG efterträdare, ett bättre klimat mellan ledning och personal hade nog varit hälsosamt för alla parter!
Calle
2021-01-14 07:07:25
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Givetvis talar jag om omständigheterna när en unik pandemi inte råder. Om ni läser sista stycket av kommentaren jag svarar till så är det uppenbart att han syftar på att det är svårt att få pilotjobb i allmänhet, när så faktiskt inte är fallet för de som kommer från TFHS. Det är klart som fan att de inte kan få anställningar när alla andra avskedas, men om han börjar plugga nu i vår så är han inte klar förrän hösten 2023. Har allt gått rätt till så är det inte alls omöjligt att branschen har återhämtat sig tills dess.

Som sagt, en del måste förstå hur pass mycket lättare flygbranschen är om du kommer från rätt skola. De andra måste ofta kämpa i flera år och dessutom betala sin egen type-rating för att få ett jobb på en avlägsen plats. Vissa lyckas till och med aldrig få ett flygande jobb, trots rätt certifikat. Samma sak gäller INTE för de från TFHS. Där är det ett undantag om inte ALLA elever erbjuds jobb direkt efter examen.
Ronald MäckDonald
2021-01-13 14:56:43
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Håller med föregående talare, att hoppas på att få CPH bas, eller överhuvudtaget få en bas ligger långt fram i tiden. De bekanta jag har som gjorde sin sista dag på SAS har 5 års återanställning, och det är många. Så att man skulle gå ifrån listan på återanställningar och ta en elev från TFHS ser jag som 0%. Dock om flygbranschen återhämtar sig fort, absolut, då finns möjligheten.
@ Calle
2021-01-13 12:04:22
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Även o SAS är hostairline till TFHS så är samtliga piloter anställda efter 2001 i SAS med något undantag entledigade. Att tro på anställning i CPH efter skolgång är en utopi tyvärr. Dessutom har du alls DY piloterna alla BRA piloterna alla Finnair piloterna osv som är arbetslösa o det är bara i Skandinavien. Antagligen kommer det vända men vilkoren som kommer gälla gör knappast att det är värt det tror jag.
Calle
2021-01-13 10:14:07
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Bara barnet

Om han har kommit in på TFHS är väl Köpenhamnsbas knappast drömmande? På SAS som är ett av deras host-airlines, så söker du helt enkelt den basen du vill ha, därefter går det i turordning efter behov. Efter en förhållandevis kort tid så har de allra flesta den bas de vill ha.

Det är dessutom en stor skillnad på att finansiera sin egen utbildning jämfört med att få den genom en välrenommerad skola som TFHS ur flygbolagens perspektiv. TFHS-elever har kontinuerligt fått jobb direkt på SAS och Norwegian efter enbart ett fåtal flygtimmar i Cirrusen. Tror du att de som pluggat på exempelvis SPU får samma erbjudande?

De på TFHS får både sin utbildning betald och så nära garanterad anställning man kan komma i den här branschen. Man får tycka att det är jävligt orättvist, men i slutändan är det bara att gilla läget. Vissa har mer flyt än andra i livet, och så kommer det alltid att vara. Hur som helst, grattis till dig Viktor!
Bara barnet
2021-01-13 08:40:36
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hej!

Grattis! Vilken av de statliga utbildningarna börjar du på? Du är riktigt ung så du behöver inte oroa dig för dina val, du har all tid i världen att utbilda dig och ändra dig, du kan läsa båda utbildningarna och ändå vara yngre än de flesta som börjar utbilda sig till pilot. Haha. Det är så kul att läsa alla ungtuppar som är sjukt oroliga och har åldersnojja vid 20.

Däremot detta med köpenhamnsbas osv är nog ett drömmande. Inte riktigt så det fungerar, det är inte så enkelt. Många tror att bara man utbildar sig så finns det jobb runt hörnet där man själv kan peka och välja. Nej nej, inte så det fungerar.
DC-10-30
2021-01-13 06:32:36
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Just nu finns det för många piloter som går arb.lösa!
Många hade redan innan corona svårt att få anställningar.
Mkt unga ny exade piloter som jagar 2 motor timmar osv.
Som jobbar med "annat" och samtidigt står med mössan i handen hos flygbolagen.

Norwegian´s (för)fall gör ju att det går väldigt många utan arbete med.

Många mindre bolag vill väl än idag att typutbildningen skall bekostas av den sökande själv?!

Nej jag skulle vänta med den utbildningen.
Fundera på sjöfart istället.
Lönemässigt inte lika bra kanske men ett mkt fritt arbete.

Undertecknad slutade som styrman på Linjeflyg när F28an försvann.
Skolade då om mig till styrman inom sjöfarten.
Är nu kapten på handelsfartyg i Östersjön.
Ngt jag aldrig ångrat!
Viktor
2021-01-12 15:53:13
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hej!

Stort tack för alla svar. Har inte svarat specifikt till någon då det kom lite fler svar än jag räknade med haha, men jag uppskattar dem alla.

Jag hoppade på läkarprogrammet i höstas. Lite speciellt iom Corona, men det funkade ändå helt okej. Valde också att söka till båda statligt finansierade pilotutbildningarna och fick den stora förmånen att också komma in på båda! Jag gör därför min sista vecka på första terminen på läkarprogrammet, sen tar jag studieuppehåll. Om det skiter sig och det fortfarande inte finns några jobb när jag pluggat klart till pilot så får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och hoppa på där jag slutade på läkarprogrammet.

Jag känner att jag har tagit ett beslut som jag kan leva med, oavsett vilket utfall beslutet leder till. Jag vet att jag hade ångrat mig om jag inte ens hade testat pilotutbildningen. Jag kan ju faktiskt som vissa skriver senare möjligen jobba som både pilot och läkare, det ena utesluter ju inte det andra. Kan ju även om jag får jobb som pilot om möjligt ta tjänstledigt efter ett tag och under en period bara jobba typ 50% med Köpenhamnsbas för att parallellt avsluta mina studier på läkarprogrammet i Lund.

Känns väl ändå som att jag fått till en vettig lösning på mitt dilemma. Hoppas både för min egen skull och för er andras skull att den här pandemin kan få ett slut snart. Flyget är fantastiskt och bör värnas om.
AI
2020-11-08 13:20:32
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Då får du gärna länka till där det står att processorkraften skulle vara nyare än vad jag skriver ;)
MultiStudent
2020-11-08 11:50:16
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hej Viktor! Förstår verkligen ditt dilemma, har själv varit i en extremt lik situation (där jag har valt mellan de här två utbildningarna). Vill först och främst säga att du kan få en miljard olika tips och åsikter här på forumet, men i slutändan spelar det ingen roll då det är du som måste leva med beslutet. Det enda som vore galenskap är att du väljer något som du inte vill göra. Du tog studenten i somras och har hela livet framför dig, så den ena utbildningen utesluter definitivt inte den andra. Det finns många argument för och emot, och ja - just nu ser pilotmarknaden väldigt mörk ut, men dips och snabba svängningar är något man får acceptera i den här branschen (även om just detta fallet är något extremt). Om du vill veta lite mer detaljerat i hur jag tänkte när jag tog mitt beslut så skicka gärna din mail eller något så kan jag höra av mig.

Lycka till! /Nöjd läkar- och pilotstudent.
sv AI
2020-11-07 15:50:00
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Läs på om Airbus 350's automatiska testflygningar. Istället för att dilla om 90 - talet.
Info finns på deras hemsida.
AI
2020-11-07 12:01:51
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Majoriteten av de flyg som opererar i vårt luftrum är A320 och B737, processorn i dessa är flyg är samma som för 30 år sedan med 16 och 32 bitars system. Därav gjorde jag jämförelsen med ett tv-spel från 80 talet. A380 och A350 har något nyare processor men vi talar fortfarande om teknik från 90 talet.
Ser mörkt ut
2020-11-06 22:54:05
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Finns en artikel av the Guardian som tar upp ämnet

”The pilots union, Balpa, has warned prospective pilots from starting any training courses, saying they would be left with huge debts and no prospect of employment.”
@AI
2020-11-02 17:12:53
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Märks att du inte är i flygbranschen. Airbus har genomfört, en fullständigt automatisk flygning, från start till landning. Det gör man knappast, med processorkraft från 90-talets TV-spel.
AI
2020-11-02 14:37:05
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
OP
Vad du länkar till är Airbus automatiska take off. Detta kräver precis som en automatisk landning även piloter. Det betyder inte att datorn har kapacitet att tänka kritiskt och göra de beslut en människa kan.
Som sagt, många jobb kommer att ersättas innan piloter. Till exempel de som arbetar på OP, en tjänst som med fördel kan ersättas av AI utan någon större risk. Flyget är så komplext att de är troligen bland de sista yrken som helt ersätts av en dator.
OP
2020-11-01 12:17:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Flygplan
Ledsen att göra dig besviken. Det är ingen önskan från min sida, det är ett kallt konstaterande att vi är påväg dit inom en snar framtid. O för att göra dig besviken så tillhör jag de få som fortfarande får flyga big shiny jets (dessutom med ok vilkor). Hoppas du inte satte kaffet i vrångstrupen nu. För att styrka min teori så kommer här en länk där ett av dessa flygplan du pratar om redan finns med kapacitet att flyga autonomt. Ledsen om jag förstörde din dag!

https://www.google.se/amp/s/www.travelpulse.com/news/airlines/airbus-makes-successful-test-run-of-pilotless-plane.amp



AI
2020-11-01 11:28:37
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Op
Flyget släpar efter då det skall vara beprövat och säkert.
Dagens moderna plan har en processorkraft som ett tv-spel från 90 talet.
Det finns gott om branscher som kommer automatiseras innan flyget så faran ligger snarare i att folk inte kommer att ha råd att resa för deras arbete har blivit ersatt av AI.
Ung FO
2020-10-31 14:52:10
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@DC-10(R)

Det jag menar är att man kan behöva kolla på fler saker. Som jag sa, har man en person som har flera klagomål varav någon tom vägrar flyga ihop med den personen så kanske det är dags för den personen att gör först oavsett vad seniorlistan säger.

Men alla äldre kan såklart inte gå. Erfarenhet är extremt viktigt i en branch som den här där vi har andra liv i våra händer. Jag som ny tycker att det är fel om jag skulle vara kvar när någon som ligger högt över mig skulle få gå men det borde finnas någon balans.
Flygplan
2020-10-31 05:00:06
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Op

Även om det skulle vara din våta dröm att se alla piloter bli arbetslösa för att de arbetar med det du skulle ge din högra arm för att få arbeta med, så finns det oerhört starka krafter för att behålla nuvarande tvåpilotssystem. Att en dator skulle klara av att ta flyget från punkt A till punkt B är det ingen tvekan om, det kan de i princip redan göra idag. Det handlar till stor del om att sälja in konceptet till både flygbolag och kunder, men framförallt till EASA och FAA. Det kommer vara stenhårda krav på säkerheten, och om en olycka skulle ske med ett sådant plan skulle alla vara tvungna att groundas i år framöver. Vi har inte ens lyckats få självkörande tåg i trafik i någon större skala år 2020, du tror inte seriöst att flyget kommer bli förarlösa innan tågen?

Alla passagerarflygplan som utvecklas för större produktion av Airbus och Boeing och som är av intresse för flygbolagen är fortfarande med tvåpilotssystem. Flygplan som inte ens har gjort sin första flygning. Lägg därtill att många flygbolag har stående ordrar på flygplan med tvåpilotssystem som ska leveras hela vägen fram till 2030. Därefter ska dessa flygplan användas i kommersiell trafik i minst 20 år för att täcka kapitalkostnaden.

Jag är ledsen för din avundsjuka, men att sitta och vänta på att piloterna ersätts av förarlösa plan är ingen bra idé. Om du VERKLIGEN måste ha något att hoppas på för att stilla din avundsjuka skulle jag nog hellre lägga en slant på att miljöhetsen gör större skada för pilotmarknaden än förarlösa plan kommer göra under min livstid.

Mvh
DC-10(R)
2020-10-30 16:45:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Ung FO När jag läser din inlägg, blir jag inte riktigt klok på vad du vill.

"Förstår inte vad du får att "alla äldre ska vara problemet"

"men tycker inte att man ska gå 100% på senioritet."

Jag kan inte tolka det på annat sätt, än att du vill förbise senioritet före oerfarenhet.

Det här är Ta'mej tusan ingen lekstuga!

PS. Det finns flera seniorer som mist jobbet, på grund av samarbets problem. Då har inte senioritetslistan räddat de DS.
sv Op
2020-10-30 16:19:20
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Vem vill sitta i ett pilotlöst plan, du?
Ali
2020-10-30 14:41:33
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Fortsätt på läkarlinjen alla dagar i veckan. Ta ett privatcert under tiden. Om 5-6 år har du utmärkta möjligheter att komplettera med mer flygutbildning Om/när du då kan konstatera hur marknaden ser ut.
sv Arbetslös pga senioritetsli
2020-10-30 14:07:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Vad tycker du om LAS? Det är också en slags senioritetslista.
Varför ska en hel generation av de äldre avgå, för att du gjort ett felval?
Op
2020-10-30 13:19:07
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Ni behöver inte oroa er. Kommer inte finnas någon pilotmarknad framöver. Två pilot system görs om till 1 som göra om till 0 inom 10-15år. O innan dess kommer inte marknaden ha återhämtat sig.
Också arbetslös
2020-10-30 12:20:14
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Arbetslös, förklara hur senioriteslistan är det "största" problemet?

För info så innebär inte listan per automatik högre lön, det går att förhandla, utan handlar främst om trygghet.
Men det bryr du dig inte om så jobba du resten av livet på Ryan eller Wizz
Golden pilot(and I love it)
2020-10-29 23:38:52
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Man bör tänka sig för, innan man väljer yrke. Det gäller inte bara pilotdrömmare.
Xxx
2020-10-29 23:29:40
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Förstår bara inte hur man ska kunna ha någon trygghet alls om vi inte har en senioritetslista? Vad har vi utan en sån? Vill ni ha det ännu jävligare?
Arbetslös pga senioritetslista
2020-10-29 15:02:02
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Ja.

Gör något annat. Plugga IT, ingenjör eller ekonomi.

Ser många ”kaptener” (säkert SPF) som talar sig varma om senioritetslista. Faktum är att detta är det största problemet i dagens läge. Undantagsfall att bolagen kommer att anställa utefter dessa i framtiden pga bolag med lista har kvar alla gnälliga, dyra kaptener medan de ambitiösa och billiga yngre får sparken. Se bara exemplet SAS. Management kommer inte anställa i Main igen pga skyhöga kostnader mot konkurrenter och i jämförelse med ex midsize. En hel generation piloter blir utan jobb i Skandinavien pga denna lista.

Det kommer att ta extremt många år innan flyget repar sig och vilka bolag är det som kommer att gasa? Jo, ULCC som t ex Wizz och Ryan. Hur tror du att dina T&C ser ut? Blir i paritet med donken men med miljonskulder



sv First officer
2020-10-29 13:09:08
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Kanske inte du heller skulle ha utbildat dig till pilot, och försämrat för de övriga.
Men du kanske har en särställning?
Fullständigt groteskt att kräva 50 plussares avgång.
Utgår att du själv kliver åt sidan, när du är 50+.
kapten
2020-10-29 11:34:43
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Ung Fo jag svarade First officer.
”Vi som är unga och nya piloter har det nog så illa just nu med skulder från utbildningar och dåliga vilkor, det sista vi behöver är arbetslöshet pga åldringar som bara ser till sitt.”

Grupperingar som vi mot er gynnar ingen. Styrman som skrev ovan har bara sett till sitt och accepterat dåliga villkor och kräver nu att åldringar skall stiga åt sidan för honom.

Inom flyget har vi inget annat sätt att göra karriär förutom senioritetslistan. Om du inte gillar det så finns det flera bolag som inte använder sig av den, men de bolagen vill du inte arbeta för?
DC-10(R)
2020-10-29 09:19:33
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Ung FO Som jag tidigare sagt. Att när du blir senior, då kommer du också att hålla hårt i senioritetlistan. Övriga samhället har LAS. Varför skall piloter inte ha samma trygghet?
Ung FO
2020-10-28 19:39:54
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Kapten

Tråkigt att dra fördomar över en men ja, jag fick finansiera min utbildning som 90% av alla andra i Europa men har inte enorma skulder. En del CSN men resten jobbade jag ihop under tiden jag utbilda mig tack vare modulära vägen.
Och nej jag betalar inte för att få jobba/betalat TR och har helt ok inkomst om man jämför med de flesta bolag i Europa. Del av den är dock baserat på hur mycket vi flyger så det har ju självklart gått ner men överlever.

Förstår inte vad du får att "alla äldre ska vara problemet". Sagt flertal gånger nu att vi alla har olika faktorer som påverkar oss på olika sätt vid uppsägning men tycker inte att man ska gå 100% på senioritet. Går såklart inte att säga upp alla kaptener, enklare med styrmän och det är såklart att det krävs folk med erfarenhet kvar i ett bolag annars skulle nog allt gå åt helvete men allt jag sagt är att det inte ska bara gå på senioritet. Bara min personliga åsikt.


Bizzijet
2020-10-28 14:49:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag som har jobbat 10år+ med privatjet (stationerad i nordiska länder) kan summera följande:

Det positiva:
- Världens bästa jobb de dagar när allt bara flyter på
- Bra och trevliga arbetskollegor
- Väldigt rolig och varierande flygning
- Man får se väldigt mycket av världen

Det negativa:
- Du är borta mycket hemifrån
- Väldigt oregelbundna arbetstider
- Ibland kan det vara helt omöjligt att planera saker framöver
- Lönen (Kan även vara under positiva listan. Beror på såklart vart och för vem du arbetar för så klart men en karriär i Sverige blir man inte rik på)
- Väldigt dyr utbildning om man bekostar allt själv
- Livssituationen kan upplevas som stressig
- Familjelivet pga. det ovan. Man måste ha en förståelig kvinna

Nu kan jag inte uttala mig hur det är att jobba i kommersiell tidtabellbunden trafik (SAS, Lufthansa osv.) men misstänker att det inte skiljer sig allt för mycket. Jag älskar att flyga! Men personligen tycker jag att de negativa överväger de positiva.

Som ung ser man inte några hinder utan lever mer i nuet. I framtiden väntar bland annat familjeliv osv. som ska bakas in i vardagen och då blir det inte så enkelt.

Om jag fick välja mellan läkarprogrammet och flygyrket skulle jag inte tveka en sekund att utbilda mig till läkare.
Kapten
2020-10-28 11:02:59
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
First officer, låt mig gissa du är en av dessa yngre piloter som kommer in i branschen med enorma skulder, accepterar låga löner, betalar för att få arbeta, men ändå vi äldre som är problemet?

Det är ingen bra ide med två kaptener som flyger tillsammans och två styrmän skulle inte fungera.
Alla generationer behövs. Erfarenheten av en äldre, och drivkraften hos en yngre.

Ung FO
2020-10-26 15:55:41
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@DC-10 (R)

Läs mitt meddelande igen. Sa aldrig att seniorer ska kliva åt sidan. Nämnde även att det är lättare för en ung FO som mig att bli av med jobbet då man inte har lika mycket som väger ner än, ex hus familj osv men vi har ofta andra faktorer som studieskuld, dålig ekonomi osv. Alltså det finns skillnader för både oss yngre och äldre som påverkar oss på olika sätt. Sa aldrig att alla äldre ska ge plats åt oss yngre.
Och nej jag kan inte sitta och bedöma utefter ett simulator pass utan det jag mena var en allmän bedömning av all personal. Har du en kapten som flera styrmän vägrar flyga med så är det ganska självklart vem som ska få gå. Likaså åt andra hållet med styrmän. Ung som gammal.

Och hade du verkligen läst igenom det jag skrev så hade du fattat vad jag mena med att "skämmas". Menade individerna här i tråden som sitter och skriver att alla vi unga är bortskämda och inte förtjänar bättre. Det är ren skitsnack och jag tycker det är skamligt och sitta och säga sånt om sina kollegor. Ja det finns unga som fått åka räkmacka hela vägen och gnäller ändå men det är långt ifrån en majoritet. Vet flertalet som fått en hel utbildning betald av staten och hoppat av efter ett halvår för att det inte var något för dom eller kul att prova på något annat innan man hoppar på en 5 årig läkarlinje.
Tycker man hör mycket mer gnäll från äldre sidan att det var bättre förr och allt är skit nu för tiden istället för att vara glad.
Sitta 10h och lyssna på konstant gnäll är aldrig kul, varken från en ung FO eller gammal CPT.

DC-10 (R)
2020-10-26 15:34:42
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Ung FO Tycker du att vi seniorer skall skämmas, för att villkoren blivit så mycket sämre? Den dagen (om den kommer) när du är senior, då kommer du att hålla hårt i senioritetslistan. Sanna mina ord. Allt det här snacket, om att kompetenta seniorer ska kliva åt sidan är bara BS. Vilka skall då dela med sig av sina erfarenheter. För det är så det funkar. Det gjorde det även för mig. Hur mäter man prestation, utöver simmulator testerna? Ska du göra det, som 22årig oerfaren "pilot"?
Var du glad och tacksam, för att du fortfarande har ett flygjobb.
Lägg ner skitsnacket, och håll i "stickan"!!
FO som flyger
2020-10-26 11:50:06
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Är drygt 30 år och pilot. Har turen att fortfarande få flyga.

Det är ju klart alla tänker på sig själva i denna situation. Trots allt tycker jag att senioritet är det mest rättvisa sättet att gå efter när man gör sig av med folk. Vi alla som klarar våra regelbundna checkar och tester som krävs är tillräckligt bra för att få flyga men självklart är det bättre med mer erfarenhet. Med vilken rätt kan vi yngre komma och säga att vi är mer värda ett jobb än en 50 åring?! Problemet är att folk tror det är sin rätt att köpa en utbildning för 1 mille och sen komma och kräva att andra mer erfarna ska flytta på sig för att personen i fråga vill kunna betala sina lån. Sluta se detta jobb som en ”dröm” man ska betala sig fram till. Sök statliga utbildningar eller via försvarsmakten och kommer du inte in, sök ingen. Annars hitta på nått annat eller flyg på flygklubben.

Erik

Åldersnoja
2020-10-26 08:03:01
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag tror det bästa vore att bara ha piloter mellan åldern 30-40 år kvar i branschen.
Ung FO
2020-10-25 22:41:23
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Intressant tankesätt från båda sidor. Är själv en 22 årig FO som har turen att ha kvar jobbet i dessa tider men det är inte roliga tider. Studieskulder och sketen ekonomi som gör att det knappt går att hålla ihop men man försöker i alla fall.
Vet flera som sliter som jag och många som blivit av med jobbet.

Tycker absolut inte att man ska tvinga några äldre att gå men vet inte om jag håller helt med att man ska gå 100% på senioritetslista när det gäller uppsägning. Som tur är har jag ingen familj eller annat som håller en nere jämfört med många äldre kollegor men tycker man ska gå på hur folk presterar istället för senioritet. Mest neutrala man kan göra.

Tycker även det är riktigt skamligt av er seniorer att sitta och snacka skit här om oss yngre. Flygbranschen och villkor är jäkligt mycket sämre nu än när ni börja så kom inte och säg att alla vi yngre är bortskämda och inte försöker för det är ren skitsnack.
Jo
2020-10-24 22:17:56
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Har inte träffat en enda 90-20 talist som villl jobba eller vänta på något så lycka till när det ara är ni kvar...
Businesspax
2020-10-24 19:05:48
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag flyger hellre med äldre erfarna piloter än ynglingar utan erfarenhet. De flesta olyckor orsakas av pilotfel.
Xfly33
2020-10-24 16:53:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Intressant tanke. Betyder det att ni själva ska ge upp och lämna plats åt yngre när ni fyller 50?
sv First officer
2020-10-24 15:08:22
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Vad tycker du att 50 plussare ska leva av. Med ditt resonemang, blir du inget annat än F/O. Om du inte "flonkar" i simmen, då slipper vi dig.
DC-10 (R)
2020-10-24 15:03:46
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Om alla 50 plussare stiger av. Då blir det bara oerfarna snorungar, kvar i cockpit.
Åldersdiskriminering är dessutom olagligt.

"Ålder är en av sju diskrimineringsgrunder i diskrimineringslagen"
Flykt
2020-10-24 10:45:37
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Håller med First officer men förstår inte din blygsamhet varför inte börja att ta bort 40+ eller kanske nånstans mitten av 30 alla äldre är bara en belastning låt oss unga tala om för världen vad vi är duktiga om inte till och med BÄST
Anders
2020-10-24 08:45:31
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Kan bara hålla med First Officer. Det måste bli ett generationsskifte.
Bort med 50 plussare.
Håller med
2020-10-22 21:16:07
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Tror det är ganska många som håller med First Officer...
30 plus
2020-10-22 19:50:31
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
FO
Om du inte tänker egoistiskt så vem tror du passagerarna vill flyga med?
En +50 pilot med tusentals timmar av erfarenhet i bagaget eller dig?
Vad har du tänkt att dessa +50 piloter skall göra när det är över 10 år kvar innan pension?
VFR Pilot
2020-10-22 14:15:47
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Löjligt att 50+ piloter skall stiga av. Det finns massor av piloter över 40+ och 50+ som inte alls fått producera så mycket. Så ni som är unga får ta skeden i vacker hand och betala för att flyga om ni ska ha möjlighet att konkurrera och förstöra arbetsmarknaden än mer än den redan är. Ett plus ni har som är unga är att arbetsgivaren kan behandla er hur som helst och ni bara gapar och ställer upp.
Op
2020-10-22 12:37:55
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
1 Massivt överskott på piloter
2 inom en snar framtid kommer en fast 1 pilot finnas på F/D
3 inom en lite längre snarare framtid kommer ingen sitta på F/D
4 Vilkoren är fruktansvärda. Kass lön inga rättigheter. Du kommer få jobba tills du stupar
5 Mycket svårt att karriärsväxla utan att utbilda dig till något annat.
6 Det varken så kul o definitivt inte så glamoröst som du tror. Fruktansvärt enformigt o segt när du väl blivit lite erfaren.
7 Vilket bolag du än börjar i så kommer du ses ner på som en belastning som de helst vill bli av med.
8 Glöm socialt Liv. Du är ledig när andra jobbar o tvärt om.
9 Dyr utbildning om du inte kommers in på TFHS.
Cessna
2020-10-22 09:15:20
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
First Officer

Det är väll knappast 50+ fel att yngre har lån på sin utbildning, jag är yngre och har inga lån.
Jobbade många år och sparade ihop till en hyfsat billig flygutbildning, fick jobba några med det innan Coronan kom... har idag gått tillbaka till en gammal arbetsgivare och fått ett bra jobb inom en annan bransch. Att ta lån på sin utbildning är upp till var och en, knappast någon annans fel/beslut.
Visual
2020-10-22 08:54:10
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
First officer

Kan ha varit det dummaste och mest egoistiska inlägg jag läst.

50+ ska stiga av tycker du? Så en 51-årig pilots liv är mindre värd än ditt för att?

Att man ens orkar vara på detta forum...
First officer
2020-10-22 06:09:10
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
För din egen del, och för oss andra i branschen - utbilda dig INTE just nu.
Det enda det leder till är att flygbolagen får mer att välja på och dumpar lönerna mer.
Så det drabbar alla.
Hoppet står till att alla gamla piloter (gärna 50+) nu tar och sväljer stoltheten och kliver av. Det finns ingen anledning att bita sig fast i det här. Vi som är unga och nya piloter har det nog så illa just nu med skulder från utbildningar och dåliga vilkor, det sista vi behöver är arbetslöshet pga åldringar som bara ser till sitt. Surt sa räven men bättre för välfärden med någon som går arbetslös ett par år innan pension än en ung människa som hamnar i ekonomisk knipa för resten av livet - för det finns faktiskt inte så mycket jobb för oss yngre (som många gamla rävar påstår: ”du kan alltid skola om dig!”).
Branschen är skadad, men vi behöver inte göra det värre.
Ge plats åt yngre generation.
lufthansa
2020-10-21 08:39:44
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
https://www.flightglobal.com/airlines/no-new-pilots-needed-for-very-long-time-lufthansa-training-arm/140484.article
Arbetslös kapten
2020-10-20 21:51:49
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Man skall göra det man brinner för.
Att arbeta resten av livet med något du ogillar, är det den person du vill vara?
Men med det sagt så är branschen körd för många år framåt så man får även vara realist.
Se rapporten från Lufthansa och rådet de ger till dem som vill bli piloter.
Men det satsas på försvaret så du bör absolut söka till flygvapnet.
Bob
2020-10-20 15:32:55
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Det ena utesluter inte det andra.

Utbildning är aldrig fel. På SAS har vi genom åren haft flera piloter med dubbla kompetenser, t.ex. som pilot och läkare. Någon hade påbörjat sin läkarutbildning för att avbryta studierna när chansen att gå en statlig flygutbildning dök upp. Sedan slutfördes studier några år senare när SAS hade överskott på piloter och beviljade deltider eller tjänstledigheter. Andra har börjat som pilot för att senare i livet ta en paus i flygarlivet och utbilda sig till läkare. I bägge fallen har tidigare erfarenheter knappast varit till belastning.

Sedan har jag bara positiva upplevelser med dessa kollegor, som i motsats till många av oss andra haft förmånen av att få vidgade horisonter i sina yrkesliv. En klar fördel att ha något annat att falla tillbaka på, om man arbetar i flygbranschen. Drömmen om pilotyrket behöver inte läggas på hyllan, bara skjutas framåt. Ingen nackdel att påbörja pilotutbildning lite senare i livet, efter några års livserfarenhet av annan jobb eller utbildning. Många har väldigt bråttom att studera till pilot, direkt efter gymnasiet, vilket kan vara till nackdel i många flygbolags uttagningar.

Ska dock nämnas att det finns väldigt många piloter inom t.ex. SAS med dubbla kvalifikationer inom många områden, t.ex. ingenjörer, jurister, psykologer, civilekonomer, poliser, officerare mm.

Kan vara en mycket god idé att påbörja läkarutbildning och vänta med ev pilotutbildning, i alla fall 2-3 år framåt. Marknaden i Sverige för piloter är mörk närmaste åren. Många uppsägningar i de större bolagen och risk att uppstart sker i bolag i andra länder, där bolagen kan kringgå svenska skatter och avgifter för anställda.
Studieuppehåll
2020-10-20 11:49:38
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Kör första året och ta studieuppehåll. Då har du din plats kvar om du skulle ångra dig.

De statliga programmen jobbar också med att få bort medical som förkunskapskrav inför ansökan nu när de ansöker om nya utbildningsomgångar.
Krille
2020-10-20 09:51:53
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Pilotutbildningen är relativt kort och skulle du efter en 10-15 år bli galet sugen att testa så är det fortfarande inte försent.
Läkarlinjen är desto längre och kanske inte möjlig rent familjemässigt om du väntar för länge.

Vill du gärna flyga och är ung?
Varför inte söka flygvapnet? En rejäl utbildning, trygga arbetsvillkor etc

Jag önskar jag själv haft vad som krävs för att komma in på läkarlinjen. Pilot däremot, där kommer vi alla in om vi bara hostar upp lite pengar :D
Bobby
2020-10-20 09:49:08
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Om man ska bli läkare ska det vara ett riktigt kall för att bli och utöva läkaryrket. Många läkare borde sökt annat yrkesval
Trångsynt
2020-10-20 02:03:24
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
"Det är bättre att ångra något som du har gjort än något du inte har gjort"

1. Du har jobbat många år som pilot och inser att du nog skulle tagit chansen och blivit läkare.

2. Du har jobbat många år som läkare och inser att du nog skulle "försökt" bli pilot.

Vägen till att bli läkare genom din plats på läkarutbildningen är garanterad och framtidsutsikterna ser väldigt goda ut. Du har bättre möjligheter att byta bana om det inte var vad du egentligen ville.

Vägen till att bli pilot i dessa tider och förmodligen flera år framöver kommer bli mycket utmanande. Du kommer säkert framöver vilja stadga dig med familj osv. Det enda du kommer tänka på är hur du ska behålla jobbet, hälsan, egna rutiner. Ingen förlåtelse till minsta snedsteg finns. Som läkare är du mer eftertraktad och inte lika lätt utbytbar. Har du perioder i livet som är jobbiga så kan du lätt rycka på axlarna och sjukanmäla dig utan att få svår ångest.

Även om du kommer in på en skattefinansierad trafikflygarutbildning får du nog räkna med att punga ut TR och ev. betala för att få flyga ihop timmar i dessa tider. Pilotjobb hittar du nog på något exotiskt ställe där "få" piloter kan tänka sig jobba för en spottstyver. Spännande det första året och kanske andra året. Därefter lägger sig insikten att du är fast när du inte kommer ha något socialt liv.

Med andra ord så är valet självklart!
Sune
2020-08-12 10:09:40
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Man tröttnar även på att flaxa omkring i termiken i en 172:a för nöjes skull. Dessutom har det blivit för dyrt. En liten nöjesrunda med några studsar på 1-1,5tim med klubbens kärra 2-2,5 tusen spänn fattigare. Det har blivit minst dubbelt så dyrt dom senaste 10 åren att ha flyg som hobby. Jag håller bara igång mitt cert med en PC varannat år nu förtiden. Man kanske får 7 rätt på lotto någon gång så kan man köpa en egen kärra :)
SAS pilot
2020-08-11 19:11:46
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Tycker definitivt att du ska ta platsen och bli läkare för att jobba några år. Vill du fortfarande bli pilot senare så kör på det också. Du kan kombinera båda två senare. Exempelvis jobba deltid som pilot och ha din egna praktik hemma där du gör flygläkarundersökning åt kolleger och drar in lite extra pengar.
Sverige är fantastiskt och möjligheterna är många.
Velo
2020-08-11 11:39:26
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Fick höra av en kollega som pluggade läkarlinjen att på hans arbetsplats på kirurgen fanns det deltidsarbetande läkare som även arbetade som piloter på SAS när dom inte opererade. Spännande med två olika arbeten att varva mellan.
Börja på läkarlinjen och plugga 2 terminer, därefter tar du studieuppehåll och tar dig in på flygutbildningen.
Läkaryrket är grymt hårt, stressande och jobbigt om du arbetar på sjukhus. Ska du arbeta som läkare så ska du ju göra det antingen digitalt genom vårdappar eller kanske försäkringsbolag eller myndigheter osv.
Re:K
2020-08-11 10:30:49
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Inte för att bli läkare skulle vara lätt. Till båda yrkena krävs att du är bra på att plugga. För att bli pilot och flyga yrkesmässigt krävs att du genomgått flyg psykologiska tester. Detta gör att piloter inte är någon dussin vara som jämförelse. Tråkigt att lönen och framtidsutsikter som pilot är så ruttna.
K
2020-08-11 07:56:08
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Min syrra blev läkare. Jag blev pilot. Båda jobbar skift. Båda har hyfsade inkomster. Båda ogillar de negativa aspekterna av respektive bransch, och båda gillar det stimulerande i respektive yrke. Men skillnaden är att syrran aldrig kommer gå arbetslös en dag, och hon kan lätt räkna med sin inkomst resten av sitt liv. Jag däremot. Förväntar mig inte att kunna bibehålla ett rimligt pilotyrke ända till pension, utan kommer behöva göra annat i livet också, sannolikt med betydligt lägre inkomst. Kanske för att aldrig återvända till flyget. Den aspekten tycker jag att du ska ha i beaktning.
Piloten
2020-08-10 16:03:16
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Din morbror pilot på SAS = Du kommer garanterat få jobb. Kör på!

För oss andra utan kontakter är det dock kört.
spelaringenroll
2020-08-10 13:48:16
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Plugga nu. Gör din akademisk utbildning medans du är ung och har lätt att plugga. Du kan alltid utbilda dig till pilot senare, det är baggis jämfört med akademisk utbildning. Sen kommer du alltid ha Plan B ifall att flygande går åt skogen.
petter
2020-08-10 13:45:25
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Mitt tips utan att låta allt för negativ;
Bli inte pilot. Att klara utbildningen är en sak, att få jobb är en helt annan.
Det sistnämnda är betydligt svårare. Flyget är en bransch som är oerhört tuff och om man tvivlar det minsta så ska man nog avstå för sin egen och andras skull.
Gösta
2020-08-10 11:55:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hela flygbranschen är rutten. Det är inte vad det varit en gång i tiden. Bra du satsat på läkare som alltid kommer att behövas. Ett yrke som du inte behöver betala för att komma fram på. Gillar du ändå att flyga ta ett PPL. Visst är det kul att flyga men det är inte alltid kul. Alla har inte möjligheten efter långt slit att i bästa fall få bas hemma. En plåga tycker många som tvingas leva i ensamheten någonstans i världen utan sina nära & kära.
Olle
2020-08-10 04:56:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Problemet med att vara pilot är att det är kul de första 10-15 åren. Sen finns det inte så mycket mer att lära sig än att upprätthålla sina kunskapar och ständigt finslipa erfarenheten. De flesta brukar i detta skede bli "bittra" och många skaffar sig andra hobbys vid sidan av. Som läkare antar jag att man har ett mer intellektuellt utmanande jobb på sikt. Eftersom du kommit in på läkarlinjen antar jag att du har ganska hög IQ. Människor med högt IQ blir uttråkade av rutinjobb. Efter 10 år som pilot, vilket är ett runtinjobb, när det inte finns så mycket mer utmaningar så brukar tristessen infinna sig för de flesta piloter som är smarta. Som sagt, antar det finns betydligt mer att grotta ner sig i som läkare och vill man inte jobba på sjukhus finns det massivs med andra områden man kan jobba inom som läkare. Inte bara på sjukhus.

Sen har vi givetvis framtiden för båda professionerna. Vad gäller pilot så har jag jobbat som det i 15 år nu och varje år som gått så blir något sämre i branschen. Jag har sett utvecklingen från 90 talets Skyways tid fram tills idag. Trenden är klar, det kommer inte bli bättre.
Som läkare vet jag inte hur framtiden ser ut. Man hör om svåra arbetspass men som sagt... när det väl blir trist tror jag du har större chans att hitta ett annat mer givande jobb än om du jobbar som pilot. Var ska man ta vägen efter 15 år som pilot? Alla andra jobb kräver att man börjar om från noll. Så är inte fallet som läkare.

Flyga kan du göra vid sidan om.
beluga
2020-08-09 19:25:44
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Det svåra är att få sitt första jobb, med en läkarexamen i bagaget kommer du bli eftertraktad ifall du kan tänka dig kontorsjobb sidan av flygandet tom som low timer.

2020-08-09 18:26:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Om jag vore du skulle jag påbörja läkarlinjen.
Sedan kan du alltid ta studieuppehåll från den om du kommer in på TFHS eller någon annan statligt finansierad pilotutbildning.

Betala för en pilotutbildning i nuläget verkar riskabelt.
Laban
2020-08-09 17:23:41
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hej Viktor,

Mitt Tips: Ta chansen att utbilda dig till läkare. Det är ett privilegium få förunnat. Håll sedan ett öga på flyget och se hur branschen utvecklar sig. Vill man verkligen flyga kan man alltid göra det privat. Eller virtuellt.

Jag ville bli pilot när jag var liten och blev det senare. Tycker fortfarande att det är kul men det är en tuff bransch som kan få en att undra ibland. Det har sina privilegier men det mesta av den gamla "guldkanten" är borta. Det är tyvärr mycket "Take it or leave it" attityd ifrån arbetsgivare.

Calle
2020-08-09 15:02:01
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Håller med föregående talare, har du möjlighet till en riktig akademisk utbildning så ta den chansen. Blir du läkare kommer ha både råd och möjlighet att flyga ändå.

Du kan ju tänka dig själv hur eftertraktat det är att flyga ambulans m m om man är läkare, om inte annat för att kunna kommunicera med läkarlag m m. Så vad du än gör, gör klart läkarlinjen! Gå med i någon flygklubb under studietiden och flyg och ha kul ändå
pilot
2020-08-09 14:58:32
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Skulle rekommendera civilingenjor eller/och civilekonom over lakare. Manga fler mojligheter och arbetstillfallen. Teknisk/ekonomisk utbildning ocksa ger dig chansen att fa bra jobb inom flygindustrin. Sa som tekniken gar framat kommer pilotjobben att forsvinna. Flygplan kommer att flyga helt automatiskt from gate-to-gate. Den tekniken finns redan, men resten av flygplanets system maste ocksa utvecklas vidare, samtidigt som flygplatser och trafikledning maste uppgraderas for helt autonoma flygplan. De forsta autonoma flygplan kommer att bli fraktflygplan.

Flyga kan du gora iallafall som privatpilot och du behover inte begransa dig till Cessna150 heller.
Lars
2020-08-09 13:26:44
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Just nu ser och några år framåt ser det mörkt ut
Puckelbro
2020-08-09 12:36:52
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Väljer du läkare kommer du efter en lång utbildning att hamna i ett yrke där det politiska etablissemanget jobbar hårt för att hålla din lön nere samtidigt som tillgång och efterfrågan talar för dig.

Väljer du pilot kommer du efter en kort utbildning att hamna i ett yrke vars förmåner och status vilar på politiska beslut från 50-talet och ett aldrig sinande flöde av skattemedel. Tillgång och efterfrågan talar dock starkt emot dig.

Du bör ställa dig två viktiga frågor. Den första är om du kan räkna med att bli "infixad" på ett skyddat jobb inom flyget. Den andra är om du vågar tro på att flygbranschens kostnader och privilegier kommer att accepteras av skattebetalarna i den överskådliga framtiden. Om svaret är ja på båda dessa, välj pilot. Om du däremot tror på någon form av marknadsekonomi, eller att folk i allmänhet till slut tvingar politikerna att sluta betala för gamla privilegier, välj läkare.
JL
2020-08-09 12:05:36
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag tycker definitivt att du ska gå hela läkarprogrammet för att sedan vid lämpligt tillfälle i framtiden söka de statliga flygutbildningarna. Du är fortfarande väldigt ung.

Jag har flugit förvärvsmässigt i ca 12 år och har ingen annan utbildning, något man ångrar nu när man sitter med hus, bilar och barn mitt i en pandemi...

JL
Calle
2020-08-09 11:43:27
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Ge inte upp din plats! Börja läs till läkare. Sök sedan TFHS och de andra gratisutbildningarna och om du kommer in så tar du studieuppehåll från läkarlinjen. Har du dessutom det läshuvudet så skulle jag tro att du kommer att vara understimulerad efter några år.
Akktu Stakki
2020-08-09 11:30:29
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Tyvärr vill jag inte rekommendera något av dina valmöjligheter!
Har själv varit gift med en läkare i snart 40 år.
Hennes bransch är lika utmanande som min.
Tuffa arbetstider, psykisk och fysisk stress samt en rätt så kass kollegialitet hör till hennes vardag.
Som vi brukar att säga: ”Tiden sårar alla Läkare”
Inom min yrkeskategori har det alltid varit en berg- och dal bana.
Konjunktur, Politik, konkurrens och lycksökare gör att det är flera dalar än berg.
Det krävs en enorm vilja och massor av uppoffringar från både dig och omgivningarna om du skall lyckas. Tur skall det också till.
Vill du bli kommersiell pilot så gå igång nu.
Så har du ditt ATPL eller CPL när branschen, förhoppningsvis, är på väg upp igen.
Lycka till, vad du än väljer!
Styrman tidigare yh
2020-08-09 10:03:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Man skall göra det man vill här i livet, det kommer gynna en själv mer än att göra något som man kanske bara halvt vill. Man skall inte ge upp på sina drömmar och om man gör något man verkligen vill kommer man kämpa mer för att det skall gå vägen.
Att inte söka de statliga utbildningarna pågrund av att det är ”dyrt” är lite konstigt, 15000kr är väldigt lite pengar i förhållande till vad man kan få, och även efter man är klar kommer olika förnyelser osv säkerligen kosta den summan varje år beroende på vart man hamnar och om man får jobb direkt, men lite pengar kommer det kosta oavsett och det får man nog ibörjan iaf vara inställd på.
Anders
2020-08-09 09:55:38
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Eftersom du lyckats komma in på läkarlinjen så utbilda dig till det först! Flyga kan du göra senare i livet ändå. Du e ju ung, det är lätt värt dom 5 åren att ha något att falla tillbaka till sen om flyget inte funkar.
Själv har jag än så länge haft tur o nu flugit 737 o A320 i totalt 13 år varav 7 som kapten, men orosmolnen finns runt hörnet o jag riskerar nog upppsägning framåt nyår.
Nu ångrar jag riktigt mycket att jag inte tog min plats på KTH på ett civilingenjörsprogram. Att utbilda sig till nåt nytt nu med familj o annan livssituation är inte lätt.

Min rekommendation är att plugga till läkare, o jobba sen ett par år. Hoppa sen på flyget, antingen dom statliga eller modulvägen genom ex flygteoriskolan.

Jag har många kollegor som är på både sin andra o tredje karriär inom flyget. Dessutom är det rätt uppskattat med personlig mognad och livserfarenhet som pilot så att ha några år annan erfarenhet först är nyttigt.

Med vänlig hälsning,
Anders
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev