Tråden startades av: Viktor  2020-08-09 08:40:41
Galenskap att utbilda sig till trafikpilot idag? 
Hej.

Vet inte riktigt hur jag ska börja. Min morbror är pilot på SAS, och ända sedan jag var tretton år gammal och fick följa med honom i cockpiten på en MD-80 från Köpenhamn till Frankfurt har jag själv velat bli en trafikflygare. Han vet om detta, och jag har givetvis pratat en del med honom om framtiden i branschen under rådande omständigheter. Han har på grund av en ganska lång senioritet haft förmånen att inte bli varslad ännu, men han är ganska negativ till flygbranschen i sin helhet. Han tycker dock ändå att jag borde söka de statliga alternativen, även om det möjligen kommer vara torrt på arbetsmarknaden ett bra tag till. Trots att jag är övertygad om att jag skulle trivas som fisken i vattnet om jag blir en trafikpilot, så är jag ändå aningen kluven.

Jag tog studenten i somras, och lyckades på håret ta mig in på läkarprogrammet i Lund. Jag är förvisso relativt intresserad av medicin, men när jag sökte programmet i våras var tanken egentligen inte att jag skulle tacka ja. Det var morsan som övertygade mig om att söka till universitet mest som en reservplan om jag inte lyckades få tag på någon typ av sysselsättning under sommaren/hösten under dessa coronatider. Jag lyckades få en timanställning på ICA, men anställningen kommer i bästa fall fortsätta som sporadiska arbetspass även i höst, och därför tackade jag ja till min plats på läkarprogrammet ändå.

Den stora frågan för mig blir då om jag öht bör söka till de statligt finansierade flygutbildningarna, eller om jag endast borde satsa på att bli läkare istället. Inser att hela dilemmat låter jävligt bortskämt, i och med att få möjligheten att plugga till läkare är i sig något större än jag kunde föreställa mig för tre år sedan. Jag är givetvis väldigt tacksam för att jag fått möjligheten att plugga till något som jag tycker är relativt intressant, men tror att ni kan förstå mitt dilemma ändå.

Jag vill som nämnt bli trafikflygare, men om det leder till att jag sitter på en helt förstörd arbetsmarknad utan jobb om några år kommer jag förmodligen ångra att jag hoppade av läkarprogrammet. Det finns ingen garanti att jag någonsin kommer in igen (jag kom in på reservplats). Å andra sidan så kommer jag troligtvis ångra att jag inte sökte till pilotutbildningen den dagen jag eventuellt tröttnar på läkaryrket.

För övrigt kan det uppfattas som att jag förutsätter att jag kommer in på någon av utbildningarna, men så är definitivt inte fallet. Däremot krävs det idag en investering på cirka 15 000 kronor för att ens kunna söka (medical + flygpsykologiskt lämplighetstest), och därför känns det som en oerhört dum idé att söka om jag inte ens kan vara säker på om det bästa långsiktiga beslutet för mig själv är att tacka ja eller inte.

Uppskattar alla svar jag kan få, och jag hoppas verkligen inte att jag låter dum eller kaxig på något sätt. Tack på förhand.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

AI
2020-11-08 13:20:32
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Då får du gärna länka till där det står att processorkraften skulle vara nyare än vad jag skriver ;)
MultiStudent
2020-11-08 11:50:16
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hej Viktor! Förstår verkligen ditt dilemma, har själv varit i en extremt lik situation (där jag har valt mellan de här två utbildningarna). Vill först och främst säga att du kan få en miljard olika tips och åsikter här på forumet, men i slutändan spelar det ingen roll då det är du som måste leva med beslutet. Det enda som vore galenskap är att du väljer något som du inte vill göra. Du tog studenten i somras och har hela livet framför dig, så den ena utbildningen utesluter definitivt inte den andra. Det finns många argument för och emot, och ja - just nu ser pilotmarknaden väldigt mörk ut, men dips och snabba svängningar är något man får acceptera i den här branschen (även om just detta fallet är något extremt). Om du vill veta lite mer detaljerat i hur jag tänkte när jag tog mitt beslut så skicka gärna din mail eller något så kan jag höra av mig.

Lycka till! /Nöjd läkar- och pilotstudent.
sv AI
2020-11-07 15:50:00
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Läs på om Airbus 350's automatiska testflygningar. Istället för att dilla om 90 - talet.
Info finns på deras hemsida.
AI
2020-11-07 12:01:51
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Majoriteten av de flyg som opererar i vårt luftrum är A320 och B737, processorn i dessa är flyg är samma som för 30 år sedan med 16 och 32 bitars system. Därav gjorde jag jämförelsen med ett tv-spel från 80 talet. A380 och A350 har något nyare processor men vi talar fortfarande om teknik från 90 talet.
Ser mörkt ut
2020-11-06 22:54:05
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Finns en artikel av the Guardian som tar upp ämnet

”The pilots union, Balpa, has warned prospective pilots from starting any training courses, saying they would be left with huge debts and no prospect of employment.”
@AI
2020-11-02 17:12:53
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Märks att du inte är i flygbranschen. Airbus har genomfört, en fullständigt automatisk flygning, från start till landning. Det gör man knappast, med processorkraft från 90-talets TV-spel.
AI
2020-11-02 14:37:05
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
OP
Vad du länkar till är Airbus automatiska take off. Detta kräver precis som en automatisk landning även piloter. Det betyder inte att datorn har kapacitet att tänka kritiskt och göra de beslut en människa kan.
Som sagt, många jobb kommer att ersättas innan piloter. Till exempel de som arbetar på OP, en tjänst som med fördel kan ersättas av AI utan någon större risk. Flyget är så komplext att de är troligen bland de sista yrken som helt ersätts av en dator.
OP
2020-11-01 12:17:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Flygplan
Ledsen att göra dig besviken. Det är ingen önskan från min sida, det är ett kallt konstaterande att vi är påväg dit inom en snar framtid. O för att göra dig besviken så tillhör jag de få som fortfarande får flyga big shiny jets (dessutom med ok vilkor). Hoppas du inte satte kaffet i vrångstrupen nu. För att styrka min teori så kommer här en länk där ett av dessa flygplan du pratar om redan finns med kapacitet att flyga autonomt. Ledsen om jag förstörde din dag!

https://www.google.se/amp/s/www.travelpulse.com/news/airlines/airbus-makes-successful-test-run-of-pilotless-plane.amp



AI
2020-11-01 11:28:37
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Op
Flyget släpar efter då det skall vara beprövat och säkert.
Dagens moderna plan har en processorkraft som ett tv-spel från 90 talet.
Det finns gott om branscher som kommer automatiseras innan flyget så faran ligger snarare i att folk inte kommer att ha råd att resa för deras arbete har blivit ersatt av AI.
Ung FO
2020-10-31 14:52:10
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@DC-10(R)

Det jag menar är att man kan behöva kolla på fler saker. Som jag sa, har man en person som har flera klagomål varav någon tom vägrar flyga ihop med den personen så kanske det är dags för den personen att gör först oavsett vad seniorlistan säger.

Men alla äldre kan såklart inte gå. Erfarenhet är extremt viktigt i en branch som den här där vi har andra liv i våra händer. Jag som ny tycker att det är fel om jag skulle vara kvar när någon som ligger högt över mig skulle få gå men det borde finnas någon balans.
Flygplan
2020-10-31 05:00:06
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Op

Även om det skulle vara din våta dröm att se alla piloter bli arbetslösa för att de arbetar med det du skulle ge din högra arm för att få arbeta med, så finns det oerhört starka krafter för att behålla nuvarande tvåpilotssystem. Att en dator skulle klara av att ta flyget från punkt A till punkt B är det ingen tvekan om, det kan de i princip redan göra idag. Det handlar till stor del om att sälja in konceptet till både flygbolag och kunder, men framförallt till EASA och FAA. Det kommer vara stenhårda krav på säkerheten, och om en olycka skulle ske med ett sådant plan skulle alla vara tvungna att groundas i år framöver. Vi har inte ens lyckats få självkörande tåg i trafik i någon större skala år 2020, du tror inte seriöst att flyget kommer bli förarlösa innan tågen?

Alla passagerarflygplan som utvecklas för större produktion av Airbus och Boeing och som är av intresse för flygbolagen är fortfarande med tvåpilotssystem. Flygplan som inte ens har gjort sin första flygning. Lägg därtill att många flygbolag har stående ordrar på flygplan med tvåpilotssystem som ska leveras hela vägen fram till 2030. Därefter ska dessa flygplan användas i kommersiell trafik i minst 20 år för att täcka kapitalkostnaden.

Jag är ledsen för din avundsjuka, men att sitta och vänta på att piloterna ersätts av förarlösa plan är ingen bra idé. Om du VERKLIGEN måste ha något att hoppas på för att stilla din avundsjuka skulle jag nog hellre lägga en slant på att miljöhetsen gör större skada för pilotmarknaden än förarlösa plan kommer göra under min livstid.

Mvh
DC-10(R)
2020-10-30 16:45:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Ung FO När jag läser din inlägg, blir jag inte riktigt klok på vad du vill.

"Förstår inte vad du får att "alla äldre ska vara problemet"

"men tycker inte att man ska gå 100% på senioritet."

Jag kan inte tolka det på annat sätt, än att du vill förbise senioritet före oerfarenhet.

Det här är Ta'mej tusan ingen lekstuga!

PS. Det finns flera seniorer som mist jobbet, på grund av samarbets problem. Då har inte senioritetslistan räddat de DS.
sv Op
2020-10-30 16:19:20
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Vem vill sitta i ett pilotlöst plan, du?
Ali
2020-10-30 14:41:33
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Fortsätt på läkarlinjen alla dagar i veckan. Ta ett privatcert under tiden. Om 5-6 år har du utmärkta möjligheter att komplettera med mer flygutbildning Om/när du då kan konstatera hur marknaden ser ut.
sv Arbetslös pga senioritetsli
2020-10-30 14:07:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Vad tycker du om LAS? Det är också en slags senioritetslista.
Varför ska en hel generation av de äldre avgå, för att du gjort ett felval?
Op
2020-10-30 13:19:07
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Ni behöver inte oroa er. Kommer inte finnas någon pilotmarknad framöver. Två pilot system görs om till 1 som göra om till 0 inom 10-15år. O innan dess kommer inte marknaden ha återhämtat sig.
Också arbetslös
2020-10-30 12:20:14
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Arbetslös, förklara hur senioriteslistan är det "största" problemet?

För info så innebär inte listan per automatik högre lön, det går att förhandla, utan handlar främst om trygghet.
Men det bryr du dig inte om så jobba du resten av livet på Ryan eller Wizz
Golden pilot(and I love it)
2020-10-29 23:38:52
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Man bör tänka sig för, innan man väljer yrke. Det gäller inte bara pilotdrömmare.
Xxx
2020-10-29 23:29:40
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Förstår bara inte hur man ska kunna ha någon trygghet alls om vi inte har en senioritetslista? Vad har vi utan en sån? Vill ni ha det ännu jävligare?
Arbetslös pga senioritetslista
2020-10-29 15:02:02
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Ja.

Gör något annat. Plugga IT, ingenjör eller ekonomi.

Ser många ”kaptener” (säkert SPF) som talar sig varma om senioritetslista. Faktum är att detta är det största problemet i dagens läge. Undantagsfall att bolagen kommer att anställa utefter dessa i framtiden pga bolag med lista har kvar alla gnälliga, dyra kaptener medan de ambitiösa och billiga yngre får sparken. Se bara exemplet SAS. Management kommer inte anställa i Main igen pga skyhöga kostnader mot konkurrenter och i jämförelse med ex midsize. En hel generation piloter blir utan jobb i Skandinavien pga denna lista.

Det kommer att ta extremt många år innan flyget repar sig och vilka bolag är det som kommer att gasa? Jo, ULCC som t ex Wizz och Ryan. Hur tror du att dina T&C ser ut? Blir i paritet med donken men med miljonskulder



sv First officer
2020-10-29 13:09:08
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Kanske inte du heller skulle ha utbildat dig till pilot, och försämrat för de övriga.
Men du kanske har en särställning?
Fullständigt groteskt att kräva 50 plussares avgång.
Utgår att du själv kliver åt sidan, när du är 50+.
kapten
2020-10-29 11:34:43
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Ung Fo jag svarade First officer.
”Vi som är unga och nya piloter har det nog så illa just nu med skulder från utbildningar och dåliga vilkor, det sista vi behöver är arbetslöshet pga åldringar som bara ser till sitt.”

Grupperingar som vi mot er gynnar ingen. Styrman som skrev ovan har bara sett till sitt och accepterat dåliga villkor och kräver nu att åldringar skall stiga åt sidan för honom.

Inom flyget har vi inget annat sätt att göra karriär förutom senioritetslistan. Om du inte gillar det så finns det flera bolag som inte använder sig av den, men de bolagen vill du inte arbeta för?
DC-10(R)
2020-10-29 09:19:33
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Ung FO Som jag tidigare sagt. Att när du blir senior, då kommer du också att hålla hårt i senioritetlistan. Övriga samhället har LAS. Varför skall piloter inte ha samma trygghet?
Ung FO
2020-10-28 19:39:54
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Kapten

Tråkigt att dra fördomar över en men ja, jag fick finansiera min utbildning som 90% av alla andra i Europa men har inte enorma skulder. En del CSN men resten jobbade jag ihop under tiden jag utbilda mig tack vare modulära vägen.
Och nej jag betalar inte för att få jobba/betalat TR och har helt ok inkomst om man jämför med de flesta bolag i Europa. Del av den är dock baserat på hur mycket vi flyger så det har ju självklart gått ner men överlever.

Förstår inte vad du får att "alla äldre ska vara problemet". Sagt flertal gånger nu att vi alla har olika faktorer som påverkar oss på olika sätt vid uppsägning men tycker inte att man ska gå 100% på senioritet. Går såklart inte att säga upp alla kaptener, enklare med styrmän och det är såklart att det krävs folk med erfarenhet kvar i ett bolag annars skulle nog allt gå åt helvete men allt jag sagt är att det inte ska bara gå på senioritet. Bara min personliga åsikt.


Bizzijet
2020-10-28 14:49:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag som har jobbat 10år+ med privatjet (stationerad i nordiska länder) kan summera följande:

Det positiva:
- Världens bästa jobb de dagar när allt bara flyter på
- Bra och trevliga arbetskollegor
- Väldigt rolig och varierande flygning
- Man får se väldigt mycket av världen

Det negativa:
- Du är borta mycket hemifrån
- Väldigt oregelbundna arbetstider
- Ibland kan det vara helt omöjligt att planera saker framöver
- Lönen (Kan även vara under positiva listan. Beror på såklart vart och för vem du arbetar för så klart men en karriär i Sverige blir man inte rik på)
- Väldigt dyr utbildning om man bekostar allt själv
- Livssituationen kan upplevas som stressig
- Familjelivet pga. det ovan. Man måste ha en förståelig kvinna

Nu kan jag inte uttala mig hur det är att jobba i kommersiell tidtabellbunden trafik (SAS, Lufthansa osv.) men misstänker att det inte skiljer sig allt för mycket. Jag älskar att flyga! Men personligen tycker jag att de negativa överväger de positiva.

Som ung ser man inte några hinder utan lever mer i nuet. I framtiden väntar bland annat familjeliv osv. som ska bakas in i vardagen och då blir det inte så enkelt.

Om jag fick välja mellan läkarprogrammet och flygyrket skulle jag inte tveka en sekund att utbilda mig till läkare.
Kapten
2020-10-28 11:02:59
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
First officer, låt mig gissa du är en av dessa yngre piloter som kommer in i branschen med enorma skulder, accepterar låga löner, betalar för att få arbeta, men ändå vi äldre som är problemet?

Det är ingen bra ide med två kaptener som flyger tillsammans och två styrmän skulle inte fungera.
Alla generationer behövs. Erfarenheten av en äldre, och drivkraften hos en yngre.

Ung FO
2020-10-26 15:55:41
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@DC-10 (R)

Läs mitt meddelande igen. Sa aldrig att seniorer ska kliva åt sidan. Nämnde även att det är lättare för en ung FO som mig att bli av med jobbet då man inte har lika mycket som väger ner än, ex hus familj osv men vi har ofta andra faktorer som studieskuld, dålig ekonomi osv. Alltså det finns skillnader för både oss yngre och äldre som påverkar oss på olika sätt. Sa aldrig att alla äldre ska ge plats åt oss yngre.
Och nej jag kan inte sitta och bedöma utefter ett simulator pass utan det jag mena var en allmän bedömning av all personal. Har du en kapten som flera styrmän vägrar flyga med så är det ganska självklart vem som ska få gå. Likaså åt andra hållet med styrmän. Ung som gammal.

Och hade du verkligen läst igenom det jag skrev så hade du fattat vad jag mena med att "skämmas". Menade individerna här i tråden som sitter och skriver att alla vi unga är bortskämda och inte förtjänar bättre. Det är ren skitsnack och jag tycker det är skamligt och sitta och säga sånt om sina kollegor. Ja det finns unga som fått åka räkmacka hela vägen och gnäller ändå men det är långt ifrån en majoritet. Vet flertalet som fått en hel utbildning betald av staten och hoppat av efter ett halvår för att det inte var något för dom eller kul att prova på något annat innan man hoppar på en 5 årig läkarlinje.
Tycker man hör mycket mer gnäll från äldre sidan att det var bättre förr och allt är skit nu för tiden istället för att vara glad.
Sitta 10h och lyssna på konstant gnäll är aldrig kul, varken från en ung FO eller gammal CPT.

DC-10 (R)
2020-10-26 15:34:42
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
@Ung FO Tycker du att vi seniorer skall skämmas, för att villkoren blivit så mycket sämre? Den dagen (om den kommer) när du är senior, då kommer du att hålla hårt i senioritetslistan. Sanna mina ord. Allt det här snacket, om att kompetenta seniorer ska kliva åt sidan är bara BS. Vilka skall då dela med sig av sina erfarenheter. För det är så det funkar. Det gjorde det även för mig. Hur mäter man prestation, utöver simmulator testerna? Ska du göra det, som 22årig oerfaren "pilot"?
Var du glad och tacksam, för att du fortfarande har ett flygjobb.
Lägg ner skitsnacket, och håll i "stickan"!!
FO som flyger
2020-10-26 11:50:06
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Är drygt 30 år och pilot. Har turen att fortfarande få flyga.

Det är ju klart alla tänker på sig själva i denna situation. Trots allt tycker jag att senioritet är det mest rättvisa sättet att gå efter när man gör sig av med folk. Vi alla som klarar våra regelbundna checkar och tester som krävs är tillräckligt bra för att få flyga men självklart är det bättre med mer erfarenhet. Med vilken rätt kan vi yngre komma och säga att vi är mer värda ett jobb än en 50 åring?! Problemet är att folk tror det är sin rätt att köpa en utbildning för 1 mille och sen komma och kräva att andra mer erfarna ska flytta på sig för att personen i fråga vill kunna betala sina lån. Sluta se detta jobb som en ”dröm” man ska betala sig fram till. Sök statliga utbildningar eller via försvarsmakten och kommer du inte in, sök ingen. Annars hitta på nått annat eller flyg på flygklubben.

Erik

Åldersnoja
2020-10-26 08:03:01
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag tror det bästa vore att bara ha piloter mellan åldern 30-40 år kvar i branschen.
Ung FO
2020-10-25 22:41:23
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Intressant tankesätt från båda sidor. Är själv en 22 årig FO som har turen att ha kvar jobbet i dessa tider men det är inte roliga tider. Studieskulder och sketen ekonomi som gör att det knappt går att hålla ihop men man försöker i alla fall.
Vet flera som sliter som jag och många som blivit av med jobbet.

Tycker absolut inte att man ska tvinga några äldre att gå men vet inte om jag håller helt med att man ska gå 100% på senioritetslista när det gäller uppsägning. Som tur är har jag ingen familj eller annat som håller en nere jämfört med många äldre kollegor men tycker man ska gå på hur folk presterar istället för senioritet. Mest neutrala man kan göra.

Tycker även det är riktigt skamligt av er seniorer att sitta och snacka skit här om oss yngre. Flygbranschen och villkor är jäkligt mycket sämre nu än när ni börja så kom inte och säg att alla vi yngre är bortskämda och inte försöker för det är ren skitsnack.
Jo
2020-10-24 22:17:56
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Har inte träffat en enda 90-20 talist som villl jobba eller vänta på något så lycka till när det ara är ni kvar...
Businesspax
2020-10-24 19:05:48
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag flyger hellre med äldre erfarna piloter än ynglingar utan erfarenhet. De flesta olyckor orsakas av pilotfel.
Xfly33
2020-10-24 16:53:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Intressant tanke. Betyder det att ni själva ska ge upp och lämna plats åt yngre när ni fyller 50?
sv First officer
2020-10-24 15:08:22
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Vad tycker du att 50 plussare ska leva av. Med ditt resonemang, blir du inget annat än F/O. Om du inte "flonkar" i simmen, då slipper vi dig.
DC-10 (R)
2020-10-24 15:03:46
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Om alla 50 plussare stiger av. Då blir det bara oerfarna snorungar, kvar i cockpit.
Åldersdiskriminering är dessutom olagligt.

"Ålder är en av sju diskrimineringsgrunder i diskrimineringslagen"
Flykt
2020-10-24 10:45:37
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Håller med First officer men förstår inte din blygsamhet varför inte börja att ta bort 40+ eller kanske nånstans mitten av 30 alla äldre är bara en belastning låt oss unga tala om för världen vad vi är duktiga om inte till och med BÄST
Anders
2020-10-24 08:45:31
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Kan bara hålla med First Officer. Det måste bli ett generationsskifte.
Bort med 50 plussare.
Håller med
2020-10-22 21:16:07
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Tror det är ganska många som håller med First Officer...
30 plus
2020-10-22 19:50:31
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
FO
Om du inte tänker egoistiskt så vem tror du passagerarna vill flyga med?
En +50 pilot med tusentals timmar av erfarenhet i bagaget eller dig?
Vad har du tänkt att dessa +50 piloter skall göra när det är över 10 år kvar innan pension?
VFR Pilot
2020-10-22 14:15:47
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Löjligt att 50+ piloter skall stiga av. Det finns massor av piloter över 40+ och 50+ som inte alls fått producera så mycket. Så ni som är unga får ta skeden i vacker hand och betala för att flyga om ni ska ha möjlighet att konkurrera och förstöra arbetsmarknaden än mer än den redan är. Ett plus ni har som är unga är att arbetsgivaren kan behandla er hur som helst och ni bara gapar och ställer upp.
Op
2020-10-22 12:37:55
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
1 Massivt överskott på piloter
2 inom en snar framtid kommer en fast 1 pilot finnas på F/D
3 inom en lite längre snarare framtid kommer ingen sitta på F/D
4 Vilkoren är fruktansvärda. Kass lön inga rättigheter. Du kommer få jobba tills du stupar
5 Mycket svårt att karriärsväxla utan att utbilda dig till något annat.
6 Det varken så kul o definitivt inte så glamoröst som du tror. Fruktansvärt enformigt o segt när du väl blivit lite erfaren.
7 Vilket bolag du än börjar i så kommer du ses ner på som en belastning som de helst vill bli av med.
8 Glöm socialt Liv. Du är ledig när andra jobbar o tvärt om.
9 Dyr utbildning om du inte kommers in på TFHS.
Cessna
2020-10-22 09:15:20
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
First Officer

Det är väll knappast 50+ fel att yngre har lån på sin utbildning, jag är yngre och har inga lån.
Jobbade många år och sparade ihop till en hyfsat billig flygutbildning, fick jobba några med det innan Coronan kom... har idag gått tillbaka till en gammal arbetsgivare och fått ett bra jobb inom en annan bransch. Att ta lån på sin utbildning är upp till var och en, knappast någon annans fel/beslut.
Visual
2020-10-22 08:54:10
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
First officer

Kan ha varit det dummaste och mest egoistiska inlägg jag läst.

50+ ska stiga av tycker du? Så en 51-årig pilots liv är mindre värd än ditt för att?

Att man ens orkar vara på detta forum...
First officer
2020-10-22 06:09:10
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
För din egen del, och för oss andra i branschen - utbilda dig INTE just nu.
Det enda det leder till är att flygbolagen får mer att välja på och dumpar lönerna mer.
Så det drabbar alla.
Hoppet står till att alla gamla piloter (gärna 50+) nu tar och sväljer stoltheten och kliver av. Det finns ingen anledning att bita sig fast i det här. Vi som är unga och nya piloter har det nog så illa just nu med skulder från utbildningar och dåliga vilkor, det sista vi behöver är arbetslöshet pga åldringar som bara ser till sitt. Surt sa räven men bättre för välfärden med någon som går arbetslös ett par år innan pension än en ung människa som hamnar i ekonomisk knipa för resten av livet - för det finns faktiskt inte så mycket jobb för oss yngre (som många gamla rävar påstår: ”du kan alltid skola om dig!”).
Branschen är skadad, men vi behöver inte göra det värre.
Ge plats åt yngre generation.
lufthansa
2020-10-21 08:39:44
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
https://www.flightglobal.com/airlines/no-new-pilots-needed-for-very-long-time-lufthansa-training-arm/140484.article
Arbetslös kapten
2020-10-20 21:51:49
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Man skall göra det man brinner för.
Att arbeta resten av livet med något du ogillar, är det den person du vill vara?
Men med det sagt så är branschen körd för många år framåt så man får även vara realist.
Se rapporten från Lufthansa och rådet de ger till dem som vill bli piloter.
Men det satsas på försvaret så du bör absolut söka till flygvapnet.
Bob
2020-10-20 15:32:55
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Det ena utesluter inte det andra.

Utbildning är aldrig fel. På SAS har vi genom åren haft flera piloter med dubbla kompetenser, t.ex. som pilot och läkare. Någon hade påbörjat sin läkarutbildning för att avbryta studierna när chansen att gå en statlig flygutbildning dök upp. Sedan slutfördes studier några år senare när SAS hade överskott på piloter och beviljade deltider eller tjänstledigheter. Andra har börjat som pilot för att senare i livet ta en paus i flygarlivet och utbilda sig till läkare. I bägge fallen har tidigare erfarenheter knappast varit till belastning.

Sedan har jag bara positiva upplevelser med dessa kollegor, som i motsats till många av oss andra haft förmånen av att få vidgade horisonter i sina yrkesliv. En klar fördel att ha något annat att falla tillbaka på, om man arbetar i flygbranschen. Drömmen om pilotyrket behöver inte läggas på hyllan, bara skjutas framåt. Ingen nackdel att påbörja pilotutbildning lite senare i livet, efter några års livserfarenhet av annan jobb eller utbildning. Många har väldigt bråttom att studera till pilot, direkt efter gymnasiet, vilket kan vara till nackdel i många flygbolags uttagningar.

Ska dock nämnas att det finns väldigt många piloter inom t.ex. SAS med dubbla kvalifikationer inom många områden, t.ex. ingenjörer, jurister, psykologer, civilekonomer, poliser, officerare mm.

Kan vara en mycket god idé att påbörja läkarutbildning och vänta med ev pilotutbildning, i alla fall 2-3 år framåt. Marknaden i Sverige för piloter är mörk närmaste åren. Många uppsägningar i de större bolagen och risk att uppstart sker i bolag i andra länder, där bolagen kan kringgå svenska skatter och avgifter för anställda.
Studieuppehåll
2020-10-20 11:49:38
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Kör första året och ta studieuppehåll. Då har du din plats kvar om du skulle ångra dig.

De statliga programmen jobbar också med att få bort medical som förkunskapskrav inför ansökan nu när de ansöker om nya utbildningsomgångar.
Krille
2020-10-20 09:51:53
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Pilotutbildningen är relativt kort och skulle du efter en 10-15 år bli galet sugen att testa så är det fortfarande inte försent.
Läkarlinjen är desto längre och kanske inte möjlig rent familjemässigt om du väntar för länge.

Vill du gärna flyga och är ung?
Varför inte söka flygvapnet? En rejäl utbildning, trygga arbetsvillkor etc

Jag önskar jag själv haft vad som krävs för att komma in på läkarlinjen. Pilot däremot, där kommer vi alla in om vi bara hostar upp lite pengar :D
Bobby
2020-10-20 09:49:08
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Om man ska bli läkare ska det vara ett riktigt kall för att bli och utöva läkaryrket. Många läkare borde sökt annat yrkesval
Trångsynt
2020-10-20 02:03:24
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
"Det är bättre att ångra något som du har gjort än något du inte har gjort"

1. Du har jobbat många år som pilot och inser att du nog skulle tagit chansen och blivit läkare.

2. Du har jobbat många år som läkare och inser att du nog skulle "försökt" bli pilot.

Vägen till att bli läkare genom din plats på läkarutbildningen är garanterad och framtidsutsikterna ser väldigt goda ut. Du har bättre möjligheter att byta bana om det inte var vad du egentligen ville.

Vägen till att bli pilot i dessa tider och förmodligen flera år framöver kommer bli mycket utmanande. Du kommer säkert framöver vilja stadga dig med familj osv. Det enda du kommer tänka på är hur du ska behålla jobbet, hälsan, egna rutiner. Ingen förlåtelse till minsta snedsteg finns. Som läkare är du mer eftertraktad och inte lika lätt utbytbar. Har du perioder i livet som är jobbiga så kan du lätt rycka på axlarna och sjukanmäla dig utan att få svår ångest.

Även om du kommer in på en skattefinansierad trafikflygarutbildning får du nog räkna med att punga ut TR och ev. betala för att få flyga ihop timmar i dessa tider. Pilotjobb hittar du nog på något exotiskt ställe där "få" piloter kan tänka sig jobba för en spottstyver. Spännande det första året och kanske andra året. Därefter lägger sig insikten att du är fast när du inte kommer ha något socialt liv.

Med andra ord så är valet självklart!
Sune
2020-08-12 10:09:40
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Man tröttnar även på att flaxa omkring i termiken i en 172:a för nöjes skull. Dessutom har det blivit för dyrt. En liten nöjesrunda med några studsar på 1-1,5tim med klubbens kärra 2-2,5 tusen spänn fattigare. Det har blivit minst dubbelt så dyrt dom senaste 10 åren att ha flyg som hobby. Jag håller bara igång mitt cert med en PC varannat år nu förtiden. Man kanske får 7 rätt på lotto någon gång så kan man köpa en egen kärra :)
SAS pilot
2020-08-11 19:11:46
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Tycker definitivt att du ska ta platsen och bli läkare för att jobba några år. Vill du fortfarande bli pilot senare så kör på det också. Du kan kombinera båda två senare. Exempelvis jobba deltid som pilot och ha din egna praktik hemma där du gör flygläkarundersökning åt kolleger och drar in lite extra pengar.
Sverige är fantastiskt och möjligheterna är många.
Velo
2020-08-11 11:39:26
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Fick höra av en kollega som pluggade läkarlinjen att på hans arbetsplats på kirurgen fanns det deltidsarbetande läkare som även arbetade som piloter på SAS när dom inte opererade. Spännande med två olika arbeten att varva mellan.
Börja på läkarlinjen och plugga 2 terminer, därefter tar du studieuppehåll och tar dig in på flygutbildningen.
Läkaryrket är grymt hårt, stressande och jobbigt om du arbetar på sjukhus. Ska du arbeta som läkare så ska du ju göra det antingen digitalt genom vårdappar eller kanske försäkringsbolag eller myndigheter osv.
Re:K
2020-08-11 10:30:49
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Inte för att bli läkare skulle vara lätt. Till båda yrkena krävs att du är bra på att plugga. För att bli pilot och flyga yrkesmässigt krävs att du genomgått flyg psykologiska tester. Detta gör att piloter inte är någon dussin vara som jämförelse. Tråkigt att lönen och framtidsutsikter som pilot är så ruttna.
K
2020-08-11 07:56:08
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Min syrra blev läkare. Jag blev pilot. Båda jobbar skift. Båda har hyfsade inkomster. Båda ogillar de negativa aspekterna av respektive bransch, och båda gillar det stimulerande i respektive yrke. Men skillnaden är att syrran aldrig kommer gå arbetslös en dag, och hon kan lätt räkna med sin inkomst resten av sitt liv. Jag däremot. Förväntar mig inte att kunna bibehålla ett rimligt pilotyrke ända till pension, utan kommer behöva göra annat i livet också, sannolikt med betydligt lägre inkomst. Kanske för att aldrig återvända till flyget. Den aspekten tycker jag att du ska ha i beaktning.
Piloten
2020-08-10 16:03:16
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Din morbror pilot på SAS = Du kommer garanterat få jobb. Kör på!

För oss andra utan kontakter är det dock kört.
spelaringenroll
2020-08-10 13:48:16
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Plugga nu. Gör din akademisk utbildning medans du är ung och har lätt att plugga. Du kan alltid utbilda dig till pilot senare, det är baggis jämfört med akademisk utbildning. Sen kommer du alltid ha Plan B ifall att flygande går åt skogen.
petter
2020-08-10 13:45:25
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Mitt tips utan att låta allt för negativ;
Bli inte pilot. Att klara utbildningen är en sak, att få jobb är en helt annan.
Det sistnämnda är betydligt svårare. Flyget är en bransch som är oerhört tuff och om man tvivlar det minsta så ska man nog avstå för sin egen och andras skull.
Gösta
2020-08-10 11:55:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hela flygbranschen är rutten. Det är inte vad det varit en gång i tiden. Bra du satsat på läkare som alltid kommer att behövas. Ett yrke som du inte behöver betala för att komma fram på. Gillar du ändå att flyga ta ett PPL. Visst är det kul att flyga men det är inte alltid kul. Alla har inte möjligheten efter långt slit att i bästa fall få bas hemma. En plåga tycker många som tvingas leva i ensamheten någonstans i världen utan sina nära & kära.
Olle
2020-08-10 04:56:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Problemet med att vara pilot är att det är kul de första 10-15 åren. Sen finns det inte så mycket mer att lära sig än att upprätthålla sina kunskapar och ständigt finslipa erfarenheten. De flesta brukar i detta skede bli "bittra" och många skaffar sig andra hobbys vid sidan av. Som läkare antar jag att man har ett mer intellektuellt utmanande jobb på sikt. Eftersom du kommit in på läkarlinjen antar jag att du har ganska hög IQ. Människor med högt IQ blir uttråkade av rutinjobb. Efter 10 år som pilot, vilket är ett runtinjobb, när det inte finns så mycket mer utmaningar så brukar tristessen infinna sig för de flesta piloter som är smarta. Som sagt, antar det finns betydligt mer att grotta ner sig i som läkare och vill man inte jobba på sjukhus finns det massivs med andra områden man kan jobba inom som läkare. Inte bara på sjukhus.

Sen har vi givetvis framtiden för båda professionerna. Vad gäller pilot så har jag jobbat som det i 15 år nu och varje år som gått så blir något sämre i branschen. Jag har sett utvecklingen från 90 talets Skyways tid fram tills idag. Trenden är klar, det kommer inte bli bättre.
Som läkare vet jag inte hur framtiden ser ut. Man hör om svåra arbetspass men som sagt... när det väl blir trist tror jag du har större chans att hitta ett annat mer givande jobb än om du jobbar som pilot. Var ska man ta vägen efter 15 år som pilot? Alla andra jobb kräver att man börjar om från noll. Så är inte fallet som läkare.

Flyga kan du göra vid sidan om.
beluga
2020-08-09 19:25:44
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Det svåra är att få sitt första jobb, med en läkarexamen i bagaget kommer du bli eftertraktad ifall du kan tänka dig kontorsjobb sidan av flygandet tom som low timer.

2020-08-09 18:26:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Om jag vore du skulle jag påbörja läkarlinjen.
Sedan kan du alltid ta studieuppehåll från den om du kommer in på TFHS eller någon annan statligt finansierad pilotutbildning.

Betala för en pilotutbildning i nuläget verkar riskabelt.
Laban
2020-08-09 17:23:41
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hej Viktor,

Mitt Tips: Ta chansen att utbilda dig till läkare. Det är ett privilegium få förunnat. Håll sedan ett öga på flyget och se hur branschen utvecklar sig. Vill man verkligen flyga kan man alltid göra det privat. Eller virtuellt.

Jag ville bli pilot när jag var liten och blev det senare. Tycker fortfarande att det är kul men det är en tuff bransch som kan få en att undra ibland. Det har sina privilegier men det mesta av den gamla "guldkanten" är borta. Det är tyvärr mycket "Take it or leave it" attityd ifrån arbetsgivare.

Calle
2020-08-09 15:02:01
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Håller med föregående talare, har du möjlighet till en riktig akademisk utbildning så ta den chansen. Blir du läkare kommer ha både råd och möjlighet att flyga ändå.

Du kan ju tänka dig själv hur eftertraktat det är att flyga ambulans m m om man är läkare, om inte annat för att kunna kommunicera med läkarlag m m. Så vad du än gör, gör klart läkarlinjen! Gå med i någon flygklubb under studietiden och flyg och ha kul ändå
pilot
2020-08-09 14:58:32
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Skulle rekommendera civilingenjor eller/och civilekonom over lakare. Manga fler mojligheter och arbetstillfallen. Teknisk/ekonomisk utbildning ocksa ger dig chansen att fa bra jobb inom flygindustrin. Sa som tekniken gar framat kommer pilotjobben att forsvinna. Flygplan kommer att flyga helt automatiskt from gate-to-gate. Den tekniken finns redan, men resten av flygplanets system maste ocksa utvecklas vidare, samtidigt som flygplatser och trafikledning maste uppgraderas for helt autonoma flygplan. De forsta autonoma flygplan kommer att bli fraktflygplan.

Flyga kan du gora iallafall som privatpilot och du behover inte begransa dig till Cessna150 heller.
Lars
2020-08-09 13:26:44
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Just nu ser och några år framåt ser det mörkt ut
Puckelbro
2020-08-09 12:36:52
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Väljer du läkare kommer du efter en lång utbildning att hamna i ett yrke där det politiska etablissemanget jobbar hårt för att hålla din lön nere samtidigt som tillgång och efterfrågan talar för dig.

Väljer du pilot kommer du efter en kort utbildning att hamna i ett yrke vars förmåner och status vilar på politiska beslut från 50-talet och ett aldrig sinande flöde av skattemedel. Tillgång och efterfrågan talar dock starkt emot dig.

Du bör ställa dig två viktiga frågor. Den första är om du kan räkna med att bli "infixad" på ett skyddat jobb inom flyget. Den andra är om du vågar tro på att flygbranschens kostnader och privilegier kommer att accepteras av skattebetalarna i den överskådliga framtiden. Om svaret är ja på båda dessa, välj pilot. Om du däremot tror på någon form av marknadsekonomi, eller att folk i allmänhet till slut tvingar politikerna att sluta betala för gamla privilegier, välj läkare.
JL
2020-08-09 12:05:36
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag tycker definitivt att du ska gå hela läkarprogrammet för att sedan vid lämpligt tillfälle i framtiden söka de statliga flygutbildningarna. Du är fortfarande väldigt ung.

Jag har flugit förvärvsmässigt i ca 12 år och har ingen annan utbildning, något man ångrar nu när man sitter med hus, bilar och barn mitt i en pandemi...

JL
Calle
2020-08-09 11:43:27
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Ge inte upp din plats! Börja läs till läkare. Sök sedan TFHS och de andra gratisutbildningarna och om du kommer in så tar du studieuppehåll från läkarlinjen. Har du dessutom det läshuvudet så skulle jag tro att du kommer att vara understimulerad efter några år.
Akktu Stakki
2020-08-09 11:30:29
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Tyvärr vill jag inte rekommendera något av dina valmöjligheter!
Har själv varit gift med en läkare i snart 40 år.
Hennes bransch är lika utmanande som min.
Tuffa arbetstider, psykisk och fysisk stress samt en rätt så kass kollegialitet hör till hennes vardag.
Som vi brukar att säga: ”Tiden sårar alla Läkare”
Inom min yrkeskategori har det alltid varit en berg- och dal bana.
Konjunktur, Politik, konkurrens och lycksökare gör att det är flera dalar än berg.
Det krävs en enorm vilja och massor av uppoffringar från både dig och omgivningarna om du skall lyckas. Tur skall det också till.
Vill du bli kommersiell pilot så gå igång nu.
Så har du ditt ATPL eller CPL när branschen, förhoppningsvis, är på väg upp igen.
Lycka till, vad du än väljer!
Styrman tidigare yh
2020-08-09 10:03:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Man skall göra det man vill här i livet, det kommer gynna en själv mer än att göra något som man kanske bara halvt vill. Man skall inte ge upp på sina drömmar och om man gör något man verkligen vill kommer man kämpa mer för att det skall gå vägen.
Att inte söka de statliga utbildningarna pågrund av att det är ”dyrt” är lite konstigt, 15000kr är väldigt lite pengar i förhållande till vad man kan få, och även efter man är klar kommer olika förnyelser osv säkerligen kosta den summan varje år beroende på vart man hamnar och om man får jobb direkt, men lite pengar kommer det kosta oavsett och det får man nog ibörjan iaf vara inställd på.
Anders
2020-08-09 09:55:38
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Eftersom du lyckats komma in på läkarlinjen så utbilda dig till det först! Flyga kan du göra senare i livet ändå. Du e ju ung, det är lätt värt dom 5 åren att ha något att falla tillbaka till sen om flyget inte funkar.
Själv har jag än så länge haft tur o nu flugit 737 o A320 i totalt 13 år varav 7 som kapten, men orosmolnen finns runt hörnet o jag riskerar nog upppsägning framåt nyår.
Nu ångrar jag riktigt mycket att jag inte tog min plats på KTH på ett civilingenjörsprogram. Att utbilda sig till nåt nytt nu med familj o annan livssituation är inte lätt.

Min rekommendation är att plugga till läkare, o jobba sen ett par år. Hoppa sen på flyget, antingen dom statliga eller modulvägen genom ex flygteoriskolan.

Jag har många kollegor som är på både sin andra o tredje karriär inom flyget. Dessutom är det rätt uppskattat med personlig mognad och livserfarenhet som pilot så att ha några år annan erfarenhet först är nyttigt.

Med vänlig hälsning,
Anders
 

Tillbaka

Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn