Tråden startades av: Viktor  2020-08-09 08:40:41
Galenskap att utbilda sig till trafikpilot idag? 
Hej.

Vet inte riktigt hur jag ska börja. Min morbror är pilot på SAS, och ända sedan jag var tretton år gammal och fick följa med honom i cockpiten på en MD-80 från Köpenhamn till Frankfurt har jag själv velat bli en trafikflygare. Han vet om detta, och jag har givetvis pratat en del med honom om framtiden i branschen under rådande omständigheter. Han har på grund av en ganska lång senioritet haft förmånen att inte bli varslad ännu, men han är ganska negativ till flygbranschen i sin helhet. Han tycker dock ändå att jag borde söka de statliga alternativen, även om det möjligen kommer vara torrt på arbetsmarknaden ett bra tag till. Trots att jag är övertygad om att jag skulle trivas som fisken i vattnet om jag blir en trafikpilot, så är jag ändå aningen kluven.

Jag tog studenten i somras, och lyckades på håret ta mig in på läkarprogrammet i Lund. Jag är förvisso relativt intresserad av medicin, men när jag sökte programmet i våras var tanken egentligen inte att jag skulle tacka ja. Det var morsan som övertygade mig om att söka till universitet mest som en reservplan om jag inte lyckades få tag på någon typ av sysselsättning under sommaren/hösten under dessa coronatider. Jag lyckades få en timanställning på ICA, men anställningen kommer i bästa fall fortsätta som sporadiska arbetspass även i höst, och därför tackade jag ja till min plats på läkarprogrammet ändå.

Den stora frågan för mig blir då om jag öht bör söka till de statligt finansierade flygutbildningarna, eller om jag endast borde satsa på att bli läkare istället. Inser att hela dilemmat låter jävligt bortskämt, i och med att få möjligheten att plugga till läkare är i sig något större än jag kunde föreställa mig för tre år sedan. Jag är givetvis väldigt tacksam för att jag fått möjligheten att plugga till något som jag tycker är relativt intressant, men tror att ni kan förstå mitt dilemma ändå.

Jag vill som nämnt bli trafikflygare, men om det leder till att jag sitter på en helt förstörd arbetsmarknad utan jobb om några år kommer jag förmodligen ångra att jag hoppade av läkarprogrammet. Det finns ingen garanti att jag någonsin kommer in igen (jag kom in på reservplats). Å andra sidan så kommer jag troligtvis ångra att jag inte sökte till pilotutbildningen den dagen jag eventuellt tröttnar på läkaryrket.

För övrigt kan det uppfattas som att jag förutsätter att jag kommer in på någon av utbildningarna, men så är definitivt inte fallet. Däremot krävs det idag en investering på cirka 15 000 kronor för att ens kunna söka (medical + flygpsykologiskt lämplighetstest), och därför känns det som en oerhört dum idé att söka om jag inte ens kan vara säker på om det bästa långsiktiga beslutet för mig själv är att tacka ja eller inte.

Uppskattar alla svar jag kan få, och jag hoppas verkligen inte att jag låter dum eller kaxig på något sätt. Tack på förhand.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sune
2020-08-12 10:09:40
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Man tröttnar även på att flaxa omkring i termiken i en 172:a för nöjes skull. Dessutom har det blivit för dyrt. En liten nöjesrunda med några studsar på 1-1,5tim med klubbens kärra 2-2,5 tusen spänn fattigare. Det har blivit minst dubbelt så dyrt dom senaste 10 åren att ha flyg som hobby. Jag håller bara igång mitt cert med en PC varannat år nu förtiden. Man kanske får 7 rätt på lotto någon gång så kan man köpa en egen kärra :)
SAS pilot
2020-08-11 19:11:46
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Tycker definitivt att du ska ta platsen och bli läkare för att jobba några år. Vill du fortfarande bli pilot senare så kör på det också. Du kan kombinera båda två senare. Exempelvis jobba deltid som pilot och ha din egna praktik hemma där du gör flygläkarundersökning åt kolleger och drar in lite extra pengar.
Sverige är fantastiskt och möjligheterna är många.
Velo
2020-08-11 11:39:26
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Fick höra av en kollega som pluggade läkarlinjen att på hans arbetsplats på kirurgen fanns det deltidsarbetande läkare som även arbetade som piloter på SAS när dom inte opererade. Spännande med två olika arbeten att varva mellan.
Börja på läkarlinjen och plugga 2 terminer, därefter tar du studieuppehåll och tar dig in på flygutbildningen.
Läkaryrket är grymt hårt, stressande och jobbigt om du arbetar på sjukhus. Ska du arbeta som läkare så ska du ju göra det antingen digitalt genom vårdappar eller kanske försäkringsbolag eller myndigheter osv.
Re:K
2020-08-11 10:30:49
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Inte för att bli läkare skulle vara lätt. Till båda yrkena krävs att du är bra på att plugga. För att bli pilot och flyga yrkesmässigt krävs att du genomgått flyg psykologiska tester. Detta gör att piloter inte är någon dussin vara som jämförelse. Tråkigt att lönen och framtidsutsikter som pilot är så ruttna.
K
2020-08-11 07:56:08
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Min syrra blev läkare. Jag blev pilot. Båda jobbar skift. Båda har hyfsade inkomster. Båda ogillar de negativa aspekterna av respektive bransch, och båda gillar det stimulerande i respektive yrke. Men skillnaden är att syrran aldrig kommer gå arbetslös en dag, och hon kan lätt räkna med sin inkomst resten av sitt liv. Jag däremot. Förväntar mig inte att kunna bibehålla ett rimligt pilotyrke ända till pension, utan kommer behöva göra annat i livet också, sannolikt med betydligt lägre inkomst. Kanske för att aldrig återvända till flyget. Den aspekten tycker jag att du ska ha i beaktning.
Piloten
2020-08-10 16:03:16
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Din morbror pilot på SAS = Du kommer garanterat få jobb. Kör på!

För oss andra utan kontakter är det dock kört.
spelaringenroll
2020-08-10 13:48:16
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Plugga nu. Gör din akademisk utbildning medans du är ung och har lätt att plugga. Du kan alltid utbilda dig till pilot senare, det är baggis jämfört med akademisk utbildning. Sen kommer du alltid ha Plan B ifall att flygande går åt skogen.
petter
2020-08-10 13:45:25
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Mitt tips utan att låta allt för negativ;
Bli inte pilot. Att klara utbildningen är en sak, att få jobb är en helt annan.
Det sistnämnda är betydligt svårare. Flyget är en bransch som är oerhört tuff och om man tvivlar det minsta så ska man nog avstå för sin egen och andras skull.
Gösta
2020-08-10 11:55:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hela flygbranschen är rutten. Det är inte vad det varit en gång i tiden. Bra du satsat på läkare som alltid kommer att behövas. Ett yrke som du inte behöver betala för att komma fram på. Gillar du ändå att flyga ta ett PPL. Visst är det kul att flyga men det är inte alltid kul. Alla har inte möjligheten efter långt slit att i bästa fall få bas hemma. En plåga tycker många som tvingas leva i ensamheten någonstans i världen utan sina nära & kära.
Olle
2020-08-10 04:56:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Problemet med att vara pilot är att det är kul de första 10-15 åren. Sen finns det inte så mycket mer att lära sig än att upprätthålla sina kunskapar och ständigt finslipa erfarenheten. De flesta brukar i detta skede bli "bittra" och många skaffar sig andra hobbys vid sidan av. Som läkare antar jag att man har ett mer intellektuellt utmanande jobb på sikt. Eftersom du kommit in på läkarlinjen antar jag att du har ganska hög IQ. Människor med högt IQ blir uttråkade av rutinjobb. Efter 10 år som pilot, vilket är ett runtinjobb, när det inte finns så mycket mer utmaningar så brukar tristessen infinna sig för de flesta piloter som är smarta. Som sagt, antar det finns betydligt mer att grotta ner sig i som läkare och vill man inte jobba på sjukhus finns det massivs med andra områden man kan jobba inom som läkare. Inte bara på sjukhus.

Sen har vi givetvis framtiden för båda professionerna. Vad gäller pilot så har jag jobbat som det i 15 år nu och varje år som gått så blir något sämre i branschen. Jag har sett utvecklingen från 90 talets Skyways tid fram tills idag. Trenden är klar, det kommer inte bli bättre.
Som läkare vet jag inte hur framtiden ser ut. Man hör om svåra arbetspass men som sagt... när det väl blir trist tror jag du har större chans att hitta ett annat mer givande jobb än om du jobbar som pilot. Var ska man ta vägen efter 15 år som pilot? Alla andra jobb kräver att man börjar om från noll. Så är inte fallet som läkare.

Flyga kan du göra vid sidan om.
beluga
2020-08-09 19:25:44
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Det svåra är att få sitt första jobb, med en läkarexamen i bagaget kommer du bli eftertraktad ifall du kan tänka dig kontorsjobb sidan av flygandet tom som low timer.

2020-08-09 18:26:34
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Om jag vore du skulle jag påbörja läkarlinjen.
Sedan kan du alltid ta studieuppehåll från den om du kommer in på TFHS eller någon annan statligt finansierad pilotutbildning.

Betala för en pilotutbildning i nuläget verkar riskabelt.
Laban
2020-08-09 17:23:41
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Hej Viktor,

Mitt Tips: Ta chansen att utbilda dig till läkare. Det är ett privilegium få förunnat. Håll sedan ett öga på flyget och se hur branschen utvecklar sig. Vill man verkligen flyga kan man alltid göra det privat. Eller virtuellt.

Jag ville bli pilot när jag var liten och blev det senare. Tycker fortfarande att det är kul men det är en tuff bransch som kan få en att undra ibland. Det har sina privilegier men det mesta av den gamla "guldkanten" är borta. Det är tyvärr mycket "Take it or leave it" attityd ifrån arbetsgivare.

Calle
2020-08-09 15:02:01
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Håller med föregående talare, har du möjlighet till en riktig akademisk utbildning så ta den chansen. Blir du läkare kommer ha både råd och möjlighet att flyga ändå.

Du kan ju tänka dig själv hur eftertraktat det är att flyga ambulans m m om man är läkare, om inte annat för att kunna kommunicera med läkarlag m m. Så vad du än gör, gör klart läkarlinjen! Gå med i någon flygklubb under studietiden och flyg och ha kul ändå
pilot
2020-08-09 14:58:32
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Skulle rekommendera civilingenjor eller/och civilekonom over lakare. Manga fler mojligheter och arbetstillfallen. Teknisk/ekonomisk utbildning ocksa ger dig chansen att fa bra jobb inom flygindustrin. Sa som tekniken gar framat kommer pilotjobben att forsvinna. Flygplan kommer att flyga helt automatiskt from gate-to-gate. Den tekniken finns redan, men resten av flygplanets system maste ocksa utvecklas vidare, samtidigt som flygplatser och trafikledning maste uppgraderas for helt autonoma flygplan. De forsta autonoma flygplan kommer att bli fraktflygplan.

Flyga kan du gora iallafall som privatpilot och du behover inte begransa dig till Cessna150 heller.
Lars
2020-08-09 13:26:44
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Just nu ser och några år framåt ser det mörkt ut
Puckelbro
2020-08-09 12:36:52
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Väljer du läkare kommer du efter en lång utbildning att hamna i ett yrke där det politiska etablissemanget jobbar hårt för att hålla din lön nere samtidigt som tillgång och efterfrågan talar för dig.

Väljer du pilot kommer du efter en kort utbildning att hamna i ett yrke vars förmåner och status vilar på politiska beslut från 50-talet och ett aldrig sinande flöde av skattemedel. Tillgång och efterfrågan talar dock starkt emot dig.

Du bör ställa dig två viktiga frågor. Den första är om du kan räkna med att bli "infixad" på ett skyddat jobb inom flyget. Den andra är om du vågar tro på att flygbranschens kostnader och privilegier kommer att accepteras av skattebetalarna i den överskådliga framtiden. Om svaret är ja på båda dessa, välj pilot. Om du däremot tror på någon form av marknadsekonomi, eller att folk i allmänhet till slut tvingar politikerna att sluta betala för gamla privilegier, välj läkare.
JL
2020-08-09 12:05:36
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Jag tycker definitivt att du ska gå hela läkarprogrammet för att sedan vid lämpligt tillfälle i framtiden söka de statliga flygutbildningarna. Du är fortfarande väldigt ung.

Jag har flugit förvärvsmässigt i ca 12 år och har ingen annan utbildning, något man ångrar nu när man sitter med hus, bilar och barn mitt i en pandemi...

JL
Calle
2020-08-09 11:43:27
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Ge inte upp din plats! Börja läs till läkare. Sök sedan TFHS och de andra gratisutbildningarna och om du kommer in så tar du studieuppehåll från läkarlinjen. Har du dessutom det läshuvudet så skulle jag tro att du kommer att vara understimulerad efter några år.
Akktu Stakki
2020-08-09 11:30:29
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Tyvärr vill jag inte rekommendera något av dina valmöjligheter!
Har själv varit gift med en läkare i snart 40 år.
Hennes bransch är lika utmanande som min.
Tuffa arbetstider, psykisk och fysisk stress samt en rätt så kass kollegialitet hör till hennes vardag.
Som vi brukar att säga: ”Tiden sårar alla Läkare”
Inom min yrkeskategori har det alltid varit en berg- och dal bana.
Konjunktur, Politik, konkurrens och lycksökare gör att det är flera dalar än berg.
Det krävs en enorm vilja och massor av uppoffringar från både dig och omgivningarna om du skall lyckas. Tur skall det också till.
Vill du bli kommersiell pilot så gå igång nu.
Så har du ditt ATPL eller CPL när branschen, förhoppningsvis, är på väg upp igen.
Lycka till, vad du än väljer!
Styrman tidigare yh
2020-08-09 10:03:09
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Man skall göra det man vill här i livet, det kommer gynna en själv mer än att göra något som man kanske bara halvt vill. Man skall inte ge upp på sina drömmar och om man gör något man verkligen vill kommer man kämpa mer för att det skall gå vägen.
Att inte söka de statliga utbildningarna pågrund av att det är ”dyrt” är lite konstigt, 15000kr är väldigt lite pengar i förhållande till vad man kan få, och även efter man är klar kommer olika förnyelser osv säkerligen kosta den summan varje år beroende på vart man hamnar och om man får jobb direkt, men lite pengar kommer det kosta oavsett och det får man nog ibörjan iaf vara inställd på.
Anders
2020-08-09 09:55:38
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
Eftersom du lyckats komma in på läkarlinjen så utbilda dig till det först! Flyga kan du göra senare i livet ändå. Du e ju ung, det är lätt värt dom 5 åren att ha något att falla tillbaka till sen om flyget inte funkar.
Själv har jag än så länge haft tur o nu flugit 737 o A320 i totalt 13 år varav 7 som kapten, men orosmolnen finns runt hörnet o jag riskerar nog upppsägning framåt nyår.
Nu ångrar jag riktigt mycket att jag inte tog min plats på KTH på ett civilingenjörsprogram. Att utbilda sig till nåt nytt nu med familj o annan livssituation är inte lätt.

Min rekommendation är att plugga till läkare, o jobba sen ett par år. Hoppa sen på flyget, antingen dom statliga eller modulvägen genom ex flygteoriskolan.

Jag har många kollegor som är på både sin andra o tredje karriär inom flyget. Dessutom är det rätt uppskattat med personlig mognad och livserfarenhet som pilot så att ha några år annan erfarenhet först är nyttigt.

Med vänlig hälsning,
Anders
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn