Tråden startades av: en man med särintressen  2020-08-12 09:05:38
Fråga om färdplan och höjd 
Hej
Jag flög innan coronan med Ryanair från Skavsta till London Stanstead.
Efter start kändes det som att planet låg kvar på ganska låg höjd. När jag sedan granskade hur vi hade flugit såg jag att det legat på 8000 fot ända bort till punkten LIBSI som ligger några mil norr om Norrköping och cirka 21 nautiska mil från Skavsta.
Nu undrar jag ....är detta vanligt? Dvs att man vid en viss sådan punkt först då börjar stiga?

Såhär flög vi : ESKN DCT LIBSI DCT GIMLO L734 MOXAM N866 TIPAN UM185 DIGSU DCT EGSS

Och det var då alltså först vid LIBSI som planet började stiga för att stabilisera sig på 36 000 fot en stund senare.

Jag har semester. Därför har jag tid att fundera på såna här saker som kanske inte intresserar så många vanliga människor.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Andersson
2020-08-16 18:16:20
SV: Fråga om färdplan och höjd
"Det finns få högavlönade yrkesgrupper som är lika gnälliga som flygledare." skriver Kaj... Kaj tar sig rätten att vara lite putslustig.
Jante
2020-08-16 16:01:53
SV: Fråga om färdplan och höjd
Det står dig fritt att tro och tycka.
Kaj
2020-08-15 18:01:10
SV: Fråga om färdplan och höjd
Jante : Jag tror det är lite med glimten i ögat man gör sig lustig över denna yrkesgrupp. Det finns få högavlönade yrkesgrupper som är lika gnälliga som flygledare. Sen blir dom väldigt arga när man skojar med dom. Klart det är kul.
Jante
2020-08-15 11:22:47
SV: Fråga om färdplan och höjd
En flygledares lön har med allt att göra! I Sverige anses det tillåtet att sabla ner på en yrkesgrupp enbart för att den anses ha bra lön. Helt utan kunskap och med en Neandertalares fattningsförmåga så klankar man ner på en yrkesgrupp bara för att den har en viss lön.
Vågar påstå att det är väldigt vanligt förekommande i Sverige men inte lika vanligt i många andra länder. Varför är det så? Sossifierade...? Svenska avundsjukan...? Var kommer det ifrån?!
Ditt namn
2020-08-14 14:02:07
SV: Fråga om färdplan och höjd
Re: Flygplansstädare
Vad har en flygledares lön med saken att göra?! Det finns väl ändå andra löner i samhället som man kan störa sig mer på?! En VD som tjänar 3-500000 i månaden, en halvdan fotbolls eller hockeyspelare. För att inte tala om influencers!
Gå o lägg dig i korgen!
Flygplatsstädare
2020-08-13 18:03:52
SV: Fråga om färdplan och höjd
Aj aj aj. Inte skriva att flygledare är lata. Det är ju nästan blasfemiskt.

Tänk på att flygledare är en av samhällets mest utsatta grupper. Ta bara deras kamp för en skälig lön.
Jag känner en stackare som bara har 71 000 kr / månad. Han får leva på nudlar. Får han dessutom läsa att han är lat vet jag inte om han klarar det ....
Anton
2020-08-13 17:53:08
SV: Fråga om färdplan och höjd
Inget konstigt. LIBSI är en del av utflygningsvägen från skavsta när man startar bana 26 (väster ut.). Normalt förfarande är att torn-flygledaren klarerar ryanair till 5000ft innan ansvaret skiftas över till terminal-flygledaren (1600ft-9500ft). LIBSI ligger heller inte tillräckligt långt bort för att ryankärran ska ha hunnit så mycket högre än 8000ft vid den punkten så... Varken lata flygledare eller något konstigt i proceduren. Helt normalt.
Sopåkar Runar
2020-08-13 12:35:18
SV: Fråga om färdplan och höjd
Just i det beskrivna fallet som sker i Östgötas terminalområde så finns det inte mycket utrymme för handling. Från att flygplanet skickas från Skavsta tornet till Östgöta, tills att det ska vidare till Sweden Control så ligger flygningen på Östgötas frekvens i ~1 till 2 minuter.
Där finns också tre stora bullerskyddsområden som inte får genomflygas.
Så dom har nog inte så många andra verktyg att ta till än att levla ut på 8000 fot om det ligger någonting i vägen på 9000.
FL
2020-08-13 08:59:02
SV: Fråga om färdplan och höjd
Mycket eller lite trafik i ett luftrum... Tja, det är ju bara så att i Sverige har vi större sektorer per flygledare vilket gör att det kan vara väldigt mycket att göra ändå. Lata flygledare... det finns i alla länder, precis som det finns lata personer inom alla andra yrkeskategorier.
Det är väldigt lätt att klanka ner på en yrkesgrupp när man inte har någon större inblick. Lite onödigt givetvis.
Radar Rune
2020-08-12 22:37:48
SV: Fråga om färdplan och höjd
Känns ganska skönt att styra trafiken i luftrummet över Sverige. Titta på FR24 så ser alla vad svenskt luftrum är upptaget om man jämför med hur det ser ut nere över Europa. Därför tvingas vi ofta ge längre vägar eller låta flygplan ligga kvar på lägre höjder under längre tider.
sv FL ACC
2020-08-12 21:02:14
SV: Fråga om färdplan och höjd
Vart jag vill komma? Jo, en riktig flygledare, arbetar inte som du beskriver.
Kvalificerat svammel!
FL ACC
2020-08-12 19:02:44
SV: Fråga om färdplan och höjd
Re: sv FL ACC
2020-08-12 15:02:12
Jodå, jag är också lat ibland, jag gör också så. Så jag vet inte riktigt var du vill komma... Lite smågulligt argt var ditt inlägg ivarjefall! :D
sv FL ACC
2020-08-12 15:02:12
SV: Fråga om färdplan och höjd
Lat flygledare? Genom sig själv känner man andra!
Killgissning
2020-08-12 11:55:59
SV: Fråga om färdplan och höjd
Nej, dom brukar inte ligga kvar så lågt.
Förmodligen har det legat ett skolflyg (från t.ex. Västerås till Kalmar) på FL90 och korsat genom Östgöta TMA som gjort att man inte kunnat stiga vidare innan separation i sidled uppnåtts.

Normalfallet är att östgöta stiger till 90 och skickar vidare till Sweden Control som direkt stiger vidare.
FL ACC
2020-08-12 09:47:17
SV: Fråga om färdplan och höjd
Finns många orsaker som kan ha bidragit, allt från en lat flygledare som inte orkade svänga/använda rate till att det var militärbelagt runt om vilket försvårade läget eller att piloten själv begärde det för att kolla upp något innan stig.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn