Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Boeing 737 i haveri igen

Tråden startades av Breaking News

Det här är inte bra för Boeing:

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/flygplan-befaras-ha-krachat.hXNSQpQaS

Hur kan det hända igen?

Publicerad den 2021-01-09 12:30
Skriv ett svar
Antal svar: 31

svar

@ Yngve
2021-01-13 15:47

Tänk om de nu hade en komplett QEC. Det vet varken du eller jag något om. Men du var inte där! Det var skribenten i fråga.
Garuda har alltid haft, goda resurser för flygplans underhåll.
Det du skriver är endast antaganden, förmodligen baserat på egna (resursdåliga) upplevelser.

Boom
2021-01-12 22:08

Läste på en en indonesisk sajt att det går rykten om en rampskada ngt innan.
Att ett rampfordon kört på planet, men att föraren först nu rapporterat in det.

Yngve
2021-01-12 22:04

RE
QEC
Quick Engine Change
Dvs så att man kan byta motorn snabbt på flygplanet.

Men en perfekt värld finns inte.
Mao står dom flesta motorerna utan monterad QEC=”Bare engine”
Summa
Det blir som oftast inga snabba motor byten.

sv Denpasar
2021-01-12 10:55

Vad grundar du det på?

Denpasar
2021-01-11 16:41

Olyckan är högst sannolikt ett “attentat” eller “suicid” hos någon av piloterna….

Undrande
2021-01-11 11:40

Ska vi kanske hålla oss till ämnet?

@Yngve
2021-01-11 11:09

Funderat på varför det heter QEC? Quick Engine Change. Förövrigt vet du inget om motorns övriga historia. Kanske detta var droppen. På DC-10 bytte vi motor på ett nattskift. Jag Vet!!
Magstark att mer eller mindre påstå, att en skribent ljuger.
Jag kan då påstå att du fantiserar.

@yngve
2021-01-11 08:57

Det tog mindre än 24 timmar. Det var lite andra tider då. Mer effektivt och det fick kosta. Lita på vad folk säger när dom berättar vad som faktiskt hände. Vi var där. Mvh Kalle

Yngve
2021-01-10 23:57

Re Kalle

Man byter inte en 747 motor på 24h.
Du åkte ett annat plan i så fall.

För att
1h catera av planet på mat osv.
Tekniska måste undersöka varför motorn gjorde som den gjorde.
När alla stenar är vända tar man ev beslut om motorbyte.
MKT dyrt beslut.
Nu har säkert 5-10h redan gått.
8-10h ta ned motorn.
Ta av QEC i vagn
Ins QEC… Mindre rep osv
Mont QEC på nya motorn
Mont nya motorn på planet
Dokumentera allt
Kolla oljor
Dra planet ur hangar
Provköra nya motorn
X antal justeringar måste alltid göras
Dra planet till gate
Catera på planet igen
Tanka osv
Summa
I bästa fall görs allt på 2-3 dagar.
Glöm dagen efter.
Kanske på en Cessna152….

sv DC-10
2021-01-10 17:02

Läs gärna övriga kommentarer i denna tråd. Det kanske klarnar lite då………

Boeing
2021-01-10 17:00

Detta plan var en 26 år gammal B 735. Således ej utrustad med MCAS.
Trodde att spotters var mer kunniga än så.

Herregud
2021-01-10 15:45

Läs tråden eller artikeln snälla. Detta är ingen MAX alltså inget MCAS.

@DC-10
2021-01-10 13:35

Vad då, på en gammal B737-500, Det finns ingen MCAS. på detta 27 år gamla flygplan..

Kalle
2021-01-10 13:08

Jag gjorde en flygning med Garudia för typ 25år sedan mellan Djakarta – Bangkok i en 747:a, en motor rasade i starten det blev en 10m eldkvast ur utblåset :), Starten hann avbrytas innan rotation som tur va. Det blev en gratisnatt på lyxhotell istället medans dom bytte motorn, man va lite spak dagen efter när vi skulle göra ett nytt försök, men det gick bra, jag överlevde. Ja kan tillägga att kärran var en riktigt skabbig rishög säkert från mitten på 70:talet.

BS
2021-01-10 12:50

“Den vanligaste orsaken till haverier av det här slaget är att de har litiumbatterier i lasten” Sicket svammel!
Hur många haverier, har litiumbatterier i lasten orsakat?

DC-10
2021-01-10 10:49

Vet man om denna genomgått ändringarna på MCAS som krävs för att få flyga igen?

Ex-X
2021-01-10 10:06

Indonesiska flygbolag har haft flygförbud i EU av en anledning… Tragiskt iallafall!

Ex-X
2021-01-09 19:32

Indonesien! Ingen ytterligare kommentar är nödvändig…..

Kjell Hans
2021-01-09 18:41

Det är en väl beprövad maskin med många år på nacken. Den vanligaste orsaken till haverier av det här slaget är att de har litiumbatterier i lasten vilket kan orsaka en katastrofisk brand i lastutrymmet kort efter start. Mina tankar går i första hand till de pårörande i detta läge.

IngePax
2021-01-09 17:17

Hur kan Boeing bära något som helst ansvar för en krasch med en kärra som varit i luften i 27 år?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500