Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Regeringen vill lägga ner BMA

Tråden startades av Flygare

återigen ser vi at Miljödårarna, MP, har veto rätt inom regeringen, när det gäller flyget.
S har inte den blekaste aning om vad man vill, utom att höja skatter, såklart.
ARN har inte utvecklats på flera decennier, så om BMA läggs ner helt, då kan det lätt bli trångt på ARN, när flygtrafiken blir normal igen.
Swedavia har u der alla år demonstrerat att man inte mäktar med uppgiften att utveckla ARN.
Enda möjligheten för en positiv utveckling är att sälja ARN till något proffs flygplatsbolag.

Publicerad den 2021-04-21 13:36
Skriv ett svar
Antal svar: 72

svar

@@Lisb
2022-12-13 15:34

Grattis, du svarade på en 1½ år gammal tråd.

@Lisb
2022-12-13 15:27

Jasså, fortsätt du bara att fantisera om en ny sosse” regering ” under Tanten Andersson..Det kommer inte att hända…

@Arlanda
2021-05-01 09:49

Byggs en hel del, jasså, vad är det då som Swedavia vill, jo bygga en massa kontorer fram för allt….
patetiskt
Det enda man vill göra för att effektivisera denna ineffektiva flygplats är att bygga ny security på T5 och en gång mellan T4 och T5, verkligen inte imponerande.

Det är helt idiotiskt att fortsätta ha separata inrikes och utrikes terminaler.
Riv T4 och bygg om T5 som då kan ha båda inrikes och utrikes trafik, hur svårt kan det vara?
Swedavia vet ingen ting om flygplats utveckling, det framgår tydligt när man går in på sajten du hänvisar till.

Arlanda
2021-04-30 13:22

Byggs en hel del redan och kommer byggas mer när det behövs.

https://www.swedavia.se/framtidens-flygplatser/stockholm-arlanda-airport/

Holger
2021-04-30 10:30

Sv En annan Stockholmare.

De finns också de som anser att Bromma kramarna är okunniga om flygtrafik. Det verkar vara de som saknar insikt om vilket behov av flyg som hela Sverige har.

Tänk om, Sverige är inte så stort att det föranleder ett krav på flera flygplatser i Stockholms området för passagerartrafik.

För en rationell flygtrafik behövs endast ett nav i Stockholm.

En tredje Stockholmare
2021-04-30 10:22

Ang. paniken att bygga ut Arlanda

År 2000 hanterade Arlanda långt fler flygrörelser (276 000 starter och landningar) än precis innan pandemin bröt ut (2019: 233 000 starter och landningar). Detta trots att Arlanda vid år 2000 enbart hade två rullbanor i drift mot dagens tre banor. En nedläggning av Bromma flygplats skulle enligt ägaren Swedavia innebära att hälften av de knappt 50 000 starterna och landningarna på Bromma flygplats tillförs Arlanda. Det innebär att en överflyttning från Bromma till Arlanda inte ens kommer att komma upp i de nivåer som Arlanda hade år 2000.

Miljötillståndet för Arlanda flygplats på dagens tre rullbanor medger 350 000 starter och landningar årligen. För att komma upp i taket av miljötillståndet krävs därför att antalet flyg ökar med 60 procent

Man har också undersökt hur Arlanda trafikerats under dygnets timmar de senaste fyra åren innan pandemin bröt ut. Med data från Transportstyrelsen kan vi visa att Arlanda är långt ifrån att nå maxkapaciteten och miljötillståndet som är på 90 starter och landningar per timma under dygnets samtliga timmar. Tvärtom kan vi visa att det under ett fåtal timmar som mest under dessa år nått upp till 73 starter och landningar på en timme. Medelvärdet hamnar långt under det.

Stockholmare
2021-04-30 10:20

I det bokningssystem som vi använder på företaget har BMA alltid varit dyrare än att resa från ARN. Det har varit väldigt sällan jag har lyckats resa från BMA. I stortsett alla som reser till och från BMA kommer med taxi. Är det krångligare att ta taxi från ARN?

Inhemska turister behöver inte BMA, de kan lika gärna åka till ARN. Det har funkat alldeles utmärkt för mig iallafall att flyga till Luleå, Malmö, Köpenhamn, Helsingfors, Tallin, Östersund, mm över dagen från ARN.

Tidsvinst med BMA? Den är väl borta nu iom att man bara flyger med ATR till BMA… går snabbare med jet till Arlanda.

En annan Stockholmare
2021-04-30 09:21

@Stockholmare
Ja, så är det väl. Men tycker att du glömmer bort att BMA inte bara är till för oss.
Den är minst lika mycket till för folk från andra delar av landet, affärsfolk som behöver ta sig til Stockholm över dagen för möten etc.Därtill kommer svenska turister som vill besöka vår fagra stad
Man kan med viss rätt hävda att då kan man flyga till ARN istället, det kan man i vissa fall, men det blir dyrare och krångligare då.
Tåget är inte ett alternativ för många av dessa människor
BMA måste hållas igång tills ARN har kapacitet att ta över BMA trafiken, och här tänker jag inte på nuvarande trafiknivå, som vår odugliga regering gör, Bolund är så pass okunnig att han tror det här fortsätter vara trafiknivån.
Med tanke på Swedavias oförmåga att utveckla flygplatser, och regeringens obeslutsamhet/ interna strider om flyget, då lär det dröja förrän nånting händer på ARN

Stockholmare
2021-04-29 20:52

För att sätta saker i lite perspektiv, när BMA hade som flest passagerare för några år sedan så motsvarade det att det kom två fulla pendeltåg till BMA och två fulla pendeltåg lämnade BMA om dagen. Eller motsvarande totalt sett 6 stycken tunnelbanetåg.

Lisb
2021-04-29 19:11

Aktuellt väljarstöd April enligt Novus

M + C + KD + (L) = 35,2 % L hamnar utanför riksdagen

S + V + MP = 41,6%

M + KD + (L) + SD = 45,5 % L hamnar utanför riksdagen

S + V + MP + C = 50 %

C vägrar vara med i en regering som är beroende av SD

Detta gör det mest troligt att S och samarbetspartner kommer
att styra. Dessutom KD ligger på gränsen att hamna utanför spärren. Blir det rättegång mot Ebba Busch angående husaffären förlorar troligen KD stort.

SV:Birgit
2021-04-29 11:51

Jag tror nog snarare att Liberalerna och Kristdemokraterna åker ut i nästa val. Då blir det upp till Moderaterna och Sverigedemokraterna att rädda Bromma om man får det väljarstöden. Kan bli spännade regering i så fall.

Birgit
2021-04-29 00:52

Sedan tar det ett X Antal år innan det verkställs mm!Innan dess är en ny regering på plats.
MP åker nog ut nästa val.

Henrik
2021-04-28 19:50

Behövs inget riksdagsbeslut, nytt ägardirektiv till Swedavia samt att ta bort Bromma flygplats på listan över riksintressen. Behöver man ett parti till lockar man över Centern med lite investeringar på ARN

BMA
2021-04-28 18:27

Uppdrag att ta fram underlag inför en avveckling av driften av och verksamheterna vid Bromma flygplats

Publicerad 28 april 2021

Infrastrukturdepartementet har beslutat om en bokstavsutredare som ska ta fram underlag för att en avveckling av driften av och verksamheterna vid Bromma flygplats ska vara möjlig. Utredaren har också i uppdrag att beskriva och redovisa åtgärder för att säkra nödvändig kapacitet vid Arlanda flygplats vid en avveckling av verksamheten.

Till utredare har Magnus Persson utsetts. Uppdraget ska redovisas senast den 31 augusti 2021.

sv Lisb
2021-04-28 16:29

Swedavia har endast sagt, att det inte är affärsmässigt att driva BMA vidare.
Deras “analys” är hemligstämplad……….
En ev. nedläggning av BMA ÄR en riksdagsfråga. Den sk.”regeringen” har inte förankrat nedläggningsförslaget, med några andra partier. Därför kommer de att gå på pumpen. Var det inte någon som sa (S) “demokratin är hotad vid ett regeringsskifte”.
Då kan man fråga sig om det är demokrati, att riksdagens i särklass minsta parti har sådan makt?

Bernt
2021-04-26 19:02

Kan någon ge en förklaring till detta? Råkade ramla in på en dokumentär om Dubais flygplats i eftermiddags, världens största flygplats. Start/landning var 90 sek. 24/7. Detta på två rullbanor, Arlanda behöver tydligen 4 rullbanor för att klara sitt uppdrag. Någonting är riktigt sjukt här, Swedavia och dess ledning måste landa, ARN kommer aldrig bli en bjässe, låt den utvecklas till en bra europeisk flygplats. Skippa dessa vanvettiga utbyggnadsplaner med hotell och kontor och låt henne utvecklas i sin takt.

Henrik
2021-04-26 14:03

När det gäller bullerstörda från flygplatser så kom den en rapport 2012 inför den nya lagstiftningen om just buller och nybyggnation. Bullerutsatta från flyg: Bromma airport 12500 personer, Arlanda 2000 personer, Landvetter 200 personer, Malmö airport 100 personer, Umeå airport 100 personer, Militära flygplatser 3600 personer

sv Lisb
2021-04-26 12:31

Flygtrafiken på ARN är ej jämförbar med den på BMA. “Bullerstörningarna” på BMA, är betydligt lindrigare på BMA.

Lisb
2021-04-26 12:10

Som jag uppfattat angående Bromma så önskar Swedavia sluta nyttja Bromma flygplats. Man ser inget direkt behov. Kostnaden att trafikera Bromma är för stor. Det är väl bar att man vill spara skattepengar.

Vill sedan Stockholm stad fortsätta med flygtrafik så får de ta kostnaden. Swedavia kan montera bort all sin utrustning. Vill Stockholm ha den kvar får de betala och troligtvis även överta ansvaret för att åtgärda de föroreningar som finns i marken.

Det står således politikerna i Stockholm fritt att fortsätta med flygtrafik om man betalar vad det kostar. Vill man det? Knappast.

Swedavia´s beslut är ingen Riksdagsfråga så vitt jag kan se.

Skulle M driva frågan att behålla Bromma tror jag man förlorar en hel del röster i kommunalvalet i Stockholm. Brommaborna vill i allmänhet bli av med flygtrafiken.

PM
2021-04-25 21:07

Sverige satsar pengar på ny flygplats i Vietnam. Miljösmart?

Källa:
https://www.aerotime.aero/26635-sweden-to-invest-2-billion-into-airports-growth-in-vietnam

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500