Tråden startades av: Jan  2021-06-03 13:05:43
Type rating ATR 42/72 
För ca 5-10 år sedan köpte en hel del en Saab 340-rating för att kunna få några timmar på de regionala flygbolagen. I många av fallen fungerade det och man fick jobb relativt snabbt.

Idag och något år tillbaka är det väl A320 som många köper utan att ha jobb och kanske 737.
Hur ser det idag ut när det gäller ATR?

Då ATR är den segaste regionalmaskinen att köpa en TR på och Saab som sakta försvinner så borde väl ATR bli den nya typen folk köper sin TR på?

Är det någon här som köpt en ATR rating och hoppas på jobb, eller har marknaden svängt om och "low timers" har chans till att få ett jobb utan att behöva slanta upp privat för en Type Rating?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Dagdrömmaren
2021-06-07 16:02:26
SV: Type rating ATR 42/72
Många som vill flyga drömmer. minns för många år sedan ett bolag behövde piloter. Vi skulle betala TR för en TP i ett svenskt bolag sedan en pool för kommande behov. Det handlade istället om att bolaget som ville få in sina piloter i bolaget att sänka tub kostnaderna för dessa. Fler piloter bet sin TR men fick aldrig flyga!
Pre-covid pilot
2021-06-03 20:45:29
SV: Type rating ATR 42/72
"Low timers har chans till jobb"?

Jag kan ju förvisso inte uttala mig om hur bolagen tänker kring ramp up och rekryteringingar framöver. Dock ska man nog som low timer/pilot elev/framtida elev åtminstone vara medveten om att en ordentligt stor portion av den skandinaviska pilotkåren pre-covid idag står arbetslösa eller har andra jobb i väntan på bättre tider.

I mitt fall har jag drygt 3000h timmar och kan nog anses relativt oerfaren jämfört med många som idag står utan flygjobb. Jag ser ganska mörkt på mina utsikter att landa ett flygjobb i närtid så det skulle förvåna mig om utsikterna för en low timer skulle se bättre ut. Jag vill inte låta för pessimistisk men en low timer idag kommer att behöva konkurrera med en otroligt stor portion erfarna piloter om samtliga sökbara pilottjänster. Om det ens uppkommer sökbara tjänster då bolagen återanställer de som tidigare flög på respektive bolag.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev