Tråden startades av: En som undrar  2021-06-06 08:18:02
SAS vill inte betala vid pilot strejker 
Flygbolaget SAS har vänt sig till regeringen om hjälp för att få EU att ändra ersättningsreglerna för resenärer. Ett brev har skrivits till näringsminister Ibrahim Baylan där man varnar regeringen för att EU-domstolens dom i mars kan ge svallvågor på arbetsmarknaden. Det skriver Dagens Industri.

EU-domstolens dom gällde om SAS skulle slippa att betala ersättningar på grund av inställda flyg under pilotstrejken 2019. Enligt domstolen är en strejk inte att anse som ”extraordinära omständigheter” och bolaget är därmed skyldigt att betala ersättningar till resenärer som drabbats av kraftiga förseningar eller inställda flighter.

Enligt SAS egna beräkningar handlade det om så mycket som närmare 1,2 miljarder kronor och beskedet sänkte SAS-aktien rejält. Nu har tiden gått och mycket av pengarna har brunnit inne på grund av bland annat preskription, skriver Dagens Industri.

Det är för att undvika framtida miljardersättningar på grund av strejker som SAS nu vädjar till regeringen om hjälp.

Jag har inte varit drabbad av strejken men ni som har blivit drabbade. Har SAS betalat tillbaka till er? Har SAS varit fula och inte svarat er eller gett er missledande information som avslutades med "tyvärr så har det för lång tid att inte få några pengar tillbaka"?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Andreas
2021-06-07 14:57:54
SV: SAS vill inte betala vid pilot strejker
Det handlar väl inte om att betala tillbaka? Det handlar väl om att dessutom betala ut skadestånd (EU261)?
Jasså
2021-06-07 11:05:32
SV: SAS vill inte betala vid pilot strejker
Jag tycker att dessa ersättningsregler borde ses över. Det är väl för det första inte rimligt att man kan få ersättning som är flera gångar priset för biljetten.
För det andra, om det är en laglig strejk som varslats i förväg då är det enligt mitt tycke rimligt att ersätta biljetter antingen kontant, eller med en ny biljett.

Om det är en olaglig spontan ” strejk aktion” då bör inte flygbolag hållas ansvariga.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn