Tråden startades av: Skålmedvodkaförnykterismen  2021-07-20 02:24:58
Ethiopian airlines - hur har landet råd? 
Jag har alltid undrat hur Ethiopian airlines kan ha en så pass gigantisk flotta med nya flygplan samtidigt som ägaren, dvs landet är ett av världens fattigaste. Huvudstaden ser ut som taget från medeltid med skjul/hyddor som folk bor i och en stor del av invånarna har inte ens råd med mat.

Jag förstår inte hur det hänger ihop. Kan någon förklara?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Joakim
2021-11-08 15:28:37
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Hej,

Don’t Judge A Dog By Its Cover.

Är väl något vi alla i Sverige bör tänka på.
Vi är världsmästare på att peka finger åt andra. Dömmer ett land för hur dom parkerar eller det tar 40 min att får sitt baggage på någon liten ö i medelhavet
så är hela landet dömt. Sen när man väntar på baggage i sverige och det tar 1 timma så är det ingen som gnäller. Eller allt annat där vi är i princip sämst eller
ibland dom värsta.

Hur bra och rika är vi då? vi är det mest upplånade folket i världen.
Ändå klarar vi inte av att ha ett eget bolag.




Geir
2021-11-08 06:20:50
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Det er flere avganger per uke fra Oslo enn fra Stockholm.

ET714/715 går ADD-ARN-OSL-ADD-ARN 4-5 gr. per uke (787)

I tillegg har ET 3 ukentlige dedikerte frakt fly fra OSL til ICN (777)

For ET714:715 så er de største volumene av pax fra ARN, imens OSL fyller business Class og frakt.
For frakt flyvningen er det kun frakt som gjelder ut fra OSL (fisk)

Det virker derfor som kombinasjonen ARN-OSL er god og utfyller hverandre
for totalt sett å gjøre flyvningen lønnsom fir ET.
Bobby
2021-11-06 19:20:55
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Känns inte särskilt rätt att jämföra länderna som det görs här i forumet och i många fall med lite kunskap om Etiopien och människorna på plats. Det känns ändå som att de är nöjda, annars skulle de säkert inte sökt sig till bolaget. Era värderingar är inte deras, så är det nog. Är det bättre i västeuropeiska bolag med tillfälliga anställningar och i övrigt osäkra villkor och ständiga uppsägningar, typ SAS och som det varit i NAX?

Gratis utbildning och statligt anställd, så var det i Sverige en gång i tiden också inom vissa kategorier, nu är det bara tillväxt som räknas. Är ju ganska skönt att höra att det finns människor som är nöjda med sin situation i landet de lever i. Sen behöver säkert säkerhetspolitiken ett lyft där.
Urban
2021-11-05 16:01:13
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Nu när rebeller går mot huvudstaden kan Ethiopian och landet snart befinna sig i ett inbördeskrig och läget är fn osäkert för alla.
DW
2021-11-05 14:01:25
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
@Emil:

Håller med om tiden men många flygbolag är inte så förtjusa i att låta sina kärror stå på marken runt om hela Europa hela dagarna, som Etihopian gör mina de återvänder till Addis Ababa.
emil.
2021-11-04 21:15:44
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Jag har flugit mycket med ET. Förutom är det är skönt att ha långa benet in/ut från Arlanda så flyger de alltid redeye till/från Europa vilket sparar mycket tid. De europeiska bolagen flyger vanligen dag ut och natt hem.
Re: Hebelom
2021-11-04 16:19:12
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Jo det du säger antog jag redan att det var så illa. Tyvärr ganska lika med att pressa som här Europa efter EU förstört flygmarknaden. Oavsett kostar ju flygplanen i Ethiopian enorma pengar ändå och därtill!
Abuse
2021-11-04 14:54:40
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Om SAS ledning läser den här tråden flyttar de säkert verksamheten till Etiopien. Flygtorget, vänligen ta bort den här tråden!
Hebelom
2021-11-04 10:31:26
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Hej jag är född och uppvuxen i Etiopien så jag vet lite om hur Ethiopian airlines fungerar. De betalar väldigt lite för piloterna och för alla som arbetar i branschen är den genomsnittliga lönen för piloten där en av de lägsta i världen. En annan sak är att de utbildar piloterna, flygplansunderhållen och flygvärdinnan själva där och betalar väldigt lite men när man jämför det med det den genomsnittliga lön i Etiopien är det en bra summa. Efter att man är klar med universitetet kan man gå pilotutbildning i Ethiopian airlines och det är gratis utbildning men du måste jobba där hela din karriär. Eftersom det ägs av staten har de en stor fördel. En annan sak är att inte alla är fattiga många människor lever ett liv som är på en aceptebel nivå men det är inte optimalt en del är alldeles för rika där.
Arshad
2021-11-04 07:52:06
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Ethiopian fortsätter flyga fast det råder kaos i landet. Tydligen påverkar inte den enorma fattigdomen Ethiopian att flyga med oförändrad kapacitet, obegripligt.
/no
2021-07-23 14:48:51
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Glöm inte flyktingströmmen. Den har pågått nästan dagligen hela tiden till Sverige fast covid stängt ner. De behöver varken pass eller tester för att flyga in i Sverige!
pf
2021-07-23 13:34:19
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
ETI, om du tenker på kapasiteten.

De aller fleste flyginger kombineres med Oslo.

Som jeg skrev tidligere, ADD er en hub for, i første rekke Afrika, slik at det er mulig å reise videre til mange destinasjoner.

Dette utnytter ET fullt ut, og er ofte langt billigere enn andre for reiser Europa - Afrika v.v.

Men, du har nok rett i at få (sannsynligvis) kun reiser ARN-Ethiopea (t/r)
/jes
2021-07-23 10:33:10
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Alla ska väl inte stanna i Etiopien men väl till Eritrea och Somalia. H&M har numera fabriker i Etiopien. Billiga snittblommor, t ex rosor och nejlikor som odlas i Etiopien i stor skala går med flygfrakt till Europa. Bortsett från stridigheter i några provinser är det nog inte så illa i Etiopien som i flera andra länder i Afrika.
ETI
2021-07-23 01:01:19
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Undrar lite över hur många kan det finnas som reser Arlanda-Etiopien?
pf
2021-07-22 16:40:30
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Thai var i noe av den samme situasjon når de starttet opp på 60-tallet, målet var å få inn valuta og etterhvert turister. Som kjent startet med god hjelp av SK.

Ethiopea er muligens ikke turistdestinasjon nr 1, i motsetningen til Thailand (pre-pandemien), men ADD virker som en meget effektiv hub, mest for Europa - Afrika v.v og Afrika - Afrika, men også en en viss grad mellom andre kontinenter.

ET har fått drive relativt uavhengig av landets myndigheter, selv når regimet var kommunistisk, og hadde gode forbindelser til Moskva.
S
2021-07-21 11:26:56
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Etiopien är ett av de största mottagarländerna av svenskt bistånd. Enligt samlingssidan openaid.se har 729 miljoner av det svenska biståndet gått till Etiopien under 2019, vilket gör landet till det fjärde största mottagarlandet.

Sen tillkommer många, många andra givarländer.
Arne Anka
2021-07-21 10:41:41
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
I tillägg till nedanstående. ET har dessutom väldigt låga lönekostnader, undantaget är dom inhyrda piloterna. Jag flög ofta med ET innan pandemin, och det var i stort sett alltid mer eller mindre fullsatta flygningar. Och som sagt, finns inte mycket till konkurrens för bolaget i Afrika. Kenya Airways slits med sina egna problem, och South African kan man ju glömma. I västafrika saknas konkurrens, i stället startade ET upp ASky som ett regionalt bolag. Rwandair är kanske en kommande uppstickare, men dom har en lång väg att gå innan dom kan matcha ET.
Bo Stad
2021-07-20 20:01:49
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
ET fick i sin linda operationellt stöd av TWA.

Sedan har Bole Int i Addis ett bra geostrategiskt läge.
Finns få konkurrenter i regionen. Annars hade ju Lagos eller
Nairobi haft samma position. Men problem med korruption
och inrikespolitiska problem i grannländerna har gett Etiopien
ett försprång. Därmed inte sagt att det inte är oroligt i Etiopien.
Men Addis säker huvudstad som dessutom har flera viktiga
Afrikakontor för större företagskonglomerat. FN har också
stor verksamhet.
thomas
2021-07-20 12:39:56
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Ethiopean har det största nätet i Afrika
de flyger överallt där, verkar som bolaget tjänar pengar.
Gh
2021-07-20 09:05:41
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
Ja man kan ju faktiskt undra. Måste gå bra för det bolaget.
Andreas
2021-07-20 08:52:39
SV: Ethiopian airlines - hur har landet råd?
De köper främst Boeing-plan och får i egenskap av utvecklingsland förmånliga lån genom Export-Import Bank of the United States.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev