Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS 320N skadad vid landning SPU

Tråden startades av Henke

SE-ROJ blev i lördags skadad vid landning i Split. Baken släpades i landningsbanan.

Flighten var från Bergen, och returen ställdes in.

ROJ är fortfarande kvar i Split, oklart om den repareras på plats eller flygs tillbaka till ARN eller OSL unpressurized.

Publicerad den 2021-09-09 20:57
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

@Yngve
2021-10-01 14:50

Den del av planet som tog i marken vid tail striken, är inte byggd av komposit mtrl.

Yngve
2021-10-01 12:23

Stor del av Airbus flygplan är ju byggda i komposit mtrl.
Så det är inte som förr bara att skicka ned en “plåtslagare” 1 dag så är planet klart sedan.
Nej rep metoderna för komposit är mkt mer komplicerade.
“patch repair”
Alt större rep.
Oavsett kommer det här bli en dyr historia med låångt stillestånd…

Alex
2021-09-30 22:11

Tog nästan en månad att få den klar , men idag flög maskinen till ARN.

sv pf
2021-09-21 17:54

Det är inte säkert att det behövs reparation. Det kan räcka med en noggrann inspektion. Planet står på sin “tailskid”, som är designad för att skydda skrovet.

pf
2021-09-21 15:47

Jeg er klar over hendelse med United, men man kan jo “sv pf” drodle litt over hva som kan skje om dette ikke blir reparert til 100 prosent, jfr China Airlines.

sv pf
2021-09-21 10:15

Det var ingen “tailstrike”, som United råkade ut för. Endast en incident vid klantig “offloading”.

Sv pf
2021-09-19 10:20

Maskinen står fortsatt kvar i Split

Sv Erik
2021-09-17 07:05

Charter

Eric
2021-09-16 16:55

Varför flyger SAS på sådana ställen?

pf
2021-09-16 09:12

Er maskinen fremdeles i Split ?

Heavydane
2021-09-14 20:05

They were.

@Acer
2021-09-14 09:27

It is really not that likely, that both FC and FP were new to the A320, SAS has many experienced A320 pilots in both Sweden and Denmark.

Acer
2021-09-13 16:15

I guess the crew was fairly new on the type and since the departure airport was i Norway think both came from B737 quite recently. The A320 is quite new for shorthaul Norwegian pilots.

@ A320Skeppare
2021-09-13 13:37

Om alla på SAS har 20+ års erfarenhet och ligger på högsta lönestegen ska detta inte ske i Cavok väder, såvida det inte var några tekniska problem med planet.
Novairs tailstrike i Billund våren 2019 var i max X-wind.

Att SPF håller stenhårt i sin lönestege känns nu ännu mer gammalmodigt.

A320Skeppare
2021-09-13 09:29

@A320Pilot

Inte särskilt svårt att landa conf3, görs tusentals gånger världen över varje dag!
Är inte väderförhållandena lämpliga väljer man självklart conf full men det var ju inte problemet den här gången i SPU.

Typisk attityd hos äldre piloter som sitter lite för bekvämt i sin stol och tror sig vara bäst i världen. Men som i verkligheten har sämre kunskapsnivå än en styrman med 3 års erfarenhet och förmodligen inte hade kunnat så sitt jobb idag om han/hon sökt det igen. :/

A320Pilot
2021-09-12 21:54

This is what happens when an airline is to focused on saving fuel and forcing their pilots to land with config 3 instead of config full……stupidity very often has a price.

Björn
2021-09-12 09:52

Jag har själv gjort en tailstrike med en A330 och påföljden blev att jag och min styrman fick prata med en TRE, göra landningen i simulatorn vid nästa OPC, debriefa vad vi kunde gjort och inte skulle gjort och sen var det inget mer med det.
Inga anmärkningar eller liknande.

@Hepp
2021-09-12 00:42

Blir nog kaffe och kaka med chefspiloten och ett par pass i simulatorn.

Filip
2021-09-11 18:26

@Hepp

Inte direkt. Utredning och eventuellt simulatorträning, men du kan inte ge någon kicken för en olyckshändelse med skandinavisk arbetslagstiftning.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500