Tråden startades av: Henke  2021-09-09 20:57:09
SAS 320N skadad vid landning SPU 
SE-ROJ blev i lördags skadad vid landning i Split. Baken släpades i landningsbanan.

Flighten var från Bergen, och returen ställdes in.

ROJ är fortfarande kvar i Split, oklart om den repareras på plats eller flygs tillbaka till ARN eller OSL unpressurized.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv Erik
2021-09-17 07:05:19
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Charter
Eric
2021-09-16 16:55:30
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Varför flyger SAS på sådana ställen?
pf
2021-09-16 09:12:27
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Er maskinen fremdeles i Split ?
Heavydane
2021-09-14 20:05:54
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
They were.
@Acer
2021-09-14 09:27:22
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
It is really not that likely, that both FC and FP were new to the A320, SAS has many experienced A320 pilots in both Sweden and Denmark.
Acer
2021-09-13 16:15:10
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
I guess the crew was fairly new on the type and since the departure airport was i Norway think both came from B737 quite recently. The A320 is quite new for shorthaul Norwegian pilots.
@ A320Skeppare
2021-09-13 13:37:12
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Om alla på SAS har 20+ års erfarenhet och ligger på högsta lönestegen ska detta inte ske i Cavok väder, såvida det inte var några tekniska problem med planet.
Novairs tailstrike i Billund våren 2019 var i max X-wind.

Att SPF håller stenhårt i sin lönestege känns nu ännu mer gammalmodigt.
A320Skeppare
2021-09-13 09:29:47
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
@A320Pilot

Inte särskilt svårt att landa conf3, görs tusentals gånger världen över varje dag!
Är inte väderförhållandena lämpliga väljer man självklart conf full men det var ju inte problemet den här gången i SPU.

Typisk attityd hos äldre piloter som sitter lite för bekvämt i sin stol och tror sig vara bäst i världen. Men som i verkligheten har sämre kunskapsnivå än en styrman med 3 års erfarenhet och förmodligen inte hade kunnat så sitt jobb idag om han/hon sökt det igen. :/
A320Pilot
2021-09-12 21:54:07
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
This is what happens when an airline is to focused on saving fuel and forcing their pilots to land with config 3 instead of config full......stupidity very often has a price.
Björn
2021-09-12 09:52:12
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Jag har själv gjort en tailstrike med en A330 och påföljden blev att jag och min styrman fick prata med en TRE, göra landningen i simulatorn vid nästa OPC, debriefa vad vi kunde gjort och inte skulle gjort och sen var det inget mer med det.
Inga anmärkningar eller liknande.
@Hepp
2021-09-12 00:42:08
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Blir nog kaffe och kaka med chefspiloten och ett par pass i simulatorn.
Filip
2021-09-11 18:26:31
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
@Hepp

Inte direkt. Utredning och eventuellt simulatorträning, men du kan inte ge någon kicken för en olyckshändelse med skandinavisk arbetslagstiftning.
@ Yngve
2021-09-11 15:50:00
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Du ställer en massa frågor. Men du vet att "AIB's repairteam" fixar det på en vecka.
De kanske behöver din hjälp!?
Hepp
2021-09-11 13:20:38
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Får piloten ngn. påföljd vid sådana tillfällen?
pf
2021-09-11 12:25:42
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Yngve, vi får anta at dette foto er fra incidenten

http://avherald.com/h?article=4ed00655&opt=0
B73
2021-09-11 11:07:34
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Har inte A320 protection mot överrotation vid start och landning?
Gh
2021-09-11 09:33:11
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
Hände väl en liknande händelse av Novairs neo för några år sedan och den var på backen länge
Yngve
2021-09-10 22:26:14
SV: SAS 320N skadad vid landning SPU
var det verkligen "a tail strike" kommer det krävas
-inspektioner på plats i split
-kan planet flygas?
kommer det ferry flygas till närmaste SAS bas med tungt underhåll(CPH)?

kan inte tryckcabinen tryckas upp blir det flygning igenom EU till CPH?.....med max 3000m

sedan kommer ett team från airbus rep kärran i hangar typ ? 1v

summa
inte gratis att piloten/styrman drar spaken liite för mkt mot magen.....
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn