@Linkan
2022-10-16 09:26:42
|
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jösses, du verkar inte vilja ta till dig informationen?
Det du säger om flygbränsle, ja, givetvis har det gått upp i pris. Givetvis drabbar det alla operatörer. Men en Beech 250 med en bränsleförbrukning på cirka 650-700 lbs/timmen och 270 knop, torde ju vara billigare en än PC24 med cirka 1500-1600 lbs/timmen och 400 knop, eller hur? Mig veterligen är inte 270 gånger två 400, så PC24an är ju bedömt dubbelt så törstig, men inte dubbelt så snabb. Dessutom är det så, att i dagsläget kostar Babcock cirka 33000/flygtimme och KSA (som man kunde höra på fullmäktige), ligger på dryga 70000/flygtimme och sen tar man då också 70% av den kostnaden vid stillestånd. Något som, som sagt, inte skett med tidigare operatörer. Det kan också tilläggas att en PC24 typutbildning är cirka 7 gånger så dyr, som en utbildning på BE20. När då dessa "häftiga linjeflygspiloter" slutar efter knappt ett år, kostar det en ganska vacker slant. Huruvida de har bidragit med någon specialkompetens låter jag vara osagt, men jag skulle gärna vilja ha en förklaring till vad det skulle vara.
Sen till det här med vårdkvalitèn. Det är idag i stort sett samma utrustning i PC24orna som det var i Babcocks Beechar. Ja, PC24an ser lite flashigare ut inuti, men bidrar det till en högre vårdkvalitè? Kommer patienterna snabbare till vård? Ja, absolut på längre sträckor. På kortare sträckor, knappt. Tidigare var snittiden för en patienttransport 40 minuter. Då borde alltså sträckorna varit på cirka 180-200 NM om man tittar på Beechens snittfart. Det innebär att en PC24 sparar cirka 10 minuter. Är det värt det? Kanske, kanske inte.
Summering. Jag kan absolut se ett värde i att ha PC24an i flottan. Ser jag det värdet i en flotta? Ytterst tveksamt. Kan absolut se att man skulle haft tre stycken. En per bas och sen resten BE20 eller kanske PC12. På så vis hade man kunnat pressa kostnaden för bränsle, utbildningar och underhåll.
Regionalt vs. Privat operatör? Ja det beror ju på om man vill bära kostnaden. De privata operatörernas årliga budget låg på cirka 150-200 miljoner kronor. KSA tangerar snart 400 miljoner och forfarande fattas det pengar. Det är alltså dubbelt så dyrt, allt annat är lögn, lögn och statistik (från KSA själva). En privat operatör pressar alltid kostnaden, annars upphandlas någon annan. Det som kan bli lidande då, är kvalitèn.
Den regionala operatören har ekonomiskt ganska fria tyglar. Regionerna är tvingade att rädda dem, för att ha ett fungerande ambulansflyg. Resultatet blir att organisationen oftast sväller och blir mer kostsam. Högre kvalitè? Ja, kanske. Iallafall fram till dess att regionerna börjar skära i budgeten. Tror iallafall inte de sydliga regionerna i Sverige tycker det är värt att betala cirka 100.000/timmen för sina 18-30 timmar ambulansflyg per år. Iallafall inte när det tidigare kostade dryga 30.000/timmen och slutresultatet var det samma.
|