Tråden startades av: SvD  2021-10-16 21:24:19
Är KSA ett problem eller inte? 
Läser debattartikeln i SvD där Babcocks VD uttalar sig rätt så hårt mot KSA, vilket man kan förstå av flera anledningar, att Sverige riskerar att få ett mer patientsäkert ambulansflyg när KSA tar över mest för att ingen ordentlig överlämning eller samarbete sker med nuvarande operatör.
Sen svarar KSA förbundsdirektör typ att det är lugnt, we got this. Babcocks VD överdriver det hela och allt flyter på enligt plan för oss på KSA.

En har ju fel och hittar på/ljuger och en har ju rätt. Vem ska man tro här? Den med massor av erfarenhet som knuffas bort och tvingas lägga ner sin verksamhet eller den helt nya med oändliga resurser som tar över?
Skulle vara kul att veta vad ni tycker!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@PeppeP
2021-11-26 16:04:12
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Kingair har torkare yes.
Reality
2021-11-26 16:00:58
SV: Är KSA ett problem eller inte?
King Air har vindrutetorkare, reversering på propparna och dessutom kategori B flygplan (betydligt mildare krav jämfört med kategori A, som PC24an hamnar i).

Att man har valt PC24 är ett fiasko.
DW
2021-11-26 12:55:21
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag förstår inte varför regionerna kunde nöja sig med en extern operatör.
Peppe P
2021-11-26 11:35:43
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@LAPL

Ja visst är det så. Avsaknaden av vindrutetorkare gör också det hela än mer spännande när man landar i nederbörd.
Jag har hört att dom gamla Kingairerna hade torkare, någon som kan verifiera?
LAPL
2021-11-26 06:49:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ni som flyger bågen, enligt en artikeln får den inte flyga i underkylt duggregn. Är det verkligen så?
BM
2021-11-24 11:59:18
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Peter, ja tyvärr är det ju konstaterat av politikerna själva att de blivit mer eller mindre lurade in i det KSA är idag. Om man ska betala multum för nått går det väl att motivera om det är superbra, men det är det ju inte heller så nått måste ju faktiskt förändras. Risken är väl som vanligt att ledningen inte meddelar problemen till styrelsen, ”allt gick jättebra och vi hade inga problem alls” var ju direktörens egna beskrivning av första veckan. Anmärkningsvärt..
Peter D
2021-11-23 20:16:09
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hmm. Det finns en beprövad flygplanstyp som lastar två patienter och ett gäng sköterskor. Den klarar av att operera på hala banor. Blocktidsmässigt går det på ett ut jämfört med PC24. Typen och det "gamla" ambulansflyget är också många gånger billigare för regionerna. Kan King Air vara något för politikerna?
BM
2021-11-23 15:54:47
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Så vi kommer och hjälper er. Ibland. Typ?
Reality
2021-11-23 08:37:17
SV: Är KSA ett problem eller inte?
https://nsd.se/nyheter/artikel/darfor-kan-inte-nya-ambulansflyget-landa-i-gallivare-planet-har-inte-ens-vindrutetorkare/lwp7k7vr

Ingenting är löst. Enligt artikeln;

"Nu står det klart att problemen kommer att kvarstå. En källa med insyn i hur planet är konstruerat förklarar att Pilatus PC-24 har stora begränsningar i samband med halka, men också när det gäller sidvind.

– Planet kan inte reversera, det vill säga bromsa genom att trycka luften framför sig. PC-24:an har bara friktionen mot marken, det vill säga vanliga bromsar – precis som bromsarna på en bil, det är enda sättet att få stopp på planet, uppger källan."
PRO
2021-11-18 17:26:04
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Läste i tidningen att det är löst och man lovar att Gällivare inte längre är ett problem. Vilken tur att inget hände.
Gällivare
2021-11-17 22:36:29
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Administrativ anledning att de inte kunde flyga Gällivare.
Byts system globalt i hur friktionsvärden beräknas och beräkningsmodellen har inte hunnit ändras på alla flygplatser. Ett externt bolag som gör de beräkningarna. Skall vara löst nu.
Thomas
2021-11-17 17:16:10
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det här måste dom väl känt till, eller räknar man inte på sånt innan?
/LAPL pilot :)
Tystnadskulturer ökar risken
2021-11-17 13:09:21
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jo ett visst problem kan det nog bli..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nya-ambulansflyget-kunde-inte-landa-i-gallivare-gamla-operatoren-fick-ta-uppdraget
Kjell
2021-11-16 16:54:57
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Vet inte om jag ska skratta eller gråta
Pilot på KSA
2021-11-15 21:05:34
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja det är på gång
SP
2021-11-15 15:26:40
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Har piloterna på KSA fått kollektivavtal?
Packman
2021-11-15 14:39:19
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Idag börjar det nya systemet att köra patienter. Stay healthy, folks!
Amb pilot
2021-11-10 15:55:01
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Skojare.. kan vi hålla detta i verkligheten vore uppskattat. Jag tycker iallafall att ämnet är värt åsikter, mer än många andra trådar här.
Amb pilot
2021-11-10 12:39:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Att ni ofta nattparkerade i Umeå är jag helt medveten om. Har ett antal gånger åkt med er taxi till övernattningshotellet. Ni bjöd på denna resa när jag själv nattparkerade på ESNU. Tack för det.

Nu flyger jag inte lika ofta på ESNU.

En annan Pilot.
Amb pilot
2021-11-10 11:50:08
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Du måste skoja eller hur? Funnits ambulansflyg baserat i Umeå i närmare 20 år och innan det fanns baseringsorten i Göteborg men man täckte ändå Norrland med utstationerade resurser.
Sv Amb pilot
2021-11-10 10:46:20
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hemma sjukhuset?

I Norrbotten var Ambulans flyget stationerade på Luleå flygplats.

Sunderby sjukhus är ett sjukhus beläget vid Södra Sunderbyn mellan Luleå och Boden, omkring 15 km från centrala Luleå. Det tillhör Region Norrbotten. Sjukhuset är länssjukhus för Region Norrbotten med specialistfunktioner, men också närsjukhus för Bodens kommun och Luleå kommun.

I Västerbotten fanns inget Ambulans flyg stationerat trots att Norrlands universitetssjukhus, Nus, i Umeå är Västerbottens centrum.
Högspecialiserad vård på universitetssjukhuset. Här ger vi vård inom många medicinska områden till patienter från hela Västerbottens län. På Nus ger vi också högspecialiserad vård till invånarna i de fyra nordligaste länen, norra sjukvårdsregionen. Eftersom Nus har ett rikssjukvårdsuppdrag att behandla skador på armens nervfläta har vi också patienter från hela landet.

I Umeå tar man således patienter från hela Sverige för vissa uppgifter. Det är i dessa fall Ambulans flyget blir aktuellt.
Ambulans helikoptern i Västerbotten är stationerad i Lycksele.


@KSA
2021-11-10 10:43:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Varför är det ingen som reagerar på kostnaden? Den är helt galen ju.. vet landstinget inte om detta eller vad är det frågan om?
Amb pilot
2021-11-10 08:59:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Mjaa, det vanligaste vi kör med ambulansflyg är till hemmasjukhuset, inte specialist, även om det såklart också sker. Specialisterna är ju dock alltid på samma sjukhus, inget större som ändras på var vi flyger under de år jag hållit på med detta.
Sv Sverker
2021-11-10 08:28:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Först har vi de som transporteras med hjälp av någon i vanlig bil till akuten.

Vi har också vanliga Ambulanser som tar hand om de flesta som behöver transport till sjukhus.

Ambulans helikopter svarar för ett antal transporter vissa sträckor när vanlig ambulans tar för lång tid.

Ambulans flyget svarar i huvudsak för längre transporter där så behövs. D.v.s Transporter till andra specialist Sjukhus.

Om ni inte visste så har tiden med häst och vagn för transporten till sjukhus inte längre någon betydelse.

Var glad att din service inom sjukvårds området utvecklas och förbättras. Nya tag kan vara skillnad mellan liv och död.


Sverker
2021-11-09 21:36:12
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag trodde ambulansflyget körde omkring med ”vanliga” patienter mest? Inte så ofta de specialfallen någon skrev om här?
BM
2021-11-09 21:33:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
LISB, så du tror KSA kommer göra det billigare än dagens ambulansflyg? Som mina barn säger, OMG!
Och för att sluta håna, jag hör inga hållbara argument varför KSA ska ha jet under eget flygbolag?
LISB
2021-11-09 16:27:27
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Sv BM.

Flera av mina släktingar är läkare. De har berättat om problemet med för få fall där oerfarna läkare, sjuksköterskor gjort operationer och resultatet inte blivit bra.

Vi ställer idag betydligt högre krav på sjukvården. Sjukvården kan också hjälpa till med sådana fall som tidigare ansågs omöjliga. Vi kan komma ännu längre men det kräver rationaliseringar. D.v.s specialist sjukhus som tar hand om dessa fall.

Flyget är en liten kostnad när man jämför med de resultat man kan erhålla. Det nya upplägget med ett gemensamt snabbare flyg utan gnidiga bolag som vill tjäna mer pengar. Det kommer att ge ett positivt resultat med fler som blir räddade.

Den som lever får se!
BM
2021-11-09 14:46:39
SV: Är KSA ett problem eller inte?
LISB… syns att du läst på KSA propagandan :)
Men också att du inte har erfarenheten. Dom där orden om centraliserad vård stämmer inte i verkligheten, inget som kommer påverka patientförflyttningarna i Sverige iallafall. Faktiskt på vissa mindre sjukhus har man startat egna specialistavdelningar senare åren.

Så någon anledning till jetflygplan finns inte, finns dock flera utredningar och verkliga exempel på att det INTE behövs eller är vidare lämpligt med jet-flygplan för sån här verksamhet. Svaret kommer ju komma när allt ska börja betalas och tro mig att jag kommer påminna er då ;)

Teoretisk centralisering av vårdenheter och möjligt ökat behov av patienttransporter på 10 års sikt gör det ju åtmintone inte nödvändigt att starta eget flygbolag. Eller starta nytt OP. Eller ny teknisk avdelning. Eller nya sköterskor. Eller?

Nä, som sagt och vad KSAs syfte alltid har varit.. upphandla tjänsten med andra flygplan och spara oss lite pengar!
LISB
2021-11-09 14:14:14
SV: Är KSA ett problem eller inte?
De flesta tycks ha missat fördelarna med ett nytt modernt Ambulansflyg.

Man kommer att rationalisera specialistvården mer genom att endast vissa orter utför den sjukvård. På detta sätt ökar man kunskapen och möjligheten att få goda resultat när det gäller specialistvård som kräver erfarenhet. Man önskar ha team som har god erfarenhet i dessa fall.

Det är tur att vi har de som förstår sig på detta och försöker ordna det på bästa möjliga sätt.

D.v.s Bättre sjukvård för svåra fall till minimal kostnad.
Vägvalet
2021-11-09 12:03:13
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Sjukaste är att hon ansvarige politikern inte verkar förstå att det blir så mycket dyrare då detta är första gången regionen har ambulansflyg.. sunt ägarskap.. :/
Som sagt, sjukvårdspolitiker ska inte äga och styra flygbolag.
Dyr, dyrare, dyrast
2021-11-08 21:39:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Läser i flygtorgets artikel (SR) att Värmland ska betala ca 170.000kr per timma för KSAs tjänster.
Idag betalar man 30.000kr (enligt andra artiklar i andra tidningar).
HUR kan man släppa igenom denna lösning som politiker? Detta är våra skattepengar! Skäms..
BM
2021-11-07 11:37:24
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ingen som tycker det?
Kan inte någon som jobbar på KSA eller åtminstone är påläst och gillar projektet kommentera?
BM
2021-11-03 22:19:35
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Fattar väl jag också och regionen gick 5,6 miljarder plus faktiskt. Dock i politiken ställs alltid budgetposter mot varandra och hur kan alla dessa miljoner finnas för sån här spetsverksamhet när behovet inte finns på riktigt. Det vet vi alla som jobbat i det, KSA som det är idag och alla engångskostnader är onödiga. Har inte behövts, dont fix it if its not broken kan man säga.

Men tycker du det är rimligt att man bränt över 8 miljoner kronor på ritningar av hangarer som nu inte blir av?

2021-11-03 09:18:49
SV: Är KSA ett problem eller inte?
BM med erfarenhet av flyg:

Nu tror jag inte att KSA är den enda anledningen till varför förlossningsvården i Stockholm hamnar på efterkälken. Trots pandemin förra året gick Region Stockholm med tre miljarder kronor i överskott. Då behöver man ställa denna fråga till Irene Svenonius.
BM med erfarenhet av flyg
2021-11-03 00:00:39
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja det är farligt, för mödrarna och deras bebisar i Stockholm!

Det här projektet kommer bli dyrare än tidigare ambulansflyg (ja det säger KSA själva nuförtiden också) och alla verkar dessutom vara överens om det flyg som funnits i över 20 år har fungerat bra, och jag håller med där. Så varför ösa pengar på detta som hjälper så få när det uppenbarligen inte finns pengar till en vettig förlossningsvård i Stockholm?! Kan någon motivera detta tack!

Nu börjar man dessutom i KSAs rullar kunna läsa att budgeten är osäker och troligen för låg. What?!? Hur kan man komma på detta bara hux flux?!? Hur har detta fått rulla på utan att någon satt ner foten? Är det någon som egentligen vet hur mycket detta kommer kosta?

Jag vill ha bra ambulansflyg i Sverige men INTE på bekostnad av mödrars och nyföddas säkerhet.

SvD
2021-10-22 21:38:31
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Varför kommer inte alla kommentarer ut här? Någon som vet?
Ben
2021-10-18 07:10:27
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Har de AOC klart? Annars verkar det utifrån som man kanske får ge Babcock-VDn en poäng.

Det är anmärkningsvärt att de inte har samma syn på huruvida Babcock har varit öppna för att hjälpa till på ett sätt som bidrar till KSAs etablering.

Som skattebetalare håller man alla tummar för att KSA får till detta riktigt bra och effektivt så att det nu blir långsiktigt och inte börjar rivas upp igen. Dessa övergångar mellan olika operatörer och verksamhetsformer tycks inte sunda för någon.
PPLarn
2021-10-17 19:50:41
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Enligt direktör KSA tjänar man 30% flygtid på dessa jetflygplan. Är det verkligen en fast siffra alltid?
KSA
2021-10-17 19:49:18
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Såg KSA direktörens svar nu i SvD. Han ser en helt annan verklighet än nuvarande operatör så tråden är ju faktiskt befogad. De lever som i två helt olika dimensioner enligt deras uttalanden.
Den ena säger, dom vill inte samarbeta med oss, den andra svarar; det är ju dom som
inte vill samarbeta med oss ju! Någon måste ju rimligtvis ljuga här för att inte tappa anseendet.
Eller så är deras olika verkligheter så pass olika att de inte kan förstå sig på den andre alls.. klurigt och förhoppningsvis inget problem.
SvD
2021-10-17 18:45:04
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Svårt att veta vad han vill. Står ju inte riktigt på raderna men mellan raderna finns det väl kanske ett försök att officiellt kunna säga ”I told you so” i framtiden och peka på detta. Sen handlar detta ju om patienternas säkerhet vilket han också såklart lär värna om med tanke på hans jobb.

2021-10-17 08:59:08
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Givetvis är Babcock besvikna över att de förlorat en sådan pass stor del av sin verksamhet på så pass kort tid. Det är antagligen därför dess VD uttalar sig så bittert som han faktiskt gör. Däremot håller jag med om att regionerna har ingen erfarenhet överhuvudtaget av att bedriva flygbolag, och de som arbetar inom verksamheten har minimal med erfarenhet av luftburen sjukvård. Jag är emot detta helt och hållet, och det är att verkligen spendera med skattepengar som skulle kunna läggas någon annanstans. Han skriver en bra poäng, och det är att Australien har tre jetflygplan, medan Sverige har sex stycken. Det är vansinne.

Jag förstår dock inte vad Babcocks VD är ute efter. Önskar han att de blivit tillfrågade om expertis?
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn