Tråden startades av:  2021-12-01 20:52:21
SAS Link och Connect  
Ni som sade att Link och Connect är lagda på is, lögn! De drar igång efter nyår.

https://www.dn.se/ekonomi/vdn-forsvar-sas-nya-bolag/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Arild
2022-07-28 09:52:44
SV: SAS Link och Connect
Bäste "Hål i huvudet"
Du gör det vanliga felet att tycka en massa utan någon sak eller fakta grund. Sanningen är att flygplanen blev levererade mycket senare än planerat. Dessutom tar det tid att utbilda crew på typen då det knappt fanns några ratade E195 piloter i Skandinavien.
Hål i huvet!
2022-07-28 03:41:58
SV: SAS Link och Connect
Verkligen hål i huvet - att betala för att anställda som inte gör någonting! Och varför? Har ens SAS redovisat för ägarna varför detta sker? När kommer fler flygplan?
Ovanpå den totalt onödiga strejken så tillkommer detta; vad är egentligen de hemliga planerna B, C eller D?
För om inte planerna B, C eller D finns så förefaller detta som total inkompetens av SAS ledning, dvs Skandinaviskt Näringsliv!
Crew
2022-07-28 00:59:15
SV: SAS Link och Connect
Kommer bara finnas SAS Connect och SAS Link !
Kalle Kuriosa
2022-07-27 17:37:23
SV: SAS Link och Connect
Allmän information från Transportstyrelsens hemsida angående ägarna för SAS Links Embraer flygplan.
Olika bolag på samma adress, 1 & 2, varför?


SE-RSK EMBRAER ERJ-190-200LR
Registrerad ägare från och med 2022-04-05
Ravelin Jet Leasing 2 DAC
Rocktwist House, Block 1, Western Business Park,
IE-V14 FW97 Shannon, Clare
Ireland


SE-RSO EMBRAER ERJ-190-200LR
Registrerad ägare från och med 2022-07-11
Ravelin Jet Leasing 1 DAC
Rocktwist House, Block 1, Western Business Park
IE-V14 FW97 Shannon, Clare
Ireland
@DK
2022-06-28 20:47:54
SV: SAS Link och Connect
Ja det gör dom. Tror det är ca 40-50 piloter plus dubbelt så många som ska jobba i kabinen.
DK
2022-06-28 14:31:41
SV: SAS Link och Connect
Hur kommer det sig att SAS Link enbart flyger runt med ett flygplan fortfarande? De har anställt många Piloter och Cabin Crew. Sitter personalen hemma med fullt betalt?
Rick
2022-03-11 00:44:05
SV: SAS Link och Connect
Fattar inte riktigt.
Var och hur ska Connect köra?Typ av kärra?
Aviator
2022-03-10 19:28:38
SV: SAS Link och Connect
SAS Link är ett eget separat AOC
PF
2022-03-10 13:49:17
SV: SAS Link och Connect
Kommer SAS Link EMB-195 bli ett helt nytt AOC eller bli en del av SAS gällande AOC; SCA.AOC.001E Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden ?
Ex SAS
2022-02-24 15:14:31
SV: SAS Link och Connect
Facken har gått ut och sagt att att de inte tänker vika ner sig.

Frågan är om ytterligare ett dotterbolag sätts upp där fler kontraktsanställda kommer att ansluta sig till...?
LLA
2022-02-15 17:42:54
SV: SAS Link och Connect
@LLA. Att okunnigheten ibland är stor här på forumet visat ditt inlägg med tydlighet. SGH AB är ett dotterbolag till SAS AB och ingen fackförening. SGH har skött denna affär helt enligt regelboken och har sagt upp gamla avtalet med 3F (fackföreningen) i 2020 och till och med ingått ett nytt avtal med 3F (fackföreningen). Det är detta avtal som fackförenigen 3F nu ångrar. Arbetsrätten i Danmark gav SGH helt rätt i frågan och SAS/SGH kunde tvinga tillbaka de anställda vid midnatt. SPG vet att de inte har en chans att få rätt om de tar SAS till arbetsrätten med sitt "återanställningsavtal". SPG och 3F spelar i samma division.
Sektor 3
2022-02-15 16:56:28
SV: SAS Link och Connect
Förkrossa människoliv kommer ske när de duktiga piloterna väljer att tacka nej till slavkontrakten medan tjofaderittan piloterna tackar ja! Är du medveten om att flygbranschen har med säkerhet att göra?

@LLA
2022-02-15 15:06:03
SV: SAS Link och Connect
SPG har inget med SGH att göra. SPG spelar enligt regelboken. SGH tycks inte göra det.

Att dra SPG och SGH över samma kam visar bara på fackföreningsförakt.
LLA
2022-02-15 09:26:24
SV: SAS Link och Connect
@!?. Du skriver "Jag är helt övertygad om att SPG fördömer det SGH i CPH håller på med". Det är klart att SPG fördömer det mesta som SAS - i detta fall SGH i Danmark - försöker åstadkomma, Lastarnas fackförening 3F som är lika strejkvilliga och låsta som SPG skrev på ett avtal i början av pandemin där de gick med på vissa försämringar om SAS/SGH behöll fler i personalen. Bland annat skulle fler arbeta på helger eftersom det är då många av de nya passagerarna/kunderna vill flyga. 3F och SPG lever kvar i det förgågna och har som enda vision att allt skall bli som förr......
?!
2022-02-15 09:08:50
SV: SAS Link och Connect
Jag är helt övertygad om att SPG fördömer det SGH i CPH håller på med. Att inte hålla sig till spelreglerna går emot allt SPG står för. SGH förstör den skandinaviska modellen lika mycket som ledningen på SAS. Förjävligt!
SGH
2022-02-14 22:27:59
SV: SAS Link och Connect
SGH och SPG har inget med varandra att göra. Det är inte SPG som bett SGH i CPH att strejka.
@L
2022-02-14 17:45:00
SV: SAS Link och Connect
Ja, du tillsammans med många andra här har kommit med så himla många ”säkra” teorier om att Connect / Link inte kommer överleva, och inte ens börja flyga. Well - det är och BLIR den nya standarden i ”SAS”! Om man inte kan acceptera nye villkor så får man faktisk hitta nåt annat!

Bra att SGH strejker nu, så ger det även ännu mer grund till att stänga ner fackens absurda bild på att dom styr något som helst! Anko är precis den typ av chef SK behöver i nuläget. En som inte låter
facken tro dom bestämmer hur vägen skal gå och kostar på ännu mer kostnader i ett SAS som blöder pengar… SPG behöver än riktig wake-up call!

Hoppas Connect hinner komma i gång på ARN så snabbt som möjligt, så man kan hjälpa SAS når piloterna strejker i April, och förkrossar ännu flera människors liv.
L
2022-02-14 15:33:01
SV: SAS Link och Connect
Ni som skriver och tjatar om: "Det är nya tider, bytt jobb mm". Man undrar vart attityden är påväg? Är man tillbaka till 30-talet eller?

Ni som hoppas på Connect, glöm det! Undermåliga avtal, 0-anställningstrygghet mm

SAS kommer att åka dit förr eller senare var så säkra! Lagar och regler gäller i nutid, dvs 2022 och inte 1930 som många tror.

Ingen hoppas på strejk, ingen! Däremot så finns det ingen annan utväg om inte SAS ändrar inställning. SPG må vara passé men dom har fortfarande makten att sätta ordentliga käppar i hjulen, om man retar upp dom tillräckligt och det har inte SAS råd med. Staten kommer nog inte heller skjuta in pengar i bolaget om det blir strejk och då är det adjösss.
Assar
2022-02-14 13:35:11
SV: SAS Link och Connect
Helt klart att den eventuella framtiden ligger i de nya dotterbolagen, ivartfall om man inte får till avtal och effektiviseringar i moderbolaget. Ledningen gör exakt det de är tillsatta att göra av ägarna. Tiderna är annorlunda nu och man behöver inte gilla det men acceptera eller sök annat jobb. Det som nu sker i SGH Danmark är igen ett självmål. Det ger ledningen ett starkt argument för vad de gör och att det inte går att bygga vidare på det gamla fastkörda tänket hos många grupper.-

Ex SAS
2022-02-14 10:10:37
SV: SAS Link och Connect
Nyanställning i Link.
Dock inga återanställningar.
@Jakob
2022-01-24 17:16:45
SV: SAS Link och Connect
SAS framtid ser otroligt dyster ut. Varken Connect eller Link överlever om navelsträngen klipps i händelse av konkurs. Styrelsen och ledningen sitter på händerna och skyller på facken och piloterna. Mycket pekar på att det kommer bli en konflikt i april. Det är väldigt tragiskt om det blir det och att SAS kanske går i KK. Många tusen anställda blir arbetslösa och några få i ledningen går ut som vinnare. I alla fall så tycker dom det själva, för vem vill vika ner sig??
Jakob
2022-01-24 14:28:32
SV: SAS Link och Connect
SAS Link och Connect är framtiden för SAS!
DK
2022-01-19 09:54:05
SV: SAS Link och Connect
Sv: The Viking;
Tack, vet du hur rekryteringen ser ut kommande för bas på Arlanda och Oslo?
@Danne
2022-01-14 13:54:38
SV: SAS Link och Connect
Nej, det är på gång. 50 piloter är dock inte många..
Ser ut som att ledningen vill utveckla Connect och Link och avveckla SAS Scandinavia, så småningom.
Frågan är om facken kommer att strejka ihjäl bolaget eller inte. SPG verkar vara inställda på hämnd…
Planeraren
2022-01-14 13:05:45
SV: SAS Link och Connect
Planerna verkar spreta något. Ytterligare 50 piloter som sagts upp ska nu få komma tillbaka till SAS.
Danne
2022-01-14 09:05:38
SV: SAS Link och Connect
Verkar som att SAS håller i sina planer i ett järngrepp! Inga piloter kommer återanställas i main tyvärr. Hörde rykten om ca 50st som har fått erbjudande att komma tillbaka. Kanske bara rykten som sagt.
The Viking
2022-01-13 13:15:33
SV: SAS Link och Connect
SAS kommer att rekrytera piloter och kabinpersonal för 11 flygplan på Connect ( A320neo) och för 6 flygplan på Link, (Embraer 195) under 2022.
Vet ej om det uteslutande blir CPH bas.
SAS
2022-01-13 09:53:02
SV: SAS Link och Connect
Inlägg som modereras bort...

Vilka underleverantörer använder sig SAS av i dagsläget?
Undrande
2022-01-04 14:30:00
SV: SAS Link och Connect
Hur har det gått?
Har de anställt några nya piloter och kabinpersonal?
Calle
2021-12-23 16:00:17
SV: SAS Link och Connect
Ja, det verkar tyvärr vara kört för SAS. Kriga internt tills det är över verkar vara melodin. Sorgligt.
Jodåsåatt
2021-12-22 18:00:06
SV: SAS Link och Connect
hotshot>> Bra och kul för piloterna, synd att det inte var lika för kabinpersonalen..
hotshot
2021-12-22 13:21:59
SV: SAS Link och Connect
Som en pilotkollega på Norwegian är det otroligt sorgligt att läsa och se hur SAS-piloterna blir behandlade.

På Norwegian återanställs vi i rätt ordning med i princip samma avtal som innan. Vi får till och med komma tillbaka på vårt gamla lönesteg.
Ledningen värderar vår kunskap och kompetens. I gengäld är vi väldigt lojala, flexibla och stämningen är på topp.
Om opsen ringer och frågar om en ändring på schemat så ställer vi upp om vi kan.

Förhoppningsvis lyser dena possitiva stämning igenom (masken) till passagerarna och de kan känna sig oerhört trygga i att besättningen är superkompetent (inga wizzair piloter).

Detta tror jag är ett framgångsrecept och jag hoppas att SAS ledning också inser det innan det är för sent.
@Bob
2021-12-22 12:48:17
SV: SAS Link och Connect
Äntligen ett vettigt inlägg, tack!
Bob
2021-12-22 10:41:15
SV: SAS Link och Connect
Om ett bolag medvetet och regelbundet bryter mot kollektivavtal och lagar, är det då personalens fel? Ska alltså de anställda avsluta sin egen anställning bara för att det är besvärligt att följa avtal, det låter bakvänt. Varför har vi i så fall lagar och avtal?

Ett bolag där dess ledning missbrukar sin ledningsrätt genom att konsekvent misstolka avtal och underminera fackföreningar bäddar inte för en hållbar personalpolitik. Det är vedertaget att goda personalrelationer, med ömsesidig respekt, bygger värden i bolaget och för dess kunder. Det låter mer logiskt och rimligt att en bolagsledningen som öppet nedvärderar sin personal bör bytas ut.

2021-12-22 07:46:02
SV: SAS Link och Connect
Alltså, det är personalen som jobbar år efter år som är SAS, inte de personer som byts ut så fort de genomfört sina små projekt.
DW
2021-12-12 10:08:15
SV: SAS Link och Connect
” I flyget börjar du om på botten och det är därför det inte går att byta arbetsgivare.”

Det går alldeles ypperligt att byta arbetsgivare. Vem är det som har intalat dig annat?
ARN
2021-12-12 01:36:49
SV: SAS Link och Connect
@DW
Fattar men att tycka så illa om sitt bolags handlande kommer ju aldrig bli bra.Då kanske man borde gå vidare i arbetslivet.
Och får man igenom sina krav blir det dyrt för bolaget å man ryker.
Det är tufft för flyget nu bara vara glad att ha ett flyg jobb.Inte bra timeing att tjafsa då.
@DW
2021-12-09 15:41:54
SV: SAS Link och Connect
Det är för att karriären startar om när man byter bolag. Inom andra arbetstagargrupper så hoppar du antingen i sidled, eller uppåt, karriärmässigt när du byter jobb. I flyget börjar du om på botten och det är därför det inte går att byta arbetsgivare.
ARN
2021-12-09 13:16:36
SV: SAS Link och Connect
Håller med dig fullständigt DW.Man förstår liksom inte.
X
2021-12-09 12:26:41
SV: SAS Link och Connect
Andreas, det du missar är att dessa stora leasingbolag alltsomoftast äger flygplan genom joint ventures. Där t.ex. ALC i ett JV bildar ett bolag på t.ex. Cayman som äger flygplanet i fråga. ALC äger 25% av bolaget på Cayman och någon annan äger 75%. Vem någon annan är kan man fråga sig, det är inte helt lätt att spåra sådana uppgifter i de länder där dessa bolag registreras.
Andreas
2021-12-05 14:52:25
SV: SAS Link och Connect
SAS flygplan leasas väl oftast från en väldig blandning av de stora, globala flygplansleasingbolagen? Så tycker jag att det ser ut på Airfleets.net.

Vilka av dem är den svenska familjen delägare i? Eftersom SAS leasar från så många olika antar jag att familjen måste äga stora poster i flera av dem för att det ska vara värt för dem att konspirera.

Välj och vraka: Air Lease Corporation, Jackson Square Aviation, DVB, GECAS (/AerCap), Dubai Aerospace Enterprise, Pembroke, SMBC, CDB, Avolon, Alafco, Bocom Leasing?
Lenovo
2021-12-04 19:06:12
SV: SAS Link och Connect
@Varför
Svaret är enkelt - de hör till de allra mäktigaste inom Svenskt näringsliv och de styrande politikerna vill av naturliga skäl inte hamna i dålig dager hos dem.
DW
2021-12-04 14:17:04
SV: SAS Link och Connect
@73:

Jag har aldrig påstått att du gnäller. Det var helt enkelt en fråga om varför man arbetar kvar på ett företag om man anser att företagskulturen är så pass negativ. Det som jag däremot aldrig förstår är varför anställda i ett företag, som i det här fallet SAS, väljer att arbeta kvar år efter år då de beskriver ett obefintligt förtroende för företagsledningen, och ett företag som förbigår avtal och överenskommelser. Varför? Ingen verkar kunna besvara den frågan. Om det handlar om ens passion för att flyga finns det många flygbolag som rekryterar där man kan testa och se om det berömda gräset är grönare eller inte.

-
2021-12-04 12:22:42
SV: SAS Link och Connect
De folkvalda politikerna har ju kniven mot strupen i ett sånt här läge.
Dels har man inte hela bilden, men inser inte att SAS:s primära existens, enligt Wallenberg synsätt är en kassako.
När Wallenberg trycker på ministrarna är det ju med motiveringen att SAS har en kritisk samhällsbärande funktion och att det är en del av den svenska infrastrukturen.
Det där är en sanning med modifikation. Titta hur marknaden ser/såg ut, hade SAS kollapsat tidigt i krisen hade påverkan på "infrastrukturen" blivit minimal iom trafiknivåerna var såpass låga, sedan hade bara en annan aktör snabbt kunnat ta över.
Det finns ingen möjlighet i världen, som jag ser det att SAS kommer ha möjlighet / förmåga att betala tillbaka dessa nödkrediter innan 2026 som utlovat. Det spelar ingen roll vad de gör, piloterna hade kunnat arbeta gratis fram till 2026, de hade knappt gjort ett avtryck i SAS, än mindre bidragit till att generera vinst för att återbetala lånen.
Dessutom är dessa kreditar snart förbrukade, och det kommer att krävas nya åtgärder för att undvika kollaps.
Återigen, det finns inget intresse i att låta SAS kollapsa, och nu kanske ni förstår lite bättre varför, och varför det blir så att de gång på gång blir räddade ur hålet.

Och till alla som undrar varför vår fd näringsminister aktivt undvikit att svara / ta i frågan om SAS agerande mot fackföreningar under krisen, så kanske ni nu kan lägga ihop 1+1. Hade han agerat eller uttalat sig att SAS nedmonterar den svenska modellen hade hans framtida karrär antagligen inte sett så ljus ut.
Bara en tanke.
Lead
2021-12-04 10:29:00
SV: SAS Link och Connect
Det är korruption. Ledningen är bara väldigt vassa när det gäller att dölja det. Vi får hoppas det läcker ut i media innan det är försent
Varför?
2021-12-04 09:43:45
SV: SAS Link och Connect
Hur kommer det sig att det här inte varit transparent mot det svenska folket, och i mina ögon är det här korruption och inget annat. Sen hur de folkvalda kan agera med dold agenda och lossas som att det ingår i ett politiskt sammanhang känns helt overkligt.

Varför låter regeringen Wallenbergarna diktera villkoren i generation efter generation? Om det ska vara så kan vi förtydliga det och låta dem ta makten som totalitära monarker.
@Lenovo
2021-12-04 03:52:37
SV: SAS Link och Connect
Precis så är det!
Det är ABSOLUT INTE en slump att Jacob Wallenberg i självaste hög person trycker på våra politiker att låna ut pengar till hans egna kassako.

"Dagens Industri har tagit del av sms-konversationer som föregick regeringens beslut att satsa 5 miljarder kronor för att rädda SAS i flygkrisen, orsakad av hårdare reserestriktioner i pandemin.

Bara några dagar innan infrastrukturminister Thomas Eneroth i mitten av mars gick ut med löftet om 1,5 miljarder kronor i kreditgarantier till SAS hade Jacob Wallenberg sms:at ministern, enligt Di (obs, betalvägg).

Även näringsminister Ibrahim Baylan och finansminister Magdalena Andersson fick påstötningar från Jacob Wallenberg, och efter det fick SAS en kreditgaranti av Riksgälden på 3,3 miljarder."

Hade man inte fått dessa kreditgarantier från staten så hade SAS varit historia väldigt tidigt i pandemin, den saken är säker.
Men efter påtrycknigar fick man loss statliga krediter och således räddades kassakon, som fortsatt kan betala ränta på de dyra SEB-lånen.

Btw, Vart tror ni vår avgående näringsminister Ibrahim Baylan kommer att ta vägen nu när han pensioneras i politiken?
Bli inte förvånade ifall han får ett styrelseuppdrag i ett av Investors många bolag :)
Jag tippar på SKF :) Vad tippar ni på?
LLA
2021-12-03 21:54:55
SV: SAS Link och Connect
@fd SAS passagerare. Det lyser igenom att ditt inlägg är ett miserabelt försök från någon i pilotkåren att beskriva "verkligheten". Att ett företag skulle välja SAS pga "stabilitet" och "trygghet" är trams. Företagen köper flygbiljetter genom inköpsavdelningar och travel managers som har helt andra kriterier när de väljer flygbolag eller annan transport. De är bl.a. livrädda för strejkaktioner som är ett ständigt närvarande hot från SAS piloter och några andra personalgrupper i SAS.

Problemet för er alla mer eller mindre desperata individer som vägrar acceptera att allt inte kommer att bli som förr är att ni enbart slåss för gamla utdöda privilegier. Tondövheten är utmärkande. SAS verkar nu i en helt ny typ av marknad och ni är en del av problemet att SAS inte har förmågan att konkurrera. Satsa istället på att vässa era CV, sök till Komvux och vidareutbilda er. Tåget har gått.
Fd SAS passagerare
2021-12-03 19:39:20
SV: SAS Link och Connect
Vad sa du att du jobbade med sa du?
Högt uppsatt chef…?
Hihi.
*
2021-12-03 18:58:41
SV: SAS Link och Connect
Jag förstår inte varför anställda i xfly inte får förtur.

2021-12-03 18:48:56
SV: SAS Link och Connect
Till punkt:

Det finns också ett intresse av att inte vilja skjuta till mer pengar till SAS. Det kanske är dags, en gång för alla, att låta SAS stå på egna ben. Jag skulle vilja påstå att aktieägarna står bakom SAS och dess ledning i deras beslut avseende de nya plattformarna eftersom aktieägarna vill såklart få ta del av vinsten. Den svenska regeringen har klargjort flera gånger deras ståndpunkt, även den danska regeringen likaledes.
Lenovo
2021-12-03 15:26:51
SV: SAS Link och Connect
Streck. Visst är det så. De har inte heller något intresse i att företaget visar upp någon större vinst - så länge de rullar lånen är det fine.
Roxen
2021-12-03 15:07:42
SV: SAS Link och Connect
@Blankt
Ledningen gjorde självklart ett försök men underskattade sammanhållningen inom kårerna och nu har man målat in sig i ett hörn utan några vapen.
fd SAS-Passagerare
2021-12-03 14:43:10
SV: SAS Link och Connect
Jag har flugit enormt mycket i tjänsten i mitt företag, där jag sitter som högt uppsatt ledare/chef. Vi har alltid försökt att flyga med SAS i alla år eftersom det känns stabilt och tryggt. Långt ifrån bästa servicen men tryggt! Nu när jag läser alla inlägg här i dessa forum samt att jag länge har följt med i olika media hur SAS-ledningen har behandlat sin personal, så har jag nu satt min sista fot på ett SAS-flygplan. Alla incitament att resa tryggt med skandinaviskt rutinerade piloter och kabinbesättning är således helt borta och därav finns det ingen anledning att varken gynna SAS som bolag eller stötta deras fortgång. Jag önskar inget företag någon undergång på något sätt. Men en sak är säker -att om något annat företag i svenskt näringsliv skulle bete sig så oproffsigt och själviskt som SAS-ledning gör, så skulle detta företag vara borta för länge sedan. Stå på Er alla Som jobbar på SAS!! Ni ska veta att många där ute stöttar Er. Kunderna inklusive undertecknad vill endast åka med rediga SAS-piloter. Gnälliga eller bångstyriga, Skitsamma! Flyga flygplan kan ni i alla fall.
73
2021-12-03 14:39:17
SV: SAS Link och Connect
Du har såklart rätt i att alla parter ska initiera detta och att man gör bättre i att sluta än att gnälla. Men jag tror inte jag gnäller. Jag tycker heller inte att SAS är ett hemskt bolag. Det är ett fantastiskt bolag med lång och stolt historik och många fantastiska människor i både Fvik och ute i flygplan och på flygplatser. Min poäng, likt trådskaparens, är att ledarskapet är eftersatt och att många bra verktyg i en ledares verktygslåda ligger outnyttjade. Stridigheter och perspektivlöshet är i grunden ett ledarskapsproblem. Ställ frågan 'Varför?' tillräckligt många gånger så landar du i ledarskapet.

Håller med om att baserna och besättningar borde vara mycket mer aktiva i att trigga utbyte men det är ändå brukligt att ledare söker sin arena att utöva ledarskap på.

Har ingen koll på BA. Varför funkade det bra där men inte på SAS? Jag tror inte du menar att SAS besättningar och markpersonal är mer dumma i huvudet än andra utan det finns väl någon annan förklaring tänker jag?
-
2021-12-03 12:35:27
SV: SAS Link och Connect
Vad folk här inte verkar förstå är att det finns ett stort intresse av att INTE låta SAS gå under.
Varför?
SAS har otroligt stora lån hos en viss bank, SEB. Vilka är huvudägare i SEB?
Investor, som ägs av Wallenberg-familjen, som också äger en mindre post i SAS.
Ni förstår väl att SEB hade gått miste om enorma ränteintäkter och kreditförluster vid en ev konkurs.
Inte nog med det, när SAS gör en "sale lease back" och säljer flygplan till "leasingbolag", vem tror ni djupt under har intressen i dessa leasingbolag?
Intressenterna börjar också med ett W.
Det är också precis av denna anledning varför SAS aldrig skulle kunna genomgå en skuldsanering som Norwegian etc. Dels det, dels att det är annan lagstiftning i Sverige.

Think about it.
Yo
2021-12-03 12:26:07
SV: SAS Link och Connect
Detta handlar inte om "nya tider" eller "för dyra kostnader". Det absolut billigaste hade varit att anställa sina gamla A320-piloter till SAS Connect. Istället tar man nu Sydamerikaner och Balter från diverse lågkostnadsbolag. Absolut inget ont om dessa individer men det är helt okända för SAS och kräver således en mer ingående, kostsam, screening. De är dessutom helt nya vid flygning i SAS krävande ruttnät. Så varken ur ett ekonomisk eller ett operationellt perspektiv är detta det rationella.

Det framgår med all önskvärd tydlighet att SAS inte vill ha sina gamla (helst inte nuvarande heller) piloter och kabinanställda i sin verksamhet. Oavsett vilken plattform de är i.

Med detta konstaterat har den desperata personalen ingen annat val än att ta till sitt starkaste/enda vapen i vår. Man slåss för sin existens! Således väldigt låga odds för strejk i vår om inte ledningen gör en kursändring och inkluderar sin personal i sina framtidsplaner. Bedrövligt skött alltihop.
@
2021-12-03 12:05:19
SV: SAS Link och Connect
Precis, SAS är ett vinstdrivande aktiebolag och det måste ledningen förstå. Kör man över sin personal så kommer personalen att köra över ledningen tillslut. Och då förloras allt värde.
DW
2021-12-03 10:32:40
SV: SAS Link och Connect
@73 - Då kan man vända på frågan.

Hur många av piloterna och kabinpersonalen har bjudit in Frösundavikarna till fredagsfika? Eller hur många av dem har bjudit in dem på besök till besättningskontoren? Har ni ens bjudit dem att sitta på klappen?

Om du nu arbetar på SAS, med den inställningen att kulturen är så förfärlig som du beskriver, varför arbetar du ens kvar? Det borde väl finnas andra arbetsgivare som erbjuder avsevärt bättre företagskultur?

Under mina tio år på British Airways kan jag säga att jag blev då aldrig inbjuden till Waterside (huvudkontoret) på något afternoon tea, men jag gick då aldrig runt och var bitter över det.
@Rättvist
2021-12-03 10:25:47
SV: SAS Link och Connect
”Hur än skevt detta låter så har piloterna och kabinen bollen på deras sida.”

Detta är ingenting annat än ett önsketänkande.

Om de hade haft bollen på sin sida skulle inte deras fackföreningen gjort sådana försök uppror som de håller på med. En fackförening vars ordförande som säger att ledningen skall avgå har ingenting att komma med.

2021-12-03 10:22:21
SV: SAS Link och Connect
Anställda vid SAS måste inse att SAS är ett aktiebolag som har ett vinstdrivande intresse. Det är inte ett företag som gång på gång skall förvänta sig att staten skjuter in miljarder på miljarder enbart för att piloter och kabinpersonal skall ställa till med oreda för att i slutändan gå ut i lyxstrejk (2019).

SAS är ett läckande såll. Lägg ned SAS och börja om från början.
73
2021-12-03 10:21:54
SV: SAS Link och Connect
Enig med dig Calle. Ledarskapet på SAS tycks unikt.

"Alla" bolag pratar kultur, värderingar, "vi", har workshops och diskussionsmöten kring hur man implementerar strategier, vilka man ska vara, hur individen och teamen ska bidra till det gemensamma. På SAS är det noll sådant.

"Alla" andra bolag belönar goda bidrag till bolaget mål, bidrag till kund och team. Man tar itu med negativism, illojalitet, ryktesspridning genom diskussion och närvarande ledarskap. På SAS brister detta betänkligt.

SAS tycks inte tänka så.

Hur många av de flygande har ens varit i Frösundavik? Hur många av Frsöundavikarna har bjudit in till fredagsfika på crewbaserna och passat på att ta en tur på klappen? Hur involveras/bidrar de olika skråerna i tvärfunktionella frågor?

Då hade man ju kunnat hoppas att fackförbunden skulle kunna vara en mogen part och hjälpa bolaget på traven men den förmågan har de inte visat att de besitter.
Rättvist
2021-12-03 10:21:00
SV: SAS Link och Connect
Måste tyvärr bryta era påståenden. Om SAS hamnar i konkurs så kommer SAS inte att återstartas, FVK kommer till slut ifrågasätta ledningens agerande då deras jobb även står på spel. Hur än skevt detta låter så har piloterna och kabinen bollen på deras sida.
Lenovo
2021-12-03 09:45:17
SV: SAS Link och Connect
Jobbar inte inom flyget överhuvudtaget utan i en helt annan bransch som är betydligt mer välmående.

Men som skattebetalare är jag riktigt trött på att staten hela tiden ska spruta in pengar i detta misskötta monopolföretag. Det är uppenbart SAS är en institution och inte ett fungerande företag. SAS kostnader är alldeles för höga punkt.

Låt skiten konkursa, börja om från noll och starta upp ett nytt företag som kan matcha konkurrensen. För att kunna göra det kommer det krävas att en hel del mellanchefer, adminpersonal plus stor del av ledningen byts ut. Nya VD verkar åtminstone vettig så hoppas han kan bygga upp ett nytt flygbolag som klarar att stå på egna ben.
@PUUR
2021-12-03 09:00:40
SV: SAS Link och Connect
Om du har rätt, och piloterna är intelligensbefriade nog att ställa upp ett ultimatum, då har dom dödsdömd företaget
Sen kommer ett nytt SAS att uppstå ur askan, och det blir med all flygande pers. anställd på bemanningsbolag, Utan LAS osv.

Piloterne måste tá In att det inte är dom som styr bolaget, tack o lov. Om det hade varit så hade SAS gått i konken för länge sen
PUUR
2021-12-02 23:29:15
SV: SAS Link och Connect
Just nu vågar ingen på huvudkontoret säga stopp till Link/Connect-planerna men jag det här kommer att sluta i katastrof om man kör över piloterna. Tror att dom kallar sista steget för "intervene" och det är nog dit vi är påväg. Dom är rädda för sina jobb och jag tror att dom kommer att ställa ett sista ultimatum i vår.
Calle
2021-12-02 23:09:19
SV: SAS Link och Connect
Den stora stötestenen för de flesta uppsagda är att SAS inte erbjuder fd SAS-anställda förtur i de nya dotterbolagen som SAS startar upp för att överta verksamheten från gamla SAS main. Avtalen är inte särskilt viktigt, de nya avtalen är helt ok, det är just att "vi" inte längre är välkomna.

Jag förstår det inte, jag anställdes 2019 och SAS har lagt resurser på att utbilda och rekrytera mig, men nu duger jag inte längre. Jag har många års erfarenhet av flyg, jag är välutbildad även i andra sammanhang, och jag kan verkligen inte förstå hur ledarskapet kan vara så erbarmligt dåligt.

Ledarskapet är uppriktigt sagt katastrofalt dåligt. Se SAS historia fylld av konflikter, se Agenda 2000 med outsourcingstrategin i fokus, se till hur man agerat i arbetsmarknadskonflikter med plantering av historier i massmedia både från fackligt och från företagets håll. Kunde detta inte ha undvikits? Så mycket "distrust", så mycket energi som brukats för att söndra motståndaren. Tänk om man använt samma energi för att ena, för att bygga något tillsammans. Var hade man varit idag?

Man har från ledningens sida sagt en sak under pandemin, men arbetat i bakgrunden för något annat. Det kan vara ok, det kan vara en backup-plan, men man har valt att lansera strategin utan att inleda samarbete och därför får vi dessa reaktioner som vi ser idag. Anställda och fd anställda känner sig grundlurade - inte bara utifrån vad som sagts, men faktiskt också utifrån ingångna avtal - t ex återanställningsrätten.

Når man inte framgång tillsammans så har man inget företag - söndra och härska kan omöjligt vara vägen framåt.

Jag tror också man ska fundera på - vem är SAS? Vad är identiteten? Är det bolagen som är inhyrda? Är det nystartade Connect eller Link? Är det ledningsgruppen på Fvik? Frågan är svår att svara på, företaget börjar sakna identitet och det är inget att bygga ett varumärke på. Reklamfilmen "Nothing" börjar få alltmer relevans.

Jag vet att jag nu får mothugg, att jag ska inse att det är nya tider. Det gör jag. Jag kommer ju inte ifrån gamla SAS, jag kommer från andra bolag som jag arbetat för under 20 års tid, så jag klamrar mig inte fast vid någon historik, utan jag är rätt så jordnära och jag står vanligtvis på företagets sida men jag är också en vän av vad som är rätt och fel och av ett sunt ledarskap. Det som sker i SAS nu är inget annat än ett underbetyg både för ledningen och facket.

SAS - SKÄRPNING - både ledning och fack! Lös knuten, prata med varandra! Kom överens! Så kan vi tillsammans piska sk-ten ur konkurrenterna. Viljan, drivet och kunskapen finns hos anställda i SAS och vi är många som både vill och kan delta i racet! Och inse att SAS är "Something"!

F.d "Biggles"
2021-12-02 21:08:40
SV: SAS Link och Connect
@Lenovo. Piloterna i SAS behöver komma ner på jorden och förstå att det inte är som förr. Kunderna vill inte betala överpriser för likvärdig service. Att kasta okvädheter på övriga SAS-anställda visar en stor bitterhet och kanske man nu inser att sötebrödsdagarna är slut. Varken kunder eller skattebetalare har ett intresse av att SAS skall vara en värmestuga eller skyddad verkstad för verklighetsfrånvända piloter.
@Lenovo
2021-12-02 19:20:37
SV: SAS Link och Connect
Varför denna avundsjuka gentemot de anställda på huvudkontoret?

Hur kommer det sig att du inte valde att bli t.ex. ekonom så att du också kunde jobba på huvudkontoret istället för att flyga runt som pilot eller kabinpersonal (eller vad du nu jobbar som...)? Har du någon gång frågat dig själv varför du är där du är, och varför de på huvudkontoret är de är?
@BA
2021-12-02 18:56:59
SV: SAS Link och Connect
Fast det är inte sant, vet minst 2 piloter som var med i SPG som fått klart att börja på connect. Om dom sen tar det eller återanställningen är väl oklart.
Hade själv tyckt det var svårt. Connects avtal är ju rätt kasst men ingen bolagsledning i världen vill på sikt behålla den relativt ruttna kultur som finns just på på gamla SAS så frågan är hur länge det får finnas kvar. Kompetent folk som fan men det är ett jävla gnäll på många utav dom gamla och finns nog ingenting i världen som kan få dom att bli nöjda. Dom yngre däremot som varit utan jobb ett tag nu kommer nog vara ödmjuka och tacksamma över att vara tillbaka när återanställningarna väl kommer.
/BJ

2021-12-02 17:38:31
SV: SAS Link och Connect
Det LOL skriver stämmer. SAS och dess ledning är inte under någon press överhuvudtaget från fackförbunden, och det är därför vi nu bevittnar dessa så kallade utspel från de olika förbunden - senast från det svenska kabinförbundet igår då de rekommenderade att företagsledningen skulle avgå.
Lenovo
2021-12-02 16:10:51
SV: SAS Link och Connect
@Acer
Ja precis - företaget ska överleva så ni på kontoret kan behålla era fläskiga löner, förmånspension och övriga förmåner. Allt ska förbli som vanligt för er. Bara att driva lokalerna i Frösundavik kostar säkert en förmögenhet. Medan konkurrenterna (Norwegian t ex) satt i anspråkslösa lokaler ute på Arlanda.
A320LEO
2021-12-02 15:34:18
SV: SAS Link och Connect
@LOL
Ledningen kommer bli tvugna att gå med på fackets krav om inhyrning / nya plattformar. Kommer sluta med att inhyrningen blir lika stor som den var innan pandemin. Jag förstår din frustration men detta scenario är det mest trovärdiga.
Alla vet vad som kommer ske efter april annars..
BA
2021-12-02 14:12:54
SV: SAS Link och Connect
Att SAS ledning inte har örat mot rälsen och förstår att detta kommer sluta i fullständig katastrof är anmärkningsvärt.

De säger att alla har "samma möjligheter" att söka till SAS Connect. Detta i sig är lite konstigt eftersom man har flera hundra A320 f.d. SAS-piloter med rating som sökt och som man borde kunna anställa helt utan kostsam screening. Hur som helst, "samma möjligheter" heter det, ändå är det INGEN f.d. SAS-pilot som var medlem i SPG (99% av alla) som blivit kallad till intervju. Istället går telefonen varm hos Wizz- och SmartLynx-piloter från alla världens hörn och helt utan erfarenhet av flygning i norra Europa.

Det hade varit bättre om ledningen erkände att man inte vill ha sina gamla piloter i sin verksamhet. Nu blir det bara ett fruktansvärt hycklande som ytterligare pulveriserar förtroendet.

Detta kommer sluta med en stor strejk som sänker bolaget i vår. Alla långlinjetrafik och över 50% av kortlinjetrafiken kommer att stanna. Finns inte en chans i världen att SAS klarar det. Det är tragiskt men det är ett faktum, och det är helt sjukt att SAS ledning fortsätter att köra tåget in i väggen.

Det hade varit SÅ enkelt att göra detta tillsammans med sina anställda och f.d. anställda. Bara säga att f.d. SAS-piloter kommer ha förtur till Connect eftersom det är den plattformen man kommer att satsa på framöver. T.ex. gör British Airways exakt det när man nu sätter upp BA EuroFlyer på Gatwick. Alla som sagts upp under pandemin har förtur, först därefter går man externt.

Jag förstår faktiskt ingenting?! När SAS går under i vår kan man verkligen fråga sig vem som bär ansvaret?
LOL
2021-12-02 14:02:04
SV: SAS Link och Connect
@UK - haha, skrattar av hur du tror ledningen är under någon form av press från fack etc. CityJet flyger, XFly flyger, SAIL, och strax Connect /Link. Det kommer gå fint. Slut på dagarna där facket bestämde hur ting skulle gå.
Dalai Lama
2021-12-02 13:57:30
SV: SAS Link och Connect
Pilot var kommer alla dessa upprörda känslor ifrån? Det måste vara hemskt att gå runt och se på världen och medmänniskor med den mörka och uppeldade synen. Det är väl ingen som försöker jävlas?

Jag hoppas att vi all lyssnar, diskuterar och försöker bidra lite konstruktivt med det gemensamma bästa för ögonen.

Jag kan inte för min värld tro att vi piloter inte är större än att vi klarar av att ta andra perspektiv och diskutera som vuxna människor. Det hoppas jag gäller nu, den 1/4-22 och därefter.
Trix
2021-12-02 12:56:29
SV: SAS Link och Connect
Deras framtid i bolaget är ändå inte given. Därmed har de noll och ingenting att förlora på att strejka.
Acer
2021-12-02 12:25:46
SV: SAS Link och Connect
@pilot
Såsom en ex SAS are vill jag hoppas att personalen äntligen inser att detta handlar om överlevnad och inget annat. Var med och hjälp till istället för det många nu gör. Den som tror att man på fackliga väägar kan stoppa något lever i det förflutna. Det enda man genom detta uppnår är att man inför ledning och ägare gör tydligt att man inte vill ändra på något nämnvärt utan bara vill ha det som för. Jag skulle som ägare då dra ner ridån och inte vilja satsa mer pengar. Sorgligt nog känner jag idag att detta kanske är enda vägen för att de som bara gnäller vaknar, om än för sent!
Uk
2021-12-02 11:10:48
SV: SAS Link och Connect
Tro mig, bättre att SAS försvinner innan det blir för likt lågprisbolagen. Och ja, ledningen kommer bli tvugna att lyda oss.

2021-12-02 09:02:26
SV: SAS Link och Connect
@Pilot - verkar mer som att detta är din våta dröm att skal hända. Fördelen med att dela upp blir jo precis viktigt när och om det blir strejk i 2022. Om det blir så är det hejdå gamla SAS och Connect / Link tar över i något nytt. Det bästa är om man hittar et sett att få alla 3 att fungera ihop.

2021-12-02 08:57:49
SV: SAS Link och Connect
Javisst, strejka den 1 april och SAS kommer att läggas ned. Då kan piloter och kabinpersonal gå rakryggade över att de har strejkat SAS till konkurs och sig själva arbetslösa. Då är sagan slut.
Pilot
2021-12-01 22:37:59
SV: SAS Link och Connect
Att SAS-ledningen febrilt försöker uppfylla sin våta dröm råder inga tvivel om. Men att dom tror att det ska gå friktionsfritt är det bara en mindre vetande som tror. Facken som SAS försöker övertyga kommer aldrig acceptera det som håller på att hända, så dom kommer att säga nej - piloterna och kabinanställda kommer att säga nej. 31 mars 2022 löper fredsplikten från föreningarna ut. Då kommer samtliga piloter samt kabin gå ut i strejk från och med 1 april. Då är sagan över för SAS. Jag lovar er, strejken 2019 kommer framstå som ingenting mot vad det här kommer att bli. Connect kommer aldrig hinna expandera ens i närheten av main fram till april 2022, så den trafikuppbackning som ledningen hoppas på kommer vara en piss i Mississippi. Snipp snapp snut -där tog Puckens saga slut.
Kungibaren
2021-12-01 21:47:48
SV: SAS Link och Connect
Vad trevligt! Mycket fd wizzair folk som ska sitta i cockpit. Kommer bli riktigt stabilt..
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn