Tråden startades av: Juristen  2021-12-11 21:10:54
SAS Connect är igång!  
Häromdagen flög jag mellan Stockholm och Oslo. Piloten som välkomnade oss sade SAS Connect.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Re: E
2022-02-24 12:38:07
SV: SAS Connect är igång!
Så detta handlar inte om ekonomi utan makt är det du säger. SAS ligger ytterst pyrt till ekonomiskt, dåligt tillfälle att ta en kostsam maktkamp just nu. I Sverige har arbetstagare rätt till viss makt/inflytande. Det försöker ledningen i SAS nu ta ifrån sina anställda. Samtidigt lanserar de SAS FORWARD där alla måste "vara med på tåget". Hur kan ledningen tro att dessa två agendor ska kunna genomföras parallellt? Precis som Cookie skriver så är enda lösningen att jobba tillsammans med sina anställda för att hitta besparingar, undvika strejk och på så sätt få SAS FORWARD att flyga. Att montera ner den svenska modellen får nog göras vid ett annat tillfälle.

Mr. X
2022-02-24 12:37:29
SV: SAS Connect är igång!
Att. Leif D,

You have absolutely no idea what you are talking about.
An ID ticket to London cost around 140 euros return. I bet that you will be able to find it cheaper full price.
With regards to space in cockpit: No paying passengers are allowed as a result of overbooking, so nothing lost there for SAS. But you are right, that it is always up to the captain to choose, who can sit in the cockpit (the office of the pilots). As many other things are up to the captain.
The only thing this is about is power.
The pilots have suggested a 25% reduction in cost, if SAS Connect is scraped. This to insure, that the company can not go to the lowest bidder every time, a route has to be flown.
That should be in the interest of all workers. Next time it is your job on the line…

Brgds

E
2022-02-23 18:50:53
SV: SAS Connect är igång!
Att Cookie

Det handlar inte enbart om lönekostnader, handlar mer om att det inte fungerar att ha en pilotkår som vill leda företaget, och, som, igen, hotar med strejk
Leif D
2022-02-23 17:54:30
SV: SAS Connect är igång!
@cookie. Det finns absolut ingen anledning för SAS att lägga ner SAS Connect och att ha kvar SAS "main". Styrelsen har redan bestämt sig för att satsa på SAS Connect och SAS Link. SPF kan gå med på samma villkor som FPU och SAS har i sitt avtal för sina medlemmar. Avtalet mellan SAS och FPU är ett kollektivavtal men SPF är säkert rädd för att SAS försämra vissa gamla privilegier för piloter som exvis rätten att själva välja vem som de får ta med i cockpit (familjemedlemmar eller vänner) samt att personalens rabatterade biljetter blir begränsade om de inte arbetar i gamla bolaget. Det finns säkert också mycket annat i gamla avtalet som piloterna är rädda att förlora.
@cookie
2022-02-23 14:48:38
SV: SAS Connect är igång!
SAS Connect och SAS Link är framtiden. Även om SAS Connect AOC skulle avvecklas är dom skandinaviska crew anställda i ett eget SAS Företag som är precis det SAS önskar att alla skall vara med om. Det gir SAS bättre flexibilitet och man har ett kollektivavtal som är skandinavisk och som SAS själva har accepterad. Om facken skulle acceptera samma villkor som FPU har, så kommer oavsett många av dom gamla gå av, då det avtalet är mycket sämre än den dom redan har. Sen blir det nya hot igen om några år när facken igen vill kräva mer.. and the shitshow continues. Så min gissning är att SAS behöver ha Connect och Link, så inte dom gamla skulle få någon ”idé” om att hota igjen om några år som dom alltid gör. Dom glamour dagarna är förbi - synd bara att gamla piloter och kabinanställda inte fattar det själv.
Lasse
2022-02-23 13:10:37
SV: SAS Connect är igång!
Enig!

SPG's förslagna avtal matchar de avtal som FPU har tecknat med Connect, med hållhaken att all nyrekrytering till Connect stoppas. SPG har generellt inget emot Link, de anser det bättre att ha den produktionen inom SAS och inte på externa partners.

Skulle SAS och piloterna komma överens skulle det avsevärt förbättra klimatet inom SAS och således skapa den team spirit som krävs för att klara av kostnadsbesparingarna.
Cookie
2022-02-23 10:42:51
SV: SAS Connect är igång!
Det enda vettiga alternativet nu för SAS ledning torde vara att ta den det avtal med 25% kostnadsbesparing / produktivitetsökning som pilotfacket erbjudit enligt dansk media. Och då samtidigt avveckla SAS Connect vilket facket har som motkrav.

Att släcka strejkhotet, bli sams med piloterna, spara 25% på piloterna och slippa ett överflödigt AOC skulle ge stora besparingar och SAS FORWARD enorm trovärdighet.
DK
2022-02-23 08:32:03
SV: SAS Connect är igång!
Connect och Link blir del av lösningen av SAS åtgärdsprogram.
KB
2022-02-17 23:29:21
SV: SAS Connect är igång!
Är det så att både Connect och Link åker med i en rekonstruktion?
Ex SAS
2022-02-16 18:45:28
SV: SAS Connect är igång!
Helt rätt Gullan.
SAS kommer nog behöva Connect och Link nu mer än någonsin!
Rullan_Rimpi
2022-02-11 12:39:31
SV: SAS Connect är igång!
Istället för att missunnsamt klanka ned ivriga medskribenter på detta forum i dessa spörsmål och envetet hävda sig i bättre dager, så föreslår jag att vi alla sjunger "We shall overcome" i samma anda som Birgit Friggebo.
Euro
2022-02-11 12:32:31
SV: SAS Connect är igång!
Du kan använda dina eurobonus poäng i de bolag som finns i star alliansen!
Re: DK
2022-02-11 11:41:30
SV: SAS Connect är igång!
Nej tvärtom. Ex-SAS får söka som alla andra men till Link verkar ingen vara aktuell. Till Link har några få ex-SAS blivit utvalda men merparten är externa piloter.
DK
2022-02-11 11:19:47
SV: SAS Connect är igång!
Får ex Sas:are förtur till Connect och Link?
EX SAS
2022-02-04 11:32:37
SV: SAS Connect är igång!
SAS Link rekryterar som aldrig förr!
Hur ser det ut i Connect?

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14581
Lage D
2022-01-24 16:47:16
SV: SAS Connect är igång!
@Tim. Det hjälper inte att Eurobonus är ett eget bolag eftersom det ägs till 100 % av SAS AB. Om SAS AB i rekonstruktion kommer Eurobonus (som eget AB) att säljas eller läggas ner eftersom poängen inte kommer att kunna användas fullt ut för flygresor på SAS. Se vad som hände i Norwegian.
Tim
2022-01-24 15:56:10
SV: SAS Connect är igång!
Eurobonus är redan ett separata bolag
@@@xw
2022-01-24 11:06:54
SV: SAS Connect är igång!
Det verkar så :) Säger bara att det är de lönerna city har. De har ingen lönetrappa
@STO-OPP
2022-01-23 21:52:15
SV: SAS Connect är igång!
Det stämmer inte och så funkar det inte i ett företag. Skulderna kvarstår i hela koncernen samt alla tillgångar kommer att frysa inne tills skulderna är reglerade. Då har inte SAS några flygplan att flyga med oavsett plattform. Däremot så kan transportstyrelsen dra in drifttillståndet för ett AOC om dom anser att SK inte har pengar nog att fortsätta verksamheten. Då sitter SAS i ett ännu trängre läge för att moderskeppet inte kan dra in pengar med sina 120 flygplan. Då blir det svårt för Connect att bära upp detta med sina 11 flygplan och tokgröna piloter. Nej det ryktet tror vi inte på.
Lage D
2022-01-23 21:47:16
SV: SAS Connect är igång!
När det gäller konsortieavtalet gällde detta avtal (eller gäller fortfarande?) mellan Danmark, Norge och Sverige. Har svårt att tro att det finns ett giltigt och/eller fungerande konsortieavtal kvar när staterna är minoritetsägare. Däremot kan det finans ett nytt s.k. aktieägaravtal mellan Sverige och Danmark men detta är betydelselöst om bolaget skall sättas i konkurs. Svenska och danska staten äger bara 43,6 % av SAS AB som är moderbolaget. Det enda sättet är väl om styrelsen bestämmer att sätta SAS AB i konkurs vilket jag tror är mindre troligt. Vad som mycket väl kan hännda är att styrelsen agerar så att SAS AB sätts under rekonstruktion men detta kan ske endast om SAS AB olika långivare går med på detta. En rekonstruktion innebär att långivarna får ut en mindre andel av sina fordringar på bolaget, att alla anställningsavtal upphör och att alla bonuspoäng etc blir värdelösa (om ingen extern part köper Eurobonusprogrammet).
@@xW
2022-01-23 21:02:17
SV: SAS Connect är igång!
Okej så nya styrmän och kaptener hos underleverantören Cityjet tjänar BETYDLIGT bättre än nya styrmän och kaptener hos "stora" SAS. Men ändå är det piloterna på SAS som måste försämra sina villkor för att rädda företaget?
Grottmänniska?
2022-01-23 17:16:32
SV: SAS Connect är igång!
Op: Frågan är vilken verklighet du lever i? 38 tkr är inte mycket att hänga i granen vad gäller lön utanför flygbranschen. Har du varit instängd i en grotta sen 90-talet? De flesta jobb som kräver mer än en gymnasieutbildning har över 40 tkr i grundlön. Vet inte vem du försöker lura?
STO-OPP
2022-01-23 13:39:00
SV: SAS Connect är igång!
Överhörde en diskussion om att det finns en öppning i konsortieavtalet att konkursa enbart flygverksamheten i SK. Någon som vet om avtalet är utformat så? Kan det vara möjligt?
Stämmer det lär det finnas många kvalificerade sökande till dessa tjänster efter 1/4. Om inte SPG tillfredställer styrelsen & svenskt näringslivs krav.
@xW
2022-01-23 11:10:53
SV: SAS Connect är igång!
Varför säger du att det inte stämmer. Som WX säger ligger en FO lön på ca 54k svenska omräknat från dkk och en kapten runt 85k i lön på city.
@xW
2022-01-23 11:08:36
SV: SAS Connect är igång!
Nej du har fel. En FO på city har kring 38-39k dkk en kapten ca 63-64k dkk.
Op
2022-01-23 08:19:58
SV: SAS Connect är igång!
Det är nog dags för alla millenials att justera sin lönebildningen lite. 31000dk är ca 38000 svenska. Finns inte många andra civila job som ger det! Att ni sedan varit korkade o köpt er pilotutb när det finns gratisalternativ får ni själva ansvara för… väx up o inse verkligheten, pilotmsrknaden är på väg att bli ett vanligt jobb o ingen sund människa skulle välja det längre med de arbetsvillkoren o lönerna!
SAS Flygare
2022-01-23 06:30:02
SV: SAS Connect är igång!
Det är absolut inte alla vi kvarvarande piloter på SAS som vill strejka eller hämnas på ledningen.
Dom mest stridslustna är kolleger som inte har långt kvar till pensionen.
Tycker det är otroligt att dess äldre kolleger skitar fullständigt i att dom med all sannolikhet kommer att se till att vi alla blir arbetslösa, pga ett princip och för att man vill demonstrera vem som ” bestämmer ”
Snälla ta tidig pension i stället för att förstöra för alla.
xW
2022-01-22 20:03:54
SV: SAS Connect är igång!
@Wx
Fast det där stämmer inte, FO på Cityjet har ungefär 30k DKK.
SWE
2022-01-22 19:44:07
SV: SAS Connect är igång!
Det kommer knappast bli danska villkor för SAS Connect i Stockholm.
Calle
2022-01-22 15:45:17
SV: SAS Connect är igång!
Connect har en annan uppbyggnad, bl a med stege och flygtillägg plus traktamenten så det går inte att jämföra rakt av.
@Jon
2022-01-22 14:02:07
SV: SAS Connect är igång!
Förlåt alltså.. men du tycker 37.000 kr är en bra lön?
Wx
2022-01-22 11:03:45
SV: SAS Connect är igång!
FO Cityjet CPH har ca 39.000DKK/månad. Så om SAS erbjuder 31' I connect är det lågt.
De ligger de under samma fackförbund. Danska FPU.
@kalle
2022-01-22 06:14:27
SV: SAS Connect är igång!
Ska ju förtydligas att det inte är SAS du söker utan Connect och två helt skilda bolag ifall jag ska citera styrelsen. Lycka till! :)
Jon Ohlsson
2022-01-21 22:52:17
SV: SAS Connect är igång!
31k DKK är inte dåligt som styrman på SAS. När jag jobbade på "main" så hade jag som styrman 37k SEK i ingångslön.
Kalle
2022-01-21 17:18:47
SV: SAS Connect är igång!
Jag hade en dagsersättning, 175€/flygdag, sedan 75€/off-dag borta från hemmet. Ingen ersättning vid hemma-dag. Ingen garanterad flygtid per månad gavs heller. Har sett fram emot chans i SAS länge, nu när chansen kommer så tar jag gärna 31.000DKK per månad. Är der inget mer än det? Flygtillägg?
Betong
2022-01-21 07:23:46
SV: SAS Connect är igång!
Vad hade du för lön på Avion? Connect erbjuder en usel lön på 31000 DDK basic.
Anders
2022-01-21 00:01:20
SV: SAS Connect är igång!
Det är de äldre piloterna som snart ska gå i pension som kacklar mest. Vi som har år kvar att arbeta är inte lika pigg på strejk el ” nu ska vi visa SAS andan”. Klart de skiter i vad som händer, de ska ju ändå sluta snart…tack för att ni vill göra oss o cabinen arbetslösa pga er envishet och hämndlystna.
Kalle
2022-01-20 19:03:20
SV: SAS Connect är igång!
Någon mer som blivit inbjuden till intervju med CAE för ARN basen? Pilot alltså.
Styrman på A320, 2000h på typen, flugit i Avion Express, WOW. Kul om jag får komma till "hemma-bas". Någon som vet lön? Villkor?
The Viking
2022-01-19 09:16:10
SV: SAS Connect är igång!
@SOS
Att många inte direkt ” tycker synd” om SAS piloterna har kanske att göra med att pilot facken på den ” gamla goda tiden” gjorde allt för att mjölka ut så mycket det bara gick ur bolaget Den gröna Boken var bibeln tills när konken 2012.
Sen har pilot facken tyckt att de borde leda verksamheten.
I flera år har det varit ” krig” mellan SPG och ledningen. Båda är ansvariga för detta.

Verkar som att SAS ledning inte tror att det går att uppnå en tillräckligt bra deal med SPG, därför har man startat Connect och Link, med billigare k avtal med annat fackförbund.
Sv Konka skiten.
2022-01-18 18:28:28
SV: SAS Connect är igång!
Att försätta SAS i konkurs har inte Svenska staten mandat att göra då man endast äger 21% av aktierna.

Skulle SAS försättas i konkurs kommer det att kosta oss skattebetalare en hel del pengar.

NI VILL VÄL INTE SLÖSA MED SKATTEPENGAR?

Tänk om tänk rätt!
Tomburk
2022-01-18 18:04:03
SV: SAS Connect är igång!
”Annat nytt bolag”. Ja så mycket har vi nog förstått. Men vad är det för nytt med verksamheten då, som innebär att den gamla personalen inte längre är välkommen tillbaka?

Ärligt talat tycker jag det är rätt tragiskt att se era skadeglada inlägg kring det här ämnet. I Sverige är tydligen avundsjukan starkare än sexualdriften.
EBG som är med i Saco-fack
2022-01-18 16:37:24
SV: SAS Connect är igång!
Kan hålla med Konka skiten faktiskt. Är skattebetalare och tvingas stödja social dumpning i ett semistatligt bolag där Näringsdepartementet sitter med finansiella garantier och deltar vid emissioner. Inte rätt. Och att omorganisera verksamheten genom verksamhetsövertagande för att kringgå återanställningsklausuler är bara löjligt, omoraliskt och idiotiskt, för när SAS hittar på dumheter brukar det kosta för dem i längden.
SOS
2022-01-18 16:34:52
SV: SAS Connect är igång!
Kan du inte känna empati så saknar du antingen kunskap i frågan eller behöver prata med någon som kan hjälpa dig med dina tankar. Det finns en otrolig avundsjuka på SAS piloter och det är tragiskt att läsa om missunnsamheten och jantelagen. SAS måste givetvis följa de avtal de skrivit på, eller få det prövat i domstol.

Det är inte SAS piloter som skapat förutsättningarna, det har SAS ledning genom åren byggt upp.
@konka skiten
2022-01-18 16:12:12
SV: SAS Connect är igång!
Fantastiskt inlägg av en bitter och instabil SAS-pilot. Om ditt inlägg visar hur många av er resonerar är det svårt att ha sympati. Att erat fackförbund SPF skrivit på ett avtal med SAS där de fått återanställningsrätt i det gamla bolaget (av några kallat "SAS main") och att ni nu tror att denna återanställningsrätt också gäller i ett annat nytt bolag är inget annat än skrattretande. Surt sa räven!
Konka skiten.
2022-01-18 15:53:07
SV: SAS Connect är igång!
Som uppsagd pilot så säger jag konka skiten. Alltså hela SAS. Varför? Enkelt. Det är snart inget skandinaviskt kvar i Scandinavian Airlines tack vare att ledningen vill bli som Ryanair. Synd bara att man missat att ingen kan slå Ryanair. Möjligen Wizzair som ligger i en ytterligare sämre nivå och där "SAS" nu gladeligen anställer piloter ifrån till nya "SAS" Connect. Allt genom våra skattepengar som flyger utomlands. En skam är vad det är!

Att spara pengar handlar det inte om i alla fall då man hellre betalar CAE för att genomföra nya tester istället för att använda sig av dom som jobbade för bolaget innan. Det vidrigaste av allt i detta är att när jag söker andra jobb i både flygbranschen och utanför så har alla fortfarande en gammal vision om att "SAS är ju så bra" och "dom kommer ta tillbaka dig så fort allt är igång". Jo, tjena... Man kan ju tro det. Istället får jag söka om mitt gamla jobb hos "SAS" Connect, men där uppfyllger jag inte nya påhittade villkor. Staten har alltså gått in med pengar för att rädda jobben, men istället anställer man hellre någon random pilot från Rumänien. Fy fan!

Jag önskar att jag aldrig hade bytt till SAS och att jag aldrig jobbat för Sveriges sämsta arbetsgivare!! Hoppas Norwegian, Finnair och Eurowings kokurerar bort skiten!
Puckelbro
2022-01-18 15:06:01
SV: SAS Connect är igång!
@the Viking.

Om man vill förstå något kan det vara bra att känna till dess historia. Den för utomstående synbart verklighetsfrånvända mentalitet som många piloter visar upp är en produkt av civilflygets historia och traditioner. Den har formats i en helreglerad bransch där man under lång tid aktivt arbetat för att vissa grupper ska ha så hög status och så mycket förmåner som möjligt. (Och detta fortgår i någon mån än idag. Se t.ex hur man försöker ge pilotutbildningen akademisk status.) Så länge flygbolagen var "landets ansikte utåt" och skattebetalarna alltid kunde skyffla in mer pengar så var detta inget problem.

Idag verkar flygbolagen som företag på en avreglerad marknad. (Om man bortser från alla gamla bilaterala avtal, regelverk, övriga avtal, subventioner med skattemedel, osv som lever kvar.) Detta ger också nya förutsättningar. Mentaliteten från det gamla lever dock kvar. Alltför många har en grundmurad förväntan om att pilotyrket ska innebära hög lön, hög status och väldigt lite arbetstid. Och detta är till stor del fortfarande skyddat av gamla avtal, gamla regler och de där skattebetalarna som helt enkelt får finna sig i att hosta upp när pengarna inte räcker. Så länge det finns en politisk vilja att betala för flyg i dess nuvarande form kommer denna mentalitet att inte bara leva kvar utan dessutom förstärkas. Och där har du svaret på varför så många tror att man kan strejka sig till mer pengar och förmåner från ett företag i akut ekonomisk kris.
@The Viking
2022-01-18 15:00:11
SV: SAS Connect är igång!
Ja du The Viking! Du verkar inte vara riktigt klok ärligt talat. Dina inlägg tyder på att du är väldigt dåligt insatt dessutom.

SAS-piloterna är inte ute efter att förbättra sina vilkor, tvärtom. Alla är fullt medvetna om att SAS blöder pengar. Det enda piloterna är intresserade av är att SAS följer dom avtal som är påskrivna. Att SAS-ledningen lägger av med sitt maktspel och börjar tänka som en flygbolagsledning borde. Att starta dyra plattformar och att träna ny crew tyder ju inte på att det fattas pengar direkt.

Vill inte SAS inkludera de piloter som är kvar i deras framtidsvision och att ta till vara på de resurser som redan finns, genom att återanställa dom piloter som är uppsagda pga av arbetsbrist, så finns det heller ingen anledning att inte strejka heller.

"Som man ropar får man svar" säger ett gammalt ordspråk.
The Viking
2022-01-18 13:33:19
SV: SAS Connect är igång!
@HV71, Det som främst är tragikomiskt är att SAS kvarvarende piloter tror att man kan hota/ strejka sig till bättre villkor i ett bolag som är i svår kris….
@HV71
2022-01-17 13:21:12
SV: SAS Connect är igång!
Connect (SAIL) har varit i drift sedan 2016. Inget nytt.
HV71
2022-01-16 19:22:36
SV: SAS Connect är igång!
Tragikomiskt är när någon utlyser seger för ett bolag som knappt hunnit etablera sig och blankt tror på att alla SK flygningar kan tas över bara sådär...

@Kranz
2022-01-16 11:22:34
SV: SAS Connect är igång!
Haha, det är verkligen tragikomisk hur mycket hat du har mot Connect. Du framstår som bitter uppsagd anställd från SK. Connect kommer växa i månaderna som kommer, synd att det finns folk som tror att hot om strejk gör någon skillnad! Om SK går under i en strejk finns det redan crew i Connect / Link som är redo och välkomna in det nya Bolaget direkt.
Kranz
2022-01-15 15:13:46
SV: SAS Connect är igång!
Nej jag räknar endast inom Main. Connect är ointressant då de kommer stöta på hinder ganska så snart.
@Kranz
2022-01-15 09:05:10
SV: SAS Connect är igång!
@Kranz

Har du då räknat med 3 flyg från Connect, som ska ställas i STO med tillhörande Crew, som nu ska rekryteras? Rakt framför näsan på dom piloter som väntar på återanställning!
Medevik
2022-01-14 20:09:19
SV: SAS Connect är igång!
Härligt att flyga för Connect, välkommna ombord!
Kranz
2022-01-14 16:13:58
SV: SAS Connect är igång!
Mer än 50 ska in utöver de 50 som tackade ja. Sedan ska enl mina beräkningar troligtvis behövas ytterligare 80-120 st för 2022. Detta är baserat på nuvarande siffror och en sommar med Omikron.

Och ja, allt på main.

@Calle
2022-01-14 16:09:53
SV: SAS Connect är igång!
@Calle

Det låter ju fantastiskt! Vore ju rent hål i huvudet om inte SAS tar tillvara på dom resurser dom har först.
@Danne
2022-01-14 13:04:43
SV: SAS Connect är igång!
Ytterligare 58 uppsagda ska återanställas till SAS. Besked kom i veckan.
Calle
2022-01-14 09:41:16
SV: SAS Connect är igång!
RE: Danne - nej det stämmer, ytterligare 50 ska tillbaka.

Håller tummarna för att ledning och fack kommit fram till en lösning.
Danne
2022-01-14 09:09:46
SV: SAS Connect är igång!
Tror inte SAS kommer återanställa en enda mer. Hört rykten på 50 piloter som har fått erbjudande att komma tillbaka till main. Nog bara rykten som sagt. Verkar gå trögt även för Connect. En fråga man kan ställa sig är: Varför inte SAS tar tillvara på dom resurser man redan har? Speciellt nu när dom drar ner på trafiken. Jäkligt märkligt!
J
2022-01-12 23:53:14
SV: SAS Connect är igång!
@kranz

Det Kranz skrev är fakta och info..
Mr x
2022-01-12 18:10:56
SV: SAS Connect är igång!
And you are fully aware that there are both an IFALPA recruitment and training ban on SAS Connect and Link?
Mads
2022-01-12 12:56:07
SV: SAS Connect är igång!
Jeg er selv tidligere "main" medarbejder, og har nu fået job hos Connect. Er på kursus lige nu.
@Kranz
2022-01-11 09:22:47
SV: SAS Connect är igång!
Hur vet du det?? Eller är det bara ett önsketänkande från din sida? Känns som att dom flesta skickar ut saker och ting i dessa forum, som dom själv önskar -och det är väl inget fel i det egentligen. En grupp som vill ha jobb på Connect och som inte fick jobb i SAS en gång i tiden. En annan grupp som vill ha tillbaka sitt tidigare jobb på main. En tredje som ständigt kollar i sin aktieportfölj och oroar sig för att SAS ska duka under. Men snälla! Kom med fakta och info som har substans och håll Era visioner och önskan för Er själva. Tack!
Ex SAS
2022-01-10 22:07:07
SV: SAS Connect är igång!
@Kranz
50st styrmän under 2022 är väl knappast ”många många”? Det är siffran jag hört skall tillbaka?
Kranz
2022-01-10 18:55:44
SV: SAS Connect är igång!
Vilket trams !! Connect gasar inte på alls. Det som är aktuellt nu är att många många styrmän ska tillbaka in till Main.
Over n out

2022-01-10 14:25:55
SV: SAS Connect är igång!
Har hörd SAS Connect vill öka produktionen snabbt, och att många uppsagda nu inser att enda vägen tillbaka till SK blir via Connect/Link tyvärr. Dom skall bara ha nog personal for expansion. Sen er det ”sky is the limit”. Kan det tänkas att någon långlinje flyttas över till dom andra plattformarna?

Peter
2022-01-09 19:52:14
SV: SAS Connect är igång!
@Tyrol
Vilka förhandlingar? Dessa har väl avslutats i oenighet och hot om strejk från föreningarna? Ryktet säger att ledningen ökar takten på Connect pga detta. Konflikt vill man inte höra talas om...
Eller är det nya förhandlingar på gång?
Förhandling
2022-01-09 19:48:47
SV: SAS Connect är igång!
Ja så är det. Förbundet har givit SAS ett rejält ”topperbjudande” som SAS omöjligt kan tacka nej till. Ett räddningspaket som ligger på bordet. Plattformarna är rena ekonomiska katastrofen i jämförelse. Kommer från säkra källor utan tvivel. Återstår nu om SAS-ledningen är smarta nog att anta budet. Tvivlar dock på det.
J
2022-01-09 18:54:37
SV: SAS Connect är igång!
Jag tror att SAS har is i magen pga pandemin. Satsningen på att starta nya bolag mitt i en brinnande pandemi är för riskabelt. Det är bättre att samarbeta med sin nuvarande personal och på så sätt vara mer flexibla. Tex ta in uppsagda på 50% för att kunna rampa upp i en mer flexibel takt. Synd att dom inte verkar bedriva någon kommunikation med deras fackföreningar.
Re Tyrol
2022-01-09 17:34:43
SV: SAS Connect är igång!
Vilka förhandlingar? De förhandlingar som har varit slutade i att SPG sa att upp alla 4 avtal mot SAS. Det pågår inte förhandlingar nu. Tror inte att SAS inväntar något, de gasar på....
Tyrol
2022-01-09 12:43:10
SV: SAS Connect är igång!
Folk är sjuka ja men det är inte anledningen. Anledningen är att man vill vänta in förhandlingarna.
CPH4ever
2022-01-09 12:39:45
SV: SAS Connect är igång!
Stämmer det att man ökat antalet kurser på Connect efter att föreningen sa upp kollektivavtalet i SK? Ryktas om OSL & STO nu också?
Sv Blank
2022-01-09 01:04:57
SV: SAS Connect är igång!
Tydligen är Instruktörer och elever sjuka. Kursen är därför uppskjuten.

2022-01-08 13:20:02
SV: SAS Connect är igång!
Läste i en annan tråd att kursen i måndags blivit inställd.
Adam
2022-01-07 16:51:20
SV: SAS Connect är igång!
Vilka sträckor av nätet trafikerar Connect?
Sv.
2022-01-07 09:29:59
SV: SAS Connect är igång!
Troligen väldigt få lediga platser totalt och av dessa troligtvis ännu färre ex-SAS:are.

2022-01-06 17:18:50
SV: SAS Connect är igång!
Det låter bra!
Hur många av de gamla piloterna och kabinpersonalen har blivit anställda
@Henke
2022-01-05 21:24:19
SV: SAS Connect är igång!
Ja, och fler lär det bli, det tackar vi för!
Henke
2022-01-05 18:33:43
SV: SAS Connect är igång!
Alla deras 9 A320 är ute och flyger varje dag från ARN/CPH&OSL så de har att göra.
SAS
2022-01-05 15:16:54
SV: SAS Connect är igång!
Hur mycket flyger "Connect" just nu?
Anna
2021-12-21 07:58:00
SV: SAS Connect är igång!
Blank, vad är det för syn på dina branschkollegor? Ska vi inte försöka oss på att visa lite respekt för varandra? God Jul på dig

2021-12-18 16:46:13
SV: SAS Connect är igång!
Underbart att höra. Nu är ju alla dom trevliga unga uppsagda, så man kan ju bara hoppas att dom vill tillbaka i Connect, så SAS kan konkurrera på service åter igen! Trist med dom anställde som är kvar och som inte vill ha med människor att göra.
Morten
2021-12-18 02:06:07
SV: SAS Connect är igång!
Yes flög igår och dem annonserade SAS Connect helt perfekt å fin service inget att klaga på,lade märke till att cabin personalen verkade gilla sitt jobb mer och gav mer service än ”gamla sas”.
Så rätt tänk här SAS.
STO-OF
2021-12-16 11:05:44
SV: SAS Connect är igång!
SAS Connect har varit igång länge. Det är bara ett annat namn på SAIL.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev