Tråden startades av: DK  2022-01-13 13:53:55
SAS drar ner på kapaciteten 
Det slår hårt mot bolagen runt om i världen.

Enligt artikeln ska SAS dra ner med 30% de kommande månaderna samt enbart försöka nå 80% av 2019 sommartrafik.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14548

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Björn
2022-04-04 21:02:07
SV: SAS drar ner på kapaciteten
@Dr. realist
Ja, i cockpit har vi fullt upp med att utföra ett jobb, inte sitta och hitta på massa osanningar.
Men som sagt, det är ingen rekonstruktion igång vad jag vet, och ingen annan heller, förutom du då. Kan du visa när denna startades?
Urban
2022-04-04 17:29:03
SV: SAS drar ner på kapaciteten
"Lågpris långlinjer har ännu ingen annan än Sir Freddie Laker tjänat pengar på, med sitt B747 skytrain mellan London och NYC. Och även där såg div. ” traditionella” flygbolag till att strypa det bolaget."

Han hade inga B747 alls.
https://en.wikipedia.org/wiki/Laker_Airways#Fleet
Dr. realist
2022-04-01 09:15:52
SV: SAS drar ner på kapaciteten
@Björn. Ja du Björn, när motargumenten tar slut behöver man kasta osanningar och märkliga spekulationer om andra personer. Verkar som om du inte läst på vad som sägs i senaste kvartalsrapportenom vad som är på gång i företaget och då speciellt med långlinjetrafiken men i cockpit har man säkert fullt upp med andra sysslor.
Björn
2022-03-31 23:59:48
SV: SAS drar ner på kapaciteten
@Dr. realist

Jag märker att du tyvärr är en som varit i företaget, som tyvärr fått gå och nu sitter och hittar på en massa.

Det är ingen rekonstruktion än vad jag vet?
Beläggningen har varit god med tanke på hur den såg ut för något år sedan, sen tar frakten en stor del. Flög själv nästan tomma flyg med enbart frakt.
Dr. realist
2022-03-31 13:17:40
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Vi får väl avvakta och se hur mycket av långlinjetrafiken som lir kvar efter rekonstruktionen. Jag tippar 0-40 % av nuvarande linjer.
@Dr. Realist
2022-03-31 12:20:02
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Beläggnings procent är inte allt, särskild inte när det gäller långlinjer.
Långlinjer är ett helt annat ” ballgame” än kort och mellandistans linjer.
Säljer man många Business class biljetter, täcker det gott o väl för t.ex. en halvtom ekonomi klass
Samtidigt spelar också frakten in, ibland mer lönsamt att flyga frakt än pax.

Lågpris långlinjer har ännu ingen annan än Sir Freddie Laker tjänat pengar på, med sitt B747 skytrain mellan London och NYC. Och även där såg div. ” traditionella” flygbolag till att strypa det bolaget.
Dr. realist
2022-03-30 22:17:52
SV: SAS drar ner på kapaciteten
@Björn. Beläggningen har varit mellan 40-45 % de senaste månaderna och den behöver vara 75-80 % för breakeven. Att dina kolleger tycker det är bra är en gåta. Visserligen finns det enskilda flygningar med bra beläggning men det stora problemet är att SAS köpt på sig på tok för stora flygplan. En långlinje behöver minst 6-7 turer i veckan per linje och det är väldigt få linjer där SAS kan fylla planen med de stora planen. Kanske CPH-EWR är den enda? Långlinjerna kommer att radikalt slaktas i närtid med en förhoppning att succesivt bygga upp en ny struktur (med SAS Connect) under de närmaste åren,
Björn
2022-03-30 18:53:43
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Pratat med många gamla kollegor och enligt dem är det bra beläggning på trafiken västerut men betydligt sämre österut. Det beror ju också på att många destinationer är stängda eller har hårda restriktioner på grund av corona.
@thomas
2022-03-30 16:59:27
SV: SAS drar ner på kapaciteten
kanske svårt för dig att ta in , men LHR-SIN är ingen atlantlinje. Asien är nåt helt annat än trafiken mellan Europa och USA. Ändå sedan att USA öppnade för trafiken från Europa igen, har denna återhämtat sig till i alla fall någorlunda bra nivåer.
Kina t.ex. är fortfarande corona stängt på många destinationer, och andra länder har svåra restriktioner på resande.
Vet ej vad du vill med din konstiga kommentar, men att ta den på allvar går inte.
thomas
2022-03-30 12:57:04
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Så är det inte, nej nej inga 200 bara påhittat, SQ förra lörd LHR SIN 23 pax i economy i wide body, AY har även haft låga pax tal trots att de harmed sig folk från HEL 15- 20 ton är även fel siffra de tar betydligt mer, flyger mkt fisk.
@thomas
2022-03-30 10:13:59
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Det vet du ju tydligen ingenting om, varför sprida en massa osanningar här?
Magnus
2022-03-30 08:26:23
SV: SAS drar ner på kapaciteten
@thomas.
Jag har snittat över 200 gäster mina sista flygningar över Atlanten, lägg till 15-25 ton frakt på det. Businessklass har varit fullt, även plus-kabinen har haft en hög beläggning. Så, det är inte så dåligt som du utger det för att vara.

Man ser också på flygplatserna i USA att återhämtningen är på gång.
thomas
2022-03-30 07:25:50
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Hur kan SAS satsa på långlinjer?, finns knappt några pax till dessa, gäller alla flygbolag, även AYs flygningar från ARN.
Varje flight plussar på förlusterna med millioner.
SK
2022-03-29 09:20:02
SV: SAS drar ner på kapaciteten
SAS satsar på Pärnu också!
Bo
2022-03-29 09:17:43
SV: SAS drar ner på kapaciteten
@DK. Sprid din Oleary-propaganda i en egen tråd. Ditt inlägg har inget med tråden att göra. Trodde inte man hade Wi-Fi ombord, så är förvånad att du ens lyckades skriva något.
DK
2022-03-29 09:01:45
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Premiärflygning för Ryan till Visby igår.

Vilka aktörer kommer flyga till Visby denna sommar?
@Andreas
2022-03-16 12:43:56
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Jo, absolut, men för lite. Bolaget behöver satsa mer på långlinjerna, SAS kommer inte ha någon chans att konkurrera på Europamarknaden, om inte SAS göras om till ett rekonstruerat nytt bolag, men det tror jag inte kommer att hända.
Andreas
2022-03-15 20:01:12
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Är inte Stockholm-Toronto en spännande ny linje?
Kjell
2022-03-15 18:44:13
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Helt fel att inte satsa på long haul säger några. Klokt att dra ner på long haul säger andra.
??
2022-03-15 15:18:53
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Jag är säker på att SAS kommer fortsätta som vanligt, man hankar sig fram på falittens rand, varja ,vart annat år behöver kassan fyllas på.
Inga nya ideer, inga spännande nya linjer, bara samma skit som vanligt som ej går runt, strejk från tid till annan, deppigt som vanligt. Europas medelmåttigaste flygbolag på alla sätt. Trist…
Siw
2022-03-15 13:38:25
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Sas kommer fortsätta spara, såg att det var nya jobbannonser ute för lågprisdelen av bolaget.
DK
2022-02-24 14:15:42
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Att se över Long haul verksamheten är nog ett smart drag, särskilt i dessa tider.
ZZZ
2022-02-22 01:46:16
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Helt fel av SAS att inte satsa på fler långlinjer nu. Man har massor med lh flygplan som inte flyger. Se till att börja med t. ex Caribs. men vad händer ” ledningen” är som vanligt mer intresserad av att fajtas med sina anställda än att utveckla verksamheten. Snacka om ett flygbolag helt utan visioner och initiativ. lägg ner eländet.
Siw
2022-02-21 15:17:24
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Hur kommer rapporten se ut imorgon tro?

Media rapporterar slakt av kursen och att domedagen är nära..
DK
2022-02-16 18:46:08
SV: SAS drar ner på kapaciteten
SAS är i botten idag, det enda som är högt är skulderna.
Ex SAS
2022-02-15 21:24:21
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Efter strejken som ground handling hade häromdagen, hur stor del av avgångarna från Kastrup blev inställda?
Jakob
2022-01-28 10:04:50
SV: SAS drar ner på kapaciteten
SAS rapporterar brakförlust:
Omsättning: 13.958 Miljarder SEK
Resultat: -6.523 Miljarder SEK
Jakob
2022-01-24 11:52:24
SV: SAS drar ner på kapaciteten
SAS släpper snart sin årsrapport - Där kommer det att framgå hur kommande säsong ser ut och estimerade förluster.
DK
2022-01-19 09:49:05
SV: SAS drar ner på kapaciteten
SAS estimerar en betydligt lägre sommartrafik.
Hur ser det ut med linjerna i sommar?
Har de flaggat på vilka som ryker?
NO
2022-01-13 16:34:20
SV: SAS drar ner på kapaciteten
Kan inte finnas många företagsledare som blir imponerade av SAS ledning. Försöka starta nya bolag och inte ta vara på dom resurser man har.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn