Tråden startades av: Tålamod tack  2022-05-05 08:55:26
Inte bara Arlanda med långa köer 
Funderade på att skriva ett svar under tidigare tråden Arlanda är en usel flygplats men nä jag startar en ny istället.
Det är inte bara Arlanda som har långa köer just nu och är underbemannat- läs om tex Schiphol Amsterdam, Heathrow m fl i Europa.
En del skriver att det går inte att skylla på Coronan, att det var underbemannat redan innan.
Ja det var underbemannat redan innan men då var alla terminaler öppna dvs 2,3,4, 5D och 5F. Nu är det 5D,5F och 2:an som har öppet och med otroligt många som reser igen.
Dessutom är vi fortfarande färre anställda efter pandemin än innan uppsägningarna pga arbetsbrist och det gäller inte bara Security utan alla instanser checkin, lastare,assistans,security och säkert affärs och cafepersonal också. En del skriver att det bara är att anställa ny personal- rekrytering pågår för fullt men det är en LÅNG rekryteringsprocess och alla klarar inte av våra konstiga oregelbundna tider och den stress som kan uppstå och slutar också efter en tid så det är inte så himla lätt heller att hitta rätt personal. Ibland undrar jag om resenärer förstår vad som krävs för att jobba här eller rättare sagt vad det innebär. Skrev lite om det i en annan tråd där någon ville ha högre ingångslöner men hittar den inte nu.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Tålamod tack
2022-06-16 08:41:34
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
https://arbetet.se/2022/06/13/har-ar-den-verkliga-skandalen-pa-arlanda/

Hittade länken till artikeln som handlar om arbetsvillkoren.
Tålamod tack
2022-06-15 08:11:33
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@Akktu Stakkti: Även om lönerna ligger lågt i början stiger de hyfsat snabbt och är bättre än många andra branscher. OB- tilläggen låga dock. Och ja man borde få nåt tillägg för förlängningar eller när man hoppar in ledig dag och få schemat i mer god tid( nu är det typ en vecka innan)
För min del är det framförallt arbetsmiljön och arbetsförhållandena som behöver bli bättre.
Och att AG blir mer mån om den personal som jobbar.
Bakdu kakki
2022-06-15 07:53:07
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
En till som tänker baklänges:)
Akktu Stakki
2022-06-15 07:38:21
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
En stor del av logistik problemen har passagerarna skapat.
”Svensson” förväntar att en flygbiljett skall kosta 500 kronor, inte mer!
Många flygbolag säljer till dessa underpriser, vilket i sin tur leder till att flygbolaget pressar leverantörerna som tvingad betala låga löner för att hålla skinnet på näsan.
Låga löner leder till bland annat stor personal omsättning med den konsekvens att erfarenheter och effektiviteten går i stöpet. Till gengäld ökar utgifter till inskolning.
Denna nedåtgående spiral kommer först att upphöra när folk betalar vad det reellt kostar att resa med flyg.
Tålamod tack
2022-06-14 14:17:21
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@Kortsiktigt: Du har så rätt. Verkar vara många som inte förstår vår arbetssituation och arbetsvillkor och arbetsmiljön.
Igår när jag läste och såg nyheterna om helgens kaos på Arlanda hittade jag för första gången en artikel med en annan vinkling eller rättare sagt det var nog en kolumn/ debattartikel. Den fanns på Arbetet.se och hade rubriken: Här är den verkliga skandalen på Arlanda.
Handlade om de verksamma företagen på Arlanda ( syftar alltså på flera) och de dåliga arbetsvillkoren.
Minns inte vem som skrev den men intressant läsning och i den fanns det några länkar till bland annat Sekotidningen där nån uttalat sig anonymt.
Om jag hittar den igen skulle jag ju kunna försöka länka.
Mycket intressant läsning och kanske kan ge folk lite förståelse för varför det är svårt att rekrytera och behålla personal- handlar inte enbart om säkerhetsprövningar.
Sv.Anonym
2022-06-02 15:57:08
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Folk som står helt handfallna när dom kommer till en flygplats har alltid funnits, och ett antal sådanna människor vill det altid vara på flygplatserna.Ett större problem är ”Jag har rätt att göra som jag vill” folket, som fullständigt struntar i hur många med passagerare får vänta på dom.
Ett eksempel på en sådan person skrev här på FT för ett tag sen att hon hade blivit deboarded från ett inrikes flygplan i USA, för att hon vägrade ta på en ansiktsmask. Detta blev hon väldigt förbannad över.För det var hennes rätt att göra som hon ville, tyckte hon....
Kortsiktigt
2022-06-02 09:36:26
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Hela branschen kanske skall sluta behandla personalen som en slit och släng vara, då hade vi inte haft dessa problemen..
pf
2022-06-02 05:17:20
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Jeppe(beklager sen tilbakemelding), de norske regjeringer i pandemiperioden, har investert oljepenger på gode permiteringeordninger.

Det nyter vi godt av nå, da sannsynligvis ansatte i bl a sikkerhetskontroll på OSL har hatt økonomi til å komme tilbake i sine jobber. Dette istenenfor å starte i andre og dermed er ARN og en mengde andre flyplasser nå i en sits der de ikke har godkjente nok kontrollører.
Anonym
2022-06-01 16:16:51
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@personalen: de sk slumpmässiga testerna är inte nya. Har funnits minst sen 2018, kanske ännu tidigare. Tror det var 2014 i EU. Dessutom inte drogtest- de kollar spår efter explosiva ämnen.

@res lätt: håller med dig. Tyvärr så är 50 % oförberedda när de kommer
fram till bandet och börjar packa upp först där eller tom struntar i det vilket medför att deras väska stannar på andra sidan och måste köras om. Också tidskrävande och stopp i kön. Vilket medför längre kötider såklart. Fattar inte hur folk inte kan veta och ta reda på saker innan. Ingen Rocket science direkt.

2022-06-01 12:41:41
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@@puckelbro: skrev fel men nyanställda som går in på heltid (vilket är ytterst ovanligt- man brukar börja som 50 el 70% och då timlön) får 22497 före skatt och sen tillkommer ob men som då ligger ganska lågt- har inte riktigt koll på det i huvudet. När du jobbat ett par år och är heltidare då får du 27720 före skatt. Inte ens högsta lönegraden är på 30 000 före skatt än. Möjligtvis arbetsledarna/cheferna har det.
Tålamod tack
2022-06-01 12:33:00
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@@puckelbro- till dig som svarat sign puckelbro- hur är det med din matematik? 135 kr i timmen ger inte 30 000 före skatt heltid + ob. Finns lönelista hos transportarbetaren. Nybörjarlön är 135 kr när man jobbar 50 el 70%, månadslön som heltid nybörjare är 21600 före skatt.Ska väl höjas i år med några kronor tror jag. Sen tillkommer ju ob men det är inte så mycket.

@puckelbro: stämmer hyfsat: 135 kr är nybörjarlön som man går på i ca 15 månader om jag minns rätt. Sen efter några år så ligger timlönen på 167 kr vilket nog är den vanligaste och då är månadslönen 27720 före skatt om du jobbar heltid. Men den vanligaste sysselsättningsgraden är 70 %- de borde faktiskt anställa fler på 100% på en gång (brukar oftast ha fått jobba ett tag för det) eller ha nåt mellanting mellan 70-100%. Skulle ju lösa en del av bemanningsbristen.
Gällande raster så ska vi ha 30 min varje dag men det händer ibland att anställda får gå 6-7 timmar utan rast när det är mycket att göra. Och det är tufft just med tanke på våra arbetstider.

Men gällande arbetstider så är det väl inte så konstigt att vi har 3,50 som vanligaste starttiden.

@@ Puckelbro
2022-06-01 12:22:44
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
hmm.. Hur räknar du då?

135kr*160timmar = 21 600 brutto. Plus ev. OB. Kanske 25000 brutto?
ARLANDA
2022-06-01 10:59:33
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@@Puckelbro

Du räknar dåligt. En timlön på 135 kr/timme ger en månadslön på ca 22700kr + OB.
@ Puckelbro
2022-06-01 10:22:14
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
135kr i timmen ger en lön på 30 000kr plus OB, sjukt bra för bara några veckors utbildning. Många nya piloter, flygvärdinnor och tekniker som har liknande löner efter flera års studier.
Puckelbro
2022-05-31 20:16:19
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Efter lite grävande har jag kommit fram till följande. Security på Arlanda erbjuder följande för att locka in ny personal.

En lön på ca 135 SEK per timme.
Låg ersättning för obekväm arbetstid.
70% anställningsgrad.
Lindrigt sagt underliga arbetstider.
Personalparkering som kostar det dubbla jämfört med andra arbetsgivare.
Inga raster om det inte passar företaget. (men däremot rastavdrag på lönen.)

Men det är säkert bara Säpos fel att de har svårt att rekrytera...

Uppgifterna ovan kommer från muntlig källa. Rätta mig gärna om jag har fel.
Douglasdriver
2022-05-31 14:26:18
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Visst är det ett bemanningsproblem.

Men delar stark ett av inläggen i början. Det är för dålig infrastruktur vid säkerhetskontrollen. Det är alldeles för korta på och avlastning band / ytor för resenären att lasta upp sina saker såsom plocka ihop efter.

Ser att många av de flygplatser som har löst detta. typ 10-20 m för och efter inte har samma kö problem. enkelt gör om gör rätt. åkt till tex Wien eller Gatwick så ska ni se.

Håller också med om vem vill gå igenom Taxfree. Men vet att Swedavia vill lura resenärer att handla på detta sätt samma sak på Landvetter. Som resenär vill jag inte spendera min tid på flygplatsen. Som det är nu är det uteslutet att flyga från Arlanda för mig om jag ska resa inrikes, tar Bromma istället med noll kö.

Jag skäms som svensk medborgare att det är så här uselt.
RDG
2022-05-31 10:12:44
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Riv tax-free butiken bakom säkerhetskontrollen och bygg minst 5-7 nya passager bakom den gamla vid T5. Att tvinga in folk i en icke-taxfree butik istället för att se till att flygplatsen fungerar är en skandal. Det räcker med en liten taxfree butik i F-piren.

Att den kallas taxfree (eller dutyfree) är också felaktig konsumentinformation då priserna på annat än viss alkohol inte är momsbefriat utan oftast 30 % högre pris än på nätet och i stan.
Felandes ledning
2022-05-31 09:17:32
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Klart det är ledningens fel att det inte fungerar, dom har misslyckats totalt.
I ALLA verksamheter som man vill att det fungerandes så måste man vara förutseende och anpassa verksamheten efter gällandes klimat/förutsättningar.
Att skylla på att incheckningen inte öppnar 5 timmar före avgång eller att Rune 85år börjar ta av sej jackan vid röntgen maskinen blir bara löjligt. Självklart skulle det gå jättesmidigt om alla bara hade på sej sina underkläder när dom kommer till securityn, men nu ser inte verkligheten ut så och då får man anpassa sitt företag efter det.
Om det nu skulle vara helt omöjligt att få personal så måste något ändras, och har man inte kompetens att lösa en sådan sak så kanske man skulle avsäga sej sitt uppdrag och lämna plats till mer kompetent folk.
Med bara ytterst liten kompetens så borde dom sett detta scenario långt innan det inträffade och tagit höjd för det, som flera andra flygplatser gjort.
Aboriginal
2022-05-31 09:09:04
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
mmm Kim, där ursvensken framställs som aboriginals då eller?
Kim
2022-05-31 09:03:54
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Swedavia är bäst på mångfald samt att driva flygplatser ur ett genusperspektiv.

Go go Swedavia!
Ankan
2022-05-31 00:03:00
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Ja märkligt att det ska bli köer helt plötsligt.Och ännu märkligare att det beror på personalbrist?Dem som jobbade där förut då?
Så lätt är det inte få nya jobb i den branschen.
Sedan att det ska ta evigheter att godkänna är ju fånigt.Att få en ARN badge är inte lätt,undrar vad som tar sådan tid år 2022?
Jeppe
2022-05-28 14:23:17
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@pf:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/langa-koer-pa-flera-flygplatser-i-europa
Tålamod tack
2022-05-28 10:01:57
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@Rick: Beror nog på fler orsaker: Många vill inte jobba de konstiga oregelbundna tider vi har och varannan helg. Behovet är som störst tidiga mornar för tillfället vilket betyder starttid 3.50 för det mesta men även 3.00 och 3.30 finns. Det betyder att man måste åka oerhört tidigt hemifrån och gå upp mitt i natten. Finns inga flygbussar pendeltåg el arlanda express den tiden utan betyder nattbussar om man inte har egen bil. Och nattbussarna går inte alltför ofta heller eller passar med nattbussen som går från stan.
Alla som söker klarar heller inte hela processen och som nån sa de orkar inte vänta för de kanske hittar annat jobb under processens gång. Andra gillar inte den sk lönetrappan vi har- alla nya går in på nybörjarlön...sen stiger den iochförsig ganska snabbt efter första året om man blir kvar.
med mera....

Såg nu att jag redan skrivit lite om detta i trådstarten, orsaker varför det är svårt att hitta personal.
Rick
2022-05-28 02:15:29
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Väldigt konstigt att det blir personalbrist eft pandemin!Borde vara tvärt om att folk skriker efter jobb.
Rolf
2022-05-27 20:29:18
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Är det inte dags att börja jämföra med positiva förtecken?

ARN/SE får alltid bottennapp vid jämförbara storheter, oavsett vad det handlar om!
Res lätt
2022-05-27 14:43:13
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Jag tänkte på en sak när jag var ute och flög förra veckan. Köerna var självklart enorma…men folk är inte särskilt förberedda och effektiva när dom väl kommer fram till säkerhetskontrollen!!! Då börjar folk klä av sig, plocka upp saker från handbagaget och tömma fickorna. Varför har men inte en kö för passagerare som reser utan handbagage? Då slipper folk som reser lätt stå och vänta på alla med flera handbagage och påsar.
pf
2022-05-27 13:34:32
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Jeg undres, hvorfor har vi ikke de samme problemer på OSL ?
Anonym
2022-05-27 11:54:21
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@BMA tack:

Det är för att vi för tillfället har störst behov av personal de väldigt tidiga morgontimmarna och då har Bromma inte ens öppnat tror jag.
Personalen
2022-05-27 06:44:53
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Kanske även de nya slumpmässiga testerna efter narkotika etc spär på det hela?
Var ute och flög för ett tag sedan och de testade relativt många tycker jag och uppstod en lien kö in i metaldetektorm.
Tålamod tack
2022-05-26 23:11:06
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Funderar på en sak ikväll nu när Swedavia och nyheterna vare sig det är tv el tidning säger att köerna är säkerhetskontrollens fel pga dålig bemanning. Inte enbart skulle jag säga. Varför i hela fridens namn uppmanar Swedavia kunderna komma minst 3 timmar innan när incheckningen öppnar först 2 timmar innan flygets avgång?? Kanske man ska lösa det problemet först….men ja jag vet att det också beror på personalbrist. Bara trött och irriterad på att det bara är Security som får ta skiten just nu.
Och att SAS ens kan gå ut och säga att det är kundernas ansvar att komma i god tid. Ja det är det MEN när de inte heller öppnar förrän 2 tim innan är det ju svårt.
@Anonym och ABC
2022-05-26 22:39:28
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@Anonym och ABC: Häromveckan hade vi Security-personal ombord som varit och hjälp till på ARN. Dvs personal från annan flygplats som flugits till ARN. Så visst funkar det att låna personal mellan olika flygplatser.
Dirren
2022-05-26 19:09:41
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Det nederländska flygbolaget KLM sade på torsdagen att det stoppar försäljningen av flygpriser för alla avgångar som avgår från Amsterdams flygplats Schiphol fram till måndag, rapporterar Reuters.

Orsaken är trängsel på flygplatsen till följd av brist på säkerhetspersonal, enligt nyhetsbyrån.

De senaste veckorna har köerna vid Schiphol sträckt sig ända ut på gatan, och resenärer har fått vänta i timmar på att ta sig igenom säkerhetskontrollen.
BMA utan köer
2022-05-26 18:38:46
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Reste från Bromma 25/5, kom till flygplatsen ca 16:00, skylten vid säkerhetskontrollen sa 0-1 minuts väntetid. Detta stämde, en person före mig i kön (tvålinjer öppna), dessutom fanns det 3-4 anställda som inte verkade ha något att göra, de stod mest och pratade med varandra.

Varför sätter inte Swedavia personal som inte behövs på BMA i en taxi till ARN, även om de bara skulle kunna hjälpa till någon timme hade det hjälpt. Även om de kanske skulle få mer att göra på BMA en timme senare så bör Swedavia göra allt de kan för att jämna ut köerna.

Att BMA personal inte har passerkort till ARN måste gå att ordna.
Tålamod tack
2022-05-26 15:14:10
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Den senaste veckan och senast idag har det skrivits om kökaos och att det beror på personalbrist hos säkerhetsentreprenören. Och den infon gick Swedavia ut med att det gällde även idag på Kristi himmelsfärd. Där måste jag protestera gällande terminal 5 D- där var alla 5 flöden öppna under peaken och ändå sträckte sig kön långt bortanför sky city. Nån sa ända till terminal 4- vet ej. Så just idag var iallafall den terminalen bemannad tillräckligt. Sen vet jag att det bara var 3 öppna under ca en timme men personal som jobbat fr 3 och 4 måste få rast också.

Ja vi har personalbrist i alla instanser ( check in, handlingsbolag, lastare terminalvärdar och security) men vi lånar personal mellan terminalerna för att försöka få det att flyta. Just idag var alla flöden på 5D öppna, de övriga vet jag inte.
Anonym
2022-05-08 18:49:13
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@ABC: förstår inte riktigt vad/hur du menar med ditt inlägg där du skriver att låta vem som helst göra en säkerhetsprövning och badgeutbildning online för 1000 kr?
Kommer det bli mer personal då? Och vem vill betala för det? Säkerhetsaspekten då? Praktik?
Förklara gärna lite bättre- kan hända att jag missförstår dig. Eller menar du att om man tex jobbar på Luleå så är det bara att komma till Arlanda och jobba el vice versa?
@sv. The Viking
2022-05-08 09:32:10
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Odugliga Swedavia kan väl höja avgifterna som flygbolagen ska betala.
Det kommer inte att betyda att flygbolagen inte kommer flyga till flygplatsen.Vad är alternativen till ARN,
Nyköpings flygplats, Skavsta ” Stockholm Airport” över 10 mil borta. Bromma flygplats, nja knappast.

Kanske Ryanair kommer att överväga detta, men dom kommer väl ändå att försvinna från ARN när ” introduktions rabatten ”går ut.
Det som är problemet, är att Swedavia/ Arlanda flygplats ” ledning” inte mäktar med sin uppgift.
Man har varit mer upptagen med att bygga kontorshus och hyra ut dessa än med att driva flygplatsen på bästa sätt.
Flygpassagerarna struntar man fullständigt i.
Att utveckla flygplatsen till något mer vettigt än det skämt den är idag finns det ingen vidare varken vilja till eller kunskap om hur man gör.

Sv ABC
2022-05-07 17:34:12
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Jag vidhåller att i förstahand bör flygbolagen (även Ryanair) betala de normala avgifterna.

Varför ge ett bolag som varit mycket lönsamt under många år rabatter på avgifter? Detta under en ekonomisk kris för de flesta.

ABC
2022-05-06 19:03:37
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Det kanske är dags för att Swedavia tar ett större ansvar för helheten. Låt vem som helst som vill arbeta på vilken som helst av Swedavias flygplatser göra en säkerhetsprövning och de badge-onlineutbildningar man vill för låt oss säga 1000 kr. När den är OK kan man inom t.ex. tre månader söka vilket jobb som helst på Swedavias flygplatser där badge bara saknar företagsnamn och behörighetsområde innan den kan ställas ut. Många kommer inte få sina drömjobb men tar kanske något annat som kan erbjudas.
FC
2022-05-06 17:49:27
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Utbildningstiden för en "incheckningsagent", är i paritet med utbildningstiden till "cc".
Vilket heller inte är "hjärnkirurgi". Galley gossip klarar vem som helst.
Sv The Viking
2022-05-06 15:03:19
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Det är du och de flygbolag du anlitar som inte vill betala vad det kostar. För varje utgift skall det finnas en inkomst.

Det finns bolag på R som kräver rabatter på de avgifter som utgår för att täcka kostnaderna.

Nu har det under Covid varit mycket begränsad flygverksamhet då fanns inte ekonomiskt utrymme att behålla all personal.

Vill du få alla kostnader på din skattsedel???

Det är de fria marknadskrafterna som gäller.


Tålamod tack
2022-05-06 12:11:48
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
@ABC: Det är inte 3 månaders utbildning till Säkerhetskontrollen. Den tar ca 2 veckor - kanske lite längre om nån behöver extra praktikdag. Dessutom är det en hel del teori som vi läser in på ca en vecka bland annat om vissa lagar och regelverk- inte bara vad som gäller för bagage.

Det är rekryteringsprocessen som tar tid. Har redan skrivits i andra trådar men det är ett flertal intervjuer, referenstagning och bakgrundskontrollet som ska göras. Så oftast tar det 2 mån från intervju ett tills du börjar utbildning.
Sv ABC
2022-05-06 10:05:51
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Du glömmer en mycket viktig del!

Det är bakgrunds kontrollen av de som skall anställas. Det är ytterst viktigt att det är en lämpliga personer. Man vill så långt som möjligt att personen uppfyller alla lämplighetskrav.

Dessutom skall de kunna jobbet.

Vi vill inte ha kreti och pleti som sköter säkerheten!


The Viking
2022-05-06 09:31:03
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Det är ju självklart att problemet med långa köar till Security på ARN inte är security personalens fel.
Jag har inte mött nånting annat än vänligt och professionellt personal.

Problemet är Swedavias inkompentens och likgilltighet när det gäller passagerarnas upplevelse av flygplatsen.
Man vill inte betala vad det kostar för en effektiv och professionell säkerhetskontroll på ARN.

Att försöka förklara det här med Corona. och att mängder med personal förlorade jobbet pga detta, och att det tar tid att anställa ny personal är inte relevant, helt enkelt.


Det är viktigt att hålla fast i att problemet med underbemannad security avdelning var där länge innan Corona pandemin.
Annars kommer ingenting att hända
Kurt
2022-05-06 09:00:05
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Tur vi har Bromma flygplats!
Ivar
2022-05-06 08:08:37
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Bra skrivet/förklarat.
ABC
2022-05-05 20:55:59
SV: Inte bara Arlanda med långa köer
Vi förstår nog alla att det krävs lång utbildning för att göra bedömningarna i säkerhetskontrollen men det finns vissa saker man faktiskt inte behöver tre månaders utbildning för.

Om passagerarna förbjuds att ta med mer än nödvändigt handbagage. Ett incheckat bagage har andra regler och kollas främst via AI. En incheckningsagent har en relativt kort utbildning typiskt ett par veckor.

En första screening har inga krav alls och sker helt landside precis som på många andra flygplatser världen över. Att plocka bort vattenflaskor, behållare över 100 ml och stickvapen är inte hjärnkirurgi. Detta innan passagerare går vidare till den riktiga screeningen som då kan gå på en bråkdel av tiden.

Detta är en ovanlig situation, men det går att göra mer.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev