Tråden startades av: Check-out  2022-08-17 08:59:09
SAS rekonstruktion antal flygplan  
Mycket tyder på att SAS flygplansflotta kommer att reduceras kraftigt i samband med färdigställandet av rekonstruktionen. Flera av flygplanen kommer att tas tillbaka av leasingbolagen och SAS kan möjligtvis få tag i nya mindre attraktiva flygplanstyper på leasingmarknaden.

Just nu har SAS satt alla eget ägda och icke-pantsatta flygplan i pant hos långivaren Apollo Global Management för det mycket dyra brygglån på drygt 7 miljarder kronor (med liknande villkor som ett SMS-lån) som skall användas för löpande utgifter under rekonstruktionen (Chapter 11) i USA. Dessutom har man satt landningsrätterna på Heathrow, motorer och Eurobonusprogrammet i pant för lånet.

SAS kommer att "downsizas" i samma storleksordning som Norwegian (kanske lite större) och i slutändan betyder detta att de flesta kabinanställda och piloter i SAS Scandinavia blir övertaliga och uppsagda pga arbetsbrist. De har därefter förtur till återanställning i SAS Connec och SAS Link. Tuffa tider väntar dem. Viktigast är dock att SAS kan räddas och fortsätta sin verksamhet om än i mindre skala. Om danska staten blr den enda betydliga statliga ägaren lär SAS kvarvarande verksamhet koncentreras tiit Danmark.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv. Alex
2023-02-06 19:52:55
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Det stämmer inte vad du skriver,bortsett från att du kan få ett glas juice och en torr kex hos KLM,KLM är inte billigare än SAS vanligtvis.Inte bättre heller.
Skillnaden på bolag som SAS, KLM m.fl. och t.ex. Ryanair är främst att du får hjälp om nånting skiter sig, Ryanair antingen ignorerar dig eller ger dig en utskällning.
Därutöver har nätverksbolagen fler avgångar dagligen, och fördelarna vid allianspartners.
SAS huvudsakliga problem är att kostnaderna är för höga pga en otidssvarande bolagskonstruktion som gör allt svårt, dyrt och krångligt.
Daniel
2023-02-06 16:07:42
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
@Alex - det er så noget vrøvl du skriver. Gå på Momondo og book eksempelvis den 9/2. SAS er billigere fra både Arn og CPH til Amsterdam end KLM. Så kan det godt være du får et glas gratis juice hos KLM
Alex
2023-02-06 13:11:01
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Problemet med SAS är att de har förhållande vis dyra biljetter men erbjuder samma service som lågprisbolagen om man inte köper plus. KLM tex är ofta betydligt billigare och där får man fritt med dryck även inom Europa, inte för att det är avgörande men det är lite konstigt att KLM kan upprätthålla den servicen till ofta halva priset av vad SAS tar för en biljett.
@HR
2023-02-06 10:28:04
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Jaha ännu en hänvisning till en betalnings artikel…Skärpning tack!
Johan Jensen
2023-02-06 10:10:23
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Det är faktiskt båda trist och tragiskt att stora delar av SAS anställda vägrar ta in att det SAS dom känner till inte kommer att existera på samma sätt, efter slutfört ch 11 och rekonstruktion.
Det tjäner ingenting till att hoppas att allt ska bli som förr, och att bolaget kommer räddas för ( för femtioelfte gången) av statskassorna.
Gamla SAS DNS kommer att gå igraven, detta otidssvarande krångliga och ineffektiva bolaget har ingen plats i framtiden.
Rullan_Rimpi
2023-02-06 09:31:51
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
SAS går i väntans tider och håller tummarna för att IVF resultatet skall utkomma i ett nytt bolag. Därefter låter bolaget de gamla bolagen äntligen finna vila på kyrkogården.
Sv HR
2023-02-06 09:15:52
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Det finns inget som hindrar en utländsk långivare att i Svensk domstol ansöka om att SAS skall försättas i konkurs om SAS inte betalt sin förfallen skuld.

Chapter 11 ger inget verkligt skydd.


HR
2023-02-06 08:12:35
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
@Sv HR. Det finns ingen långivare i Sverige som drömmer om att sätta SAS i konkurs i detta läge. Utfallet skulle i detta läge bli exakt 0 (noll) kronor. Däremot är det flera som förbereder sig på möjligheten att SAS inte klarar Chapter-11 och den kommande rekonstruktionen och inom en snar framtid hamnar i konkurs. Bl.a Copenhagen Airport (Kastrup) verkar vara förberedda på ett sådant scenario. Vi får hoppas på rekonstruktion.

https://www.di.se/nyheter/danska-flygtoppen-har-plan-for-sas-konkurs/.

Sv HR
2023-02-05 16:43:04
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Det finns inget som hindrar en fordringsägare i SAS som inte fått betalt att i Svensk domstol ansöka om att SAS skall försättas i konkurs.

Chapter 11 i USA har i det sammanhanget ingen betydelse.

Svenskt bolag Svenska regler!

I Sverige gäller Svensk lag för Svenska bolag.


HR
2023-02-05 12:04:37
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
@Sv Morten. SAS AB som är moderbolaget är ett svenskt AB som ligger under svensk och detta AB har inte startat en rekonstruktionsprocess inom svensk lag.

Däremot har SAS AB "lagt sig under" (eller begärt) konkursskydd (Chapter-11) i USA för att kunna arbeta vidare med SAS Forward och under tiden skydda sig från långivare och leasingbolag så att de inte begär SAS i konkurs. Hade de inte begärt skyddet under Chapter-11 hade SAS begärts i konkurs i samband med pilotstrejken förra året. Om ni läser SAS pressmeddelanden och SAS årsredovisning ser ni att man varnar för att SAS nuvarande aktieägare inte kommer att få något av värde i det nya bolag som kommer ut efter planerade rekonstruktionsprocesser i andra länder inklusive Sverige. Dessa processer har ännu inte startats upp. Det verkar som du "Sv Morten" inte har läst eller kanske inte vill läsa dessa meddelanden från SAS? Många skribenter här på forumen är flygpersonal på SAS som vill fortsätta att tro på underverk och som hoppas att allt skall bli som förr igen.

Det nya SAS vi kommer att se under slutet av året kommer att se helt annorlunda ut organisatoriskt och med en helt ny bolagsstruktur. Det enda som är helt säkert är att det som ni idag kallar "SAS main" och "riktiga SAS" kommer att bli historia.
sv pf
2023-02-05 11:37:02
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
SAS har ju många plan på ACMI. Det är ju "kostnadseffektivt" skriver du i en annan tråd.
"Mange av flytypene på innleie er på ACMI, hvor ikke SAS har ansvaret, og kostnadene". Skrivet av pf, 2023-01-30 14:04:39
@pf
2023-02-05 10:14:21
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Det är helt korrekt att SAS har långt kvar tills man är ute ” på andra sidan” av en rekonstruktion.
Och tror knappast att någon i nuläget vet hur det blir efter denna är slutförd.
SAS måste bli et annat bolag, som är effektivt och lönsamt. Detta kan man bli genom att t.ex. lägga ner gamla SAS DNS som bygger på gamla 3/7-2/7-2/7 regler Krångligt och byråkratiskt och ineffektivt.
Bygg ett nytt flygbolag, hoppas det är det som Anko &co. håller på med.
Det är rätt att se till att ha så många flygplan som möjligt kvar, Även om du inte tror att SAS har många lönsamma linjer, så har man enkelt möjlighet att få till sådana med ett nytt effektivt bolag, SAS Connect borde inkorporeras i detta nya bolag med nya avtal
Det måste vara slut med SAS som sysselsättnings projekt, det betyder att inget får vara heligt. Nya majoritets ägare från utanför Skandinavien vore bra.

Det är ju bara att se hur det har blivit med gamla Alitalia, som har reformerats helt, många är intresserade av att investera i detta bolaget.
Därför måste SAS också bli ett nytt attraktivt bolag, annars är det lika bra att lägga ner eländet.
Sv Morten
2023-02-05 10:10:27
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Du säger "SAS ligger i rekonstruktion"? Vad menar du med "ligger"?
Mer advokat uttryck "genomgår en rekonstruktion".

SAS är ett Svenskt Bolag och då gäller Svensk lag. SAS är inte i rekonstruktion enligt Svensk lag.

"Rekonstruktion innebär att företaget skyddas mot konkurs och utmätning för att få möjlighet att ombilda och bygga upp sin verksamhet. Det är tingsrätten som utser en rekonstruktör."

Vilken rekonstruktör anser Ni Tingsrätten utsett?

Morten
2023-02-05 01:01:12
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Många här verkar inte fatta att SAS ligger i rekonstruktion nu!
Kan det bero på att dem får flyga under tiden?
CC
2023-02-05 00:39:33
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Japp efter rekonstruktion kan vi vänta oss uppsägningar helt klart.
pf
2023-02-04 19:38:28
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
"at"pf, det er lenge siden 28 august, og mitt siste innlegg her.

SAS har utfört et bra arbeid ved å få med seg mange fly videre. Min påstand er at de har betalt leasingselskapene for mye tidligere.

Likevel, jo flere fly, jo svårere blir det for SAS å få lönnsommhet videre. De forlorer store penger, og må snart ta et mulig vondt valg, fly de lönnsomme ruter videre.....om de har noen. Det blir SAS's störste utmaning fremover. Med mange fly, er utmaninen langt storre.

SAS har fremdeles en vei å gå, FÖR de er ute av ch-11, og vil trenge finansiering videre.
@pf
2023-02-04 14:09:38
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Nej du , ingenting tyder på att du får rätt. SAS har omförhandlat en del leasing avtal, så det blir väl minst 60 A320.
Mht långlinjerna blir de minst 6-8 A330 och 2-4 A350.
Tycker dock att SAS borde ersätta A350 med A330neo. De passar bättre för SAS behov.
Henrik
2023-02-02 19:35:35
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
A359 SE-RSB & SE-RSC har redan lämnats tillbaka till ägare.

Igår 1/2 lämnades A320N SE-ROH & A333E LN-RKR tillbaka till sina ägare.
pf
2022-08-28 14:00:10
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
@pf, Jeg gjetter på at SAS kommer ut av det med ca 30 maskiner, hvorav 3 A-321LR og 6 A-330 for trans-atlantic trafikk.

En del av de andre blir eldre A-320.

@pf
2022-08-28 12:45:38
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Du vet ingenting om vad SAS har för leasing avtal på A350.
Sen tycker jag om det hade varit bättre om SAS hade satsat på A330 neo i stället.
A350 är nog för stor för SAS.
Men tror inte att någon vet hur SAS kommer att se ut efter rekonstruktionen
Gro
2022-08-28 09:28:43
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Sv till @Biggles. SAS har pantsatt eurobonus, landningsslot på Heathrow och de flesta ägda flygplan och motorer som säkerhet för lånet från Apollo så det finns en stor risk att SAS "börjar om" som ett mindre flygbolag efter rekonstruktionen. Ungefär som Norwegian. Apollo kan ta en kombination av aktier och flygplan/motorer och kanske annat. Allt står att läsa i SAS pressmeddelande från 14 augusti.
@Biggles
2022-08-27 13:35:49
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
SAS kommer ju inte tillbaka betala lånet med annat än aktier.Hur skulle man kunna göra detta.
pf
2022-08-27 12:17:12
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Blir A-350 förste type off.

Dyre, og ikke mye anvendt ?
Bengan
2022-08-26 22:17:45
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Hoppas alla SAS-piloter är stolta nu när strejken kostade bolaget 1,4 miljarder.
Biggles
2022-08-26 21:18:55
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Sv Flugan på väggen. Det SAS VD skriver gäller under förutsättning att SAS får in sina nya 9,5 miljarder från nya investerare plus att SAS kan betala tillbaka lånet (observera lånet) på drygt 7 miljarder för bryggfinansieringen plus att alla andra långivare och leasingföretag går med på att omvandla lånebelopp och upplupna räntor till nytryckta SAS aktier. Dessutom skall SAS Forward genomföras.

Den som tror att allt detta kommer att hända tror på jultomten och är förmodligen SAS-pilot.

Gro har helt rätt i sin analys.
Flugan på väggen
2022-08-26 11:03:46
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Gro:

Nu när rapporten är släppt.

Får verkligen SAS kommunicera att de behöver göra "en betydande åter- och nyanställning" nu när du så tydligt har talat om att så inte kommer att ske? Har SAS och SAS VD verkligen fått godkännande av dig att kommunicera detta i samband med rapporten?
pf
2022-08-23 15:15:31
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Jon, Norwegian startet opp igjen med 7 fly etter rekonstruksjon. Det er vel veldig pessimistisk med det antallet ! Mulig innsender får rett.
pf
2022-08-23 13:43:05
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Mitt inntrykk er at SAS gjennom pandemiperioden har mottatt mange nye maskiner, mest A-320N, men også A-350. Mange av disse har de neppe värt behov for. Kunne SAS ha ventet med leveransene ? Likeledes, SAS ser ut til å ha betalt "full leasingpris" for disse, i en periode hvor konkurrentene, som Norwegian og Flyr ser ut til å ha forhandlet seg til en langt lavere pris for sine, dvs et slags "pay per hour use".

Dette må ha kostet SAS enormt !

Så, under pandemiperioden, ser det ut til at SAS-ledelsen(Styret) har planalgt, som i gamle russiske 5-årsplaner, hva den skal spare på leasing senere. Tallene er i SAS Forward. Men, ettersom trafikk og etterspörselen har kraftig tatt seg opp, er nye maskiner nå "hot enterprise". Så, enten må SAS ha en meget stor slingringsmonn, eller så vil SAS sitte igjen med svärt få flygplan tilbake.

Oppe i dette selger man flybilletter for de kommende 12-måneder. Det må man, men uten fly ingen trafikk, det sier seg selv.

I verste fall, C11-prosessen skal kunne ta opptil 12 måneder, så kanselleres mengder av ruter rett för feriepeioden 2023. Da må SAS refunderes mye, og deres omdömme er ikke i bunn, det vil være langt under.

Selvfölgelig får vi håpe a t SAS har planer, for hvor mye kapasitet den må kansellerer om så og så hender (?) Vi får håpe at den finnes i en brevordnare, med svensk kvalitet og fire hål, et sted på Frösundavik.

For ikke å snakke om spetakkelet som kommer, skulle SAS bli halvert fra dagens nivå.

Jeg forstår det slik at det finnes en felles senioritetsliste for cockpit og kabin i SAS Main, og at Connect og Link er deretter. Så har jeg rett at dersom nedskjæinger skrer i Norge, må norsk crew pent flytte på seg til de andre to land, ellers så er man ferdig i SAS ?

I praksis er jo det amerikanske fondet ny eier i SAS, så lenge alt er pantsatt for de i bytte av lån. Går den danske stat inn for å beskytte Kastrup med kapital, er det jo grunn til å tro at de to eiere i felleskap vil bestemme hvor man skal ta kutt. Så, det kan bli masse flyinger i og til/fra Sverige som ryker, dersom dette ikke er profitabelt, CPH vil bestå, og norsk trafikk(det rike Norge som en beskrev det) vll også bestå !

Selvfölgelig, SAS vil ha den muligheten å lease videre, sannsynligvis billigere, eldre maskiner. Men, når SAS, ved Link, på et halvår har klart å få 3 - tre ! flygplan i luften ? Er det da noen fel med brevordnerne og de fyra hål ?

Eller er det SAS-byråkratiet det er mange fel på ?

Tror jeg stopper der......forelöpig.
Jon
2022-08-23 12:32:42
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
«Down size til Norwegian» . Norwegian flyr like mange passasjerer som dagens SAS.
Gro
2022-08-22 08:24:26
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Sv Flugan på väggen. Förnekelsen - inte bara hoppet - tydligen båda de sista som överger människan
Flugan på väggen
2022-08-21 23:51:16
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
SV gro:

Det som finns är nedskrivet och dokumenterat, är utskickat i pressmeddelanden, samt vad som är utskickat och delgivet intressenter i form av dokumentation av anledning av C11 processen är fakta och en sak.

Dina tolkningar och gissningar av resultatet av dessa fakta är något helt annat.

Så, de som vet, vet. Dina gissningar går att bortse ifrån.
Gro
2022-08-21 12:18:37
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
@Flugan på väggen. Det mesta som postats här på denan tråd är fakta som du själv kan läsa - dock delvis på engelska - som finns att läsa i SAS pressmeddelande och i dokumentationen - från SAS - som finns tillgänglig på konkursdomstolen i USA hemsida.

Ibland är verkligheten och fakta svår att ta till sig.
Silversurfarn
2022-08-21 02:12:13
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Till Gro: Om du hade läst det jag skrev ordentligt så hade du inte behövt attackera mig som du gjorde. Jag skrev inom parentes att "INGET ONT OM DOM I SIG" Alltså inget negativt mot crew som jobbar för SAS Connect utan det var kritik mot hur SAS ledning sköter det här. Läs om läs rätt Tack!!!
Flugan på väggen
2022-08-20 11:32:07
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Bara sitta still i båten. Alla som verkligen sitter på info vet vad som är sagt och vad planerna framåt nu är. Allt annat här inne är postat på spekulationer. Bara att bortse från gro & co.
CC
2022-08-20 01:56:36
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Det är bara inse fakta.SAS main kommer gå bort,
Vill man jobba i Connect/Link?
Bara välja liksom annars se sig om efter annat.
Jag själv valde Connect stortrivs.
Gro
2022-08-19 14:54:35
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
@Silversurf. Vilken tråkig attityd om "icke-scandinaver". Vi som reser runt hela världen känner inte som du. Att smutskasta piloter pga ursprung hör kanske hemma i andra medier men inte här.
Sv Silversurfarn
2022-08-19 14:22:18
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Åkt med Connect fyra flygningar och två med Xfly i sommar. Varit övervägande svensk crew och någon enstaka dansk och britt. Alla varit super trevliga
Inställda flyg
2022-08-19 10:37:51
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
SAS fortsätter att ställa in flyg. Denna gången ca 1700 flygningar i sep/okt och SAS skyller detta föga förvånande på pilotstrejken.

Källa:
www.expressen.se/ekonomi/sas-staller-in-1-700-avgangar-i-host/
Silversurfarn
2022-08-19 08:49:17
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Har svårt att tro att det kan vara billigare att ha flera administrationer inom samma bolag. Nu ställer dom ju in 1700 avgångar på grund av bla försenade flygplansleveranser till Connect. Hade dom haft ett bolag så hade man sluppit detta "problem". Tror det kommer kosta mer än vad det smakar det här konceptet. Sedan undrar jag om folk kommer att ha samma känsla för SAS när det bemannas av icke Skandinavier (inget ont om dom i sig) som inte kan prata något av våra språk? Jag tycker då inte att det blir samma känsla. Då kan man ju lika bra flyga med Ryanair
Ann
2022-08-19 06:47:40
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Svar ?. Ja det är verkligen en berättigad fråga vad Connect nu fyller för funktion.

Sammantaget har det säkert kostat mer än 200 miljoner SEK bara att starta upp de nya ”produktionsplattformarna” Connect och LINK. Sen ny personal på det såväl i bolagen som på kontoret.
Gro
2022-08-18 19:44:45
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Sv@GRo. LAs "bryr" sig inte om AOC som är ett cerifikat för att få flyga passagerarflyg eller fraktflyg. LAS utgår från ett s.k. arbetsställe när det gäller turordningar. Motsvarande gäller också i Norge.
@GRO
2022-08-18 17:15:28
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
LAS gäller inte ett Irländskt AOC tyvärr så där är dom körda.
K
2022-08-18 16:46:43
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Avtalet som Danska FPU hade med Connect och Link? Kan SAS bara avsluta dem och lägga dessa avtal inom SPG?
Gro
2022-08-18 12:16:08
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
sv ombytta roller. Det du talar om händer de piloter som söker sig in i SAS Connect eller i SAS Link. Om en pilot varit anställd i SAS Scandinavia tidigare blir de anställda i SAS Link eller i SAS Connect. Senioritetslistan gäller sedan i de fall det talas om uppgraderingar till kapten men principen "sist in - först ut" vid arbetsbrist gäller oavsett "senioriteslista" eller. Sådan är LAS och undantag kan bara ges för ett par personer om det uppstår arbetsbrist. Bra eller dåligt det visar sig när det kommer en kraftig reducering av SAS flygplansflotta.
Ombytta roller
2022-08-18 10:11:28
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Man kan tydligt känna den oro som många har i denna tråd, helt förståligt. Connect piloternas våta dröm har ju uppenbarligen varit från dag 1, att få en gräddfil in i SAS. Att sedan tro att dom 567 piloterna + alla äldre kollegorna skulle acceptera detta, visade sig vara ett naivt önsketänkande. Nu blev det inte så tack och lov. Nu gäller samma avtal alla med samma senioritetslista på samtliga SAS-platformar. Link och Connect-piloterna hamnar alla bakom den 567:e piloten på listan. Tuff skit men så är det.
Gro
2022-08-18 07:00:37
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
@Janne. Finns det två avtal menar du? Ett med "intentioner" och ett annat med tydlig avtalstext?

Jag säger inte att SAS kommer att bryta mot något avtal. Jag säger att SAS inte kommer att bryta mot dansk, norsk eller svensk lagstiftning inom arbetsmarknadsområdet. Det går inte att avtala bort rättigheter för tredje person ( i detta fall redan anställda piloter i SAS Connect och SAS Link) i svensk och norsk lagstiftning. Förhoppningsvis vet SPG vad de skrivit på för avtal. SPG kan inte avtala bort lagstiftningen. Den som lever får se.
Janne
2022-08-17 22:36:58
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Blir spännande det här. Om SAS väljer att frångå det påkritade avtalet och inte följa senioritetslistor så lär det bli liv i luckan igen, och med avtalsbrott så är det nu långa avtalet kanske inte så långt. Med gros resonemang kan man lätt tro att SAS älskar strejker, eftersom Gro menar att SAS medvetet kommer bryta mot intentionen i avtalet de kritat på.

Hej hopp!
SK c.c
2022-08-17 22:09:26
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Just nu är det personalbrist bland cabin crew i bla STO…det ska anställas fler cabin crew till resurspoolen, tot 4 nya kurser, så det kommer krävas en ordentlig Down size för att det skulle bli några stora uppsägningar.
?
2022-08-17 21:53:49
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Man kan undra vad SAS ska med Connect till nu när ändå alla piloter är under samma avtal? Är det så kul att ratta många AOC? Snacka om pengar i sjön.
Re: Gro
2022-08-17 21:52:30
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Du har fel! Tre personer har redan på ett bra sätt beskrivit hur detta är arrangerat.

Det är inte svårare än att SAS vid en övertalighetssituation väljer att ställa flygplan från Connect på marken istället för i SAS Scandinavia och vips så uppstår där övertalighet i Connect. Eller flytta flygplan från Connect till Scandinavia för att skapa övertalighet respektive behov. Det omvända har SAS gjort under den ramp up som följt efter pandemin för att undvika att behöva återanställa till Scandinavia.

Piloterna är på EN lista och eventuell övertalighet kommer att hanteras som beskrivet. Detta var naturligtvis fundamentalt för SPG vars största mål var att förhindra att SAS blåste deras medlemmar på arbetsplatser.

Så du kan sluta hoppas på att de skandinaviska SAS piloterna ska ta smällen om det blir en mindre verksamhet. Så blir det helt enkelt inte.
Gro
2022-08-17 18:22:17
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Sv Gro och Sv KRN. SAS har aldrig skrivit på ett avtal där bolaget bryter mot svenska lagar - i detta fall LAS. Det är ett uppenbart brott mot LAS att säga upp en anställd i ett visst aktiebolag för att ersätta med en annan person från ett annat aktiebolag. Uppsägning kan ske om det föreligger arbetsbrist i det egna bolaget. I detta fall får de övertaliga piloterna vänta snällt på att SAS anställer ny personal i något av sina bolag inklusive SAS Link och SAS Connect eller att redan anställd personal i SAS Link eller SAS Connect säger upp sig själva och det på detta sätt uppstår vakanser. Om SAS skulle säga upp en pilot i SAS Connect eller i SAS Link för att en pilot blivit övertalig i SAS Scandinavia kommer SAS obönhörligen att förlora tvisten i Arbetsdomstolen. Det har SAS inte råd med. SAS har tänkt igenom de lagliga aspekterna innan de skrivit på avtalet.

Möjligtvis kan detta fungera i Norge eller Danmark men jag är mycket tveksam om Norge som har en hårdare lagstiftning än LAS i Sverige.

KRN
2022-08-17 16:49:46
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Gro. Eller så har du missuppfattat. Alternativt pratar ni om olika saker.

- Vid nyanställning ges de uppsagda piloterna företräde före ”nya” rekryter.

- Vid uppsägning kommer personalen att sägas upp efter senioritetslistan som är baserad på första anställningssdag i SAS. Det betyder i grunden att samtliga piloter i SAS Connect / Link kommer bli uppsagda innan de i ursprungliga i SAS sägs upp då main piloterna sitter på bättre senioritet. Om SAS hinner återanställa fler innan en eventuell down-Size kommer skulle man eventuellt komma till en punkt där några av Connect piloterna har bättre senioritet än de senast återanställda piloterna, i det läget kommer såklart även de bli uppsagda i turordning.
Re: Gro
2022-08-17 15:18:55
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Det är du som har missuppfattat. SAS Scandinavia, SAS Connect och SAS Link har en (1) gemensam senioritetslista. Om det blir uppsägningar är det sist in först ut på den gemensamma listan. Där har alla SAS Scandinavia piloter bättre placering än den högst placerade SAS Connect piloten och naturligtvis också bättre placering än den bäst placerade SAS Link piloten.

Om det blir anställningar återanställs piloter med återanställningsrätt till SAS Scandinavia. Dessa anställs då i SAS Scandinavia, SAS Connect eller SAS Link beroende på var arbetsgivaren vill ha folk. Om de erbjuds anställning i SAS Link har de rätt att tacka nej utan att tappa sin återanställningsrätt.

De som står näst på tur att återanställas jobbade så pass länge (+5-6 år) i SAS innan de sades upp att även de kommer att placeras högre i den gemensammas senioritetslistan än bäst placerade SAS Connect pilot.

SAS Scandinavia och SAS Connect har dessutom identiska kollektivavtal nu för tiden. SAS Link har ett liknande avtal men något annorlunda tjänstgöringsbilaga och minus 10-15 % i lön. Bland marknadens sämsta avtal i detta segment.
Gro
2022-08-17 13:06:19
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
sv Gyry. Där har du missuppfattat det nya avtalet mellan SPG och SAS. Det gäller nyanställningar i SAS Link och SAS Connect. Om det uppstår behov av att anställa nya piloter ges dessa företräde gentemot andra sökande. De placeras sedan in i senioritetslistan baserat på sin anställning i gamla SAS. Om du tror att en SAS Scandinavia pilot tränger ut en redan anställd pilot i SAS Link eller SAS Connect har du missuppfattat hela avtalet - eller drömt.
Check-out
2022-08-17 13:01:49
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
@Sören. Ja du - Det är inte jag som "hittat på" denna information. Om du läser SAS pressmeddelande (hela texten om du vill veta mer - inte bara rubriker i kvällspressen) ser du att det inte är några fantasier.

Jobbig information men riktad till SAS anställda och aktieägare.

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2022/sas-sakrar-700-miljoner-usd-i-debtor-in-possession-dip-finansiering/
Market share
2022-08-17 12:54:49
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Om man koncentrerar till Kastrup så lämnar man den största lokala flygmarknaden (Stockholm) till konkurrenterna. Ja, då fär man verkligen down size:a. Arlanda var före pandemin den största hubben i SAS nätverk räknat i antalet anställda. Oavsett huvudägare så behöver SAS vara relevant i alla 3 Scandinaviska länderna framöver. Norge = högsta omsättningen pga inrikestrafiken och rika människor, Sverige (Arlanda) = största lokala hubben och flest Eurobonus medlemmar, Köpenhamn = ligger bäst till för transfer från norra Europa.
Gyru
2022-08-17 11:37:31
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Möjligt att du har rätt angående downsize. Men om det blir övertalighet pga arbetsbrist är det piloterna på Connect och Link som blir uppsagda först. Efter strejken har nämligen piloterna i SAS, Connect och Link gemensam senioritetslista. Alla piloter som nu jobbar i SAS - och vissa som fortfarande inte är återanställda - har bättre senioritet än piloterna i Connect och Link.
Sören
2022-08-17 11:21:08
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Mycket oklart med källa på detta uttalande. Inget du kan veta något om iaf.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev