Tråden startades av: STOOP  2022-09-01 11:12:46
Återanställa fd SAS styrmän  
Färskt från SAS management:

- 10% mindre flotta räcker ej, sista bud är 40% ned i flotta.

- Återanställa fd styrmän inte aktuellt förän 2025 när pensionsavgångarna ger effekt. Connect och Link kommer inte heller att utvidga.

- Alla 350 ska fasas ut, för dyra. Alternativa flygplanstyper ses över, 330 NEO?

- SAS SGH måste säljas omedelbart, för låga inkomster.


Tack för mig.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Biggles Cockpitväst
2022-09-23 09:44:33
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Bara att vänta tills rekonstruktionen är klar i vår. Ingen - inte ens SAS själva - vet hur många flygplan man kommer att kunna operera med förrän rekonstruktionsarbetet är klart. Om rekonstruktionsarbetet fallerar är det konkurs som gäller och då kan det bli öppningar för alla arbetslösa piloter om någon köper varumärket och startar om.
Nyfiken
2022-09-23 07:36:36
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Så, vad händer? Något nytt på horisonten? Jobbar utomlands och vill gärna hem till Skandinavien och flyga istället.. Är det tal om anställa fler utöver de som är fd SAS?

/Lauda-pilot
Pilot
2022-09-16 14:46:34
SV: Återanställa fd SAS styrmän
SAS måste igenom en rekonstruktion. Tror inte leasingbolagen är sugna på aktier när de kan hyra ut sina till andra operatörer. När Norwegian gjorde sin rekonstruktion ville ingen annan ha flygplanen. Leasingbolagem var tvungna att acceptera att konvertera skuld till aktier.
Idag skriker bolagen efter 320 neo vilket gör det knepigt för SAS att behålla sina maskiner.
@Flugan på väggen
2022-09-14 13:03:27
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Absolut möjligt att återanställningar sker just nu, man måste ju hålla gång i bolaget under ch.11 processen.
Däremot är det inte vidare sannolikt att det inte blir mass upssägningar efter processen är slut.
SAS blir helt säkert ett mindre bolag än vad det är i nuläget.
Kalle
2022-09-13 21:31:01
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Sv Biggles:

Det enkla svaret är: Verkligheten
Biggles Cockpitväst
2022-09-13 16:21:49
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Sv Göran. Istället för att visa känslor skulle det vara mer intressant om ni bemötte mig med fakta dvs försökte bevisa att jag tänker fel, uppfattat fel, läst fel eller skriver fel. Nu är det mest klagomål på att jag är "pessimistisk", "har en agenda" eller andra utttryck som mer handlar om er sinnesstämning, era olika egna känslor och oro samt angrepp på mig som person.

Kan någon av er precisera vad det är i mina inlägg som är felaktigt? Ni får gärna referera till den digra dokumentation som löpande publiceras av Kroll baserat på dokument som SAS själva har lämnat in till domstolen - om ni överhuvudraget orkat läsa något dokument. Menar ni att SAS bluffar inför domstolen eller försöker svartmåla företaget?
op
2022-09-13 14:28:18
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Biggles Cockpitväst, jag förstår att man kan tolka situationen på det viset enbart utifrån de handlingar som finns i domstolen. Syftet med rekonstruktionen är att skapa ett bolag som är konkurrenskraftigt nog för nya ägare att gå in i. Det finns alltså ett uppdrag att skapa ett sådant bolag, där ingår piloter såväl som flygplan vilket alltså sker.
Göran
2022-09-13 13:59:27
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Mr biggles. Gulliga inlägg. Vet inte vad ditt syfte är. Men vi som verkar och arbetar innanför bubblan av detta vet vad som sker, och du är dessvärre långt ute och cyklar med dina påhitt. Som sagt, vad är ditt syfte?
Biggles Cockpitväst
2022-09-13 11:49:19
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Sv Flugan. Jag hävdar att du har fel. Inga "definitiva" återanställningar eller nyanställningar innan rekonstruktionen är klar. Att "planera" för återanställningar sker naturligtvis. Det vi kan vara säkra på att hela företagsstrukturen som idag består med dotterbolag som "SAS Scandinavia" eller konsortiet, Eurobonus AB, Link, Connect, Cargo mfl. kommer att göras om. Det som blir kvar i sjäva moderbolaget blir ett fåtal tjänster - dock ingen flygpersonal.
Flugan på väggen.
2022-09-12 23:21:06
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Nu gäller det att rädda ansiktet. “Inga återanställningar” börjar glida över till formuleringen ”fasta pilotjobb”. Undra vad du mer glider på.

Som sagts många gånger - vi vet inte vad framtiden kommer utvisa, men återanställningar sker nu.

Biggles Cockpitväst
2022-09-12 11:23:24
SV: Återanställa fd SAS styrmän
sv OP. Driften kan fortgå under Chapter 11 - ja. Men varje steg SAS tar bevakas minutiöst av olika intressenter i olika forum med fordringsägare som har full insyn hur SAS använder sina lånade 7 miljarder. Att "utvecklas" och ta risker ingår inte i den tillåtna agendan. Om du läser några av de dokument som finns hos konkursdomstolen i USA finns ett dokument som listar aktuella fordringar på SAS i slutet av juli. Dessa obetalda fakturor, obetalda räntebetalningar och inställda återbetalningar av krediter var på totalt drygt 25 miljarder svenska kronor. Det lån som SAS nu fått av Apollo används för att betala underskottet i den löpande drift som behövs i perioden juli 2022 till maj/juni 2023 samt till återbetalning av outnyttjade biljetter under strejken samt obligatoriska ersättningar enligt EU-reglerna.

Det som talades om att SAS betalar tillbaka till bl.a. norska Avinor handlar inte att betala tillbaka gamla fordringar utan att SAS kommer att betala sina löpande fakturor för driften fram till rekonstruktonen är klar.

OP - det är bara att vänta tålmodigt tills rekonstruktionen är klar för att se vilka "fasta pilotjobb" som blir kvar i den nya verksamheten eller söka nytt jobb. A-kassa kräver at man aktivt söker nytt jobb.
op
2022-09-12 09:47:22
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Biggles Cockpitväst, du behöver förstå att SAS måste återanställa (och gör så) och kommer så göra för att behålla och öka de marknadsandelar man har. Vitsen med Chapter 11 är att verksamheten kan fortgå och utvecklas under processen med med konkursskydd.
Biggles Cockpitväst
2022-09-12 07:31:03
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Sv Flugan på väggen. Javisst - precis som både du och jag säger. Allt som tisslas och tasslas om just nu är spekulationer eller förhoppningar. Utgången av rekonstruktionen är oviss och ingen kan veta hur det "nya" SAS kommer att se ut när dammet har lagt sig.

Vad tror du själv om den gamla strukturen med ett numera helt utagerat avtal mellan Sverige, Norge och Danmark rörande styrning och ägarförhållanden? Det s.k. konsortiet som SAS "main" byggts upp på har inte längre ett existensberättigande om endast Danmark - i bästa fall -är kvar som statlig ägare. Skall kinesiska och amerikanska långivare ta Sveriges och Norges platser?

Jag har mycket svårt att tro att SAS ledning eller SAS styrelse i detta läge skulle skriva på ett bindande återanställningsavtal med någon pilot. SAS skall först och främst ta in misnt 9,5 miljarder i nytt friskt kapital, konvertera skulder (minst 20 + 7 miljarder) till aktier (dvs aktiekapital) och genomföra en tuff plan (SAS Forward) som förmodligen (spekulation) måste göras ännu tuffare om efterfrågan på flygresor påverkas mer negativt av den turbulenta privata konsumtionsmarknaden.
STOOP
2022-09-11 21:35:53
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Jag backar upp påståendet om att det nu ska återanställas piloter in i SAS.

Under förra veckan beslutades det att alla fd SAS piloter ska, innan 30 april 2024, ha blivit erbjudna skolstart i antingen Connect eller SK. Vilket bolag den enskilda blir anställd i är dock inte klarlagt, det beror på var behovet finns.
Flugan på väggen
2022-09-11 18:00:41
SV: Återanställa fd SAS styrmän
SV Biggles bohoo.

Du är endast ute efter att skapa oro och osämja. Du drar rena lögner och påhitt.
Ingen kan veta vilka eller vilket bolag som finns kvar/är sammanslagna etc etc om några år från nu. Du spekulerar.

Det som inte är spekulationer är att det nu är piloter som blivit erbjudna återanställning (kan helt ärligt inte svära på om någon verkligen kritat på något ännu, men som jag förstår det är det isåfall frågan om dagar bort. Men återstår väl att se när de första är återknutna.). Det hjälper inte hur mycket du ljuger om motsatsen. Det visar bara på att du inget vet, och att dina andra tramserier också går att bortse ifrån.

Det är klart, om det kommer någon nyhet de närmaste dagarna hinner kanske SAS då fortfarande dra sig ur, och det visar sig kanske att du får rätt isåfall. Men det scenariot är nog en liten högoddsare.
Biggles Cockpitväst
2022-09-11 11:56:54
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Inte en chans att SAS Conenct och SAS Link kommer att upphöra. Däremot det många kallar SAS "main" och SAS Scandinavia kommer med största sannolikhet att upphöra. SAS Scandinavia är det ursprungliga konsortiet som startades från tiden när SAS startades och är i sig själv inget aktiebolag utan ett samarbetsavtal mellan norska, svenska och danska intressenter som byggde på principen 3-2-2 och som återspeglade fördelningen av "ägandet mellan de olika länderna. Efter rekonstruktionen kommer detta avtal definitvt att upphöra och då finns ingen anledning kvar att behålla "SAS Scandinavia" och ingen part från Sverige eller Norge finns kvar. Kollektivavtalen som ingicks i somras kan mycket väl gälla i SAS Connect och SAS Link men tyvärr för alla nostalgiska piloter som vill känna sig "finare" än piloterna i Link och Connect kommer anställningen i SAS "main" att vara historia. SAS kommer ändå att upphöra med Asientrafiken temporärt för en lång tid framåt så det får ingen inverkan på flygavtal mellan olika länder. Rättigheter att flyga till USA mellan Scandinavien och USA/Kanada omfattas av "open skies"-avtal.

Vidhåller att alla spekulationer om återanställningar är - just det - bara spekulationer. Ingen, varken SAS styrelse eller ledning, kan lova detta innan SAS är helt ur rekonstruktionen. I bästa fall överlever SAS som flygbolag och det är väl bra för alla kunder och alla andra anställda.
3 AoC
2022-09-11 10:27:49
SV: Återanställa fd SAS styrmän
SAS har väl tre AoC?
-SAS Scandinavia (SE-/LN-/OY-)
-SAS Connect (Irland / EI-)
-SAS Link (Sverige / SE-)

Mycket administration och management personal för att få ihop allt.
Re Avtalet
2022-09-10 22:11:49
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Nej precis, det finns inte någon större poäng med två AOC. Londonbasen ger viss flexibilitet och kabinavtalet är mer gynnsamt för bolagen. Så under upprampning kommer vad jag förstår Connect att finnas kvar. Därefter verkar tanken vara att slå ihop bolagen igen 2024. Men verkligen kan ju hinna ändras innan ett par gånger innan dess. Framtiden lär utvisa hur länge connect finns kvar.
Avtalet
2022-09-10 14:59:43
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Lägger inte SAS alla ägg i samma korg nu med ett gemensamt avtal för SAS och SAS Connect ? Vad är då ens vitsen med två bolag?
Y
2022-09-09 23:01:48
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Har piloterna även fått återanställningar i SAS Link och SAS Connect som utlovats??
Flugan på väggen
2022-09-09 18:39:42
SV: Återanställa fd SAS styrmän
SV biggles CV:

Det är klart att beroende på hur C11 går så kan framtiden förändras.

Men i frågan om återanställning eller inte så är de besluten du talar om en bit in i framtiden, och fram till dess kommer det återanställas, eftersom den processen redan har påbörjats.

Så påståendet att det inte kommer återanställas, som hävdats många gånger i denna tråd, är felaktig. Återanställning sker nu.
pf
2022-09-08 16:21:01
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Dommeren i NewYork godkjenner foreløpig INTE første utbetaling fr Apollon til SAS.

Det hevdes at Apollon får for stor innflytelse i SAS.

Det kan komme annet vedtak på nytt rettsmøte, i morgen fredag 9.Sept22.
pf
2022-09-08 14:26:53
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Gjennom media blir man informert om at SAS innen kort tid er i forhandlinger med selskapets ulike kabinforeninger om ny lønnsavtale.

Det kan videre se ut som selskapet stiller ultimatium, går oppgjøret til evnt streik, så ryker lånet fra Apollon.

Skjer det, kan jo enhver tenke seg konsekvensene.
Biggles Cockpitväst
2022-09-08 11:07:17
SV: Återanställa fd SAS styrmän
SAS kommer inte att veta hur många flyglan man skall operera i egen regi förrän rekonstruktionen är klar dvs när de fått in 9,5 miljarder från nya investerare och att leasingbolagen och andra långivare gått med på att omvandla fordringar (förfallna räntor, fakturor, senarelagda amorteringar) och utestående lån till nya aktier i det rekonstruerade SAS.

Det finns därför inga garantier för några återanställningar innan rekonstruktionen är klar och godkänd. Allt annat är spekulationer och drömmar.
En vanlig pilot
2022-09-08 07:46:36
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Jag begriper inte var denna missunnsamma inställning till oss på SAS kommer ifrån. Igår blev de sista 350 piloterna informerade om att de erbjuds återanställning, de första kommer tillbaka nu och alla ska vara tillbaka till våren 2024.
Maveric
2022-09-08 06:19:38
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Återrekryteringen har redan börjat - SIM tider är bokade för höst/vinter/vår. Självklart kommer styrmännen återanställas. Den siste skall vara tillbaka våren 2024. Allt annat är trams från SAS-trollen här på forumet.
Flugan på väggen
2022-09-07 20:30:05
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Denna ”fakta” som presenteras här är spekulationer baserade på antaganden om framtiden. Det enda vi nu vet är att SAS med Anko i spetsen har kommenterat att de behöver återanställa kraftigt. Vilket också är vad som kommunicerats och planerad för.

Om och när dessa planera ändras kommer det kommuniceras av SAS, och det har det inte gjort i dagsläget, och planerna på återanställning fortsätter…
Biggles Cockpitväst
2022-09-07 18:03:40
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Sv pf. Helt klart att antalet flygplan kommer att kraftigt reduceras i SAS efter rekonstruktionen. Exemplet Norwegian är att de just nu flyger med 69 flygplan (enligt deras senaste trafikrapport) och för SAS kan vi kanske räkna med 70-80 flygplan inklusive inhyrda flygplan med besättningar från ex.vis x-fly när rekonstruktionen är över. naturligtvis kommer detta att leda till arbetsbrist (som är en 100 % giltig grund för uppsägning i svenska LAS) i Sverige, Norge och Danmark. Att i en sådan sitution drömma om att SAS kommer att återanställa piloter är bara en dröm. Frågan blir nu hur mycket personal (piloter, kabinpersonal och tjänstemän/tekniker SAS behöver med en krympt flotta. Normalt kommer 30-40 % av nuvarande arbetsstyrka bli övertalig och hur detta skall hanteras vet bara styrelse och högsta ledningen. Långlinjer kan vara historia redan inom några månader. SGH kommer med största säkerhet att säljas eller avvecklas under ordnade former som en del av rekonstruktonen

Naturligtvis finns möjligheten - precis som i fallet Norwegian - att SAS successivt kommer att växa igen (inkl. att öppna långlinjer på sikt) men hur snabbt vet ingen i nuläget.

pf
2022-09-07 16:42:40
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Op, dersom SAS etter Rekonstruksjonen sitter igjen med 40 fly (i beste fall) mot dagens 100 +, og det går ca 10 piloter per fly, som det da ikke finnes lenger arbeidsoppgaver for.......disse vil komme først til skulle SAS's økonomi bedres......hvordan vil du da hente inn dine piloter ?

V.g. fatta HVA som er i ferd med å skje med SAS !
Op
2022-09-07 15:36:41
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Att ingen ska återanställas på länge är en felaktig uppgift
Norwegian FO
2022-09-07 12:31:36
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Har någon kunnat bekräfta att ingen kommer återanställas före 2025? Låter ju oerhört oroväckande. Träffade en gammal bekant från SAS som glad i hågen trodde han skulle få börja snart igen. Vågade inte berätta om denna fakta. :/
pf
2022-09-07 09:14:18
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Flight Global, should we expect further cuts in SAS fleet in near future ?

I understand this is result of negotiation with the first of 5 or 6 leasing companies ?
Flight Global
2022-09-06 15:28:31
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Two Airbus A350-900s and three A330-300s are among 10 additional aircraft that SAS is seeking to shed from its fleet, as part of a restructuring under US Chapter 11 protection.

The company has submitted a 3 September court filing aiming to reject 10 leased aircraft – including five twin-aisle and five single-aisle airframes – and four CFM International CFM56 engines.

It has identified the two A350s as MSN378 and MSN391, and the A330s as MSNs 1665, 1697 and 1715. All five aircraft are fitted with Rolls-Royce Trent engines.

The five single-aisle jets comprise three A320neos – powered by CFM Leap-1A engines – plus an A321 and Boeing 737-700.
The 10 aircraft at the centre of the lease rejection are mainly stationed at SAS’s main bases in Copenhagen, Stockholm and Oslo.

SAS has previously agreed a lease termination covering an A321, MSN1848, with the corresponding lessor outlined in a 25 August filing.
Anarkist
2022-09-06 13:50:57
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Bättre om man kan bli av med allaA350, detta prestige köp var helt fel från början. Att satsa på A330 neo och A321 LR vore mycket klokare. Kanske möjlighet för detta sen.
Tror inte heller at det är osannolikt med en reduktion av flottan på ca.40%
Flygplan
2022-09-06 13:27:11
SV: Återanställa fd SAS styrmän
SAS ska göra sig av med 10 maskiner.
3 st 320 Neo
1st 321
1st 737
2st 350
3 st 330
Tot: 10

Så här verkar det bli
pf
2022-09-06 11:02:56
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Jeg leste på flere nettsteder i går, at SAS er blitt enige med leasingselskap å gi tilbake en god del fly, bl a 3 350 og 5 330, om jeg minns rett.

Bare det vil vel betyde behov for færre piloter og kabinpersonell, og sette "nyansettelser" eller gjeninntreden lengre ut på vent.

Antar at det raskt kan komme flere slike meldinger, ettersom SAS forhandler med sine leasingbolag. Reduksjon på 40 % av floten kan være godt for SAS. Personlig tror jeg det blir verre. E.g. at etter rekonstruksjonen starter SAS med færre fly, basert på dagens flåte.

Det kan jo selvfølgelig skje at de går etter eldre brukte maskiner.

Senere kommer "sirkuset", hvor kuttes det, og personale deretter i de tre opprinnelige SAS-land.
DK
2022-09-05 12:34:41
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Om inte SAS får igenom rekonstruktionen och lyckas återbetala Apollo så är SAS Apollos kort och gott.

Obs; Apollos lån är i en tre stegsmodell, alla pengarna kommer inte direkt utan de portioneras ut i omgångar beroende på hur rekonstruktionen fortgår.
@sv. ekonomen
2022-09-04 12:42:55
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Jasså, vad om SAS inte har möjlighet att betala tillbaka lånet, då? Vilket inte mycket tyder på.
Apollo har och har haft investeringar i nödlidande flygbolag förut, det är inte omöjligt att man får aktier som i allafall del återbetalning, Apollo har varit med om att rekonstruera flygbolag förut.. Försök att läsa på lite innan du raljerar här, tack.
Väldigt naivt att tro att SAS har möjlighet att återbetala lånet om nio månader.
Tills vidare har inte flygleasing bolagen varit vidare samarbetsvilliga, det framgår bl.a av vad VDn och styrelse ordföranden har sagt.
Sv Ekonomen
2022-09-04 09:14:03
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Apollo har inte gjort en "investering" i SAS. Apollo har lånat ut pengar tii ett nödlån/brygglån som löper i max 9 månader med en skyhög ränta. samtidigt har man tagit i princip alla SAS ägodelar i pant. Lånet måste godkännas av konkursdomstolen i USA eftersom Apollo genom brygglånet går före andra fordringsägare när de har fått allt av värde i SAS i pant för lånet.

Du är säkert en hoppfull pilot som drömmer om att SAS skall återuppstå som i forna dagar. Kom ihåg att detta är ett lån och absolut ingen "investering". Investeringen är de 9,5 miljarder som SAS skall försöka få ihop i form av nytt kapital från riskvilliga investerare inklusive den danska staten.
CPHSTOOP
2022-09-04 09:02:21
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Hör rykten om att man internt pratar om att återanställa fler snart? Trots allt?
Ekonomen
2022-09-03 23:19:05
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Jäkla gnäll på vilken ränta SAS fått hos Apollo. Kan det vara så att SAS som en investering är med hög risk och därmed motiverad en hög ränta? Kan det vara så att SAS inte fick lån hos andra investerare?

Kom ihåg att det är dyrt att vara fattig
Kungen
2022-09-03 15:35:30
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Med nuvarande inflationstaktsökning kanske 20% ränta visar sig vara rena vinstlotten nästa år. ??
@DK
2022-09-03 13:09:41
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Jasså, vad är oddsen på att SAS kommer klara av detta, räntan är tydligen 20%..
DK
2022-09-03 10:49:52
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Tyvärr så kommer rekonstruktionprogrammet fortsätta.
De sparkade piloter som tror att de inom snar framtid får tillbaka sina jobb kommer få vänta...

SAS brygglån från amerikanska Apollo tickar och ska inom snart ett halvår betalas tillbaka..
STOOP
2022-09-02 13:33:38
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Tredjepart, vad är syftet med ditt inlägg?
Tredjepart
2022-09-02 10:29:13
SV: Återanställa fd SAS styrmän
STOOP, vad är syftet med ditt inlägg? Gör ju varken till eller från med rykten, även om ryktet må vara av hög sannolikhet. Ingen kommer reagera innan ett offentliggörande görs ändå. Är det ett självuppfyllande inlägg där du känner dig lite extra stolt att vara nära makt-kärnan? Inlägget säger tyvärr mer om dig än om SAS. Men berätta gärna mer om hur det är att vara nära centrum? Om du mår bra av det så är ju det toppen.
Anarkist
2022-09-02 09:03:31
SV: Återanställa fd SAS styrmän
@K, jasså vilken verklighet befinner du dig i? , kanske som “ statsministern”i någon sosse låtsas värld..
SAS är i djup ekonomisk kris, att tro att det går att återanställa folk nu, är helt verklighets frånvänd.
SAS kommer att göras om i grunden, detta kräver kreditorerna. Efter slutförd rekonstruktion kommer SAS vara mindre än i dag, hur mycket mindre beror på hur samarbetsvilliga flygplans leasing bolagen är.
Att i detta läge skälla på ledningen är omoget och intelligensbefriat.
Det ärmöjligt att du vill att skattebetalarna ska fortsätta ta notan för driften av ett flygbolag som inte klarar av konkurrensen.
Många av SAS problem beror på att man till alla tider. har kunnat gå till politikerna och be om fler pengar.
Biggles Cockpitväst
2022-09-02 08:59:11
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Det enda som kan hållas emot ledningen är att de satsat på att upprätthålla ett helt utdött koncept som ett bolag som värnar om nätverksupplägg, livsstilssökande flygpersonal, otidsenligt bonuprogram (som nu är pantsatt) och som sett ner på flygbolag som Ryanair som nu flög 8-10 gånger fler passagerare i augusti och är mycket lönsamt.

SAS produkter känns nu lika heta som skrivmaskiner från Facit. Och flygpersonalen vill att allt skall bli som förr igen.
STOOP
2022-09-02 08:02:00
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Vad som händer kan inte jag förklara :-) Jag vet bara att jag behöver söka nytt jobb.. För det här kommer inte hålla!
Riktigt besviken... Ledningen har misshandlat detta för länge nu.
CC
2022-09-02 00:28:28
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Hört precis samma
Och i växthuset då?
2022-09-01 22:45:33
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Vad händer där, STOOP??
K
2022-09-01 22:03:00
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Stämmer detta?! så är det ett stort fiasko. Att man suttit passiva och inte gjort något under Corona påvisar en handlingsförlamning och nonchalans från SAS ledning som tillsammans med styrelsen bör ställas till svars och ta sitt ansvar.
Gro
2022-09-01 18:35:13
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Ingen av de som blev uppsagda under pandemin kommer att beredas plats i SAS (Scandinavia, Connect eller Link) de närmaste 3-4 åren. Frågan är nu hur många av de nuvarande piloterna i SAS Scandinavia som kommer att bli uppsagda pga arbetsbrist under rekonstruktionen. Om flygplansflottan blir cirka 70 flygplan lär väl 50-70 % av nuvarande piloter och kabinpersonal förlora jobbet i SAS Scandinavia.
Anarkist
2022-09-01 17:29:21
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Låter ju inte helt otroligt..
STOOP
2022-09-01 16:07:03
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Den bistra sanningen är att den kommer direkt från management.
Pelle
2022-09-01 14:30:29
SV: Återanställa fd SAS styrmän
Slut spekulera… Ge oss en källa så tror vi dig
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn