Återanställa fd SAS styrmän
Färskt från SAS management:
– 10% mindre flotta räcker ej, sista bud är 40% ned i flotta.
– Återanställa fd styrmän inte aktuellt förän 2025 när pensionsavgångarna ger effekt. Connect och Link kommer inte heller att utvidga.
– Alla 350 ska fasas ut, för dyra. Alternativa flygplanstyper ses över, 330 NEO?
– SAS SGH måste säljas omedelbart, för låga inkomster.
Tack för mig.
svar
I Augusti 2022 reste 1,85 miljoner passagerare med SAS. Kabinfaktor för augusti 79%.
”Vi är glada över att se verksamheten ta fart igen i augusti, där SAS återigen hade nästan 2 miljoner resenärer. Det totala antalet passagerare påverkades negativt av pilotstrejken vilket ledde till lägre biljettförsäljning under perioden. Vår transformationsplan, SAS FORWARD genomförs med fortsatt oförändrad kraft, som leder till att SAS blir ett finansiellt stabilt flygbolag som ska kunna leverera den service som våra kunder förväntar sig”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.
Hemsk att det inte ens tjänas pengar i Augusti. Hur ska det då gå resterande månader på året. En gissning är 1 miljard minus per månad…..
SAS tvingas att rapportera aktuella siffror på månadsbasis efter beslut.
Augusti:
Intäkter: 3.4 mdr SEK
Förlust: -0.8 mdr SEK
Hur kommer september se ut tro?
Bara att vänta tills rekonstruktionen är klar i vår. Ingen – inte ens SAS själva – vet hur många flygplan man kommer att kunna operera med förrän rekonstruktionsarbetet är klart. Om rekonstruktionsarbetet fallerar är det konkurs som gäller och då kan det bli öppningar för alla arbetslösa piloter om någon köper varumärket och startar om.
Så, vad händer? Något nytt på horisonten? Jobbar utomlands och vill gärna hem till Skandinavien och flyga istället.. Är det tal om anställa fler utöver de som är fd SAS?
/Lauda-pilot
SAS måste igenom en rekonstruktion. Tror inte leasingbolagen är sugna på aktier när de kan hyra ut sina till andra operatörer. När Norwegian gjorde sin rekonstruktion ville ingen annan ha flygplanen. Leasingbolagem var tvungna att acceptera att konvertera skuld till aktier.
Idag skriker bolagen efter 320 neo vilket gör det knepigt för SAS att behålla sina maskiner.
Absolut möjligt att återanställningar sker just nu, man måste ju hålla gång i bolaget under ch.11 processen.
Däremot är det inte vidare sannolikt att det inte blir mass upssägningar efter processen är slut.
SAS blir helt säkert ett mindre bolag än vad det är i nuläget.
Sv Biggles:
Det enkla svaret är: Verkligheten
Sv Göran. Istället för att visa känslor skulle det vara mer intressant om ni bemötte mig med fakta dvs försökte bevisa att jag tänker fel, uppfattat fel, läst fel eller skriver fel. Nu är det mest klagomål på att jag är “pessimistisk”, “har en agenda” eller andra utttryck som mer handlar om er sinnesstämning, era olika egna känslor och oro samt angrepp på mig som person.
Kan någon av er precisera vad det är i mina inlägg som är felaktigt? Ni får gärna referera till den digra dokumentation som löpande publiceras av Kroll baserat på dokument som SAS själva har lämnat in till domstolen – om ni överhuvudraget orkat läsa något dokument. Menar ni att SAS bluffar inför domstolen eller försöker svartmåla företaget?
Biggles Cockpitväst, jag förstår att man kan tolka situationen på det viset enbart utifrån de handlingar som finns i domstolen. Syftet med rekonstruktionen är att skapa ett bolag som är konkurrenskraftigt nog för nya ägare att gå in i. Det finns alltså ett uppdrag att skapa ett sådant bolag, där ingår piloter såväl som flygplan vilket alltså sker.
Mr biggles. Gulliga inlägg. Vet inte vad ditt syfte är. Men vi som verkar och arbetar innanför bubblan av detta vet vad som sker, och du är dessvärre långt ute och cyklar med dina påhitt. Som sagt, vad är ditt syfte?
Sv Flugan. Jag hävdar att du har fel. Inga “definitiva” återanställningar eller nyanställningar innan rekonstruktionen är klar. Att “planera” för återanställningar sker naturligtvis. Det vi kan vara säkra på att hela företagsstrukturen som idag består med dotterbolag som “SAS Scandinavia” eller konsortiet, Eurobonus AB, Link, Connect, Cargo mfl. kommer att göras om. Det som blir kvar i sjäva moderbolaget blir ett fåtal tjänster – dock ingen flygpersonal.
Nu gäller det att rädda ansiktet. “Inga återanställningar” börjar glida över till formuleringen ”fasta pilotjobb”. Undra vad du mer glider på.
Som sagts många gånger – vi vet inte vad framtiden kommer utvisa, men återanställningar sker nu.
sv OP. Driften kan fortgå under Chapter 11 – ja. Men varje steg SAS tar bevakas minutiöst av olika intressenter i olika forum med fordringsägare som har full insyn hur SAS använder sina lånade 7 miljarder. Att “utvecklas” och ta risker ingår inte i den tillåtna agendan. Om du läser några av de dokument som finns hos konkursdomstolen i USA finns ett dokument som listar aktuella fordringar på SAS i slutet av juli. Dessa obetalda fakturor, obetalda räntebetalningar och inställda återbetalningar av krediter var på totalt drygt 25 miljarder svenska kronor. Det lån som SAS nu fått av Apollo används för att betala underskottet i den löpande drift som behövs i perioden juli 2022 till maj/juni 2023 samt till återbetalning av outnyttjade biljetter under strejken samt obligatoriska ersättningar enligt EU-reglerna.
Det som talades om att SAS betalar tillbaka till bl.a. norska Avinor handlar inte att betala tillbaka gamla fordringar utan att SAS kommer att betala sina löpande fakturor för driften fram till rekonstruktonen är klar.
OP – det är bara att vänta tålmodigt tills rekonstruktionen är klar för att se vilka “fasta pilotjobb” som blir kvar i den nya verksamheten eller söka nytt jobb. A-kassa kräver at man aktivt söker nytt jobb.
Biggles Cockpitväst, du behöver förstå att SAS måste återanställa (och gör så) och kommer så göra för att behålla och öka de marknadsandelar man har. Vitsen med Chapter 11 är att verksamheten kan fortgå och utvecklas under processen med med konkursskydd.
Sv Flugan på väggen. Javisst – precis som både du och jag säger. Allt som tisslas och tasslas om just nu är spekulationer eller förhoppningar. Utgången av rekonstruktionen är oviss och ingen kan veta hur det “nya” SAS kommer att se ut när dammet har lagt sig.
Vad tror du själv om den gamla strukturen med ett numera helt utagerat avtal mellan Sverige, Norge och Danmark rörande styrning och ägarförhållanden? Det s.k. konsortiet som SAS “main” byggts upp på har inte längre ett existensberättigande om endast Danmark – i bästa fall -är kvar som statlig ägare. Skall kinesiska och amerikanska långivare ta Sveriges och Norges platser?
Jag har mycket svårt att tro att SAS ledning eller SAS styrelse i detta läge skulle skriva på ett bindande återanställningsavtal med någon pilot. SAS skall först och främst ta in misnt 9,5 miljarder i nytt friskt kapital, konvertera skulder (minst 20 + 7 miljarder) till aktier (dvs aktiekapital) och genomföra en tuff plan (SAS Forward) som förmodligen (spekulation) måste göras ännu tuffare om efterfrågan på flygresor påverkas mer negativt av den turbulenta privata konsumtionsmarknaden.
Jag backar upp påståendet om att det nu ska återanställas piloter in i SAS.
Under förra veckan beslutades det att alla fd SAS piloter ska, innan 30 april 2024, ha blivit erbjudna skolstart i antingen Connect eller SK. Vilket bolag den enskilda blir anställd i är dock inte klarlagt, det beror på var behovet finns.
SV Biggles bohoo.
Du är endast ute efter att skapa oro och osämja. Du drar rena lögner och påhitt.
Ingen kan veta vilka eller vilket bolag som finns kvar/är sammanslagna etc etc om några år från nu. Du spekulerar.
Det som inte är spekulationer är att det nu är piloter som blivit erbjudna återanställning (kan helt ärligt inte svära på om någon verkligen kritat på något ännu, men som jag förstår det är det isåfall frågan om dagar bort. Men återstår väl att se när de första är återknutna.). Det hjälper inte hur mycket du ljuger om motsatsen. Det visar bara på att du inget vet, och att dina andra tramserier också går att bortse ifrån.
Det är klart, om det kommer någon nyhet de närmaste dagarna hinner kanske SAS då fortfarande dra sig ur, och det visar sig kanske att du får rätt isåfall. Men det scenariot är nog en liten högoddsare.
Inte en chans att SAS Conenct och SAS Link kommer att upphöra. Däremot det många kallar SAS “main” och SAS Scandinavia kommer med största sannolikhet att upphöra. SAS Scandinavia är det ursprungliga konsortiet som startades från tiden när SAS startades och är i sig själv inget aktiebolag utan ett samarbetsavtal mellan norska, svenska och danska intressenter som byggde på principen 3-2-2 och som återspeglade fördelningen av “ägandet mellan de olika länderna. Efter rekonstruktionen kommer detta avtal definitvt att upphöra och då finns ingen anledning kvar att behålla “SAS Scandinavia” och ingen part från Sverige eller Norge finns kvar. Kollektivavtalen som ingicks i somras kan mycket väl gälla i SAS Connect och SAS Link men tyvärr för alla nostalgiska piloter som vill känna sig “finare” än piloterna i Link och Connect kommer anställningen i SAS “main” att vara historia. SAS kommer ändå att upphöra med Asientrafiken temporärt för en lång tid framåt så det får ingen inverkan på flygavtal mellan olika länder. Rättigheter att flyga till USA mellan Scandinavien och USA/Kanada omfattas av “open skies”-avtal.
Vidhåller att alla spekulationer om återanställningar är – just det – bara spekulationer. Ingen, varken SAS styrelse eller ledning, kan lova detta innan SAS är helt ur rekonstruktionen. I bästa fall överlever SAS som flygbolag och det är väl bra för alla kunder och alla andra anställda.
SAS har väl tre AoC?
-SAS Scandinavia (SE-/LN-/OY-)
-SAS Connect (Irland / EI-)
-SAS Link (Sverige / SE-)
Mycket administration och management personal för att få ihop allt.