Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS CC vilken bas?

Tråden startades av Maria

Tänkte fråga alla som är på SAS som cabin crew nu vilken bas som är bäst? Såg att dom söker till alla baser. Jag har inget emot att flytta. Vill bara veta vilken bas som man ska söka till.

Publicerad den 2022-11-17 18:19
Skriv ett svar
Antal svar: 24

svar

2022-11-22 10:20

Åter till frågan som ställdes från början. Jobbet på de olika baserna är rätt lika. I CPH anställs bara till Connect och Link just nu. På ARN anställs till både SK och Connect, nu har Connect fått samma avtal som SK…så det är väl rätt lika löner osv. I OSL anställs bara till SK just nu. Sen är väl frågan om du vill jobba på timmar eller flyga på 100%? Det ska anställas massor med folk fram till nästa sommar.

HH
2022-11-22 08:21

Det signaturen “senior” försöker säga men som ingen verkar vilja förstå eller ta till sig är att det kommer att komma ut ett helt nytt SAS efter rekonstruktionen, Det handlar inte om skillnader mellan SAS Connect och det som en del kallar SAS “main” – det vi kommer att se om rekonstruktionen av SAS lyckas är ett krympt SAS med flygande personal i separata bemanningsbolag och utan en egen “ground handling”-verksamhet. Om detta inte lyckas finns alltid konkursen som ett möjligt utfall och då kan varumärket SAS tas över av högstbjudande som eventuellt startar upp ett nytt flygbolag. De tidigare anställda får då söka jobb i nya bolag med nya avtal eller leva på tre månaders lönegaranti från staten.

De flesta som skäller på “Frösundavik” och “SAS Connect” har helt enkelt inte förstått vad som kommer att hända de närmaste 3-6 månaderna.

Lucas
2022-11-22 07:11

Vad är FDA bidding?

24/7
2022-11-21 20:13

Fattar inte vad ni tjafsar om.
Piloterna har samma avtal i SK och Connect, så då spelar det ju ingen roll vilket bolag man jobbar för, eller vilket bolag som kommer att ta över allt efter rekonstruktionen. Tar det ena eller andra över all trafik, så kommer ju det vara tillbaka till det som SK var.
Dessutom har svensk kabin i Connect fått samma avtal som svensk kabin i SK.
Så lägg ner detta löjliga tjafs!

André
2022-11-21 20:10

@Senior Det nya effektiva SAS? Vad jag uppfattar det som från säkra källor så är SAS nya bolag rena rama röran vad gäller deras förmåga att sköta sin operation. För allas skull, så väl som passagerare, anställda och SAS som företag så hoppas jag på att man vill leverera det bästa för alla inblandade.
Det enda du verkar fokuserad på är att klanka ner på alla dom som har något med ”gamla sas” att göra. Visa lite respekt och kolla din fakta. Vad har du för ställning inom SAS? Hade varit väldigt intressant att veta.

Undrar
2022-11-21 20:01

Re Senior; Återigen visar du på din brist på reell kunskap i ämnet. Det enda du lyckas bevis här är ditt dolda förakt för vissa personalgrupper på SAS. Att du arbetar på Frösundavik råder det inga tvivel om. Där råder skyddad verkstad. Har själv varit verksam där och aktivt tagit del av den rådande företagskulturen där. Rent förödande för den hela grundläggande verksamheten. Mycket enklare att då ta ut sina egna misslyckanden på övrig operativ personal inom koncernen. Precis som du gör nu!

Overheadkostnaderna på SAS överstiger konkurrenternas kostnadsnivå. Framför allt gällande hur många anställda man har per flygstol. Då ligger piloter och kabin långt under genomsnittet på SAS kontra jämförda bolag. Men administrativt har SAS betydligt fler anställda per flygstol än konkurrenterna. Gå in och förkovra dig i diverse flygbolags årsredovisningar. Där kanske du äntligen kan upptäcka att du faktiskt är absolet som flygbolagsanställd inom ditt gebit samt dina gelikar!

Senior
2022-11-21 18:19

@undrar. Ord som “tvångsplacerade” i ditt inlägg visar vad det handlar om apropå vad jag skrev. Du glömmer att de senaste årens strejker från piloternas sida har varit förödande för SAS. Vad jag förstår har ingen annan personalgrupp skadat SAS utan alla andra har visat stor förståelse att inget är som förr och att SAS nu verkar i en helt annan marknad och konkurrens än den som de som drömmer om gamla tider verkade i.

De flesta håller tumamrna och hoppas att det nya effektiva SAS som tas fram efter rekonstruktionen överlever. Men det blir inte som förr för någon.

Undrar
2022-11-21 15:13

Re Senior; Ditt inlägg visar på din totala okunskap om piloters och kabinpersonals villkor i SK main. Det är tydligt att ditt inlägg genomsyras av ett illa dolt förakt för dessa yrkesgrupper. Sedan vet du överhuvudtaget inget om deras inställning och ”drömmar” om förr. Har själv förflutet som CC på SAS. Sa upp mig självmant. Känner överhuvudtaget inte igen mig i ditt verklighetsfrånvända inlägg.

Har faktiskt aldrig haft en arbetsgivare vare sig tidigare eller i nuvarande arbetsposition, som visat upp ett så stort behov av att konstant vilja sabla ner sina anställda. Undrar varför? Samt att hela tiden skylla på piloter och kabin för SAS ständigt dåliga ekonomi. Det är väl för bövelen inte de som tagit de dåliga affärsbesluten? De har däremot fått vara med och betala med kraftigt försämrade villkor för ledningens brist på vettigt affärssynsätt. Även andra yrkesgrupper har fått vara med och känna på piskan!

Fråga dig själv varför det har varit svårt att rekrytera FC till Connect? Samt flera som blivit tvångsplacerade på Connect i senaste FDA biddingen som är anställda i SK main. Just för att de saknar FC.

Senior
2022-11-21 08:17

@André. SAs kommer antingen att gå i konkurs och återuppstå i en helt ny skepnad efter konkursen eller helt och hållet stöpas om i samband med en “lyckad” rekonstruktion. Att det “gamla SAS” många livsstilsökande piloter och kabinpersonal drömmer om skulle fortsätta är inget annat än en önskedröm. Det finns inte på kartan att det nya SAS innehåller den företagsstruktur som finns idag. Bara att komma ner på jorden och tänka framåt.

André
2022-11-20 17:05

@CC Så ditt önsketänkande som anställd på SAS Connect är källan. Tack för svar.

Maria
2022-11-20 16:25

Tack så mycket för alla svar

Kirsti
2022-11-20 01:34

Hej trevligt att du vill söka flygjobb.
Men måste det vara just SAS?
Väldig svajigt där just nu.
Finns ju många andra bolag.Och är du beredd flytta borde ju Emirates va perfekt hög lön betalt boende mm.

CC
2022-11-20 00:02

@Andre
Fattar väl alla att SAS vill avveckla typ gamla SAS det är Connect som kommer gälla.Man vill komma bort från höga löner osv.
Och varför egentligen ha kvar ”Gamla SAS”?
Många nära pension och inte spec service inriktade.Dax för nytänk.

André
2022-11-19 10:26

CC och HH, källa på det?

CC
2022-11-18 22:23

Ja gamla SAS kommer fasas ut.

StewardCPH
2022-11-18 17:21

@HH
tack för att du fick mig att ramla av stolen av skratt
antar att du jobbar på sas connect

HH
2022-11-18 13:02

@Maria. Men väl det nya SAS som (ev. om rekonstruktionen lyckas) kommer att återuppstå efter rekonstruktionen. De som klamrar sig fast i “gamla” SAS får se sig om efter nya jobb oavsett vad som händer.

StewardCPH
2022-11-18 12:54

i köpenhamn kommer du bara få jobb på connect eller link
dessa är båda en biprodukt av riktiga sas

Erika
2022-11-18 12:29

GOT är en väldigt trevlig bas

Maria
2022-11-18 12:23

@StewardCPH
Vad menar du med att det inte är det riktiga?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500