SAS Link |
Jag har blivit kalla till intervju på SAS Link. Blev väldigt förvånad efter som det är ett tag sedan jag sökte och nu har ju alla fd SAS pilot förtur. Eller är det inte så? Är alla redan återanställda? |
|
|
Oddvar
2023-03-20 19:54:09
|
SV: SAS Link
@PNF
RSM och RSP har teknik pga allvarliga blixtnedslag. En kärra är på C-check. Maximal otur.
|
pnf
2023-03-20 11:51:58
|
SV: SAS Link
Status SAS Link! 6 registrerade flygplan men bara 3 aktiva. SE-RSI/RSL/RSO aktiva. SE-RSM/RSP senaste flygning 14/3 och RSK verkar flygits tillbaka till Exeter, (service?) Saknas uppdrag hos SAS, för lite Crew eller tekniska problem?
|
Magnus
2022-12-09 21:16:34
|
SV: SAS Link
Angående MFF så är det antingen 320/330 eller 320/350 som gäller. Dom som flyger 330/350 räknas inte som MFF utan som DA.
|
Boris
2022-12-09 19:18:31
|
SV: SAS Link
Äsch, har man varit i Kazakstan så har man sett och lärt sig allt. Precis vad irländarna letar efter.
|
Dansken
2022-12-08 18:56:27
|
SV: SAS Link
Danskarna har samma lön fast i DKK.
|
Marcus
2022-12-08 14:49:57
|
SV: SAS Link
Har de danska piloterna i Link 36000 DKK, eller har motsvarande lön men i DKK?
|
Björn
2022-11-29 22:16:03
|
SV: SAS Link
Kan inte alla nya ”DEC” hamna i link istället. Malliga hemvändare. Inte minst nya b-chefen för connect.
|
MFF
2022-11-29 16:36:42
|
SV: SAS Link
Nu när SAS infört MFF (Mixed fleet flying). Flyger dessa MFF piloter alla Airbus typer, A320/A330/A350 eller flyger man t,ex A320/A330 eller kanske A320/A350?
A320 och A330 är väl relativt lika men A350 verkar vara rätt uppdaterad på flightdeck. Därav frågan.
|
Rune
2022-11-29 12:14:28
|
SV: SAS Link
Extremt många piloter på SAS nysläppta senioritetslista som vill byta bas.
|
@Frans
2022-11-28 23:49:53
|
SV: SAS Link
Jo det är rörigt värre men jag tror inte du kan skylla detta på piloterna. Seat lock och låsta baser är önskemål från bolaget.
|
@X
2022-11-28 21:06:55
|
SV: SAS Link
På lönerna som nämns så finns inga övriga tillägg. Ny styrman startar på 33.000 NOK.
|
Frans
2022-11-28 15:58:28
|
SV: SAS Link
@X. Man baxnar när man läser dess specialavtal för piloter. Inte undra på att SAS vill förenkla och lägga i bemanningsbolag. Piloterna gnäller också att SAS har en stor administration och förmoligen arbetar hälften med att tyda och administrera pilotavtal.
|
X
2022-11-28 13:01:39
|
SV: SAS Link
Ingångslönen i Link är för styrman 36 000 NOK i månaden och för kapten 61 800 NOK i månaden. För kaptener står lönen stilla i 4 år medan månadslönen för styrmän ökar ca 1500 NOK per år.
Bond är 3 år, säger man upp sig inom den tiden blir man återbetalningsskyldig om SAS betalat type rating.
Bindningstiden är däremot 5 år. Vilket betyder att man inte har rätt att bidda sig vidare till Airbus under de fem åren. Vidare är övertalighetshanteringen "lokal" under de första 7 åren, vilket betyder att om Link lägger ner/minskar så blir man uppsagd, även om SAS har nyanställda på Airbus.
Man kan alltid ansöka om basbyte även om man är under bindningstid. Just nu finns bara en ytterligare bas med Embraer och det är CPH. SAS har precis beslutat att flytta omkring 15 piloter från BGO till CPH, men det satt väldigt långt inne och gjordes antagligen bara för att man hade "lovat" CPH till de som anställdes till BGO i somras.
Basbyten är annars någonting som är extremt sällsynt i SAS överlag. Om det sker är det oftast när en styrman biddar kaptenstjänst på annan bas och får den. Utöver det är det bara i mycket sällsynta fall SAS beviljar basbyte och det finns exempel på piloter som jobbat närmare 10 år i bolaget och önskat basbyte lika länge, men som nekas av SAS. Om samma policy kommer att gälla i Link så ska man vara beredd på att en anställning i BGO Link innebär att man kommer att vara kvar där i minst fem år. Därefter kan man kanske ha möjlighet att bidda sig till Airbus på annan bas, men då förbrukar man också ett av sina totalt tre bids som man har under en karriär i SAS. Efter fem år har man sannolikt inte senioritet nog till kaptenstjänster på Airbus, möjligtvis kan man ha senioritet nog till MFF, mixed fleet flying, och kan då bidda MFF som styrman.
|
@Berra
2022-11-28 12:29:56
|
SV: SAS Link
Alla nämns inom samma kollektivavtal ja, Main/Connect/Link. SAS Main och Connect har samma lönelista medan SAS Link har en egen lönelista som är ca 15% lägre.
Ett "A-lag" på Airbus och ett "B-lag" på Embraer! Links lön i Norge är väldigt svag.
|
Berra
2022-11-28 12:05:51
|
SV: SAS Link
Med det nya kollektivavtalet för SAS då ändras väl lönerna även för Link? Avtalet gäller Main, Link och Connect
|
@mainare
2022-11-27 14:49:02
|
SV: SAS Link
Det är väl vanliga avtalslönen för respektive land -15% har jag för mig. Bond tror skrivs av över 3 år.
|
SAS Mainare
2022-11-26 22:03:13
|
SV: SAS Link
Får man fråga vad lön och bond ligger på för en styrman?
|
Y
2022-11-25 13:45:19
|
SV: SAS Link
SAS Links lön är väldigt låg, framförallt i Norge där dem letar folk. Många har tackat nej pga villkor. Bond 3 år utan möjlighet att byta bas.
|
Sverker
2022-11-25 13:20:28
|
SV: SAS Link
Är det någon som vet om och när dom kommer öppna en bas på Arlanda?
|
2022-11-25 10:34:29
|
SV: SAS Link
De har haft svårt att fylla platserna överlag pga villkoren. De anställer till BGO både FO & CPT, långt bond och låg lön.
|
JD
2022-11-25 09:45:02
|
SV: SAS Link
Gratulerar! Själv har jag inte blivit kallad trots erfarenhet på E190. Känner ett par som inte gick igenom testerna, så tipset är att vara väl förberedd! Simulatorpasset är antingen E190 i AMS eller B737 i OSL. Lycka till!
|
Nisse
2022-11-25 09:10:03
|
SV: SAS Link
Kul! Grattis och lycka till! Vilken bas är det fråga om? Tror alla tidigare piloter är, eller är tilltänkta för att bli, erbjudna återanställning på Airbus senast till våren 2024.
|
Tillbaka