Beograd, nært havari. |
Ser om som Marathon Air OY-GDC, Emb-195, var veldig nært et havari ved take-off i går.
I innleid flyging for Air Serbia til DUS, startet de take-off ved en intersection som ga de 1.270 m runway.
De löftet ikke för de var 500 m forbi banen, og "touchet" flere installasjoner för det kom i lufta.
De klarte å lande, men bilder på Aviation Herald tyder på at dette var en "close call".
Jeg antar dansk havarikommisjon skal inn her.
Hva tycker ni(som de heter på svensk) ?
Og, la oss være saklige her. |
|
|
Varnad av tornet
2024-02-21 12:36:42
|
SV: Beograd, nært havari.
Enligt nu släppt ATC ljud blev besättningen varnade av tornet. Klareringen var "Line up and wait via D6, 30L" men man bröt detta genom att istället välja D5.
Händelsen sker 1 minut in i klippet för er som är otåliga.
https://www.youtube.com/watch?v=8BFRO95IYiY
|
My Control, No Control
2024-02-20 14:24:47
|
SV: Beograd, nært havari.
En utförlig beskrivning finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=0bROGnoXaTs&t=347s
Det är piloten som har felbedömt eller inte bedömt situationen alls, och valt en intersection som ger halva banlängden.
Piloterna hade inte en susning om vad de höll på med så de har inte använt någon tabeller, kunskap eller erfarenhet den här gången, utan bara kört helt enkelt.
Det här haveriet för läggas i högen, förvirring och total avsaknad av kontroll.
|
Abart
2024-02-20 13:52:37
|
SV: Beograd, nært havari.
Visst kan och skall man invänta utredning men här pekar ändå allt på pilot fel och missbedömningar. Starta sin t/o på halva banan om har gjort till calculation och räknat in återstående banlängd. Kan intre ha skett för då hade man inte kört ut över banan ändan som nu även bekräftas av en film. Om det sedan var 500m eller 200m spelar egentligen ingen roll. Bara tur att det fanns en lång rätt fast yta efter banan. Mycket närmare ett total haveri är nog svårt att komma.....
|
Captain X
2024-02-20 10:06:52
|
SV: Beograd, nært havari.
En intressant diskussion det här. Att Inte använda Assumed Temperature eller Derate vid start då så är prestanda mässigt möjligt är dåligt omdöme av Befälhavaren. Inför varje start görs beräkning av prestanda. Idag finns väldigt bra elektroniska verktyg för sånt till skillnad från tidigare komplicerade tabeller i en manual. Vad gäller Intersection Takeoff så finns det flygbolag som inte tillåter eller har som policy att blanda det med reducerad motoreffekt. Hur det än är så är man skyldig att göra allt för att spara både på bränsle och slitage på motorer. För övrigt så Leasar man motorer och flygplan separat och om man med statistik kan visa ägaren av motorerna att man använt reducerad motoreffekt enligt viss procentsats så reduceras kostnaden för lease av motorer. Att spara på både pengar och material gagnar alla, finns ingen anledning att inte göra det.
|
Kent
2024-02-20 08:48:05
|
SV: Beograd, nært havari.
…finns flygrädda piloter också…
|
Kent
2024-02-20 07:48:25
|
SV: Beograd, nært havari.
Bra LV, du reducerar säkerhetsmarginalen som alla andra.
|
LV
2024-02-19 17:08:57
|
SV: Beograd, nært havari.
@Interpol Jo, jag litar på regelverket. Flyger gärna med min fuel vid rätt läge. Men jag använder också mitt eget omdöme. Vilket jag tar mig rätten att göra. Följer såklart alltid SOP. Jag har inte kommenterat, varken regelverk eller mängd av bränsle. Dina "slutsatser" får stå för dig.
|
Interpol
2024-02-19 16:52:13
|
SV: Beograd, nært havari.
Ok, LV, du litar helt enkelt inte på regelverket och den standard som används? Full length och fullt i tankarna är det gäller, eller?
|
LV
2024-02-19 16:07:46
|
SV: Beograd, nært havari.
sv O.s.v. Jo, reduced t/o thrust använder jag mig av, vid lämpliga tillfällen. Dock ej från intersections som jag ej gillar. Din ursäkt kan du glömma!
sv TRE A320/330/350 Hoppas att vi är överens om, att man alltid ska veta vad man gör.
sv (m) Klarsynt att se, att luft är lättare än bränsle. Men man kommer inte så långt på luft, vilket ditt resonemang pekar mot.
|
O.s.v.
2024-02-19 15:39:06
|
SV: Beograd, nært havari.
LV, man använder reducerad take off power ibland, för noice t.ex. Spara motorer o.s.v.
Kommer du sluta flyga nu så ber jag om ursäkt.
|
TRE A320/330/350
2024-02-19 15:32:36
|
SV: Beograd, nært havari.
Skulle säga att man väldigt ofta startar via en intersection, men som en annan skrev, man ska veta vad man gör. Du ska ha gjort en prestandaberäkning för just den intersektionen, alternativt en efter, så du vet att du har performance för att starta.
|
LV
2024-02-19 15:24:58
|
SV: Beograd, nært havari.
@TG Mycket udda "resonemang". Mer att kalla det alternativt tänkande.
|
@E195
2024-02-19 15:18:16
|
SV: Beograd, nært havari.
"Uppgiften om att de åkt 500m utanför banan innan de kom i luften är förmodligen felaktig - det hade blivit ett haveri."
Du menar att Avheralds, och andra officiella uppgifter är felaktiga !? Har du koll på terrängen efter banändan, eller är det bara bs?
|
LV
2024-02-19 15:10:07
|
SV: Beograd, nært havari.
Varför reducera säkerhetsmarginalen frivilligt?
|
TG
2024-02-19 14:03:59
|
SV: Beograd, nært havari.
Om man inte kan starta på en ”intersection” eller starta med ”minimum fuel” då borde man inte kunna acceptera att starta med två eller tre-motoriga flygplan heller rimligen eftersom det finns fyr-motoriga flygplan tillverkade. Säkrast är att aldrig födas då slipper man risken att dö.
|
Captain X
2024-02-19 14:01:29
|
SV: Beograd, nært havari.
Att starta från en Intersection är inte alls dåligt omdömme men man ska veta vad man gör. Att i det här fallet i Belgrade starta med blott 1270m bana tillgänglig verkar sällsynt korkat. Att det inte blev en total krasch får tillskrivas en enorm tur.
|
E195
2024-02-19 13:41:16
|
SV: Beograd, nært havari.
Mycket som kan ligga bakom detta - felaktig prestandaberäkning, felaktig konfiguration (flaps/slats), fel motorthrust eller (kanske mest troligt?) takeoff från annan intersection än den man räknat på. Uppgiften om att de åkt 500m utanför banan innan de kom i luften är förmodligen felaktig - det hade blivit ett haveri.
|
LV
2024-02-19 12:59:57
|
SV: Beograd, nært havari.
@Pilot Jag gör inte det!
|
Pilot
2024-02-19 12:21:52
|
SV: Beograd, nært havari.
Vi trafikflygare startar från intersection regelbundet. Väldigt vanligt.
|
(m)
2024-02-19 11:31:18
|
SV: Beograd, nært havari.
1. Intersection är vanligt förekommande för en snabbare avveckling av flygtrafik. 2. Luft väger inte lika mycket som flygbränsle, så luft i tankarna kan föra med sig en del fördelar.
|
LV
2024-02-19 11:21:27
|
SV: Beograd, nært havari.
Att starta vid en "intersection" är dåligt omdöme. Man har aldrig nytta av startbanan bakom dig, eller luft i tankarna
|
Tillbaka