Tråden startades av: Hakaol  2024-07-09 08:12:24
Heart Aerospace 
Läser att man har fått ett samarbetsavtal med Region Gotland vad det nu innebär vi får väl hoppas att det inte är några skattepengar . Sedan närmar sig väl när man verkligen ska visa vad man har ås takommit inte längt kvar nu tills man enligt sn hemsida ska göra följande Heart Aerospace, baserat i Sverige, går in i en ny fas av hårdvarutester inför att företaget ska demonstrera helt eldriven flygning under nästa år.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Arne
2024-07-23 00:14:52
SV: Heart Aerospace
Enligt https://www.nyteknik.se/energi/kinesisk-batteriproducent-vill-bygga-elflyg-med-rackvidd-pa-3-000-km/4273435 blir startvikten på ES30 21 ton, dvs. drygt 50% mer än SF340. Rimligen borde det då krävas 50% större vingyta och 50% större motoreffekt om planet ska ha samma startsträcka som SF340?
-
2024-07-19 14:31:13
SV: Heart Aerospace
Vi har ju inte ens ett fungerande elnät. Varför ska vi då satsa på elflygplan, elbilar och batterifabriker mm?
Oöverträffad svensk naivism.
TG
2024-07-14 16:42:14
SV: Heart Aerospace
Man får det samhälle som röstar på i valet till Riksdagen, regionerna och kommunen. Politikerna representerar folket.
thomas
2024-07-14 12:03:12
SV: Heart Aerospace
Bolaget är även inne i kommentarsfält precis som Ryska trollfabriker ljuger om fakta
Ex att mlw och mtow är samma så man kan bära med sig tunga batteripaket utan viktbegränsning, det här är den avgörande faktorn att det blir aldrig några batteriflyg med nån vettig payload, det är den man tjänar pengar på..
Med dårars envishet har man hävdat nån mass faktor, vilken är helt irrelevant. Tror inte den som står bakom dessa inlägg har nån utbildning överhuvudtaget.
Hepp
2024-07-13 19:46:16
SV: Heart Aerospace
Det brukar vara skattepengar när det är ”gröna fantasi satsningar”se bara på Northvolt haveriet.
Hakaol
2024-07-13 13:05:53
SV: Heart Aerospace
Vore intressant om någon TV kanal gjorde en dokumentär om det här projektet faktist lite granskning.
Hakaol
2024-07-11 23:00:13
SV: Heart Aerospace
Nu vet vi inte om Region Gotland har lagt några skattepengar vore kanske inte speciellt bra nu med dom underskott som Regionerna dras med bättre att dom lägger sina resurser på Sjukvård
Bertil 1
2024-07-10 23:04:53
SV: Heart Aerospace
Det är klart att det är skattepengar som finansierar Regionens medverkan. Det är skrämmande att politiker inte har bättre omdöme utan tror på dessa orealistiska planer på att ha ett typgodkänt flygplan i luften inom fem år. Man har inte ens tillverkat prototypen ännu. Regionen borde satsa sina resurser på att få till en fungerande sjukvård istället.
Arne
2024-07-10 18:15:52
SV: Heart Aerospace
Ja det kan man nog befara. Nyheten ligger på Gotlands hemsida, https://gotland.se/arkiv/nyheter/utveckla-gotland/2024-06-27-region-gotland-inleder-samarbete-med-heart-aerospace-for-hallbart-flyg och jag var på det seminarium där den presenterades. Fullständigt orealistiskt och med sedvanlig hallelujastämning, bl.a. hade man en karta där Visby var navet för en mängd linjer från svenska fastlandet och Baltikum. Varför en massa linjer som antingen aldrig har flugits eller är nedlagda plötsligt skulle börja flygas med elflygplan är obegripligt.
Hepp
2024-07-10 12:54:52
SV: Heart Aerospace
Det luktar skattepengar när man lägger något på just Gotland
 

Tillbaka

HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev