Tråden startades av: Columbia  2024-09-04 11:55:27
Svenska statens andel i nya SAS 
Det återstår 13.7% av bolaget att dela ut mellan borgenärer. Någon som vet hur mycket svenska staten kommer få av detta?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv: Sv:AK
2024-09-17 16:44:46
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Tanken med SAS var god 1946, och det skulle jag vilja påstå att den fortfarande är. Ett starkt flygbolag i Skandinavien har större möjligheter på alla plan än ett ”Royal Swedish Airlines”. Sen är det förstås kul att ha ett flygbolag med en rik historia. Är bara att beklaga att byråkratin via Frösunda sabbade allting oss länder emellan. Dagen danskarna flyttar HQ kan det säkert bli aktuellt då inget land ska behöva förlita sig på Wizz, Ryan, Norwegian och andra utländska bolag för medborgarna att ta sig ut i världen. Nya SAS måste helt enkelt fungera baserat på hur läget ser ut.
Sv. AK
2024-09-17 13:44:30
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Jag skulle vilja att svenska staten glömmer misstaget SAS och i stället skapar eller stöttar ett helägt svenskt flygbolag med ansvar även i orostider och inte bara när det är kul med ett flygbolag.
AK
2024-09-16 22:04:30
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Känns ändå vettigt om Svenska staten kan få någon andel av ägarskapet i nya SAS. Även om det inte blir mer än ett par procent och man blir förvisad till barnbordet, kan det fortfarande göra nytta att skrika lite hest mot danskarna när de tabbar sig för egen vinning.
pf
2024-09-11 16:48:31
SV: Svenska statens andel i nya SAS
På bakgrunn av det innsender Columbia skriver...er det andre der ute som oppfatter noe med 13,7 pst av "gamle SAS's" aksjer ??
Columbia
2024-09-11 11:48:32
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Visste inte att frågeställningen skulle vara så otydlig. 13% av aktierna ska gå till vissa prioriterade fordringsägare, svenska staten är väl en av dessa?

Överger detta forum nu, helt sanslöst vilken låg nivå det håller.
pf
2024-09-10 21:01:35
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Mer Realist, nei jeg tror ikke det, og jeg har heller ikke sagt det.

Og, det blir svårt for deg å si annet enn at Göteborg er mellom Oslo og Köbenhavn (Kastrup). Jeg har riktignok ikke sett på en karta i dag om noe annet skulle ha skjedd.
Mig@pf
2024-09-10 17:08:36
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Jag tror inte att du har förstått vad jag menar.
Sverige som nation (stat, företag och privat) har sedan 1946 och enligt mig blivit bedragna av Danmark i syfte att göra Kastrup till dansk kassako, vilket Sverige glatt tillåtit i decennier. Och inget har vi fått någon nytta av, trots allt vi satsat.

ABA, kom tillbaka!
Mer Realist
2024-09-09 17:33:12
SV: Svenska statens andel i nya SAS
@pf. Årets norska skämt! Tror du verkligen att göteborgare åker till OSL för att flyga ut i världen? Kanske för att köpa en Grandiosa pizza på vägen?
pf
2024-09-09 11:59:19
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Mig@Colombia & pf, jeg forstår ikke hvor du vil her ?

Dersom du mener at svenske staten skulle, alene, tatt SAS fremover, jeg tror neppe grunnlaget er stort nok i Sverige for trafikk. Svensk stat og nesten 70 Milliarder i gjeld i SAS, hörer ikke godt nok sammen

Stockholm ligger "fel" geografisk, det er ikke grunnlag for så mye innenriks, bortsett fra å skifte gruvearbeidere i nord og flytte noen hockey-lag på samme.

I sör har man en pax-lekkasje til Kastrup.

Göteborg skvises mellom Oslo og Kastrup.

Sverige alene genererer omtrent halvparten av det omsetning SAS får fra Norge, også pga lekkasjen av sör bosatte svensker til Kastrup.

Kommer det kutt i SAS, jeg tror på det, men neppe för vinteren 25-26, vil neppe mye av Kastrup bli rört. En del vil komme i Norge, på utenriks, idet man söker å konsolidere Kastrup. Så får vi se hvor god norsk inrikes er for SAS.

Jeg tror de store kutt kommer i Sverige. I tillegg til trafikken, trenger SAS egentlig et stort HQ, hva kan konsolideres og legges i AF/KL ?

Vil man gå etter dansk AOC, err blir det for dyrt og kompleks ?

Kom i håg, Mig@Colombia & pf, hverken Sverige eller Norge har for mye de skal ha sagt i det nye SAS. Ny er det lönnsomheten som teller !
Mig@Colombia & pf
2024-09-08 11:53:23
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Oavsett de siffror ni nämner har Sverige som nation varit största finansiär av SAS ända sedan starten.
Svensk utrikestrafik har i årtionden förlamats av dansk överhöghet och tvångsmässiga och för Danmark lönsamma mellanlandningar/byte på Kastrup.
När sedan konkurrensen startade på riktigt, klarar man inte av verksamheten utan och enligt mig STJÄLER vad vi som stat och privata finansiärer satsat.
Därför anser jag att SAS har begått långvarigt bedrägeri mot Sverige och borde återbetala vad jag anser att man har stulit, minus det lilla tillskott man ev, bidragit med.

Johnny
2024-09-08 10:55:37
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Tack o lov ingenting.
Båda för SAS och för svenska staten är det bra att det är så.

Ser fram emot att AF- KLM blir majoritetsägare inom ett par år.

Alla ni som har så jävligt bråttom med att klanka ner på SAS , tydligen för att svenska staten inte längreär delägare.

Glöm ej att SAS trafikerar många linjer inom och till/ från Sverige
och många svenskar jobbar på SAS.

pf
2024-09-07 19:31:28
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Columbia@pf, forstår ikke hvor 13,7 pst kommer i fra ?

Alle aksjer i "gamle SAS" ble verdilöse......
Columbia@pf
2024-09-07 15:26:06
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Hej pf,

Mestadels i Sverige, men rest runt i 20 tal länder pga jobb och semester. Själv då?

Är med på att Sverige drog sig ur, och lät senaste lånet att konverteras till aktier som jag förstått det. Som det ser ut nu så ska ju fortfarande ca 14 procent av aktierna ägas av någon. Det jag försökte förstå är ifall lånet på 4 miljarder sek räknas om rent procentuellt i den totala summan 70 miljarder.



pf
2024-09-06 15:50:39
SV: Svenska statens andel i nya SAS
@Colombia, hvor har du varit de siste 2 år, SAS har vrt i rekonstruksjon, og siste tall, ut av rekonstruksjonene er at SAS har nesten 70 MILLIARDER sv kr i gjeld.

Naturligvis intet problem for den svenske staten !

Langt bedre, "möjligen", at SAS nå får pröve seg med private investorer, i den grad den danske stat kan kalles det.
@Colombia
2024-09-05 15:39:16
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Sverige har delat ut SAS som gåva till Danmark och alla våra investeringar är förlorade. Varför...jo korkad naivistisk svensk hantering, vilket pågått sedan 1946.
Columbia
2024-09-05 13:15:32
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Intressant, trodde Sverige skulle få något i gengäld för att man inte krävde tillbaka lånet på 4 miljarder. Att det åtminstone skulle konverteras till aktier.
Mer Realist
2024-09-05 08:24:56
SV: Svenska statens andel i nya SAS
Läs gärna följande motion till Riksdagen:
Motion till riksdagen
2023/24:695
av Boriana Åberg (M)

Resultatet blev att svenska staten nu äger 0 % av SAS. Bra med en regering som prioriterar annat än att underlätta för svenska företag med affärsresor och som tänker på framtida svensk infrastruktur.
zz
2024-09-04 17:13:12
SV: Svenska statens andel i nya SAS
ingenting
 

Tillbaka

TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev