Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Framtida flygplan

Tråden startades av Low G

Det är snart möjligt att tillverka säkra “förarlösa” trafikflygplan.

De skulle bli säkrare med sådana menar flera personer, men
de stora problemet är:

Vågar passagerarna att flyga med dessa säkra plan utan
levande piloter bakom spakarna?

Det är flygets stora utmaning i framtiden.

Vad tycker du, skulle du våga flyga med ett föralöst
flygplan ? !

Publicerad den 2010-12-02 16:52
Skriv ett svar
Antal svar: 70

svar

Anarkist
2022-09-21 13:54

Förarlösa flygplan kommer inte att bli verklighet på väldigt länge, om nånsinn.
Bara för att det skulle vara teoretiskt möjlig, betyder inte att det händer.

Det här handlar ytterst om robotics, ett ytters svårt moraliskt ämne som är långt från sin lösning.
Helt självkörande bilar kommer inte heller att hända, av samma anledning.

The very best stiff (En Roffe)
2022-09-20 10:37

Nu vet vi orsaken till den globala upphettningen. Inte konstigt med all denna “hot air” i det här forumet…

Kommentarer:

– Förarlöst = ingen cockpit. Därför inga pax som kan ta över.

– Dataprogram är skrivna av människor. => fel uppstår.

– Dataprogram => AI. AI lär sig på egen hand och är fullständigt okontrollerbara.

– Mark-AIn måste klara av oförutsedda missöden som t ex “ni har glömt att ta av skyddstuttarna på pitotrören”.

– Ostskiveprincipen: Vid minsta problemvarning måste programmet kontakta flygledningen och begära nödlandning vid närmaste flygplats, för att inte krascha. (Flera saker händer, och man gör misstag på misstag. Första saken ser väldigt oskyldig ut.)

DK
2022-09-20 09:49

Forskas & utvecklas mycket.
Det är både den sista tekniska delen som ska falla på plats innan man kan påbörja testning och certifiering av åtminstone enpilotssystem först och sedan helt autonoma flygplan.

Man har gjort enkäter där man frågat människor om de skulle våga flyga i förarlösa flygplan eller ej.
Men man behöver inte gå så långt, så snabbt, men kan börja med en ”operator” – En pilot som bara startar igång det hela och sedan övervakar (betydligt mer än vad man gör idag) och jämför med tex en lokförare eller en förare ingen Tesla.

Finns tåg i länder som är helt förarlösa och som övervakas centralt.
(Se de Remote Controlled Tower vi har idag inom flyg redan).

Samuel
2022-09-19 19:03

Förarlöst är klart säkrast när vi ska tala pm säkerhet. Mänskliga faktorn är största till olyckor. Se bars på biltrafiken.

Low Gravity
2010-12-17 17:47

.

Detta var lite om Framtida Flyg på ca “66 minutes”.

Eftersom det snart är dags för ” blocks on”, så tar befälhavare
i den vänstra stolen micken och önskar alla Airborne:

*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*

Merry Christmas and a Happy New Year 2011
and many years to come.

*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.

“Stay Aware and Take Care”

The very best Low Gravity.

.

Low Gravity
2010-12-17 17:15

.

” FRAMTIDEN är NU”

Ser man flyget i sin helhet och den rådande flygkulturen
ur ett naturvetenskapligt perspektiv, slås man genast av
nedanstående iakttagelse:

* Den Nuvarande Flygkulturen känns lite “Old”
och alltför stelbent.

* Den vilar i sin helhet på en plattform som är
från1950 talet.

Hade i stället Kunskaper, Teknik och Teknologi vilat på
en plattform från år 2010, hade FRAMTIDEN varit NU.

Dvs. om vi hade använt dagens kunskap m.m. och
varit “up to date”, då hade vi varit ca 30 år före.

30 år i framtiden är NU

.

Low Gravity
2010-12-17 16:39

Forts.
– – – — – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
§ 00NL: Naturvetenskapens Lagar gäller för alla, alltid
och över allt. De går inte att överklaga. Villkorlig dom
och förmildrande omständigheter existerar ej !
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

* Det är därför viktigt att känna till dessa lagar i dess helhet
och följa dem till “punkt och pricka”.

Flera olyckor skulle kunna undvikas, om man följde dessa
bättre.

För en naturvetar med god kännedom om dessa lagar är FLYG
lika konstigt/naturligt som segling, terrängcykling, dykning m.m.

Det finns 2 sätt att lära sig dessa. Detta gäller för det mesta:

1. “The Hard Way” dvs den praktiska, långa,
besvärliga och farliga vägen,

Eller

2. ” The Soft Way “dvs den teoretiska, betydligt
snabbare, säkrare och bättre vägen.

Detta var lite naturvetenskaplig lagtext, som tyvärr inte alla
känner till och pedagogiska förslag för inlärning av dessa.

Som alla känner till, så gäller här också det gamla
beprövade “övning ger färdighet “.

Low Gravity
2010-12-16 18:44

Fort.

” The Very Best Stuff ”

Ja, efter ett antal månlandningar, tyckte man att man skulle
testa hur lite vanligare människor med lite vanligare kunskaper
skulle klara av denna tuffat, grymma och allmänt människo-
krävande miljö.

Man skickade därför upp/iväg en relativt “flyg-ovan” naturvetare
med goda kunskaper i naturvetenskap och som dessutom var
intresserad av häftiga resor till okänd ort:

Resultatet blev oväntat för de flesta:

Naturvetaren var ovanlig LÄMPLIG i farkosten, på månen och
under boendet på månen : Sov som ett “barn”, medan de andra
grymt modiga tespiloterna var oroliga vid mista konstiga ljud, m.m.

Naturvetaren visste mycket. Han visste att det skall låta lite
då och då (relä slår till, pumpar startar, generatorer laddar,
termostater slår till/av , syremängden ändras och måste korrigeras,
ventiler öppnar/stänger m.m., m.m.)

. Han visste också att det är meningslöst att oroa sig. Det hjälper
inte – tvärt om. Dessutom visste han hur lite de kan gör om något
går galet på riktigt. Det gick inte heller att boka om till en senare fight.

Har man beslutat sig för detta äventyr, så funkar det eller
så funkar det inte. Det finns inget mitt i mellan. Då är det
bästa att inte oroa sig och sova som ett barn.

Naturvetaren var grymt kall, grymt modig och grymt bra
då det var “PÅ RIKTIGT” .

Han spelade inte golf på månen, lade inte ut fotografier
av nära och kära på månen. Han gjorde ett bra jobb i stället
och tog med sig grymt bra och grymt givande material från
månen – mineraler som han var mycket bra på.

“The Very Very Best Stuff” var en naturvetare av rang……

* Numera vill NASA helst ha NATURVETARE av rang. Om
de dessutom är intresserade av äventyr och flyg så är
det också bra ….. *

Low Gravity
2010-12-16 16:55

*** THE *** RIGHT*** STUFF ***

Om vi nu ser lite historiskt på hur man valde ” The Right Stuff ” till
bemannade rymdfärder och hur man tänkte då, på 1960-talet.

. Eftersom detta skedde för ca 50 år sedan så är det nutidshistoria.

Vi har nu dessutom facit i vår hand och kan utvärdera det hela,
se vad som var bra, mindre bra och vad vi kan lära oss om
ovanstående äventyr.

Vilken yrkesgrupp var då lämpligast ?! Ja man gick igenom de
flesta tänkbara och ubåts-besättning var med enda till final:

Många menade att dessa var bäst lämpade, eftersom de skulle
leva länge (flera dagar) i ett litet utrymme och med liten kontakt
med övriga och övrigt på land.

OBS: En ubåt flyger faktiskt i vatten, så de borde har goda
erfarenheter av 3-D förflyttning. Mycket av träningen skulle
ju ske i bassänger med rymddräkter. Trycket på dräkterna
i vaccum skulle dessutom vara det samma som vid 10 m
djup under vattenytan (visserligen från fel håll, men i alla fall).

. Man tvekade och lotten föll till slut, som de flesta vet, på
de modigaste, kallaste och grymmaste testpiloter som man
kunde vaska fram vid den tiden.

Resten är historia och tyvärr alltför okänd…..

Frågan blir då: VAR DET ” The Very Best Staff ” ?!

Som tur är, så vet vi det sedan en längre tid och svaret på frågan
blev INTE DET, som de flesta hade tänkt sig på 1960-talet.

Low Gravity
2010-12-15 16:26

Nu till den svåraste och kanske viktigaste frågan för många:
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

* Hur blir jag den bästa piloten, så att jag också får uppleva zero gravity,
astronaut ?! *

M.a.o. bästa “pilotastronaut”. Vad är den bästa utbildningen
och hur bör jag vara ?

. Här borde de flesta kunna bidraga med det ena och det andra.

. Kan nämna att det ännu inte finns några sådana kurser
vid våra flygklubbar (kanske dags att starta en sådan), därför
är alla goda förslag mycket välkomna.

De inlägg som berör astronautyrket borde var mycket
givandet både kunskapsmässigt och fantasimässigt.

* För de som tänker flyga “framtida flygplan”, är sådana kunskaper
av största vikt . För de som söker ett vanligt pilotjobb, är en sådan
utblidnig extremt bra….

“Vårt trafikplan har en ASTRONAUTutbildad som befälhavare”.
Dessa turer blir säkert mycket attraktiva, inte minst för alla flygrädda.

Detta flygbolag skulle då också få mycket “GOODWILL”

OBS: Man bör spänna bågen bra mycket om man skall komma till det
riktigt roliga…..

Low Gravity < 9,81 m/sxs
2010-12-15 14:14

Om vi nu ser vad som är bästa skolning för kabinpersonal,
så är det mycket lätt att lära sig dessa grunder autodidakt
…………………………………………………………………………………………
För kabinpersonalen borde minst 6 mån praktik vid en förskola,
daghem vara obligatoriskt.

Här får man lära sig de nödvändigaste, hur man få barn
att trivas på ett flyplan så att de sitter lagom stilla och
lagom tysta som de själva helst vill.

Knepen är ganska enkla och innehåller lagom mycket
mutor/utpressning: Om du gör det så får du (muta),
Om du inte gör så så får du inte…. (utpressning).

Här kryllar det av piloter, rymdfarare, flygvärdar/flygvärdinnor –
ännu så länge bara “på lek”.

Flygande föremål är vanligt förekommande och overall
“flygoveralla” den kanske vanligaste uniformen.

Sjävflygande flygplan och fjärrstyrning är inget konstigt
och väldigt bekant:

Det är för dessa < 7 år gamla små människor lika enkelt och vanligt som självgående dammsugare och fjärrstyrda bilar (de har ett antal sådana parkerade under sängen) ........................................................................................... Nu kommer det svårast av allt: Att lyckas med detta också då det gäller stökiga vuxna barn. Men med lite fantasi så bör detta också gå: Muta, utpressning är säkra kort här också. Vin/sprit, godis m.m. brukar ingen säga nej till

Low Gravity
2010-12-14 19:56

Forts.

För att lära sig flyg från grunden måste man lära sig flyga från
det enklaste plan som finns.

Low Gravity tillhör den mycket lilla och mycket exklusiva skaran som lärt
sig flyga själv – det gjorde alla riktiga piloter också i flygets tidiga historia.

Då får man börja med det enklaste, svåraste och mest lärorika:
Flyga med en proppeller på ryggen och en skärm. Här gäller
endast 3 frihetsgrader . Vänster handtamp, höger handtamp och
ett gasreglage.

Med dessa 3 frihetsgrader klarar man allt: svänga vänster, svänga höger
stiga ,sjunka, luftbromsa, friflyga m.m. Man behöver inget horisontgiro,
det är man själv.

Detta är flygets grundskola som alla piloter borde gå först och då lär man
sig flyga själv som sjärnpiloter alltid gjort : BIGGLES, RÖDE BARON och
andra flygets riddare. Low gravity är en av dessa ädla vingar.

Low Gravity
2010-12-14 19:03

(Om vi nu i stället går vidar på ämnet: Framtida flygplan och botser för den
eller det som av oföklarliga anledninga råkat i “okontollerat spinn” på grund
dålig flygvana och ingen autopilot ……….)

………………………………………………………………………………….

Tänker lämna det tunga flyget och se vad det lätta flyget kan ge till
det tunga flyget i framtiden.
…………………………………………………………………………………..

Om vi ser lite på det mycket lätta flyget, dvs det med en totalvikt på
under drygt 400 kg.

Detta har blivit mycket omtyckt på kort tid av fler anledningar.

Sjäv menar jag att detta är flygets testbänk och den bästa flygbänken
man kan tänka sig:

Här finns allt man berhöver veta om flygets grunder och lite till. Flygkänslan
och känslan av att man är en del av planet är total. Minsta roderutslag
ger sig genast till känna.

Nya häftiga material, som kompositer, gör dessa superlätta plan mycket
intressanta. (nya Dreamliner består till ca 50% av kompositmaterial).

Mycket av den nya teknologin kommer först i dessa super/ultra lätta plan
(UL-plan) för att så småningon slå rot i det mycket tunga flyget

Low Gravity
2010-12-14 17:13

Efter några hårda idiotinlägg är det kanske dags för några mjuka idiotier?

Skummbanan, mjukisdjur, innetofflor, dunkuddar och frottehandukar. Dessa saker är super-mjuka!

I framtiden kommer alla flygplan vara minst lika mjuka som dessa super-mjuka material. Även den slags auto-pilot som är super-smart kommer att vara super-mjuk.

Low Gravity
2010-12-14 17:02

forts.

Det är nämligen skrivet av en superforumdator. En slags forumautopilot som, förutom att flyga flygplan, även kan överträffa vilken människa som helst i att skriva korkade foruminlägg.

Low Gravity
2010-12-14 16:17

Som alla förstår så är INTE nedanstående skrivet av
Low G , Low Gravity utan av någon eller “något” annat

Low G
2010-12-14 16:10

Vidare kommer framtidens flygvärdinnor vara robotar.
Dessa robotar kan göra allt fast super-snabbt.

Dom kan säga Kaffe-The´? Super-fort. Så fort att vanliga personer inte ens kan höra det.

Dessa Super-värdinnor styrs av en hoper stjärn-värdinnor på marken.

I framtidens flygplan är även gardinerna gjorde av “hallonmattor” så att om man blir sugen på något sött ( i avsaknad av värdinnor) så kan man snaska lite på gardinen.

Allt detta medans super-smarta-stjärn-autopiloten landar i en sandstorm så att båda motorerna och alla instrument stannar av och hela skiten brinner upp.

Alla omkommer, utom piloterna. Dom sitter i solstolarna i Sigtuna och dricker GT. Dom har bara STBY om inte A/P skulle fungera….

Low Gravity
2010-12-14 15:22

forts.

Efter alla dessa teknikhårda inlägg, kanske några
teknikmjuka inlägg är på sin plats:

Invändigt kommer troligtvis också en del att ske i framtida
flygplan. Jag kommer då till de känsliga och lite svårare
frågorna: Kläder och mat om bord.

Lite om kabinpersonalens kläder i framtiden:

De kommer att vara mindre strikta/formella och mera
praktiska och uppgifts relaterade. Dessa profilkläder blir
därmed mera av unisexmode – funktionskläder.

. Själv menar jag att en overall med stil vore optimalt.

. På “flight deck” borde overall var obligatoriskt.
På huvudet skulle en hjälm sitta fint och säkert.
……………………………………………………………………..

Lie om den framtida maten:

Här blir det betydligt svårare med intelligenta gissningar.

Men i alla fall blir maten bättre och enklare. Det blir mer av
funktionsmat.

. Man kan då tänka sig olika former av besticklös mat, dvs
mat som man äter enkelt utan bestick.

xxx
2010-12-14 15:09

Haha Low gravity du är ett skämt, försöka skriva poetiskt om teknologi som du inte vet något om. Det du beskriver är drömmar men när det blåser som fan har jag fortfarande ingen hjälp av a/p’n.

Low Gravity
2010-12-14 14:51

Lite att bita i för “xxx”,” tekniktvivlare” och hans kusiner
på landbacken:

Jag fårstår inte hur de vågar åka buss m.m. när cyklar,
och personbilar vägrar att fungera:

Cyklar: Kedjan hoppar av, bromsen är opålitlig,
ljuset fungerar inte då man som mest behöver
det och ständiga punkteringar m.m.

Bilar kommer man inte in i, de startar inte alltid och
säkringar går jämt ……

Jag förstår inte hur någon vågar tänka på flyg då inte ens
det enklaste fungerar i dag dvs: cyklar, bilar, m.m.

Till “sidvinds känsliga” personer kan jag bara skriva:

För en smart autopilot med dagens teknik är sidvind trivialiteter.
Den kompenserar dessutom för korsade/orena roder, högt/lågt
lufttryck, hög/låg temp m.m.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500