Flybe-SAS Vad sker sker vid hård BREXIT
Vad händer med SAS engelska underleverantör FLYBE vid en ”hård brexit?
Planen som används i Sverige har väl ett britiskt AOC, eller är dom registrerade i Sverige ? Vad händer med den svenska personalen som arbetar ombord ?
Har funderat på att söka som cabin crew till Flybe med bas Arlanda eftersom jag hört att dom saknar folk…
svar
EU och UK har kommit överens om en 7 månaders övergångstid som kan hittas på EURLEX, där man vid en hård Brexit kan utföra flighter med ett UK AOC flygnigar i EU. Cityjet och SAIL har ett EU AOC (samma som SAS) så det är ju upp till EU att förhandla med UK om vad som sker i fortsättningen. Gäller ju all trafik från EU till UK och vise versa. Det som gör Flybe situationen annorlunda är ju att de utför Wet-lease(underleverantörs jobb) med UK AOC inom EU området för ett EU AOC bolag.
Tror till en del på att Nordica är ute och fiskar efter mera jobb för deras egna trafik mellan Estland och världen är hotad av AirBaltic.
LOT/Nordica kan ju vara ett rimligt alternativ eftersom de redan har ett wetlease-avtal med SAS i Köpenhamn.
Jag håller på att det är Nordica som är på G.
Sannolikt inte SAS efter vad som hände med Blue1
Kan det bli LOT/Nordica, BRA eller varför inte SAS själva som tar över. Verksamheten verkar ju gå bra så det finns nog intressenter efter Brexit.
Om Flybe utgår som operatör och underleverantör till SAS. Vem kan tänkas bli den nye operatören. Är det någon som har en ide’?
Till min trogna och lojala idolskala…
Cityjet flyger regelbundet mellan Skandinavien och de flygplatser som SAS trafikerar i UK utanför Heathrow. Om det är en total överaskning är jag glad att kunna hjälpa er med den informationen. Puss på er!
Galley gossip……
När började Cityjet flyga med bas UK?
FlyBE är brittiskt med G-reg. Kan även bli problem/omöjligt för Cityjet och SAIL att flyga UK-Skandinavien-UK med Irländsk AOC (kräver 7th freedom traffic rights).