Kjos lämnar skeppet…
Kjos lämnar skeppet med omedelbar verkan.
Detta är lite oroande och brukar bara ske när något väntar runt hörnet, vilket troligen är fallet.
Kjos har med minst sagt okonventionella metoder lyckats hålla Norwegian flygande, i så många år, trots all kritik om pyramidupplägg. ”Hemligheten” har väl legat i att ständigt expandera, och öka de framtida intäkterna för att betala de växande skulderna. Om detta kan vi säkert tvista.
Dock gissar jag att Norwegiansagan nu kan få ett snabbt slut, och att detta kan ligga bakom beslutet att lämna så snabbt.
Tror det blir svårt att hitta en ny ”trollkarl” som ständigt kan plocka upp en ny kanin varenda gång bolaget är, enligt vissa, konkursmässiga.
Vi får väl se vad som händer, kollaps, uppköp, styckning eller kk.
Alla korten ligger på bordet nu
svar
Det må så vara att Norge är SAS viktigaste marknad. Lika förbenat är SAS AB ett svenskt bolag.
Som betalar mer och mer sociala avgifter utanför Sverige.
Typiskt att vissa absolut ska dra in SAS i en tråd som handlar om Norwegian..
Om Norwegian kommer att vara kvar på sikt återstår att se. Personligen hoppas jag det.
Det värsta som kan hända är att något annat flygbolag kommer att köpa bolaget, och stycka det, som IAG t.ex.
pf kan ha rätt i att SAS olika ledningar genom tiderna har tagit idiotiska beslut, men det är historie nu.
SAS går väldigt mycket bättre än Norwegian idag..
sv pf, men, er det pga Norge SAS klarer overskudd ?
SAS AB är ett svenskt bolag, som tjänar pengar i Norge.
GM og andre;(ja, jeg vet at dette skulle vært en Norwegian-dikussjon, men….)
for noen år tilbake hadde SAS i sin årsredovisning en fordeling fra hvilke markeder inkomster kom i fra.
Norge var like stort som summen av Sverige og Danmark. Sverige er nok klart “lillebror” i SAS. Det er det store innenriksmarkedet som nok drar SAS opp.
SAS, også tidligere omtalt som “verdens dummeste” konkurrent, klarte ikke å serve det norske markedet i den perioden Norwegian startet. I den perioden hadde Norge fått en ny hovedflyplass med den kapasiteten Fornebu aldri hadde…..i den perioden fikk Norge lenger ferie, og langt større kjøpekraft.
På Frøsundavik satt de som, pga nepotisme, var ansatt i SAS, pga farsan, og drakk kaffe…..
Hade det inte varit för de groundade max-kärrorna och inspektionerna på Deamliner-motorerna så går sparprogrammet Focus2019 utmärkt. Besparingsmålen för det första halvåret är uppfyllda och förmodligen hamnar årets besparingar på över 2 miljarder NOK. Med andra ord hamnar Norwegian på en liten förlust i år och vinst 2020.
Man kan säga att Norwegians fördel är att det har skötts slarvigt i många år och därför finns det väldigt mycket att förbättra!
Du tor vel ikke på fullt alvor at R.Gustafsson er så hodeløs at han selger SAS norske virksomhet? Det har gjennom alle decennier, og er fortsatt, SAS viktigste marked.
“Rika människor som vill investera”
Rika människor och företag är mer inriktade på profit än hela Småland.
Slänga bort pengar?
Det gör bara “fattiga”……..(deras devis)
Finns ingen säkerhet blir ju lånen som blanko lån utan säkerhet i en vanlig bank,
men låneränta där efter. Gynnar knappast DY som allt än annat behöver mer utgifter….
Boeing har avsätt avsevärda belopp, till att ersätta drabbade kunder. Även Norwegian. Enligt DY kommer räkning att hamna hos Boeing.
Övriga ersättningar och skadestånd avgörs i domstol.
Enligt amerikanska analytiker, kommer Boeing att klara det också.
Men det blir ju ett stort hack i deras “revenue”.
Har svårt att tro att “investeringsproffs” sitter och glammar här på FT.
Jag är trött på allt svammel, här om Norwegians undergång.
Proffsen här på FT, har ju spått deras undergång i snart många år.
Men för bövelen – de flyger ju vidare i alla fall.
Oavsett vad du tycker, så finns det folk som tror på Norwegian.
Det finns andra närliggande bolag, som kommer att få än större problem.
Hört talas om skatteplanering? Lite ödmjukhet skadar aldrig.
Du är inte så dålig du heller med att komma med ogrundade påhopp.
Kolla dina tidigare inlägg!
Beröm på det här forumet! Ovanligt så stort tack!
Jag är också mycket trött på allt svammel. Återkommande är tex retorik som:
“blablabla, vad begriper du? Fattar du inte att det finns rika personer som tror på bolaget??”
Jo, just om investeringar begriper jag ganska mycket.
Ja, det finns vissa rika personer som fortsätter att investera i bolaget. Man brukar kalla det “to throw good money after bad money”. Ofta gör man det i syfte att rädda de pengar man tidigare investerat. Självklart kommer DY överleva så länge det finns ägare/investerare som vill skjuta in nya pengar men det gör inte att DY’s affärsmodell fungerar utan är konstgjord andning. (Det finns dessutom långt fler rika personer som inte investerar i bolaget…ysyk)
Lika självklart kan DY lyckas ifall de ändrar affärsmodell, även om det är svårt. Men, det skulle betyda att man måste höja biljettpriserna och det är ju exakt det som är deras nisch. Norwegian har under hela sin expansion haft en konstant rea/kampanj och sålt biljetter till underpris för att “köpa” marknadsandelar. Jag tror man hade hoppats på att SAS skulle duka under så att man vann slaget. Det har man inte gjort utan nu är det SAS affärsmodell som tjänar pengar, må vara att det är skakigt även för dem. Men de tjänar iaf pengar.
Jag tror den nisch Norwegian försökt etablera inte finns. Speciellt då flygskamseffekten gör att färre nöjesflyger. Däremot, man måste imponeras över att Norwegian öht kommit så långt som de kommit. Jag tror dock att de måste tänka om från grunden. Jag tror att Norwegian på något sätt behöver bli ett fullservice bolag och ingå i ett nätverk. Allra bäst vore det väl ifall man spittade SAS där DY köper (var de nu ska få de pengarna ifrån) SAS norska del, BRA köper (var de nu ska få pengarna ifrån) SAS svenska del och danska staten behåller den danska delen.
Först när varje land har sitt eget bolag kommer flygtrafiken utvecklas sunt i Skandinavien. Med en svensk flag carrier skulle också Bromma/Arlandas framtid kunna definieras. Som det är nu ligger mycket av Arlandas framtid i danskarnas händer till följd av den politiska härdsmälta som råder.
Detta inlägg blev lite off topic men det är sånt som händer 🙂
Re left seat
Ditt svar tyder mer på att du arb på Norwegian’s bagage avd på ngn ramp. Vem är infatil när du inte ens kan klargöra svar på en fråga som i så fall borde vara lätt att svara på?
Tack Emil för ditt omfattande svar!
Personligen tror jag Norwegian kommer hamna i en rekonstruktion till hösten 2019.
Sommarens 2019 extra intäkter äts tyvärr upp av inhyrningen av flygplan för att täcka upp för ståendes nya maxplan.
Vad får dig att tro att Norwegians egna plan är pantsatta?
Sv Emil:
Stort tack! Mycket bra överskådlig sammanfattnkng av läget för DY.
(inte kryddat av känslor blandat med halvsanningar, önsketänkande och allehanda ogrundade påhopp på andra skribneter)
Norwegian har tillgångar 90mdr varav 30 är egna flygplan (dock sannolikt pantsatta) och 33 är leasade flygplan som belastar balansräkningen, 6mdr är förskott till Boeing, 1 är cash. Resten är olika former av kundfordringar.
Norwegian har skulder och eget kapital på 90mdr (måste vara samma som tillgångar) varav 51 är lång bankskuld, 11 är kort bankskuld och 11 är skulder till flygplatser etc. Eget kapital är knappt 3.
Bolagets resultat är -1,4mdr för H1-19 (dvs halva det egna kapitalet) varav operating profit är -0,8mdr.
Kassaflödet är -0,2mdr varav operating cash flow är 0,9mdr.
Bolaget ska med andra ord betala 11mdr under de kommande 12mån men får bara in 1-2mdr. Valen står mellan att sälja 1) sälja tillgångar 2) låna mer pengar 3) nyemission 4) sälja massor med framtida biljetter 5) förhandla med bankerna.
Alternativ 1 går möjligen till viss del men är en fråga för bankerna. Alternativ 2
kan kanske funka men till väldigt hög ränta. Alternativ 3 har precis genomförts och rimligen måste tålamodet hos aktieägarna börja tryta. Alternativ 4 är ju vad Norwegian byggt hela sin expansion på men som jag sagt många gånger tidigare, strategin har nått vägs ände och då kollapsar affärmodellen. Alternativ 5…tja, det kommer både bolaget och bankerna sannolikt tvingas till då ingen vinner på en okontrollerad Noxit.
Så nej, några dolda tillgångar finns inte och även utan 10år inom investmentbank kan man förmodligen dra de rätt enkla slutsatserna från Q2 rapporten. Att det finns en spekulativ småspararkader som driver volatilitet i aktiekursen bevisar ingenting. Det enda man kan värdera är varumärke och uppköpsteorier som iofs inte ska negligeras men det är just spekulation.
Ha ha Nä, det finns inga hemliga tillgångar. Men det finns offentliga, att läsa i boksluten.
Fast det kan ju vara svårt för infantila, att förstå vad som står i dessa.
“Sv Thomas”
Haha, “tillgångarna är större än du tror”
Vilken infantil kommentar. Finns det en “hemlig bokföring” som tar upp dessa “tillgångar” som tydligen är “större” än vad vi andra “tror” och kan läsa oss till?
Härlig humor! :)))