Tråden startades av: Undrande  2019-08-10 08:17:09
RJ85 Lördag 10:e Aug 
Vad är orsaken till SCW55K avbryter GOT-EFL och cirklar över såväl Lund som Kristianstad denna morgon?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering


2019-08-10 09:38:28
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Motorbortfall

En andra Avro har också gått ber på MMX pga motorbortfall.
JJ
2019-08-10 10:25:11
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Och nu även BRA från Göteborg på väg till Split och fått göra samma sak. Två likadana kärror, båda från GOT, samma dag, och båda med motorbortfall. Slump eller ej?
Johan
2019-08-10 10:25:49
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOjywz/tva-plan-fick-samma-tekniska-problem--tvingas-nodlanda

Visst, två gånger behöver inte betyda att det finns ett samband, meb lite för otroligt är det väl att detta drabbar två olika maskiner vid samma tillfälle... Ser ut som att båda maskinerna övernattat på GOT. Har något underhåll gjorts där över natten?
Pågen
2019-08-10 10:30:06
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
https://www.expressen.se/kvallsposten/flygplan-har-problem-med-motor-tvingas-landa-i-malmo/

Svenskar är snabba att klaga på utländska flygbolag om inte deras flygplan är helt nya. Hur är standarden på de fåtal svenska flygplan som finns egentligen?
Nisse
2019-08-10 10:59:39
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Motorproblem. Ytterligare ett BRA flyg fick vända över Tyskland med motorproblem.
Pilot BRA
2019-08-10 11:00:46
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Indikeringar på störningar på en av motorerna. Gick ner för koll på MMX då det är en teknisk hemmabas med reservdelar osv.
Avro RJ 100
2019-08-10 11:07:58
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Ja! Den hade motor fel. 45 min senare kom Got-Spu med motort fel också.

Se länk från Expressen vad jag hittade för uppdaterad info

https://www.expressen.se/kvallsposten/flygplan-har-problem-med-motor-tvingas-landa-i-malmo/
peal
2019-08-10 11:58:04
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Bortfall på en motor, samma sak har inträffat med SE-DSU som lyfte en timma senare från GOT. Är det månne något försök till sabotage som genomförts???
Ubbe.F
2019-08-10 12:07:12
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Har det inte varit lite väl många RJ85 motorproblem sista tiden?!
Vissa frågor uppstår ju direkt:
-Finns det ngn tekniker inom firman som valt fel yrke?
-Börjar tidens tand att ta ut sin rätt på motorerna?
-Har man valt ngt nytt low cost bolag att sköta större rep av motorerna?

Gissar att Transportstyrelsen nosar i ämnet i skrivande stund......
Robban
2019-08-10 12:25:15
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Är väl fullt möjligt att fortsätta flygningen till destination på 3 motorer av 4, men av naturliga skäl, så väljer man såklart att gå tillbaka till sin bas på mmx, där det finns tekniker och delar..
Det är ju inte så kul att ha en maskin ståendes på en liten flygplats i södra Europa och kostar väl att låna en hangar.
Men dessa avro har väl rätt ofta Tech fel, börjar ju bli riktigt gamla o slitna.

2019-08-10 16:46:55
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Är inte Avrons motorer kända för att vara lite opålitliga därav 4 motorer.
Enmotor
2019-08-10 17:26:24
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Klarar flygplanet att flyga med bara en motor och dom andra tre ur funktion?
Ubbe.F igen
2019-08-10 17:46:33
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Tyvärr så har ju 4 motoriga flygplan dubbelt så stor chans att en motor går sönder kontra 2 motoriga flygplan.

Men över hav är det ju trevligare med 4 motorer, kunna flyga vidare på 3, istället för 1 motor som dagens 2 motoriga LH flygplan.

Men underhålls mässigt är ju 4 motorer dyrare än 2, så även sett till bränsle förbrukning.

Intressant att bolla tankar om odds / % chans till motorbortfall.

Handlar det om FOD skador och engine shutdown blir ju det en helt annan diskussion....

RJ planen har väl inom BRA börjat gå ganska många total timmar va?
Vad är planets tänkta livslängd?
30.000-40.000H?
BRA´s flygningar är väl sedan ganska korta. 40-50min i luften?
Blir många cycles kontra timmar.
Sånt äter upp nitförbanden ombord och motorerna måste granskas mer noggrant vid större rep. Mer NDT testing=dyrare underhåll.
(Non Destructive Testing)
Crew
2019-08-10 23:08:34
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Finns väl en anledning att BRA fasar ut dessa plan.
JJ
2019-08-10 23:48:50
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Ja frågan kvarstår; slump? För mig känns det osannolikt
Op
2019-08-11 00:25:56
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Dom läggs ner i mars 2020 5år försent. Den vinst BRA lyckades skrapa ihop med ATR:erna i Grekland försvann idag. Så har det varit sedan Sverigeflyg o Mavia slogs ihop. Denna sommarens charter med RJn har varit kantad av många inställningar. Skulle inte bli förvånad om detta är spiken i kistan för BRA...
Bävern
2019-08-11 03:13:45
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Saxat:

Many of these aircraft have accumulated between 20,000-35,000 flight cycles (depending on aircraft age and history). BAE Systems offers an Avro RJ Life Extension Programme which commences at 40,000 flight cycles and clears the aircraft life limit up to 60,000 flight cycles, ensuring many years of operational service.

https://www.regional-services.com/35-years-after-first-flight-of-the-bae-146avro-rj-new-operators-are-still-putting-aircraft-into-service/
FO BRA
2019-08-11 07:58:48
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
@UbbeF.Igen

Tyvärr så har ju 4 motoriga flygplan dubbelt så stor chans att en motor går sönder kontra 2 motoriga flygplan.
- Sannolikhetsläran säger det, men du flyger "lika bra" på 3 motorer som 4.

Men över hav är det ju trevligare med 4 motorer, kunna flyga vidare på 3, istället för 1 motor som dagens 2 motoriga LH flygplan.
- Du kan flyga med 2 motorer på en Avro RJ också, lika bra som en maskin med 2 motorer flyger på 1 motor.

Men underhålls mässigt är ju 4 motorer dyrare än 2, så även sett till bränsle förbrukning.
- Detta stämmer inte. Visst, 4 motorer innebär dubbelt så många reservdelar, men bränsleförbrukningen är inte högre för det. Hade RJ haft 2 motorer så hade de behövt vara dubbelt så stora med samma förbrukning som för 4.

@Ubbe
2019-08-11 09:09:18
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Dom har 40.000, men en del av maskinerna har genomgått LEP "Life Extension Program" och har har nu förlängt liv.

Motorerna går för sig själva, dom har ett helt eget underhållsprogram.
@Ubbe.F igen
2019-08-11 09:53:29
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Vet inte om man bör se motorbortfall som en "chans" ? Kanske snarare "risk"?

Men rent generellt så har AVROns motorer inget vidare trackrecord var det gäller Engine failures - betydligt fler än andra motorer på marknaden. Trots väldigt korta serviceintervaller
PeterEss
2019-08-11 12:52:20
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Tror på ordentligt schabbel vid service under natter på GOT.

Tittar man på Flightradar24 ser man att både planen ungefär samtldigt inser något är fel. En slutar att stiga över Halland och den andra vänder norrut igen från marschhöjd över Tyskland.
En fick ett fel och inser att kanske loggen på service är från andra planet eller annat schabbel. Hade det andra planet landat i Tyskland hade tyska myndigheter sett misstaget
Calle
2019-08-11 17:53:30
Re: FO BRA
Jag är själv en förespråkare av att ha många motorer, just för att man har lite mer marginaler, men du har fel i ditt resonemang.

Två motorer på en fyrmotorkärra flyger inte som ett tvåmotorflygplan gör på en motor. Det ligger i certifieringen - one engine inop är det som kärrorna certifieras för och då ska en fyrmotorkärra jämföras med tre motorer av fyra med en tvåmotorkärras enmotorprestanda.
Ubbe.F igen
2019-08-11 22:35:35
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Tror att nedan frågor kan ha olika svar.
Jag preciserar:
Tyvärr så har ju 4 motoriga flygplan dubbelt så stor chans att en motor går sönder kontra 2 motoriga flygplan.
- Sannolikhetsläran säger det, men du flyger "lika bra" på 3 motorer som 4.
*****************************************
Ubbe.F:
Så fort en motor måste stängas ned får man en gyroverkan och förlust framåt..
Den blir mindre med en motor kvar på en vingen ala RJ85 då 25% boost återstår på den vingen.
Men oavsett tappar man även fart. En icke fungerande motor genererar ju luftmotstånd. Därav gyroverkan.

Men över hav är det ju trevligare med 4 motorer, kunna flyga vidare på 3, istället för 1 motor som dagens 2 motoriga LH flygplan.
- Du kan flyga med 2 motorer på en Avro RJ också, lika bra som en maskin med 2 motorer flyger på 1 motor.
Ubbe.F:
Rimligt
******************************

Men underhålls mässigt är ju 4 motorer dyrare än 2, så även sett till bränsle förbrukning.
- Detta stämmer inte. Visst, 4 motorer innebär dubbelt så många reservdelar, men bränsleförbrukningen är inte högre för det. Hade RJ haft 2 motorer så hade de behövt vara dubbelt så stora med samma förbrukning som för 4.
Ubbe.F:
Om så varit fallet som du skriver ovan hade knappast 787/777/A330/350 mfl LH plan varit en sådan succe.
Fakta: 4 motorer är dyrare att flyga än 2.

RJ85 planen är sedan ganska törstiga. TSFC är ju inte lysande....
Mats
2019-08-13 01:05:41
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Men om ett plan har 4 motorer.Kan man ju tänka ”finns ju 3st till”.
Funkar det alltså inte så?
Calle
2019-08-13 21:05:21
Re: Mats
Av den anledningen så är det ju inte något nödläge om en av fyra motorer lägger av. Men det är inte så att du rycker på axlarna direkt, du har ju ett flygplan med degraderad prestanda och redundans.
Trött
2019-08-13 22:59:10
SV: RJ85 Lördag 10:e Aug
Ser man motorbortfall som en chans.....då vet inte jag vad risk är.
 

Tillbaka

Pilotshop
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev