Tråden startades av: Peter  2020-11-12 21:48:08
Sundsvall och Örnsköldsvik Airports 
Varför har inte Sundsvall och Örnsköldsvik flygplatser upphandlat ATS och MET tjänster under 2020? De har en skyldighet enligt LUF att göra detta då deras avtalsperiod plus förlängning med Saab/LFV gick ut i mars 2020.

Vad säger lagen? Har flygplatsledningen medvetet undgått att upphandla då risken är stor att de tvingas byta leverantör. Vem kan i förlängningen subventionera lokal flygtrafiktjänst.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Anders P
2020-11-13 13:57:45
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Antagligen har dom målat in sig i ett hörn i och med att tornen fjärrstyrs genom bolaget SDATS. Notan kommer kommuninvånarna tillhanda så småningom när ansvariga politiker lämnat över till andra att städa upp denna smutsiga byk.
Bertil
2020-11-13 16:30:08
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Om dom inte redan har upphandlat det så sitter dom redan i rävsaxen med beroendeställning till nuvarande leverantör. Då måste dom ju göra en riktad monopolupphandling för en ny avtalsperiod. Det är på snudd kriminellt att låsa in flygplatserna i en sådant situation.
Ännu värre är att även Swedavia är på väg in i fällan.
ABC
2020-11-13 20:37:26
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Varför finns ens dessa flygplatser? Från Sundsvall tar det bara några timmar till Arlanda med tåget och ärligt talat vet jag inte ens vad Örnsköldsvik ligger..
Mats
2020-11-13 23:33:13
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Är väl ändå ingen som flyger dit och kunder finns ju inte i det området.
Upphandlare
2020-11-14 08:01:03
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
När man gör en upphandling ställer man krav vad för typ av tjänst man önskar.

Då kanske det endast finns en som kan leverera.

Är det ett lägre belopp kan man skriva avtal utan upphandling.

Det finns många undantag och kryphål i upphandlingsreglerna.

Lag (2016:1145) om offentlig upphandling. Är du inte jurist hamnar du säkert snett.
Biffen
2020-11-14 08:05:22
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
De gamla tornen står ju kvar? Värre för Sälen.
Ubbe
2020-11-14 13:11:55
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Om inte kommunerna sköter sin förvaltning på rätt sätt så bör man låta konkurrensverket titta på ärendet. Det finns så många kommunpampar som försöker undvika lagar och regler. Tyvärr så drabbas alltid skattebetalarna.
Sv Ubbe
2020-11-14 17:10:55
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Det är många gånger vi skattebetalare gynnas av smarta kommunledning och smarta kommunalanställda.

Det är du och jag som är ansvariga för kommunledningen via har beroende på hur vi röstar eller inte röstar. Glöm ej det.
Sv: ABC
2020-11-14 21:11:55
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
För inrikesresor. Tåg Sundsvall-Helsingborg tar som kortast ca 9:15h, flyg tar som kortast ca 2:50h. Flyga Sundsvall-Helsingborg går snabbare än tåg Sundsvall-Arlanda. Flygplatser i norra Sverige har även flöden av allmänflyg, ffa. ambulansflyg. Sen att vilja lägga ner flygplatser i städer som man inte ens vet var de ligger är så bakvänt att det inte ens går att bemöta.
Nils
2020-11-15 14:20:50
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Företagandet är väldigt stort i liten stad som Timrå, där Sundsvalls flygplats ligger. Finns ett behov av flyget i denna regionen. Tror Sundsvall är en av de linjerna där sas har mest plus kunder när de inte är en pandemi i världen.
Max
2020-11-19 00:40:35
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
@Nils
Ja det finns ju inte ett jätte utbud av avgångar direkt och länge sedan det fanns det på SDL AirPort!
Tex helger likamed 0 och annars typ 0630 ca.
Därtill ingen som helst kommunikation till Svall City 2,5mil förutom dyr taxi då.
Krävs ett krafttag för att få snurr på detta.
Fattar att folk tar tåget Svallcity-Sthlmcity istället.



Upphandling ATS och MET
2020-11-19 13:26:46
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Om man är intresserad av att lämna anbud för ATS och MET så bör man ju också lämna in anbud när det är upphandling. Det har gjorts en upphandling med ref nr A18-008F. Hade man svarat på den så hade man haft möjligheten till avtal fram till 2026-12-31. Man kanske ska kolla fakta innan man börjar diskutera att man inte följer upphandlingsregler och LUF.
Navigator
2020-11-19 15:36:24
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Om man inte ens vet var Ö-vik ligger. Då borde man hålla sig för god, för att ens kommentera frågan. Många av de svenska flygplatserna är/har varit militära.
Ingår därför i totalförsvaret. Vilket de flesta svenskar förstår.
Fast vill man skaka tåg, som ev, kommer i tid, så gör det.
Pinsamt!!
sc ABC
2020-11-19 15:39:05
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
När du nu inte vet var Ö-vik ligger. Pröva Google map.
Bertil
2020-11-19 16:13:26
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
@Upphandlig,
Var det en öppen upphandling eller riktad?
@upphandling
2020-11-20 06:38:06
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Det finns ingen upphandling med ref A18-008F. Antingen skrev du fel nr eller drog det ur hatten.
Börje
2020-11-20 09:17:08
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Jag vill veta vad fjärrstyrningen kostar skattebetalarna per år för för Sundsvall resp. Örnsköldsvik. Siffrorna ligger djupt begravda och kommer inte med enkelhet att se dagens ljus. Någon av oss läsare kanske har möjlighet att fiska fram dem.
ABC
2020-11-21 02:41:37
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Jag vet ingen som kommer från Örnsköldsvik och har aldrig träffat någon som rest varken dit eller därifrån. Om något flygbolag vill flyga dit tycker jag det låter kostnadseffektivt med ett fjärrtorn. Om ingen vill flyga dit finns det säkert en flygplats någon timme bort. Att avkräva jordens befolkning vetskap om Sveriges mindre städer och byar kanske är lite väl narcissistiskt.
Svar till ABC
2020-11-21 09:08:43
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Jag tycker dina inlägg är roligast på hela forumet.
”Jag känner ingen från Örnsköldsvik”! :D
@Börje
2020-11-21 09:41:23
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Börja inte med lögner igen, alla siffror finns specade på LFV’s hemsida och i detalj, redan efter 6 år med RTS så är driften tvåsiffriga procent billigare än bemannade torn och då är kostnaden för installationer på flygplats inräknat.
/Frans
Navigator
2020-11-21 13:50:41
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Det handlar inte om "Att avkräva jordens befolkning vetskap om Sveriges mindre städer och byar" Vad det handlar är, att har man synpunkter på flygplatsers existens/placering.
Då ska man också veta vad de ligger. Jag känner heller ingen från Ö-vik, men vet ändå var Ö-vik ligger. Pinsamt!!
Stefan
2020-11-21 15:41:22
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Frans, du vet mycket väl att det inte har blivit någon vinst med RTS Sundsvall. Det hela är ett ekonomiskt fiasko som man hittills döljer. Kommunerna har troligtvis inte tagit över de verkliga kostnaderna ännu. När de verkliga kostnaderna blir kommunernas verklighet då kommer det att bli liv i luckan. RTS är minst dubbelt så dyrt. Det har upphandlingen 2019 visat för de fem flygplatserna. De nuvarande flygplatser som drivs från RTC Sundsvall har tvingats in i systemet. Ö-viks flygplatsledning vet troligtvis sanningen om siffrorna men de har anledning att inte avslöja något. Så länge inte något kommer ut om ekonomin så kommer det att vara lugnt. Frans, du förnekar verkligheten av någon anledning.
Dennis
2020-11-21 16:36:56
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
@Börje
2020-11-21 09:41:23
Fast det kräver ju att man påstår att varje nybyggt torn skulle kosta ungefär en miljard för att ekvationen ska gå ihop! :D Jodåsåatt!
@Dennis
2020-11-22 21:38:09
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Vad då varje nybyggt torn?
Dennis
2020-11-23 16:52:32
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
För att kalkylen ska gå ihop så måste man anta att nya torn, som eventuellt byggs för att ersätta gamla torn, måste kosta en zillijon. Annars går inte kalkylen ihop! :D
Lars
2020-11-24 17:20:13
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Enligt LFV själv så kostar ett nytt torn uppemot 100 miljoner kr. Denna siffra används för att få det att låta dyrt med konventionella torn jämfört med RTS som inte kostar något alls nästan enligt LFV. En mer realistisk beräkning på att bygga ett torn på en vanlig civil flygplats är mellan 15-25 miljoner kr. Men sådana siffror skulle omkullkasta LFV:s kalkyl för att motivera RTS. Såklart vill man inte heller tala om att kostnaden för RTS med drift och underhåll av en RTC-central, all utrustning som regelbundet måste bytas ut och uppgraderas kommer att kosta dubbelt så mycket som vad som krävs för att driva vanliga torn. Lägg därtill de påstådda personalminskningarna som i verkligheten är marginella när det gäller flygledare, men som istället drastiskt ökar med behovet av teknisk personal, kringsupport mm. Den hemliga kalkylen måste offentliggöras och granskas.
Mark K
2020-12-04 23:52:15
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Upphandlingen för Ö-vik och Sundsvall som SDATS ”vann” borde nog undersökas närmare. Mer riktad upphandling får man nog leta efter. Man bygger en central med skattepengar och sedan tillåts ingen annan nyttja fasciliteterna. Kommunalpolitiker kan man tydligen lura i vad som helst. Det är nog dags att börja begära ut handlingar i detta.
INEA
2020-12-05 12:49:15
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Märkligt att ingen nyttjar villkoren bakom EU-bidragen som finansierat båda centraler. Men det kanske upplevs som mer konstruktivt att gnälla på FT, då slipper ni i alla fall kavla upp ärmarna och göra lite grovjobb. Sanningen är den att INEA aldrig betalar ut bidrag för att skapa nya monopol utan för att alla ska kunna ta del av tekniken som utvecklats. Är du delfinansierad av INEA kan du kasta allt vad affärssekretess heter åt skogen. Bara LFV och dess antagonister som inte fattar det.
Olle
2020-12-05 14:49:15
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
"...kavla upp ärmarna och göra lite grovjobb."
Varför skulle man göra det för ett system som, ingen mer än de som är beroende av att det ska fungera, tror på...? Jag förstår det verkligen inte.
INEA
2020-12-06 00:05:33
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Sv Olle
Om du frågar din arbetsgivare blir snarare svaret "ett system som alla tror på utan de som inte vill flytta". Och din arbetsgivare kommer alltid ha sista ordet gentemot beslutsfattare så ja, vill ni åstadkomma en förändring som är högst möjlig måste ni hitta andra vägar. Bidragens ursprung är en väg, pengarna är villkorade på ett sätt som inte gynnar LFVs nuvarande mörklöggningsstrategi. Men det kräver en hel del arbete som kanske inte ens de värst utsatta är villiga att ta sig för så att klaga på FTs forum kanske är lösningen men det kommer inte åstadkomma ett dugg mer än momentan lättnad av frustration och samtycke från likasinnade. Det gör er tyvärr till ett lätt mål för de som vet vilka knappar som ska tryckas på. Om all energi bakom alla spaltmeter på FT hade använts till något konstruktivt hade det inte funnits något RTS i det här landet längre.
Peter
2020-12-06 14:26:57
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
@INEA
Det är bra att du upplyser om de vägar som finns till att vansinnesprojektet skulle kunna skrotas. Har inte INEA själva någon uppföljning på vad som sker med deras bidragspengar? Det borde ju vara så men det vore ju inte förvånande ifall de inte har den blekaste aning. Du är förmodligen en utav de flygledare som likt den överväldigande majoriteten av flygledare, ser och förstår det tokiga i den utveckling som håller på att ske. Använd gärna dina kunskaper på ett bra sätt istället för att bara påtala hur självklar lösningen är. Att nå fram till en myndighet som INEA är inte det lättaste skall du veta även om försök har gjorts. Men du kan absolut ha rätt i att det är en bra väg att fortsätta på. För granskande media som UG är det förstås väldigt matnyttigt.
@peter
2020-12-07 16:34:15
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
Det är exakt den inställningen som gör att RTS kommer erövra hela landet innan någon med inflytande bryr sig. Oavsett om det är rätt eller fel, billigare eller dyrare. Inget kommer någonsin hända med lata flygledare som bara gnäller på att "någon" borde göra si och så, "ug borde granska". Det är ni som sitter på information om olägenheter, ingen annan kommer anstränga sig för att ta fram det i ljuset. Det är bara ni som kan göra det, via UG m fl men de kommer ALDRIG göra det åt er. Inse det! En granskning går till på så sätt att ett färdigt case ramlar i knäna på en journalist. Inte ens de orkar anstränga sig, särskilt inte gällande något så ointressant och obegripligt som flygtrafikledning.

Intressant spår från INEA men jag påverkas för lite och kan inte bry mig mindre. Vill NI stoppa det har bara NI möjlighet att göra det men NI är för lata. Framtiden tillhör den ambitiösa därför har RTS redan segrat, länge leve RTS!
Re. ABC
2020-12-11 13:05:16
SV: Sundsvall och Örnsköldsvik Airports
@ABC Hur stor omsättning ska en flygplats ha för att den ska få existera enligt dej? Du undrar varför Sundsvalls flygplats existerar, förutom allmännyttan med ambulans, frakt m.m så var det nästan en kvarts miljon passagerare 2019 från SDL
Sen att inte Ö-vik ska finnas för att du inte har någon koll är bara pinsamt, du kanske missade att en av världens kändaste hockeyspelare var med och startade ett flygbolag för ett antal år sedan som utgick från Ö-vik, för att behovet fanns i regionen. Trots strul så hade dom 85 000 passagerare förra året ändå.
Sverige är större än Stockholm, testa att surfa in en sväng på Google Maps. Jag tror du kommer bli chockad :-O
 

Tillbaka

Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn