Tråden startades av: SvD  2021-10-16 21:24:19
Är KSA ett problem eller inte? 
Läser debattartikeln i SvD där Babcocks VD uttalar sig rätt så hårt mot KSA, vilket man kan förstå av flera anledningar, att Sverige riskerar att få ett mer patientsäkert ambulansflyg när KSA tar över mest för att ingen ordentlig överlämning eller samarbete sker med nuvarande operatör.
Sen svarar KSA förbundsdirektör typ att det är lugnt, we got this. Babcocks VD överdriver det hela och allt flyter på enligt plan för oss på KSA.

En har ju fel och hittar på/ljuger och en har ju rätt. Vem ska man tro här? Den med massor av erfarenhet som knuffas bort och tvingas lägga ner sin verksamhet eller den helt nya med oändliga resurser som tar över?
Skulle vara kul att veta vad ni tycker!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Lasse
2022-05-20 21:06:26
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja du Lelle, dom där kommer aldrig att ge sig :)
Lelle
2022-05-20 13:25:54
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hur går det för det nya svenska ambulansflyget och alla rättsprocesser? Flyger man vidare trots allt?
Biffen
2022-05-10 17:04:28
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ni pratar om olika kategorier, båda har säkert rätt.

Det tråden borde handla om är vad som bör hända nu? Är problemen KSA har och visar så stora att de inte kommer försvinna och att man därför bör svänga om och låta regionerna upphandla tjänsten?
Ivar
2022-05-10 15:44:16
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Enligt regelverket som beskrivs på Transportstyrelsens web sida är PC-24 att klass som B då flygplanets högsta startmassa underskrider 10 ton och antalet passagerarsäten understiger 20 säten.
Se TSFS 2015:46

Kategori A avser flygföretag med luftfartyg vars högsta tillåtna start-massa är 10 ton eller mer och/eller har 20 säten eller fler.

Kategori B avser flygföretag med luftfartyg vars högsta tillåtna start-massa är mindre 10 ton och/eller har färre än 20 säten.

Har Transportstyrelsen fel?
Trotte
2022-05-09 17:40:52
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hur går det för KSA? Flyger man vidare? Vad händer när pengarna tar slut? Lånar man upp nytt friskt kapital från regionerna för att hålla denna livsviktiga funktion vid liv?
Reality
2022-04-28 20:52:35
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@DN

Jaså? Vad är det som är felaktigt?

Det som är felaktigt är att KSA fortsätter jämföra sig med andra kategori A flygplan. Hade de istället jämfört sig med rätt instans (förra operatören med kategori B flygplan), så hade de snabbt insett att de visst har större vinterproblem. I och med att kategori B flygplan inte har några regelrätta krav att kunna accelerera till V1 (beslutsfart) och kunna stanna på kvarvarande bana, gör att de kunde operera med ganska mycket sämre och vanligt förekommande bromsvärden.

PC24 (som enda modell) är fel flygplanstyp för den här verksamheten. Hade absolut varit bra med kanske två, men för majoriteten av flygningarna är det fullständigt hål i huvudet att bränna runt med en jet, som har nästan tredubbla bränsleförbrukningen på samma sträckor.
DN
2022-04-28 16:29:55
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Patetisk journalistik. Onyanserat, ensidigt, och en del av det man trycker på i artikeln är direkt felaktigt. Undrar hur mycket DN fick betalt för att skriva artikeln?
Sverre
2022-04-28 10:48:27
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Läs DN idag, inte bra det här.
Hasse
2022-04-21 13:21:37
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Man röstar igenom förbundsordningen mest för att inte lägga krokben på KSA men precis som SVT rapporterar i inslaget och Region Sthlm i sin upphandling är man inte nöjda med KSA och tar därför in eget nu.
Hampus Andersson
2022-04-21 06:24:04
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Vad snackar ni om? Håll er till fakta!!!

https://www.regionstockholm.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/regionstyrelsen/2022/2022-04-05/p-23-rs-2021-0857-forbundsordning-for-kommunalforbundet-svenskt-ambulansflyg-ny.pdf
Palle
2022-04-20 19:28:22
SV: Är KSA ett problem eller inte?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dokumenten-avslojar-regionernas-nya-plan-kommer-stoppas-av-vader?fbclid=IwAR29RqXO1gbwKYXdY0dNSyyV2sLQO39DuA99TWzuXFJIwZq09EEejpvNOn0

Det verkar inte gå jättebra för KSA trots en rejält erfaren ledning.
Tjäbbel
2022-04-15 20:49:01
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Enligt statlig radio väljer nu Region Sthlm och däri Karolinska att inte använda KSA och upphandlar eget istället. Tillåt mig att småle.. jag har varit emot detta från födseln av idén om eget flygbolag och såna här besked (från branschens kunniga och erfarna användare) gör det väl ändå rätt uppenbart att man borde lägga ner KSA och göra om och rätt från grunden. Att upphandla dvs..
Man får hoppas att fler regioner hakar på och går ur förbundet.
Lasse
2022-04-03 13:33:56
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Haha det om inflationen är ett typiskt KSA-svar.. svammel svammel.. sålänge det ser bra ut på Insta.. bla bla.. :)
Sv Assi
2022-04-02 20:20:44
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Inflationen kommer att betala en del av flygplanskostnaden. Flygplanen är köpta inflationen gör att betalt belopp blir förhållandevis lägre.

Det kommer att bli bra.

Köper du en ny något bättre bil idag kostar den mellan 400 till 500 tusen. Första nya Volvon 140 med automatlåda jag köpte kostade ca 28 tusen.

Min lön har också stigit med 40 gånger sedan dess.

Nemas problemas!
Assi
2022-04-02 17:41:14
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Läste på Norran.se att region Västerbotten är ”ledsna” över kostnaderna för det nya ambulansflyget. Regionen betalar enl. artikeln 23000kr mer/ timme än tidigare. Dessutom läser man att planen inte flyger så mycket. Som tur är för skattebetalarna tror KSA att man ska kunna pressa kostnaderna framöver. Det tror inte jag.
Backupen
2022-01-04 15:59:46
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jo så kan det ju såklart bli men är det värt dubbla kostnaden mot tidigare (som ändå fungerat bra och hållit väldigt hög kvalitet enligt regionerna själva)?
Jag tycker inte det då det inte finns några garantier för det du påstår.
Sv Backupen
2022-01-04 14:27:17
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Utveckling och förstärkning! KSA kommer inom något år vara mycket bra, ge bättre och mer service än vad det gamla systemet någonsin kunnat ge.

Tiderna förändras så även kraven!
Backupen
2022-01-03 23:08:08
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Nu har KSA beslutat om att upphandla en backup för som man kallar det ”oförutsedda toppar” i produktionen. Alltså, hur mycket får KSA kosta egentligen? Det finns inget om en backup i budget.

Man ska inte glömma att det som öht fick detta projektet att fortskrida back in the days var lovorden om att det skulle spara pengar till regionerna. Som alla vet nu blir det ofantligt mycket dyrare än vad det varit men ingen verkar bry sig. Jag kommer fram till samma sak varje gång.. regionerna ska pyssla med sjukvård och inte ägna sig åt företagande inom flygbranschen.

Huruvida det blivit bättre eller sämre tycker jag också är utrett och ingen mening i att debattera mera.
Leif what?
2021-12-23 09:28:06
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jämför du detta med skiftet ifrån häst och vagn till bil?
Tänker du då att PC-24 är revolutionerande mot alla andra flygplan, så att så småningom byter alla operatörer ut sina flygplan mot pc-24an?


PC24an är jätte bra att ha i flottan för att täcka de längre flygningarna som sker mer sällan. Men det är vansinne att enbart köra med sådana. Det är dyrare att operera PC24an.

Din analogi med häst o vagn passar nog med att någon försökte byta ut en arbetshäst mot en travhäst.
De gör bägge bra ifrån sig i olika ändamål.
Charles Ingalls
2021-12-23 08:59:04
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det var ingen som klagade när vi åkte häst och vagn heller?
Leif What?
2021-12-22 20:12:48
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@Leif W.

Jag hör att du är väldigt insatt i detta...eller??

"ett par månader"...det har gått 1 månad och 7 dagar sedan de tog första uppdraget. Redan andra uppdraget hade de problem med.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ambulansflyget-kunde-landa-pa-femte-forsoket
"Regionledningen är irriterad över flygstrulet men hoppas att det ska lösa sig – annars måste operatören bytas ut."
Detta låter onekeligen som en succé.

Angående patientsäkert: Norrbottenskurriren rapporterar att ett patientärende IVO-anmälts efter att KSA inte kunde ta det.

Angående snabbt: Kolla på flightradar 24 och sök på SE-RVB (en av KSAs flygplan) och jämför med SE-MAZ (en av Babcocks flygplan) så är det ungefär samma tider, eftersom majoriteten av ambulansflyget är på korta sträckor så är tidsvinsten obefintlig med en jet kontra turbopropp. Där emot är det dyrare att flyga jet på så korta sträckor.

Effektivt: I vilket avseende? Kollar man på att det ska bespara regionerna en massa pengar så har ju KSA redan själva dragit tillbaka på att det kommer vara billigare... Så de erkänner själva att detta kommer vara en dyrare lösning.

Trist att det är sånt storhetsvansinne i detta projekt... Förstår inte varför man valde 6st PC24:or och 0 turbopropp....Sjukt ineffektivt. Kostar skattebetalare massvis utan att förbättra vården. Var ju ingen som klagade på att ambulansflyget fungerade dåligt innan?? Eller att det var för dyrt?
Leif W
2021-12-22 09:54:25
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ett par månader in i projektet kan man se att det blivit en närapå succé. Belackarna har inte längre mycket att hämta. KSA levererar på varje punkt man förutsatt sig att göra; det är snabbt, effektivt och patientsäkert! Framförallt är den kommersiella mellanhanden borta och regionerna har redan börjat spara pengar.
En stor eloge till alla proffsiga piloter som lärt sig småflyget snabbt och styr upp branschen med sin entusiasm och proffsighet!
DW
2021-12-16 19:59:14
SV: Är KSA ett problem eller inte?
De använder sig också av PC-12 (propellerplan).
Just saying
2021-12-16 13:29:03
SV: Är KSA ett problem eller inte?
RFDS i Australien täcker en hel kontinent och använder idag 3 pc24 och 40 Beech 350/300/200.

I Sverige är den genomsnittliga ambulansflygningen idag ca 40min med en Beech 200....

2021-12-16 09:31:50
SV: Är KSA ett problem eller inte?
RFDS använder sig av tre stycken PC-24. Att jämföra Australien och Sverige går inte överhuvudtaget då det är helt olika landskap, väderlekar, och andra operationer i Australien.
Australien
2021-12-15 21:18:12
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Australien (RFDS) kör PC-24 med bra resultat
sv Torsten
2021-12-15 17:29:52
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Lite väl många gissningar....
Faith Evans
2021-12-15 15:34:29
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Torsten, nu får du väl ändå ge KSA en chans att försöka sig på detta innan du skjuter ner dom. Tiden kommer utvisa om detta blev så bra eller inte.
Torsten
2021-12-14 20:21:53
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Visst PC24:an är snabbare väl i luften men känns som tiden från ambulans till ambulans är längre på PC24:an jämfört med Beecharna. Lastningen känns mer tidsödande och framför allt upplever jag att PC24:orna är avsevärt långsammare att komma iväg efter det att dörren är stängt. Kanske är oerfaren besättning och det kommer bli bättre men gissar att det tar tid att aligna IRS:en. Framför allt i dåligt väder om maskinen står och svajar i vinden. Förstår inte varför man valt att sätta en IRS i en maskin utan APU och sen är det lite konstigt att man bara har en IRS + en vanlig AHRS men gissar det är av kostnad skäl? Gissar att man inte får avisa maskinen mer motorerna igång heller så om man opererar på en flygplats där man inte får avvisa direkt på standet är man lite körd med omstart av allt igen?
DW
2021-12-12 10:15:58
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag skulle inte påstå att Kingair 300 är långsamma. Den kan flyga närmare 510 km/ h medan PC-24 närmare 800 km/ h. Visst är det en skillnad men inte avgörande i Sverige. Kingair är också ett mycket vanligt flygplan inom flygande ambulansverksamhet. Titta på t.ex. Australien, uteslutande Kingair med PC-12, och där är avstånden avsevärt längre.
@DW
2021-12-11 19:07:58
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Tack för snabbt svar! Är det sant att man flugit långsamma turbo propp innan? Det verkar ju helt sjukt i och med att det handlar om AMBULANS flyg. Vad jag förstår nu så kapar PC24:an åtminstone en halvtimme per flygning. Stämmer det ni som flyger den?
DW
2021-12-11 09:46:31
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Beppe W:

Sverige har haft ambulansflyg de senaste 20 åren, om inte längre. Däremot har det omhändertagits av externa operatörer, den senaste var Babcock Scandinavia Air Ambulance, då regionerna har beställt transport. Skillnaden vi ser nu är att KSA bedriver mycket marknadsföring medan Babcock Scandinavia opererade bakom kulisserna. Då framstår det kanske som att Sverige inte haft ambulansflyg men det stämmer inte.
Beppe W
2021-12-10 18:50:28
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hur går det för det nya ambulansflyget? Är man igång? Behövs verkligen ett flyg som kan frakta patienter runt i vårt avlånga land!

Fråga till er insatta; om man tittat på Norge har dom haft ambulansflyg långt tillbaka i tiden. Hur kommer det sig att Sverige får det först nu?
Greenwashing
2021-12-04 15:13:45
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Greenwashing kallas det visst, ett nytt ord för mig åtminstone.
Klart att man undviker FZRA men är ju inte så man behöver ställa in om
det står på en TAF eller METAR. Så tolkar jag en sån mening, men KSA kanske läser på ett annat sätt?
ESGJ
2021-12-03 20:01:50
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Se där, det var ju tydligt. Tack!

2021-12-03 19:39:37
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Nu har de publicerat en bild från Gällivare på sitt Instagramkonto där de skriver att detta var en av MÅNGA landningar på GVE.

Damage control...
FZRA
2021-12-03 18:45:51
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Finns många exempel på flygplan som ramlat ner när de flugit i underkylt regn, inklusive kingair. Så att dra upp det som argument för något som helst blir liksom fel.
-
2021-12-03 15:35:26
SV: Är KSA ett problem eller inte?
"If the airplane encounters conditions that are deterimined to contain freezing rain or freezing drizzle, the pilot must immediately exit the freezing rain or freezing drizzle conditions by changing altitude or course"

"Do not operate into airports reporting freezing rain or freezing drizzle"
ESGJ
2021-12-03 10:55:17
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ni som flyger den där PC24, får den inte flyga i underkylt regn?
Står i lokaltidningen idag att man hävdar det. KSA svarade att inget flygplan klarar av det, vet inte vad jag ska säga om det men vad står det på PC24?
Babcock
2021-12-01 23:10:33
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Fast en viss skillnad, vi vet vad vi håller på med.
Peter F
2021-12-01 22:14:46
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det finns en tråd som heter ”RTC destination och alternativ i samma central” i listan. Där finns också några förklarande inlägg om varför tekniken är ett dyrt och osäkert system. Sedan är det upp till var och en vad man vill ta till sig. Ni som inte varken flyger eller är flygledare förstår jag ifall ni inte begriper vad det handlar om, men de flesta piloter och flygledare vet att detta är en tillbakagång när det gäller flygsäkerheten.
Peter F
2021-12-01 21:35:29
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Fjärrstyrd flygledning i Umeå drabbar förstås även flera negativt men särskilt ambulansbaseringen i Umeå då de oftast har sin bas som alternativ för norrlandsflygningarna. Det är klart att man kan välja ett alternativ längre bort som är nattöppet både österut och västerut, men det gynnar väl knappast deras verksamhet på något sätt? Sedan är glädjande nog den planerade driftsättningen av Umeå försenad ytterligare pga tekniska problem, så driftsättningen dröjer ytterligare några år. Men visst, ni får väl fortsätta att höja RTC till skyarna och ha huvet nerkört i sanden. Tänk på att det fortfarande inte finns några positiva erfarenheter av de hittills driftsatta flygplatserna med anledning av att det är ett gigantiskt ekonomiskt fiasko. Dessutom ingen höjning av vare sig kapacitet eller effektivitet.

2021-12-01 19:06:34
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Då är det väl inte specifikt för KSA utan då hade väl den tidigare operatören Babcock också haft problem med de flygplatserna?
dd
2021-12-01 18:36:49
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja, EASA säger att man inte ska använda alternativ som drivs av samma remote tower center.
Finns ju andra alternativ i närheten till öst och väst.
Cynisk
2021-12-01 17:02:57
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det är väl det enda som inte lär vara ett problem för KSA, nej just det. Pengar också, kassan är ju oändlig..

2021-12-01 16:59:53
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@Peter:

Förklara gärna varför fjärrstyrd ledning kommer att bli ett problem för KSA.
Peter F
2021-11-30 22:01:36
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Nästa år när även Umeå-tornet skall fjärrstyras från Arlanda kommer problemen att öka ytterligare när det gäller säkra ambulanstransporter. Särskilt för Östersund och Kiruna som ligger i samma central. Som om KSA inte hade nog med problem redan. Ni som bor i Norrland borde börja ifrågasätta vad som händer. Infrastrukturministern kanske kan svara på frågorna som kommer.
Pilot
2021-11-30 13:39:55
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Linkan, finns ju andra flygplan än PC24 som är nya.. :/
Linkan
2021-11-30 09:37:26
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hur många av Er kör med en gammal bil?

Ni har säkert argumenterat hemman alla fördelar med en nyare bil.
Detta trots att även en 30 år gammal skattebefriad Volvo skulle enkelt kunna klara de körningar de flesta gör.

Varför vill ni nu helt plötsligt att flygambulansen flyger med gamla flygplan?

Totalt för sjukvården och deras patienter kommer det nya KSA att vara ett lyft. I stället för att sända pengar till privata bolag ger man ny bättre service till patienterna. Medelåldern ökar och även kravet på sjukvården. Sträva inte emot utvecklingen.

Skulle ni tycka om att vi slutar asfalterar våra vägar? Det fanns en tid då endast ett fåtal vägar var asfalterade. Är det vad ni strävar efter den gamla goda tiden?

Jag tycker om utveckling och förbättring!



@Sluta!
2021-11-29 07:41:28
SV: Är KSA ett problem eller inte?
En turboprop, till exempel, King Air 300 går de facto högre på de korta sträckor som är aktuella på grund av högre stig- och framförallt sjunkhastighet. Maxhöjden är 35000 fot.

Som sagt utnyttjar man självklart inte detta mellan Linköping och Kalmar. Varken i en King air eller en PC24.

Hursomhelst; om politikerna vill betala 4,5 ggr mer för en, i många fall, sämre tjänst får dom göra det. Däremot gnager det att detta görs med skattemedel som kunnat användas bättre i en pressad sjukvård.
@Sluta
2021-11-29 07:27:36
SV: Är KSA ett problem eller inte?
En KingAir 300 går upp till 35000 fot och gör så utan problem. Ljudnivån är lägre än en Pc24.
Sluta!
2021-11-28 16:17:46
SV: Är KSA ett problem eller inte?
men hallå, säg nu inte att en turbo propp är lika bekväm som en liten jetmaskin? Proppar som låter så in åt hel....
Det kanske inte piloterna hör som sitter med headset och noice reduction?

Ljud är otroligt viktigt när man väljer flygplan.

Hur högt över vädret kommer man med en King Air?

Sluta!
13/31
2021-11-28 11:47:44
SV: Är KSA ett problem eller inte?
TP! Vad bra att ljudnivån är ok för patienterna. Tyvärr är ljudnivån på dessa FJ44-4 motorer inte alls så trevliga att höra, speciellt i samband med start. Kunde man inte hängt på något tystare till en så pass fint och modernt flygplan?
Johan
2021-11-28 10:05:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja det är klart att Babcock och de andra ambulansbolag drivs för att generera en vinst. Det var en sund konkurrens mellan bolagen som höll prisnivån rimlig och det viktigaste av allt: Regionerna betalade enbart för utförda uppdrag, det fanns inga fasta avgifter.
KSA kommer aldrig kunna komma ned i de timpriserna som dagens operatörer fakturerade till regionerna om man räknar in den fasta avgiften.

Bekvämare för patienten vet jag inte. I och med att dem lastas genom en stor fraktdörr så kyls kabinen ut väldigt snabbt samt att den totala tiden som det tar att lasta en patient är längre med PC24 än med King Air. På PC24 ska lastdörren öppnas, den inbyggda bårlyften ska riggas i ordning och båren ska lastas ur, patienten ska flyttas över från ambulansbår till flygplansbår och sedan sakta hissas upp in i planet. På det hela tar detta längre tid än vad det gör med King Air. Med King Air kan två personer snabbt lyfta ur båren och lägga den på den externa bårlyften, som anpassas i höjd till båren i ambulansen, sedan lyfts/dras patienten över till flygplansbåren och säkras och sedan lyfts båren upp till flygplansdörren och dras in.
Samma sak med kuvöser. Det går snabbare med dagens system än med framtidens system, även om det ser vackert ut när Anders Sylvan, KSAs förbundsordförande, hissar upp sina nya bårar på film och politikerna blir så imponerade. Problemet är att politikerna aldrig har varit med och sett hur det går till innan. De tror detta är något nytt och fantastiskt.
Pierre
2021-11-27 23:20:24
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@TP
Det är nog sant att alla företagare och då även Babcock önskar driva sina verksamheter med vinst.

Med vad gäller KSA så tror jag att det kommer bli en dyr historia på alla sätt. Förutom flygplanstypen, så har KSA kunnat handplocka många duktiga piloter, i och med Covid. Men många av dessa är vana sedan tidigare med mycket höga löner och bra förmåner. Jag tror inte de kommer i längden nöja sig med de villkor som Babcock erbjöd.
@TP
2021-11-27 19:26:19
SV: Är KSA ett problem eller inte?
En PC24 kostar cirka 100 miljoner. De något äldre King Air 200 som Babcock hade i sin flotta kostar drygt 10 miljoner. Den vinstmarginal som du pratar om försvinner redan många gånger om i kapitalkostnaden för KSA. Vidare är KSA:s organisation många gånger dyrare med saftiga löner inom ledningen för förbundet.

Timpriset per flugen timme blir cirka 3-4 ggr mer för regionerna. Detta är ett faktum. Inget hokus pokus eller fantasisiffror.

Varför regionerna valt denna lösning är en annan fråga. Kanske har regionerna, som dom säger själva, blivit ”lurade” in i det här.
DW
2021-11-27 18:50:54
SV: Är KSA ett problem eller inte?
TP:

Komfort eller inte. KSA jämför med Australien, och där består ambulansflyget (RFDS, Air Ambulance) uteslutande av propellerflygplan som King Air. Avstånden i Sverige är inte särskilt långa, och en patient överlever kanske 1.5 timme i ett sådant flygplan.

KSA med sina PC-24 upplevs som ett stort skryt.

Då alla 22 regioner, som har noll erfarenhet av att bedriva flygbolag, är involverade kan det inte sluta annat än med katastrof.

Hur kommer det sig att de inte tar över ambulanshelikoptrarna med?
Visheten själv
2021-11-27 18:09:43
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Alltså kostnaden.. bara att läsa budgeten så ser du att det kommer blir mellan 50% till 450%(!) ja det står 450.. dyrare för alla regioner.
TP
2021-11-27 16:26:32
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag kan nog tänka mig att en jetmaskin som KSA har valt är dyrare än en TP med samma kabin. Däremot är ett jetplan bekvämare för patienten med avseende på vibrationer och ljudnivå. Det finns faktiskt andra faktorer än priset. En del av extrakostnaden kan dessutom finansieras av att man driver verksamheten själv och slipper betala vinstmarginalen till en underleverantör. Babcock drev väl rimligen förra kontraktet med en viss vinst kan man anta.
19L
2021-11-27 13:36:38
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Medans man flyger?

På final, i de lägre fartregistret så brukar vindrutetorkarna gå för fullt när det regnar mycket. Men det kanske är beroende på strömlinjeformen på vindrutan?
Taxen
2021-11-27 13:00:25
SV: Är KSA ett problem eller inte?
..och taxa gör man ju så sällan.. :/
Sv Peppe P
2021-11-26 18:37:05
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Medans du flyger har Vindrutetorkare ingen betydelse. Man flyger på IFR färdplan. Dessutom gör farten att vinrutan rensas från vatten. Det kan vara vi taxning som de eventuellt kan ha betydelse.
@PeppeP
2021-11-26 16:04:12
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Kingair har torkare yes.
Reality
2021-11-26 16:00:58
SV: Är KSA ett problem eller inte?
King Air har vindrutetorkare, reversering på propparna och dessutom kategori B flygplan (betydligt mildare krav jämfört med kategori A, som PC24an hamnar i).

Att man har valt PC24 är ett fiasko.
DW
2021-11-26 12:55:21
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag förstår inte varför regionerna kunde nöja sig med en extern operatör.
Peppe P
2021-11-26 11:35:43
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@LAPL

Ja visst är det så. Avsaknaden av vindrutetorkare gör också det hela än mer spännande när man landar i nederbörd.
Jag har hört att dom gamla Kingairerna hade torkare, någon som kan verifiera?
LAPL
2021-11-26 06:49:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ni som flyger bågen, enligt en artikeln får den inte flyga i underkylt duggregn. Är det verkligen så?
BM
2021-11-24 11:59:18
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Peter, ja tyvärr är det ju konstaterat av politikerna själva att de blivit mer eller mindre lurade in i det KSA är idag. Om man ska betala multum för nått går det väl att motivera om det är superbra, men det är det ju inte heller så nått måste ju faktiskt förändras. Risken är väl som vanligt att ledningen inte meddelar problemen till styrelsen, ”allt gick jättebra och vi hade inga problem alls” var ju direktörens egna beskrivning av första veckan. Anmärkningsvärt..
Peter D
2021-11-23 20:16:09
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hmm. Det finns en beprövad flygplanstyp som lastar två patienter och ett gäng sköterskor. Den klarar av att operera på hala banor. Blocktidsmässigt går det på ett ut jämfört med PC24. Typen och det "gamla" ambulansflyget är också många gånger billigare för regionerna. Kan King Air vara något för politikerna?
BM
2021-11-23 15:54:47
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Så vi kommer och hjälper er. Ibland. Typ?
Reality
2021-11-23 08:37:17
SV: Är KSA ett problem eller inte?
https://nsd.se/nyheter/artikel/darfor-kan-inte-nya-ambulansflyget-landa-i-gallivare-planet-har-inte-ens-vindrutetorkare/lwp7k7vr

Ingenting är löst. Enligt artikeln;

"Nu står det klart att problemen kommer att kvarstå. En källa med insyn i hur planet är konstruerat förklarar att Pilatus PC-24 har stora begränsningar i samband med halka, men också när det gäller sidvind.

– Planet kan inte reversera, det vill säga bromsa genom att trycka luften framför sig. PC-24:an har bara friktionen mot marken, det vill säga vanliga bromsar – precis som bromsarna på en bil, det är enda sättet att få stopp på planet, uppger källan."
PRO
2021-11-18 17:26:04
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Läste i tidningen att det är löst och man lovar att Gällivare inte längre är ett problem. Vilken tur att inget hände.
Gällivare
2021-11-17 22:36:29
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Administrativ anledning att de inte kunde flyga Gällivare.
Byts system globalt i hur friktionsvärden beräknas och beräkningsmodellen har inte hunnit ändras på alla flygplatser. Ett externt bolag som gör de beräkningarna. Skall vara löst nu.
Thomas
2021-11-17 17:16:10
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det här måste dom väl känt till, eller räknar man inte på sånt innan?
/LAPL pilot :)
Tystnadskulturer ökar risken
2021-11-17 13:09:21
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jo ett visst problem kan det nog bli..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nya-ambulansflyget-kunde-inte-landa-i-gallivare-gamla-operatoren-fick-ta-uppdraget
Kjell
2021-11-16 16:54:57
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Vet inte om jag ska skratta eller gråta
Pilot på KSA
2021-11-15 21:05:34
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja det är på gång
SP
2021-11-15 15:26:40
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Har piloterna på KSA fått kollektivavtal?
Packman
2021-11-15 14:39:19
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Idag börjar det nya systemet att köra patienter. Stay healthy, folks!
Amb pilot
2021-11-10 15:55:01
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Skojare.. kan vi hålla detta i verkligheten vore uppskattat. Jag tycker iallafall att ämnet är värt åsikter, mer än många andra trådar här.
Amb pilot
2021-11-10 12:39:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Att ni ofta nattparkerade i Umeå är jag helt medveten om. Har ett antal gånger åkt med er taxi till övernattningshotellet. Ni bjöd på denna resa när jag själv nattparkerade på ESNU. Tack för det.

Nu flyger jag inte lika ofta på ESNU.

En annan Pilot.
Amb pilot
2021-11-10 11:50:08
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Du måste skoja eller hur? Funnits ambulansflyg baserat i Umeå i närmare 20 år och innan det fanns baseringsorten i Göteborg men man täckte ändå Norrland med utstationerade resurser.
Sv Amb pilot
2021-11-10 10:46:20
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hemma sjukhuset?

I Norrbotten var Ambulans flyget stationerade på Luleå flygplats.

Sunderby sjukhus är ett sjukhus beläget vid Södra Sunderbyn mellan Luleå och Boden, omkring 15 km från centrala Luleå. Det tillhör Region Norrbotten. Sjukhuset är länssjukhus för Region Norrbotten med specialistfunktioner, men också närsjukhus för Bodens kommun och Luleå kommun.

I Västerbotten fanns inget Ambulans flyg stationerat trots att Norrlands universitetssjukhus, Nus, i Umeå är Västerbottens centrum.
Högspecialiserad vård på universitetssjukhuset. Här ger vi vård inom många medicinska områden till patienter från hela Västerbottens län. På Nus ger vi också högspecialiserad vård till invånarna i de fyra nordligaste länen, norra sjukvårdsregionen. Eftersom Nus har ett rikssjukvårdsuppdrag att behandla skador på armens nervfläta har vi också patienter från hela landet.

I Umeå tar man således patienter från hela Sverige för vissa uppgifter. Det är i dessa fall Ambulans flyget blir aktuellt.
Ambulans helikoptern i Västerbotten är stationerad i Lycksele.


@KSA
2021-11-10 10:43:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Varför är det ingen som reagerar på kostnaden? Den är helt galen ju.. vet landstinget inte om detta eller vad är det frågan om?
Amb pilot
2021-11-10 08:59:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Mjaa, det vanligaste vi kör med ambulansflyg är till hemmasjukhuset, inte specialist, även om det såklart också sker. Specialisterna är ju dock alltid på samma sjukhus, inget större som ändras på var vi flyger under de år jag hållit på med detta.
Sv Sverker
2021-11-10 08:28:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Först har vi de som transporteras med hjälp av någon i vanlig bil till akuten.

Vi har också vanliga Ambulanser som tar hand om de flesta som behöver transport till sjukhus.

Ambulans helikopter svarar för ett antal transporter vissa sträckor när vanlig ambulans tar för lång tid.

Ambulans flyget svarar i huvudsak för längre transporter där så behövs. D.v.s Transporter till andra specialist Sjukhus.

Om ni inte visste så har tiden med häst och vagn för transporten till sjukhus inte längre någon betydelse.

Var glad att din service inom sjukvårds området utvecklas och förbättras. Nya tag kan vara skillnad mellan liv och död.


Sverker
2021-11-09 21:36:12
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag trodde ambulansflyget körde omkring med ”vanliga” patienter mest? Inte så ofta de specialfallen någon skrev om här?
BM
2021-11-09 21:33:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
LISB, så du tror KSA kommer göra det billigare än dagens ambulansflyg? Som mina barn säger, OMG!
Och för att sluta håna, jag hör inga hållbara argument varför KSA ska ha jet under eget flygbolag?
LISB
2021-11-09 16:27:27
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Sv BM.

Flera av mina släktingar är läkare. De har berättat om problemet med för få fall där oerfarna läkare, sjuksköterskor gjort operationer och resultatet inte blivit bra.

Vi ställer idag betydligt högre krav på sjukvården. Sjukvården kan också hjälpa till med sådana fall som tidigare ansågs omöjliga. Vi kan komma ännu längre men det kräver rationaliseringar. D.v.s specialist sjukhus som tar hand om dessa fall.

Flyget är en liten kostnad när man jämför med de resultat man kan erhålla. Det nya upplägget med ett gemensamt snabbare flyg utan gnidiga bolag som vill tjäna mer pengar. Det kommer att ge ett positivt resultat med fler som blir räddade.

Den som lever får se!
BM
2021-11-09 14:46:39
SV: Är KSA ett problem eller inte?
LISB… syns att du läst på KSA propagandan :)
Men också att du inte har erfarenheten. Dom där orden om centraliserad vård stämmer inte i verkligheten, inget som kommer påverka patientförflyttningarna i Sverige iallafall. Faktiskt på vissa mindre sjukhus har man startat egna specialistavdelningar senare åren.

Så någon anledning till jetflygplan finns inte, finns dock flera utredningar och verkliga exempel på att det INTE behövs eller är vidare lämpligt med jet-flygplan för sån här verksamhet. Svaret kommer ju komma när allt ska börja betalas och tro mig att jag kommer påminna er då ;)

Teoretisk centralisering av vårdenheter och möjligt ökat behov av patienttransporter på 10 års sikt gör det ju åtmintone inte nödvändigt att starta eget flygbolag. Eller starta nytt OP. Eller ny teknisk avdelning. Eller nya sköterskor. Eller?

Nä, som sagt och vad KSAs syfte alltid har varit.. upphandla tjänsten med andra flygplan och spara oss lite pengar!
LISB
2021-11-09 14:14:14
SV: Är KSA ett problem eller inte?
De flesta tycks ha missat fördelarna med ett nytt modernt Ambulansflyg.

Man kommer att rationalisera specialistvården mer genom att endast vissa orter utför den sjukvård. På detta sätt ökar man kunskapen och möjligheten att få goda resultat när det gäller specialistvård som kräver erfarenhet. Man önskar ha team som har god erfarenhet i dessa fall.

Det är tur att vi har de som förstår sig på detta och försöker ordna det på bästa möjliga sätt.

D.v.s Bättre sjukvård för svåra fall till minimal kostnad.
Vägvalet
2021-11-09 12:03:13
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Sjukaste är att hon ansvarige politikern inte verkar förstå att det blir så mycket dyrare då detta är första gången regionen har ambulansflyg.. sunt ägarskap.. :/
Som sagt, sjukvårdspolitiker ska inte äga och styra flygbolag.
Dyr, dyrare, dyrast
2021-11-08 21:39:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Läser i flygtorgets artikel (SR) att Värmland ska betala ca 170.000kr per timma för KSAs tjänster.
Idag betalar man 30.000kr (enligt andra artiklar i andra tidningar).
HUR kan man släppa igenom denna lösning som politiker? Detta är våra skattepengar! Skäms..
BM
2021-11-07 11:37:24
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ingen som tycker det?
Kan inte någon som jobbar på KSA eller åtminstone är påläst och gillar projektet kommentera?
BM
2021-11-03 22:19:35
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Fattar väl jag också och regionen gick 5,6 miljarder plus faktiskt. Dock i politiken ställs alltid budgetposter mot varandra och hur kan alla dessa miljoner finnas för sån här spetsverksamhet när behovet inte finns på riktigt. Det vet vi alla som jobbat i det, KSA som det är idag och alla engångskostnader är onödiga. Har inte behövts, dont fix it if its not broken kan man säga.

Men tycker du det är rimligt att man bränt över 8 miljoner kronor på ritningar av hangarer som nu inte blir av?

2021-11-03 09:18:49
SV: Är KSA ett problem eller inte?
BM med erfarenhet av flyg:

Nu tror jag inte att KSA är den enda anledningen till varför förlossningsvården i Stockholm hamnar på efterkälken. Trots pandemin förra året gick Region Stockholm med tre miljarder kronor i överskott. Då behöver man ställa denna fråga till Irene Svenonius.
BM med erfarenhet av flyg
2021-11-03 00:00:39
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja det är farligt, för mödrarna och deras bebisar i Stockholm!

Det här projektet kommer bli dyrare än tidigare ambulansflyg (ja det säger KSA själva nuförtiden också) och alla verkar dessutom vara överens om det flyg som funnits i över 20 år har fungerat bra, och jag håller med där. Så varför ösa pengar på detta som hjälper så få när det uppenbarligen inte finns pengar till en vettig förlossningsvård i Stockholm?! Kan någon motivera detta tack!

Nu börjar man dessutom i KSAs rullar kunna läsa att budgeten är osäker och troligen för låg. What?!? Hur kan man komma på detta bara hux flux?!? Hur har detta fått rulla på utan att någon satt ner foten? Är det någon som egentligen vet hur mycket detta kommer kosta?

Jag vill ha bra ambulansflyg i Sverige men INTE på bekostnad av mödrars och nyföddas säkerhet.

SvD
2021-10-22 21:38:31
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Varför kommer inte alla kommentarer ut här? Någon som vet?
Ben
2021-10-18 07:10:27
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Har de AOC klart? Annars verkar det utifrån som man kanske får ge Babcock-VDn en poäng.

Det är anmärkningsvärt att de inte har samma syn på huruvida Babcock har varit öppna för att hjälpa till på ett sätt som bidrar till KSAs etablering.

Som skattebetalare håller man alla tummar för att KSA får till detta riktigt bra och effektivt så att det nu blir långsiktigt och inte börjar rivas upp igen. Dessa övergångar mellan olika operatörer och verksamhetsformer tycks inte sunda för någon.
PPLarn
2021-10-17 19:50:41
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Enligt direktör KSA tjänar man 30% flygtid på dessa jetflygplan. Är det verkligen en fast siffra alltid?
KSA
2021-10-17 19:49:18
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Såg KSA direktörens svar nu i SvD. Han ser en helt annan verklighet än nuvarande operatör så tråden är ju faktiskt befogad. De lever som i två helt olika dimensioner enligt deras uttalanden.
Den ena säger, dom vill inte samarbeta med oss, den andra svarar; det är ju dom som
inte vill samarbeta med oss ju! Någon måste ju rimligtvis ljuga här för att inte tappa anseendet.
Eller så är deras olika verkligheter så pass olika att de inte kan förstå sig på den andre alls.. klurigt och förhoppningsvis inget problem.
SvD
2021-10-17 18:45:04
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Svårt att veta vad han vill. Står ju inte riktigt på raderna men mellan raderna finns det väl kanske ett försök att officiellt kunna säga ”I told you so” i framtiden och peka på detta. Sen handlar detta ju om patienternas säkerhet vilket han också såklart lär värna om med tanke på hans jobb.

2021-10-17 08:59:08
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Givetvis är Babcock besvikna över att de förlorat en sådan pass stor del av sin verksamhet på så pass kort tid. Det är antagligen därför dess VD uttalar sig så bittert som han faktiskt gör. Däremot håller jag med om att regionerna har ingen erfarenhet överhuvudtaget av att bedriva flygbolag, och de som arbetar inom verksamheten har minimal med erfarenhet av luftburen sjukvård. Jag är emot detta helt och hållet, och det är att verkligen spendera med skattepengar som skulle kunna läggas någon annanstans. Han skriver en bra poäng, och det är att Australien har tre jetflygplan, medan Sverige har sex stycken. Det är vansinne.

Jag förstår dock inte vad Babcocks VD är ute efter. Önskar han att de blivit tillfrågade om expertis?
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn