Tråden startades av: SvD  2021-10-16 21:24:19
Är KSA ett problem eller inte? 
Läser debattartikeln i SvD där Babcocks VD uttalar sig rätt så hårt mot KSA, vilket man kan förstå av flera anledningar, att Sverige riskerar att få ett mer patientsäkert ambulansflyg när KSA tar över mest för att ingen ordentlig överlämning eller samarbete sker med nuvarande operatör.
Sen svarar KSA förbundsdirektör typ att det är lugnt, we got this. Babcocks VD överdriver det hela och allt flyter på enligt plan för oss på KSA.

En har ju fel och hittar på/ljuger och en har ju rätt. Vem ska man tro här? Den med massor av erfarenhet som knuffas bort och tvingas lägga ner sin verksamhet eller den helt nya med oändliga resurser som tar över?
Skulle vara kul att veta vad ni tycker!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@ "@hög volym"
2022-12-04 19:43:58
SV: Är KSA ett problem eller inte?
https://www.dn.se/sverige/dramatiska-kostnadsokningar-for-ambulansflyg-oroar-regionerna/

Verkar ju absolut som att de som åker är jättenöjda. Så nöjda att de ser PC24an som ett arbetsmiljöproblem.

Hela artikeln skriker ju optimism och glädje över hur fantastiskt bra det här blev. Eller inte. 4 av 6 plan var tagna ur drift när intervjun ägde rum. Även det är ju imponerande!
Klabbe
2022-11-30 14:44:21
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Flyger man på FL450 mellan Kalmar och Linköping? I vanlig ordning försvaras KSA in i kaklet av vissa individer. Antagningsvis från organisationen.
@hög volym
2022-11-30 13:56:06
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Skulle gissa på att det är ett löst rykte bland många andra. Det är på lite längre flygningar som PC-24an är bäst på. Dessutom går den på FL230-270 med marktryckspatienter samt FL450 vid ”normala” patienttransporter så komforten är väldigt bra i lugn och väderfri himmel. Alla flygplan låter.
Klabbe
2022-11-30 12:53:27
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Är det någon mer som fått svar från KSA? Kul om vi blir ett gäng från Norwegian.
Sv Roger
2022-11-17 08:08:53
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Syn!

KSA är ett gemensamt projekt där alla 21 regionerna ingår.

Karolinska ett S.B.V syndrom.
Rolle
2022-11-17 07:59:58
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Många på KSA (menar inte flygande personal nu) är oerfarna och nya på detta så de förstår helt enkelt inte hur en bra verksamhet kan fungera. Simple as that.
Hög volym
2022-11-17 07:52:59
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Har hört från källor i Göteborg att läkarna där vägrar åka med PC24:an om det är flygtid >1h. För högljudd helt enkelt och går inte att vila. Någon som kan bekräfta?
Roger
2022-11-16 08:01:05
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Karolinska har egen leverantör av ambulansflyg av den enkla anledningen att KSA kan inte leverera den tjänsten. KSA kan inte, har aldrig kunnat, flyga på de tider, de tillfällen KS frågat. Idén med KSA är i grunden god, att koordinera och dela på kostnad och ansvar. Men som det fungerar i verkligheten, att du som kund/sjukhus/region får vänta på att flyga med KSA tills de kan komma förbi just din närmaste flygplats funkar inte. Till och med akademiskas neo team åkte med annan leverantör tidigare i veckan då de citat ” inte fått något svar från KSA på 4 timmar och inte kunde vänta längre.)
KSA
2022-11-15 17:18:25
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Svenskt ambulansflyg
? Samtliga 21 regioner är medlemmar i kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg.
? Regionerna betalar en fast årsavgift utifrån regionens storlek, både sett till ytan och folkmängden. Region Västerbotten betalar drygt 4 miljoner kronor per år.
? Regionerna betalar sedan en rörlig avgift beroende på hur mycket de använder ambulansflyget.
? De fyra nordligaste regionerna står för cirka 60 procent av de beställda flygtimmarna.

VK berättade tidigare i november att KSA inte nått målet att de 21 regionerna tillsammans ska beställa 500 flygtimmar per månad i genomsnitt. Snittet för årets första åtta månader blev dock bara 380 flygtimmar per månad. Det är förklaringen till att intäkterna blivit lägre än beräknat.

Det finns flera orsaker till att regionerna beställt mindre ambulansflyg än budgeterat. En är att KSA kom i gång i full drift senare än planerat. En annan orsak är att flera regioner inledningsvis hade gällande avtal med andra, privata flygoperatörer.

Två regioner har dessutom valt att förlänga eller teckna nya avtal med privata operatörer trots att KSA startat sin verksamhet.
@Bond
2022-11-15 15:21:16
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hur menar du? KSA kunde inte, i och med att de är ett kommunalt bolag.

De kommersiella aktörerna är (till största del), privata bolag. Där finns inga problem att bonda genom löneavdrag/förskottsbetalning.

Vad exakt det är i kommunallagen som satte stopp för detta, kan jag inte svara på. Det enda som finns i piloternas kontrakt är en textrad i stil med "Avslutar du din anställning inom 24 månader för att gå till en operatör som använder samma flygplanstyp blir du återbetalningsskyldig". Har väldigt svårt att se hur det skulle tillämpas rent praktiskt/rättsligt.
Bond
2022-11-15 13:07:24
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det sägs att kommunal verksamhet likt KSA inte kan Bonda sina anställda piloter gällande utbildningskostnader (type rating)? KSA och regionernas jurister avrådde detta.

Hur kan en Bond fungera i kommersiella bolag som tex SAS?
Basse
2022-11-14 16:55:47
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Att, vad jag antar är KSA-anställda/ledning, är så otroligt faktaresistent förvånar. Bränslepriserna motiverar högst 10% av fördyrningen. Att man gör tungt underhåll i Schweiz och dessutom glömt att ta med detta i kalkylen bör även för en lekman höja ett varningens finger.

Argumenten för KSA är försvinnande få. Argumenten mot KSA är desto fler i nuvarande form. Grundtanken med KSA är god. Utförandet är dock under all kritik. Budgetstyrning, beslutsfattare, anställd personal och flygplan har man i många fall misslyckats med.
Sven
2022-11-14 16:55:45
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Man kommande aldrig någonsin fundera på varför man slösade pengar på att använda Babcock. Däremot kommer det att analyseras hur KSA kunde bli så mycket dyrare än utlovat och Uppdrag Granskning kommer nog att hjälpa till med detta. Nu gäller det bara att man gör KSA till något bra så att man har något försvar. Då gäller det att snabbt få stopp på pilotflykten som nu har inletts och det blir nog inte det lättaste.
AT
2022-11-14 16:52:36
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Regionerna kräver att piloter/sjuksköterskor skall finnas tillgängliga med väldigt kort inkallelsetid, tveksamt om de är medvetna om prislappen. Detta har medfört att KSA tillhandahåller hotell till all personal även på deras hemmabaser för att lösa frågan, vilket medför stora kostnader. Med bättre planering och organisation skulle det gå att ordna ett fungerande beredskapsschema och optimera nyttjandet av personal vilket medför bättre ekonomi.
Sv Basse
2022-11-14 15:42:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Din jämförelse är inte korrekt. Dessutom har bränslepriserna ökat.

Flygningarna med KSA:s flygplan är snabbare dessutom kan man ta fler patienter på varje flygning. Det går således ej att direkt jämföra timpriset för de nya jet maskinerna med de gamla turbopropplan.

Man kommer om några år att ha svårt förstå varför man tidigare slösade så mycket pengar på Babcocks lösningar.

Basse
2022-11-13 14:10:36
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det stora skämtet i sammanhanget är att man inte får det att gå ihop - trots att man fakturerar väntetiden på marken. Regionerna betalar alltså inte bara den dubbla timpenningen mot tidigare och skyhöga fasta kostnader - man betalar även för väntetiden. Att detta får fortsätta är en stor skandal.
Rolle
2022-11-12 09:56:14
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Nu vill styrelsen få jobba ner årets stora underskott över 10(!) års sikt. Någon måste stoppa detta spektakel nu. Förutom att man saknar reell plan för hur man ska jobba ner underskottet så bryter man återigen mot sin egna förbundsordning/kommunallagen där det står max 2-3 år. Pinsamt!
Sv @ Sv @ Sv Skärpning
2022-11-07 10:57:42
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Men det spelar ju ingen roll! I ett inlägg nedan förklaras det ju att en PC24 inte går dubbelt så fort som en BE20.

Det bekräftas ju också väldigt effektivt i DN artikeln som publiceras idag. Kostnaderna skenar, revisorerna är inte nöjda och 18/21 regioner når inte upp i uttaget av flygtimmar. Region Stockholm/Karolinska har dessutom köpt en egen helikopter för att göra sina transporter. Sen får vi väl se hur det går, ambulanshelikoptrarna brukar flyga exceptionellt lite perioden november - mars p.g.a. ogynnsamma väderförhållanden.

Kommentaren som nämner "varför man år efter år väljer KSA" är hysteriskt rolig, men hänsyn till att KSA precis firat ett år med operativ drift...
Arne
2022-11-07 10:15:26
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Dagens DN: https://www.dn.se/sverige/felrakning-i-ambulansflygets-budget-regionerna-maste-losa-krisen/
Räcker med att läsa ingressen: "Både kostnader och intäkter har slagit fel i budgeten för regionernas gemensamma flygbolag, Svenskt ambulansflyg. Budgeten för 2022 var inte realistisk, enligt revisorerna. Nu måste en krisplan lanseras före årets slut."
Sv @ Sv skärpning
2022-11-06 17:31:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Man kan inte direkt jämföra timpriset mellan Jet och Turboprop.

Vi en längre flygtid blir skillnaden större. Nackdel, Turbopropen får tillbringa längre tid i luften.

Det betyder då att flygkostnaden inte direkt kan jämföras med timpriset. Den nya jeten klarar också fler patienter per flygning.

Utvecklingen går framåt!

KSA kommer att få nyttja OPS CAT II. Fler flygfält kommer också att utrustas för CAT II. Den som lever får se.

Tråkigt med alla bakåtsträvare.
@ Sv skärpning
2022-11-06 13:39:39
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det är du som lever i en faktaresistent verklighet

OTS CAT II och CAT II är inte samma sak. Så långt kommer vi överens. Det du sen behöver förstår, är att tillstånd att göra CAT II inflygningar (som KSA har), ger dig INTE tillstånd att göra OTS CAT II. Det betyder alltså att KSA får INTE göra några CAT II ILSer till Ängelholm eller Luleå. Alltså, då gäller CAT I minima. Så då finns följande, rena, CAT II ILSer i Sverige;

Arlanda, Landvetter, Sturup, Östersund och Sälen.

Gällande ekonomin är du banal. Jag är inte född i farstun och är väl medveten om att det finns något som heter inflation och att det var en helt annan prisbild för 30-40 år sedan. Men mig veterligen, så är det inte 200% inflation sedan 2021.

Det är ju också så, att t.ex. Babcock fortfarande flyger ambulansuppdrag i Sverige. Detta då vissa regioner, uppenbarligen inte är helt nöjda med KSA av olika anledningar. Eller kan det kanske vara så, att Babcocks prisbild på cirka 35000 i timmen, inte har ökat till KSAs nuvarande 70000 på ett kalenderår?

Jag vet vad jag tror. Vill du fortsätta prata om att det var billigare under sent 80-tal, varsågod. Men det är inte det tidsspannet vi pratar om här.
@Skärpning
2022-11-06 11:35:10
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Att regionerna år efter år väljer KSA framför långsamma Turboprop är ett bevis på KSA:s höga kvalitet. Att man sedan har piloter och ledning med lång erfarenhet från det kommersiella flyget gör att KSA tryggar säkra, snabba och kostnadseffektiva patienttransporter.
Sv Skärpning
2022-11-06 11:26:10
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Att det nya priset är högre i absoluta tal är inte konstigt.

Du lever tydligen i en statisk världsbild som inte finns!
Ingen av oss har standard löner från förr i tiden idag.
Mitt första jobb på LM Ericsson i början av 1960 talet var lönen 1.500:- plus fri lunch.

Den första Volvo jag köpte ny kostade ca 26.000:- idag kostar en ny Volvo minst 400.000:-

Priset i absoluta tal ökar likaväl som löner.


Du har väl läst https://aro.lfv.se där finns uppgifterna redovisade.
Där finns uppgifter om angivna flygplatser.

Läs även nedan!

"other than standard category II (OTS CAT II) operation means a precision instrument approach and landing operation using ILS or MLS where some or all of the elements of the precision approach category II light system are not available, and with:DH below 200 ft but not lower than 100 ft; and RVR of not less than 350 m"

Detta ger landningsmöjlighet på betydligt lägre sikt nivå än CAT I.


Skärpning
2022-11-06 09:48:38
SV: Är KSA ett problem eller inte?
OTS (Other than standard) ILSer har de inte godkännande för.

Det plockar alltså bort Ängelholm, och även Luleå som är OTS. Sälen/Scandinavian Mountains flyger man aldrig till, då där inte finns en vårdavdelning som skickar patienter.

Då har vi alltså, Arlanda, Landvetter, Malmö och Östersund. Kommer det komma fler CAT II? Ja, kanske.

Vem det är som skriver att "alla är nöjda och tycker priset är fantastiskt", rekommenderar jag att lyssna på nästa fullmäktigemöte för en bättre bild av situationen. Man kostar nu cirka 70.000 i timmen, istället för de cirka 30-35 de gamla operatörerna debiterade...
Björn
2022-11-05 18:55:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
För att kunna starta från tex Lycksele, Kiruna, Växjö mm så måste man först landa… OTS CATII kan du nog räkna bort
Sv Björn
2022-11-05 12:53:44
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Man måste se framåt. Utvecklingen går vidare det gäller att hänga med.

Idag flygplatser med minst CAT II

Östersund ESNZ ILS CAT II and ILS CAT III
Luleå ESPA ILS CAT II
Göteborg ESGG ILS CAT II and ILS CAT III B
Sälen ESKS ILS CAT II and ILS CAT III B
Malmö ESMS ILS CAT II
Arlanda ESAA ILS CAT II and ILS CAT III B
Ängelholm ESTA OTS Cat II

Kortare sträckor kan flygs med helikopter! Det kan vara från olycksplats eller mindre flygfält.

Vädret på avreseflygplatsen kan vara ok med destinationen kan ha mycket sämre väder. Ett flertal ambulansflygningar går till våra tre storstäder.

När man investerar ser man till kommande utveckling. Man vill förbereda sig för framtiden.

@Björn
2022-11-05 09:31:21
SV: Är KSA ett problem eller inte?
KSA har levererat en fantastisk produkt. Hög kvalité och till ett mycket bra pris. Man har dessutom tryggat jobb åt svenska piloter under pandemin. Ett väldigt bra sätt att behålla resurser inom Sverige som nu kan återgå till sina jobb på Norwegian/SAS/TUI och fortsätta att betala skatt i Sverige. Nu blir en ny utmaning att hitta seriöst branschfolk att ersätta dessa duktiga piloter med.
Björn
2022-11-05 07:07:53
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Låt mig småle! CATII kommer inte ge mycket. Det finns på ARN, GOT, MMX och någon flygplats till. Men knappast där de flyger mest dvs små flygplatser
Lelle
2022-11-04 16:39:28
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Inför vintersäsongen blir det skönt med KSA och deras allvädersoperationer! CAT II blir en enorm trygghet för patienterna. Hur reagerar övriga operatörer? Kommer man följa efter och tvingas höja sin kvalitet?
Gasa eller bromsa?
2022-10-17 14:55:50
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Med erfarenhet från både Babcock och KSA kan jag säga att det finns vissa fördelar med KSA:s produkt, problemet är att det verkar bli så mycket dyrare för en marginell förbättring. Tror tyvärr inte att den slutliga prislappen är nådd ännu då KSA har för få piloter för att få till ett anständigt och hållbart schema och detta gör att de förlorar personal som sedan måste ersättas med tillhörande utbildningskostnader och detta gör att kostnaderna undan för undan tickar uppåt. Alternativt höjer man lönerna rejält för att behålla personal men även detta ger såklart en ökad kostnad.

Man börjar vara i ett läge där man måste välja mellan att gasa eller bromsa. Gasa innebär anställa fler piloter och eventuellt sköterskor, erbjuda bra scheman och villkor så att personalen stannar kvar. Detta innebär ökade kostnader vilket ger dyrare timpris. Alternativet bromsa innebär behålla nuvarande bemanning men sänka beredskapen för att på det sättet kunna erbjuda bra scheman och behålla personal. Problemet är att då är KSA i bästa fall kvar på nuvarande kostnadsnivå och erbjuder en produkt som är samma eller sämre än vad de privata bolagen gjorde innan KSA och då kommer ju någon politiker snart fråga sig om det är vettigt.

Jobbigt läge oavsett.
Linkan
2022-10-17 09:38:54
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Sv "@Linkan och @A"

KSA är ett landstingen gemensamma projekt. Det har beslutats i demokratisk ordning.

Det finns säkert de som tycker annat. Men en majoritet har beslutat att man skall bilda KSA. Det kallas demokrati.

De har också i demokratisk ordning beslutat hur kostnaden skall fördelas.

Det finns också andra som Babcocks VD som strider för sitt bolag men demokratiska fattade beslut står över bolagsbeslut.

Kontakta dina politiker om du har synpunkter. Har du inte röstat får du skylla dig själv.


@Linkan och @A
2022-10-16 22:53:24
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@A

Detta går att hitta i deras protokoll. Hela deras debitering bygger på;

1. En fast avgift som varierar med vilken region det är. Kan vara allt från ungefär 20.000 kronor i timme upp till nästan 80.000 i timmen. Det beror på hur många invånare regionerna har. Generellt kan man säga att de södra regionerna straffas mest av detta, då de betalar väldigt mycket fast avgift men nyttjar tjänsten väldigt lite, då man inte behöver flyga sina patienter någonstans. Södra Sverige har sin specialistvård på nära håll.

2. Rörliga avgiften. Den ligger enligt deras ekonomiska kalkyl på 33.000 i timmen. Den inkluderar inte extraöppet på flygplatser eller andra "specialare".

Problemet uppstod innan sommaren när de insåg att man inte flyger sagda mängder. Man uppfann då "stilleståndsavgiften". Det är 70% av 33.000 per timme flygplanet och besättningen väntar på det medicinska teamet. Detta räknar man sedan om till flygtid för att fylla upp och få det att se bra ut. Fiffigt, ja. Svindyrt, ja.

@Linkan

Du kan sätta vilket epitet du vill på mig. Bakåtsträvare, sure. Whatever floats your boat.

Jag säger inte att vi inte ska ha ett ambulansflyg, absolut inte. Det jag säger är att sättet man byggt upp KSA på är ganska tvivelaktigt. I utredningen "Vård på vingar" som är grunden till KSA's existens pratade man om att samordning skapar synergieffekter och det håller jag till fullo med om. Att det är centralt ordnat med en gemensam koordinering är bra.

Däremot är jag inte säker på att du förstår vilken typ av patienter som flygs. Du får det att låta som att det är otroligt speciella åkommor patienterna lider av. Så är inte fallet. Majoriteten i norr är av enklare slag, såsom hjärtinfarkter eller stroke. Men det finns inte någon vård för detta i Gällivare och Kiruna. Då ska de till kusten. I södra Sverige är det mycket patienter som ska till sin hemregion. Detta då andra regioner fakturerar dygnskostnader till hemregionerna.

Sen finns det givetvis patienter som behöver specialistvård, absolut. Men att det skulle vara någon sådan extrem tidspress du försöker få det att låta som, det stämmer inte.

Att du sedan börjar prata om att låta folk dö, det är bara banalt och omoget. Men att KSA har bidragit med någon enorm kvalitètsökning eller revolutionerande lösning för förflyttning av patienter, det stämmer helt enkelt inte. Det man har gjort är att man har ökat kostnaden, för samma resultat.
A
2022-10-16 13:54:14
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Vart kan man hitta information om att KSA tar omkring 70% betalning när de står stilla och väntar? Det kan väl inte vara på riktigt?
Linkan
2022-10-16 11:54:39
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Att: @Linkan

Vi har alltid haft bakåtsträvare. Många transporter skulle ha varit billigare att göra utan att nyttja flyg eller att nyttja reguljärt flyg.

I dagens läge rationaliseras och förbättras läkarvården betydligt.
Genom att vårda de svårast sjuka på färre platser kan man upprätthålla en bättre vård. De som tar hand om patienten har betydligt större erfarenhet. Av den anledningen behövs också en snabb och effektiv transport.

KSA är nästa steg i transporter av sjuka. Genom att nyttja snabba effektiva transporter till specialist centrum får man totalt ett mycket bättre resultat. Fler patienter får adekvat vård inom rimlig tid. Det är inget man värderar i pengar.

På kortare sträckor och från olycksplatser nyttjar vi helikopter transporter.

Ser man bara till pengarna kan vi i många fall i stället låta patienten dö, det blir billigare.

Men det är inte det majoriteten önskar!



@Linkan
2022-10-16 09:26:42
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jösses, du verkar inte vilja ta till dig informationen?

Det du säger om flygbränsle, ja, givetvis har det gått upp i pris. Givetvis drabbar det alla operatörer. Men en Beech 250 med en bränsleförbrukning på cirka 650-700 lbs/timmen och 270 knop, torde ju vara billigare en än PC24 med cirka 1500-1600 lbs/timmen och 400 knop, eller hur? Mig veterligen är inte 270 gånger två 400, så PC24an är ju bedömt dubbelt så törstig, men inte dubbelt så snabb. Dessutom är det så, att i dagsläget kostar Babcock cirka 33000/flygtimme och KSA (som man kunde höra på fullmäktige), ligger på dryga 70000/flygtimme och sen tar man då också 70% av den kostnaden vid stillestånd. Något som, som sagt, inte skett med tidigare operatörer. Det kan också tilläggas att en PC24 typutbildning är cirka 7 gånger så dyr, som en utbildning på BE20. När då dessa "häftiga linjeflygspiloter" slutar efter knappt ett år, kostar det en ganska vacker slant. Huruvida de har bidragit med någon specialkompetens låter jag vara osagt, men jag skulle gärna vilja ha en förklaring till vad det skulle vara.

Sen till det här med vårdkvalitèn. Det är idag i stort sett samma utrustning i PC24orna som det var i Babcocks Beechar. Ja, PC24an ser lite flashigare ut inuti, men bidrar det till en högre vårdkvalitè? Kommer patienterna snabbare till vård? Ja, absolut på längre sträckor. På kortare sträckor, knappt. Tidigare var snittiden för en patienttransport 40 minuter. Då borde alltså sträckorna varit på cirka 180-200 NM om man tittar på Beechens snittfart. Det innebär att en PC24 sparar cirka 10 minuter. Är det värt det? Kanske, kanske inte.

Summering. Jag kan absolut se ett värde i att ha PC24an i flottan. Ser jag det värdet i en flotta? Ytterst tveksamt. Kan absolut se att man skulle haft tre stycken. En per bas och sen resten BE20 eller kanske PC12. På så vis hade man kunnat pressa kostnaden för bränsle, utbildningar och underhåll.

Regionalt vs. Privat operatör? Ja det beror ju på om man vill bära kostnaden. De privata operatörernas årliga budget låg på cirka 150-200 miljoner kronor. KSA tangerar snart 400 miljoner och forfarande fattas det pengar. Det är alltså dubbelt så dyrt, allt annat är lögn, lögn och statistik (från KSA själva). En privat operatör pressar alltid kostnaden, annars upphandlas någon annan. Det som kan bli lidande då, är kvalitèn.

Den regionala operatören har ekonomiskt ganska fria tyglar. Regionerna är tvingade att rädda dem, för att ha ett fungerande ambulansflyg. Resultatet blir att organisationen oftast sväller och blir mer kostsam. Högre kvalitè? Ja, kanske. Iallafall fram till dess att regionerna börjar skära i budgeten. Tror iallafall inte de sydliga regionerna i Sverige tycker det är värt att betala cirka 100.000/timmen för sina 18-30 timmar ambulansflyg per år. Iallafall inte när det tidigare kostade dryga 30.000/timmen och slutresultatet var det samma.
Greger
2022-10-16 01:20:23
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Linkan, genom åren har jag aldrig förstått att du jobbar inom flygambulans också? Eller är du som KSA att du också tänker; hur svårt kan det vara? Kul att hjälpa samhället lite ett tag? :)
Johnny L
2022-10-15 15:38:42
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Linkan, du skrivar att:

"Man har rationaliserat omhändertagandet av svårt sjuka passagerare och därmed ökat kvaliteten."

Och

"Därför kan man ej direkt jämföra flygets tidigare kostnader när man hade en lägre servicenivå där fler dog på grund av sämre vård."

Utveckla och specificera gärna, så att man kan lära sig för framtiden...
Hur har man "rationaliserat omhändertagandet av svårt sjuka passagerare och därmed ökat kvaliteten."
Hur var "servicenivån lägre och fler dog dog pågrund av sämre vård tidigare"?
Har du någon statistik eller annat objektivt mått du hämtar kunskapen från.
Linkan
2022-10-14 18:55:56
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Sv Greger.

Ni är många som inte hunnit uppdatera er om bränslekostnader mm.

När jag började flyga kostade Jet A-1 / 1.8 SEK/L idag kostar det ca 10.4 SEK/L. Priset har stigit mycket den sista tiden.

Det har hänt mycket som den oinvigde inte hunnit ta till sig.
Dessa kostnadshöjningar skulle också ha slagit igenom på priset
som tidigare ambulansverksamhet hade.

Dessutom nyttjas ambulansflyget betydligt mer idag än tidigare.
Man har rationaliserat omhändertagandet av svårt sjuka passagerare och därmed ökat kvaliteten.








F.Lumbäck
2022-10-14 14:34:22
SV: Är KSA ett problem eller inte?
KSA har valt att inte ha bond eftersom man vet hur svårt det annars kan vara att knyta duktigt folk från det stora flyget till sig. All respekt för att dessa nu vill tillbaka till linjen. Samtidigt har dessa personer bidragit med otroligt värdefull kunskap under uppstarten med sina mångåriga erfarenhet. Utan dessa personer skulle vi aldrig ha fått ett välfungerande, modernt och kostnadseffektivt ambulansflyg i Sverige!
@ Pf
2022-10-14 13:12:26
SV: Är KSA ett problem eller inte?
För att detta är ett regionägt bolag. Då gäller även deras regler. De får inte ta betalt för vidareutbildning. Däremot står det i allas avtal att om man inom två år går till en operatör som opererar samma flygplanstyp, får man betala. Detta är dock helt tandlöst, då det inte går att skriva sådana avtal.

@ Linkan. Likviditetsbrist, kanske. Men varför har då det man sköt till i våras tagit slut? Efter det har ju KSA överskridit sin flygtidsmängd (eftersom man ful-fakturerar när man väntar på team och räknar om detta till flygtid. Något ingen tidigare operatör pysslat med). Jag säger som de vakna regionerna, detta är ingen likviditetskris, detta är en budget/resultatskris. Ni kommer få se liknande behov att skjuta till pengar nästa år och året efter det...
Pf
2022-10-14 10:14:25
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Varför har inte piloterna på KSA en så kallad Bond som de flesta andra bolag har? Alltså bundit sina piloter till tex 3år för utbildningskostnad för ny Type Rating. Slutar man innan 3år får man stå för en del av kostnaden.
Greger
2022-10-13 20:56:20
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Linkan, gå och lägg dig. Och kom-ihåg att lukta på rosorna innan.

Allt har blivit sämre, precis allt. Och dyrare. Plus att det börjat ramla in vårdavvikelser som aldrig förr sedan KSA tog över driften. Slump? Säkert så..

Frågan är hur länge kan man lura ägarna att det dyra beror på uppstarten, kanske funkar 5-10 år med fina powerpoints och lite fler inlägg på Instagram.
Linkan
2022-10-13 11:26:55
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Anledning till likviditetsbrist

Anledningen till likviditetsrisk hänger samman med att volymen beställningar inte motsvarar förväntad volym beställda flygtimmar, enligt budget 2022 och de flygtimmar. Anledningar är att förbundet fortfarande är i verksamhetsstart med exempelvis senarelagd operativ driftstart och några regioners avtal med privata operatörer vilka överlappat verksamhetsstart. Likviditetsbristen beror inte på ökade kostnader.

Den försenade driftstarten där privata operatörer anlitats har kostat extra pengar.

Volymen beställningar har ökat.

Landstingen ökar sin specialisering vilket ger vårdtagare betydligt bättre vård. Detta innebär också att antal transporter måste ökas.
Men detta är en utveckling och förbättring av vården som många av oss kommer att ha nytta av.

Därför kan man ej direkt jämföra flygets tidigare kostnader när man hade en lägre servicenivå där fler dog på grund av sämre vård.



F.Lamsbäck
2022-10-13 11:15:18
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Är det någon som har räknat ut ett aktuellt timpris för KSA? Alltså det faktiska timpriset. Inte det som friserats och hålls nere av höga fasta avgifter för regionerna utan det som går att jämföra mot privata aktörer.
@ S. Lambäck
2022-10-13 09:40:43
SV: Är KSA ett problem eller inte?
För det första, de privata operatörerna hade ett fast timpris. Så givetvis betalade regionerna indirekt för det tunga underhållet. Problemet med KSA är att man sålt in en produkt för ett pris som aldrig haft en chans att gälla.

För det andra, är det någon som överhuvudtaget klagat på kvaliten eller annat med privata operatörer? Var det något som inte fungerade som tänkt?

KSA är något som inte kommer hålla i längden. Det är för dyrt och ger för lite mervärde.
Arbetssökande
2022-10-13 08:32:33
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det stora problemet med KSA, bortsett från pengarna men det visste ju ändå alla att det kommer bli dyrt, är att man anammat regionernas/landstingens personalpolitik. "Personalen ska vara tacksamma för att få arbeta hos oss"-tänket fungerar hjälpligt när det inte finns några alternativ men du kommer aldrig få nöjda och lojala medarbetare som gör det där lilla extra för verksamheten.
Ambulansen
2022-10-13 05:54:24
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jo men skillnaden förut var att regionen hade ett avtal med ett timpris som man höll. Det som sker nu och fortsätter ske är att KSA missar varje budget man gör inkl ändringar av den och det blir bara dyrare och dyrare. Ca 30k i timmen förut för något bra och hållbart och nu närmare 100k många gånger. Och inte värst bra uppenbarligen. En sak som tidigare operatör hade var också en respekt för regionernas pengar, fanns ingen vilja att ta för mkt betalt. Då hade liksom någon annan privat aktör fått uppdragen, tror du missuppfattat hela grejen med statligt och privat vid upphandlingar..
Sv @ @Greg Medde
2022-10-12 17:02:55
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Tidens tand verkar hela tiden.

Inget blir billigare med tiden räknat i absoluta tal.

När jag började köra bil kostade bensinen ca 70 öre litern.
Samtidigt var också lönerna lägre.

Min uppfattning är att KSA kommer att bli ett bättre alternativ.
All början är svår du hade nog också problem när du tog dina första steg här i livet.

S.Lambäck
2022-10-12 16:40:03
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Så du menar att underhållet inte var något som privata aktörer lade på regionerna??
Givetvis blir det billigare när en aktör har översyn över alla kostnader och framförallt blir det otroligt mycket snabbare och bättre! Jämför detta mot tidigare när flera aktörer slogs på samma marknad och därför var tvungna att generera vinster till sina privata ägare.
Nu äger svenskarna tillsammans ett gäng ändamålsenliga ambulansflygplan, bättre än så blir det inte!
@ @Greg
2022-10-12 14:36:51
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jaha, branschkunnande. Hur var det applicerbart på ambulansflyget då? Till skillnad från den kunskapen de från Babcock hade?

Ironiskt nog är det ingen av de gamla ambulansflygspiloterna som sagt upp sig. Tänk om det var någon som hade kunnat berätta det innan den här cirkusen drog igång. Eller vänta! Det var ju någon som berättade!

Nu har man snart ett tiotal piloter som stuckit, med tillhörande typeratingar för dryga 500-600.000 styck. Det är vi skattebetalare som får det stora nöjet att stå för detta. Samtidigt måste KSA äska mer pengar av regionerna, då man "glömt" räkna in det tunga underhållet i budgeten, samt att 24.000 i timkostnad kanske inte var riktigt tillräckligt för att flyga en jet. Därför ska regionerna på fredag återigen öppna plånboken. Den här gången med 55 miljoner kronor. Den totala årsbudgeten är alltså snart uppe i en halv miljard/år. Tidigare var det 150 miljoner/år.

Blev det bättre och billigare?
LR
2022-10-12 13:34:34
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det har inte gått ut något mejl till Norwegian piloter iaf. KSAs avtal med fast lön utan traktamente eller tillägg är inte hållbart när dom flesta satt på bättre kontrakt förr och nu får återanställning i sina respektive bolag.
@Greg
2022-10-12 12:51:24
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det är sant att man i närtid kommer tappa ett större antal piloter som valt att gå tillbaka till det stora flyget. Däremot har dessa under uppstartsfasen bidragit med otroligt mycket kunskap och branschkunnande.
I närtid kommer det anordnas en rekryteringsdag på CAE och man har även gått ut med mail till Norwegian/SAS/BRA/TUI/FLYR/NORSE-piloter om deras möjligheter att hjälpa till under vintersäsongen när deras egen trafik minskar.
Greg
2022-10-11 21:07:09
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Många piloter som slutar nu hör man på djungeltrumman, hur kommer det sig?
Kommer man klara av att hålla ridån uppe med så många ledigheter som begärts samtidigt?
Nån som vågar träda fram och säga vad man tycker? Anonymt forum..
Bättre förr
2022-06-04 15:11:08
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Men.. det var ju bättre förr.. :/
Sv Lelle
2022-06-04 08:01:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ta inte allt som skrivs i tidningar och av det tidigare bolag som hade hand om flyget som sanningen.

Jag är inte anställd av KSA eller har någon koppling till det nya bolaget.

Många som skriver negativt om KSA verkar vara tidigare anställda av de bolag som inte längre har hand om flygverksamheten.

Förändringar är tråkigt för vissa personer. De försöker med näbbar och klor försvara gamla lösningar.

Lelle
2022-05-26 11:23:36
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag förstår att personalen på KSA greppar efter halmstrån. Det är aldrig kul att utsättas för kritik. Tyvärr kvarstår faktum att man misslyckats fatalt med sitt uppdrag. Det är dyrare och ivo-anmälningarna haglar (patientsäkerhet).
Kanske är det dags att erkänna sina misstag istället för att märka ord och komma med dom mest bisarra uttalandena. Se exempelvis den senaste pressreleasen angående likviditetsbristen. Det tyder på desperation.
Sv Lelle
2022-05-25 14:38:44
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Detta är inte ett regeringsbeslut. Sjukvården handhas av Landstingen enligt gällande bestämmelser.

Surt sa räven!


Eon
2022-05-25 14:34:49
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det vore ju toppen, äntligen någon som tål göra om och göra rätt. Även om det gått alldeles för långt redan nu.
Lelle
2022-05-25 11:54:58
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Man tog ett panikartat och vad man själv tyckte var ett påtvingat beslut. Efter ett par månaders drift har dom flesta accepterat vilken enorm felsatsning KSA är. Andra tar bara längre tid att acceptera faktum.

På regeringsnivå diskuteras det hur man ska kunna komma ur denna soppa och intressenter för Pilatusarna skall redan finnas. Enligt initierade källor kan en avveckling vara nära förestående.
Sv Lelle
2022-05-25 08:02:51
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Man tog ett enhälligt gemensamt beslut, det är vad som räknas.

Det är de protokollförda besluten som gäller!

Lelle
2022-05-24 21:01:10
SV: Är KSA ett problem eller inte?
KSA bildades inte för att driva flygbolag och inneha aoc. Det var en panikartad sista-minuten-lösning som tillkom för att någonsin komma upp i luften. Det råder långt ifrån konsensus bland Sveriges regioner när fakta och resultat nu börjar komma upp på borden hos regionerna.
Mark
2022-05-24 14:25:36
SV: Är KSA ett problem eller inte?
KSA med Ambulansflyg har bildats av de som övergripande styr vår sjukvård Sveriges 21 regioner tillsammans. De var helt eniga.

Styrelsen i KSA består av 4 moderater 3 socialdemokrater och en från Liberalerna. En klar borgerlig majoritet.

Det är således de vi röstat på som anser att det är en bra lösning.
Du som inte röstat har accepterat vad det blev.

Demokrati är massans diktatur.

I kommande val kan du rösta på annat sätt än tidigare om du tycker att denna fråga skall behandlas på annat sätt.

Reality
2022-05-24 10:59:21
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Wow, såpass slut på argument att du ska börja märka ord.

Här är vad Wikipedia säger;
Ett flygbolag är ett företag som tillhandahåller lufttransporttjänster för resande passagerare och gods. Flygbolagen använder flygplan för att tillhandahålla dessa tjänster och kan bilda partnerskap eller allianser med andra flygbolag för Codeshareavtal. I allmänhet är flygbolag erkända med en luftrörelse certifikat eller en licens som utfärdats av en statlig luftfartsmyndighet.

Flygbolagen varierar i storlek, från små inhemska flygbolag till full service internationella flygbolag. Flyglinjer kan kategoriseras som inhemska, regionala eller internationella, och kan drivas som linjetrafik eller charterflyg eller taxiflyg.

Skärp dig.
Lelle
2022-05-24 10:10:27
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag förstår att anställda/politiker försvarar KSA. Det är trots allt deras jobb som kritiseras. Faktum kvarstår dock: den här lösningen har blivit MÅNGFALT dyrare än tidigare. Tillgängligheten är sämre eller densamma. Snarare sämre i och med att konkurrensen dödats och vissa bolag frångår patienttransporter.
Varför ska denna röra tillåtas fortsätta?
Det är hög tid att ta ett omgrepp. Är det möjligt att göra sig av med Pilatusarna? Behåll två och ersätt med King Air som har en kortare blocktid på de sträckor som huvudsakligen trafikeras. Upphandla en operatör med krav på erfarenhet från ambulansverksamhet. Denna operatör anställer i sin tur de som anses mest kvalificerade - förmodligen blir detta folk med erfarenhet från operationen och aktuell klass av flygplan. Inte Norwegian/BRA/SAS-piloter.
Sv Reality
2022-05-24 07:33:18
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Du skriver "Eller ska vi fortsätta leka flygbolag med skattepengar.."

Definition, flygbolag - en organisation som tillhandahåller en regelbunden offentlig tjänst för flygtransporter på en eller flera rutter.

D.v.s KSA leker inte flygbolag!

Det är inte alla förunnat att förstå!

Bosse
2022-05-23 21:00:09
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Lägg ner och upphandla. Enda sättet att säkra ekonomin (och i det här fallet kvalitet), då vilar den biten på den som vinner anbudet.
Y
2022-05-23 20:09:31
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Vart tar pengarna vägen?
Piloterna lovades 7-7-7-14 schema vid intervju och har nu 5-5. Det är inget annan än lurendrejeri. KSA kan knappt hålla det pga personalbrist. Inga pengar och snart personal på väg bort.
Att man presenterat ett timpris man inte ens är i närheten av att leva upp till framstår inte som annan än amatörmässigt och slöseri med skattepengar.
Lelle
2022-05-23 19:11:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Som en passus kan nämnas att pengarna visst är slut. Enkelt ekonomiskt grundtänk. KSA kommer aldrig flyga ”tillbaka” underskottet. Det regionerna redan har betalat är borta.
Reality
2022-05-23 18:52:23
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det hade jag köpt, om det nu hade varit så att de timmarna var legitimt framräknade. KSA medger gång på gång att underlaget för större delen av Sverige är "mycket svårt att få fram/finns inte".

Nu flyger man alltså cirka 50% av vad man budgeterat. Alla baserna är igång, full drift. Ska vi fortsätta kalla det för uppstartsfas och låta de ta betalt för 100%, fast man de facto flyger cirka 50%? Är det inte bättre då att säga som det är och höja timkostnaden till det dubbla?

Eller ska vi fortsätta leka flygbolag med skattepengar, lägga på de "saknade timmarna" på kommande månader trots att det inte finns någon som helst logisk förklaring till varifrån de timmarna ska komma?

Sv Reality
2022-05-23 09:50:50
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Du skriver "Eftersom man stod inför en stundande likviditetsbrist så förskottsfakturerar man nu regionerna"

Det är väl något de flesta flygbolag gör idag?

En del av flygbolagen ex Norwegian hamnade i kris och de som förskottsbetalt förlorade mycket pengar.

I KSA fallet ägs bolaget av Landstingen och verksamheten är under uppbyggnad. Förskotts betalning är ett sätt att tillfälligt lösa ett uppstartsproblem. Pengarna är inte förlorade. Inbetalt belopp avräknas gentemot kommande nyttjande av flyg transporter.

Höj blicken!
Bosse
2022-05-22 12:25:53
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Magnus, hör dig och förstår ditt tänk från den sidan där du står.
Borde man forfarande inte välja ett annat alternativt som både är mer kompetent, billigare, mer erfaret och dessutom lagligt?
Reality
2022-05-22 12:04:42
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Eftersom man stod inför en stundande likviditetsbrist så förskottsfakturerar man nu regionerna, för timmar de eventuellt inte ens kommer flyga! Även när man drar till med denna amatörmässiga lösning, räcker pengarna till september. Hur tänker man då lösa detta? Jo, man skruvar bara upp prognosen. Planen ska alltså gå 700 timmar per månad, istället för 500. Belv det billigare då? Det var ju politikernas ledord under hela projektet. Det skulle bli billigare. Region Gävleborg stod i sitt regionfullmäktige och hade kommit till insikt med att man betalar 5 gånger mer än tidigare operatörers kostnad. Region Västra Götaland är bekymrade över kostnaderna och säger att "detta måste lösas innan nästa budget".

Ser man några problem med detta? Nej, inte alls. Absolut inte heller att man under sommaren går ner i beredskap med två besättningar. Detta under perioden det normalt sett flygs mest.

Men för all del, fortsätt hävda att det blir "högre vårdkvalitè" (vilket kanske stämmer, då PC24an kan flyga på 45000 fot istället för BE20ans 28000/35000). Men sitt inte och påstå att detta någonsin kommer bli billigare eller bättre. Det kommer vara i bästa fall, lika bra som det var innan. Fast med en prislapp som får vilken skattebetalare som helst att fundera över om det någonsin var värt det.
Magnus
2022-05-21 16:34:42
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Landstingen har gemensamt tagit ett beslut att bedriva Ambulansflyg.
Det kommer troligen att fortsätta och utökas med Patientens bästa för ögonen. Det blir med all säkerhet bra. Inkörningsproblemen kommer att lösas. Många av personalen har tidigare erfarenhet men nu med en nya arbetsgivare.

Kommer att bli mycket bra.

Lasse
2022-05-20 21:06:26
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja du Lelle, dom där kommer aldrig att ge sig :)
Lelle
2022-05-20 13:25:54
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hur går det för det nya svenska ambulansflyget och alla rättsprocesser? Flyger man vidare trots allt?
Biffen
2022-05-10 17:04:28
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ni pratar om olika kategorier, båda har säkert rätt.

Det tråden borde handla om är vad som bör hända nu? Är problemen KSA har och visar så stora att de inte kommer försvinna och att man därför bör svänga om och låta regionerna upphandla tjänsten?
Ivar
2022-05-10 15:44:16
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Enligt regelverket som beskrivs på Transportstyrelsens web sida är PC-24 att klass som B då flygplanets högsta startmassa underskrider 10 ton och antalet passagerarsäten understiger 20 säten.
Se TSFS 2015:46

Kategori A avser flygföretag med luftfartyg vars högsta tillåtna start-massa är 10 ton eller mer och/eller har 20 säten eller fler.

Kategori B avser flygföretag med luftfartyg vars högsta tillåtna start-massa är mindre 10 ton och/eller har färre än 20 säten.

Har Transportstyrelsen fel?
Trotte
2022-05-09 17:40:52
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hur går det för KSA? Flyger man vidare? Vad händer när pengarna tar slut? Lånar man upp nytt friskt kapital från regionerna för att hålla denna livsviktiga funktion vid liv?
Reality
2022-04-28 20:52:35
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@DN

Jaså? Vad är det som är felaktigt?

Det som är felaktigt är att KSA fortsätter jämföra sig med andra kategori A flygplan. Hade de istället jämfört sig med rätt instans (förra operatören med kategori B flygplan), så hade de snabbt insett att de visst har större vinterproblem. I och med att kategori B flygplan inte har några regelrätta krav att kunna accelerera till V1 (beslutsfart) och kunna stanna på kvarvarande bana, gör att de kunde operera med ganska mycket sämre och vanligt förekommande bromsvärden.

PC24 (som enda modell) är fel flygplanstyp för den här verksamheten. Hade absolut varit bra med kanske två, men för majoriteten av flygningarna är det fullständigt hål i huvudet att bränna runt med en jet, som har nästan tredubbla bränsleförbrukningen på samma sträckor.
DN
2022-04-28 16:29:55
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Patetisk journalistik. Onyanserat, ensidigt, och en del av det man trycker på i artikeln är direkt felaktigt. Undrar hur mycket DN fick betalt för att skriva artikeln?
Sverre
2022-04-28 10:48:27
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Läs DN idag, inte bra det här.
Hasse
2022-04-21 13:21:37
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Man röstar igenom förbundsordningen mest för att inte lägga krokben på KSA men precis som SVT rapporterar i inslaget och Region Sthlm i sin upphandling är man inte nöjda med KSA och tar därför in eget nu.
Hampus Andersson
2022-04-21 06:24:04
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Vad snackar ni om? Håll er till fakta!!!

https://www.regionstockholm.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/regionstyrelsen/2022/2022-04-05/p-23-rs-2021-0857-forbundsordning-for-kommunalforbundet-svenskt-ambulansflyg-ny.pdf
Palle
2022-04-20 19:28:22
SV: Är KSA ett problem eller inte?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dokumenten-avslojar-regionernas-nya-plan-kommer-stoppas-av-vader?fbclid=IwAR29RqXO1gbwKYXdY0dNSyyV2sLQO39DuA99TWzuXFJIwZq09EEejpvNOn0

Det verkar inte gå jättebra för KSA trots en rejält erfaren ledning.
Tjäbbel
2022-04-15 20:49:01
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Enligt statlig radio väljer nu Region Sthlm och däri Karolinska att inte använda KSA och upphandlar eget istället. Tillåt mig att småle.. jag har varit emot detta från födseln av idén om eget flygbolag och såna här besked (från branschens kunniga och erfarna användare) gör det väl ändå rätt uppenbart att man borde lägga ner KSA och göra om och rätt från grunden. Att upphandla dvs..
Man får hoppas att fler regioner hakar på och går ur förbundet.
Lasse
2022-04-03 13:33:56
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Haha det om inflationen är ett typiskt KSA-svar.. svammel svammel.. sålänge det ser bra ut på Insta.. bla bla.. :)
Sv Assi
2022-04-02 20:20:44
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Inflationen kommer att betala en del av flygplanskostnaden. Flygplanen är köpta inflationen gör att betalt belopp blir förhållandevis lägre.

Det kommer att bli bra.

Köper du en ny något bättre bil idag kostar den mellan 400 till 500 tusen. Första nya Volvon 140 med automatlåda jag köpte kostade ca 28 tusen.

Min lön har också stigit med 40 gånger sedan dess.

Nemas problemas!
Assi
2022-04-02 17:41:14
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Läste på Norran.se att region Västerbotten är ”ledsna” över kostnaderna för det nya ambulansflyget. Regionen betalar enl. artikeln 23000kr mer/ timme än tidigare. Dessutom läser man att planen inte flyger så mycket. Som tur är för skattebetalarna tror KSA att man ska kunna pressa kostnaderna framöver. Det tror inte jag.
Backupen
2022-01-04 15:59:46
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jo så kan det ju såklart bli men är det värt dubbla kostnaden mot tidigare (som ändå fungerat bra och hållit väldigt hög kvalitet enligt regionerna själva)?
Jag tycker inte det då det inte finns några garantier för det du påstår.
Sv Backupen
2022-01-04 14:27:17
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Utveckling och förstärkning! KSA kommer inom något år vara mycket bra, ge bättre och mer service än vad det gamla systemet någonsin kunnat ge.

Tiderna förändras så även kraven!
Backupen
2022-01-03 23:08:08
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Nu har KSA beslutat om att upphandla en backup för som man kallar det ”oförutsedda toppar” i produktionen. Alltså, hur mycket får KSA kosta egentligen? Det finns inget om en backup i budget.

Man ska inte glömma att det som öht fick detta projektet att fortskrida back in the days var lovorden om att det skulle spara pengar till regionerna. Som alla vet nu blir det ofantligt mycket dyrare än vad det varit men ingen verkar bry sig. Jag kommer fram till samma sak varje gång.. regionerna ska pyssla med sjukvård och inte ägna sig åt företagande inom flygbranschen.

Huruvida det blivit bättre eller sämre tycker jag också är utrett och ingen mening i att debattera mera.
Leif what?
2021-12-23 09:28:06
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jämför du detta med skiftet ifrån häst och vagn till bil?
Tänker du då att PC-24 är revolutionerande mot alla andra flygplan, så att så småningom byter alla operatörer ut sina flygplan mot pc-24an?


PC24an är jätte bra att ha i flottan för att täcka de längre flygningarna som sker mer sällan. Men det är vansinne att enbart köra med sådana. Det är dyrare att operera PC24an.

Din analogi med häst o vagn passar nog med att någon försökte byta ut en arbetshäst mot en travhäst.
De gör bägge bra ifrån sig i olika ändamål.
Charles Ingalls
2021-12-23 08:59:04
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det var ingen som klagade när vi åkte häst och vagn heller?
Leif What?
2021-12-22 20:12:48
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@Leif W.

Jag hör att du är väldigt insatt i detta...eller??

"ett par månader"...det har gått 1 månad och 7 dagar sedan de tog första uppdraget. Redan andra uppdraget hade de problem med.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ambulansflyget-kunde-landa-pa-femte-forsoket
"Regionledningen är irriterad över flygstrulet men hoppas att det ska lösa sig – annars måste operatören bytas ut."
Detta låter onekeligen som en succé.

Angående patientsäkert: Norrbottenskurriren rapporterar att ett patientärende IVO-anmälts efter att KSA inte kunde ta det.

Angående snabbt: Kolla på flightradar 24 och sök på SE-RVB (en av KSAs flygplan) och jämför med SE-MAZ (en av Babcocks flygplan) så är det ungefär samma tider, eftersom majoriteten av ambulansflyget är på korta sträckor så är tidsvinsten obefintlig med en jet kontra turbopropp. Där emot är det dyrare att flyga jet på så korta sträckor.

Effektivt: I vilket avseende? Kollar man på att det ska bespara regionerna en massa pengar så har ju KSA redan själva dragit tillbaka på att det kommer vara billigare... Så de erkänner själva att detta kommer vara en dyrare lösning.

Trist att det är sånt storhetsvansinne i detta projekt... Förstår inte varför man valde 6st PC24:or och 0 turbopropp....Sjukt ineffektivt. Kostar skattebetalare massvis utan att förbättra vården. Var ju ingen som klagade på att ambulansflyget fungerade dåligt innan?? Eller att det var för dyrt?
Leif W
2021-12-22 09:54:25
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ett par månader in i projektet kan man se att det blivit en närapå succé. Belackarna har inte längre mycket att hämta. KSA levererar på varje punkt man förutsatt sig att göra; det är snabbt, effektivt och patientsäkert! Framförallt är den kommersiella mellanhanden borta och regionerna har redan börjat spara pengar.
En stor eloge till alla proffsiga piloter som lärt sig småflyget snabbt och styr upp branschen med sin entusiasm och proffsighet!
DW
2021-12-16 19:59:14
SV: Är KSA ett problem eller inte?
De använder sig också av PC-12 (propellerplan).
Just saying
2021-12-16 13:29:03
SV: Är KSA ett problem eller inte?
RFDS i Australien täcker en hel kontinent och använder idag 3 pc24 och 40 Beech 350/300/200.

I Sverige är den genomsnittliga ambulansflygningen idag ca 40min med en Beech 200....

2021-12-16 09:31:50
SV: Är KSA ett problem eller inte?
RFDS använder sig av tre stycken PC-24. Att jämföra Australien och Sverige går inte överhuvudtaget då det är helt olika landskap, väderlekar, och andra operationer i Australien.
Australien
2021-12-15 21:18:12
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Australien (RFDS) kör PC-24 med bra resultat
sv Torsten
2021-12-15 17:29:52
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Lite väl många gissningar....
Faith Evans
2021-12-15 15:34:29
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Torsten, nu får du väl ändå ge KSA en chans att försöka sig på detta innan du skjuter ner dom. Tiden kommer utvisa om detta blev så bra eller inte.
Torsten
2021-12-14 20:21:53
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Visst PC24:an är snabbare väl i luften men känns som tiden från ambulans till ambulans är längre på PC24:an jämfört med Beecharna. Lastningen känns mer tidsödande och framför allt upplever jag att PC24:orna är avsevärt långsammare att komma iväg efter det att dörren är stängt. Kanske är oerfaren besättning och det kommer bli bättre men gissar att det tar tid att aligna IRS:en. Framför allt i dåligt väder om maskinen står och svajar i vinden. Förstår inte varför man valt att sätta en IRS i en maskin utan APU och sen är det lite konstigt att man bara har en IRS + en vanlig AHRS men gissar det är av kostnad skäl? Gissar att man inte får avisa maskinen mer motorerna igång heller så om man opererar på en flygplats där man inte får avvisa direkt på standet är man lite körd med omstart av allt igen?
DW
2021-12-12 10:15:58
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag skulle inte påstå att Kingair 300 är långsamma. Den kan flyga närmare 510 km/ h medan PC-24 närmare 800 km/ h. Visst är det en skillnad men inte avgörande i Sverige. Kingair är också ett mycket vanligt flygplan inom flygande ambulansverksamhet. Titta på t.ex. Australien, uteslutande Kingair med PC-12, och där är avstånden avsevärt längre.
@DW
2021-12-11 19:07:58
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Tack för snabbt svar! Är det sant att man flugit långsamma turbo propp innan? Det verkar ju helt sjukt i och med att det handlar om AMBULANS flyg. Vad jag förstår nu så kapar PC24:an åtminstone en halvtimme per flygning. Stämmer det ni som flyger den?
DW
2021-12-11 09:46:31
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Beppe W:

Sverige har haft ambulansflyg de senaste 20 åren, om inte längre. Däremot har det omhändertagits av externa operatörer, den senaste var Babcock Scandinavia Air Ambulance, då regionerna har beställt transport. Skillnaden vi ser nu är att KSA bedriver mycket marknadsföring medan Babcock Scandinavia opererade bakom kulisserna. Då framstår det kanske som att Sverige inte haft ambulansflyg men det stämmer inte.
Beppe W
2021-12-10 18:50:28
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hur går det för det nya ambulansflyget? Är man igång? Behövs verkligen ett flyg som kan frakta patienter runt i vårt avlånga land!

Fråga till er insatta; om man tittat på Norge har dom haft ambulansflyg långt tillbaka i tiden. Hur kommer det sig att Sverige får det först nu?
Greenwashing
2021-12-04 15:13:45
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Greenwashing kallas det visst, ett nytt ord för mig åtminstone.
Klart att man undviker FZRA men är ju inte så man behöver ställa in om
det står på en TAF eller METAR. Så tolkar jag en sån mening, men KSA kanske läser på ett annat sätt?
ESGJ
2021-12-03 20:01:50
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Se där, det var ju tydligt. Tack!

2021-12-03 19:39:37
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Nu har de publicerat en bild från Gällivare på sitt Instagramkonto där de skriver att detta var en av MÅNGA landningar på GVE.

Damage control...
FZRA
2021-12-03 18:45:51
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Finns många exempel på flygplan som ramlat ner när de flugit i underkylt regn, inklusive kingair. Så att dra upp det som argument för något som helst blir liksom fel.
-
2021-12-03 15:35:26
SV: Är KSA ett problem eller inte?
"If the airplane encounters conditions that are deterimined to contain freezing rain or freezing drizzle, the pilot must immediately exit the freezing rain or freezing drizzle conditions by changing altitude or course"

"Do not operate into airports reporting freezing rain or freezing drizzle"
ESGJ
2021-12-03 10:55:17
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ni som flyger den där PC24, får den inte flyga i underkylt regn?
Står i lokaltidningen idag att man hävdar det. KSA svarade att inget flygplan klarar av det, vet inte vad jag ska säga om det men vad står det på PC24?
Babcock
2021-12-01 23:10:33
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Fast en viss skillnad, vi vet vad vi håller på med.
Peter F
2021-12-01 22:14:46
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det finns en tråd som heter ”RTC destination och alternativ i samma central” i listan. Där finns också några förklarande inlägg om varför tekniken är ett dyrt och osäkert system. Sedan är det upp till var och en vad man vill ta till sig. Ni som inte varken flyger eller är flygledare förstår jag ifall ni inte begriper vad det handlar om, men de flesta piloter och flygledare vet att detta är en tillbakagång när det gäller flygsäkerheten.
Peter F
2021-12-01 21:35:29
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Fjärrstyrd flygledning i Umeå drabbar förstås även flera negativt men särskilt ambulansbaseringen i Umeå då de oftast har sin bas som alternativ för norrlandsflygningarna. Det är klart att man kan välja ett alternativ längre bort som är nattöppet både österut och västerut, men det gynnar väl knappast deras verksamhet på något sätt? Sedan är glädjande nog den planerade driftsättningen av Umeå försenad ytterligare pga tekniska problem, så driftsättningen dröjer ytterligare några år. Men visst, ni får väl fortsätta att höja RTC till skyarna och ha huvet nerkört i sanden. Tänk på att det fortfarande inte finns några positiva erfarenheter av de hittills driftsatta flygplatserna med anledning av att det är ett gigantiskt ekonomiskt fiasko. Dessutom ingen höjning av vare sig kapacitet eller effektivitet.

2021-12-01 19:06:34
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Då är det väl inte specifikt för KSA utan då hade väl den tidigare operatören Babcock också haft problem med de flygplatserna?
dd
2021-12-01 18:36:49
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja, EASA säger att man inte ska använda alternativ som drivs av samma remote tower center.
Finns ju andra alternativ i närheten till öst och väst.
Cynisk
2021-12-01 17:02:57
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det är väl det enda som inte lär vara ett problem för KSA, nej just det. Pengar också, kassan är ju oändlig..

2021-12-01 16:59:53
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@Peter:

Förklara gärna varför fjärrstyrd ledning kommer att bli ett problem för KSA.
Peter F
2021-11-30 22:01:36
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Nästa år när även Umeå-tornet skall fjärrstyras från Arlanda kommer problemen att öka ytterligare när det gäller säkra ambulanstransporter. Särskilt för Östersund och Kiruna som ligger i samma central. Som om KSA inte hade nog med problem redan. Ni som bor i Norrland borde börja ifrågasätta vad som händer. Infrastrukturministern kanske kan svara på frågorna som kommer.
Pilot
2021-11-30 13:39:55
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Linkan, finns ju andra flygplan än PC24 som är nya.. :/
Linkan
2021-11-30 09:37:26
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hur många av Er kör med en gammal bil?

Ni har säkert argumenterat hemman alla fördelar med en nyare bil.
Detta trots att även en 30 år gammal skattebefriad Volvo skulle enkelt kunna klara de körningar de flesta gör.

Varför vill ni nu helt plötsligt att flygambulansen flyger med gamla flygplan?

Totalt för sjukvården och deras patienter kommer det nya KSA att vara ett lyft. I stället för att sända pengar till privata bolag ger man ny bättre service till patienterna. Medelåldern ökar och även kravet på sjukvården. Sträva inte emot utvecklingen.

Skulle ni tycka om att vi slutar asfalterar våra vägar? Det fanns en tid då endast ett fåtal vägar var asfalterade. Är det vad ni strävar efter den gamla goda tiden?

Jag tycker om utveckling och förbättring!



@Sluta!
2021-11-29 07:41:28
SV: Är KSA ett problem eller inte?
En turboprop, till exempel, King Air 300 går de facto högre på de korta sträckor som är aktuella på grund av högre stig- och framförallt sjunkhastighet. Maxhöjden är 35000 fot.

Som sagt utnyttjar man självklart inte detta mellan Linköping och Kalmar. Varken i en King air eller en PC24.

Hursomhelst; om politikerna vill betala 4,5 ggr mer för en, i många fall, sämre tjänst får dom göra det. Däremot gnager det att detta görs med skattemedel som kunnat användas bättre i en pressad sjukvård.
@Sluta
2021-11-29 07:27:36
SV: Är KSA ett problem eller inte?
En KingAir 300 går upp till 35000 fot och gör så utan problem. Ljudnivån är lägre än en Pc24.
Sluta!
2021-11-28 16:17:46
SV: Är KSA ett problem eller inte?
men hallå, säg nu inte att en turbo propp är lika bekväm som en liten jetmaskin? Proppar som låter så in åt hel....
Det kanske inte piloterna hör som sitter med headset och noice reduction?

Ljud är otroligt viktigt när man väljer flygplan.

Hur högt över vädret kommer man med en King Air?

Sluta!
13/31
2021-11-28 11:47:44
SV: Är KSA ett problem eller inte?
TP! Vad bra att ljudnivån är ok för patienterna. Tyvärr är ljudnivån på dessa FJ44-4 motorer inte alls så trevliga att höra, speciellt i samband med start. Kunde man inte hängt på något tystare till en så pass fint och modernt flygplan?
Johan
2021-11-28 10:05:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja det är klart att Babcock och de andra ambulansbolag drivs för att generera en vinst. Det var en sund konkurrens mellan bolagen som höll prisnivån rimlig och det viktigaste av allt: Regionerna betalade enbart för utförda uppdrag, det fanns inga fasta avgifter.
KSA kommer aldrig kunna komma ned i de timpriserna som dagens operatörer fakturerade till regionerna om man räknar in den fasta avgiften.

Bekvämare för patienten vet jag inte. I och med att dem lastas genom en stor fraktdörr så kyls kabinen ut väldigt snabbt samt att den totala tiden som det tar att lasta en patient är längre med PC24 än med King Air. På PC24 ska lastdörren öppnas, den inbyggda bårlyften ska riggas i ordning och båren ska lastas ur, patienten ska flyttas över från ambulansbår till flygplansbår och sedan sakta hissas upp in i planet. På det hela tar detta längre tid än vad det gör med King Air. Med King Air kan två personer snabbt lyfta ur båren och lägga den på den externa bårlyften, som anpassas i höjd till båren i ambulansen, sedan lyfts/dras patienten över till flygplansbåren och säkras och sedan lyfts båren upp till flygplansdörren och dras in.
Samma sak med kuvöser. Det går snabbare med dagens system än med framtidens system, även om det ser vackert ut när Anders Sylvan, KSAs förbundsordförande, hissar upp sina nya bårar på film och politikerna blir så imponerade. Problemet är att politikerna aldrig har varit med och sett hur det går till innan. De tror detta är något nytt och fantastiskt.
Pierre
2021-11-27 23:20:24
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@TP
Det är nog sant att alla företagare och då även Babcock önskar driva sina verksamheter med vinst.

Med vad gäller KSA så tror jag att det kommer bli en dyr historia på alla sätt. Förutom flygplanstypen, så har KSA kunnat handplocka många duktiga piloter, i och med Covid. Men många av dessa är vana sedan tidigare med mycket höga löner och bra förmåner. Jag tror inte de kommer i längden nöja sig med de villkor som Babcock erbjöd.
@TP
2021-11-27 19:26:19
SV: Är KSA ett problem eller inte?
En PC24 kostar cirka 100 miljoner. De något äldre King Air 200 som Babcock hade i sin flotta kostar drygt 10 miljoner. Den vinstmarginal som du pratar om försvinner redan många gånger om i kapitalkostnaden för KSA. Vidare är KSA:s organisation många gånger dyrare med saftiga löner inom ledningen för förbundet.

Timpriset per flugen timme blir cirka 3-4 ggr mer för regionerna. Detta är ett faktum. Inget hokus pokus eller fantasisiffror.

Varför regionerna valt denna lösning är en annan fråga. Kanske har regionerna, som dom säger själva, blivit ”lurade” in i det här.
DW
2021-11-27 18:50:54
SV: Är KSA ett problem eller inte?
TP:

Komfort eller inte. KSA jämför med Australien, och där består ambulansflyget (RFDS, Air Ambulance) uteslutande av propellerflygplan som King Air. Avstånden i Sverige är inte särskilt långa, och en patient överlever kanske 1.5 timme i ett sådant flygplan.

KSA med sina PC-24 upplevs som ett stort skryt.

Då alla 22 regioner, som har noll erfarenhet av att bedriva flygbolag, är involverade kan det inte sluta annat än med katastrof.

Hur kommer det sig att de inte tar över ambulanshelikoptrarna med?
Visheten själv
2021-11-27 18:09:43
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Alltså kostnaden.. bara att läsa budgeten så ser du att det kommer blir mellan 50% till 450%(!) ja det står 450.. dyrare för alla regioner.
TP
2021-11-27 16:26:32
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag kan nog tänka mig att en jetmaskin som KSA har valt är dyrare än en TP med samma kabin. Däremot är ett jetplan bekvämare för patienten med avseende på vibrationer och ljudnivå. Det finns faktiskt andra faktorer än priset. En del av extrakostnaden kan dessutom finansieras av att man driver verksamheten själv och slipper betala vinstmarginalen till en underleverantör. Babcock drev väl rimligen förra kontraktet med en viss vinst kan man anta.
19L
2021-11-27 13:36:38
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Medans man flyger?

På final, i de lägre fartregistret så brukar vindrutetorkarna gå för fullt när det regnar mycket. Men det kanske är beroende på strömlinjeformen på vindrutan?
Taxen
2021-11-27 13:00:25
SV: Är KSA ett problem eller inte?
..och taxa gör man ju så sällan.. :/
Sv Peppe P
2021-11-26 18:37:05
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Medans du flyger har Vindrutetorkare ingen betydelse. Man flyger på IFR färdplan. Dessutom gör farten att vinrutan rensas från vatten. Det kan vara vi taxning som de eventuellt kan ha betydelse.
@PeppeP
2021-11-26 16:04:12
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Kingair har torkare yes.
Reality
2021-11-26 16:00:58
SV: Är KSA ett problem eller inte?
King Air har vindrutetorkare, reversering på propparna och dessutom kategori B flygplan (betydligt mildare krav jämfört med kategori A, som PC24an hamnar i).

Att man har valt PC24 är ett fiasko.
DW
2021-11-26 12:55:21
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag förstår inte varför regionerna kunde nöja sig med en extern operatör.
Peppe P
2021-11-26 11:35:43
SV: Är KSA ett problem eller inte?
@LAPL

Ja visst är det så. Avsaknaden av vindrutetorkare gör också det hela än mer spännande när man landar i nederbörd.
Jag har hört att dom gamla Kingairerna hade torkare, någon som kan verifiera?
LAPL
2021-11-26 06:49:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ni som flyger bågen, enligt en artikeln får den inte flyga i underkylt duggregn. Är det verkligen så?
BM
2021-11-24 11:59:18
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Peter, ja tyvärr är det ju konstaterat av politikerna själva att de blivit mer eller mindre lurade in i det KSA är idag. Om man ska betala multum för nått går det väl att motivera om det är superbra, men det är det ju inte heller så nått måste ju faktiskt förändras. Risken är väl som vanligt att ledningen inte meddelar problemen till styrelsen, ”allt gick jättebra och vi hade inga problem alls” var ju direktörens egna beskrivning av första veckan. Anmärkningsvärt..
Peter D
2021-11-23 20:16:09
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hmm. Det finns en beprövad flygplanstyp som lastar två patienter och ett gäng sköterskor. Den klarar av att operera på hala banor. Blocktidsmässigt går det på ett ut jämfört med PC24. Typen och det "gamla" ambulansflyget är också många gånger billigare för regionerna. Kan King Air vara något för politikerna?
BM
2021-11-23 15:54:47
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Så vi kommer och hjälper er. Ibland. Typ?
Reality
2021-11-23 08:37:17
SV: Är KSA ett problem eller inte?
https://nsd.se/nyheter/artikel/darfor-kan-inte-nya-ambulansflyget-landa-i-gallivare-planet-har-inte-ens-vindrutetorkare/lwp7k7vr

Ingenting är löst. Enligt artikeln;

"Nu står det klart att problemen kommer att kvarstå. En källa med insyn i hur planet är konstruerat förklarar att Pilatus PC-24 har stora begränsningar i samband med halka, men också när det gäller sidvind.

– Planet kan inte reversera, det vill säga bromsa genom att trycka luften framför sig. PC-24:an har bara friktionen mot marken, det vill säga vanliga bromsar – precis som bromsarna på en bil, det är enda sättet att få stopp på planet, uppger källan."
PRO
2021-11-18 17:26:04
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Läste i tidningen att det är löst och man lovar att Gällivare inte längre är ett problem. Vilken tur att inget hände.
Gällivare
2021-11-17 22:36:29
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Administrativ anledning att de inte kunde flyga Gällivare.
Byts system globalt i hur friktionsvärden beräknas och beräkningsmodellen har inte hunnit ändras på alla flygplatser. Ett externt bolag som gör de beräkningarna. Skall vara löst nu.
Thomas
2021-11-17 17:16:10
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Det här måste dom väl känt till, eller räknar man inte på sånt innan?
/LAPL pilot :)
Tystnadskulturer ökar risken
2021-11-17 13:09:21
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jo ett visst problem kan det nog bli..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nya-ambulansflyget-kunde-inte-landa-i-gallivare-gamla-operatoren-fick-ta-uppdraget
Kjell
2021-11-16 16:54:57
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Vet inte om jag ska skratta eller gråta
Pilot på KSA
2021-11-15 21:05:34
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja det är på gång
SP
2021-11-15 15:26:40
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Har piloterna på KSA fått kollektivavtal?
Packman
2021-11-15 14:39:19
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Idag börjar det nya systemet att köra patienter. Stay healthy, folks!
Amb pilot
2021-11-10 15:55:01
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Skojare.. kan vi hålla detta i verkligheten vore uppskattat. Jag tycker iallafall att ämnet är värt åsikter, mer än många andra trådar här.
Amb pilot
2021-11-10 12:39:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Att ni ofta nattparkerade i Umeå är jag helt medveten om. Har ett antal gånger åkt med er taxi till övernattningshotellet. Ni bjöd på denna resa när jag själv nattparkerade på ESNU. Tack för det.

Nu flyger jag inte lika ofta på ESNU.

En annan Pilot.
Amb pilot
2021-11-10 11:50:08
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Du måste skoja eller hur? Funnits ambulansflyg baserat i Umeå i närmare 20 år och innan det fanns baseringsorten i Göteborg men man täckte ändå Norrland med utstationerade resurser.
Sv Amb pilot
2021-11-10 10:46:20
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Hemma sjukhuset?

I Norrbotten var Ambulans flyget stationerade på Luleå flygplats.

Sunderby sjukhus är ett sjukhus beläget vid Södra Sunderbyn mellan Luleå och Boden, omkring 15 km från centrala Luleå. Det tillhör Region Norrbotten. Sjukhuset är länssjukhus för Region Norrbotten med specialistfunktioner, men också närsjukhus för Bodens kommun och Luleå kommun.

I Västerbotten fanns inget Ambulans flyg stationerat trots att Norrlands universitetssjukhus, Nus, i Umeå är Västerbottens centrum.
Högspecialiserad vård på universitetssjukhuset. Här ger vi vård inom många medicinska områden till patienter från hela Västerbottens län. På Nus ger vi också högspecialiserad vård till invånarna i de fyra nordligaste länen, norra sjukvårdsregionen. Eftersom Nus har ett rikssjukvårdsuppdrag att behandla skador på armens nervfläta har vi också patienter från hela landet.

I Umeå tar man således patienter från hela Sverige för vissa uppgifter. Det är i dessa fall Ambulans flyget blir aktuellt.
Ambulans helikoptern i Västerbotten är stationerad i Lycksele.


@KSA
2021-11-10 10:43:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Varför är det ingen som reagerar på kostnaden? Den är helt galen ju.. vet landstinget inte om detta eller vad är det frågan om?
Amb pilot
2021-11-10 08:59:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Mjaa, det vanligaste vi kör med ambulansflyg är till hemmasjukhuset, inte specialist, även om det såklart också sker. Specialisterna är ju dock alltid på samma sjukhus, inget större som ändras på var vi flyger under de år jag hållit på med detta.
Sv Sverker
2021-11-10 08:28:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Först har vi de som transporteras med hjälp av någon i vanlig bil till akuten.

Vi har också vanliga Ambulanser som tar hand om de flesta som behöver transport till sjukhus.

Ambulans helikopter svarar för ett antal transporter vissa sträckor när vanlig ambulans tar för lång tid.

Ambulans flyget svarar i huvudsak för längre transporter där så behövs. D.v.s Transporter till andra specialist Sjukhus.

Om ni inte visste så har tiden med häst och vagn för transporten till sjukhus inte längre någon betydelse.

Var glad att din service inom sjukvårds området utvecklas och förbättras. Nya tag kan vara skillnad mellan liv och död.


Sverker
2021-11-09 21:36:12
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Jag trodde ambulansflyget körde omkring med ”vanliga” patienter mest? Inte så ofta de specialfallen någon skrev om här?
BM
2021-11-09 21:33:30
SV: Är KSA ett problem eller inte?
LISB, så du tror KSA kommer göra det billigare än dagens ambulansflyg? Som mina barn säger, OMG!
Och för att sluta håna, jag hör inga hållbara argument varför KSA ska ha jet under eget flygbolag?
LISB
2021-11-09 16:27:27
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Sv BM.

Flera av mina släktingar är läkare. De har berättat om problemet med för få fall där oerfarna läkare, sjuksköterskor gjort operationer och resultatet inte blivit bra.

Vi ställer idag betydligt högre krav på sjukvården. Sjukvården kan också hjälpa till med sådana fall som tidigare ansågs omöjliga. Vi kan komma ännu längre men det kräver rationaliseringar. D.v.s specialist sjukhus som tar hand om dessa fall.

Flyget är en liten kostnad när man jämför med de resultat man kan erhålla. Det nya upplägget med ett gemensamt snabbare flyg utan gnidiga bolag som vill tjäna mer pengar. Det kommer att ge ett positivt resultat med fler som blir räddade.

Den som lever får se!
BM
2021-11-09 14:46:39
SV: Är KSA ett problem eller inte?
LISB… syns att du läst på KSA propagandan :)
Men också att du inte har erfarenheten. Dom där orden om centraliserad vård stämmer inte i verkligheten, inget som kommer påverka patientförflyttningarna i Sverige iallafall. Faktiskt på vissa mindre sjukhus har man startat egna specialistavdelningar senare åren.

Så någon anledning till jetflygplan finns inte, finns dock flera utredningar och verkliga exempel på att det INTE behövs eller är vidare lämpligt med jet-flygplan för sån här verksamhet. Svaret kommer ju komma när allt ska börja betalas och tro mig att jag kommer påminna er då ;)

Teoretisk centralisering av vårdenheter och möjligt ökat behov av patienttransporter på 10 års sikt gör det ju åtmintone inte nödvändigt att starta eget flygbolag. Eller starta nytt OP. Eller ny teknisk avdelning. Eller nya sköterskor. Eller?

Nä, som sagt och vad KSAs syfte alltid har varit.. upphandla tjänsten med andra flygplan och spara oss lite pengar!
LISB
2021-11-09 14:14:14
SV: Är KSA ett problem eller inte?
De flesta tycks ha missat fördelarna med ett nytt modernt Ambulansflyg.

Man kommer att rationalisera specialistvården mer genom att endast vissa orter utför den sjukvård. På detta sätt ökar man kunskapen och möjligheten att få goda resultat när det gäller specialistvård som kräver erfarenhet. Man önskar ha team som har god erfarenhet i dessa fall.

Det är tur att vi har de som förstår sig på detta och försöker ordna det på bästa möjliga sätt.

D.v.s Bättre sjukvård för svåra fall till minimal kostnad.
Vägvalet
2021-11-09 12:03:13
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Sjukaste är att hon ansvarige politikern inte verkar förstå att det blir så mycket dyrare då detta är första gången regionen har ambulansflyg.. sunt ägarskap.. :/
Som sagt, sjukvårdspolitiker ska inte äga och styra flygbolag.
Dyr, dyrare, dyrast
2021-11-08 21:39:00
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Läser i flygtorgets artikel (SR) att Värmland ska betala ca 170.000kr per timma för KSAs tjänster.
Idag betalar man 30.000kr (enligt andra artiklar i andra tidningar).
HUR kan man släppa igenom denna lösning som politiker? Detta är våra skattepengar! Skäms..
BM
2021-11-07 11:37:24
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ingen som tycker det?
Kan inte någon som jobbar på KSA eller åtminstone är påläst och gillar projektet kommentera?
BM
2021-11-03 22:19:35
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Fattar väl jag också och regionen gick 5,6 miljarder plus faktiskt. Dock i politiken ställs alltid budgetposter mot varandra och hur kan alla dessa miljoner finnas för sån här spetsverksamhet när behovet inte finns på riktigt. Det vet vi alla som jobbat i det, KSA som det är idag och alla engångskostnader är onödiga. Har inte behövts, dont fix it if its not broken kan man säga.

Men tycker du det är rimligt att man bränt över 8 miljoner kronor på ritningar av hangarer som nu inte blir av?

2021-11-03 09:18:49
SV: Är KSA ett problem eller inte?
BM med erfarenhet av flyg:

Nu tror jag inte att KSA är den enda anledningen till varför förlossningsvården i Stockholm hamnar på efterkälken. Trots pandemin förra året gick Region Stockholm med tre miljarder kronor i överskott. Då behöver man ställa denna fråga till Irene Svenonius.
BM med erfarenhet av flyg
2021-11-03 00:00:39
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Ja det är farligt, för mödrarna och deras bebisar i Stockholm!

Det här projektet kommer bli dyrare än tidigare ambulansflyg (ja det säger KSA själva nuförtiden också) och alla verkar dessutom vara överens om det flyg som funnits i över 20 år har fungerat bra, och jag håller med där. Så varför ösa pengar på detta som hjälper så få när det uppenbarligen inte finns pengar till en vettig förlossningsvård i Stockholm?! Kan någon motivera detta tack!

Nu börjar man dessutom i KSAs rullar kunna läsa att budgeten är osäker och troligen för låg. What?!? Hur kan man komma på detta bara hux flux?!? Hur har detta fått rulla på utan att någon satt ner foten? Är det någon som egentligen vet hur mycket detta kommer kosta?

Jag vill ha bra ambulansflyg i Sverige men INTE på bekostnad av mödrars och nyföddas säkerhet.

SvD
2021-10-22 21:38:31
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Varför kommer inte alla kommentarer ut här? Någon som vet?
Ben
2021-10-18 07:10:27
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Har de AOC klart? Annars verkar det utifrån som man kanske får ge Babcock-VDn en poäng.

Det är anmärkningsvärt att de inte har samma syn på huruvida Babcock har varit öppna för att hjälpa till på ett sätt som bidrar till KSAs etablering.

Som skattebetalare håller man alla tummar för att KSA får till detta riktigt bra och effektivt så att det nu blir långsiktigt och inte börjar rivas upp igen. Dessa övergångar mellan olika operatörer och verksamhetsformer tycks inte sunda för någon.
PPLarn
2021-10-17 19:50:41
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Enligt direktör KSA tjänar man 30% flygtid på dessa jetflygplan. Är det verkligen en fast siffra alltid?
KSA
2021-10-17 19:49:18
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Såg KSA direktörens svar nu i SvD. Han ser en helt annan verklighet än nuvarande operatör så tråden är ju faktiskt befogad. De lever som i två helt olika dimensioner enligt deras uttalanden.
Den ena säger, dom vill inte samarbeta med oss, den andra svarar; det är ju dom som
inte vill samarbeta med oss ju! Någon måste ju rimligtvis ljuga här för att inte tappa anseendet.
Eller så är deras olika verkligheter så pass olika att de inte kan förstå sig på den andre alls.. klurigt och förhoppningsvis inget problem.
SvD
2021-10-17 18:45:04
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Svårt att veta vad han vill. Står ju inte riktigt på raderna men mellan raderna finns det väl kanske ett försök att officiellt kunna säga ”I told you so” i framtiden och peka på detta. Sen handlar detta ju om patienternas säkerhet vilket han också såklart lär värna om med tanke på hans jobb.

2021-10-17 08:59:08
SV: Är KSA ett problem eller inte?
Givetvis är Babcock besvikna över att de förlorat en sådan pass stor del av sin verksamhet på så pass kort tid. Det är antagligen därför dess VD uttalar sig så bittert som han faktiskt gör. Däremot håller jag med om att regionerna har ingen erfarenhet överhuvudtaget av att bedriva flygbolag, och de som arbetar inom verksamheten har minimal med erfarenhet av luftburen sjukvård. Jag är emot detta helt och hållet, och det är att verkligen spendera med skattepengar som skulle kunna läggas någon annanstans. Han skriver en bra poäng, och det är att Australien har tre jetflygplan, medan Sverige har sex stycken. Det är vansinne.

Jag förstår dock inte vad Babcocks VD är ute efter. Önskar han att de blivit tillfrågade om expertis?
 

Tillbaka

Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev