Tråden startades av: B  2022-01-13 18:33:18
Ryanair på Arlanda, men hur länge? 
Är det en orimlig gissning att Arlanda gett nya etableringar väldigt bra rabatt senaste året?
Ryanair, Finnairs långlinjesatning, Eurowings o.s.v.
I så fall hur mycket, och hur länge är den rabatten giltig?

Såg detta på career.aero idag (google translate från tyska)

"Ryanair ger upp sitt läge i Frankfurt am Main
De höga start- och landningsavgifterna var den avgörande faktorn: lågprisflygbolaget Ryanair drar sig ur Frankfurts flygplats. De första åren kunde de utnyttja sina rabatter.
Efter fem år ger Europas största lågprisflygbolag, Ryanair, upp sin bas på Frankfurts flygplats. De fem plan som fortfarande är stationerade där skulle flyttas till mer kostnadseffektiva flygplatser för färdplansändringen den 31 mars i år, meddelade det irländska företaget på fredagen. Nürnberg togs som exempel, där två flygplan ska stationeras igen.
Bolaget angav de höjda start- och landningsavgifterna på den största tyska flygplatsen vid årsskiftet som orsak till indragningen. Flygbolagets upprördhet kan knappast höras: "Istället för att ge Ryanair ett incitament att stanna och växa har Frankfurt beslutat att driva bort trafik och jobb genom att höja flygplatsavgifterna", heter det i uttalandet. Den tyska regeringen anklagade Ryanair-chefen Jason McGuiness för att ha snedvriden konkurrensen med miljarder i stöd till Lufthansa"

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

The Viking
2022-01-14 01:43:56
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Lätt fråga, Ryanair stannar kvar på ARN tills att man inte längre får rabatt.
Ekonomen
2022-01-14 07:49:53
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Ryanair flyger i stort endast till/från flygplatser/kommuner som ger stora rabatter på flygplatsavgifter samt köper någon form av reklam av dem. Senast kända exempel Örebro som köpt reklam på Ryanair´s hemsida.

Rabatten på flygplatser är från 100% första året och avtar snabbt ofta inom 4 år. Då slutar Ryanair flyga på den flygplatsen och väljer en annan flygplats.

Detta kan man se som illojal konkurrens gentemot bolag som länge trafikerat flygplatsen.

Ryanair annonserar ofta ut ett mycket lågt flygpris. Men tar hutlöst betalt för alla tilläggs tjänster. I slutändan kostar det dyrt att flyga med Ryanair. En del kommer på din skattsedel för kommuner som subventionerat Ryan´s flygplatsavgifter.
hotshot
2022-01-14 12:01:00
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Det är synd att många flygplatser och kommuner inte inser hur dumt detta är. När man ger rabatt till Ryan så stänger man ofta dörren mot andra flygbolag. Få bolag vågar ta upp konkurensen med Ryanair och framförallt inte när de har fått rabatt.
Föhoppningsvis blir Ryans äventyr på Arlanda kort men jag befarar att de är där för att stanna. Vad som verkligen behövs nu är att SPF tar i med hårdhandskarna och kräver ordentliga kollektivavtal för deras personal.
DrKrall
2022-01-14 12:41:50
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Bra att Ryanair lämnar FRA. De ska inte tvinga till sig orimliga rabatter på andras bekostnad, och kan hålla sig till B/C-flygfält i provinsen. Hoppas de lämnar CPH och ARN också.
Dr. realist
2022-01-14 18:07:34
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
@Dr Krall m.fl.. Det är inte Ryanair, Wizzair och andra LCC som "tvingar sig på" flygplatserna. Flygplatserna och deras ägare i Europa vill ha flygbolag som genererar många passagerare till deras flygplatser så att flygplatserna (fler och fler är privatägda) kan generera vinster. Flygmarknaden inom EU är inte reserverad för de gamla nationella bolagen. Ett bra exempel är nu det "gnäll" man hör från Lufthansa och SAS om att de "tvingas" flyga tomma flygplan för att upprätthålla sina gamla slots på flygplatserna. Om ni istället ser detta problem från flygplatserna och deras ägares synvinkel handlar det om att flygplatserna hellre ser att slots utnyttjas av flygbolag som genererar passagerartrafik. EU som nu under ett par år gett de traditionella flygbolagen respit kan inte blunda och gå med på att andra flygbolag som Ryanair och Wizzair hindras ta över outnyttjade slots. Medborgarna (kunderna) i EU vill inte heller betala för ett sovjetliknande system där vissa nationella bolag kan göra som dom vill. EU behöver också se till att flygplatserna ges möjlighet att tjäna pengar. Pandemin och marknadskrafterna har vänt upp och ned på mycket inom flygbranschen men det som händer nu är helt enkelt en nödvändig förändring. Ett alternativ är naturligtvis att förstatliga flygtrafiken och återinföra monopolen men isåfall kanske man måste göra detta inom andra områden som telekom, postväsen, fraktverksamhet med flera områden. Jag tror att det inte finns en majoritet inom EU-länderna att återinföra statliga regleringar och gamla monopol.
The Viking
2022-01-15 01:43:40
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
@ Dr. Realist
Håller med om det mesta, men glöm inte att det finns massor med socialister både i Sverige och Europa som skulle älska att förstatliga allt inom luftfart, och allt annat du nämnde också, deras våta dröm är ett Europeiskt Sovjet 2.0
Trygghet utav pengar
2022-01-15 08:37:12
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
De får väl betala vad det kostar då. Fri konkurrens kan knappast vara detsamma som att de andra flygbolagen ska subventionera Ryanairs avgifter. För då är det inte konkurrens på lika villkor
@hotshot
2022-01-15 09:58:46
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
… du skriver att SPF ska ta i med hårdhandskarna och ta hand om sin personal.
Då kan man undra, Hur många anställda på RyanAir är medlemmar i SPF?
Sv Dr. realist
2022-01-15 12:28:11
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Ryanair at the bottom.

Behind the smokescreen: bogus self-employment.

Even if in the eyes of Michael O’Leary all pilots are ‘glorified taxi drivers’, those two job descriptions have hardly anything in common. Or maybe they do. The latest UK Supreme Court decision declaring Uber drivers to be misclassified employees, entitled to ‘workers’ status, hits home for pilots, just as it does for Uber drivers. Both professional groups have been fiercely fighting against bogus self-employment as the new norm set by unscrupulous employers.

The job of commercial line pilots is simply incompatible with the status of self-employed

European Airlines' Social Rating
Over 120 airlines rated and ranked by European pilots in the most comprehensive effort so far to identify the best and worst European airlines to work for

Ryanair is far down the list.

https://public.tableau.com/app/profile/europeanpilots/viz/EuropeanAirlinesSocialRating/DBOVERVIEW

Ryanair cannot do without general support from airports and governments.

A lot of tax money has gone to Ryanair!
Mn
2022-01-15 20:40:30
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Trams.
EU har hur många gånger som helst provat Ryanairs affärsupplägg och friat de flesta gånger. Och som tidigare skrivits så tjänar flygplatserna mest på antal passagerare än på flygbolagens avgifter
Sv Mn
2022-01-16 13:10:47
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Du har tydligen missat att passagerare inte betalar någon avgift direkt till flygplatsen!

Det är de flygbolag som flyger som faktureras av flygplatsen!

Ryanairs upplägg för att flyga till/från flygplatsen är att slippa betala så mycket som möjligt av dessa avgifter. Ryanair slipper normalt betala någon avgift första året. Efter tre år kräver normalt flygplatsen full betalning. Då slutar Ryanair flyga på den flygplatsen senast Frankfurt.

DET ÄR ETT FULT SNYLTANDE. Ryanair skulle inte klara sig om de var tvungna att ta samma kostnader som normala bolag som trafikerat flygplatsen i åratal.

Dessutom marknadsför Ryanair ett pris till kund som det är omöjligt för företaget att överleva på. Men alla extrakostnader som man tar betalt för och alla rabatter och reklam pengar man får gör att man gått runt.

För Er som inte förstått hur det går till får jag bara beklaga.

Stockholmare
2022-01-16 19:21:54
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Jag har rest med Ryan totalt 4-5 ggr sedan första gången mitten/slutet av 90-talet. Anledningen till att jag inte flugit mer är väl för att jag kanske inte varit så priskänslig samt att avgångar/destinationer inte passat.

Senaste gången var för 2-3 år sedan då var Ryan det enda alternativet för att jag skulle komma fram i rätt tid till kundmöte. Tror jag betalade 100-200kr per resa, betalade inte en krona mer. Läser man bara vad som gäller kring incheckning och bagage så slipper man eventuella straffavgifter.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn