SAS rapporterar storförlust
SAS släppte sin årsrapport igår;
Intäkter: 13.958 Miljarder SEK
Resultat: -6.523 Miljarder SEK
Kassaflöde: -5.964 Miljarder SEK
Totalt PAX: 7.585 Miljoner (-39.9%)
Kabinfaktor: 47.9%
Anko van der Werff har en tung uppförsbacke, men jag tror att han kommer att klara att vända på skutan.
svar
Due to the continuing decreased EBITA and negative Earnings as well the potential strike from the pilot union, which way will SAS continue for the short and longterm future?
According to the SAS Forward program an statements from the president and CEO, SAS could continue to transform into a more low-cost carrier segment.
” To meet this new reality SAS presented a long-term plan “SAS FORWARD” with 7.5 billion SEK in cost savings to secure competitiveness. The success of SAS FORWARD is relying on all stakeholders’ participation including all employee groups.
Therefore, it’s worrisome that the pilot unions after the second day of negotiations chose to walk out of the negotiation room. By doing so, they are putting the entire company at stake, including thousands of colleagues’ jobs and careers.” from world airline News
SAS aktien upp med 14,73% idag till 1,14 SEK !
Säg hejdå till mina skattepengar.
Svart hål helt enkelt
Tror ni bränslepriserna fortsätter gå upp?
Enligt artikeln så slår priserna hårt mot bolagen.
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14636
Håller med dig 100%.
Men RG stramade väl åt en hel del?
Bottenbetyg till ledningen som inte har tagit tag i problemen tidigare.
The Viking, det ser ut som vi deler synspunkter.
For meg bør SAS ta restruktureringen så raskt som mulig.
Facken kommer behöva ge med sig.
Och med all rätt, SAS ska räddas!
pf
Ja, du får säkert rätt i att SAS facken kommer att strejka SAS ihjäl. Danska och svenska regeringen bör inte försöka hålla bolaget vid liv genom konstgjord andning, dvs nytt kapital.
SAS behöver en nystart, att göras om helt. Det är inte någon ide att hjälpa bolaget vidare genom att tillföra ny kapital, om inte bolaget göras om helt. Då får man ett flygbolag som levar på bidrag, och konstant befinner sig på randen av konkurs. Ett svagt SAS vill ingen ha.
Marknaden (som “alltid” har rätt) värderar just nu Norwegian till 9,5 miljarder kronor och SAS till knappt 6 miljarder kronor. Norwegian flyger med 50 plan och tänker öka till 70 samtidigt som SAS tänker flyga med dubbla antalet flygplan. Kanske SAS borde titta på Norwegian strategi och slopa sina långdistanslinjer?
Tycker inte att facken ska ge med sig, skrev bara sanningen.
Vad tror ni Anko menar med sitt besparingsprogram?
Facket ska alltså ”ge med sig” och försämra sina villkor samtidigt som SAS lägger medlemmarnas jobb i Connect och Link? Fullständigt absurt av ledningen att tro att facket ska gå med på det.
Facket har redan erbjudit 25% besparing mot att de får behålla sina arbetsplatser genom att SAS ”bara” respekterar ingångna avtal. 25% är otroligt mycket givet att personalen redan har marknadsmässiga villkor.
Motivera gärna varför det lönar sig att flytta en kostnad från ett kostnadsställe till ett annat. Jag ser bara ett påstående och ingen motivering till hur det magiskt skulle förbättra sifror?
Jakob, en rad av streiker utover våren-sommeren vil “streike SAS ihjel”. Dette er også den perioden SAS MÅ gjøre forsøk på å tjene penger.
Jeg tror, da har man case SABENA, Malev, Swiss m.fl på nytt.
Danmark og Sverige kan selvfølgelig strekke seg langt, og som eiere, nok en gang få godkjent en kapitalinnsprøyting av EU, mest pga pandemien, men det kan bli den siste – for snues ikke SAS’s særs negative spiral, er det slutt.
I hvert fall for SAS i sine nåværende klær. Da blir det restrukturering. Jeg tror vi er der i løpet av 12-15 måneder. SAS klarer seg igjennom sommeren, men neste vinter ?
En masse streiker vil slå beina under SAS, også selskapets omdømme utad !
SAS står på ruinens brant.
Om inte facken ger med sig och Anko klarar av att föra över större delar av personalkostnaderna i dotterbolag så är risken väldigt hög att det tillskott av kapital som kommer skjutas till snabbt ta slut.
Q1 rapporten visar på storförlust;
Resultat före skatt: – 2.597 miljarder SEK
”SAS Forward” lanseras med årliga kostnadsbesparingar på 7.5 miljarder SEK.
Kommer herr Werff kunna vända på skutan?
Slakten av SAS aktien, bolaget blöder pengar.
https://www.di.se/nyheter/flyganalytikern-om-sas-kommer-narmare-stupet/
Hur ser rapporten ut imorgon?
SAS kommer behöva mera pengar nästa vecka vid stämman.
SAS störtdyker på börsen – Ner 20% på förmiddagen.
“SAS: NÄRMAR SIG KONKURS OM INTE REKONSTRUKTION GENOMFÖRS – DNB
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) En rekonstruktion av flygbolaget SAS ser ofrånkomlig ut, annars riskerar bolaget att gå i konkurs, skriver DNB i en analys på onsdagen där riktkursen sänks till 0:40 kronor från tidigare 1 krona och rekommendationen sälj upprepas”.
“Vi uppskattar förlusterna till 17,6 miljarder kronor sedan utbrottet startade”, skriver bankens analytiker.
Balansräkningen är inte tillräckligt stor för att i förlängningen absorbera denna finansiella chock, och en rekonstruktion för att undvika konkurs är därför nödvändig.
“Vi tror att de likvida tillgångarna uppgår till 5,6 miljarder kronor. Detta kan jämföras med totala skulder på 40,5 miljarder kronor i slutet av fjärde kvartalet. Denna höga skuldsättning ser ohållbar ut, och med 3,8 miljarder kronor i förfallande skulder inom de närmaste 12 månaderna kommer en rekonstruktion förmodligen krävas”, skriver DNB.”
“”Samtidigt är bränslepriserna rejält upp och SAS saknar hedge mot detta”, skriver DNB.”