Tråden startades av: Jörgen  2022-06-22 19:47:57
CAE SAS connect snart borta  
Ser att SAS rekryterar för crew planning och Control för SAS connect. Det är ju något som CAE sköter just nu. Är det slutet för den pengaslukande CAE-eran på SAS connect?

Dröjer nog inte länge innan Monarch-grabbarna i London snart får lämna bolaget också. Lär ju kosta kopiösa mängder pengar att ha en mellanhand. CAE ska ha sin marginal också.

Bye Bye CAE, we wont miss you.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Bertil
2022-06-23 12:15:43
SV: CAE SAS connect snart borta
Ska SAS Connect ha sin egna lilla avdelning?

Blir lite komiskt det där. Ska de sitta bredvid varandra och ställa in två "SAS" flygningar? En för att det saknas Kapten på SAS och en för att det saknar kabinpersonal på Connect?

Så står alla där som idioter. Sanslöst.


Stordriftsfördelar som alla andra jobbar men ska SAS absolut inte ha. Där ska man ha ALLA olika flygplan som finns i en massa olika bolag för att maximera ineffektiviteten.
Connect crewing services
2022-06-23 16:50:05
SV: CAE SAS connect snart borta
Nej Bertil, det är ju det som connect inte ska ha. Det ska integreras i befintliga avdelningar. Det som kostar pengar är att ha en aktör som står mitt emellan och ska ha vinst på att sköta saker som SAS kan sköta ”in house”. Nuvarande upplägg med CAE är extremt onödigt och kostar bara pengar. Rensa bort CAE ur bilden helt, inklusive klicken med CAE-piloter i London.
X
2022-06-23 23:04:56
SV: CAE SAS connect snart borta
Det här är parodi på hög nivå...
Något mer ineffektivt och misskött företag får man leta efter. Att bedriva krig mot sina anställda i media är under all kritik och ledningen på SAS bör ställas till ansvar för sitt agerande.
Bertil
2022-06-24 10:00:14
SV: CAE SAS connect snart borta
Helt fantastiskt av SAS att komma på det. Integrera och skapa synergieffekter.
Vad är nästa steg? Hyr in lite konsulter som kan integrera Connect i övriga SAS så kan besättningarna flyga med varandra och i samma flygplan så blir det färre inställda flyg pga brist på besättning.
Sv X
2022-06-24 15:57:34
SV: CAE SAS connect snart borta
Du är tydligen dåligt informerad!

Har du aldrig hört talats om Norwegian och deras piloter anställda i bemanningsbolag mm? Det som hände vid rekonstruktionen!

PS! Det har härjat en pandemi som gjort det svårt för de flesta flygbolagen även RyanAir har två verksamhets år med mycket stora förluster. Norwegian var på ruinens brant före pandemin.


Gulle
2022-06-24 17:37:21
SV: CAE SAS connect snart borta
Otroligt att SAS finns kvar som företag med alla dessa korkade idéer genom åren. Den ena värre än den andra. Det här tar nog priset. CAE skrattar hela vägen till banken?
Oxford
2022-06-27 08:47:02
SV: CAE SAS connect snart borta
Varför ska man ha en mellanhand? Är inte det att kasta pengarna i sjön?
CAE är ju inte kända för att vara billiga….
Purser
2022-07-02 08:52:36
SV: CAE SAS connect snart borta
14% löneökning och bonus. Varför ens ha CAE?
Karl
2022-07-02 10:56:02
SV: CAE SAS connect snart borta
För att man jämför snittkostnad och inte pengar betalat.

Det är på papperet billigare att ha CAE så länge snittpriset understiger SK. Dvs att om snitt lönen för piloter är 70k/månad i SK är all anställnings i SAIL billigare om de får mindre än 70k. Därför blir lägre kostnad för SAS på pappret att anställa en styrman för 50k i SAIL än för 35K i SK. Att pengarna flyger iväg skiter man i, det ser bra ut.
Karl
2022-07-02 11:02:03
SV: CAE SAS connect snart borta
För att man jämför snittkostnad och inte pengar betalat.

Det är på papperet billigare att ha SAIL så länge snittpriset understiger SK. Dvs att om snitt lönen för piloter är 70k/månad i SK är all anställnings i SAIL billigare om de får mindre än 70k. Därför blir lägre kostnad för SAS på pappret att anställa en styrman för 50k i SAIL än för 35K i SK. Att pengarna flyger iväg skiter man i, det ser bra ut. Detsamma gäller kabin och piloter. Eftersom SAS har en erfaren kår har åren drivit upp kostnaden, så snittet är högt. Det hjälper inte att anställa några enstaka på lägre kostnad just nu, snittet är fortfarande högt. Men om några år när majoriteten på SAS MAIN har gått i pension, då kommer de dåliga grundläggande villkoren få genomslag och SAS main kommer ha sjukt låga kostnader. SAIL kommer åka i soporna direkt med tanke på de höga kostnaderna de bygger upp.

En av anledningarna jag inte söker mig mot SAIL, det är uppbyggt endast för att pressas main, kommer sedan läggas ner. Alla senioritetsår kommer åka i soporna med.
Connect misslyckande?
2022-07-03 01:07:27
SV: CAE SAS connect snart borta
Sägs att många piloter som fått jobb i Connect fortfarande sitter hemma på grund av "Lack of training capacity".
Det saknas Line Training Kaptener och därför behöver man ställa in flygningar i Connect när man i själva verkar har folk och betalar för dem som inte kan flyga. Kan någon bekräfta?
TRE
2022-07-03 10:45:19
SV: CAE SAS connect snart borta
Träning är alltid en flaskhals i nästan alla bolag. Svårt att få det att lira helt smärtfritt så de lär absolut ske att crew hamnar i limbo ett par dagar eller någon vecka.
EHAM
2022-07-04 22:32:28
SV: CAE SAS connect snart borta
Lite OT måhända - men är det någon som vågar sia kring vad som sker med Connect och Link i händelse av SAS konkurs/rekonstruktion? Kan de tekniskt sett överleva som separata bolag eller faller allt?
I guess
2022-07-19 18:26:25
SV: CAE SAS connect snart borta
Denna tråd passar ju ganska bra just nu.
Trådstartaren får som den vill. CAEs dagar är räknade.
PF
2022-07-20 11:29:00
SV: CAE SAS connect snart borta
Blir intressant det här. Nyanställda Kaptener i Connect/Link får lägre senioritetsnummmer än de som ska återanställas vilket betyder att nyanställda kaptener blir nedgraderade till styrmän.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn