Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Embargo på mtrl till Ryssland

Tråden startades av Rollo

Hej
Hur kan Ryska flygplan tillverkade i Väst flyga vidare i Ryssland
trots att det är embargo på bla all teknik till Ryssland?!

Spareparts till flygplan!
-Service mtrl
-Landställ
-Motor mtrl så som turbinblad Fanblad Brännkammare osv osv.
-Allmänt mera rep relaterat mtrl som måste fram för att hålla planen flygande.
Osv annat mtrl x som behövs för att “keep them aloft”

Nej ngn måste ju smuggla in dito mtrl, skaffa dito mtrl på “omvägar”
Bulvaner, att Iran enl vissa media uppgifter börjat stödtillverka flyg mtrl år Ryssland.

Nej ser man på Flightradar24 är det ju Business as usual, tycker man.
Planen flyger vidare korr och tvärs som att inget hänt.
Man kan iofs ju gissa att dom flesta planen flyger med t.ex massor av fel på “MEL”……

Nej hel skumt ju….

Publicerad den 2022-12-05 06:24
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

@pf
2022-12-12 17:08

Dina ryssvänliga frågor förtjänar inga svar!

One Love
2022-12-12 13:23

Till signaturen “pf”

Jag får kalla kårar i kroppen när jag läser dina inlägg.
/Regnbågspilot

pf
2022-12-11 20:50

“at” pf, tror du tar kraftig feil !

hva med å svare på min fråga ?

ABC@pf
2022-12-11 19:51

Ditt Ryssvurmande får mig att må illa.

Det är troligt att detta är “silent flights” som flyger precis på gränsen mellan två kontrollområden och rapporterar sin position elektroniskt och sedan håller sig på en förutbestämda höjder från/till Kaliningrad.

Hur de ryska flygbolagen gör när de passerar mellan Norge och Svalbard på väg till Karibien, Mexico och Venezuela via Kolahalvön kanske pf vet? Vill de Norska flygledarna prata med dem?

SORLA
2022-12-11 19:11

Flyg från Ryssland, bl a Moskva och St Petersburg, flyger på internationellt vatten i finska bukten och öster om Gotland. Flygtrafikledningen kontrolleras av de Baltiska staterna men dessa flyg sker på internationellt vatten och alla får lov att flyga där. I början av kriget ropade inte de ryska piloterna på den baltiska flygledningen men nu gör de detta utan att flygledningen besvarar anropen. Flygen har transponder på som tur är.

@pf
2022-12-11 12:50

Din Putin friendly (pf) hållning skrämmer mig och jag mår illa. Kanske vi s

pf
2022-12-09 19:42

På en flyging LED/Moskva til/fra Kaliningrad, kan noen finne ut av om de russiske sivile maskiner er i kontakt med svensk ATC, når de går nære Gotland over Östersjöen. For de må gå i internasjonal luftled, og unngå Estland, Latvia og Lithauen.

Hvis ja, er da Sverige “bedre” enn Turkish, Air Serbia El AL m.fl. ?

Hephaestion
2022-12-06 14:30

Såg nyligen att El Al flyger mellan Moskva och Tel Aviv.
Så man förser förmodligen Ryssland med nödvändiga prylar, de också.

Zune
2022-12-05 21:14

IKAR AIRLINES flyger till HKT tre dagar i veckan med en 24 år gammal 777, Aeroflot flyger dagligen till HKT från SVO med 777, skönt man hann med HKT utan ryssar under pandemin!

Daniel
2022-12-05 17:12

Kan man stjäla spannmål, människor och annat, borde reservdelar till såväl BMW som Airbus och Boeing vara en enkel syssla.
Som någon skriver här kan man ju fundera över vad Turkish eller Sir Serbia och andra har i lasten.

Hephaestion
2022-12-05 12:01

Globalt sett är det egentligen ganska få flygbolag som slutat flyga på Ryssland.
Alla andra kör på som vanligt och det slinker säkert in ett landställ eller chip bland resväskorna då och då från välvilliga europeiska bolag och andra, ex.vis från Kina.

Kapten Krok
2022-12-05 09:46

Det råder stor brist på reservdelar till de stulna/annekterade Boeing och Airbus-flygplanen från väst, och flera av dem flyger icke luftvärdiga medan andra kannibaliseras på delar. Vissa delar smugglas in till Ryssland via en handfull ljusskygga stater som fortfarande har stabila relationer med ryssarna. (Vilka de länderna är är ju lätt att räkna ut)

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500