KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Inhyrd A330 ger business i charterkabinen

Flygnyheter, Redaktionen, 2022-08-10
En inhyrd maskin ersätter en egen men försenad. A330neo. Det ger å andra sidan vinterns charteresenärer tillgång till Businessclass och flat-beds. Men det är inte första gången som svenska charterresenärer har kunnat resa i business och första klass.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Mari  2023-01-23 07:38:48
KopplingInhyrd A330 ger business i charterkabinen 
Vi sitter nu i Phuket och ser inte framemot resan hem 26/1 med High Fly Airbus 330 NEO. Att sitta så trångt i 12-13 timmar är definitivt inte okej. Vi var många som tyckte detta var den värsta resan vi gjort. Att få rum med benen och kunna sträcka ut dem var helt omöjligt. Ännu svårare var det att äta i tre säten med normala fullvuxna. Bordet gick inte att rubba så kanten hade man i magpartiet. Att dessutom hantera drycken var omöjligt. Att betala så mycket för en lång distans är definitivt väldigt osmart av Ving som kommer efter detta tappa sina resenärer. Vi är flera som pratat och mailat till Ving utan förståelse eller svar på OM vi kan bli erbjudna ett annat plan hem med benutrymme. Svaret är att vi ska reklamera detta när vi kommer hem. Vi är flera som funderar att boka reguljär flyg hem med tilläggskostnden på 9000 kr per person. Resan hit var dyr och väldigt traumatisk för oss och många fler. Portugisiska High Fly har gjorts om till 18 platser i business Class då 40 extra platser sats ut i resten av Airbusen. Då blir det trångt?? Har flugit bättre flyg inom Europa med tex Norwegian till Malaga ( 4 Tim).

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Anders
2023-01-23 09:00:10
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Charter ska vara trångt, annars är det inte charter.
Kofösaren
2023-01-23 09:04:06
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Det låter vidrigt, går det inte att ta sig till Phuket reguljärt, man reser ju inte charter till USA, så varför ska man göra det till Asien?

Nisse
2023-01-23 09:21:33
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Nu har det dessutom gått sönder igen:

https://www.ving.se/flygforsening
Stockholmare
2023-01-23 09:24:54
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Ja, det är väl upp till var och en om man väljer att åka charter men visst det är lättare att klaga på någon annan än att se "vad kunde jag själv gjort annorlunda".
Hästmannen
2023-01-23 11:28:57
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@kofösaren.. Vilken värld lever Du i ? Klart det går att åka reguljärt till Phuket. Finns många som flyger dit. Med en mellanlandning förstås
Kofösaren
2023-01-23 11:56:06
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Förlåt hästmannen, det var inte meningen att göra dig irriterad, men det var med ett visst underfund jag ställde frågan. Så, då kanske man kan bygga ihop sin egen resa istället för att bli hanterad som boskap?
@Mari
2023-01-23 16:41:34
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Det är inte en High fly 330 NEO, det är Sunclass maskin.

High fly som egentligen heter Hifly äger inte denna maskin längre.
Daniel
2023-01-23 17:54:30
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Mari -den kärran är som redan påpekats inte ett HiFly plan utan tillhör numera Sunclass Airlines, dock endast tillfälligt fram till att deras nya ordinarie A330-941 (Airbus A330 neo) är klar invändigt, därefter kommer den inlånade planet att lämnas tillbaka till leasingbolaget. Det nya planet kommer så vitt jag vet inte att ha Business Class så förhoppningsvis kommer övriga säten ombord inte vara lika trångt emellan
Klasse
2023-01-23 18:53:05
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Sunclass måste vara väldigt snål eller så är Iberojet väldigt dyr. CS-TKH som för det mesta står ledig på Arlanda hade ju lätt kunnat sättas in för att minska förseningar bara Iberojet flög in crew. Men troligen är Wamos och liknande bolag billigare att hyra in.
Daniel
2023-01-24 12:44:48
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Klasse - det handlar inte om snålhet. Vad jag minns från en annan tråd så får inte CS-TKH användas för akuta flygningar utan endast planerade flygningar. Sedan vet jag inte riktigt varför den inte får användas för akuta flygningar
Ron
2023-01-24 17:04:08
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
OY-VKJ är uppe igen på väg mot HKT. Inte nog med att den haft problem sen den kom, den är alltid sen också, även denna gång. Vad beror det på:
- okunskap om planet?
- svårt att starta planet? :)
- fel och för snävt satta starttider?

Något konstigt är det med OY-VKJ och Sunclass.
Daniel
2023-01-24 20:33:54
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Ron - så vitt jag vet så finns det en tråd som förklarar lite kring förseningarna. Så vitt jag kommer ihåg stavas en av anledningarna att det är för liten plats i utrymmena där maten ska lastas in, om jag kommer rätt alltså från den tråden.
Klasse
2023-01-24 20:47:53
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Daniel, det handlar om snålhet. Hade Sunclass betalat Iberojet så hade de hoppat in och flugit extra. Men då anlitar man de billigare bolag som gör att förseningarna ökar.
Daniel
2023-01-25 07:58:55
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Klasse - om du nu sitter på alla fakta så förstår jag inte riktigt varför du ställer frågan om hur det kommer sig att CS-TKH sällan används. Jag tror nämligen inte att man medvetet skulle öka förseningarna genom att ta in en annan operatör och därmed tvingas till att betala dyra ersättningar till de som ska iväg på semester samtidigt riskera det goda ryktet som faktiskt Ving och Sunclass Airlines har.

Så jag tror att det är något annat som styr att CS-TKH sällan används
Mari
2023-01-27 00:45:58
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Jag vet med era svar att man får skylla sig själv om man väljer charter. Trångt plan i 13-13 timmar osv. Men nu ska vi åka idag och har inte sett framemot resan Då skickar VING ett meddelande att vi ska mellanlanda i Bulgarien för att tanka ?? Hmmm detta bolag är väldigt fula mot sina resenärer eller? Vi blir då 2 timmar försenade så denna kommer säkerligen ta Phuket - Stockholm 16-17 timmar. Vi mellanlandade inte hit. Ja jag vet väljer man charter ska man sitta trångt, och dessutom att det blir försenat 2-3 timmar. Stackars alla barnfamiljer och alla som missar sinna flyg på Arlanda. Vi väljer då aldrig mer Ving iaf.
Daniel
2023-01-27 09:53:13
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Mari - jag tycker du är lite orättvis gentemot Ving och Sunclass Airlines när du inte sitter med alla fakta. För det första är det inte deras egna plan du åkte med utan ett inhyrt plan i väntan på att deras egna nya plan är färdig invändigt. Att sitta i ekonomi klass i deras egna långdistansplan OY-VKF eller OY-VKI är inte särskilt trångt.

Som du redan vet är både Rysslands och Ukrainas luftrum stängt vilket gör att planen från norden tvingas till en ganska stor omväg, detta ställer naturligtvis stora krav på planet. I normala fall så fixar planet en sådan sträcka utan några större problem. Orsaken till att du fick mellanlanda i Varna är att Phukets startbana ligger i uppförsbacke åt ena hållet. Detta tillsammans med flertalet olika parametrar gör att man förlorar flertalet km om man tvingas lyfta i "fel riktning" i Phuket. Alternativet hade varit att bli försenade för att kunna hitta en ledig lucka att lyfta i nedförsbacke.

2023-01-28 05:57:02
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Kommer till Phuket flygplats check in packat med folk som är precis som vi väldigt frustrerad. Många hade varit i kontakt med Ving utan respons. Kön ringlar sig ut till gatan utanför flygplatsen. 4 små bås är öppna för check in. Två Vinganställda står där försöker prata med passagerarna som är så besvikna på ditresan där vi forslades in i planet som boskap. Även om Ving väntar på nytt plan som kommer ta åtminstone 1-2 år att få så struntar vi alla i det nu. Ving ger oss massa ursäkter om kort landningsbana, för tungt plan, väderförhållanden, att planet måste fylla på bensin i Varna som sedan ändras två gånger under flygningen till Ankara Turkiet sedan åter till Varna. Planet blev även försenad över en timme från Sverige. Alla pratade med varandra och jag lovar att många kommer nu bojkotta Ving som beter sig som ett lågbudget företag. Så ni alla som vill åka Charter med Ving på längre flygningar pallar ni resor som skulle ta 12-13 timmar blir istället 4-5 timmar extra i ett plan som serverar en varm måltid och avslutar med en torr macka och kaffe Fine välj det då. Barn som skriker och är övertrötta, 4 toaletter på över 360 passagerare som luktar kiss och bajs. Dessutom stank det bensin i planet när det fylldes på. Påfyllningen tog över en timme. Men betalar man för att bo på hotell så blir kostnaden 40-60 000 och att då få åka på Vings snålhet att ta in 373 passagerare varav 18 stycken bättre stolar som

genererar ännu mer pengar typ 8000-10 000 per stol och då klämma in de överblivna stolar 40 stycken i resten av flygplanet så vi andra sitter med knäna in i stolen framför 73 cm är inte okej.Att Ving dessutom har sin dolda agenda där ingen får veta vid bokningen alla ursäkter om omvägar väderförhållanden är faktiskt det värsta. Frågan är då varför andra stora flygplan större än vings kan lyfta och flyga sina destinationer direkt och inte påverkas av det Ving påstår. TUI tex. Vänner åkte med dem inga mellanlandningar från Sverige o Europa. Ving är inte som förr dem har tappat sina glansdagar. Tyvärr måste jag ( redan betalt)med Ving om tre veckor till Teneriffa och vad fick jag i mailen Vi byter plan Sun Class med säten 2-4-2 till två mindre plan. Någon Kompensation från Ving.. Knappast Så kom inte och säg att vi i detta plan har fel om Ving. Nu är planet påfyllt med säkert billigare bensin och kan åka ner till Thailand med nya passagerare. Dem ovetande som är där vet inte ännu att samma ursäkter snart väntar dem med en flygresa på 14-15 timmar väntar. Hade nog hellre åkt till Bali istället . Ving kommer knappast ge någon respons till sina kunder. Förtroendet är redan förbrukat.
Resenär
2023-01-28 09:56:14
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Hej, kan bara instämma med dig angående hanteringen från vings sida...Vi åker till teneriffa om 2v. Mottog samma ändring av flygplanstyp. Från 2-4-2 till den mer trånga 3-3. Detta borde informerats om innan bokning. När bokning är betald kommer dessa mail om ändring av flygplanstyp, Ving vet väl redan innan de säljer resan att de ej kommer flyga med A330, men lockar kunderna först med större plan. Sedan går det bra att ändra....
@Daniel
2023-01-28 09:58:44
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Tycker det är märkligt att just OY-VKJ måste tanka i Varna varje gång, det är ju trots allt en NEO så den bör inte ha så dålig range. TUI & Norse 787 Dreamliners klarar HKT-ARN/CPH utan mellanlandning. Och de måste ju också använda samma startbana samt ha samma flygväg. Tror knappast att OY-VKJ har mer cargo än vad TUI har.
Teknik
2023-01-28 12:41:04
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Kan inte låta bli att sitta och le åt den okunskap som "Resenär" skriver ut. Sitter och spekulerar i att Ving har en dold agenda med hur man ändrar flygplanstyper... Skrattretande.
Flygplan går sönder och då måste man kasta om i produktionen. Alternativet är väl att ställa in er resa helt och hållet. Hur skulle gästerna reagera då? En charterresa bokar man utifrån vart man vill åka och semestra inte till grund av om man ska sitta i en A330 eller A32X???

Men å andra sidan vad vet jag? Tycker nog ändå att det låter rimligt att sitta och programmera sina hemsidor så man visar en typ och sen två veckor innan flygningen aviserar att man bytt flygplan. Något som med största sannolikhet <1% av passagerarna skulle bry sig om.
Linkan
2023-01-28 13:58:21
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Det är många faktorer som avgör hur långt bränslet räcker samt hur mycket bränsle man tankar. Efter tagit hänsyn till alla parametrar och nödvändiga reserver får man svaret.

1. Flygplanets max räkvidd fulltankat.

2. Om man flyger mot eller med jordens rotation. Flyger du mot kommer man längre på kortare tid, man kommer längre på bränslet man tankat.

3. Har man last och passagerare så att man inte kan tanka fullt, blir det kortare sträcka.

4. Rådande vind på sträckan kan göra stor skillnad. Medvind gör att planet flyger snabbare jämfört med marken.

5. Flygplatsens längd, luftens temperatur och flygplatsens höjd över havet. Hög temperatur kräver längre startbana. Hög höjd på startbanan förlänger starten.Varm luft är tunnare och har sämre bärkraft.

6. Charter flyg är ofta konfigurerade att ta max antal passagerare. Det kan innebära att man inte når max räckvidd.

Nu är flygvägen längre beroende på att vi inte kan flyga över vissa områden.

Har själv flugit med Thai Airways Arlanda - Phukhet returen gick via Bangkok.



Hanna
2023-01-29 06:23:17
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Gick på hify A330 neo 27/1 som då var försenat 1h pga ”resan från Phuket tog lite längre tid än beräknat” förstår nu när jag läser i tråden att de var pga av en mellanlandning med tankning..

Är nu rädd att vi kommer behöva mellanlanda när vi flyger hem 11/2 och efter den traumatiska resan ner (klaustrofobiskt trångt, minst 3 personer svimmade av, försening osv) så ligger jag nu i solstolen och har ångest över hur vi ska ta oss hem.

Vi har kontaktat ving för att se om de kan ge oss ett ärligt svar kring tankning på hemvägen så att vi kan välja ett annat flyg hem.

förstår inte hur ving kan välja att hyra in ett sådant flygplan! Stackars cabinpersonal som får ta emot extremt mycket klagomål, för att inte tala om deras kundtjänst.

Kommer aldrig i mitt liv mer flyga med ving efter detta…
Mackan
2023-01-29 09:42:25
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Visst, det är alltid trist med försening.
Sitta på flygplatsen, i obekväma stolar, med trötta barn.

Men mellanlandning som nu Sunclass gör, är väl inget nytt.
Sunclass/Thomas Cook / Mytravel / Premiair, har ju tidigare i regel mellanlandat med sina A330-300 i Sharjah.
Tror de tog 396/408 pax. Trångt o jobbigt även då.
Men kan ju vara en bra idé att ta med extra mackor och snacks, för det är snålt med maten.
Prisnivån för en familj, för en resa till Phuket, är iaf löjligt hög just nu.

Själv tar jag familjen med SAS direkt till Miami på sportlovet.
Filip
2023-01-29 11:06:16
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Vad är det som stämmer om mellanlandningen egentligen? Är det att banan i Phuket inte är tillräckligt lång eller bara 333an som inte klarar den långa sträckan med all last? Många olika bud på forumet, hade varit intressant att veta vad som stämmer! :D
Sv Filip
2023-01-29 14:14:25
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Startbanan är för kort i Phuket. Ingen begränsning vid flygning från Bankok där banan är ca 500 meter längre.

Ron
2023-01-29 17:12:10
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
OY-VKJ på väg till HKT från CPH men på hemvägen från HKT är den destinerad via KBV istället för Varna. Har Sunclass tänkt om tycker det är bättre att tanka upp i Krabi och sen når de till Skandinavien?!?! Förresten, den starta för första gången i tid sen den kom till Sunclass t.o.m 6 min före :)
För att stilla er nyfikenhet
2023-01-29 22:48:45
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
330 NEO har startvikt på 242 ton och Phuket har för kort bana, bana 09 är i uppförsbacke plus har 2 kullar i närheten vilket begränsar startvikten avsevärt, bana 27 går starta fullastad men på vintern är det mest medvind där. För att göra saken värre kan man av uppenbara skäl inte flyga genom Ryssland och inte heller Afghanistan som man gjorde förr vilket resulterar i mkt längre rutt. På det finns begränsningar i Flight time limitations på antalet leggar, min crewrest osv, mer komplicerat än dom flesta fattar. Saken blir inte lättare av att nya NEO motorer väger mer än gamla CEO vilket gör Basic empty mass 10 ton högre med lite annat inräknat. Annat som gör saken värre är att NEO har barnsjukdomar med motorerna. Nya high bypass klarar tailwind mkt sämre och är allmänt känsligare och detta gäller inte bara A330 utan alla maskiner som flyger på senaste gen motorer.(Tänk er hur det var med dreamlinern när den var ny, motorer å batterier) Det som försvårar mest är uppstarten efter Corona, där efterfrågan för det mesta vida överstigit tillgången, (därav inflationen i samhället bland annat) likaså för Airbus flygplan vilket resulterat i att Sunclass A330 och A321 är försenade. Därför fick man hitta en lösning vilket blev en Hiflly maskin som tyvärr har för många säten.(Hilly blev senare regisserad i Sunclass då Hilly var skyldiga pengar till leasingsällskapet och man fick helt enkelt tillfälligt ta över) Av den anledningen läser jag att en del av gästerna är missnöjda för att det är för trångt bland annat men detta är tillfälligt och bästa lösningen man kunde genomföra. Sunclass har i årtionden haft bästa rating bland sina gäster och självklart har man inga baktankar som vissa påstår, alla som jobbar på Sunclass/Ving har som högsta prioritet att ha nöjda gäster, om ni visste hur mkt personalen ställt upp.....men tyvärr har världsläget tilldelat oss dåliga kort för tillfället, MEN allt kommer lösa sig, och när nya maskiner kommer inom några månader så kommer upplevelsen, servicen och allt annat vara återigen på topp!
SV Philip
2023-01-29 22:53:10
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
333 är Airbus 330-300 CEO (short Range) 390+ pax
332 är 330-200 CEO long range 320+ pax med 30% mer soppa
339 är 330-900 dvs NEO och det som diskuteras här, drar 5,5 ton soppa i timmen mot gamla som drog 6t soppa. Soppan räcker fint hela vägen hem det gör inte banan i HKT.
330 vs 787
2023-01-29 22:57:49
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Ni som skriver att TUI flyger direkt, det är som att jämföra päron med äpplen, deras maskin tar 100 pax mindre.
E
2023-01-30 07:28:09
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Philip, det är många anledningar, problemet kommer sällan ensamt.

Förlåt men alla som är så jäkla sura här. Förstår att det är tråkigt med en mellanlandning i Varna. Men herregud, bokar ni en resa när världen ser ut som den gör, krig i vårt närområde och förlängd flygtid med flera timmar pga omvägen man får flyga. Då kanske ni kan räkna ut själva vid er bokning att risken finns för mellanlandning. Rutten till HKT är långt ifrån densamma som det vore om det inte vore krig. Det är trångt, men det är charter jämt. Boka inte en så lång resa i ekonomi om ni inte klarar av att sitta trångt. Typiskt svensken att klaga på allt. Som priviligerat tar sig till thailand, gnäller på en mellanlandning och trångt benutrymme. Alla har inte fördelen att åka på semester till thailand ens. Ta er samman lite, blir sjukt upprörd av att läsa vad folk skriver. Ibland tänker inte vissa längre än pannan räcker. Lovar att folk hade gnällt ännu mer om ving ställde in allas semester för hela vintern. Hi fly planet är en tillfällig lösning för att inte behöva ställa in resan. Det är som det är, vill man sitta i business class eller ha stort benutrymme får man boka annat bolag än charter.

Idag går HKT-CPH med mellanlandning i KBV. Skönt, då slipper passagerarna bli väckta mitt i natten för en mellanlandning i Bulgarien. 1+ till ving, som inte förtjänar all den skit de får. Någon behövde säga det.

Daniel
2023-01-30 07:32:14
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Antingen har man ändrat plats för mellanlandning eller så testar man bara en ny taktik för att se om det blir bättre av att byta plats för mellanlandning. Idag 30 januari flög DK2525 från Phuket till Krabi och därefter vidare hemåt till Köpenhamn, dit den beräknas landa kl 16.37 (8 minuter före tidtabellen)
Nisse
2023-01-30 08:02:53
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Daniel tror du på alvar att man kommer att kunna fly kbv-cph på under 10 timmar?
Nej, sunclass kommer att, som vanligt, vara kraftigt försenad.

oy-vkj har ännu inte varit i tid på en enda av sina flygningar. Ett svårslaget rekord.
@Nisse
2023-01-30 08:47:29
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Flyger man långtur får man alltid räkna med förseningar. Väder, vind etc spelar in. I detta fall även mellanlandning av naturliga orsaker. Gnäll inte.
Daniel
2023-01-30 10:47:05
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@För att stilla er nyfikenhet - mycket bra skrivet! Ving har alltid haft bra betyg och även om det just nu är så att deras flygbolag har lite otur så är jag övertygad om att det kommer bli bättre när deras nya plan tas i trafik
E
2023-01-30 10:53:53
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Du som klagar på att sunclass serverar en varm måltid och en ”torr macka”. Har du någonsin varit på ett flyg där det är buffé och 4 rätters i ekonomi? Många bolag ger inte ens en ”second serving” alltså den så kallade torra mackan. Alla vet väl att man får ta med sig eget snacks och förbereda sig inför en lång flygning. Det må finnas snacks ombord till försäljning. Men det kan även det ta slut käre vän.

Att du ska till teneriffa och att planet gick från 2-4-2 på en a330, till 3-3 på en a321. Hade du hellre flugit VKJ till teneriffa igen då eller? Sunclass gör så gott de kan. Teknik på deras a330-300 VKI har gjort vintern svårplanerad. Inget någon på ving/sunclass kunde förutspå när resorna gick ut till försäljning. VKJ kunde lika gärna satts in på din Teneriffa flight. Som den gjorts till LPA på onsdagar. Var glad att det är sunclass egna plan du får flyga och inget inhyrt denna gången. Men alltid ska det finnas något att klaga på. Tror det minsta problemet för 99% av passagerarna är om de åker i en a321 eller en a330 till Kanarieöarna. Att subchartra flyg är orimligt dyrt för ett bolag. Man försöker använda sin egna kapacitet i den utsträckning det går. Tror folk har glömt bort att sunclass precis före pandemin kom från konkursande Thomas Cook… Sedan slog nog pandemin otroligt hårt. Hur mycket pengar finns ens kvar i kassan? Tror verkligen ving gör allt de kan för att tänka på gästerna. Men de måste också tänka på sin egna överlevnad.
sv E
2023-01-30 17:41:59
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Tror inte att du riktigt vet vad du talar om. Flög den 18/1 med VKJ. LPA - ARN.
En skräckupplevelse. Omänskligt trångt. Sunclass kunde ha leasat ett plan från Iberojet i stället. Nu har man något märkligt avtal, om att man inte får använda ett av Iberos plan akut.
Det är inte resenärens problem om Ving/Sunkass likviditet. Säljer man en produkt, då ska man leverera. Kan man inte det, då ska kunden kunna annullera resan utan några avdrag. Det du kommer med är BS!
Oscar
2023-01-30 19:00:24
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Till sv E.

Du verkar tro att Ving bara kan välja ett visst flygbolag. Men hur vet du om ditt påstådda alternativ fanns tillgängligt till hyfsat pris just den dagen?

Det är många parametrar som skall vara på plats och fungera.

Varför väljer du inte SAS till LPA?? Ett mycket bra alternativ om du kräver benutrymme.

De flesta charterbolag har packat max antal passagerare för att kunna erbjuda ett lägre pris.

Det var ju det låga priset du var ute efter!

You get what You pay for.




sv E
2023-01-31 00:03:15
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
PS. Jag hade bokat Sunclass +. Inte economy, DS.
sv E
2023-01-31 11:02:36
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Oscar Sunclass har ett kontrakt med Iberojet. Men man har valt att tillfälligt "dryleasa" en ex HiFly 330 över vintern (OY-VKJ), enligt Ving. Resan var inte särskilt billig heller.
Sunclass "egna" 330 har en betydlig bättre komfort. SAS är inte intressant, då jag bokade en paketresa. Ditt bs om fullpackade charterplan - är just bs!

I'didn't get what I payed for!
Vilket jag har reklamerat.
Daniel
2023-01-31 12:15:36
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@sv E - Sunclass Airlines hade ett kontrakt med Iberojet, dvs det är avslutat nu. Det är jättelätt för oss som skriver här att säga att man skulle tagit in det planet istället för ett annat plan och så vidare. Men det är inte lika lätt i verkligheten.

Som redan påpekats så är detta plan ett tillfälligt plan man har inne. Sunclass Airlines egna plan har bättre benutrymme ja men åter igen, just nu har Sunclass Airlines väldigt ont om långdistansplan. Man har alltså bara OY-VKF tillgänglig och den använder man fullt ut ändå med resorna till Kap Verde, Aruba och Punta Cana med mera. Eller du kanske tycker att man skulle ställt in alla andra resor med OY-VKF och låta den flyga till Thailand istället? Hade det inte varit för att OY-VKO blev försenad så hade du troligtvis fått åka den istället.

Du har reklamerat resan, får du ersättning så är det ju bra. Tänk dock på att det är en paketresa du bokade och det brukar vara annorlunda regler när det gäller paketresa, men jag kan ha fel förstås om det
Att sv E
2023-01-31 14:29:14
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Du kunde ha flugit med SAS utan att behöva trängas.
Hotell kan man boka via nätet.

Då hade du fått ett mycket bra alternativ.

"You get what You pay for"

SAS PLUS PRO

med inkluderade bekvämligheter
1 x väska under sätet (40x30x15 cm)
1 x 8 kg handbagage (55x40x23 cm)
2 x 23 kg incheckat bagage
Fast Track (om tillgängligt)
Lounge (om tillgängligt)
Gratis val av sittplats
Mat & dryck
Gratis WiFi (om tillgängligt)
Ombokningsbar
Återbetalbar
Tjäna: 2 000 poäng

6 026:- /vuxen
sv E
2023-01-31 17:37:44
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Daniel, Att sv E. Har ni läst mitt inlägg? Ni har iaf inte förstått. Daniel, du tror inte att jag vet hur man reklamerar? Tro inte att du är branschens guru. Ingen annan vet ju något enl dig. Informationen jag åberopar angående att leasa andra plan, har jag från Ving. Du verka att tycka att Ving/Sunclass inte behöver ta ansvar, men att det ligger på kunden. Som jag också skrev var SAS inte intressant, av olika anledningar. Vid kontakt med Ving, var beskedet att det var VKG's egen 330 som vi skulle resa med. Dålig framförhållning var ordet!
sv Daniel
2023-01-31 17:53:17
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Det är nu massiv kritik mot OY-VKJ, och dess obefintliga komfort. Tycker inte du att Ving och Sunclass ska ta till sig det? Förstår heller inte varför du blandar in VKF i resonemanget om VKJ? Dessutom betraktar Sunclass VKJ som ett långdistansplan.
Daniel
2023-01-31 22:31:52
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@sv Daniel - självklart ska Ving eller dess flygbolag Sunclass Airlines svara för sig. Upplever man som resenär att resan inte blev den man förväntade sig så är det ju självklart att man hör av sig antingen till arrangören eller flygbolaget så att de får kännedom om saken, annars vet inte de vad de kan bättra sig på.

Eftersom det talades om att OY-VKJ hade obefintlig komfort så nämndes det att deras egna plan var bättre i komfort. Då tog jag upp att man faktiskt inte har tillräckligt med långdistansplan för att kunna flyga all sin trafik, lösningen blev ju att man leasade HiFly planet som skulle användas för trafiken till Thailand. Tyvärr så visade det sig att det uppenbarligen inte var någon bra komfort och det var ju så klart inte bra.


Men för att se på den ljusa sidan, förhoppningsvis kommer deras nya OY-VKO i trafik snart och då lär OY-VKJ lämnas tillbaka igen.
Mari
2023-01-31 22:56:57
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Jag skrev utifrån vår upplevelse just när vi satt i detta plan ca 15 timmar. Skräckupplevelse JA! Återhämtningen tar lång tid att sitta så trångt benen och rygg har tagit stryk. Så att hålla på och reflektera hur man borde gjort är löjligt. Gjort är gjort aldrig mer Ving som inte visar någon förståelse eller empati till oss som just valt en charterresa med direkt flyg där Ving / flygbolaget valde att ge oss en helt annan skräckupplevelse utan att inte vilja stå upp rakryggad och åtminstone ge oss en förklaring eller
E
2023-01-31 23:57:57
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@sv Daniel, jag tror definitivt ving/sunclass har hört och tagit till sig. Men så här mitt i säsongen när VKJ redan är inhyrd, leasad och skriven på danskt regg. Är det inte bara att ”göra sig av” med den. Piloter och kabinpersonal från sunclass har blivit upptränad på den, sånt tar tid med. Det är många faktorer du/ni inte ser. Sunclass egna VKO är dessutom planerad att vara i trafik om en månad. Stå ut.

@sv E lite gulligt att du påstår att jag inte vet vad jag pratar om, när det är du som kommer med desinformation. Men jag hoppas i alla fall du får ersättning om det är så att ving inte lät dig avboka hela semestern när du fick höra om det förödande flygplansbytet.
CK
2023-02-01 00:05:55
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Flyger man Charter är det så.Det viktigaste är att ni kommer från A-B.Stolar/platser är inget att tjafsa om.
Det går ju boka reguljär business class annars.
Vilket I lands problem.
KM
2023-02-01 00:12:16
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Mari
Nä välj TUI nästa gång tycker jag.Då blir det tex stopp 12h pga tekniskt fel i Abudabi.Sedan har du inte så mycket mer att välja på.
Så trött på detta gnäll.
Mari
2023-02-01 10:48:08
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Detta är inget gnäll det låter som vi ska åka var och varannan vecka till Phuket med olika bolag nu gjorde vi inte det så lägg ner era åsikter om ni inte själva var ombord i 15 timmar. TUi reguljära turer och annat gnäll om hur vi skulle gjort . Vad vet ni hur många passagerar upplevde färden hem. Om jag ska väljer charter gör jag just det av bekvämlighet då jag inte kan ta extra semester dagar och flyga reguljära flyg kors och tvärs som tar lång tid. Ving har inte återkopplat utan låter lite som många i tråden ” skyll er själva” . Vi vill inte ha någon kompensation eller reklamera utan vi vill att all info ska fram vid bokningen. Dessutom kommer det andra planet inte levereras inom en månad enligt Ving. Så ni som håller Ving bakom ryggen bok nu er resa med HiFly Neo till Phuket. Våra vänner som åkte två dagar efter fick uppleva samma sak. Återigen tycker Ving att dem kan göra vad dem vill. Alla plan på Phukets flygplats åkte direkt med sina charterresenärer hem till Europa. Ving byter plan Bara hux flux kolla deras recensioner inte bra. TUI är iallafall mycket bättre när jag flugit till Mexico, USA och Thailand aldrig dessa problem. Större bolag större flygflotta. Fina stora plan inte nåt lågbudget bolag som Ving blivit. Ryanair är bättre.
sv E
2023-02-01 11:53:01
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
"lite gulligt..." Vilket surr. Har du flugit med VKJ? Om inte - var tyst.
Alla ni som håller Ving/Sunclass om ryggen. Anser ni de som ofelbara, eller är ni anställda i koncernen? VKJ håller inte normal charterklass, det är fakta!
Ving som tidigare varit en fin och pålitlig arrangör, har dessvärre visat sig att ha fallit ned i bottenskrapet (tillfälligt får vi hoppas). Typ Detur. Mycket tråkigt.

Det som du skriver till sv Daniel angående träning på VKJ, så är den minimal. Max ett "simpass" och en teoretisk genomgång på ev skillnader i cockpit. Kabinpersonalen även där en teoretisk genomgång, lokalisering av nödutrustning och att bekanta sig med galley. Ca en dags "träning", men det ser inte du.
LV
2023-02-01 19:55:22
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@ E "stå ut". Vad menar du, är det kunderna,.som ska stå ut med Vings nonchalans ?
Ron
2023-02-01 23:12:43
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Ving betalar nu tillbaka pengarna för ”plus” klassen på OY-VKJ.
Hanna
2023-02-02 09:45:19
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@ron har du mer info om detta? Har försökt få tag på ving men hittills utan resultat.
Daniel
2023-02-02 12:32:14
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Ron - mycket bra besked. Det visar ju att man faktiskt har tagit sig till kritiken mot för trånga utrymmen ombord.

@Hanna - jag skulle gissa att du inte behöver göra någonting, dvs Ving kommer nog kontakta dig för återbetalning.
Ron
2023-02-02 14:34:01
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Hanna> En vän åker imorgon och fick igår besked från Ving att de återbetalar 595kr för "Plus".
Nisse
2023-02-02 15:09:37
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@hanna tror Daniel gissar, som vanligt.

Fyll i reklamation på: https://form.jotformeu.com/63463461804355
LV
2023-02-02 15:10:05
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Ving återbetalar för + klass gällande VKJ, till de kunder som blev avbokade från just +. Vilket inte är "bra", utan en självklarhet. Jag fick återbetalningen innan avresa.
Daniel, jag tror inte att Ving har tagit till sig något. Återbetalningen är på grund av att man helt abrupt avbokade folk från +. Utan någon speciell kommunikation, utöver ett kortfattat mejl utan beklagande eller ursäkt. Ving har tappat sin förmåga att vara den fina resebyrå de en gång var. Som någon skrev -

" Ving har dessvärre visat sig att ha fallit ned i bottenskrapet"
A330
2023-02-02 20:09:10
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Jävla gnäll om att det är trångt på VKJ, ja det är trångt, det är trångt på grund av världsläget, det är trångt för att Airbus inte levererat dom flygplan som utlovats inför säsongen 2023, det är trångt för att VKJ är en av få alternativen som fanns, det är trångt och det visste Ving men fanns inte så mkt alternativ! Och detta är tillfälligt, nästa vintern är har Sunclass sina egna maskiner. Du som snackar om förseningar och flygtid under 10 timmar, förlåt men vad yrar du om? 10 timmar tog det inte ens när man flög genom Ryssland! Det är alltid motvind hemåt från Asien. Nu flyger man via Krabi i stället vilket är mkt bättre för gästerna. Flygtiden blir 1-1,5h längre pga mellanlandningen dvs ca 10% längre.
svA330
2023-02-03 19:17:54
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Har du rest med VKJ? Om inte - var tyst! Ving kan väl inte behandla sina kunder som skit.
Daniel
2023-02-04 11:01:26
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@svA330 - ursäkta att jag blandar mig i, men alla ska ha rätt att få säga sitt vad man tycker, det är en rättighet vi har i Sverige. Har du synpunkter på hur Ving har behandlat dig så gör du ju klokt i att ta kontakt med Ving eller deras flygbolag Sunclass Airlines
sv A330
2023-02-04 16:18:00
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@ Daniel Ja, du är ju van vid att blanda dig, i saker som du inte vet något om.
Om man nu inte har rest med VKJ, hur ska man då kunna ha någon uppfattning i frågan.
Har du rest med VKJ?
LV
2023-02-04 18:29:39
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@ A330 "det är trångt på grund av världsläget"? Vad tusan menar du, är det kriget i Ukraina du syftar på - eller vadå? Hur lång blir då flygtiden HKT-ARN, med hänsyn till världsläget......
Sv Daniel
2023-02-04 20:16:11
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Mycket bra sagt Daniel.
Håller helt med dig.


Daniel
2023-02-05 11:53:48
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@svA330 - men herregud vad är det för tonläge du har egentligen? Accepterar du inte att personer säger vad de tycker så är ju inte ett forum det bästa stället precis att ventilera sig.

Nej, jag har inte åkt med OY-VKJ och jag kommer troligtvis inte att få göra det heller, främst pga att planet endast tillfälligt är inlånad till Sunclass Airlines och kommer lämnas åter när OY-VKO är klar att tas i trafik, men också för att det flyger till ett land som aldrig riktigt har intresserat mig. Men bara för att jag inte har åkt med det så har jag all rätt att få yttra mig.

Visst har det hänt att jag blivit missnöjd både innan och efter en flygning med Ving, men varje gång upplever jag att de har lyssnat på mig och försökt hjälpa mig så gott de kan.
sv A330
2023-02-05 17:22:19
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
@Daniel Självklart får man tycka, och säga vad man vill. Men jag har svårt att förstå tyckande när man inte vet något om, som i det här fallet med VKJ omänskligt trånga kabin. Det är också självklart, att jag varit i kontakt med Ving. Utan respons!
I övrigt så är tonläget bra.
J
2023-02-11 11:24:08
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Oj va pinsam tråd. Jag hoppas för alla bolag och dess medarbetares skull att hälften här inne aldrig flyger i ett flygplan igen. Ni kan ju gissa vilken hälft jag syftar på
Hanna
2023-02-12 09:35:40
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Landade 12/2 och det stämmer att majoriteten av passagerarna har sitt bagage kvar i Phuket..(bland annat jag)
Denna information gick de ut med strax innan landning på arlanda..
De kunde inte säga hur många väskor det rörde sig om utan man blev hänvisad till bagage -service..

Vid bagage service kryllade det av resenärer, som fyllde i blanketter om försvunna bagage.

Enligt andra passagerare jag pratade med hade damma sak inträffat en vän som flygit från Phuket till Sverige några dagar tidigare, så att lämna kvar bagage verkar vara ett medvetet val och något de gör pga vikten (ännu en gång)

Ving ignorerar klagomålen och kommer fortsätta med detta fulspel..
sv J
2023-02-12 14:02:46
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Du får yttra dig - men tycker du inte, att även andra ska få göra det?
J
2023-02-12 17:20:42
SV: Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Är rätt övertygad om att det bara är du som uppfattat att folk inte ska få uttrycka sig. :) Det står för dig!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev