Punktlighetsstatistik |
Hej! Jag funderar på hur man räknar ut statistik för förseningar, som sedan flygbolagen kan skryta med är de punktligaste. Jag satt på ett flyg på Arlanda en timme parkerad pga tekniskt fel på en motor. Efter en timme fick vi gå av och vänta i terminalen. Sedan såg vi besättningen kliva av och jag förstod att det skulle bli inställt pga arbetstidsbestämmelser. Blev inkvarterad på hotell och kom fram 24 h senare till min destination. Hur räknas den flygningen in i statistiken? Finns det någon schablontid på inställda flyg? Eller räknas inte dom med?
|
|
|
va?
2024-09-14 11:08:53
|
SV: Punktlighetsstatistik
Den räknas ju så klart in i statistiken! Precis som alla andra flighter bolaget har. Förstår inte riktigt vad du menar!?
|
En Roffe
2024-09-14 14:29:18
|
SV: Punktlighetsstatistik
Någon grund för frågan finns nog ändock. SJ lär ha haft en beräkningsgrund där tåg som bara var försenade några minuter skulle räknas som "avgått i tid". SL (Storstockholms Lokaltrafik) sägs ha ställt in ett antal försenade tåg, och sedan låtit det försenade tåg som avgick på det ordinarie tågets ordinarie avgångstid räknas som "avgått i tid". Så det är förståeligt att frågan kommer upp. Jag har dock ingen aning om vad Arlanda flygplats och flygbolagen har för schablonunderlag för att dokumentera sina förseningar.
|
mengretadå
2024-09-14 17:52:19
|
SV: Punktlighetsstatistik
Hur stor räknas då förseningen vid en inställd flight?
|
Bengt
2024-09-14 19:22:00
|
SV: Punktlighetsstatistik
Om jag inte missminner mig brukar det i statistiken räknas som försening i två steg. Dels när det gått mer än 3 minuter (och 59 sekunder, alltså när man påbörjar fjärde minuten), och sedan steg två är när man är mer försenad än 15 minuter. Detta kan både redovisas för avgång och ankomst. Men oftast är det avgång man syftar på. Utöver det räknas statistik för inställda avgångar. I detta sammanhang är det alltså totala antalet avgångar som går i tid (innan 4 minuter efter schemalagd avgång), mellan 4-15 minuter efter schemalagd avgång, senare än 15 min efter avgång, samt inställda flygningar. Det är alltså inte de sammanlagda totala minuterna som räknas. Ett flyg som är 16 minuter sent är i statistiken likställt med ett flyg som är 24h sent. (Om avgången behåller samma flygnummer.)
Om du i ditt fall kom till destinationen 24h senare via en ombokning och ett annat flyg, så var din planerade flygning förmodligen inställd i slutändan, och då räknas din flygning in i statistiken för regularitet, dvs hur stor andel av flygen som överhuvudtaget kom iväg, och inte som försening. Men om du åkte med samma flygnummer som du initialt fick så var ditt flyg sannolikt bara senarelagt till, och då räknas det som en försening med mer än 15 minuter.
Så om du läser en statistik som visar att ett bolag hade en statistik på 80% punktlighet och 99% regularitet så KAN det menas att 80% av flygen gick innan 15 minuter efter planerad avgångstid, och att 1% av flygningarna blev inställda. Men det kan också syfta på 4 minuters gränsen, eller visa statistiken mot ankomsttid istället för avgångstid. För att vara säker måste man helt enkelt läsa det finstilta i det påstående (eller den statistik) som man läser.
|
Tillbaka