Tråden startades av: Arn  2024-10-22 20:28:17
Icelandair ARN 
Blir spännande att på söndag så tar Aviator över handlingen för Icelandair på Arlanda.
Vilka fler flygbolag kommer gå från SGH till Aviator respektive Menzies?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Rampen
2024-10-23 09:26:57
SV: Icelandair ARN
Dessvärre måste alla bolag (Other Airlines, OAL) lämna både SGH och SAS Maintenance, på grund av EU-beslutet rörande SAS.
@Rampen
2024-10-23 22:05:06
SV: Icelandair ARN
För någon som har missat, vad är det för EU-beslut?
Rampen
2024-10-24 12:41:12
SV: Icelandair ARN
Eftersom att SAS tog emot statsstöd under pandemin beslutade EU domstolen att SAS måste minska sin konkurrenskraft, under en 2-årig (eller längre tid, lite oklart) restriktion. Restriktionerna blir en begränsad flygplansflotta, uppsägande av slutar, samt att ingen hantering av externa flygbolagskunder (OAL, Other Airlines).

Det innebär att SAS Ground Handling har sagt upp alla externa flygbolagskunder som nu måste söka ground handling hos de andra, redan pressade, marktjänstbolagen. På CPH rör det runt 20 bolag, likaså Oslo där SGH har majoriteten av alla passagerar och fraktbolag. I just Oslo förs dialog av Avinor och Norska regeringen med EU om vad detta innebär för OSL, då Menzies och WGH redan är hårt pressade och Menzies hyr in personal från utlandet.

SAS tekniska måste säga upp alla andra bolag, där man tidigare har hanterat en stor majoritet av alla bolagen på ARN, CPH och OSL. På Arlanda måste Delta och United, som flyger gamla 767 och 757, hitta kompetensen hos en annan aktör för att kunna säkert fortsätta att flyga på ARN.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev